26 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Vergiyi böyle topla- mak olmaz! Akrabamdan bir zat beni telefonla aradı. Sesinde bir fevkalâdelik vardı. O derecede ki, insan ancak «yangın var!» haberini verdiği vakit bu kadar heyecan duyar... Dili tutulmuş; keke- liyor — Aman!.. Kapıya geldiler... Me murlar.. - diyordu. - Evin vergisini tamamı tamamına istiyorlar... Şayet veremezsem haczedeceklermiş... Müh- let rica ediyorum... Razı olmuyorlar... Yermiyecek değilim... Lâkin üstümde param yok... Belki senin tanıdıkların bulunur da söz anlatabilirsin... Ku- zum tavassut et... Kıramıyacağım bir zattı. Ne yazık ki, vergi toplıyan dairelerin âmirleri arasında şahsan bir bildiğim yok... Başka bir mutavassıt aradım. Rica- cı gönderdik. 5 Vaziyet şu: 500 lira kadar bir borç varmış. Adamcağız ay beay yüzer li- ra ödüyormuş. Hazirana kadar bitir mek üzere işlerini tertibe sokmuş.. Ne derece muntazam davrandığını ev« rakla isbat ediyorsa da: — Hayır, olmaz! Hemen şimdi... - diyorlar da başka bir söz söylemiyor- lar... Nihayet akrabam, faizle borç alıp hemen o gün yüz lira daha verdi, Taks site bağlıyacaklarını şahsan bana va- dettikleri halde, on beş gün geçme- den gene ayni şekilde kapıya geldiler ve zorladılar. Söz veren âmire, vadini hatırlat tım. — Ne yapalım? - diyordu. - Şefi miz, *6 90 nisbetinde vergi toplıyabi- leceğini söylemiş. O bizi sıkıştırıyor, biz de halkı!... Elimden başka bir şey gelmez, Akrabam, son çareye de başvur- muş; faizle para aldıktan sonra, ar- tık yapacak bir şeyi kalmamıştı. Pek naçar vaziyetteydi. Yoktan ne çıkar? Bulamıyordu işte... Halbuki azıcık mühlet olsa tedarik edecek. Bu mühleti rica etmek üzere mü- racaat edenlere bir alâkadar şöyle de- miş: — Cidden fazla sıkıştırmışlar sizi... Haksızlık etmişler... Çünkü muntaza- man vermekteki hüsnü niyetiniz gö- rünüyor... Efendim, kazı bağırlma- dan yolmalı! —' ... Diyelim ki bunun bir kıymeti hu- kukiyesi yok... Sırf mükellefe bir sü- hulet göstermemek meselesi... Fakat bir arkadaşım tam mânasile haksız- lığa uğradı. Evini yeni yaptırdığı için üç sene müddetle vergilerden muaf- tı. Yalnız Buhran vergisi vermesi lâ- zımmış amma, onun da miktarı mü- naziünfih... İtiraz etmiş. Cevap bek- Hiyedursun, iş kanuni safhasını ikmal etmeden, yani vergi tahakkuk etme- den dün kapısına resmi bir heyet da- — Hacze geldik... İlle 149 Hira... İçeriye girmişler: — Şu radyoyu alıp götüreceğiz. — Yarına kadar müsaade edin... Şimdi evin erkeği burada değil Ge- Tince halleder, — O da olmaz... İlle alıp götürece- Hiz... Gene «yangın var» kabilinden he- Taksim kışlası Belediyaya veriliyor Dahiliye Vekâleti münasip bir formül aramaktadır Taksim kışlasının Belediyeye devri hükümetçe kararlaştırılmıştır. Vali doktor Lütfi Kırdarın bükümet erkâ- nile bu hususta yaptığı temaslar mu- vaffakiyetle netlicelenmiştir. Taksim Emlâk şirketinin hisse 88- netleri Maliye Veküâletine geçtiği için kışla Maliye Vekâletine aittir. Kışla. nın ya müsait bir para ile, yahut di. ger kanuni bir formül ile şehre terki için Dahiliye Vekâletinde tetkikat yapılmaktadır. Bu tetkikat bittikten sonra kışla Belediyeye devredilecek. tir, Belediye burada tiyatro, otel, şehir Klübü vesaire inşa ettirecektir. Dolmabahçe stadyomunun yapıla. cağı eski Istabhâmire binasının terki de yine böyle bir kanun! formaliteye ihtiyaç göstermektedir. Bu da yakın. da intaç edilecektir. Bir kadın çörekten zehirlendi Kumkapıda oturan Fethiye ismin- de bir kadın seyyar bir simidciden çörek almış, eve getirerek yemiş, a sonra zehirlenme alâimi göstermiş tir, Hâdiseden haberdar olan zabıta, Fethiyeyi bastaneye (kaldırmıştır. Çöreği satan simidecl aranmaktadır. Kadın çorapları Alman mütehassıs. stand -»- dizasyon nizamnamesinin tadilini istiyor İpek kadın çoraplarının çürüklüğü meselesini hal için İstanbulda tedkik- ler yapan Alman mütehassısı, geçen sene sanayi umum müdürlüğü tara- fından hazırlanan standardizasyon nizamnamesinin esaslı şekilde tadi- Tini istemiştir. Mütehassıs, İktisad Vekâletine ver» diği raporda yeni nizamnamede bu- lumr:ası faydalı olan hükümleri izah etmiştir. Mevcut nizamnamenin tat- bikatından bir netice alınamamasına sebeb tefsirlere müsaid olmasıdır. Me- selâ; nizamnamede ipek ipliklerin cinsleri tasrih edilirken tasnif keyfi. yetine geniş yer verilmemesi yüzün- den çorapçılar nizamnamede gösteri- len cins ipek ipliklerin bir çok çeşitle- ri olduğu için Avrupadan en ucuzunu getirmiş ve böylece çürük çorap imf Hi devam etmiştir. Yeni nizamname ile ipex ipliklerin cinsleri de tasnife tâbi tutulacak, her cins İpliğin bükümü, kalınlığı, ince liği nizamnamede tasrih edilecektir. Otomobille koşturmalar... Ve nihayet 149 lira ödendi. Gerçi tahsildarlık bakımından mu- vallakıyet... Amma halk noklasın- dan? Hak noktasından? Asr Vergiler toplanmalıdır; toplanma- dan olmaz, Mükellefler istiye istiye borçlarını vermeliğir. Evet, doğru... Fakat mümkün olan kolaylıkları da göstermeli... Hele İkinci misalin te | Karilerimizin mektupları Köpek bolluğu Balatta Mollaaşki mahallesinde Mumhane caddesi denilen bir yol vardır ki, haylı ıssız bir yer olan bu cadde üzerinde sabah erken ve akşam geç vakıt köpek bolluğun- dan geçmek imkân: yoktur. Başı boş gezen bu köpekler bir taraf- tan çoluk çocuğa, diğer taraftan yolculara saldırmaktadır. Bu su retle daimi bir kuduz tehlikesi karşısında kalmaktayız. Belediyenin köpek itlâfı işiyle meşgul olan amelesinin bu tarafa da gelmesi temin edilirse, ihtimal ki müstakbel faclalar bertaraf edilmiş olacaktır. Mumhane caddesi sakinlerinden N. Sabahatin katili mahküm oldu 12 sene hapis yatacak, 500 lira tazminat verecek Beyoğlunda Sakızağacında Kapan sokağında Sabahat adındaki ka dını tabanca ile öldüren Rahimin mü hakemesi dün ağır ceza mâhkeme- sinde bitirilmiştir. Mahkeme, Rahimin suçunu sabit görmüş, ancak Sabahatin evvelce Ra. hime iltifat edip paralarını yedikten sonra yüz çevirmesini maznun lehi- ne cezayı hafifletici sebep mahiyetin- de kabul ederek kendisinin on iki sene ağır hapsine, ölen Sabahatin ve- resesine beş yüz lira tazminat ve otuz lira da vekâlet ücreti ödemesine ka- rar vermiştir. Portakal azaldı Mevsim dolayısile piyasaya gelen portakallar azalmıştır. Şimdilik haf- tada 300,000 - 900,000 aded kadar por- takal gelmektedir. Fiatlerde hiçbir değişiklik görülmektedir. . Esasen bu sene mevsim başındanberi porta- kal fiatlerinde bellibaşlı tahavvül ol- mamıştır. AKŞAM'ın Yeni müsabakası «30 arkadaş 300,000 lira kazandı!» Çalı — Gözümüzün nuru, elimizin emeğiyle hakkettiğimiz para eşe, dos- ta dert oldu bay amca... « Yok bilmem parayı ceste ceste almalıymışım, yok borca mahsub et- meliymişim, her kafadan bir 565... - Yabancı bir sanatkâr bir âbide için yüz yirmi bin lira alp gidiyor, | kimse bir şey demiyor da... Yalova, Bursa vilâyeti bağlanacak Umumi meclis bu husustaki teklifi kabul etti Umumi Meclis dünkü toplantısın- da Vilâyet ve Belediyenin 939 varidat bütçesini tetkik ve müzakere etmiş- tir, Meclis, bütçe encümeninin tekli- fi üzerinç Vilâyet ve Belediyeye büt- çesini geçen seneden 1.123.851 lira faz- lasile 12,433,673 lira olarak kabul et- miştir. Bundan sonra Yalova kazasının Teklif kabul edildikten sonra ruzna- mede mevcut diğer maddelere geçildi. Bu arada dükkânlarda narhtan faz- Ja mal satanlarla etikete yazılı olan miktardan fazla narha satan satıcılar. la dükkân sahiplerinin de ceza göre- ceklerine dair encümen mazbalası kabul edildi. Konservatura alınacak talebe hakkında tahsillerinden sonra belediye hizmetlerinde çalışmalarını temin için nakdi kefalet teklifi mü- nakaşayı celbetti, Diğer bazı madde. ler kabul edildikten sonra yarın top- lanmak üzere içtimaa nihayet veril. di. Vapurların güverteleri Yazın bir kısmı ikinci mevki olacak Kış mevsiminde gerek Adalara, ge- rek Kadıköyüne işliyen vapurların tam orta yerinden yerısı birinci, ya- rısı ikinci mevkidir. Fakat yazın faz- la tehacüm karşısında kanapelere içi saman dolu meşin yastıklar uzatıla- Tak güverte başsalonu da birinci mev- ki haline sokulmakta, bu suretle va- purun üst kısmı tamamen birinci mevki yolculara inhisar ettirilmekte- dir. Yazın deniz havası almak istiyen ikinci mevki yolcuları vapurun baş- tarafında her tarafı kapalı bulunan alt ve orta salonlara tıkılmak mecbu- riyelinde kalmaktadırlar, Bu sene ayni vaziyetin kabulünden sarfınazar edileceği söyleniyor. Ticaret odasının İzmir fuarı için hazırlığı İstanbul Ticaret odası bu sene İz- mir fuarına geniş mikyasta iştirake hazırlanıyor. Ticaret odasının Fuar. daki paviyonunda her sene İstanbu- lun sanayi erbabı eşya teşhir eder- lerdi. Bu sene sanayi erbabı birleşe- rek Fuarda bir pavi; m a bu paviyonda tebarüz ettireceklerdir. Buna göre hazırlanmaları dün sana- yicilere tamim edilmiştir. Ticaret odası hususi paviyonunda bilhassa istatistiklere istinaden, 'Tür. kiye iktisadiyatında İstanbulun mev- şiirlerin omısraları arasından bir türlü dışarı çıkamazlar, Yeryü- zünde henüz meçhul kalmış memle. ketleri keşfetmek kabildir. Lâkin ie i i ; dil BiRi ipi zl İML işine ER m hi 0