28 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

28 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bahife 10 mea Başvekil Darüşşafakayı ziyaret etti (Baş tarafı 1 tnci sahifede| ki arsalar etrafında Bu izahat sırasında mektebin eski müdürü B, Ali Kâmi ilediğer alâka- dar zevat mektep binasına ilâveten yapılacak inşaat etrafında. tafsilât vermişlerdir. Bundan şonra B. Refik Saydam mektebin hatıra defterine müesseseyi beğendiğine ve memnuniyet duydu- guna dair intibalarını kaydetmiştir. İ. yetiştirmiş bir müessesedir. İzahat almıştır. | | lüğünce bankaya yatırılacaktır. İn- Bâşvekilimiz mektepteki tedkikatı- | nı tamamladıktan sonra orada bulu- nan bir muhârririmize: «— Mektebi gezdim, memnun ol dum. Darüşşafakaya kız tglebeye mahsus bir kısım ilâve etmek istiyo- ruz. Bunun için bir mikdar tahsisat temin ettik. Bu husustaki formalite- yi tamamladıktan sonra İnşaata baş- Tıyacağız.» demiştir. Başvekilin r iöseye bir kız kısmı ilâve edileceğini söylemesi çok esaslı bir ihtiyacın nazarı dikkatle alındığı- ni gösteriyor. Kimsesiz, fakir halk ta- bakalarının çocukları için teşkli edi- len Darüsşafal mdiye kadar mem- leketin bir ç alarına güzldeler Kanada seçimi tehir edilecek Vaziyet sahamekimi, muhafaza ettikçe seçim yapılmıyacak Ottawa 21 (A.A.) — Kanada Baş- vekili Mackenzi King, gazetecilere yaptığı beyanatta umumi vaziyet vehametini muhafaza ettiği müd- detçe Kanada'da parlâmento seçim- leri hususunda bir karar almak fik- rinde bulunmadığını söylemiştir. Malüm olduğu üzere Kanada par- Jâmentosunun bu içtima devresi 940 da hitam bulmaktadır»ve'teamül ik- tizası olarak yeni intihabatın bu müddetin - hitamından evvel yapıl ması Jâzım gelmektedir. sal Bâşvekil, parlâmentonün her an karar vermeğe âmade bulunması lü- yumunu kaydederek İngilterenin sü- Tükleneceği bir harpte Kanadanın bitaraf kalması veya bu harbe işlira- ki hususunda ancak parlâmentonun karar verebileceğini ilâve eylemiştir. General Skoblin müebbed küreğe mahküm oldu Paris 27 (A.A.) Seine eyaleti &i- nayet mahkemesi, 937 eylülünde sa- bık Rus muharipleri cemiyetinin re- isi general Milleri yoketmekten suç- Tü general Skoblini gıyaben, müeb- bed küreğe mahküm etmiştir. Hatırlardadır ki general Skoblinin karısı Plevitzkaya ismi ile meşhur bayan Skoblin, ayni işte suç ortağı olmak sebebinden 938 kânunuevve- linde 20 sene küreğe mahküm edil mişti. Sovyet bütçesi Moskova 27 (A.A) — Yüksek Sov- yet meclisi dün ikinci içtima devre- sine başlamıştır. Yeni bütçe meclise verilmiştir. 939 bütçesinin varidat faslı, geçen sene bütçesine nazaran yüzde 12.6 fajla- lıkla, 14 milyar 415 milyon rubledir. Japonya Kanton nehrini kapatıyor Tokyo 27 (AA) — Dömei ajansı Kantondan bildiriyor: Askeri sebebler dolayısile Kanton nehri 28 Temmuz- dan itibaren on beş gün için gemile- rin seyrüsecirine kapatılacaktır. Bu * karar yalnız yabancı harb ve ticaret gemileri hakkında değil Japon tica- ret gemileri hakkında da tatbik edi- lecektir. İtalya, Yugoslavya Başveki- line nişan verdi Belgrad 27 (A.A) — İtalyan mas- ahatgüzarı, dün Beld'deki yazlık ika- »metgâhında bulunan Başvekil ve Da- hiliye Nazırı Tsvetkoviteme | İtalya kralı ve imparatorunun ihda etmiş Olduğu Sâint-Maurice et Lazare ni- şanının büyük kordonunu tevdi et- | Kiz ço- evsafı haiz memleket cukları içinden de bu olanların kabul edilmesi için çok hayırlı olacaktır. Dr. Refik Saydamın temin edildi- gini söylediği tahsisat seksen bin liradır. Bu para, Darüşşafaka müdür- | şaata ald projeler de yakında hazır- lanacaktır. Ancak mektebin arkasın- dan geçen Sultanselim caddesinin İs- tikameti Prost plânına göre biraz de- gişmiştir. Binaya ilâve edilecek kısım, bu istikametle alâkadar olduğundan inşaat projesinde yapılacak tadilât | buna göre hazırlanacaktır. Bundan sonra yeni yapılacak kısım için mektebin yanındaki arsalar is- timlâk edilecektir. Başvekilimiz, dün öğleden sonra | Perapalas olelinde biraz istirahat et- miş, bilâhare dişlerini tedavi ettir. mek üzere Beyoğlunda diş tabibi | Sami Günzberg'in muayenehanesine gitmiştir. Başvekil, dişlerinin tedavisi | ikmal edildiği takdirde, bu akşam An- karay hreket edecektir. Yunanistanda 4 ağustos bayramı| Gazeteler Yunan inkişafına | ait istatistikler neşrediyorlar Atina 21 TAA) Atina ajansı bildiriyor: 4 ağustos bayramı hazır. hıkları münssebetile, gazeteler, mem- leketin son seneler zarfındaki inki- şafını gösteren müteaddit istatistik- ler neşretmektedir. Bu istatistiklere göre, 4 ağustos 936 tarihindenberi Yunanistanın endüstri istihsalâtı 700 milyon drahmiye çıkmış ve halen istihlâkin yüzde 78,44 'ünü karşıla- r. Yine o tarihten itibaren işle- hen cürüm miktarında da yüzde 57 bir tenezzül vardır. 4 ağustos bayramına iştirak için vilâyetlerden mili elbiselerini lâbis olarak iki bin grup meklenmektedir. Atinanın dekorasyonu işine şimdi. den başlanmıştır. Kanunu esasi ve muhadenet meydanları İle stadyom caddesinin ve bu caddeye yakın s0- natı bilhassa parlak yinat işine bütün ban- kalâr, sigorta şirketleri, büyük ma- ğazalar ve saire de İştirak eylemek- tedir, Amerikanın gümüş stoku Vaşington 27 (A.A) — Cümhuriyel. çi âyandan Townsend, âyan ımeclisi- ne bir takrir vererek ecnebi gümüşü satın almması hakkındaki kanunun ilga edilmesini istemiştir. Townsend, âyan meclisinin «26 haziran 1939 ta- rihinde reisicümhurün para meselele- ri hakkındaki salâhiyetlerine dair ce- reyan eden müzakereler esnâsında ec- nebi gümüşünün satın alınmasına bir nihayet verilmesi arzusunda bulundu. Eunu «mühim bir ekseriyetle, gösler- | miş olduğunu u söylemiştir. Bir Fransız vapuru Manş de- nizinde İsveç vapurile çarpıştı Londra 27 (A.A.) — Fransız petrol | vapuru Sunik ile İsveç vapuru Gtan- gesberg sis yüzünden Manş denizin- de çarpışmışlardır. İngiliz Dartford vapuru gönderdiği bir telgrafta 24 kişiyi kurtardığını bildiriyor. Şimdi | mütemmim malümat beklenmektedir. G. İ Vekâleti Levazım müdürlüğü Ankara 27 (Akşam) — B. Cevadın Nafia Vekâleti Zat işleri müdürlüğü. ne tayinile, açılan Gümrük ve İnhi- sarlar Vekâleti Levazım müdürülüğü- ne ayni Vekâlet Muhasebe müdür mu- avini B. Emin Erginay terfian tayin edilmiştir. ricarek'« odaları kongrsi Ankara 27 (Akşam) — Birinciteş- rin ayı içinde şehrimizde toplanacak olan Ticaret odaları kongresi etrafın. | daki çalışmalara devam olunmakta. dır. Ticaret Vekâleti kongreye arzedi- lecek mevzular ve dilekler hakkında İ veliaht kendisini ve bayan Ünaydını 28 Temmüz 1939 B. Ali Haydar Akay Milli Şef Maarif Şürasının çalışmalarını takdir ettiler Belgraddan ayrılması mü- nasebetile Samouprava'nın bir makalesi Belgrad 27 (A.A.) — Türkiyenin Belgrad sefiri olup Moskova büyük el- çiliğine tayin edilmiş olan B, Ali Hay- dar Aklayın yakında Belgraddan ha- reket edeceğini mevzuu bahseden Sa- mouprava gazetesi diyor ki; Aktay, memleketini 1928 tarihin. denberi temsil etmiştir ve bizim pâ- yıtahiımıza muvasalatından itibaren Türkiye ile Yugoslavya arasında dos. tane münasebetler tesisine sarfı me- sai eylemiştir. Bu güzele netice olarak diyor ki: «Milletimize karşı büyük bir mü- habbet göstererek aramızda çalışmış olan Türkiyenin sevimli devlet adamı ve diplomatı bugünlerde payıtahtımız- dan ayrılacaktır. O, burada adedleri çok ve samimi dostlar bırakıyor. Budapeşte elçimiz Budapeşte 27 (A.A) — Türkiye büyük elçisi B, Behiç Erkin, Buda- peşteyi terketmekte olması münase- betile, dün harp ölüleri âbidesi ile bahriye Abid merasimle çelenk- ler koymuş Merasimde Macar hükümetini, orta elçi B, Vörnleet ile diğer birçok yüksek memurlar temsil etmiştir. ne Atina orta elçimizin Yunan kralına vedaı Atina 21 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Türkiye orta elçisi Ünaydın geçen cumartesi günü krala veda etmek üzere Mâkedonya vapuru ile Korfoya gitmişti, Elçi vapurda halkın sempa- ti tezahürlerine vesile olmuş ve kap- tan kendisinin şerefine bir süvare tertip ederek vapuru Türk ve Yunan bayraklarile donatmıştır. Pazartesi günü elçi kral tarafın- dan uzun müddet kabul edilmiş ve kral kendisine bir fotoğrafını yermiş- tir. Korlo Belediye reisi, sefir şerefine bir ziyafet vermiştir. i Sefirin Korfoya hareketinden önce öğle yemeğine davet etmiştir. B. Ekrem Zeki Bandırma Halkevinde bir konser verdi Bandırma (Akşam) — Halk Par- tisl genel merkezinin tensibile Ana- dolu turnesine çıkan Fatih Halkevi konser heyetinden viyolonisi B, Ek- | rem Zeki eşi piyanist bayan Verda Üngöl, birinci merhale olarak Ban- dırma Halkevi gösterit salonunda muvaffakıyetli bir konser vermiştir. Konsere saat 21 de başlanmış ve garp musikisinin müntahap parça» | ları her iki kıymetli sanatkâr tarafın- dan muvaffakıyetle çalırımıştır. Ban- dırmada ilk defa tanınmış sanatkâr. lar tarafından verilen bu konser Hal- kevi salonunu dolduran dinleyiciler tarafından sürekli alkışlarla karşılan- mıştır. B. Ekrem Zeki ve eşi bayan Verda Balıkesire uğulamışardır. Erzincan - Erzurum hatti Erzurum 21 (A.A.) — Erzincan - Erzurum hattı ray tefrişatı bu ak- şam aleye girecektir. 28/7/9399 cuma sabahı saat 10 da ferşiyatın Aşkaleye gelişi büyük merasimle te- sit edilecektir. Aşkaleliler cümhuri- yetin bu güzel eserini gözlerile gör. düklerinden bayram sürürü içinde. dirler. Hatayda dört trahom müca- dele dispanseri açılacak Ankara 27 (Telefonla) — Sıhhiye Vekâleti, Hatayı trahom mücadele teş- kilâtı içine almağı ve burada dört tra- hom mücadele dispanseri açmağı ka- rarlaştırmıştır. Bunun için trahom mücadele teşkilât kadrosuna 1 sey- yar tabib, 4 sıhhat memuru ve 4 has- tabakıcı hemşire ilâve edilecektir, Gaziantep trahom mücadele relsi Dr. Sabit açılacak dispanserlerin yer- lerini tesbit etmek üzere Hataya gön- derilmiştir, İmar idare heyeti âzalığı Ankara 77 (Akşam) — B. Faik'Tü- relin Manisa valiliğine tayinile açılan İmar idare heyeti âzalığına Mahalli Ticaret odalarile Ticaret, Zahire ve Hayvan borsalarından malümat iste- idareler umum müdürü B. Rükneddin Nasuhoğlunun tayini Vekiller Heyeti- nin tasdikine iktiran etmiştir. (Baştarafı 1 inci sahifede) ||| beyanatlarile âzayı taltif etmişlerdir: «Maarif Şürasının sayın âzasile bir. likte bulunmaktan bayan İnönü (le beraber sevinç hissediyoruz. Şüranın on gündür devam eden çalışmalarını dikkatle takip ettik. Maarif ailemiz âzasının yüksek kıymetlerini ve bil- hassa mesleklerine aşklarını ve bağlı- lıklarını takdirle gördük. Bu görüş, Maarit mücadelemizin âtisi için bizi ümidlerle doldurdu. Bi letini lâyık olduğu yüce derecede te- barüz ettirecek tek vasıta, onun kül. tür ve teknik kuvvetidir. O da sizin ehliyetli ellerinizdedir. En iyi dilekle. rimiz ve her suretle yardımcı olmak arzularımız daima sizlerle beraberdir. Sizi, bu duygularla selâmlıyoruz.» Bundan sonra Reisicümhur ve ba- yan İnönü misafirlerini hazırlanmış olan büfeye bizzat davet buyurarak her birini ayrı ayrı izaz etmişler ve | memleketin muhtelif köşelerinden ge- Jen Maarif mensuplarile birçok Maa- rif mevzuları üzerinde görüşmüşler- dir, Davetliler bu yüksek samimi hava içerisinde geç vakte kadar kaldıktan sonra köşkten ayrılmışlardır. Şüranın dükün çalışmaları Ankara 27 (A.A.) — Maarif şüra- sı çalışmaları on birinci gün; Maarif şürası umumi heyeti 27/7/ 939 perşembe günü saat 10 da Maa- rif Vekili B. Hasan - Âli Yücelin ri- yasetinde toplanarak -tedrisatın gün ve sene İçindeki zamanlarının tayini yeniden orta öğretim okulları ça- Uuşmasında göz önünde tutulacak esaslar. lise, ortaokul ve ilk öğretim okulları sınav talimantnameleri. üze rinde müzakerelerde bulunmuş ve bu raporlarla talimatnameleri kabul etmiştir. Yarın saat 10 da toplanmak üzere 14 de celseye nihayet verilmiş- 0 Sir, Kral Karol dün hususi yatile limanımıza (Baştarafı 1 inci sahifede) mülâki olmak üzere hemen Tophane rıhtımına dönmüştür. Prensin rinde kum renginde kruaze bir ceket, ayni kumaştan pan- talon vardı. Gözlerinde kayu renk bir gözlük bulunuyordu. Prense yaveri kolonel Damaciano refakat ediyordu. Prens ile beraber Romanya büyük elçisi, başkonsolosu, ataşemiliteri ve matbuat alaşesile Seyrisefain acen- tesi de rıhtıma gelmişlerdi. Prens ya- ta gitmezden evvel rıhtımda Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdarla gö- rüşerek şehir hakkında izahat almış- tar. Yüksek tedrisat umum müdürlüğü Ankara 27 (Akşam) — Siyasal Bil. giler okulu hukuku düvel profesörü | B. Etem Menemencioğlu açık bulu- | nan yüksek tedrisat umum müdürlü. güne tayin edilmişti: Fransız Reisicümhuru büyük elçimizi kabul etti Paris 27 (A.A.) — B. Lebrun, Tür- kiye büyük elçisi B. Suad Davazı ka- bul etmiştir. Manisa (Akşam) — leri evvelâ Bursa şeref verdi | Veliahtin beyanatı İİ Prens Michael dün Tophane Tihtı- mında bir muharririmize şu beyanat. ta bulunmuştur «— İstanbula ilk defa geliyorum. Biliyorsunuz ki pederime mülâki ol. mak için buraya geldim. Gayri resmi seyahat ediyoruz. Akdenizde dolaşa- | rak coğrafi ve tarihi tedkiklerde bulü- İ nacağım, Gördüklerimden o memnu- num,» Prens Michael bir polis motörüne binerek yata gitmiştir. Prensin on va- lizden mürekkep seyahat eşyası başka İ bir motörle yata gönderilmiştir. Yat dün akşam Adalardenizine i müteveccihen hareket etmiştir, Kemalpaşada çam ormanı yandı İzmir 27 (A.A.) — Dün Kemalpa- şanın yukarı Kızılca omuıntakasında bir yangın olmuş ve yangın iki bin dekarlık çam ormanı yandıktan son- ra söndürülmüştür. İane toplarken yakalandı Kartal Ermeni kilisesi mütevellit Torkum, kiliseyi ziyaret edenlerden iane toplarken cürmümeşhud halin- de yakalanmıştır. Torkum hakkında kanuni takibata başlanmıştır. .Manisa öğretmenlerinin seyahati Manisa öğretmenlerinden 20 kişilik bir grup, yurdda geniş bir geziye çıkmış ve Hataya gitmiştir. Manisa öğretmen- ve Eskişehire gitmiş, oradan Ankaraya geçmiş, bütün bu yerlerdeki büyük müesseseleri, kültür eserlerini, asarı atikayı, Halk- €vlerini #iyarel ederek tetkikler yapmışlardır. Yukarıdaki resimler öğretmenleri Manisa ve Ankara İstasyonlarında KİZİ