2 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

amı Sahife 4 AKŞAM 2 Ağustos 1954 Barem kanununun tatbik şeklini gösteren bir izahname Midi Ücret alan memurların girecekleri barem derecesi, ücretli vazifelerde çalışan mütekaidler, 3 sene ve daha ziyade hizmeti bulunanlar Ankara | (Telefonla) — Devlet me. murlarına aid Barem kanununun ne suretle tatbik olunacağını göstermek Üzere, Maliye Vekâleti ve Divanı mu- hasebatça müşterek bir izahname ha. zırlanmıştır. 62 büyük sahifeden ibaret olan bu izahname tabedilerek kanunun tatbik mevkiine gireceği tarih olan 1 eylül 1939 dan önce alâkadarlara dağıtıla- caktır. İzahnamenin; Barem kanununun ücretli devlet memurlarının tasfiye sinden bahseden ikinci muvakkat mad» desine aid kısımları şöyledir: «Bü kanunun meriyele girdiği 8 temmuz 1939 tarihinde umumi mu- vazeneye dahil memurların D ve E ced- vellerile tayin edilen kadrolarda müs- tahdem bulunanlarla mülhak bütçe- lerden (Devlet demiryolları idaresile si memurları hariç) ve darelerle belediyelerden ücret alan memurları aşağıdaki hükümler dairesinde girecekleri ücret derecele- ri ve alacakları ücret miktarları tesbit edilecektir. Göz önünde bulundurulacak esaslar A) 8 temmuz 1939 tarihinde ücretle müstahdem olan memurların (ücre- tin miktarı ne olursa olsun) girecek- leri ücret derecesini ve alacakları maaş miktarını tesbit ederken göz önünde bulundurulması icap eden esaslar şun- Yardır İ — Ücretle çalışan memurların bi- dayeten maaşlı devlet memuriyetine abnırken tahsil derecelerine göre ka- nunun 3 üncü maddesi mucibince gi- rebilecekleri maaş dereceleri ne ise ilk önce bu maaş dereceleri tesbit edile- cektir. 2 — Ücretli memurların bu kanu- na tâbi dairelerle 8659 sayılı kanunun (banka memurlarına aid barem kanu- nu) birinci maddesine dahi) müesse- selerin ve hususi mekteplerde tayin ve mürakabesi Maarif Vekâletine ald bulunan muallimlerin bunlardan baş- ka bankalar, sigorta şirketleri, Emni- yet sandığı fabrika gibi mali ve sınai müesseselerde ücret ve maaşla geçen hizmet müddetleri mecmuu (yüksek tahsil görenlerin her iki ve görmiyen- lerin her üç senede bir defa terfi ey)i- yecekleri nazarı itibare alınarak) he- Sap olunacak ev birinci fıkra mucibin- & edilen maaş derecelerine, bu inde elde edilecek manş cektir, tezgâhlar ianesile herhan- enin evsaf ve eşkâl metlendirilmek suretile toplu imalât vücude getirilen ve bu maksada tahsis edilen yerler) kastedilmiştir. Maaşlı veya ücretli memüriyete in- tisap ederken yüksek mektep mezunu olmadığı halde bu kanunun meriyeti tarihinden evvel yüksek tabsillerini ik- mal etmiş olanların -kanunun meri- yeti tarihinde yüksek tahsilli olma- ları hasebile- hizmet müddetleri ilk vazifey girdikleri tarhiten - itibaren iki senede bir defa terfi esasına göre hesap edilecektir. Girebilecekleri maaş dere- cesinden daha aşağı derece ile memur olanlar Tahsil vaziyetlerine göre girebile- cekleri maaş derecesinden daha aşağı bir derece maaşile memuriyete intisap etmiş olanların bu derecelerde geçen hizmet müddetlerinin, tahsillerine na- zaran alınacakları maaş derecesinden itibaren geçmiş sayılması, maaşlı veya ücretli vazifelerde geçen hizmet müd- detlerinin hesabında bir terfi müdde- tinden fazla kalan kısmın ücret dere- Celerinin nazarı itibare alınmaması ve fakat bu hizmetlerin memurların gi- | rTecekleri ücret der nde yeniden ge-| çifilecekleri derecenin terfi mmüddetin- den indirilmesi lâzımdır. İ müstahdemin tahsil vaziyetine göre İzahnamede bu hüküm şu misailer- Meselâ 150 lira ücret alan ve orta- mektep mezunu olup 13 sene 4 ay ma- aşlı veya ücretli hizmette bulunan bir bidayeten 14 üncü derece mâaşile me- muriyete girebileceğine ve her üç se- nede bir terfi edebileceğine nazaran on iki senede dört derece terfi ettiğini kabul ederek maaşını (10) uncu de- rece addelmek ve bu müstahdem ma- aşlı memuriyet derecesinden bir üst derecesine ait maaş tutarı ücret ola- rak verileceğinden kendisinin (9) uncu dereceye aid maaşın tutgrı olan (120) | lira ücretli dereceye konulması icap eder, Hizmet müddelinden artan bir sene dört ayın 120 lira ücret derece- sinde geçmiş sayılması zaruridir. İkinci misal: Kezalik kanunun me- riyeti tarihinde 200 lira ücretle çalı- şan ve 6 sene 8 ay maaşlı veya ücretli hizmeti olup kanunun meriyete girdi. ği tarihte yüksek mektep mezunu bu- Yunan bu müstahdemin tahsil vaziye- tine göre bidayeten 11 inci derece ma- aşile memuriyete girebilecöğine ve her iki senede bir defa terfi edebileceğine nazaran, altı senede üç derce terfi et- tiğini kabul ederek maaşını sekizinci dereceye çıkarmak ve bu müstahdem keza maaşlı memuriyet derecesinin bir üst derecesine aid maaş tutarı ücret olarak verileceğinden kendisinin ye- dinci dereceye âid maaşın tutarı olan 170 Mira ücretli dereceye konulması icap eder. Hizmet müddetinderi artan sekiz ayın da 170 lira ücret derecesin- de geçmiş'sayılması zaruridir. Ancak bu esaslara göre ücret dere- cesi tesbit edilirken alabileceği maaş miktarının taayyün edeceği de tabii bulunduğu ve bu vazifede bulunurken aldığı maaşın, alması lâzım geleceği tesbit edilecek maaştan fazla olduğu anlaşıldığı takdirde, alması lâzım ge- leceği tesbit edilen maaşın evvelce ah- nan mââş miktarına veya ona yakın üst derece maaşına çıkarılması ve ve- rilecek ücretin de bu esasa göre tes- biti icap eder. | Ücretli vazifelerde : çalışan mütekaidler B) Mütekaidinden olup dâ barem kanununun meriyete girdiği tarihte ücretle müstahdem bulunanların ik- tisap edebilecekleri ücret derecelerini tayin etmek için: 1 — Mütekaidlerin tekaüdlüklerine mesned olan memüriyet veya rütbe- lerine aid dereceleri bulunacak; 2 — 'Tekalld edildikleri tarihten son- ra yalnız ücretle istihdam edildikleri müddet (yüksek tahsil görenlerin her iki sene ve görmiyenlerin her üç se- nede bir defa terfi edebilecekleri e: sına göre) hesap olunacak ve netice- de elde edilebilecek maaş dereceleri bi- rinci hkra mucibince tesbit edilerek | maaş derecelerine eklenecek; | 3 — Yukardaki izahata göre bulü- | nacak maaş derecelerine maaştan üc- rete geçme farkı olan bir derece daha zammedilecektir. Bu suretle tesbit edi)-| lecek ücret dereceleri, halen ücretli va- zifelerde mütekalden çalışanların üc. | ret dereceleri olacaktır. | Ücret derecesi tesbit edilecek müte. kaitlerin tekaütlüklerine (o mesned olan memuriyet veya rütbe maaşlar, yeni kanunun birinci maddesi ile tes- bit olunari maaşı aslilerinden birine aynen tekabül etmediği takdirde, yeni kanunun biritci maddesindeki ceğvel- de maaşlarına en yakın olan'üst dere. ce maaş, bunları tekaütlüklerine mes. ned olan memuriyet veya rütbe mâaşi asli olarak kabul olunacaktır. (Tesbit edilen ücretten almakta ok dukları ücretlerden noksan bulundu. gu takâride aradaki fark için ne suret. le muamele yapılacağı aşağıda g fık- rasında izah edilecektir.) Yüksek tahsilini yaparken askere gidenler C) Yüksek tahsil hakkı veren bir mektepte okumakta iken harp sebebile askerliğe çağrılarak yedek subay rüt- besini kazanmış olanlardan halen üc- retle müstahdem bulunanların A fık- Tası mucibince intisap edebiletekleri ücret derecelerini tâyin ederken, bün ları yüksek mektebe girmezden evvel hâiz oldukları tahsil derecelerine göre ilk defa ahnabilecekleri memuriyet de. receleri tesbit edildikten sonra hiz- met müddetlerinin hesabıda her iki hizmet senesi bir derece terfi müddeti olarak kabul olunacaktır. Kanundaki sarahate göre yüksek mektepten herhangi bir sebeple ayn- larak talebe bulunmadığı zamanda harp sebebile askerliğe çağrılanlar ve- ya yüksek bir mektepte okumakta iken harp sebebile olmaksızın askere celbe- dilen ve yahud yüksek tahsil veren bir mektebe devam etmekte iken harp se. bebile askere çağrıldığı halde yedek su- bay rütbesini kazanamıyanlar bu hü- kümden iştifade edemezler ve bunla- rm her üç hizmet senesi bir derece terfi müddeti olarak sayılır. D — Ücretle müstahdem iken asker. lik hizmetine girenlerin vazifeleri ile irtibatları kesilmekte olduğundan, üc- retle çalıştığı vazileden askere celbe- dilmek suretile aynlıp kanunun meri- yete girdiği tarihte askerde bulunan. lardan askerlik hizmetlerini ikmalden sonra yeniden Ücretle vazifelere alın- mak isteyenlerin askere çağrılmazdan evvelki hizmetlerinin (A) fıkrasında izah edilen esaslar dairesinde hesap edilmesi ve bu suretle iktisap edebile- cekleri derece ile hizmetlere tayinleri. nin yapılması caizdir. Üç sene ve daha ziyade hiz- meti bulunan ücretliler 'E) A fıkrası mucibince ücretleri tes- bit edilecek memurlardan bu kanunun neşri tarihinde hizmet müddetleri üç sene veya daha ziyade bulunan ve eh- Jiyetleri vekâletlerince tasdik edilenle- rin (diğer vazifelöre tahvillerinde müktesep hak temin etmemek şartile) bir üst dereceye geçirilmeleri caizdir. Bu fıkra hükmünden istifade ede- cek bir memurun: 1 — Kanunun neşri tarihinde müs. tahdem olması, İ 2 — Halen almakta olduğu ücretin | bu madde hükmünce tesbit edilecek | Üürretten fazla olması, 3 — Bu kanunun neşri tarihine ka- İ dar olan hizmet müddeti mecmüunun | üç sene veya daha ziyade olması; | 4— Ehliyetin vekâletince tasdik olunması lâzımdır. Bu vasıflardan her. hangi birini haiz olmıyan ücretli müs. | tahdemler (A) fıkrası geregince gire- bilecekleri ücret derecelerinin bir üs- tüne geçirilemezler. Bu evsafı haiz olmaları hasebile bir üst dereceye geçirilenler için de bu de- recöler müktesep hak teşkil etmez. 'Terfi ve diğer vazifelere tahvillerinde (A) fik sap etlik- leri derece * F) —A,B,C, D fıkraları mucibin. ce dereceleri tesbit edilen-ücretlilerin alacakları ücret miktarı, hâlen almak. ta oldükları ücret miktarından fazlı ise, bunlara, almakta oldukları ücre. tin tesviyesine devam olunur. Bu ka- bil memurların almakta oldukları üc. | retler, kanunun birinci maddesinde. | ki redvelde yazılı maaşderecelerinin birine tekabül ediyorsa, O dereceyi, etmiyorsa, aldıkları ücretin en yakın bulunduğu dereceye vâsıl olmuş sayı- ırlar Aldıkları ücret miktarı, iki maaş derecesinin tam ortasma tekabül eden ücretliler ise üst maaş derecesine gir- miş sayılırlar, G) — Yukardaki fıkralarda izah edilen esaslar dairesinde tesbit edilen ücretler, memurların hâlen almakta oldukları ücretlerden noksan ise, arı daki fark, her ay memurun ücretin. den yirmi beşte bir indirilmek sureti. le izale edilecektir. Ancak bu farkın yirmi beş aydan evvel izalesini talep eden memur arzularının da isaf edil. mesi caizdir. Şu kadar ki bu kesilecek farkın 1 kânunusani 939 tarihinden sonra | yapılacak tayin ve terfilerden mülte. vellid kısmı varsa, bu kısım taksiti, ilmiyerek derhal kesilir, retle teryil edilen derece ücretlerin. den fazla ücret alanla Ankarada | bulunanlara aradaki farkın izalesine | kadar muvakkat tazminat verilmez. | ' Sinemada da çıkan ii yang Yaralanmalara halkın boş yere telâş etmesi sebep olmuştur Yanan sinema ve sinemanın sahibi B. Ahmed ve iki hafif, bir ağır yaralı Evvelki gece Ortaköyde yazlık E- mek sinemasında film tutuşmasile çıkan bir hâdisede seyircilerin telâ- şile bir panik olmuş, ve halk birbiri- ni ezerek dışarı çıkarken on üç ki- şi muhtelif yerlerinden bereler al mış, Eliya isminde biri de oldukça &hemmiyetli surette yaralanmıştı. Bu hâdise tahkikatına müddei- umumi muaâvinlerinden B. Necati el koymuştur, 'Tahkikata göre, saat yirmi üçe çeyrek kala filmler tutuş- muş ve panik vukua gelmiştir. Hazırlık tahkikatına başlayan za- bıta memurları yaralandıklarını id- dia edenleri derhal Beyoğlu hasta nesile civardaki Şifa yurduna nak- ledip ayakta tedavilerini yaptırmış- lar, yalnız Eliya hastanede alıkonul- muştur. Hâdiseyi müteakip dün sinema sa hibi B, Ahmed sorguya çekilmiş ve ayrıca müddelumumilikçe sinemada lâzım gelen tetkikat yapılmıştır. Bu tetkiklerin sonunda sinemanın zemini İle makine dairesinin beton olduğu, film tutuşmasile harice bir tesir tapamayacağı, fakat halkın gayri şuuri şekilde hareketinin bu tesbit edilmiştir. sahibi B. Ahmed hakkında usulen lâzım gelen tahkikat evrakı Denizde bulunan case Habilin suya düşmeden evvel öldüğü anlaşıldı Evvelki gece 'Tarabyada bir moto. siklet kazası neticesinde denize yu- varlanan ve ancak cesedi çıkarıla- bilen Habilin ölümü etrafında, müd- | delumumilik tahkikat yapmaktadır . Habille beraber motosiklette bulu- nan ve âyni zamanda denize düştü. gü halde kurtanlan Sabahaddin, İfadesi alındıktan sonra serbes bira- kılmıştır. Cesed, adliye doktoru B. Enver Karan tarafından muayene edilmiş ve su yulmamış olduğu gö- rüldüğü cihetle, ölümün suya girme- den evvel vuku bulduğu tesbit edil- miştir. Maamafih adliye doktoru bir defa da cesedin morgda muayene edilme- sine karar vermiştir. J — Halen müstahdem olanlardan Ankarada bulunanlar (G fıkrası mucibince muvakkat tazminat ala- mayacaklar müstesna olmak üzere) tesbit edilen ücret derecelerinin bir »#recc dunundaki maaşlı memurla. ımı muvakkat tazminatı verilir K) — Ücretle müstahdem olanların | harcırahları (Almakta oldu ücret miktârı ne olursa olsun) yukarıdaki fıkralar mucibince tesbit edilen ücret dereceleri üzerinden verilir.» tanzim edilmiş olup bugün adliyeye verilecektir. Yaralı Eliyamn da gittikçe iyileşmektedir. sıhhi vaziyeti Sinema ruhsatiyesiz açılmış Bu hâdise Belediyenin de nazarı dikkatini celbetmiş, yapılan tahki- kat neticesinde sinemanın açılması için Belediyeden ve itfaiyeden ruhsat alınmadığı anlaşılmıştır. Usulen bir semtte bir sinema açi- Yınca itfaiye müdürlüğüne müracaât edilmekte ve ilfaiyece de mahalli tetkik edilerek yangın bakımından imezse izin veril Halbuki Ortaköydeki bu açık ha- va sinemasından itfaiyenin hiçbir haberi yoktur. Belediye, halkın haya- le yakından wlâkadar olan bu kabil Sinemaları sıkı bir kontrole tabi tutmağa karar vermiştir. - Ortaköy. deki bu sinemanın usulen itfaiyeden ruhsatiye alınmaksızın açılmasında kimlerin mesul oldükları da ayrıca araştınılacaktır. Diğer taraftan yaz münasebetile şehrin bazı semtlerinde açık hava sinema iğalmıştır. Belediye ruh- sızın açılan sinemaları 1 Ağustos 939 Esham ve “Tahvilât 1035 Türk borcu I peşin 1939 a m Hf 19.98 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) 1ondra 1 Sterlin Now-York 100 Dolar Pu: 100. Frank 100 Liret 100 İsviçre Fr. 100 Florin 100 Rayşmark 100 Belga 100 Drahmi 100 Leva 100 Çokoslorak Kr 100 Pezeta 100 Zioti 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Fr. 100 Ruble Milâno Cenevre Amsterdam Atina Bofya Yokohama Btokholm Moskova TİYATROLAR: HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Ankarada TAN SİNEMASI Her akşam temsil vermektedir. ERTUĞRUL SADİ TEK - HALİDE PİŞKİN iştirakile bu gece Mütiyadi aile bahçesindi Bahçesinde Bakırköy Bu akşam 3 perde. Her kalbde iz bırakacak bir şahe- ser. Ayrıca yedi kişilik Peçe Yençet va yetesi ve Babriye Toğses korüeri,