2 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

2 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Rumen - Türk yelken müsabakaları Dünkü yarışlar çok heyecanlı oldu Yapılan umumi tasnif Rumenlerin lehine neticelendi Dünkü Star Boot yarışlarından nefis bir enstantane Moda Denizcilik klübü tarafından şehrimize davet edilen Romanya Yat klübü azaları dün Moda koyunda yelkencilerimizle son karşılaşmaları- nı yaptılar. Yelkencilerimizin bir gün evvel ka- zandıkları galebeler, son gün müsa- bakalarının alâkasını bir kat daha artırmış olduğundan yarış sahasi büyük bir meraklı kütlesi ile çevriik miş bulunuyordu. Bilhassa ikinci gün müsabakala- rında vukubulan ihtilâfı vaziyetten sonra puan vaziyetinin Rangi taraf lehine olacağı merakla beklenmekte idi, Hakem heyeti dün müsabakalar- dam evvel Deniz klübünde iki taraf murahhaslarının iştirakile bir top- lantı yapmış ve ihtilâflı vaziyeti ted- kik etmiştir. Uzun münakaşalardan sonra Star Bootta birinci gelen Feyyaz ile Bür- hanın idare ettiği tekneyi rakibinin rüzgârına mâni olduğunu İleri süre- rek ikinci addetmişlerdir. Birincilik ikinci gelen Rumene verilmiştir. Dünkü müsabakaların neticeleri şunlardır: Olimpik Yole Moda - Kalamış - Fener bumu - Moda olmak üzere iki tur ve beş mil Üzerinde yapılan Olimpik Yole müsa- bakasına iki Rumen ve İki Türk işti- Tik etmiştir. Siki bir mücadeleden Gipra bir gün evvelki müsabakada #ümenleri mağlüp eden Şeref yine Bir senelik güreş faaliyet programı Güreş federasyonu teknik komite- Bi. tir senelik güreş faaliyeti için bir program hazırlamış ve bunu bütün spor muntakalarına tamim etmiştir. Büyük bir dikkatle hazırlanan bu programı aynen aşağıda yazıyoruz; Temmuz — İstirahat. Ağustos — Serbes güreş bölge ve grup birincilikleri, İstanbul, İzmir, Ankara bölgeleri arasında fuar mü- rincilikleri müsabakaları. İkinelkânun — Monitörler ve ha- kemler için kurslar, Şubat — İstiraha. Mart — Türkiyeye celbedilecek ec- nebi bir takımla temas, Nisan — Grekörumen bölge birin- cilik müsabakaları. Mayıs — Edime - Kırkpınar Tür- kiye baş pehlivanlık müsabakaları ve Grekorumen Türkiye güreş birineci- likleri müsabakaları. Haziran — Olimpiyat seçme müsa bakaları ve olimpiyat hazırlıkları. rakiblerini geride bırakarak müsaba- kanın birinciliğini elde etmiştir. Ru- meri ikinci, Nejad üçüncü ve yine Rumen dördüncü olmuşlardır. Star Boot Moda - Kalamış - Hayırsızada açı ğı - Moda arasında iki tur halinde ve yedi mil üzerinde yapılan bu müss- bakada birinciliği yine Rumen yel- kencileri almışlardır. Müsabakanm ikinelliğini Feyyaz ile Bürhanın idare ettiği tekne al mıştır, Üçüncü Rumen olmuştur. En kıymetli yelkencilerimizden olan Harun ile Behzadın idare ettiği Star Boot birinci turda iskotası kırıldığın- dan müsabakayı terketmek mecbu- riyetinde kalmıştır. Üç gündenberi devam eden müsa- bakaların sonunda yapılan puan tas- nifinde Olimpik Yolede birincilik el- de etmemize rağmen Star Boottlar- daki Omağlübiyetlerimiz dolâyısile umumi birinciliği Rumen denizcileri kazanmışlardır. Müsabakalardan sonra Romanya vapurunda Deniz klübü azalarına bir ziyafet verilmiştir. Rumenler âbideye çelenk koydular Rumenler dün muntazam bir ka- file halinde Cümhuriyet oâbidesine gelerek bir çelenk koymuşlardır. Hakemleri davet İs, Futbol ajanlığından: Beden terbiyesi genel direktörlü- ğü futbol yüksek hakem komitesi ta- rafından gönderilen talimatnamenin birer nüshası hakemlere verileceğin- den lisansiye hâkemlerimizin ajanlı- Zımıza müracaatları lüzumu rica olu- nur, Futbol yüksek hakem komitesi ta- Fransa turu yirmi gün süren uzun bir mücadeleden sonra nihayetlen- miş ve geçen senenin galibi Fraszlar bu sene ancak ikinci olabilmişlerdir. Bu mühim yarışın takım ve ferd itibarile birinciliğini Belçikalı bisik- letçiler almışlardır. Müsabakanın neticeleri şunlardır; 1 — $. Maes (Belçika) 1323 sanat 2 — Victto (Fransa) 13233 » 3 — Vlâconki (Belçika) 13235 » 4 — Clement (Belçika) 13239 > Sporcuların klüp değiştirmeleri Bu hususta henüz hiçbir karar alınmış değildir Federasyonlar dairesi başkanı bay Ziya Ateş'in, sporcuların bir ağus- oyuncularına yüksek paralar verile. rek ayartılacağı düşüncesile telâşa düşen klüp idarecilerine haber vere biliriz ki bu telâşları henüz yersiz- dir. Çünkü kararın başlangıç tarihi olarak tesbit edilen ağustos ayının ikinci günü olduğu halde ald olduğu makamlara henüz bu hususta bir emir gelmiş değildir. Bu emrin umum müdürlükten ra tebliği tayin olunan bir ay müd- deti aşacağından bazı sporcuların yüksek para tahayyülleri de suya düşmüş olacak ve bu sene gene her sporcu kendi forması altında sporu- nu yapacaktır. Bu cihetle klüp ida. recilerine şimdiden telâş etmemeleri- ni tavsiye ederiz, Balkan bisiklet şampiyonası 24 ağustosta Bükreşte yapı- lacak müsabakalara iştirak edeceğiz Haber aldığımıza göre kânunusan! ayında Sofyada toplanan Balkan bi- siklet federasyonları kongresinde ittk hâz edilen kararlar arasında bu s6 neden başlamak üzere Balkan dev- letleri arasında «Balkan bisiklet şam- piyonluğu» yapılması da vardır. 24 Ağustosta Bükreşte yapılacak olân şampiyonaya Türk bisikletçile- rinin de iştirak ettirilmesi düşünül mektedir. Bu hususta Romanya bi- siklet federasyonundan beden terbi- yesi genel direktörlüğüne gelen bir telgrafta bu müsabakalara Türk bi- sikletçilerinin iştirak ettirilip ettiril. miyeceği sorulmaktadır. İstihbaratımıza nazaran, Türkiye bisiklet mukavemet koşusundan alı- nan dereceler üzerinde alâkadarların vereceği rapor, bu ciheti hallede- cektir. Bir çok temaslarda Balkanlarda üstün bir derece alan bisikletçilerimiz Balkan şampiyonasına iştirak etti- rilirse, iyi bir derece alacaklarına hiç şüphemiz yoktur. verilecek izinlerin ancak 15 günü hizmetten sayılacak, bundan fazlası İçin alınan müsaade askerlik müdde- tine ilâve edilecektir. Bundan sonra yurd içinde yapıla- cak milli temsili ve resmi birincilik. ler için ordu mensuplarının izinleri genel direktörlük veya vilâyet be- den terbiyesi müdürlüğü tarafından korkomutanlıklardan, yurd dışında yapılacak müsabaknlar için de genel kurmaydan alınacaktır. Sinema filimleri nasıl kontrol edilecek? (Baştarafı 1 inci sahifede) müdürlüklerinden seçilecek iki ve Maarif Vekâleti tarafından seçilecek bir memurdan terekküp edecektir. Komisyonda tabii âza sıfatile İş- tanbul emniyet müdürü veya tevkil ikiden fazla filim kontrol edemiye- cektir. Filimlerin kontrolü için nasıl | müracaat edilecek Filimlerin kontrolünü istiyenler bir istida ile İstanbul valiliğine mü- racaat edeceklerdir. Bu istidaya; filimin adı, uzunluğu, enliliği, hangi dilde olduğu, hangi müessese tara- fından vücüde getirildiği, hangi mü- ellifin . eseri olduğu ve eser opera dan, operellen, piyesten veya ro- mandan alınmış ise bunların orijinal isimleri ve adlarını bildiren bir be- yanname raptedilecektir. Bunlardan başka filimin senaryo- sunun söz ve şarkılarınm orijinal metni ve fihme geçen yazılarile mek- tup, kitap ve gazete parçalarının me. tinlerile Türkçeye çevrilmiş hulâsa- Jan, filim müessesesi tarafından bu filim için gönderilmiş olan afişler ko- misyon âzası adedinin iki misli ol- mak üzere ve müracaat istidası İle birlikte vilâyete verilecektir. Yabancı memleketlerden ge- tirtilecek filimler Yabancı memleketlerden getirile- cek filimlerin kontrolü, gümrük mu- ameleşi yapılmadan evvel icra edile- cektir. Filimler, kontrol yapılacak mahalle gümrüğün mührü altında ve bir memur vedaatile getirilerek ve kontrolden sonra da komisyonca mü- hürlenerek gümrüğe iade oluna caktır. Gösterilmesi yasak olan filimler Aşağıda yazılı gayelerden birine matuf olan filimlerin gösterilmesine müsaade edilmiyecektir: Ii — Her hangi bir devletin siyasi propağandasını yapan, 2 — Her han- gi bir ırk ve milliyeti tezyif eden, 3 —Devlet ve milletlerin hislerini rencide eden, 4 — Din propagandası yapan, 5 — Umumi terbiye ve ahlâkâ ve mili duygularımıza mügayir bu- lunan, 6 — Askerlik şeref ve haysi- yetini kıran, askerlik aleyhinde pro- paganda yapan, 7 — Mili rejime aykırı olan siyasi, iktisadi ve içtimai ideoloji propagandası yapan, 8 — Memleketin inzıbat ve emniyeti ba- kınından zararlı olan, 9 — Cürüm işlemeğe tahrik eden, 10 — İçinde Türkiye aleyhinde propaganda vasi- tası olacak sahneler bulunan filimler, Türkçe sözlü olmıyan filimlerde behemehal Türkçe izahat bulunacak ve bu İzahaf sade, düzgün ve temiz bir dil ile ve güzel bir yazı ile yazıl- muş olacaktır. İtirazlar için Ankarada ayri bir komisyon kurulacak İstanbuladaki kontrol komisyonu tarafından verilecek karalara alâka- reisliği altında emniyet ve matbuat umum müdürlüklerinden seçilecek iki, genel kurmay reisliği ve Maarif Vekilliğinden gönderilecek bir mü- messilden mürekkep bir komisyon teşkil edilecektir. Filim çekmek Her ne suretle olursa olsun Tür- kiye dahilinde sinema filmi çekmek istiyen biri ve ecnebi mtlessese veya şahıslar, omemleketin en büyük mülkiye âmirine bir istida ile müra- caat ederek izin İstihsaline mecbur. durlar, Verilecek istidada: Filmin ne mak- sadla çekilmek istenildiği, nerede ve ne zaman çekileceği, mevzuu, kimle- rin mesuliyeti altında çekileceği ve bunların hüviyetleri, kanuni! ikamet- nuna havale ve tetkik ettirecektir. Komisyonca çekilmesine müsaade edilecek filmler için valiler tarafın. dan bir izin vesikası verilecektir. Film çekilme işi bittikten sonra izin vesikaları izin veren makama getirilecek ve atlına filmin tamam- landığı tarih işaret ve tasdik ettiri- lecektir. Aktüalite filimler Aktualite film çekmek için vaki olacak müracaatlar da yukardaki şe- kilde yapılacaktır. Bu müracaatlar polisçe tetkik edildikten sonra mah- zur görülmediği takdirde valilikler- ce Türk vatandaşlara daimi müsaa- de verilecektir. Ecnebilere muayyen bir merasi- min devamı müddetince veya bir temsil veyahut filme alınması lü- zumlu görülen herhançi bir iş için muteber olmak üzere muvakkat mü- saade verilecektir. Daimi olarak aktüalite filim müsaadesi alanlar Daimi olarak aktünlite film çek- melerine müsaade edilmiş olan kim- seler, her ay nihayetinde o ay içinde çekmiş oldukları filmleri gösterir bir cetvel tanzim edecekler ve bunu bir beyanname halinde iki nüsha olarak memleketin en büyük mülkiye me. muruna vereceklerdir. Bu beyannameler vaktinde veril mediği veyahut münderecatı haki- kate uymadığı takdirde verilmiş olan müsaade geri alınacaklır. Her türlü filmler çekilirken ope- ratörün yanında lüzum görülürse hükümetçe bir veya müteaddit me- murlar bulundurulacaktır Türkiyede yapılan filmlerin banyo için memleket haricine çıkarılması hükümetin müsaadesine bağlı ola- caktır, Bunlardan hangilerinin hariçle gösterilebileceği hükümetçe tayin olunacaktır. İzmir Sergi sarayının inşası bitti İzmir 1 (A.A.) — Kültürparkta ya. pılmakta olan Sergi sarayının İnşaata dün akşam bitmiş ve bina Fuar komi. tesi emrine verilmiştir. Bugün bina- nin dekorasyon işlerine başlanmıştır. Serbes güreş seçmeleri Güreş ajanlığı tarafından tertip ve pazar günü başlıyan İstanbul ser- bes göreş birineiliklerinin seçmele- rine dün akşam Süleymaniye klübü (9/1/1938) tarihinde toplanarak geri bırakılan kongremiz (5/8/9309), cumartesi günü saat (16) da Şehre“ 1 — Mürakabe ve idare heyetleri raporlarının okunması. 2 — Mürakabe ve idare heyetleri yeni seçimi.