27 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

27 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

717 Nisan 1939 AKŞAM Sahife 13 AŞK ve MACERA NUVELİ Kör R (Baş tarafı 10 uncu sahifede) Ve hikâyesine devam etti. — O geceyi asla unutmam. İçtik, yedik... Delikanlı bize bazı havalar çaldı. Kendisine Ala ile mesud olup ok madığını sordum. «— Rahatım'! - dedi. - Çocuklara bü kıyor, yemek pişiriyor, her sözümü din- liyor. Benim de kadından beklediğim bundan ibarettir. u— Avrupayı özlüyor musunuz? Pa- risin, Londranın ışıklı caddelerini gör- mek ihtiyacını duymuyor musunuz? Tiyatroları, sinemaları aramıyor Mu- sunuz? un müddet sustu; ve: Ölünceye kadar burada kalaca- öm? - dedi. «— Yalnızlık hüznü duymuyor mü. sunuz? ş «— Zavallı dostum!... Belli ki ar- tistliğin ne olduğundan hâberin yök. Kaptan bana bu hikâyeyi nakleder- ken otelin sahibesi yaklaştı: — Madem ki bay Strleklandın ha- yatını merak ediyor, kendisini doktorla tanıştıralım. Hastalığı ve ölümü hak- kında izahat alır, Kaptan, yüzüme bakarak: — Hay hay! - dedi. Teşekkür ederek kabul ettim. Bir- likte gittik. #. Bir gün doktor köyde bir hastayı yokladığı zaman sokakta ağlıyan bir çocuk kendisine yaklaşmış. Beyaz cins- ten hasta bir adamı tedavi etmesi için rica etmiş: Strickland'a çağrıldığını öğrenen doktor, kapıdan içeri girince, ressamın, arkası dönük, bir tablo İle meşgul ol- duğunu görmüş. Ayak sesisi işiden rek, aksilikle; — Neye geldiniz? Benden ne istiyor- sunuz? Kimsiniz? - diye sormuş. — Doktorum... Karınız beni çâğırt- tı. — Ne aptal şey... Biraz ateşim var. Geçer. Şehre inen olursa kinin aldır- tacağım. — Kendinize bir baksanız A... Strickland duvara asılı köhne bir aynaya yaklaşmış: — Ne var? - demiş. — Görmüyor musunuz? Ne kadar değişmişsiniz. Bütün çizgileriniz Şiş- miş. Bu a'raz fenadır. Haber veriyo- rum: Pek fena bir hastalığa yakalan Strlekland döne- muşsınız. — Ben mi? — Sizde cüzamın bütün alâimi var. — Alay mı ediyorsunuz? — Heyhat, hayır... Yerliler bunu çok yyi anlarlar... Şüphelendikleri için be- ni çağırmışlar. Strickland kapıyıa doğru yürümüş. Kanadı açmış ve dehşetle dışarıya bak- mış. Derhal evin içinde acı feryadlar kopmuş ve ressam, uğradığı felâkete artık kani olmuş. Doktora dönerek: — Sizce dâha ne kadar yaşıyabili- rim? — Bilinmez... Bazen hastalık ağır yürür... Yirmi sene de sürer, Bitirdiği tabloya dalgın dalgın bak. miş: — Buraya kadar gelmek zahmetli şeydir... Bu levhayı size hediye ediyo- rum. Belki bir gün memnun Kâalırsı- ız. İsrarla kabul ettirmiş. Dışarda Ata ile yerli kadınlar ağlamakta devam ediyorlarmış. Strlekland karısına: — Üzülme... Yakında gideceğim.. — Seni götürecekler mi? O zamanlar adada cüzamlıları he- nüz hapsetmiyorlar, serbes birakıyor- Jarmış Doktorun ağzından anlatayım. «Ressam: «— Dağa çıkacağım! - dedi. «Genç kadın, önüne geçerek: «— Bu evden kim isterse ayrılsın... Fakat ben senin karınım... Yanından ayrılmam... Beni bırakacak olursan evin önündeki şu ağaca kendimi asa- nry Sana yemin ediyorum.. «O sessiz, munis kadın, birdenbire kaplan kesilmişti «— Niçin benimle kalacakmışsın? ehre in. Bir başka beyaz bulursun «— Hayır... Nereye gidersen arkan. dan geleceğim... «Biran ressamın haşinliği yumuşa- dı. Gözlerinden bir damla yaş süzüldü. «Ve bana dönerek: essam «— Kadınlar ne garip mahlüklar- dir. İsterseniz onları dövünüz, sövi nüz. Sizi seveceklerse gene severler... dedi. ... «Tekrar geleceğimi vadederek ayrıl dım, «Ata beni tekrar çağırtmadı. Bütün adada herkes onun vaziyetini öğren- mişti, Kimse eve yaklaşmıyordu. Hat- tâ dağ, bayır dolaştığını gören çoluk çocuk kendisinden bucak bucak kaçı. yorlarmış. Arasıra şehre inip yiyecek alan karısını da yerliler koğmuş. Bir daha gelirse kendisini taşlayıp evini ateşe vereceklerini söylemişler. «Merak ettiğim için uzun müddet sonra tekrar ziyaretine gittim. Beni kabul etmedi. «Karısına: «— Ne yapıyor? - diye sordum. «— Şimdi in evin içini boyuyor. Aradan üç sene geçmiş. Strickland artık ölüyormuş. Can çekişme haberi- ni alinca bu sefer tekrar kendisini gör- meğe gitmiş. Kapı açıkmış İçeriye gi- rince dehşetli bir koku genzini sarmış ve birdenbire afallamış: Nerede bulu- nuyor? Bir ormanın içinde mi? Zira iş- te dört bir yanda çıplak adamlar do- laşıyor. — Allah vere de güneş beynime vur. muş olmasa... - diye mırıldanmış. Fakat sonra bunların hep duvara yapılmış yağlı boya resimler olduğu- nu farketmiş. Ev sahibesi kadın, yerde yatmış, ağlıyormuş. Doktor her odada hariku- lâde tablolarla karşılaşıyormuş. Ta. vandan aşağıya kadar inen bu muaz- zam sanatin önünde heyecanla kalmış. Ressam tabiatın bütün meçhul sırları- nı keşfedip onu ilâhi bir şekilde can- landırmış. İğrençliği içinde harikulâde olan bu iptidai güzellik beşeri havsalaya sığa- müzmış. Doktor, gayri ihtiyari; — Bunlar birer şaheser! « gırmış. Sonra yerde, pis bir şilte üzerinde yemyeşil yatan Stricklandı görmüş. Artist ölmüşmüş. Hekim, sinirlerini yenerek cesede doğru eğilmiş. — Kör miydi? Kör mü olmuştu? - di- ye sormuş. Yanında, genç kadın, hıçkırmış: —evet... Bir senedenberi... Bütün bu resimleri körken yaptı. see Bir ay sonra Londradaydım. Bayan Stricklandın güzel villâsını ziyarete gittim. O şimdi altmışına gelmiş, zen- gin bir kadındı. Evinde meşhur Ame- rikalı resim münekkidi bay Van Busche Tayloru gördüm. Kadının duvara asılı levhalarını hayranlıkla seyrediyordu. Misafir gittikten sonra ev sabibesi bana döndü. — Meşhur bir sanatkârın karısı ol- mak kolay değil... Kocam hakkında gazeteciler, münekkidlere izahat ver. mek mecburiyetinde kalıyorum... Her gün biri gelir. — Daktilo işini bıraktnız tabil... — Mecbüren... Çünkü vaziyet değiş- ti. Kocam öldükten sonra tablolarının ne kıymet kazandığını biliyorsunuz... Bugün hamdolsun çok zenginiz... Meş- ru zevcesi olduğum için bütün eserle. ri bana gönderildi. Günden güne de kıymetleri artıyor. Hülâsa eden: (Vâ-Nü) diye ba- Posta ittihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek Vi lâzımdır. Rebiülevvel 7 — Kasım 171 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 810 1003 812 901 1200 142 Ya. 310 5041212 1602 1001 2042 İdarehane: Babıâli civarı Acımusuk sokak No. 19 | oldukları 20 bin lira kıymeti mühamme- - BULMACAMIZ 1 — Okuma - Bir sayı, 3 — Muzir. 3 — Güzeterek. 4 — Fakat - Tersi çok değil. 5 — Baba yüreği 8 — Düdüğün başı - Telefonun ük sözü. 7 — Esaletli — Tersi bir Ermeni ismidir. 8 — Uykuda bayat geçirmek. 9 — İspanyanın son Cümhurrelsi - Ba- şına «İs gelirse büyük olur, 10 — Pirar etmek, Yukarıdan aşağı: 1 — Dara ile beraber. 2 — Üzüntüsü yok. 3 — Cebelitarık boğazında bir Ilman- Efradı aile, 4 — Bakiye, 5 —En azdan - Kargânın çıkardığı ses, 6 — Yer - Lokumun başı, 1 — Bir erkek ismi - Big cins bakış kap, 8 — Başına «Ke gelirse şehir harici olur - Bilgi, 9 — Ezmekten emir - Şarkılı tiyatro. 10 — Bir ağaç - Kıymetli bir taş. Geçen bulmacamızın ball Soldan sağa: 1 — "Tiyatro, Es, 2 — Azık, Ebedi, 3 — Kalınsicim,, 4 — Ulaşan, Zma, 5 — Nen, Zebab, 6 — Cel, Hu, 7 — Alıcı, Kart, 8 — . Kanga, 9 — Ar, Reise, 10 — Vaveylâ, Yukarıdan aşağı: 1 — Takunya, Av,2 — İzale, Lira,3 — Yılancık, 4 — Akış, Ecire, $ — Nazlı, Ey, 8 — Kesne, Kıl, 7 — Obi, Kasa, 8 — Ec- zahane, idimburg, 10 — Simi Beyoğlu üçüncü sulh hukuk mahkeme- sinden: Refet Osman ve Hüsnü ve Hay- riye ve sâlrenin müştereken mutasarn( neli Beyoğ'unda Hüseyinağa mahallesinde eni Turan sokağında 23, 77 ıda iki bap dükkân! muhte- vi Yoğurtçu namile maruf 25 numaralı | aparlıman için yapılan açık arttırma ne- Ücesinde hissedarlardan Refet üzerine Iha- Je edilerek bedeli müzayede yatırılmanış , ihale feshedildiğinden, İcra ve İflâs kanununun 153 üncü maddesi mucibince ikinci defa olarak 15 gün müd- detle tekrar müzayedeye konulduğundan, arttırması 12-5-050 Cuma günü saat 15 ten resi hissedarlara ve keza Refet tarafından tesviye edilen yirmi senelik taviz bedeli olan 869 lira 3 kuruş ve feshi ihaleden son- ra bugüne kadar birikmiş ve eskiden ba- Kiye kalmış olan ceman “1S lira vergi ve Belediye rüsumu ile dellâliye müşteriye aittir. 3 — Arttırmaya girmek istiyenler muhammen kıymetin © 75 (yedi buçuk) nisbetinde teminat akçesi veya ulusal bir bankanın teminat mektubunu getirmeleri şartlır. 4 — Arttırma bedeli ihaleden jti- baren beş gün içinde mahkeme kasasına fe dair olan iddialarını isbat için ilin ta. Tihinden itibaren (10) gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte satış memuruna mü- racant etmelidirler. Aksi takdirde hakları tapu kütüğüyle sabit olmıyanlar satış pa- rasının paylaşmasını hariç kalırlar. 6 — Şartname mahkeme divanhanesinde herkesin görebileceği yerde asılmıştır. Fazla malümat almak istiyenler 931/14 #ayssile başkâtipliğe müracaatları ilân olu- ur. CM. 2040) Dr. A. Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU Askere davet Beşiktaş Askerlik Şubesinden: 934 dos Humlu ve bu doğumlularla muameleye ta- bi diğer doğumlu kısa hizmete tabi ve askeri ehliyetnamesi olmayan islâm ve gayri islâmların 1 Mayıs 939 gününde ha- aırlık ktalarında bulunacak veçhile sevk edileceklerdir. Bu kısa hizmetli eratın 2 zin s9 günü şubeye gelmeleri ân ür. Toprak mahsülleri Ofisi istanbul şubesinden: 938 ve daha evvelki seneler mahsulünden olup da halen sahipleri uhdesinde bulunan Afyonların mübayaası için Toprak mahsulleri ofisince tesbit edilen Program: AZAMİ TESLİM MÜDDETİ: 938 ve daha evvelki seneler mahsulünden olup hüâleji sahipleri uhdesinde bulunan ham &fyonların ofis tarafından mübâyaan edilebilmesi için bunların nihâyet 31/Mayıs/939 akşamına kadar ofisin İstanbuldaki deposuna? ya bizzat sahipleri tarafından veyahut İstanbulda tayin edecekeiri kanuni vekilleri tarâfından getirilmiş olması lâzımdır. Bu tarihten sonra getirilecek afyonlar sureti katiyede satın alınmayaca. Bı gibi tayin edilen muayyen müddet dahi hiçbir sebeple uzatılmayacaktır. Hastalık veya herhangi diğer bir mazeret sebebile yükarda tayin edilen müd- det zarfında teslim edilmemiş olan afyonların mübayaası için vaki olacsk “ müracaatlarda katiyen nazarı itibare alınmayacaktır. Afyonların depoya muvakkat kabul şekli: Afyonlar İstanbulda ofis deposuna geliş sıra numarasile kabul edilecek ve eksperlerimizce usulü dairesinde hikemi muayepelerinin yapılması tartı nümunelerin alınıp tahlile gönderilmesi bu sırayı takip”edecektir. Afyonların depoda yapılacak hikemi muayenesi! Ofis deposuna teslim edilen afyonlar üzerinde yapılacak hikemi muayene Cexspertiz) sonunda bunları; arasında hileli katkıli mâğşuş afyonlar zuhur ederse bunlar katiyen mübayaa edilmiyecektir. Müâyehe neticesinde kabule şayan görülen afyonlar ince ve kaba olarak iki sınifa âyrılacaktır. Hikemi muayenelerde Ofis eksperlerinin verecekleri kararlar katidir. V Kimyevi muayene şekli; On le Ek Gl ğer yünler dilaği diil de ve kaba kısımlara ayrılmasından sonra her iki Sirf afyondan müteamil usulüne tevfikan ayrı, ayrı alınacak nümuneler tahlildtı ticariye lâboratuva- Tına sevkedilecektir. Bu lâborâtuvürdz yapılacak kimyevi tahlil neticesinde herbir sınıf afyonun irae edeceği morfin derecesi afyon flatının tesbitine €sas teşkil edecektir, Kimyevi tahlil neticesinde çıkacak ihtilârlar sölüci ile ofis arasında tan- zim edilecek mukaveleye mevzu hükümler dairesinde halledilecektir, vi Afyonların tartısı: Depoya giren afyonların ofis eksperleri tarafından yapılan hikemi mua- yenesinden sonra şayanı kabul görülen afyonlardan İnce ve kaba olarak ayri- lan kısımlar ayrı ayrı mütesmil usule tevfikan nümunesi alındıktan sonra tartılarak alâkadarına muvakkat bir ayniyat makbuzu verilir. Afyon fiatlarının tesbiti: Ofis deposuna teslim ediler! afyonlardan ince afyonun beher morfin dere cesi fiatı 35 ve kaba afyonun beher morfin derecesi fiatı 25 kuruş olarak tesbit edilmiştir. 5 Afyon bedellerinin tahakkuku şekli: Tahvilâti ticariye iâboratuvarına gönderilen nümuneler üzerinde yapılan tahlil neticesinde sfyonların ihtiva ettiği morfin derecesi lâboratuvarın vere- ceği resmi bir rapor ile tahakkuk ettikten sonra yukârdaki maddede beher morfin derecesi için testit cdilen fiatlar üzerinden'ince ve kaba afyonların tutarı herkes için ayrı ayrı tahakkuk ettirilerek bu bedeller afyon müdileri# nin namına açılacak bir hesaba alacak yazılacaktır Afyon bedelleri bu suretle tahakkuk ettirildikten sonra alâkadarlara evveleg verilmiş olan muvakkat ayniyat makbuzu istirdat edilerek yerine afyonun ince veya kaba olduğunu ve her cinsin kilosunu titrajını ve kilo fiatını ve bü fiata nazaran ayrı ayrı tutarlarile alâkadarların yekünlu alacağını gösteren bir vesika verilir. Afyon bedellerinin ödeme şekli: : İ 939 senesinden itibaren her sene ofisin satacağı #fyohların brüt bedele rinin $€ 20 si her seneki bilânçosurun kesbi katiyet etmesinden sonra afyon mudilerine alacaklarına nazaran garameten taksim edilecektir. Bu suretle tahakkuk edecek alacaklar sahiplerine makbuz mukabilinde tevzi edilerek hesaplarına zimmet kaydedilmekle beraber her sere yapılan tediyat yukanki madde mucibince alacaklılara verilmiş olan vesikaya da kaydolunacaktır. Damga ve borsa resimleri gibi her türlü rusum ve tekâlif satıcıya sittir. Bu program 31/Mayıs,/939 çarşamba günü akşamına kadar İstanbulda "Toprak mahsulleri ofisinin afyon deposuna teslim edilecek 938 ve daha evvel ki seneler mahsulünden olup da bugüne kadar muhtelif sebepler dolayısile uyuşturucu maddeler inhisarına satılmayan veyahut mezkür inhisarın tesbit ettiği mübayaa programlarının muayyen şartlarına tevafuk etmediği için mezkür inhisar tarafından salın alınmamış olan afyonların mübayaasına münhasırdır, $38 senesinden sonra her sene mahsulü senesi için tesbit edilecek proğ- ramlar ve prensipler mucibince tayin edilen program haricinde kalacak af- yonların mübayaası için vaki olacak müracaatların da sureti katiyede kabul edilmiyeceği ehemmiyetle alâkadarların malümu olmak üzere ilân olunur. Fezla tafsilât için Ofisin İstanbul şubesi müdürlüğüne mürâcast edil. mesi. (2811) TURK HAVA KURUMU 277. nci TERTİP BUYUK PIYANGOSU Birinci keşide: 11/Mayıs/1939 dadır. Büyük İkra- iye: 40, O00 iradı... Bundan başka: 15.000, 12.000; Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Satınalma Komisyonundan: Tahmin Muvakkat Eksiltmenin Eksiltme Saat değeri teminatı nev'i tarihi : 800 adet erat kaputu (7200 o540 Kapali zarfla 28/4/9309 Cuma Cinsi 100 erat kışlık elbise (o 7000 520 », » ” > » 3000 çift erat kundura 14100 (1058 > ». 29/4/939 Cumartesi 11 900 takım yazlık elbise 4680 Oo 351 Açık eksiltme 28/4/9389 Cuma (oo 16 3000 takım erat çamaşırı 2700 o 173 , > 29/4/939 Cumartesi 113 1 — Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı ihtiyacı için alınacak melbü. satın cins ve miktarlarile teminatları ve eksiltme ve gün ve saatleri yuakıda dır. Çi ze — Şartname ve evsaf komisyonda görülebilir. i 3 — İsteklilerin gün ve saatinde kanuni vesikalarile ve siltmeye iştirak edenlerin teklif mektuplarını bir saat evvel halât gümrüğündeki komisyona vermeleri, (2480) iğ aklimi ği eme Li 4