28 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bahife 2 AKŞAM 28 Temmuz 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Eliaberler Mogol hududunda mühim muharebeler oluyor 61 Japon tayyaresi düşürüldü, Japon filo kumandanı esir edildi Son dakika İngiltere umumi bir konferansın davetini münasip görmüyor B. Chamberlain Avam Kamarasında sorulan suale bu şekilde cevap verdi Londra 28 (Radyo) — Dün Avam Kamarasında İngiltere hükümetinin dünya ekonomik membalarını bütün milletler arasında müsavat dairesinde #evri etmek için bir teşebbüste bulunmak mesuliyetini üzerine alıp almıyacağı Başvekil B. Chamberlainden sorulmuştur. B. Chamberlain, şu cevabı vermiştir: — Böyle bir anket, hem siyasi hem de iktisadi sahaya temas etmek mec- buriyetindedir. İngiltere hükümetinin fikrinee # umumi bir konferansın içti- Yalova kaplıcaları Sıhhiye Vekâleti tarifelerde mühim tenzilât yaptı Ankara 27 (Telefonla) — 8&mhhiye Vekâleti Yalova kaplıcalarında haya ta ucuzlatmak maksadile tedbirler al- mış ve tarifelerde mühim tenzilât yap- mıştır. Tesbit edilen yeni tarifeye gö- Te Termal otelinde bir yataklı odalar 275 - 385, iki yataklı odalar 340 - 495, bir kişilik hususi daireler 425 - 415, iki kişilik hususi daireler 600 - 710 - 950 kuruştur. Konfor itibarile 'Termalden aşağı kalmıyan Yeni olelde bir yatâklı oda- lar 165 - 275, iki yataklı odalar 250 - maa daveti için zemin ve zaman müsnid değildir. General Huntzigerin Times'e beyanatı Fransız müzakereleri tamamile memnuniyete şayan bir şekilde neticelendi Türk - 830 ve iki kişilik hususi daireler de 495 - 550 - 660 kuruş olacaktır. Küçük ve Çınar otelleri ile pavi- yonlârda yatak ücretleri 55 - 220 kuruş arasında tehalüf edecektir. Bu flatlerde yemek ücretleri dahil değil- dir. Adı geçen otellerde 15 gün müd- detle yatak kirahyacaklara otel ve alelümum tedavi ücretlerinden yüz- de 25 ve daha fazla kalacaklara yüzde 80 nisbetinde tenzilât yapılacaktır. Türk ordusu yüksek vazifesine lâyık- Pazarlıksız satış tır ve memleketine şeref veriyor Paris 28 (Radyo) — Londradan bil- Giriliyor: İstanbuldaki 'Times gazetesi Muhabirinin işaratına göre Türk. Yransız askeri müzakerelerinin neti. celenmesi üzerine dün akşam maiye- tindeki heyetle beraber İstanbuldan Parise hareket eden Fransız askeri he- yeti reisi general Huntziger şu beya- matta bulunmuştur: — Türk - Fransız müzakereleri, ta» mamile memnuniyete şayan bir şekil. de neticelenmiştir. Türkiyede iken ge- rek hükümet mahafilinin ve gerek hak kın bize gösterdiği hararetli hüsnü. kabul ve muhabbet, Türkiyenin İngii- tere ve Fransa ile beraber her tecavü- Be karşı koymak azmında bulunduğu- mu gösteriyor.» “ Pransız askeri heyeti Azasından #ibây Rogue heyetin hareketinden #wel Jourmal d'Orient gazetesi mu- Ingiliz - Rus itilâfı, gün hattâ saat meselesidir Ingiliz ve Fransız sefirleri bugün de B. Molotofla görüşecekler Paris 28 — Moskovadan bildirildi. Bine göre B. Molotof ile İngilir ve Yransız selirleri arasında dünkü mülâkat 15 saat sürmüştür. Tas nğansı, bu mülâkatta müzakereye de- yam edildiğini, Röyter ajansı da memnuniyete şayan terakkiler kay- dedildiğini bildiriyor. İki taraf, neticeye çok yaklaşmış- Jardır. Bugün ve yahut yarın B. Me- btofla İngiliz ve Fransız sefirleri tam bir itilâfa varmaları ve kati iti- İâftan kendilerini ayıran bir kaç mi- İimetreyi de katetmeleri kuvvetle muhtemeldir. İngiliz ve Fransız siyasi mahafili- min kanaati, kati neticenin bir kaç günlük ve belki de bir kaç saatlik mesele olduğudur. Moskova 277 (A.A.) B. Seeds, Nag- gar ve Strong saat 17 den 18,30 a ka- 4r Molotofia görüşmüşlerdir. Bu mülâkat İngiliz ve Fransız mümes- sileri tarafından istenilmişti. Moskova 27 (A.A) — Umumiyetle sannedildiğine göre yeni İngiliz - | Sovyet mülâkalı bir veya #ransız - #i gün sonra yapılacaktır. İngilizler, görüşme havasının çok gayri müsait olmadığını kabul et- Mmektedirler, Moskovaya Fransız ve İngiliz as- keri heyetleri gönderileceği hakkın- daki haberlere gelince, bu haberler me teyit ne de tekzip sane İ masn Fransayı Türkiyeye bağlıyan Belilenilen Faydı faydaların temin dilemediği anlaşıldı Ankara 77 (Akşam) — Ticaret Ve- kâleti Pazarlıksız satış kanununun barririne şu beyonatta bulunmuştur: — Gördüklerimiz, yeni Türkiyenin terakki ve inkişafı hakkında bildik- lerimizi teyid etti, Türkiye, bütün | tatbikatından elde edilen neticeleri sahalarda başardığı büyük trakki- | tedkik ve tesbit ettirmektedir. İlk yâ lerden başka, ordusu da, zabitlerin- | pılan tedkikler, daimi bir kontrolü den başlıyarak her hususta yüksek | icab ettiren ve binnetice geniş bir teş- vazifesine Oİamamile lâyıktır ove | Kilât istiyen bu kanundan beklenilen memleketine şeref bahsediyor. faydaların eide edilemediğini teyid Albay Rogue, liz.) edecek bir şekildedir. Tedkik netiee- >, sinde, hâlen yalnız Ankara, İstanbul riyesinin Ankaradaki müzakereler. i di i dik lan P den çok memnün kaldığını ve bu te- vw ce e ie zarlıksız satış kanununun ilgası, veya ke) dl tadili cihetine gidilecektir. de sıklaştıracağını söylemiş ve de- miştir ki: «— Ankaradan en mükemmel in- tibalar ile ayrıldık. İstanbuldan da pek kısa bir zaman kalmamıza rağ- men âyni mükemmel intibalarla ay- nliyoruz.> Mareşal Fevzi Çakmağın teşekkürü Ankara Yi (A A.) — Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak, Ha- tayın anayurda kavuşması münase- betile her taraftan almakta olduğu telgraflarda ordu ve kendisi hakkın- da bu sevinçli günde gösterilen sev- gilere teşekkürlerinin iblâğına Ana- dolu ajansını memur ERDİ Gi Ankara bira ı bira fabrikası Memur ve & üaletablminlsei kadroları hazırlandı Paris 77 Hükümet me Ankara 77 (Telefonla) — 31 tem- hafili, Yakın Şarktaki Fransız kuv. İs muz tarihinden itibaren İnhisarlar vetleri kumandanı general Charles | umum müdürlüğüne intikal edecek Hunizigerin İngilizler, Fransıslar ve | ve bu idare tarafindan işletilmeğe Sovyetler erkânıharbiyeleri arasında başlanacak olan Ankara bira fabri- Moskovada yapılacak olan görüşme. | kasının devir ve tesellümüne başlan- lere iştirak edecek Fransız heyetine riyaset etmesinin muhtemel olduğu- nu beyan etmektedir. İngiliz Başvekili pazartesi günü beyanatta bulunacak Londra 27 — Bay Chamber. lain, Sovyetlerle yapılmakta olan müzakereler hâkkında pazartesi gü- nü Avam Kamarasmda yeniden be- yanatta bulunacaktır. Ayni günde evvelce çarşamba günü yapılması müukarrer olan ve harici siyasete ait bulunan müzakereler yapılacaklır. Müzakereleri, liberaller namma B. Archibald açacaktır. maştur. İnhisarlar umum müdürlüğünce fabrikanın işletmesinde kullanılacak memur ve müstahdemlerin kadro- ları hazırlanmış ve Vekiller Heyeti- nin taşvibine arzedilmiştir. Bir numaralı Muvazzaf itiraz komisyonunda tayinler Ankara 27 (Telefonla) — İstanbul da yeni teşkil edilen bir numaralı Mu- vazzaf itiraz komisyonu reisliğine B. İsmail Hakkı Agdosay ipkaen, âzalık- larına B, Hilmi Ergök, Nüzhet Ortan- ca, iki numaralı Muvazzaf itiraz ko- misyonu reisliğine B. Visaleddin Verim ipkaen, âzalıklarına Raif Güner, Re- fik Tigar ve üç numaralı Muvazzaf iti- raz komisyonu reisliğine B. Daniş Ak- doğan ipkaen, âzalıklarına da B, Sım Tavat ve Halil Aragul tayin edilmiş- lerdir. Galatasaray - Demirspor maçı Ankara 27 — Maçta çıkan hadise den dolayı yanda kalan Galatasâ- ray - Demirspor maçı teşrinlevvelde fora edilecektir. Beden terbiyesi istişare Kartal kaymakamlığı heyeti toplanıyor Sabah gâzelelerinden biri, Kartal kaymakamlığına B. Edibin tayin edil. diğini yazmıştır. Bu haber asılsızdır. Kartal kaymakamı B. Fahir Öztrak. bülçesi ve senelik | tir, değişmesi de mevzuubahis değil Hongkong 27 (A.A) — Chekisi ajansı bildiriyor: Bir ecnebi memba“ dan alınan haberlere göre, Japon tak- viye kıtaatı alelâcele Mançuriye sev- kedilmiş ve Şimali Çindeki bazı Ja- pon kuvvetleri de âyni mıntakaya naklolunmuştur. Mançuriden Tien- tsin'e gelen bazı ecnebilerin ifadesi, bu kıtaatın naklini muhik göstermek- tedir. | Bu ecnebilerce, harici Moğolistan hu- dudunda Khiha nehri boyunca yapıl mış olan muharebeler, çok ciddi ol muştur. Ayni vaziyet, Harbin'in bü- tün askeri hastanelerin yaralı as- kerleriç dolu bulunduğunu ve hattâ bazı mektepleri dispanser haline ge- tirmek mecburiyetinin. hasıl olmuş ol- duğunu beyan etmektedirler. Şimali Çindeki Japon kuvvetleri umumi kumandanı general Sugiya- ma'nın harici Mogolistandaki hare kâtı idareye memur edileceği ve yeri- ne Harbiye Nazırı B. İtazaki'nin geti- rileceği söylenmektedir. Çinlilerin taarruzları Hongkong 77 (A.A.) — Chekiai ajansı bildiriyor: Çin kuvvetleri tara- dan Kwangting eyaletinin şarkında Svatow - Chacohw demiryolu boyun- ca yapılmış olan son mukabil taar- Tuzlar, şimendifer hattının müntehası olan Chachow şehrinin zaptı İle hita- ma ermiştir, Bu şehrin İstirdadına te- kaddüm eden muharebeler esnasında 1000 kadar japon askeri telef olmuş. tur. Bu yeni muvaffakıyet, Çinlilere demiryolu üzerinde kâin başlıca 5 şeh- ri kontrol etmek imkânını bahşetmiş- tir. Bu şehirler şunlardır: Chachow, Anpu, Fonyang, Yihsi ve Feng. Çin kıtaatı, Wengeöhow, Lunghn, Topu, Pichiahshan ve Hanshan gibi civar mıntakaları da zaptetmişlerdir. Japonların mühim mağlübiyetleri Moskova 27 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Mogol Halk Cümhuriyeti- nin Mogol - Sovyet kuvvetleri Genel Kurmayının malümatına göre, 23 Londrada gene bir bomba patladı | | Hükümete fevkalâde salâ- hiyetler veriliyor Londra 77 (A.A.) — Victolra istas- yonundaki emanet deposunda bir bom. ba infilâk ettiği sırada birçok kimse- ler, bagajlarını almakta bulunuyorlar. dı. İnfilâkın sesi, 800 metreden işitil- miştir. 3 seyyar sıhhiye otomobili ile itfaiye kamyonları derhal hâdise ma- halline gönderilmiştir. Şimendifer kumpanyası müstahde- mininden 3 kişi Saint - George hasta- nesine gönderilmiştir. Bunlar, ilk teda-| vileri yapıldıktan sonra * hastaneden çıkarılmışlardır. Kingseross ve Victoria infilâkları, parlâmento erkânında büyük bir infial tevlid etmiştir. Parlâmento erkânı, hükümete ted. | hiş hareketini tenki$ etmesi için fev- kalâde salâhiyetler bahşeden bir ka- nun lâyihasi kabul etmiştir. Londra 27 (A.A.) — Yeniden sui- kasdlerin yapılması melhuz olan noktaları polis, bütün gece sıkı bir nezaret altında bulundurmuştur. İstasyonlar, köprüler, elektrik mer- | kezleri, postaneler vesaireye nöbetçi- ler konulmuştur. İngiltere, dün gece örfi idare altında bulunan bir memle- ket manzarası srsediyordu. Bayan Seniha Hızal Ankara 27 (Telefonla) — Eski Trab zon mebusu ve Selçuk Kız Sanat mek. tebi tabii ilimler mualllimi bayan Se. niha Hızalın 55 lira aylıkla üçüncü si- mf Maarif müfettişliğine tayini yük- sek tasdike iktiran etmiştir. temmuzdan 26 temmuza kadar geçen Üç gün zarfında Japon - Mançu kuv- vetleri, Kalkın - Göl nebrinin şark sahilindeki Mogol - Sovyet mevzileri- ni elde etmek üzere bir çok defa hü- cuma geçmişler ise de bu teşöbbüsle- rin hepsi püskürtülmüş ve Japon- Mançu kıtalarına büyük zayiat ver- dirilmiştir. Sovyet - Mogol kuvvetleri, | Kalkın - Göl nehrinin şark sahilin- deki eski mektedir, Bugünler zarfında, kara muhare- belerinden başka, müteaddit hava muharebâleri de vukün gelmiştir. 28 Temmuz hava çarpışmalarında Japon tayyare kuvvetleri, 15 avcı tay- yaresi, iki bombardıman tayyaresi, İki keşif tayyaresi ve Japon topcusu- nun ateşini tanzim eden bir bölon kaybetmişlerdir. Bu çarpışmadar sonra beş Mogol - Sövyet tayyaresi, hava meydanına dönmemiştir. 23 temmuzda, Japon hafif bomüar- dıman tayyare filosu kumandanı al- bay Kovaro'nun tayyaresi düşürül- müş ve kendisi esir edilmiştir. Albay Kovaronun ifadeleri, Japonların as- keri harekâtın vuku bulduğu sahaya, İangçung, Harbin, Seepingkal, Hai- Jai ve daha sair mıntakalardan gelen mühim miktarda hava kuvvetleri tahşld etmiş olduğu haberlerini teyit eylemektedir. 24 ve 25 Temmuz tarihlerinde de hava çarpışmaları olmuştur. Bu çar- pışmalar, evvelâ, küçük avcı tayya- releri grupları arasında başlamış, bi- lâhare ekseriyetle büyük hava muha- rebelerine inkilâp etmiştir. 24 Temmuz hava muharebelerinde Japonlar 34 avcı tayyaresi, iki bom- bardıman tayyaresi ve bir balon kay- betmiştir. Bugün 9 Sovyet - Mogol tayyaresi geri dönmemiştir. 25 'Temmüz muharebelerinde de 19 Japon tayyaresi ve bir balon düşürül- müştür. 25 'Temmuzda üslerine dönmiyen Mogol - Sovyet tayyarelerinin adedi altıdır. İngiltere Yoguslâvyaya kredi açıyor mevzilerini muhafaza et- | Diğer taraftan Bulgaristanla da müzakereler cereyan ediyor Londra 27 (A.A) — Financial News gazetesi umumiyet itibariyle iyi haber alan mahfillerden edindiği malümata atfen aşağıdaki malümati neşretmektedir: Prens Paul'ün ziyareti üzerine, Yugoslavyaya teslihat kredisi açıl ması hakkındaki iptidai müzakereler &z çok terakki göstermiştir. Verilen rakam, müttefik olan Romanya ve Polonyaya verilen mikdardan fazla gözükmekle beraber, 44 milyon İngi- Yiz lirasıdır. Yugoslavya bu müttefik memleketler listesinde bulunmamak- Ja beraber İngiliz hükümeti bu mem- leketi de siyasi İstikrazlara mahsus olan 60 milyon sterlinglik kredilerden istifade edebilecek devletler listesine memnuniyetle koymaktadır, Diğer taraftan Bulgaristan'a da müzakereler cereyan etmekte ise de bu memleket için derpiş ediln rakam pek küçüktür. İngiliz - Japon görüşmeleri Tokyo 27 (4'A.) — Asahi gazetesi- ne göre, Tienisin hakkındaki İngi liz - Japon görüşmeleri nadir bir sü- künet içinde devam etmektedir. İki taraf programın on noktası yani Tientsinde barış ve nizamın muhafa- yı hakkındaki meselelerin ekseriyeti Üzerinde mutabıktırlar. Gazete müzakerelerin bugün bite ceğini zannetmektedir.