27 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Son dakika Bulgarlar kendilerinden İngilterede mecburi askerliğin kabulü) anan araziyi istiyorlar Hitlerin nutkunu değiştirtmiyecek Chamberlain Almanya ile müzakereye girişmeğe hazır bulunduğunu söylüyor Paris 71 — Berlinden bildiriliyor: İngilterenin mecburi askerlik usulünü kabul etmesi, Almanyada derin bir in- tdba uyandırmıştır. Fakat Alman siya- si mahafili, İngiltere tarafından alı- nan bu kararın yarın B. Hitlerin Rayiş- tagda söyliyeceği nutuk üzerine hiç 2 tesir yapamıyacağını beyan ediyor. Roma 27 — İtalyan mahafili, İngil. terenin mecburi askerliği kabul etme- si, Almanya üzerine tesir yapmağa matuf bir teşebbüs telâkki ediyor. İngiltere Almanya ile müzakereye hazır Londra 27 — B. Chamberlain, Avam kamarasında sorulan bir suale cevap verirken, İngilterenin kabul edilece. Binden ve memnuniyete şayan netice- | ler vereceğinden emin olmak şartile Almanya ile umumi bir müzakereye girişmeğe hazır bulunduğunu beyan | etmiştir. 310,000 kura efradı Londra 27 — Askeri mahafilin tah- minlerine göre askerlik kanunu üzeri» ne derhal 310,000 kura efradı alınacak ve kanun meclisce kabulünden 2-3 gün sonra tatbik edilecektir. Hırvat lideri B. Macek Yugoslav Başvekili olacak Italyan Veliahdi mayıs ayı içinde Belgradı ziyaret edecek Paris 27 — Belgraddan bildiriyor: Yugaslavya Başvekili Zvetkoviçin dün Hırvat Ijderi B. Maçen ile tekrar gö- rüşmek üzere Zağrebe hareket etmesi Sırplar ile Hırvatlar arasında cereyan etmekte olan itilâf müzakerelerinin neticelendiğini gösteriyor. | Belgraddan bildirildiğine göre Sırp - Birvat itilâfı üzerine Hırvatların da İş- tirakile bir koalisyon kabinesi kuru lacak ve Başvekâlet Hırvat lideri B. Maçeke teklif edilecektir. Paris 27 — Romadan bildirildiğine göre İtalyan veliahdı, Yugoslavya kral najbi prens Pol'ün Romayı ziyaretin. den sonra mayıs ayı içinde Yugoşlav- yaya gidecektir. Bu ziyaret Iki memle- ketin kral hanedanları arasında mev- cud kârabet ile tefsir edilmektedir. Sovyet hariciye komiseri muavini bu Sovyet Harlelye komiser muavini B, | Potemkin, bu sabah saat 7,30 da Semp- Jon ekspresile şehrimize gelmiş, Sirke. ci garında Vali, Emniyet müdürü, Sovyet konsolosu ve konsolosluk erkâ- nı tarafından karşılanmıştır. Bir müf- Teze polis selâm resmini ifa etmiştir. B. Potemkin, rükübüne tahsis edilen maşaya değer yerlerini gezdikten son- ra bu akşam eksprese bağlanacak hu- #usi bir vagona binerek Ankaraya ha. reket edecektir. B. Potemkinin beyanatı Paris 27 (Radyo) — B. Potemkin Sofyadan hareket ederken gazetecilere sabah geldi Sofyadan geçerkn Bulgar Başvekili ile görüştü Sofya 26 (A.A.) — Potemkin, saat T de buraya gelmiş ve istasyonda Ha riciye Nezaretinin bir mümessili ta- rafından karşılanmıştır. Öğle üzeri mumaileyh Başvekil Köseiranof ta- rafından kabul edilmiştir. Potemkin saat 16,20 de Ankaraya hareket etmiştir. Ankara 28 (Telefonla) — Sovyet Hariciye komiser muavini B. Potem- kin yarın akşam Anadolu ekspresine takılacak hususi bir vagonla İstan- buldan Ankaraya hareket edecek ve cuma sabahı Ankarada bulunacaktır. Dost memleket Hariciye komiser mu- avini İstanbul ve Ankarada merasim- maslahatgüzarı refakat edecektir. Şe- refine cuma günü Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu tarafından bir ek. şam yemeği verilecek bunu bir suare takip edecektir. Türkiye - Fransa dostluk etmişlerdir. Cümhurrelsi şehrimizde bir müddet isti. pahat edecektir. Taşkend Sovyet torpitosu limanımızda Gafenco Pariste Bugün Hariciye Nazırı ve Başvekil ile müzakerelere başlıyacak Paris 27 — Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenco, dün akşama doğru Parise gelmiş ve istasyonda Fransız Hariciye Nazırı ta- rafından kabul edilmiştir. B. Gafenco, bu sabah saat onda B. i B. Gafenc, yarın sabah Fransiz hükü- met ricalile bir çok mülükatlar yapacak- tır, Londra 26 (A.A) — Hariciye Ne- zareti tarsfından neşredilen bir teb- liğde, Ronınnya Hariciye Nazırı Ga- | fence'nun Lordra ziyaretinin, Baş- | vekili ve Halifax ile noktal nazar tei tisine vesile teşkil ettiği, görüşmeler- de en Kat! bir açıklık ve samimiliğin hâkim olduğu ve bugünkü meseleler hakkında ik! hükümet arasında mey- cud görüş birliğini teylde hizmet ey- lediği bildirilmektedir. Suriye meselesi Fransız Başvekili bu meseleyi dün tedkik etti Paris 27 — Fransız Hariciye Na ırı B. Bonnet, Fransiz büyük erkânı harbiyei umumiye reisi general Game- Tin Fransanın Suriye fevkalâde komi- #eri B. Puaux, Hariciye nezareti umu- mi kâtibi B. Leger, dün sabah başvekil B. Daladier'nin riyasetinde toplana- Tak Suriye meselesini, muhtelif bakım. lardan tedkik ve müzakere etmişler. dir. Bu tedkik ve müzakerelere devam edilecektir. Fransanın Suriye fevkalâde komise. ri B. Puaux'nun 4 mayısta vapurla Suriyeye hareket etmesi kararlaştırı)- mıştır. Âvrapa güreş şpmpiyonası Kenan ve Ahmed Işık tasfi- yeye uğradılar, Mersinli Ahmed de dün sayı hesabile yenildi Oslodan gelen haberlere göre dün de Avrupa güreş şampiyonası müsabaka, larına devam edilmiştir. Dünkü mü. sabakalarda aldığımız neticeler şun- lardır: 56 kiloda Kenan, Norveç şampiyo- nuna, 61 kiloda Ahmed Işık Alman şampiyonuna tuşla mağlüp olmuşlar- dır. Kenan ve Ahmed Işık, şimdiye kadar yaptıkları müsabakalrada beşer fena puvan aldıklarından tasfiyeye uğra- mışlardır. Mersinli Ahmed de yaptığı ikinci müsabakada sayı hesabile yenilmiştir. Mersinli Ahmed, şimdiye kadar yalnız iki fena puvan almıştır. Köseivanof, Bulgar ta leblerinden bahsetmek yasağını gazetelerden kaldırdı Paris 27 — Sofyadan bildi- riliyor: Bulgar gazetelerine, Bulga- | ristanın arazi taleplerine dair neşriyat yapmak için konulmuş olan memnui- yet kaldırılmıştır. Bulgar gazeteleri, bundan sonra ecnebi gazetelerin Bul- garistanın taleblerine dair olân yam- İ larını neşredebileceklerdir. Dün sabahki Bulgar gazeteleri, son iki harp neticesinde, Bulgaristandan alınmış olan arazinin kendisine ia- desi lüzumuna dair olan ecnebi gaze- telerden naklen alınmış makaleleri neş- | ediyorlar. İngilterenin Berlin sefiri Alman Hariciye Nazırile görüşemedi Sefir Hariciye müsteşarını ziyaret etti Berlin 26 — Buraya gelen İngiliz | sefiri B. Henderson, dün Hariciye Na- sırından mülâkat istemiştir. Nazır: | «Bugün vakti olmadığını, fakat sefiri yarın öğleden sonra kabul edeceğini» bildirmiştir. Nazır, bugün de meşgul olduğun- dan, Hariciye müsteşarı saat 12,15 te Hariciye Nezaretinde İngiliz sefirini kabul etmiştir, kolaylaştırmağa hazır Londra 26 (A A.) — Henderson'un, mecburi askerlik hizme- tini kabul etmeğe karar verdiğini Ak man hükümetine bildireceği yarı res- mi mahfillerde söylenmektedir. Sefir, | İngilterenin, Reisicümhur Roosveltin tekliflerine müzahir olduğunu tebe- rüz ettirecek ve yeni tecavüzlere ma- ni olmak hususunda İngiltere tara- fından verilen kararın, hükümeti, pek ciddi müdafaa tedbirleri almağa mec- bur ettiğini ilâve edecektir. Sefir, İngilterenin, Almanyayı mu- İ hasara etmek tasavvurunda olduğuna söyliyecektir. B. Hitler Yugoslav Hari- ciye Nazırını kabul etti Berlin 26 (A.A.) — Almanya ve Yugoslavya Hariciye Nazırları arasın- da dün yapılan görüşmeden Sonra neşredilen tebliğde şöyle denilmekte- ür: «Hariciye Nezâretinde saat 18.30 da yapılan uzun bir görüşmeden sona von Ribbentrop ile Markoviç, iki memleket arasında muallâkta kalan bütün meseleler hakkında aralarında tam bir görüş birliği olduğunu mü- şahede etmişlerdir.» B. Markoviçin beyanatı Berlin 26 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosuna beyanatta bulunan Markoviç, demiştir ki; «Almanya ile Yugoslavya arasında iyi komşuluk ve mütekabil hürmet ve menfaatlere müstenid tam emni- yet münasebetleri müsait bir şekilde inkişaf etmektedir. Antikomintern pakta iltihak Sela edilmeli Berlin 28 — (Havas ajansı): erkânı tarafından teşyi edilmiştir. Ankarada bir ka Ankara 26 (Telefonla) — Cebecide yapılmakta olan yeni hukuk fakülte- si binası inşaatında çalışan amele- lerden üçü dört metre irtiftadan ka- yan bir toprak yığını altında kalmış ameleden Ahmed ölü olarak Kırşehirli Mehmed ve Akif ağır yaralı olarak Silmer ve Etibanklar lâğvedilecek mi ? Ankara, 26 (Telefonla) — Serma- yesinin yarısından fazlası devlete ait iktisadi teşekküllerin Oo murakabesi hakkındaki kanun hükümlerine gö- re, bu teşekküllerin idaresi altında bulunan müesseselerin hükmi şah- siyeti haiz muhtar birer şirket haline getirilmeleri icap etmektedir. Haber verildiğine göre İktısad Ve- kâleti bu kabil müesseselere ve- rilecek şekli tayin için tetkiklere gi- rişmiş bulunmaktadır. Bu tekiklerde Sümerbank ile Etibankın “lâğvedile- rek bu bankalar tarafından görü- mekte olan işlerin İktisad Vekâletin- de teşkil edilecek bir sanayi ve ma- adin finansman müessesesine devri, birinci plânda gözönünde bulundu. i Askeri mükellefiyet kanunu tedkik ediliypr