27 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Alma n -Italyan ittifakı ve Ingiltere Almanya ile İtalya arasında şümi mesi İngiltere tarafndan fena karşılanmadı. Akdenize aid İngiliz - İtalyan anlaşı feshedeceğine Başvekili son beyanatında dair neşredilen haberler doğru çıkmadı. askeri ittifak ullü bir ittifak muahedesinin akdedil. İngilterenin bu muahedeyi masına münafi sayarak anlaşmayı Çünkü İngiliz muahedesinin hiç bir maddesi İngiliz - İtalyan anlaşması ile gayri kabili telif görünmediğini söylemiştir. Binaenaleyh Berlin itifak muahedesinin akdi ile Akdeniz anlaşmasının feshi icab etmiyeceği tahakkuk etmiş oluyor. Bu ittifak ile birlikte ayni zamanda İspanyadaki İtalyan gönüllü fırkalarının Madriddeki zafer alayı akabinde Kadikş limanı yolu ile mem- leketi. terkederek İtalyaya dönmekte olmaları Akdenize aid İngiliz - İtal yan anlaşmasının devamını bir kat daha sağlamlaştırmış oluyor. İngiliz Kaşvekili İtalyan gönüllülerinin çekiliş tarzından tamamile memnun olduğunu söylemiş ve İtalyanların büsbütün İspanyadan çekilmi- Yeceklerine dair bir İtalyan gazetesinin yazdığı habere kulak asmadığını anlatmıştır. Alman - İtalyan ittifakı İngilterenin Almanyaya karşı da hasmane bir tavır almasına sebeb olmamıştır. mıyacağına dair henüz İngiltere hükümeti Çekoslovakyadaki yeni vaziyeti tanı- bir imada o bulunmamıştır. Çokoslovakya hükümetine aid Londradaki bir bankada mevdu altı milyon altın İngiliz lirasının Almanyaya teslim edilmesine İtalyan ittifakı matbuat âleminde büyük mümanaat etmemiştir. Alman İngiltere hükümeti bir fırlana koparmış ise de İngilterenin mihver devletleri ile tabii müna- sebetine henüz bir fena tesir yapmamıştır. Hâkimler arasında Yeni tayin ve terfi listesi bildirildi Muhtelif hâkimler ve adliye memurları arasında Adliye Vekiletince yapılan ni tayin ve terfi listesi çıkmış, bu a İstanbul kadrosundaki değişikliğe aid iste dün İstanbul müddeiumumiliğine gönderilmiştir. Bu listeye nazaran; İstanbul asliye bi- rinci ceza relsi B. Cemil 90 lira maaşla, Üsküdar sorgu hâkimi B. Saim 35 lira maaşla yerlerinde terfi etmişlerdir. Kütahya hukuk hükimliğine 90 ira maşla terflan İstanbul altıncı hukuk rei- #i B. Salâhaddin, İstanbul sulh hâkimli- &ine 55 lira maaşia terflan birine ceza âzasından B. Münip, altıncı hukuk mah- kemesi âza muarini Muazzez 36 lira ma- aşla yerinde terfi, İstanbul müddelamu- mi muavinlerinden B. Celâl 45 lira ma- aşla yerinde terfi, Whtih sulh hâkimi B. Nureddin 55 lira maaşla yerinde terfi, | 10 lira maaşla Çanakkale müddetumumi- iğine İstanbul sulh hükimlerinden B. Hayreddin, Çatalca müddelumumisi B. Kamal forflan 40 lira maaşla İitanbul müddelumumiliği o muavinliğine, © Kars müddelumumisi B. Celâl 40 lirm maaşla | terfian İstanbul ağir ceza Azalığına, İs- tanbul müddelumumi muavinlerinden B. Refik 40 lira maaşla yerinde terfi, Bursa müddelumumi muavini B. Hüsnü 40 lira maaşla tertian İstanbul sorgu hâkimliği- ne, İstanbul üçüncü hukuk mahkemesi | Aza muavini bayan Meliha 38 lira maaş- la yerinde terfi, “üçüncü ceza mahkeme- #i âza muavini bayan Nadire 89 lira ma- aşla yerinde terfi, asliye dördüncü hu- kuk mahkemesi relsliğine 80 lira maaşla dördüncü ceza relsi B. Fazıl, Üsküdar ic- ra memurluğuna 35 lira maaşla gene Üs- küdar iera memuru Suad, İstanbul birin- ci hukuk mahkemesi reisi B. Suphi 00 | lira maaşla yerinde terfi, İstanbul ağır | ceza relsi B. Refik 90 lira madişla yerinde | terfi, ağır ceza mahkemesi âza muavini B. Sadeddin 35 lira maaşla yerinde terfi, | İstanbul yedinci sorgu hâkimi B. Fahred- din 70 lira Diyarbakır ceza hüâ- kimliğine, hukuk lira maaşla yerinde mahkemesi yerinde erinde terfi, İznik 40 lira maaşla İstanbul ! Gerede sulh hâkimliğine 40 lira maaşla AKŞAM Galatasaray cinayeti Kız kardeşini öldüren Hasa- ! nın muhakemesine başlandı İki ay evvel Beyoğlunda Galatasa- ray çıkmazı sokağında kızkardeşi Bs- mayı bıçakla beş yerinden yaralıya- rak öldüren Erzincanlı Hasanın mu- hakemesine dün ağır ceza mahke- mesinde başlanmıştır. Evrak okun- duktan sonra maznun Hasan vakayı şöyle anlatmıştır: — Kızkardeşim Esma, Ahmed âdın- da birile evli iken ondan ayrıldı ve Hâşim adında birile nikâhsız olarak yaşamağa başladı, Ben bu hareketine razı olmadığım için kendisine Hâşim- le evlenmesini söylüyordum. Vaka günü gene evine gittim, ikimiz ko- nuşurken gene ya Hâşimle nikâh yaptırmasını yahud da ayrılmasını söyledim. Dinlemedi ve bana küfret- ti. Çok ağıt sözler söylediği için ken- dimi kaybettim, Bundan sonra ne yaptığımı bilmiyorum. Şahid olarak dinlenen Hâşimin İ babası İsmail ifadesinde; — Oğlum Hâşimle Esma nikâlsiz olarak yaşıyorlardı. Esmanın kardeşi Hasan ara sıra evlerine gelirdi. Vaka | günü Esmanın eski kocası Ahmedden olan kızı Müjgün kahveye geldi; «Dayım Hasan, annemi yere yatırdı. Kavga ediyorlar.» dedi. Derhal eve koştuk. Hasan kaçmıştı. Esmayı odas | dan çıkardığımız zaman kanlar için- deydi. Demiş, diğer iki şahid de aynı şey- leri söylemişlerdir. Gelmeyen şahid- lerin çağırılması için muhakeme baş- müdâelumumisi EB, Şevket, İstanbul dör- düncü hukuk relsi D, İrfan 90 lira ma- aşla terfi; Üsküdar hukuk hâkimi B. İrfan 90 Ura maaşla yerinde terfi, Yalova müddetumumisi 45 lira maaşla Yalovada hukuk hâkimliğine tayin olunmuşlardır. Bir vazife kurbanının cenaza merasimi A 1 B. Kemalin tabutu top arabası üzerinde naklediliyor, köşede merhum Yüzbaşı B. Kemal Baytar yüzbaşılarından B. Kemal bundan dört sene evvel Pariste mesleki tedkikatta bulunduğu bir sırada ağız- dan almış olduğu bir mikropla Anl »Surette vefat etmişti. B, Kemalin meslektaşları, vazife kurbanının Pa- Tisteki mezarını açarak kemiklerini toplamışlar ve şehrimize getirtmiş- lerdir. Küçük bir sandukaya konarak şehrimize getirilen bu kemiklerle, dün yeniden bir cenaze merasimi ter- tib olunmuş Haydarpaşaya (geçiril. miştir, Cenaze Karacaahmed mezar- Uığına defnedilmiştir. l 7 i Denizyolları kooperatifi neden Zarar eimiş? Umumi heyet toplantısında münkaşalar oldu Denizyolları kooperatifinin bun- dan bir müddet evvel yaptığı senelik umumi heyet içtimanda kâr ve zarar hesapları tedkik edilirken her sene 40 küsur bin lira kâr temin edi- lirken bu yal 11 bin lira zararla kar- şılaşılması etrafında tedkikat ya- P'p umumi heyete arzetmek üzere bir hesap heyeti seçilmişti. Heyet tedkiklerini Ubitirdiğinden fevkalâde içtimaa davet edilen umu- mi heyet dün bir toplantı yapmıştır. Toplantıda evvelâ hesap heyetinin raporu okunmuştur. Kooperatifin idare tarzını baştanaşağı tenkid eden raporda ezcümle şunlardan bahsediliyordu; Kooperatife lâzım olan mallar İstanbul piyasasında omahdud kimselerden alın- mış, bazı mallardan lüzumsuz fazla stok yapılmıştır. Zararın görülmesine rağmen e Kocataş müeseesesile mukavele uzatılmıştır. Yevmiyel defterine yalnız borçlu ve ala- caklı hesabı yazılmış, fazla tafsllât ve- tilmemiştir. Defteri kebir kurşun kale- iile tutulmuştur. Ayni zamanda bir çok âllikler vardır. Bu yüzden tedkikatla müşkülâta raslanmıştır. Bazi evrak dosyalara | geçirilmemiş, | ambarlara ald kayıdlar tutulmamıştır. | Kooperatifin kadrosu çok geniş olduğu | gibi bazı memur maaşları pek dolgundur. Bir kaç bin lranın nereye sarfedildiği malini değildi Hesap heyeti, kooperatifin bu ene yukarıdaki sebeblerle zarar ettiğini izah ettikten sonra muhasebenin çök bozuk olduğunu ileri sürerek kooperatifin kurulduğu tarihten şim- diye kadar bütün hesaplarının ted- kikini ve yeni bir muhasebe kurul- masını temenni ediyordu. Raporun okunmasından sonra mü- nakaşalar başlamış, âzadan bazısı büyük memurlara istihkaklarından fazla, istedikleri kadar mal verildiği halde küçük memurlara daima müş- külât çıkarıldığını söylemiştir. İ Münanaşâ gittikçe büyümüş, ni hayet âzadan biri kooperatif müdü- | rünün izahat vermesini talep etmiş- tir. Fakat müdürlük erkânı buna itiraz ederek heyeti umumiyeye kar- # müdürün değü, meclisi idarenin mesul olduğunu söylemişlerdir. Neticede yeni idâre heyeti seçimi- İ ne geçilerek saat on dokuza doğru Içtimâa nihayet verilmiştir. Mesul- leri yeni idare heyeti seçecektir. tıp kalkan Sezai adında biri, dün Sir- kecide bir eczahane önünde ilerle- mekte iken Âni olarak düşmüş, kısa bir zaman sonra da ölmüştür. İşe el koyan zabıta, Sezainin cesedini Bele- diye doktoruna muayene ettirmiş, kendisinin verem hastalığı neticesi ,| öldüğü tesbit edilmiş ve gömülmesi- ne izin veril Kendislie barışmıyan karı- sını yaralamak istemiş Bayan Müzeyyen adında bir kadın evvelki akşam geç vakit evinden çık- tığı bir sırada, bir müddettenberi dar- gın bulunduğu kocası Ali ile karşılaş- mıştır. Ali, karısına barışmak tekli- finde bulunmuş, cevabı red alınca, buna kızarak bıçağını çekip kadının üzerine atılmıştır. Kadın çevik bir süratle Alinin elin- den kurtulmuş, doğruca polise baş vurarak maruz kaldığı hareketi an- latmıştır. Polis, Aliyi yakalamış ve mahkemeye vermiştir, TA TIRAŞ MAKİNE YE BIÇAĞ | tutan ahali ve gönüllü rını tekrar | Kullanılmış posta pulla- kullananlar Suçlu memur 9 metre yükseklikten düşerek öldü, tahkikat devam ediyor Emniyet direktörlüğü ikinci şube müdürlüğü, bir posta pulu sahtekâr- lığı işine el koymuştur. Bir taraftan posta umum müdürlüğü tarafından da tahkik edilen bu sahtekârlık şu- dur; Bundan bir müddet evvel, alâka- dar dairelere bir ihbar vaki olmuş, bu ihbarda, şehirde bir posta pulu sah- tekârlığı yapıldığı, bunun bir hayli müddettenberi devam ettiği, bu sah- tekârlığın, sürşarjı yapılmış posta pulları üzerinden damga izleri izale edilmek suretile vukua getirildiği bildirilmiştir. Posta idaresi, bu vaziyet karşısında bir taraftan zabıtayı haberdar etmek- le beraber, diğer tataftan kendi teş- kilâtile de işi meydana oçıkarmağa çalışmış, nihayet zabıtanın yaptığı sıkı takibat ve tedkikat neticesinde, bu sahtekârlığın, vilâyet postahane- leri içinde en fazla muamelesi olmak» la tanınmış bulunan Galata postaha- | nesinde yapıldığı tesbit edilmiştir. Tahkikat ve tedkikat sırasında Gâ- lata postahanesi memurlarından üçü üzerinde bilhassa durulmuş, bunla- rın evlerinde de araştırmalar yapıla- rak, birisinde pul sahtekârlığı işinde kullanılan bazı edevat bulunmuştur. | Hadise bu şekilde ortaya çıkarılınca, postahane memurlarından Fettah ve iki arkadaşı eroniyet direktörlüğü ikinci şube müdürlüğüne alınmışlar, | diğer taraftan posta idaresi de mü- İ fettişlerden B. Muammer ve Neşeti icab eden tedkikatın icrasına memur etmiştir. Sorgu altına alınanlardan Fetta- hun bu sahtekârliği işlemiş olduğuna | dair kanaat tekemmül edip bu nokla üzerinde durulmuş ve zan altına al nanların vermiş oldukları ifadeler bir tahkikat evrakı şeklinde tekem- mül ettirilmiştir. Bu sırada Fettah; ikinci şube mü- dürlüğünün bulunduğu üst kattan, aşağı müteferrika nezarethanesine indirilmek üzere bir memur refaka- tinde odadan çıkarılmış, fakat bu es- nada Fettah; âni bir hareketle kaç- mak istemiştir. Fettah; bu süratli hareketi esnasında müvazenesini t€- min edememiş ve dokuz metre yük- seklikten taşlığa düşmüştür, Fettah, derhal bir polis otomobilile hastane- ye kaldırılmışsa da kurtulamıyarak İ ölmüştür. Fettahın bu şekilde ölümü bir za- bıt varakasile tesbit edilerek elde mev. cud evraka eklenmiştir. Alâkadarla- rın sorguları henüz devam etmekte- dir. Galata postahanesinde tedkikalla meşgul olan İki müfettiş dün de bu işlerine devam etmiştir. Müfettişlerin tedkikatı daha birkaç gün devam edecek, bilâhare bu tedkikat diğer posta şubelerine de teşmil olunacak- tar. GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Öbürgünkü 486 ncı yı Idönümü münasebetile ISTANBULUN FETHİ arın 28 nisandır, Fatih ordula- rının 1453 senesinde İstanbula karşı umumi taarruza hazırlandığı gündür. Öbürgün de Bizansın suku- tunun 486 ncı yıldönümüdür. İkinci Sultan Mehmed, nisanın al- tıncı günü İstanbul önünde görüne- rek çadırını İğrikapı karşısındaki tepe arkasına kurdu. Askerleri Marmara- dan Haliçe doğru yayılarak şehri ku- gattı. Sağ cenahında yüz, sol cena- hında elli bin asker, arkada yüz bin süvari vardı. Böylelikle padişah on beş Yeniçeri ile, merkezde bulunu- yordu. Zağanos paşa da Galata tepe- lerini tutuyordu. Fatihin bilhassa topları ehemmiyetliydi; hasmınınki. ne faikti. Bunlardan en büyükler!ni Topkapı karşısına yerleştirdi. Seyyar kuleler nevinden de hücum vasıla- ları mevcuddu, Denizde de Baltaoğlu Süleyman kumandasında donanma mevcuddu. Bizanslıların kuvveti nabiine göre sekiz dol daydı. Otuz beş bin kadar da eli silâh mevcuddu. İstanbulu müdafaa eden donanma 29 harb gemisinden ibaretti, Fakat o zamanın vaziyetine göre, surlar ve limandaki zincir,. müdafilerin pek lehineydi, Gerek muhacimler, gerek muharip- ler taş atan âdi mancınıklar, keza ecnebi me- Yerli fabrikalarımız Trak- yadan yapağı alıyor Eğime (Akşam) — Her sene Ol | duğu gibi bu sene de yerli mensucat fabrikalarımızın eksperlerinden mü- teşekkül bir grup Trakyaya gelmiştir. Bu grup Trakyanın 939 yılı yapak mahsulü vaziyetini inceleyerek angaj» man yapacaktır. Yeni mahsul yapaktan 50 bin kilo- luk bir parti 65 kuruştan, yerli fab. rikalarımız. tarafından satın alın- mıştır, İnhisarlar umum müdürü Ankaraya gidiyor İnhisarlar umum müdürü B, Ad- nan, müskirat muamelât şubesi mü- dürü ve idare raportörü B. İhsan Ariften mürekkeb bir heyet bügün | ankaraya gidecektir. bin arasın- | taş ve ok atan katapült isimli man- cınıklar, Rum ateşi denen ve suda yâ nan egrejuas kullanmışlardır. Denizden ve karadan yapılan ilk hücumlar kâr etmedi. Fatihin bu mu- hasara esnasında donanmasından bir kısmını Dolmabahçeden kara tariki- le Balat ve Ayvansaray önüne indir- miş olması harika addedilir. Galata- da bulunan Lâtinler görünüşte bita- raf kaldılarsa da hakikatle Bizanslı- lara yardım ettiler. Son imparator Kostantin şehrini kahramanca mü- dafaa etti. Rivayete nazaran bu muharebede Fatihin sadrâzamı Halli paşa Rum- lardan rüşvet alarak Türklerin ma- neviyalını bozmak, muhasarayı kak dırtmak istemiştir. 28 mayısta umumi hücum hazır. landı. Padişah ordusunu gözden &6- çirdi. Ve ferdası gün, muhasaranın 53 üncü günü, sabahleyin şafakta başlıyan bir taarruz neticesi şehir hücum merkezini teşkil eden surlar bölgesinden sukut etti. İstanbullular ve umumiyetle Türk- ler bu mühim hadisenin her yıldö- nümünde Fatihi şükran ve muhab- betle anarlar. Bu güzel sehir dünya siyasetinde daima birinci mevkü tut mamuıza belli başlı sebeplerden olmuş- * tur, | Üzerinde bir kilo heroin İ — bulunan biri yakalandı Kirkor isminde bir adam Tepeba- | şı caddesinde bir paket içerisinde bir kilo heroin taşırken muhafaza teşki- lâtı memurları tarafından yakalan- r. | o Kirkorun bu kadar çok heroin ta- şıması ehemmiyetle nazarı dikka celbetmiş, bir kaçakçı şebekesine da- «hil olması ihtimali bakımından tah- kikatın derinleştirilmesi lüzumu ha- sıl olmuştur... ya İzmir vilâyetinde çekirge imücadelesi çok iyi netice verdi | İzmir (Akşam) — Vilâyetimiz da. | hilinde yapılan çekirge mücadelesin- den müsbet ve tam netice alınmıştır. Ziraat Vekâletinin emri üzerine İzmir. de bulunan çekirge mücadelesine mahsus 5,000 çinko lâvha, Amasya- kullanılmak N