26 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Miss; 1959 Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Son dakika Bulgar talepleri hakkında nimresmi Dnesinmakalesi Bulgaristana yapılan haksızlık tamir edilmeli sözlerden fiiliyata geçilmelidir Solya 26 (Fransızca” İstanbul) — Yarı resmi Bulgar gazetesi Dnes, Bulk garistanın talebleri hakkında yazdığı bir makalede diyor ki: «Bütün dünya Bulgaristana -hak- sızlık yapılmış olduğunu tasdik etmek» tedir. Bu haksızlıkları tashih ve tamir etmek, sözlerden filiyala geçmek lâ. zımdır. Eğer bütün milletler, yapılinış odan haksızlıkları tamir etmek arzusunu gösterirlerse harbin önüne geçilmiş Olur. Alâkadar hükümet ricalinin ce- saret göstermeleri, ve süratle hareket etmeleri iktiza eder. Sofya 25 (AA) — (Havas): Resmi Mmahfiller sükünet içinde olmakla be- rTaber, Almanyanın Bulgaristana ken- disini tehdid altında hissedip etme- diğini sorduğuna muhakkak gözü ile bakılmaktadır. Bulgar hükümetinin cevabı malüm değildir, Fakat bu ce vap ancak menfi olabilir. Verilen haberlere göre, Başvekil meclis hariciye komisyonunda beya- matla bulunarak Bulgaristanın ken- disini tehdid altında hissetmediğini, çünkü Almanya ile müşterek hududu olmağığını bildirmiştir. Amerika Hariciye Nazı- rının mühim bir nutku Teşebbüsümüzde inkisara uğrarsak ve harb patlarsa bizim için çok aziz olan hürriyeti müdafaa edeceğiz Vaşington 26 — Amerika Hariciye Nazırı B. Hull dün çok mühim bir nutuk irad etmiştir. B. Hull ezcümle demiştir ki: — «Her millet, başkalarının hürri- yet ve istiklâline, beynelmilel hu- kuka ve ticari mübadelelerinde ser- bestiye riayet etmedikçe, ihtilâfla- rın halli için silâha müracaattan vazgeçmedikçe dünyada sulh ve mü- Ssalemet temin edilemez. Her hangi bir milletin bütün bu €sasları reddederek ve sulhperver su- Yeti. tesviyeleri bırakarak umumi bir harbe sebebiyet vereceğini zannet- mek istemiyorum. Meşru taleplerin tedkik ve tesviye kapısı daima açıktır ve açık kala- caktır. Mukadderatımızın mevzuu bu tarihi dakikada bü- tün milletlerin bu yolu takip ede- ceklerini ümid etmek isterim. Amerika, esaslı meselelerin haklı ve âdilâne bir sureti tesviyeye raplı- na önayak olmalıdır. Fakat bu ümidlerimizde ve inti- zarlarımızda inkisara uğrarsak, gay- retlerimiz akim kalırsa dünyayı, sulh güneşinin ışıkları yerine harp alevle- ri tamamlıyacak ve bizde, bizim için muazzez olan hürriyeti ve hürri- yet müesseselerimizi müdafaa etmek mecburiyetinde kalacağız.» B. Potemkin Sırp - Hırvat Sovyet Hariciye komiser mu) öğilâfının tatbiki avini bugün ün Sofyada olacak Bükreş 25 (4.A.) — Ankaraya gil- mekte olan .B. Potemkin bu sabah Bükreşe gelmiş ve Sovyet sefaretine inmiştir. B. Potemkin saat 16 da Bükteşten hareket etrgiştir. Bükreş 25 (A.A.) — (Havas): Ro- manya, resmi mahfilleri, B. Potemki. nin hiçbir Rumen şahsiyetile temas etmemiş olduğunu bildirmektedirler. Sofya 25 (A.A.) — Potemkin, yâ- rın sabah Sofyaya varacaktır. Kendi- sinin Başvekli tarafından kabul edil. mesi muhtemeldir. Rayhştağ cuma günü toplanıyor Berlin 25 (AA) tag, B. Hitlerin beyânatını il m cu ma günü saat 12 de toplanacaktır. Kont Cianonun Madrid seyahati Roma 25 — İyi bir membadan bil- dirildiğine göre Kont Ciano, 15 Ma- yısta Madride gidecektir. Karaköyde bir kamyon tütüncü dükkânına girdi Dün gece sabaha karşı Karaköyde bir Kamyon kazası olmuştur. Hamparsom, Karaköyden kamyonile Beşiktaşa gider. ken birdenbire Tophaneden son süratle gelen bir otomobille karşılaşmış ve çar. pe me mâni olmak için direksiyonu 80- Hamparsam, bü manevra sayesinde oto» mobille çarpışmanın önüne geçmiş ise de kamyonu Karaköyde Abdullah efendi 10- /kantası yanındaki tütüncü dükkânına gir- ii A e yaralanmıştır. Belgradda | bir | koalisyon kabinesi kuruluyor Paris 28 — Belgraddan bildirildiği- De göre Başvekil ile Hırvat lideri Maçek öârasında ökdedilmek üzete Bülunan “itilâtın tatbiki için bir Koalisyon kabinesi 'teşkil edilecektir. Bu İtilâf muelbince Hırvatistana ge- niş 'bir idari muhtariyet verilmekte ve Adiryatikteki Yugoslav erazisi de Hırvatistanla birleştirilmektedir. Nis at yarışları bitti Nis 25 (A.A.) — Burada yapılan beynelmilel askeri konkur ipik neti- eelenmiştir. Müteaddid müsabakala- Ta iştirak eden otuz beş binici arasın- da, neticede Fransız yüzbaşı Chevalier 201 puanla birinci olmuştur. Bide- yette atların henüz formunda olma. yasından dolayı birçok aksiliklere maruz kalmış olan Türk ekipi ara- ında yüzbaşı Salm Polatkan 133 pus anla altıncılığı kazanmış, Gürkan 98 puanla on üçüncü gelmiş, Cevat Kula 72 puanla yirminci, Eyüp a de 55,5 puanla 24 dee ye Tevfik Rüş Rüştü Aras Londra şefirimiz B. Tevfik Rüştü Arasın refikası ve kerimesi bu sa- bahki ekspresle Avrupadan gelmiş- lerdir. Dün geceki yangın Mahmudpaşada “ Tarakçılarda Biradet- ler hanında bir fotin bağı imelâthane- #inde dün gece saat Üçte yangın çıkmış, | Reisicümhur, Irak Dahi- | iye Nazırını kabul ettiler B. Naci Şevket dün Atatür- | kün anıt kabrini ziyaret etti Ankara 25 (Telefonla) — Irak Da» hiliye Nazırı B. Naci Şevket bugün öğleden evvel Atatürkün anıt kabri. nİ ziyaret ederek kabre bir çelenk koymuştur. Ankara 25 (A.A.) — Dündenberi şehrimizde bulunan irak Dahiliye Nazırı B. Naci Şevket bügün Relsi- cümhur tarafından kabul edilmiştir. Kabulde Hariciye“Vekilt B. Şükrü Saracoğlu da hazır bulunmuştur. Berline tayyare postası Yapılan mukavele dün imza edildi Ankara 25 (A.A) — Berlin - İs- tanbul ve İstanbul - Berlin arasında munlazam hava seferleri yapmak Üzere Lufthansa Alman hava seyrü- sefer şirketi ile bir aydanberi devam eden müzakereler nihayete ermiş ve Vekiller Heyetince de tasvib edilen mukaveleneame bugün Vekâlet mera- sim salonunda Muhabere ve Müha- kale Vekili Ali Çetinkaya ile şirketin mümessili von Winterfeld arasında imza edilmiştir. 1 haziran 1939 dan itibaren Berlin- den İstanbula ve İstanbuldan Berli- ne hadar müeyyen istikamette mun- tazam seferlere başlanacak ve bu su- retle kava yol-şebekemiz, beynelmilel hava yö! şebekelerine bağlanmış ola- caktır, Mukave'ename; tiçari mahiyeti ha- iz yolcu, eşva ve posta nakline mün- hasır ve hiçbir imtiyaz veya inhisarı tezammün etmemektedir. Mersinli Ahmed Letonu yendi Kenan ve Mustafa mağlüb sayıldılar Avrupa güreş şampiyonası dün Osloda başlamıştır. Bu müsabakala- raon dört millet iştirak etmek- tedir. Dünkü güreşlere üç güreşçimiz iş- tirak etmiştir. 58 kiloda Kenan Fin- Iâdiyalıya sayı hesabile mağlüb ad- dedilmiştir. Mustafa, Macar Totla karşılaşmış ve hakemden müteaddid ihtar aldığı cihetle mağlüb sayıl mıştır. 79 kiloda Mersinli Ahmed, Leton- ai şampiyonile karşılaştı ve galib uman bugün de devam edi- lecek ve cuma günü bitecektir. Ankarada bir otomobil kazası Bir'kiçi öldü, iki kişi de yaralandı Ankara 25 (Telefonla) — Bugün şehrimizde hava yolları malzeme de- posu sivil mârangozu Gemlikli Mus- tafa oğlu Abdullahın ölümü, hava deposu erlerinden İzmitli Recep oğlu Mümin ile Ziraat bankası memurla- rından İstanbullu Kadir oğlu Orha- nın yaralanmaları ile neticelenen bir otomobil kazası olmuştur. B. Lütfi adında bir zat hususi bir “ otomobil İle Gazi bulvarını takiben Taşhana doğru hızla gelirken Devlet Şürası binası önlerinde caddenin bir tarafından öbür tarafına geçmek is- tiyen Abdullaha çarpmış ve Lütfi bu sırada itidalini kaybettiğinden oto- mobili yaya kaldırımı üzerine çıkar. mıştr. Otomobil kaldırım üstündeki bir kaç ağacı devirdikten sonra orada Danzig bu sene içinde Almanyaya dönecekmiş B. Hitler'in 28 nisan nutkunda Danzig'den bahsetmesi muhtemel Danzig 25 (A.A) — Danzig nasi. | lerinin şefi B. Poester'in bir amele | toplantısında, B. Hitler'in kendisine | Danzig'ifi bu sene içinde Almanyaya rücu edeceği vadinde bulunduğunu söylediğine dair ortada bir şayin de- laşmaktadır, Varşova 25 (A.A.) — Danzig'deki Polonya komiseri dün sabah tevkif edilen Polonyalı gazeteci Pisece'nin serbes bırakılması için Danzig Âyan meçlisi mezdinde teşebbüste © bulun- muşsa da, bu teşebbüs akim kalmış- | tır. Danzigde dolaşan şayinlara göre bu gazeteci, ecnebi matbunta yalan haberler vermiş olmakla maznundur. Diğer taraftan Danzig'in nasyonal sosyalist mahafilinde beyan olundu- Euna göre, Hitler, 28 nisanda söyliye- ceği nutukta Danzig meselesini mev- zuubahis edecektir. Fransız mahafili endişede Paris 25 (A.A.) — Milletler Cemi- yetinin Danzig âli komiseri B Charles Bruckhardt, büraya gelmiştir. Mumaileyh, Milletler Cemiyeti kon- seyi tarafından Danzigdeki vaziyetin inkişafı safahâtını takibe memur edil miş olan Üçler - Fransa, İngiltere, İs- veç - komitesinin Cenevrede akdede- ceği içtimam arifesinde serbes şeh- rin statüsü hakkında Fransız ma- kamları ile görüşmüştür. Salğhiyettar » «Fransız: mahafili, Danzigdeki vaziyet dolayısile endişe içindedir. Bu mahefil, şimdiki Al man - Leh gerginliği dolayısile serbes şehir arazisini Avrupanın «siyah nok- tasi> diye tavsif etmektedir. Ayni mahafil, B. Charles Bruckhardt ile yapılan noktai nazar testilerinin bü- tün ihtimalleri derpiş etmeğe medar olduğunu ilâve etmektedir. Mecburi askerlik kanunu bugün İngiliz meclisine veriliyor Projeye göre 18 - 21 yaşındaki gençler 3 - 4 ay talim göreceklerdir Londra 25 (A.A.) — Bu akşam saat zirlar iştirak etmişlerdir. Bu akşam- Ki kararın kati olup olmıyacağı veya- hut bu kararın sabahki Kabine toplantısında tekrar tedkik edilip edil- miyeceği meçhuldür. Parlâmento mah- filleri -kanun lâyihasının «Milli mec- buri askerlik hazırlığı; ismini alaca- ğını bildiriyorlar, İşçilerin kuvvetli olmakta devam eden muhalefetlerinin bugün meclis. te bildiren ve'yalnız zengin” Sınıfı müteessir eden bütçe hükümlerini öğ- Tendikten sonra azalacağı zannedili- yor. Liberaller için de vaziyet böyledir. Parlâmente mahafilinde ilâve edil. diğine göre, Kabine ittifakla bir karar elde etmeğe muvaffak olamazsa, hü- kümet ekseriyetle iktifa edecektir. Mecburi askerlik nasıl olacak? Londra 26 — Mecburi askerlik hiz- meti projesinin kabinenin bugünkü içtimaında tasvip edildikten sonra Avam kamarasına sevkedileceği söyle- niyor. Projeye göre 18-21 yaşımdaki gençler, silâh altına çağrılarak 3-4 ay talim gördükten sonra ihtiyat sınıfı- na nakledilecekler ve haftada bir gün talim göreceklerdir. Bu davet üzeri- ne bir milyon asker toplanacaktır. Maliye Nazırı Sir John Simon İngil- terenin günde silâhlanma masrafının iki mliyon İngiliz lirası tuttuğunu be- yan etmiştir. Paris 25 — Eski Bahriye Nazırı B. Duff Cooper Pariste Sen Jorj cemiyeti tarafından verilen ziyafette söylediği nutukta günün hâdiselerinden bahs- ederek demiştir ki: «İngiliz milleti heyecana düşmek hususunda basittir. Fakat bir defa İngilizler, muâzzam bir teşebbüsü üzerlerine aldılar mı sonuna kadar götürürler. Şimdiki halde hepimiz sulhü ve şefleri harbi arzu eden bütün mem- leketlere karşı müttehid bir cebhe kurmak istiyen milletlerle dost olmak siyasetini takib ediyoruz. Bir «w.A nette bulunmuş olmak için şunu Söy- liyeyim ki, zannettiğimizden daha ağ bir zamani zarfında mecburi askerlik hizmetine ald bütün tedbirler alın- mış olacaktır. 50 imzalı bir takrir verildi Londra 25 — Avam kamarası âza- sından elli mebus, mecburi askerlik hizmetinin. müstacelen Kabulü için bir takrir vermişlerdir. Lordlar Kr- marasına da ayni mealde elli imzalı bir takrir verilmiştir. Paris 25 — Alman gazeteleri, İngil- terede mecburi askerlik hizmetinin kabulü lehindeki faaliyeti alâka ile takib etmekte ve bunu İngiltere - Fransa ve Rusya arasında bir ittifakı müsellesin akdi ile alâkadar görmek- tedir. Büyük Okyanustaki Fransız müstemlekeleri Üssülhareke imalı kullanıl- mak üzere İngilterenin emrine hazır Paris 26 — İngiliz hükümeti, Fran- sanın Bahrimuhiti Kebirdeki bütün müstemlekelerini, bu denizde kâin İngiliz ve Fransız müstemlekelerinin müdafasında üssülhareke olarak kuk lanılmak üzere İngilterenin emrine Amade bulundurduğunu, Yeni Zelân- da ve Avustralya hükümetlerine bil. dirmiştir. Bahrimuhiti Kebirdeki İngiliz ve Fransız müstemlekelerinin müda- faası tertibatı için elyevm Yeni Ze Jândada bir konferans akdedilmek- tedir. B. Gafenco bugün Parise gidiyor İngiltere kralı B. Gafencoyu öğle yemeğine alıkoydu Paris 25 (A.A) — Gafenco, yarn saat 23 te Londradan buraya gelecek ve cumartesi akşamı Romaya hare- ket edecektir. Londra 25 (AA) — Lord Halifax bugün B. Gafenco ile yeniden görüş- müştür. Romanya Hariciye Nasır öğle yemeğine kral tarafından alı- konmuştur. Londra 25 (A.A) — Gafenco, bu- gün öğleden sonra Halifax'la yeni bir görüşme yapmıştır, Akşam, Romanya elçisi bir dine vermiş, dinede Gafen- co'dan başka Halifex, Plymouth, Fransız büyük elçisi, Hor Belicha, Stanhope, Churchill, Sinclair, Atlee, Vanstart, Cadogan ve Hudson da ha- ır bulunmuşlardır,