14 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika © Sulh cephesi kuvvetlendi Polonya gazeteleri diyor ki: Ingiliz anlaşması, macera fikrinde olanlar için hezimet teşkil eder Türk Londra 14 — Gazeteler Türk - İn- anlaşması hakkında neşriyata ediyorlar. İyi malümat: alan Iden öğrenildiğine göre kati kkındaki müzakereler Diğer taraftan Türki- arasındaki müzakereler de devam ediyor. aşma hi Yunan ve Polonya gazete- lerinin makaleleri Atina 14 — Yunan gazeteleri, Türk Büsvekili doktor Refik Saydamın tkundan hârarelle bahsediyorlar. ar mahafil Türk - ingiliz asının Yunan harici siyaseti- yerlar, ne tamamen muvafık olduğunu söy- düyorlar, Varşova 14 — Polonya gazeteleri Türk - İngiliz anlaşması hakkında uzun makaleler yazıyorlar. Gazeteler bu anlaşmanın sulhü kuvvetlendir. diğini ve macera fikrinde olanlar için bir hezimet teşkil ettiğini söylü- B. Gafenconun Ankara seyahati Bükreş 14 — Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenco Ankaraya git- mezden evvel Yugoslavya Hariciye Nazırı B. Markoviçle görüşecektir. B. Markoviçin bugünlerde Roma- B. Mussolini bugün Türende nutuk sö yliyecek Türk - Ingiliz ittifakına cevap verecek ve Fransa hakkındaki taleplerini ilân edecekmiş! Roma 14 — B. Mussolini bu &a- bah Türene hareket edecek ve orada bir nutuk söyliyecektir. B, Mussoli- ninin bu nutkile Türk - İngiliz itti- fakına cevap vereceği tahmin edili- yor. Söylendiğine göre Mussolini Türk - İngiliz anlaşmasının 938 tarihli in- giliz - İtalyan itilâfına uymadığını iddia edeceki Diğer taraftan İtalya Paşvekilinin İtalyanın Fransaya karşı taleplerini de ilân sp söyleniyor. Alman - İtalyan ittifakı neden imza edilemedi? Paris 14 — Alman - İtalyan ittifa- kmın imza edilmek üzere olduğu doğru değildir. Arada bazı güçlükler çıkmıştır. Başlıca iki mesele ihtilâfa sebeb olmaktadır: 1 — Askeri yardım, 2 — Nüfuz mıntakaları. İtalya, Macaristan ve Yugoslavya- da kendisinin nüfuz sahibi olması hususunda ısrar etmektedir. Tramvay | kazası Tramvay yürürken binmek istiyen biri ağır yaralandı Bu sabah Kuruçeşmede bir tramvay kazası olmuştur. hallinde binemediği tramvaya, sürü )e gitmekte olduğu bir swada atla- mak istemiş, fakat tramvayın kapısı kapalı olduğundan Yorgi müvazene- sini temin edemiyerek düşmüş ve te- kerleklerin altına gitmiştir. Yörgi vücudünün muhtelif yerle- rinden yaralar almış olduğu halde tekerleklerin altından çıkarılmış ve polis tarafından hastaneye yatarıl. muslır, Yorginin hayatı tehlikede bir Yunmaktadır. Ankarada kız talebeye tayyare basında ders Ankara 13 (A.A) — İsmetpaşa kız enstitüsü talebeleri öğretmenleri ile beraber sabah saat 8,30 da Türkkuşu- nun Etimesut motörlü kampını ziya- ret etmişlerdir. Talebeye burada tayyare başında askerlik dersinde gördükleri bombar- dumana, ateş ve gazdan korunma hakkında izahat verilmiş ve bir çok uçuşlar yapılmıştır. Bundan sonra plânör meydalına gidilerek talebeye paraşütle atlamalar ve plânörle ak- rTobasi hareketleri gösterilmiştir. Ta- lebe gördüklerinden fevkalâde müte- hâssis kalmış ve hepsi de uçmak ar- zusunu izhar etmişlerdir. Mareşal Göring ve B. Ribben- trop Berline döndüler Münih 13 (A.A.) — Mareşal Göringi hâmil olan tren, saat 11,45 te Münih. ten geçerek Berline doğru yoluna de. vam etmiştir. Von Ribbentrop, dün akşam Beriine | | Balkan antantı Ekonomi konseyi yarın Bükreşte toplanıyor Balkan antantı Ekonomi konseyi | yarın Bükreşte toplanacaktır. Konsey Yorgi isminde biri, tevakkuf ma toplantısına iştirak edecek olan heye- timiz, Tarabzon saylavı B. Hasan Sa- kanın riyasetinde Balkan antantı Ekonomi konseyi daimi kâtibi umu- misi B. Şinasi, Türkofis reisi B. Bür- han Zihni, Münakale ve Muhabere Ve | kâleti Deniz işleri şube müdürlerin- den B. Orhandan mürekkep olarak dün sabah Ankaradan şehrimize gel- | vapurile miş, dün akşam Romanya Köstenceye hareket etmiştir. Konsey toplantısı bir edecektir. Orman çifliği bira fabrikası İnhisarlar idaresine devrediliyor Ankara 13 (Akşam) — Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ali Râna Tarhan Büyük Millet Meclisinde İnhisarlar umum müdürlüğü 1939 mali yılı büt- çesi görüşülürken Orman çifliği bira fabrikasmın İnhisarlar umum mü- dürlüğüne devredileceğini beyan et- mişti. Haber verildiğine göre mezkür fabrikanın İnhisarlar idaresine devri için hükümetçe hazırlanmakta olan kanun projesi yakında Büyük Millet Meclisine verilecektir. Türkiye - Amerika ticaret anlaşması Ankara 13 (Telefonla) Türkiye İle Amerika Birleşik devletleri âra- sında Ankarada imza edilen ve 5 ma- yıs 939 dan itibaren muvakkaten me- riyete girmek üzere Vekiller Heyeti- in tasdikine iktiran etmiş olan caret anlaşmasının metni bugünkü de Resmi gazete ile neşredilmiştir, ! İ i hak vakıflar müdürü B. Halim l iÇifçilere toprak, dan dönmesi bekleniyor. Paris 14 — 'Türk - Fransız görüş mesi nermal şekilde devam ediyor. Gelecek hafta içinde anlaşma olma- sı bekleniyor, Bu anlaşma Türk - İn- giliz itilâfına yakın olacaktır. Türk ordusunun kuvveti Londra 14 — İngiliz gazeteleri 'Türk - İngiliz anlaşması bakkında yazdıkları makalelerde Türk ordusu- nun kuvvetinden uzun uzadıya bah- setmekte ve bunun sulh cephesini çok kuvvetlendirdiğini yazmaktadı. zeteler Türkiyenin coğrafi v. tinin de büyük ehemmiyetini ediyorlar. ziye- izah İ Borçların yirmi senede tahsili kararlaştırıldı Ankara 18 (Telefonla) — Muhtaç çifçilere borçlandırma suretile veri- İen toprakların yirmi sene müddetle taksite bağlanması hakkındaki ka- nunun hükümleri 1928 senesinden sonra toprak almış köylüler hakkında tatbik edilmemekte idi. İ Hükümet bunu mezkür kanunun ruhuna aykırı saymış ve 1928 sene- sinden sonra borçlandırma kanununa göre toprak alan köylülerin borçları- nın kendilerine toprak verildiği ta- | rihten itibaren yirmi senede tahsilini kararlaştırmıştır. Bu karar Maliye ! Vekâleti tarafından alâkadarlara teb- ME edilmistir. B. Fethi Okyar Ankaradan geldi Bolu mebusu B. Fethi Okyar bu sa- bahki ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vakıflar müdürleri arasında tayinler Ankara 13 (Teleonla) — Vakıflar umum müdürlüğü muamelât ve r v kıflar umum müdürlüğü müfettişli- ğine, Kadıköy Vakıflar müdürü B. Hilmi umum müdürlük muamelât ve | mülhak vakıflar müdürlüğüne ve | Bursa Vakıflar müdürü B. İhsan da Kadıköy Vakıflar müdürlüğüne na- | kıl ve tayin edilmişlerdir. Türkiye - Almanya kredi anlaşması meriyete girdi Ankara 13 (Telefonla) — Türkiye ! ile Almanya arasında 16 ikincikâ- nün 1939 da Berlinde imzalanan kre | di anlüşmasının tasdiki hakkındaki | kanun Resmi Gazete İle neşredilerek meriyete konulmuştur. Memleketin muhtelif yerle- rinde sanayi odaları teşkil edilecek a Ankara 13 (Telefonla) — Öğrenil diğine göre, İktisad Vekâleti memle- ketin muhtelif yerlerinde sanayi oda» ları teşkil edecektir. Vekâletçe bu hususta tedkikler yapılmaktadır. İktisad Vekâleti teşkilât kanunu projesine konulan bir madde ile Ve- kâlete lüzum görülecek yerlerde sa- nayi odaları teşkili selâhiyeti veri 'diğinden, projenin kanuniyet kesbet- mesini müteakib sanayi odaların teşkiline tevessül edilecektir. Sıhhiye Vekâleti teftiş heyeti reisliği kara 13 (Telefonla) — Hudud ve iller sıhhat umum müdürü doktor B. Osman İsmet Temizer hat ve içtimai mwavenet Vekâleti teftiş heyeti releliğine tayin edilmiş- tir, | masebetle söylediği nutukta, gök yü- | | zünde ve düşman üzerinde ittihadla- Dört ayda 548 milyon liretlik Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Prag şehrinde hayat pahalılığı artıyor Cek faşistleri şefi siyasi faaliyeiten menedildi, döviz kaçakçılığı yapan 20 polis tevkif olundu Prag 13 (A.A.) — Pat ajansı bildi. riyor: Ahnan ciddi tedbirlere rağmen ha yat pahalılığı artmaktadır. kısım maddelerin az miktarda mevcud ol Mâsı veya biç bulunmaması yüzünden #latlar tedricen yükselmektedir. Men- sucat maddelerile birçok gıda madde lerinin, ayakkabı, kömür vesairenin or- tadan kaybolduğu görülmektedir. Bâ- xi fiatlar yüzde 100 artmıştır, Alman- yada yapılan ilk sabun muhejlefleri piyasada görülmeğe başlanmıştır. Çek faşistleri şefi İ Prag 13 (A.A) — Alman makamları | Çek leri şefi general Gajdayı her | türlü siyasi faaliyette bulunmaktan men'etmişler ve aksi takdirde tevkif | edileceğini bildirmişlerdir. Bir idam kararı | Prag 13 (A.A.) — Alman divanıhar. | “bi, Çek faşis Çek faşistlerinin şefi general danın samimi arkadaşı Valclavieze > milli Çek zihniyeti sahasında faaliyette bulunduğundan dolayı i iu ma mahküm etmiştir. İdam hükmü, Pilzen'de infaz edilmiştir, Döviz kaçakçılığı yüzünden tevkifler Zürih 13 (A.A.y — Burada dolaşan bir şayiay& göre, Pragdaki Gestapo polis teşkilâtıra mensup 20 kadar mo mur döv münden dol) kçılığı yapı Emin bir. membadan bildirildiğine göre Brüm polis şefi, 20 kadar Çek polis memurunu tevkif ettirm SEE Ku tab'ı ve tevzii işlerile alâk* guna dair şayialar dola Madridde zafer geçid resmi 15 ile 29 mayıs arasında yapılacak Franco, Italyan ve ln tayyarecilerine nişanlar verdi, hava kuvvetlerinin artırılacağını söyledi Madrid 13 (A.A.) — Zafer geçid res- | minin şimdi 19 mayısta yapılacağı tâh- min edilmekle beraber bu tarih Tes men ilân edilmiş değik ! Resmi mahf resminin | mühakkak surette 15 1 MEY ile 25 mâ-| yıs arasında yapılacağını beyan etmek-' le iktifa etmektedirler. Hatırlarda olduğu veçhile geçid resminin evvelâ 2 mayısta yapılacağı ilân edilmiş, bilâhare 15 mayısa tehir olunm r. Dün Barajaz hava mey- danında ve 40,000 kişi huzurunda tay. yarecilerin geçid resmi yapılmış, fakat hiçbir haya hareketi yapılmamıştır General Franco, 16 Alman ve İtalyan sini askeri madalya ile taltif Bunlar meyanında Kondor lejyonu- nun erkânı harbiye reisi albay fon | Şaydman da vardır. Franco, bu mü- rını elde etmiş bulunün Alman - İtal | yan ve İspanyol tayyarecilerinin kah- ramanlıklarını sena etmiş, müteaki. ben İspanyanın bugünkü hava kuv- vetile dahili harbin başlangıcında hava kuvvetini mukayese ederek şun- ları söylemiştir: «Sizi temin ederim ki, bugünkü ? va kuvvetimiz, yarın havalarımızı t*€- hiz edeceğimiz cihazlarla yüz misii artacaktır. Hava kuvveti, hazır bir va- yette bulunmalıdır. Büyük İspanya» atacak olan, çelik adalelerdir.x Franco, nutkunu; «Yaşasın İspanya, yaşasın İtalya, yaşasın Almanya. bitirmiş, hazır bulunanlar da öy- ni sözleri tekrar etmişlerdir. Bundan sonra önde Alman ve on- Jarı takiben İtalyan, İspanyol tayyare recileri onar kişilik sıralar -halinde kolları ileriye doğru gerili olduğu hâlde, Franco'nun önünden geçmiş- lerdir, Bu merasimde İngiliz, Fransa, İtalyan, Alman ve Japon hava ataşe. Jeri hazır bulunmuşlardır. SÖZ“ İtalyanın ticari muvazenesinde açık bir açık kaydedildi Roma 13 (A.A.) — Mecliste bütçe projesinin müzakereleri şaünasebetile bir nutuk söyliyen kambiyo ve döviz nazırı Guarneri, İtalyan ticaret mu vazenesinin 1939 senesinin ilk dört ayı İ >arfında 548 milyon liretlik bir açık kaydettiğini beyan etmiştir. Ticaret muvazenesinin düzeleceği- ne kati nazarile bakılmakta ise de sar- fedilen gayretler kâfi gelmemekte ve bu gayretlere devam edilmesi lüzım gelmektedir. Nazır, İtalya bankası ihtiyat akçe- sinin 31/12/938 de 3 milyar, 826 mil- yon Miret olmasına mukabil $1/12/937 de bu miktarın 4 milyar, 128 milyon 1. ret olduğunu tasrih etmiştir. Bu hoksanlık İtalyayı silâhlarını art- tırmak ve istihsalâtını tacil etmek iz. tirarında bırakan son hâdiselere ve İtalyan ihracatının Süveyş ve Cibuti. den geçmek hakkmı pek yüksek üc. retler mukabilinde alabilmesi keyfi- yetine atfedilmektedir. İngiliz ticaret heyeti Atinada Atina 13 (A.A.) — Sir Lelthross'un riyasetindeki İngiliz ticaret heyeti Bükreşten buraya gelmiştir. Liberia Ingiliz himayesini istiyor İngiltere fena tefsir edilme- Londra 13 (A.A.) — Diplomatik mahfillerde söylendiğine göre Liberia hükümeti, memleketin denizden ve havadan İngiltere tarafından hima. , yesini derpiş eden askeri bir itilâf uk. di için Londra nezdinde yeniden to şebbüste bulunmuştur. l İngiltere hükümeti o zaman Liberi- anın böyle bir itilâfı muhik göstereceM hiçbir tehdide maruz bulunmadığı ce. Diplomatik mahflerde öğrenildiğle, ne göre İngiltere hükümeti Liberim, cümhuriyetinin bu teklifini kabul ei. mekte tereddüd göstermektedir. Çün“ kü İtalya ile Almanya, İngilterenin, tp taliter devletlerin tehdidini behane ittihaz ederek Afrikada yeni bir pro-! tektora tesis etmek istediğini İleri Ki meleri ihtimali vardır. Londra nezdinde yaptığı yeni tel büste Liberia, Almanyanm müstem- leke taleplerini hatırlatmakta ve bil- hassa kendisinin tehdid altında bulu? duğunu işrap etmektedir. Londranın bu teklifi bu sefer de red detmesi kuvvetle muhtemel olduğu bi zı mahfillerde söylenmektedir.