May 14, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

May 14, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Mektep Dün yapılan final maçında Haydarpaşa Işık takımları arasında kavga çıktı Mektepliler arasında tertib edilen futbol maçlarının final müsabakası dün Taksim stadında Haydarpaşa Ile Işık liseleri arasında yapılmış ve maale- set aşağıda tafsilâlını okuyacağınız şekilde futbolcü, hakem ve idarecilerin dayak yemesi, müsabakayı takib eden muharrir ve fotoğrafçı arkadaşlarımı. zın tecavüze uğramasile nihayetlen mniştir. Hadisenin tafsilâtını sonraya bıra- karak evvelâ maçın cereyan şeklini yazıyoruz! Maçın ehemmiyeti stada üç bine ya- kın bir kalabalık toplamıştı. Seyirel. ler arasında Maarif Vekâleti beden ter« biyesi müdürü B. Vildan Aşir de bu- Tunuyordu. Tarafdarlarının coşkun tezahrüratı altında sahaya çıkan t- kımlar şu şekilde dizildiler. Haydarpaşa: Sabri - Cemal, Süley- man - Kadri, İsmail, Tarık - Fikret, İbrahim, Şinasi, Hidayet, Gazanfer. Işık: Adnan - Salim, Necmi - Ayte- kin, Rifat, Yavuz - i, Adnan, Şe- ref, Hüseyin, Nizameddin. Hakem, Feridun Kılıç. OYUN Sant 15,20 de Haydarpaşanın hü. eumile oyuna başlandı. Sağ taraftan | Fikret vasıtasile derhal Işık kalesine inen: Haydarpaşalılar merkez muha- cimlerinin yavaşlığı yüzünden ilk tr. satı kaçırdılar. Yaptıkları ikinci akın. da Gazanferin uzaktan çektiği şüt avut oldu, Haydarpaşanın üstüste yaptığı akın» lar dolayısile kısa bir durgunluk dev- resi geçiren Işık futbolcüleri dakika» lar ilerledikçe açılmağ'a ve mütekabil akınlarla Haydarpaşa kalesini tehdide başladılar. Bu hücumlar bilhassa Hü, seyin tarafından idareedildikçe tehli- ke yaratıyorsa da yanındâki oyuncu. ların tecrübesizliği netice almasına mâni oluyordu. Nihayet her iki takı- mın üstünlüğü ten için saftettik- | leri gayret boşa giderek ilk devre gol- süz olarak abere bitti. İKİNCİ DEVRE i ık lisesinin sağdan seri bir hücumla başlandı. Rüzgür altına düşen Haydarpaşalılar daha dikkatli « arak rakiplerine fırsat vermemeğe çalışıyorlardı. İli iç oyuncusunu geri çekerek ilk dar kikadön itibaren müdafaa oyunu tat- bil Haydarpaşa takımının ne tecelli etmeğe başladı. Da lar ilerledikçe beraberliği bozamayan takımlar sert bir şekilde ik oynamağa başladılar. Oyun bu yüz- den zaman zaman inkilaa uğruyor- du. Maamafih oyunun bu şekilde setleşmesinde etraftaki seyircilerin büyük dahli vardır. Taraftarlarını teşçi şekillerinin böyle mektep maç- Dünkü yarım kalan maçta 1-6 gelib larında işitmek istemediğimiz hitap- larla olduğunu burada esefle kaydet- mek mecburiyetindeyiz Devrenin mlarına doğru Işık lisesinin nefes- iğinden istifade eden Haydarpaşa» lılar ufak bir üstünlük temin ettiler- se de çalışmaları boşa gitti ve müsa- baka golsüz olarak berabere nihayet- lendi. OYUN TEMDİD EDİLİYOR Berabere nihayetlenen maçların onar dakikadan iki devre temdid edileceği nizamname ahkâmından olduğu için müsabaka temdid edildi. 'Temdidin ilk devresine Haydarpaşa başladı. Müdafaada kesilen bu hü- cum derhal Işık lisesi tarafından 8ol- dan mukabele gördü. Kale önünde topu yakalayan Şerefin plase şütünü kaleci kurtardı, IŞIK LİSESİNİN GOLÜ Beşinci dakikada merkezden yeni bir hücum yapan Işık lisesi takımı Hüseyin vasıtasile kaleye kadar da- yandı. Ani olarak sola geçen topu solaçık Nizameddin kaleye doğru or- taladı. Rüzgârla seyrini değiştiren top kalecinin yanlış yer tutması yü” zünden kaleye girerek şampiyonluğu Işık lisesi taraftarlarına müjdeledi ve birinei temdid 1 - O Işık lisesi lehine kapandı İkinci temdid devresine Işık lisesi dı. Haydarpaşa tekrar beraber- temin için ün enerjisile çali- şıyordu. Bu sırada sağdan yaptıkları akında Fikretin şütü kaleye girdi ise de daha evvel bakem favul düdü- ğü çaldığı için bu golü saymadı. Hükemin bu Kararı Haydarpaşa oyuncuları ve seyircileri tarafından büyük protestolarla karşılandı ve müsabaka bu dakikadan itibaren ta- biri âmiyanesile çığırından çıktı ve oyunun nihayetine tanı iki dekika varken aşağıda okuyacağınız hadise Üstte oyuncular aşağıda hakem seyirciler tarafından hurpalanırken vaziyette bulunan Işık lisesi takımı vukur geldi, Tabiatile bu şekilde ma- ça devama imkân kalmadığından | oyun yarıda kaldı. HADİSENİN TAFSİLÂTI Yukarıda cereyan tarzını bildirdi ğimiz maçın, şimdi de gavga faslına geçiyoruz. Sütunlarımıza geçirirken teessür duyduğumuz bu hadise şu şekilde olmuştur. Maalesef memleketimizde şimdiye kadar icra edilen spor gavgalarmn en müthişi olan bu çok çirkin hadi- sede iki tarafin mensupları yalnız birbirlerini dövmekle iktifa etmiye- rek maçın idaresini kendi arzu ve ri calarile kabul etmiş olan hakemi, ha- diseyi örtbas etmek Istiyenleri ve bu hadiseyi tesbit etmekten başka bir kabahati olmyan gazeteci ve fotoğ- rafçı arkadaşlarınızı dövmeğe kal- kışmışlardır. Neticede iki kişi yaralanarak has- taneye kaldırılmış, hakem yediği yum- ruk ve tekmelerden baygın bir halde ve zabıta gelen vvetlerile İşi Müsabakanın nihayetine tam iki, dakika varken, , hakem ve bir kısım oyuncular topla meşgulken, Haydar» paşanın sağaçığı Işık müdafilerinden birine hiç bir sebeb yokken bir yum- ruk vurdu. Işık müdafi bunu soğuk» kanlılıkla karşılayarak hadise ye- rinden uzaklaşırken ayni oyuncu ko- şarak ikinci bir yumruk vurmak ce sarelini gösterdi. Bu sırada Işıktan Salim bu çirkin yumruklara mâni olmak için iki oyun- cunun arasına girdi, Bunu gören Haydarpaşanın hücum hattmda oy- nayan oyuncular maçın devam et- " mekte olmasına rağmen Salimin üze- rine hücum ederek yore düşmüş olan bu oyuncuyu tekmelerle dövmeğe baş- ladılar. Bu sırada tribünlerden bir sel ha- linde binlerce seyiret sahaya hücum etti, Önüne gelen parmaklıkları ve zabıta memurlarını vedaha buna benzer hailleri yıkıp geçen bu akın, sahanın ortasında önüne gelene sal dırdı. Bu arada Işıktan Salim ve Ni- zameddin yedikleri tekme ve yum- ruklardan baygın bir halde yere yi- kılıp “kaldılar, Zabıtanın temkinli hareketi bu gavgayı bir aralık örtbas etmeğe mu- vaffak olurken bu sefer kenara çekil- miş olan ve zabıtanın muhafazasında bülunan hakem Feridun Kılıçın üze- rine hücum: edildi. O'da yere yıkıla- rak tekmeler arasında feryad ederken kenarda vazifelerini yapmak üzere fotoğraf almağa çalışan gazeteci ar- kadaşlardan foto Salâhadin ve Âli ile Haber gazetesinden Kâzun hücuma maruz kaldılar, Maarif Vekâleti müdürü bay Vildan Âşirin de müşa- hit bulunduğu bu hadiseyi büyük bir süratle yetişen takviye kuvvetleri bastırdı ve gavgaya sebe- biyet veren ve teşvik edenleri tesbit ederek nezaret altına aldıktan sonra seyirciler dağıtılarak yeniden büyü- mek istidadını gösteren bu hadise nihayet buldu. Beden terbiyesi MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIÂLI Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tetrika No. 32 Selânikte toplanan İttihad ve Terakki kongresi - Şiddetli bir münakaşa Ancak sonra paranın böyle ikraz suretinde para verilme- mesi kararlaştı. Köylüleri cemiyete ıaındırmak ve meşrutiyete hâdim bir unsur haline getirmek üzere her haf- ta pazar yerlerine (geldiklerinde klüplere davet ederek kendilerine ik» ramlarda bulunulması, meşrutiyetin muhassenatı hakkında bahisler açıl masi münasib olacağı merkezlere bik dirildi Selinikte bu işleria en ziyade vilâyet. heyeti merkeziyesi azasından Rakim efendi meşgul olurdu. Hürriyet ve meşruliyetin müessisi Mithat paşanın Taifteki merkadine bir türbe inşası için toplanmış olan yüz lira ile ancak temel ve beden du. varlarının yapılması kabil olduğu ve Itmama kâfi para olmadığından en az yüzelli lira ile mermer sütun üze. rine hakkedilmiş bir tarih ve sanduka üzerine konulacak münasip İşlemeli yeşil bir örtü, bir de avize gönderilme- si Mekke vilâyet heyeti merkeziyesin. den merkezi umumiye bildirildi, Bunun üzerine merkezi umumiden yüz elli lira gönderilmekle beraber bu emri hayre iştirak edilmesi bütün merkezlere tamim edildi. Mermer si. tun üzerine bir tarih yazılması Hüse. yin Cahid beye havale olundu. Örtü ile avizenin imali ve mübayaasma Se- lânikçe teşebbüs edileceği de gazete- lerle ilân olundu. Hususi kongre — Memleket dahilir. | de orada, burada galeyan eserleri gö- rTülüyordu. Rumi eylülün beşinde - 18 eylal 1909 - inkiad edecek olan İttihad ve "Terakki umumi kongresi - bu sene bu umumi kongre ancak teşrinievvel ip- tidalarında inklad edebilmiştir - bu. nu teskin için lüzum görülecek tedbir. leri ittihaz eyliyecekti. Ancak umumi kongrenin muayyen inklad - tarihine daha çok zaman vard. Bu sebeple o tarihe 1 lenilmiyerek civar vi- âyetlerden hhas çelbile akdi merkezi umu» mice münasip görüldü ve bu yolda civar vilâyetlere tebligat ifa olundu. Hususi kongre için Selânikten inti- hap olunan murahhaslarla Manastır, Kosova, İzmir, Yanyadan gelen mu- rahhaslar askeri klüpte dört gece Ha, cı Adil beyin riyasetinde toplandılar, Hafi ve celi kararlar ittihaz ettiler, Müzakere olunan maddeler arasın. da Meşrutiyetin ilânı sıralarında İs. tanbul ah tarafından cemiyete ih- da edilmiş olan ve tertip edilen Şefkat pazarında teşhir edilmiş bulunan Eğ- ya ve mücevheratın ne yapılacağı me- selesi de vardı. Bu mesele evvelce de bir gece merkezi umumide uzun mü. zakereye mevzu olmuştu. Abdülhamidi Selâniğe getirmiş olan Paris ataşemiliteri Ali Pethi bey bu defa Selânikte kaldığı bir ay kadar müddette merkezi umumiye devam ederdi: O gece riyasete intihap olun. muştar. Bu eşya ve mücevherler hakkında iki rey ileriye sürülmüştü. 1 — Eşya satılıp tutarı bankaya verilerek faizile Avrupaya tahsile ta. lebe gönderilmesi; 2 . Bu işe yalnız İaizin tahsisi suretile Avrupaya pek az talebe gönderilebileceğinden, memleke. tin böyle münevverlere ihtiyacı pek mür hususi bir kong isa malin bir defada gönderilecek külli. i talebenin tahsillerini ikmal edin. kadar masraflarına tahsis edil mesi, Reis Ali Fethi bey bu iki şıkkı reye koyduğu sırada azadan kaymakam Abdülkerim beyin kendi fikrinin mut. laka kabulü için İsrarda bulunması şiddetli bir münakaşaya sebebiyet miş, neticede meselenin halli yo- lunda bir karara varılamıyarak iş hu- susi kongreye bırakılmıştı. Halbuki bu eşyaya ve mücevherata daha kıymet bile takdir olunmamışta. Yalnız doktor Nazım bey bir defa mer- kezi umumide bunların beş, altı altın tutacağını söylemişti. Bu vüziyetle hususi kongre dahi buna kati bir karar veremiyerek evvelâ merkezi umumice bunların cis ve bin şiddetli olduğundan bütün resül. | tahsilin. | adedlerile kiymetlerinin tesbit ettirik. de müşkülât çekildiği için bir daha mesini, sonra meselenin umumi kon- groce bir karara raptedilmesini mu- vafık gördü. Fakat bu mesele bir türlü halledile medi, Merkezi umumi İstanbul mer- kezinden bu eşyarın bir defterini 1ste- di. Birkaç defa tekid dahi etti ise de savsaklama cevaplardan başka birşey alamadı. İstanbula giderken eline iti. madname verilerek bu işin tahkikine memur edilen merkezi umumi âzasın- dan Zihneli Sald bey avdetinde İstan- bulda temas ettiği heyeti azasından Kara Kemal beyde heyeti merkeziye demek o den duğunu da görm iştü « birşey anlamak kabil olamadığını beyan etmişti. (Bu mesele sonra umumi kongrede dahi müzakere edilmiştir. Bu kongre» ye İstanbuldan murahhas olarak ge- len Kara Kemal bey İstanbula avde- tinde bu eşyanın bir defterini gönde- receğini vadetmiş ise de bu vadını da incaz eylememiştir. Şefkat pazarı şek- linde teşhir olunup sonra İstanbulda vilâyet heyeti merkeziyesinin Şeref sokağında işgal eylediği binanın alt katında hıfzedilen ve yaldızlı aynn- lardan, konsollardan, halılar ve cadeler gibi parçalardan mürekkep olanı bu eşya sonraları kısmen Hami. diye caddesinde Askeri klübü karşı da merkezi umumi ittihaz olu manın kabul salonuna tefriş ed tir. Mücevheratın İstanbulda bir bunk. kasasında mahfuz bulunduğu İstan- bul vilâyet heyeti merkeziyesi vez darı Salim bey tarafından rumi 1 senesinde İstanbula giden ve bu Şef- kat pazarı eşyası meselesinin teftişi de kendisine tevdi edilmiş bulunan yüzbaşı Süleyman Fehmi beye söyle nilmişti. Ancak bu eşya ve mücevhe- rat satılmadan kalmış ve İttihad va Terakki cemiyetinin infisahı esnasın. da Teceddüd fırkasına devredilmiştir. 4 Damad Ferid paşa hükümeti bütün ittihad ve Terakki müe sseselerine el koyduğu esnada bunları da zaptetmiş sonra bunlar tutamn elinde gaiblere karışmıştır.) Bu hususi kongre kararlarında risi de İttihad ve Terakkiye kulüplerin işlerin müzakere ları haricinde umuma açık bul 1 kalmış, n bi. Bugünlerde mebusan meclisi cemi» yetler kanununu cis almıştı. Bu me selede İttihad ve Terakki cemiyeti tabil kendisini birinci derecede alâ- kadar görüyordu. Hususi kongre bu kanun neşredilince had ve Terak- ki cemiyetinin vaziyeti ne olacağını tedkik etmiş ve şu gizli kararı ittihaz eylemişti. Kararname (1) Mevaddı hafiye: 1 — Meclisi mebusanca derdesti ted- kik bulunduğu anlaşılan cemiyetler nizamnamesinin bini neşri ve tami- minde cemiyat merakizi umumiye: nin muayyen ve malüm olması talep olunacağı derpiş edilerek İttihad vs Terakki merkezi umumisile vilâyat merakizi azasınını bir kısmını -nizam- nâmeye tevfiki hareket olunmak icin « âleni bulundurmağa ve bir müracaat veya hükümet tarafından takibat vu. kuunda işbu zevatın memuru mesul olarak irae olunmasına karar veril. miştir. Ancak heyeti idare suretinde bulu. nacak olan işbu kısmı zahiri bütün ms. maliki Osmaniyede merakizi mütead. didesi bulunan bir cemiyeti kaviyeye ve azimeyi hükümet ve ecanib naza» rında temsil ve irae edeceğinden işbu zevatın itimadı umumiyi kazanmış €ğ- habı kemal ve irfandan olmaları ve hissi âli fedakâriye malik bulunma. ları lâzımdır. Bunlar merkezi umumi azayi asliyesinden madud bulunacak» lardır. Merkezi umuminin kısmı hafi teş» kilâtı merakizi vilâyetçe malüm ola» caksa da bunlar Karice karşi mestur olacak ve işbu teşkilât ve eşhas efradı cemiyetçe dahi katiyen bilinmiyecek- tir (Arkası var) VW Albay''7 lardan, nçay nezdindeki Vesika»