27 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Nisan 1 839 AKŞAMDAN AKŞAMA Üsküdar tramvayının ettiği zararlar «— Biz demedik miydi?...» Gazetecilerin çoğu punduna geti- rip bu sözü söylemekten Battâ ihtiyar bir meslekdaşımız, bu cümleyi yazarken, hayalının en bü- yük zevkini duyarmış. Bense kendi hesabıma böyle bir tefahürü sevmem, Sevmem amma, şimdi tam sırası geldi! d. : tramvaylarına iki milyon Tiraya yakım. pasa verdi Üsküdar Tromvay şirketinin Elektirik şir. -üne yüz binlerce lira borcu vardı, hükümete geçerken şirket bu paraları kesti, Evkafın kasasmda Üsküdar Tramvay şirketinin yarım milyon Tiralık hisse sene- di duruyor; Sokağa atsanız, kimse eğilip almaz, Üsküdar Tramvay şirketi bu sene de yüz bin lira açık verecek ve bu açığı İstanbul Belediyesi kapatacaktır.» Bana yukarıki rakamları veren bir Belediyecimiz şöyle yanıp yakıldı: — On senedenberi açıksız hesap kapa- tamıyan Üsküdar tramvaylarının, bundan böyle kâr getirmesine imkân kalmamıştır. | İstanbul şehri tünel ve tramvaylarından gelecek varidatı Belediye, Üsküdar tram- vaylarına mı harcıyacaklır? Harap İstan- bula bakan İstanbul Belediyesinin, Üskü- — Öyleyse yüzüstü bıraksın.. Zararın neresinden dönülse kârdır.. Gene otobüs işler! e Netice buraya varıyor ve ben de gayri ihtiyari mahud mesleki cümle- yi sarfediyorum: — Biz demedik miydi? O sıralarda Kalamış cihetlerinde nir. Ben bilâkis, makale arkasından makale yazarak şu tramvaylar aley- hinde bulunmuştum: henüz doğru dürüst yapılmadığı için, mahalle aralarında yılankavi döne- meçlerde sinir bozucu bir gıcırtıdır gidiyor. Şurada beş on müteşebbis pekâlâ otobüs işletiyor, geçinip gidi- yordu. Niçin zavallıları beyhude yere baltalamalı? Hem böyle yerlerde oto- büs daha elverişlidir. Ray döşenece- ğine sokaklar yapılsın!» Şimdi iktidar mevkiinden çekildik- leri için, isimlerini zikretmiyeceğim; fakat bu yazımı tesadüfen okurlarsa kendileri hatırlarlar; iki büyük hükü- met ve idare adamı, beni çağırdılar: — Sen ki umumi menafii, hususi- lere tercih edersin; prensiplerinle ve diğer yazılarınla bu uymuyor! - de- diler ve muhtelif fırsatlarla da ayni sözleri tekrarladılar. O zaman bir türlü samimi maksa- dımı anlatamamıştım, İşte şimdi ne- tire... Belki de bu kadar ziyandan sonra hatları sökmek, otobüslere mahsus | Bahife $ Belediyenin yeni varidat membaları Elektrik, tramvay, tünel ida- releri ne kadar kâr getiriyor? Elekirik, Tramvay, Tünel idarele- rinin Belediyeye devrine karar veril. diğini dün yazmıştık. Mevcud istatistiklere göre Tram- vay idaresi 924 senesinde 5B,615,000 yolcu taşıdığı halde bu yolcu mikda- rı tedrici bir surette yükselmiş, 60 milyon 760,000 kişiye çıkmıştır. Fakat yolcu mikdarı 933 senesinde 54 mil- yona kadar düşmüş, 936 senesi s0- nunda tramvay Üücrellerinde yapılan tenzilât üzerine 937 senesinde 67 mil- yon 750,000 ve 938 senesinde de 73 milyona kadar yükselmiştir. "Tramvay idaresinin safi hasılatı ise 924 senesinde 947 bin liraya baliğ olurken 937 senesinde 171 bin liraya kadar inmiştir. Tünel idaresinin hasılatına gelin- ce: 924 senisinde 4 bin, 925 senesinde 10 bin, 926 senesinde 9 bin ve 927 se- sinde de 5 bin lira kâr temin edilmiş- tir. Bu tarihten sonraki senelerde tünel idaresinin kâr ve zararı hemen hemen müsavi derecededir. Son yapılan bilânçolara göre elek- irik idaresinin gayri safi varidatı beş milyon ve safi kârı da 1,850,000 lira- dır. Şu hesaplara göre - Tünel hasila- tını istisna edersek -Travmay ve Elektrik işletmelerinden dün de yaz- dığımız gibi iki milyon Tiradan fazla varidat temin edilecektir. .. .. Dünkü kazalar Dört kişi muhtelif şekilde yaralandı Maçkada bir apartıman inşaatında | çalışan Ali, sırtında bir merdiven taşı ile birinci kata çıkmakta iken müva- mez kaybederek düşmüş yaralan» mıştır. Galatada kahveci Remzi, çay sema- verinden su alırken dökülen kaynar su ile vücudünün muhtelif yerleri yanmıştır. Ortaköyde oturan Yani isminde biri de evinde elektrik tesisatı yapar- ken düşmüş, tehlikeli surette yara- landığı cihetle Beyoğlu hastanesine kaldırmıştır, Ortaköyde oturan Cemal isminde biri, o civarda Osman adında birinin inşaatında çalışırken on beş metre yükseklikten düşerek ağır surette ya- Talanmış, Beyoğlu hastanesine yatı- rilmıştır. Vali ve Belediye Reisinin imar işleri etrafında tetkikleri Veli ve Belediye Reisi Dr. Lütfü Kırdar dün imar müdürlüğüne gide- rek şehrin imar işlerile yakından meş- gul olmuştur. Bu arada B. Prost'un projesine göre B. Hakkı Sald Tez ta rafından hazırlanıp geçen gün klişe- #ini dercettiğimiz Eminönü maketini tedkik etmiştir. Otomobil bir çocuğu yaraladı Şoför Mahmud isminde biri, Gala- tada Perşembepazarında otomobilini geri geriye sürerken yedi yaşlarında Halid isminde bir çocuğa çarparak yaralanmasına sebeb olmuştur. Polis, çocuğu tedavi altına aldırmış, şoför İSTANBUL HAYATI Aşkın felsefesi?! Et narhı Karilerimizin Bini larının ikisi birden gülümsediler mektupları ze ek — i Dağlıç ve Karaman da Kaşları çalıldı, gözleri yuvaların Acele ve yavaş tamir narhsız satılacak dan fırlayacakmış gibi açıldı. Asabi Belediyenin baz caddelerdeki tamir ve wlahafı niçin bu kadar yavaş yaptığına şaşıyorduk. Ga- zetenizde intişar eden bir yazı bu narha tabi tutulmuştu. uçurum yamaçları, merakımızı bertaraf etti: Meğer Bugünlerde kuzuların büyümesi mi “e çşlmle acele iş, yavaş işten 9w 25 mikya- ve dağlıç koyununun kuzu diye ELİN Sm e eğimine Si sında pahalı oluyormuş. Bu sebeble Belediye belki hak- hıdır. Lâkin ben de başka bir cihe- te dikkati celbedeyim: Sirkeci ci- varında dükkânmaz vardır. Önü- müzdeki kaldırımlar açılalıdanbe. ri ticaretimiz 9 40 nisbetinde azaldı Bu hususun da dikkate alın- ması icab eder, hın da bir fayda vermiyeceğini gör- encümen karar verince bu İki ete ko- nan narh da kaldırilacak ve et satı- şı tamamile serbes bırakılacaktır. İstanbul komutanı dün Be- lediye Reisile görüştü İstanbul kumandanı general Halis Bıyıktay dün Belediyeye gelerek Vali ve Belediye Relsi Dr. Lütfi Kırdarı ziyaret etmiştir. Sahte polis (© Tenzilâtlı biletle seyahat için polis elbisesi giymiş N.K. Eksik yün çile satanlar cozalandırılacak Ticaret odası meclisi hazır- Ticaret odası; Meclisi dün öğleden sonra toplanmıştır. B. Yusuf Ziya Önişin istifa etmesile açık kalan Ti- caret odası ikinci reis vekilliğine Merkez hankası müdürü Mahmud —Simdi de sen borsa harici muamele yaptığı görü- müshil ile atılabileceğini geçenlerde len birkaç firmanın vaziyeti tetkik edilmiş ve bunların cezalandırılmala- rına karar verilmiştir. Dünkü toplantının en mühim mev- Zuunu teşkil eden noksan vezinli | İsmail Hakkı orada bir halâya girip yün çile meselesi nihayet halledilmiş. | elbisedeki apoletleri sökmüştür. tir. Oradan çiktıktan sonra yakalanan ,Dün Meclis tarafından da kabul | İsmail Hakkı mevcuden İstanbula edilen talimatnameye göre yün çile. | getirilerek adliyeye verilmiştir. ler ambalâjlar içerisinde satılacaktır. Dün Sültanâhmed birinci sülh 68- Yirmi gramlık dört çileyi ihtiva eden | za mahkemesinde yapılan sorgusunda) turalar veyahut seksen gramlık on | İsmail Hakkı suçunu itiraf ederek: turadan ibaret paketler haricinde sa- — Edirnede işim vardı. Fakat bilet tış yapılamayacaktır. alacak param olmadığı için tenzilâtlı Çileleri satanlar tura veya paketlerin| bilet almak üzere polis elbisesi giy- üzerine hüviyetlerini, alâmeti farika. | dim. larını, Ticaret odasındaki sicil numa- Demiştir. İsmail Hakkı hakkında ralarını yazmak mecburiyetindedir. | tahikalın gayri mevkuf olarak deva- ler, Gerek perakendeciler, gerek top- | mina karar verilmiş evrak müddeiu- tancılar noksan çilelerden müştere- | mumlliğe iade edilmiştir, ken mesul tutulacaklardır. Talimat- nameye muhalif hareket edenler "Ti. caret odası kanununun beşinci mad- desi mucibince beş liradan yüz liraya kadar ceza göreceklerdir. Elde mevcut stok bulunduğu için bu talimatnamenin 1 nisan 940 tari. hinden itibaren tatbiki kararlaştırıl. mış, ancak halkın bir sene daha al- datılmakta devam edilmemesini te- min maksadile talimalnameyö imü- vakkat bir madde konmuştur. Bu maddeye göre satıcılar yün çilelerin gram muhteviyatını pâketler üzerine 7) yazmak mecburiyelindedirler. Pakette| Pfiğg/ yazılı miktardan az vezinli çileyi sa- tanlar cezalandırılacaklardır. şübhele- istemişler, fakat Para çalarken yakalandı 'Mehmd isminde bir yankesici, Vez- necilerde bayan Yaşarın mantosu ce binden üç lira para aşırırken polis Bay S. Hastane yaptırdı 1. tarafından » Mehmed hakkındaki tahkikat derinleştirilmek- — Çok garip adam bay Amca, yaz .. «Peki amma, dese A ©. eKömüreü değilsin.” geliyor diye kederinden yanına var | macı değilsin, YO