28 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Amerika Japonyaya karşı azimkâr vaziyet alıyor 911 tarihli ticaret muahedesini feshetti, bu suretle silâh ve mühimmat sevkine mani oldy Japonya, Amerikanın kararını bir mey- dan okuma mahiyetinde tefsir ediyor Vaşingten 77 — Cümhuriyetçi Ayan- dan Vandenberg, Ayan meclisi hari- ciye encümenine bir takrir vererek Japonya ile aktedilmiş 911 tarihli ti- caret muahedesinin feshini istemiştir. Encümen takririn teklifini hafta ni- hayetine bırakmıştır. Bunun üzerine Cümburrelsi B. Roosevelt ve Hariciye Nazırı B. Hull muahedenin feshine karar vermişlerdir. Bu hususta hazır- Janan nota Vaşingtonda Japon sefi- rine, Tokyoda Amerika sefiri tarafın- dan Japon Hariciye Nazırma verilmiş. tir. Amerika « Jüponya Ticaret muahe- desinin feshi daha ziyade siyasi mahi- yeti haizdir. Çünkü bu suretle Ameri- ka Japonyaya silâh ve mühimmat gön- derilmesine mâni olabilecektir. Tica- Tet muahedesi mucibince Japonya, en ziyade müsaadeye mazhar devlet muamelesi götecekti. Binaenaleyh başka memleketlere silâh ve mühim- mat gönderilirken Japonyaya sevk- edilmesine mâni olunamazdı. Şimdi ticaret muahedesi feshedilince Japon- yaya silâh ve mühimmat gönderilme- sine meydan verlimiyecektir Amerikâda siyasi mülâhazalar sev- kile ticaret muahedesinin feshi şim- diye kadar görülmemişti. Yalmz Fran- sız büyük inkılâbı esnasında bu tarz- da bir hâdise olmuştu. Amerkanın karârı İngiliz » Japon ihtilâfı üzerine hasıl olan vâziyetin Deticesidir. Amerika siyasi vaziyeti ye. niden gözden geçirmeğe lüzum gör. müştür. Amerika Çinde açık kapı po- Btikası hususunda israr edecektir. Di ğer devletler ne vaziyet alırlarsa al. sınlar Amerikanın bu husustaki azmi katidir. İcap ederse mukabelei bilmi- sil tedbirleri alınacaktır. Amerika Japonyaya silâh ihracına mâni olarak zecri tedbirler siyasetini tatbike girişmeden evvel Japonyahın politikasını tadil etmesi için 6 ay müddet bırakmaktadır. Bu suretle Amerika elkârı umumiyesinin Çinde birşeyler yapmak arzusu tatmin edil- miş olacaktır. Son zamanlarda bu ar. zu şiddetlenmiştir. Diplomasi mahafil Amerikanın va- ziyetini Japonyaya bir ihtar mahiye. tinde telâkki ediyor, Vaşington 27 (AA) — Japonya İle ticaret ve seyrisefain anlaşması- min feshi kongre mehfillerince tas- vip edilmektedir. Japonya, Amerikanın kara- rın: bir meydan okuma ma- hiyetinde tefsir ediyor Tokyo 27 (A.A.y — Verilen malü- mata göre, Hariciye Nezaretinin A- merika İşleri şubesi direktörü Yoşi- zava, Amerika maslahatgüzarına verdiği cevaptâ Japonyanın ticaret muahedesini fesih hakkında Ameri- ka tarafından verilen kararı Japon- yaya karşı ekonomik sahada meydan okuma mahiyetinde tefsir edebilece- ğini kaydeylemiştir. Amerika kararının tebliği Yesmi . mahfillerde elim bir intiba hasi et- miştir, Bu mahfiller Amerikanın İn- giliz vaziyetinde hasıl olan zayıfla- mayı İevzin için bundan sonra Uzak Doğuda daha şiddetli bir politika takibine başlamasından korkuyorlar, Tokyo 71 (A.A.) — Amerika mas- Jahatgüzarı Dooman bugün öğle üze- ri Hariciyeye gelerek Amerka işleri dairesi reisine 1911 tarihli ticaret muahdesinin feshi hakkındaki nota- nin metnini resmen vermistir. Bu fe- sih altı ay zarfında meriyete gire- cektir. Dooman, bunun sebebi olarak A- merika pamuk endüstriyellerinin Ja- pon pamuklarının mübalâgalı bir şe- kilde ithaline şiddetle itiraz etmele. Tini göstermiştir. Hariciye Nazırı Cümhurrei- sile görüştü Vaşington 27 (A.A) — B arı B. Huli, umumi beynelmilel vazi. yet hakkında Riyaseticümhur sara» yında B. Roosevelt ile uzun uzadıya görüşmüştür. Mumaileyh, bu görüşmenin ©sas noktalarının neden ibaret olduğunu söylemekten imtina etmiş ve bu gö- rüşme hakkında herhangi şekilde be- yanatta bulunmak icap ediyorsa bu- nnu riyaseticümhur dairesine aid bir mesele olduğunu söylemiştir. Japonyada Amerikaya hücumlar Tokyo 21 (A A.) — Hochi gazetesi, Birleşik Amerikaya siddetle hücum ederek Japon - Amerikan muahede- namesinin İktısadi sebeplerden dola- yı feshedilmemiş olduğunu, çünkü iki memleket arasındaki iktisadi müvazenenin Amerikaya müsait bu- lunduğunu yazmaktadır. Şu halde İngiltereyi Japonya ile uzlaşma yo- Junda tevkif etmeğe matuf ve dost- Yuğa münefi bir hareket mevzuuba- histir. Amerikanın kararının mânası Vaşington 27 (A.A.) — Buradaki ilk intiba, Amerika Birleşik devletle. ri hariciyesinin Japonyaya bir ihtar. da bulunmak ve Amerika Birleşik devletlerinin muhtemel battı hare- keti hakkında Japonyanın herhangi bir şüpheye düşmesinin önüne geç- mek istemiş olduğudur. Vaşingtonda bilhassa tebarüz etti- rilen nokta muahedeyi heyeti umu. miyesi itibarile denonse eden hükü- metin bu jestinin siyasi bir mahiyet arzetmesidir, Filhakika Japonyaya ihraç olunacak s ve her türlü en- düstri maddeleri üzerine ambargo konmasını İstiyen Pittman teklifinin tasvibini mümkün kılmak için, yal- nizea en ziyade mazharı müsaade millet kaydinin denonse edilmesi kâ- fi idi. Şurası da şayanı hayıttır ki Ame- rika Birleşik devletleri hükümeti, bütün tarihinde ilk defa olarak bir ticaret muahedesini siyasi mülâha- zalar sebebile denonse ve fesheyle- mektedir. Karı koca arasında Jan Piyer karısını yaraladık- tan sonra kaçtı Dün Yeşilköyde bir yaralama va- kast olmuştur. 14 Nisan sokağında 5 numaralı evde oturan (Fildman kızı) Sürpik adında bir kadın kocası Jan Piyer tarafından bıçakla üç yerin- den ağır surette yaralannıstır, Öğrendiğimize göre, Sürpik orada bir yoğurtçudan yoğurt almakta iken kocası tarafından görülmüş. Sürpik eve gittiği zaman kocasının: — Yoğurtçu ile ne konuşuyordun? Suali ile karşılaşmıştır. Sürpik dük- kândan yoğurt aldığını ve bu mak- sadla konuştuğunu söylemiş ise de kocası buna inanmamış ve kadını ya- ralamıştır. Sürpik Balıklı hastanesine kaldı- rılmıştır. Jan Piyer vakayı müteakib kaçmıştır. Polis carihin izi üzerinde- dir. Bugün yakalanacağı ümid edili- yor. Maliyede tayinler Ankara 27 (Akşam) — Ankara, İzmir, Seyhan vilâyetleri merkezlerinde müte- şekkil vergi itiraz komisyonları reisleri B. Mehmed Refik, B. Hasbi Kayıran ve B. Münir Polatay'ın 2602 sayılı kanun mu- cibinee yeniden teşkil edilen mezkür ko misyon relsliklerine ibkaen tayinleri Ve- küler Heyetince tasvib olunmuştur. Ankara 77 (Akşamı — 3697 sayılı ka- nun mucibnce yeniden teşkil edilen vergi- ler temyiz komisyonu birinci relsiiğine Kânım Görkay, ikinci relsliklerine Tahsin Argun ve Nazif Köken ıbina) ve âzahıkla- rna da Lütfi Örser, Rasim Kayıhbal (bina), Nafi Demirkaya, Hayreddin Taluy, Emin Ahmed (bina, Cemal Ahmed Yorul- maz, yedek âzalıklara dü Ali Cemal Ak- Juma, Talâi Söger yüknek Hasdike iktiraz Fe ve Esad'ın tayinleri ne Si Fransız heyeti Dün akşamki trenle Parise hareket etti Orgeneral Huniziger Haydarpaşa istasyonunda Orgeneral Huntzigerin reisliğin- deki Fransız askeri heyeşi, mihman- darlarile beraber dün sabah ekspre- se bağlı hususi vagonla Ankaradan şehrimize gelmiştir. Heyet istasyonda İstanbul kumandanı ve diğer askeri zevat tarafından karşılanmış ve mO- törle İstanbula geçerek Perapalas oteline inmiştir, Heyet öğle yemeğini Fransız sefi- rile birlikte yemiş ve Boğazda bir ge- zint! yaptıktan sonra akşam Semp- lon ekspresile Parise hareket etmiş- tir. üzüm mahsulü Bu seneki üzümler çok nefis ve hastalıksızdır İzmir (Akşam) — Ege bölgesi ku- | ru üzüm rekoltesi 65,000 ton tahmin edilmektedir. Bu seneki mahsul çok nefis ve hastalıksızdır. İncir mahsu- lü de bereketli ve çok iyidir. İncir bölgesinde devam etmekte olan poy- raz rüzgârlarının bu sene, mahsulü erken erdireceği anlaşılmaktadır. İz- mirde 19 Ağustosta incir, 21 Ağus- tosta üzün: piyasasının açılacağı tah- min edilmektedir. Bu yıl Avustralya üzüm rekoltesinde çok mühim bir noksan vardır. Bu sebeble İngiltere- nin, Türkiyeden mühim mikdarda üzüm satın alacağı tahmin ediliyor. Yunanistandan gelen haberler, bil- bassa Girid ürümlerinin çok bereket- Mi olduğu şeklindedir. Geçen sene 11 bin 500 ton olan Girld üzüm rekol- tesi, bu sene bir misli fazlasile 22 bin tonudr. Bu itibarla Yunan üzümleri- nin, dış piyasalarda Türk üzümleri- ne rekabet edeceği tahmin olunuyor. Fakat son vıllarda bilhassa Almanya piyasasında üzümlerimize rekabet eden İran üzümlerinin vaziyetinden artık endişe edilmemektedir. Bunun sebebi, bilhassa son yıl içinde kalite- lerinin bozukluğu sebebile İran üzüm- lerinin Almanyada hiç rağbet görme- mesidir. Alman piyasalarında Türk üzümleri her cihetçe tercih edilmek- tedir, Geçen yıl üzüm mahsulünden İz- mir piyasasında ancak 2000 ton ka- dar stok vârdır. Bu mikdar, yeni yıl fiatlerine tesir yapmaktan çok uzak- tır. İhracatçılar, vadeli satışlara de- İ vam etmektedirler, > Vergi istinaf komisyonları Vergi istinaf komisyonları şimdiye kadar Vali namına tevzif edilen bele- diye erkânından bir zatın reisliği al- tında ve Şehir Meclisinden müntehap zevattan müteşekkildi. Yeni çıkan bir kanuna göre komisyonlar başka hiç bir işl olmıyan muvazzaf bir reis ile yine muvazzaf iki âzadan mürek- kep olacaklardır. Kanuna göre yeni bir kadro yapılacak ve tahsisat temin edilecektir. Bunun İçin 15 Ağustosta toplanacak olan Meclisten tahsisat alınacaktır. İstinaf komisyonu reis- lerine 90 Jira maaş verilecektir. Otomobille bisiklet çarpıştı Dün bir otomobil kazası olmuş, 6 ncı daire ilerisinde Novotni biraha- nesi hizasında Süleyman oğlu Osma» nın idaresindeki taksi otomobili fen tatbikat okulundan Salih oğlu Ham- dinin kullandığı motosikletle çarpış- mıştır. Hamdinin sol bacağı iki ye- rinden kırıldığından Gümüşsuyu haş- tanesine nâkledilmiş hadise etrafında ğhkikâta b Büyükadada bulunan cesed Hüviyeti tesbit edildi, denize düşüp boğulduğu anlaşıldı Dün Büyükada sahilinde bir er- kek cesedi bulunduğunu ve hüviye- tinin tesbit edilemediğini yazmıştık. Zabıta tarafından yapılan #ahkikat neticesinde bunun Osmanbeyde Afi- tap sokağında Hacı Yuvan apartı- manında oturan Kasım oğlu Cemal adında 70 yaşında birine ait olduğu İhtiyar Cemal bir hafta evvel Hey- beliadaya gitmek üzere evinden çı- kıp vapura binmiş, vapur Heybeli sahiline yanaştığı sırada kuzâen de- nize düşmüştür. O zaman buluna- mayan cesed evvelki gün meydana çıkmıştır. Muayene neticesinde Cemalin de- nizde boğularak öldüğü anlaşıldığın- dan gömülmesine ruhsat verilmiştir. Taksim kışlasile müştemilâtı enkazının kıymeti "Taksim kışlası ile müştemilâtının yıktırılarak salılmdsı ve bedelinin maliyeye devrine mukabil arsasının belediyeye terki hakkındaki kararın takdiri kıymet komisyonu kışla ile müştemilâtının enkazı için altmış bin Yira kıymet koymuş, belediye fen he- takdir etmiştir. Şimdi resmen teşkil meti tesbit edecektir. Komisyonun derhal teşkilile biran evvel işe başla- ması için Vali Dr, Lütfi Kırdar tara- fından alâkadarlara emir verilmiştir. İ Almanyadan gelen bir leylek İzmir (Akşam) — Sındırgının Ko- cabey köyünde İsmaili adında bir köylü, köy civarında dolaşırken yer- de büyük bir leyleğin yattığını gör- müş ve merak ederek yanına sokul- muştur. Leylek ölmüştü, fakat aya- ğında üç santim uzunluğunda, iki sanlim genişliğinde bir alüminyom levha vürdı, B. İsmall, bu levhayı sö- kerek almıştır. Levhada leyleğin, Al- manyadan geldiği anlaşılmıştır. Lev- ha, muhacir kuşların nerelere gitti- gini tetkik için çalışan müesseseler tarafından leyleğe tahılmıştır. 17 Temmuz 1939 Esham ve Tahvilât Ergani 1935 İzmir Esnaf ve Ehali bankası (—( (6— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fintleri) Londra 1 Sterlin 548 New-York 160 Dolar Paris 100 Frank Müâno 100 Lire$ Cenevre 100 İsviçre Pr. Amsterdam 109 Florin Berlin 100 Rayşmark Brüksel 100. Belga 100 Drahmi 100 Leva 100 Çokoslovak Kr 100 Pezeta 100 Zloti 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Fr. 100 Ruble Atina Sofya Prag Madrid Varşova Belgrad Stokholm Bu gece Nöbetçi eczaneler Beyoğlu tarafı: o Kalyoncukullukta endesdinde Taksimde Taksim, Kurtuluşta Necdet Ekrem, Maçka cad- desinde Maçka, PFındıklıda Mustafa Najl, Sariyer! Osman. İstanbul ciheti: Fatih: Hamdi, Ka- ragümrük, Arif, Eminönü: Bahçeka- pida Salih Necati, Bakırköy: Hüâ), Aksaray: Ziya Nuri, Fener: Balatta Hüsameddin, Kumkapı: Lâlelide Hay- dar, Küçükpazar: Yorgi, Samatya: Erofllos Çula, Alemdar: Divanyolunda Esad, Şehremini: Ahmed Hamdi. Kadıköy: da Namık, Mo- da caddesinde Nejad, Üsküdar; İmra- hor, Heybellada: Halk, Büyükada; Şinasi Rıza. Ortaköy, Amavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- rabya, Yeniköy, Emirgin ve Rumeli- hisarındaki eczaneler her gece açıktır. | belediyeye teğliğ edildiğini yazmıştık, | Maliye tarafımdan teşkil edilen bir | yeti İse enkaza kırk bin Jira kiymet | | edilecek bir komisyon son ve katl kıy- | İstanbul tenis turnuası Cumartesi günkü programi yazıyoruz Beden Terbiyesi umum müdürlüğü tarafından tertip olunan ve cumar- tesi günü Dağcılık klübünde başla. yacak olan İstanbul tenis şampiyo- nası müsabakasının programını -yâ- yoruz: Saat 13,30 da; Semih - Estes, Ra- sih - Tiverlus, Armali - Baskasi, Saat 14,15 te: F. Fergar . Arevyan, Mir - Dorfani, Dr. İhvan - Parma. Saat 15 te: Hasan A. - Tubini, Ziya C. - Demirtaş, Faruk - Kicling. Saat 15,45 te; Fehmi - A; Şasa, L. Mamburi - Cakatapulos, Koçifi - C. Uluğ. Saat 16,30 da: Jordanides - Jaffe, Şevket - V. Binns, E. Armitage - Şefik; Saat 1715 te: Benjamin - Kris, Berge - B. Cimcoz, M. Tunca - Zama- gulos. Saat 18 de: Riza Derviş - Defteri, Nİ- hât B. - S. Nemli, Parodi - Vitali Saat 18,45 te: Habib - Baldini, Pa- las » Bugeya, Orhan 8. - Alçe Dikkat: Oyun saatinde hazır bülün- mıyan oyuncular beş dakika sonfa hükmen mağlüp sayılacaklardır. Yüzme ve yelken müsabakaları Beden Ter di iy bul &porları ajanlığından YÜZME ve r günleri Beşi havuzunda yapılacaktır. 2 Müsabakalara 29 Temmuz Cumar- tesi günü saat 15 de, 30 Temmuz Pasar Bünü saat 13 de başlanacuktr, 3 — Seçme müsabakalara miyen #porcular bölge şampiyonluğuna girmek hakkını kaybederler 4 — Jüri heyeti: Ahmed Fetgeri, Abdür- rahman Beniloğlu, Riza Sucrl, Hakemler: Bitki Eryar, Ali Riza Sözertip, Bekir Macur, Hikmet Üstündağ, Nuri Basut, Hüszmeğ- din Güreli, YELKEN: Ii — Mevsimin ilk yelken teşvik müsa- bakası 30 Temmuz Pazar günü Moda ko- yunda yapılacaktır. ? — Müsabakalara saat 14 de başlana- caktır. 3 — Siei) talimatnamesi mucibince Ü- sansi olmıyan hiç bir sporcu müsabakala- ra İştirak edemez, 4 — Yarışlar Beynelmilel yarış nizam- namesine göre yapılacaktır. 5 — Yelken rotası geçen senenin aynidir. 5 — Hakemler: Ahmed Fetgeri Aseni Abdurrahman Benlioğlu, Riza Sucr run Ülman, Behzad Baydar, Mühendis Hüsameddin, Mühendis Naci, Ziya Kap- tan, Celâl Gözen. Doktor Şakir Ahmed Kıymetli göz tabibi Dr. Şakir Ah. med muayenehanesinde eskisi gibi hastalarını kabule baş'amıstı EVLENME Dektor Süreyya Serter'in kızı Sü- heylâ Serter ile merhum Varşova kon selosu Hasan Kuntoğlu mimar Feri- dun Kunt'un nikâhları dünkü per- şembe günü Eminönü Evlenme mü. murluğunda güzide davetliler huzu- runda icra edilmiştir. Gene evlilere sürekli saadetler dileriz. Teşekkür Sevgili aile reisimiz Hü Erkan'ın çok aci ölümü dolayısile Cenaze merasimine bizzat iştirak eden ve gerek çiçek, telgraf, mektupla t&- ziyette bulunan ehibba ve dostları- maza ayri ayri teşekküre teessürümüÜz mani olduğundan teşekkürlerimizin sayın gâzetenizle iblâğını dileriz. Merhumun ailesi namına TİYATROLAR: ERTUĞRUL SADİ Mailde Pişkin iştirakile Cumartesi gecesi Bostancıda FATOSŞ Vodvli $ perde TEK EGE TİYATROSU TEMSİLLERİ Nureddin Gençdur ve arkadaşları 28 Temmuz cuma akşamı Şehremini İnşirah Bahçesinde İLERİ Yeni zengin yaryeteler CEMAL SAHİR Bu akşam Ortaköy Emek bahçtsinde > Uk temsil MECHUL SERSERİ OPERETİ Yarın gece Kumkapı Klüb bahçesinde Sabırsızlıkla beklenen BEŞİKTAŞ BAHÇESİ ve SİNEMASI bu akşam umuma açıktır. ik m BÜYÜK VAL S Orünü İngilizce kopyan 1 Ağustos Salı günü akşam Şehir Tiyatrosundan HAZIM ve arkadaşları mmm BİR MUMASİP, ARANIY OR.