2 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

2 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

İl izmirin ılıcaları v e içme Suları Çeşmede, denizin içinde on sekiz yerde sıcak su kaynakları vardır Malgaca suyunun şifalı hassaları - Ağamemnun ılıcaları ve çamur banyosu İzmir (Akşam) — İzmir vilâyeti, plâjlarile meşhur olduğu gibi, ılıcala İki ve içme sularile de meşhurdur. plâjının kıymeti, plâj sular” karışan 18 kaynaktan fışkıran radyou aktivitesi ve kükürdü bol ılıca sularındandır. !i Sahilde bulunan ııcalardan başka "deniz içinde tam on sekiz yerde si cak su kaynakları bulunduğu tesbit edilmiştir. Onun için plâj suları, kı- gın bile sıcaktır, İçme sularına gelince. bunlar Şar şal ve Malgaca mevkilerindedir. Şa- şal suyu, İzmirde uzun zaman vali- Jik yapan Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik tarafından keştedilmişti, Bu kaynak keşledilmeden evvel İstanbuldan İzmire her hafta dama- cana ve şişeler dolusu meşhur içme Büları getirilmekte idi. Fakat Şaşa- Mın, bütün içme sularına üstünlüğü isbat edildikten sonra satışı Ankara” ya ve civar vilâyet ve kazalara kadar yapılmağa başlanmışlır. : Burada söylendiğine göre general Kâzim Dirik şimdi Edirnede bile Şa- şal suyu içmekte imiş. Urla kazası civarındaki Malgaca Içme suyuna gelince bu, diğer İçme sularına benzemez. Teinizleyici, müd- rir, az tuzlu, şişmanları eriten bir sudur. Malgaca içme suyundan isti- fade etmek istiyenler için İzmir hu- susi muhasebe idaresi tarafından kaynak yakınında bir otel ve bazı binalar Inşa ettirilmiştir. Bu tuzlu içme suyu, Ege bölgesin- de pek meşhurdur. Temmuz ve ağus- tos aylarında uzak, yakın, şehir, ka. saba ve köylerden yüzlerce halk Ur- laya gelerek Mulgaca içmelerinde kalmakta, orada sıhhat ve iyilik ka- ganmakladırlar. Suyu, sabaha kar- şı, erken, yani güneş doğmadan iç- mek lâzımdır. Güneş doğduktan gon- ra suyun tuzluluğu artıyor ve içil mesi güçleşiyor. Suyu mümkün ol duğu kadar fazla içmek faydalıdır. Ondan sonra da yakınındaki tepeye tırmanmak lâzım... Malgaca suyunu içenlerden solu- can keseleri, tenyalar, hattâ kurba- ğalar, siyah böcekler ve parça parça iç yağları dökülmekte, karaciğer ve böbrek taş ve kumları sökülmektedir. tesirile aylarca taş ve kum dökerek rahatsızlıklardan kurtulmaktadırlar, İşme suyu hakkında bir hikâye anlatılmaktadır: Vaktile Urla civarında çok zengin, fakat fena kalbli bir adam yaşıyor. muş. Bunun yetişmiş bir kızı ve bir de oğlu varmış. Genç kızın karnı gayri tabil şekilde büyümeğe başla- yınca etrafta bulunanlar kızın hami. le kaldığından şüpheye düşmüşler, Kızın babası, bir gün oğlunu ya- nına çağırmış, gizlice: — Heraşireni al, uzakça bir yere Dlalgaca içmelerinde otel ve diğer binalar götür, orada öldür. Ailemizin namu- sunu başka türlü temizlemek müm- kün değildir, demiş. Oğlu, babesi- nın bu emrini yerine getirmek için silâhlanmış, hemşiresini çağırmış: — Gidelim, kırlarda dolaşalım, de- miş. Kızda rahatsızlığı belki geçer veya hafifler ümidile bu gezintiye razı olmuş. Birlikte gezinirken Mal- gâca içme suyu kaynaklarına gel- mişler. Delikanlı orada bir taş Üs- tüne oturmuş, kız kardeşini nasıl öl düreceğini düşünmeğe başlamış, o sırada rehavet basmış vederin bir uykuya dalmış. Vakit gece olmuş, kız, ağabeysini beklerken susamış, oradaki kaynaktan su içmiş, bir da- ha içmiş, içinde bir ferahlık hisset- miş. İçlikçe içmiş, bir taraftan da hassalı su tesirini göstermekte dema etmiş. Gece yarısına doğru kızcağıs okkalarla solucan ve tenyalardan te- mizlenmiş, karmımn şişliği de in- miş. Ağabeyi uyanınca, kız kardeşi vaziyetini sevinç içinde ona göster- miş ve her ikisi sevinç gözyaşları dök- meğe başlamışlar. Delikanlı, hemşire katili olmadığına, kız da şüpheler- den kurtulduğuna fevkalâde sevine- rTek babalarının yanına dönmüşler, Ağamemnun ilıcıları İzmire beş Kilometre uzakta Bal- çovâ köyü yakınında Ağamemnun İ ılcaları vardır. Bu ılıcalar, fevkalâde İçmelerden dönenler, bu şifalı suyun şifası ile meşhurdur. Oraya kötürüm vaziyette, koltuk değneklerile giden- ler on beş gün kaldıktan sonra değ- nekleri atarak neşe ve sıhhat içinde evlerine dönmektedirler, Ağamemnun iılıcalarının şöhreti tarihidir. Lidya ve İyonya zamanla- rında bile bu şifalı sudan istifade edenler çoktu. Vaktile ılıca civarın. da büyük binalar mevcud olduğu şimdi bulunan enkazından anlaşık maktadır. Son yıllarda ilıca suları azalmakta idi. Bu yüzden endişeye düşenler çoktu. İzmir hususi idare- sine senede 7,000 küsur llra varidat getiren bu sağlık yuvası, kaynaklar» da yapılan esaslı tamiratla ademe karışmaktan kurtarılmıştır. Yapılan tetkiklerde ılıca kaynak- larında vaktile yapılmış olan bazı tesisatın, su kaynaklarını kapadığı ve suyun bu yüzden azaldığı anla» şılmış, eski tesisat bozulmuş ve kay- naklar tamamen meydana çıkani- mıştır. İzmir valiliği, Ağamenun ilicale- rında büyük bir otel inşa ettirecek- tir, İnciraltıplâjları gazino ve tesi- satı ikmal edildikten sonra beş sene- lik inşaat programına göre bu otelin de inşasına başlanacaktır. Vilâyetin bir tasavvuru da kaplıca sularının galvanize borularla İncir- altı plâjına akıtılmasıdır. Bu suret- ls radyo aktivitesi ziyaa uğratılma- dan İnciraltı mevkiine akıtılacak su için yüzme havuzları; duş yerleri ya- pilacak ve bir de banyolu büyük otel inşa edilecektir. 1940 senesinde İzmir - İnciraltı ve Ağamennun ilıcası asfalt yolları ya- pildıktan sonra plâj ve ılıca, herke- sin istifade edeceği bir yer hâlini ala- caktır. Şimdi İzmirle bu iki istira- hat ve sıhhat yeri arasında munta- zam şose vardır ve hususi eşhasa ald otobüsler işlemektedir. Ağamemnun ılıcalarında bir de çamur banyosu vardır, Bilhassa bu çamur banyoları çok sıhhidir. Çi banlı gelenler, cild hastalığına yaka- lananlar, iki üç gün çamur banyosu almakla tamamen iyileşerek ılıcadan ayrılmaktadırlar. Âtide mühim te- sisat yapıldıktan sonra Şaşal ve Mai- gaca içme suları, Çeşme, Salihli ve İzmirin Ağamemnun olıcalarile İz- mir şehri bir «Su ve kaplıcalar şehri olabilir. Bunlardan bâşka Menemen- de ve Bergamada da meşhur ılıca su- ları vardır. Geçmiş medeniyetlere aid yer yer, mühim harabeleri, eski eserleri, kaplıca ve şifalı içme sulari- le İzmir vilâyeti, bir turist ve eğlen- ce mınlakası olmağa namzeddir. Pa- kat bu, her halde yakın bir âtide olamıyacaktır. Çünkü çok para sar fetmek, inşaat vücude getirmek, her türlü konforu bir araya toplamak, ondan sonrada geniş propaganda yapmak icap ediyor. ei Bir katil 15 seneye mahküm oldu Saka Ali İle karısını gece yarısı uyku- dalarken paraya ftamnan öldüren Faik işlediği bu cürmünden dolayı yakalanarak adaletin pençesine tevdi edilmiştir. Katil Fuiğin şehrimiz ağır ceza mahkemesinde devam eden muhakemesi bitmiş ve 15 seneye mahküm olmuştur. Cürüm ortağı olan Halil ise ikinci bir cinayetinden dolayı Bergamada yakalarımış ve idama mahküm edil miştir. Sivas cer atelyeleri Cümhuriyetin (b nci yıldönümünde açılıyor 2000 amele çalışacak olan bu atelyelerde vagon yapılacak, lokomotif tamir edilecek Sivas cer atelyelerinden bir görünüş yon civarında devlet demiryolları idaresi tarafından kurulan muazzam cer atelyesi inşaatı sona ermiş, ma kinelerin montajına ve hava gazı tesisatına başlanmıştır. Bugün cer atelyeleri inşaatı saha- sında büyük bir hızla memur evleri, amele apartımanları, mağazalar, ya- pılmaktadır. 65-70 bin metre murab. ba bir saha üzerinde kurulan cer atelyeleri cümhuriyet hükümetinin en kuvvetli ve sayılı eserleri arasın- da yer alabilen bir üstünlüktedir. İşler titiz bir itina ile sürat ve faali- yetle İlerlemektedir. Her cümhuriyet vatandaşının göğ- sünü gurur ve sevgi ile dolduran bu eser cümhuriyetin 16 ncı yildönü- münde törenle çalışmaya başlaya- caktır, Bunun için de geceli, gün- düzlü çalışılıyor. Haber aldığıma göre, cer stelyeleri faaliyetâ geçtiği gün büyük merasim Sivaş (Akşam) — Şehrimiz istas- | yapılacak ve törende sayın Başvekil doktor Refik Saydam, Münakalâf Vekili Ali Çetinkaya, Nafia Vekili general Ali Fuad Cebesoy.ve daha bir çok Vekil ve mebuslarımız buluns- caklardır, Cer atelyeleri: iki kısım üzerine yapılmıştır. Birisi vagon tamir atel. yeleri, diğeri lokomotif tamir yeri- dir. Vasati bir hesaba göre yılda 100-800 arasında vagon yapabilecek ve 2000 yük vagonu, vagon, marşan- diz, lokomotif tamir edebilecek mü- kemmeliyettedir. Ayrıca atelyelerde 2000 amele ça- lışacaktır, Bunlar için de binalar y&- pilmaktadır. Burada çalışan işçilerin sosyal, kültürel, ve sıhhi ihtiyaçları. nı karşınmak üzere duş, yemekha. ne, okuma, yerleri hastane yapılmış- tır. İslasyon civarında istimlâk edi. len yerlere atelyeler için 420 ev yap- tırdacaktır. Bu suretle cümhuüriyet hükümeti Sivasta yeni ve modern bir şehir daha kurmuş olacaktır, KARAMÜRSEL MEKTUPLARI Akpınardaki sağlık suyuna rağbet gittikçe artıyor Karamürsele her gün bir vapur uğraması halkın dilekleri arasındadır Güzel Karamürselden bir görünüş Karamürsel (Akşam) — Yalova | ile İzmit arasında gözalabildiğine uzanan zeytinlikler ve bağlarile meş- hur Karamürsel havası gayet sağ- | lam bir kasabadır. Kısa bir zamanda yeniden çam- lıklar vücuda getirilmiştir. Kasa- baya hayvanla üç saat mesafede bir İ çok hastalıklara ve bilhassa vereme şifa diye tanınan Sağlık suyu da macananlaria Karamürsele nskledil- mektedir, Sağlık suyunun bulunduğu Akpı- narda yeni tesisat vücude getirilmiş, suyun pislenmesine mâni olmak üze. re depolar yapılmıştır. İlkbahardan | itibaren sonbahara kadar bir çok | hastalar, zafiyete müptelâ olanlar | Kafile kafile Akpınara gelmektedir. | Burada Belediye tarafından baraka- lar da yaptırılmıştır. Yakında yeni- | leri Hâve edilecektir. İ Karamürselin okiymetli Belediye relsi avuknt B, Osmanın devamlı gay» retleri Sağlık suyuna rağbeti arttır. mıştır, Karamürselin imarına bu se ne daha büyük bir hızla devam edil- mektedir. Yeni yollar açılmak üzere binalar istimlâk edilmektedir. Karamürsellilerin dilekleri Şehrin iç mahallelerinden birinde mazotla işliyen dinamo, elektrik ih- tiyacını karşılayamadığından Beledi- ye relsi, Dahiliye ve İktisad Vekâlet- lerine müracaat ederek sahildeki bol akar sudan istifade edilebileceğini bildirmiştir. Vekâlet muvafakat etti- ği takdirde köylere kadar elektrik vermek kabil olacaktır. Karamürsellilerin bir dileği de ya- rım kalan Karamürsel şosesinin ta- mamlanmasıdır. Bundan başka posta paketinin her gün Yalova kara yoli- le nakli için Münaklât Vekâletinin bir kamyon tahsis etmesi, İstanbul- dan haftada üç gün gelen «<Uğun vapurun yerine daha süratli bir va- purun tahsis ve Yalovaya uğrayan vapurlardan hiç olmazsa birinin her gün Karamürsele uğramasının temi. ni Karamürsel halkının dilekleri arasındadır. e ln Mİ kyn lk dan