9 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Son dakika ingilterede hazırlık 800 İngiliz tayyaresi büyük manevraya başladı Bu manevralara pasif müdafaaya memur 200,000 kişi iştirak ediyor Kral bugün ihtiyat filoyu teftişe başladı Londra 9 — Büyük İngiliz hava manev- raları dün gvce saat yirmide başlamıştır, Mane İngilterenin üçte biri- ni iy Maneralara dünyanın en kuv ve seri 800 bombardıman tayya- resi pasif müdafsaya memur 200,000 Kişilik bir kuvvet iştirâk etmektedir. Dün gece 20 kontlukta ışıklar söndürül- müştür. Londra şehrinin üzerine yüzler- ce sabit balon uçurulmuş ve bunların arasında çelik örgülerden mürekkep bir ağ gerilmiştir. Hava manevraları, cumar- | tesi akşamı bitecektir. Bu büyük hava manevraları, İngiliz de- niz, kara ve hava ordularının eylül sonu- na kadar müştereken yapacakları büyük manevraların bir kısmını teşkil eder. İngiliz deniz ve kara ordusu 130 küsur barp gemisinden mürekkep olan İngiliz ihtiyat filosu, kral Jorj tara fından teftiş edilecektir. Kral, bu teltiş için dün İskoşyada kâln Balmoral Şato- sundan hareket etmiştir. Kral, bugün Viktoria and Aibert yatına binecek ve ihti- yat filoyu teftiş edecektir. İhtiyat fllo, teflişten sonra eylül sonuna kadar de- vamlı surette talim ve manevralar yapa- caktır Dün neşredilen İstatistiklere göre ef- rad mikdan, geçen senenin bu ayındakin- den yüzde elli ve tayyareci kadrosu ge- gen senekinden iki misli fazladır. Terri- torial ordusunun kadrosu kâmilen ta- mamlanmıştar. Bulgar ajansının tebliği Bulgaristanda Alman ve İtalyan asker ve amelesi yokmuş, Bulgar manevraları da mutad mıntaka manevraları imiş Paris 9 (Radyo) — Sofyadan bildi. riiyor: Bulgar ajansı, Bulgaristanda Alman ve İtalyan askerlerile işcileri bulunduğuna dair ecnebi gazetelerde görülen haberleri tekzip ediyor. Bul gar ajansı, birçok Bulgar ihtiyat sınıf. Jarnın davet edildiği hakkındaki ha- bere gelince, senelik talimler için yak nız iki ihtiyat sınıfı çağrıldığını, ec. nebi gazetelerde mevzuu bahsedilen Tirol Almanları İtalyan tabiiyetini terketme- leri kanunu hazırlandı Roma 8 (A.A.) — Almanya ile İtal ya arasından geçenlerde akdedilmiş olan itilâmame ahkâmını tatbikan yapılmış olan ve yukarı Adige aha- Msine müteallik bulunan kanun, cu- ma günü Façyolar ve Korporasyon- lar meclisinin teşri encümeninin tasvibine arzedilecektir. Bu kanun, İtalyan tabiiyetini ter- ketmek istiyen ecnebilerle Almanla- rı istihdaf etmektedir. İtalyayı kati surette terkedecek olan kimselerin evvelâ prefektörlüğe (müracaatla tabiyet terki talebinde bulunmaları lâzım gelmektedir. Bu gibi eşhasın tekrar İlalyan tabilyetini iktisap et- meleri kabul edilmiyecektir, İtalyan tabiiyetini terkeden kimse. lerin karılarile reşid olmayan çocuk- Yarı da kendilerile birlikte bu tabiiye- ti zayi ederler. İki yıl sınıfta kalanlar Ankara 3 (Akşam) — Üstüste iki yıl sınıfta kaldıktan sonra ortamek- tep imtihan talimatnamesine tevfi- kan kendilerine birer vesika verile- rek bulundukları mekteplerden çıka- rlan ve bir yil daha okumak üzere l | hususi bir mektebe giren talebelerin | üçüncü yıl sonunda resmi mekteple- | rin birinde geçirecekleri. imtihanlar sonunda bütünleme ve engel imtiha» nına kalfbil(cekleri Mâarif Vekâleti tarafından darlara bildirilmiştir. | al Ağustosun son haftalarından eylül nihayetine kadar anavatan ordusun- da 750 bin asker ve subay silâh altın- da bulundurulacaktır.. Buna hava kuvvetlerinin 118 bin subay ve as kerini ve gerek efratça, gerek silâhça seferber vaziyette bulunan anavatan #lösu mevcudunu da ilâve etmek lâ- zımdır. Londra 8 (A.A.) — Amirallık dai- resi, deniz kuvvetlerinde iki hususi ihtiyat kıta daha vücuda getirmeği kararlaştırmıştır. Singapura sevkiyat Londra $ — Singapurdan bildiriliyor: Dün buraya gamizonu takviye etmek için Hindistandan 4,000 asker, bir çok süratli bombardıman tayyareleri gelmiştir. Sin- gapura yeni sevkiyat yapılacaktır. Lord Halifaks Londraya döndü landra 9 — Lord Halifaks, tatilini ke- serek bugün Londraya dönecek ve ağlebi ihtimal iki gün kalacaklar. B. Strang, dün tayyare İle Moskovadan Londraya dönmüştür. Bugün Lord Ha- faks tarafından kabul edilecek ve Mos- kova müzakereleri hakkında izahat vere- cektir. ... Bulgar manevralarının da mutad mın- taka manevralarından ibaret bulun- duğunu ilâve ediyor. Londra 9 (Radyo) — Sofyadan ge Jen haberlere göre iki Alman memuru, 10,000 Bulgar ziraat amelesini angâ- je ederek Almanyaya göndermek için Sofyaya gelmişlerdir. Elyevm Alman- yada 10,000 Bulgar amelesi bulunmak- tadır. Ç Cebelüttarıkta İspanyoltahkimatı İspanyollar İngiliz karakolla- rından 20 metre uzakta si- perler ve barikadlar kazıyorlar Londra 9 — Reuter muhabiri Cebe- lüttarıktan bildiriyor. İspanyollar, Ce- belüttarık kayasını, İspanyaya bağlı- İyan dar berzahta İngiliz karakollarından 20 metre mesafede siperler kazmağa baş- lamışlardır. Gene Cebelüttarıktaki bi. taraf mıntakanın şark ve garbinde zikzak bir surette barikadlar inşa edi. yorlar. İspanyol muhafaza kuvveti de arttırılmıştır. Kral Zogunun Pariste beyanatı Milletimin kalbinde hürriyet ideali zinde yaşıyor Paris 9 — Dün buraya gelen Arna- vutluk kralı Zogu, gazetecileri kabul ederek kendisinin ve Arnavutların Fransaya muhabbetlerinden bahset- tikten sonra memleketinin vaziyetine nakli kelâm ederek demiştir ki: — Yirminci asırda milletler hürri. yetsiz yaşıyamaz. Arnavutluğun diğer bir adı da İliria'dır. İliria arnavutçada hürriyet demektir, Milletimin ekseri. yeti azimesinin kalbinde hürriyet ide- olarak yaşıyor.» Maarif Vekili Trakyadan döndü yapılan toplantıda yeni kararlar alındı Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel, 'Trakyadan dönmüş, dün öğleden sonra sant 16 da, Asar atika müzesi- ni ziyaret etmiştir. Burada, İstanbul müzeleri müdürü ile röleve bürosu şefinin de iştirak ettiği bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda şu kararlar alınmıştır: 1 — Eski eserler ve müzeler kanun Jâyi- hası Üzerinde görüşülerek İstanbul müze- lerindeki yeni teşkilât tasvib olunmuştur. , Ayasofya müzesinin münasip yer- lerinde, Bizans ve Osmanlı eserlerinin te- hiri için hususi komisyonca ayrılan eser- ler uygun görülmüştür. Esasen bind, her Iki devri sinde toplamış olduğun- dan bu koleksiyonlar, ahengi tamamlıya- caktır. Kubbe altında eser teşhiri mevzuu- bahis değildir. $ — Çinli köşk bizatihi Müzecilik tekniğine göre Ahengine uygun şeklide olunacaktır. 4 — İlk ve ortamekteplerin ihtiyacına cevap verebilecek şekilde müze eserlerini tanıtacak resimli neşriyatın yapılması ka- Farlaştırılmıştır. Gayri mevkut olarak çıkan müzeler dalresi derginin yurdumuz- da yapılan milli ve yabancı hafriyat neti- celerini tanıtacak ve dünyadaki müzeci- Uk hareketlerini tebarüz ettirecek yazılar ve tercümeleri ihtiva etmesi muvafık gö- rülmüştür. Vekilin Trakya teftişleri Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel, evvelki gün, refakatinde ilk tedrisat umum müdürü B, Hakkı Tonguç ile umum müfettiş B. Celâl Otoman ok duğu halde Trakyadaki köy muallim mektebi ile eğitmen kurslarını teftiş etmiş, bu teftişlere "Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik ile Edirne maarif müdürü de iştirak et- miştir. Bundan sonra Lüleburgaza gidilmiş, buradaki köy eğitmen kursu gezilmiştir. bir 'müzedir, ve binanın inkişafı . temin Vekil, buradan, Alpulluya giderek şeker fabrikasının Vekâlete hediye ettiği Ilkokul binasını gezmiş, müte- akiben Çorlu tarikile gece geç vakıt İstanbula avdet etmiştir. B. Hasan - Al Yücel, önümüzdeki cuma günü Bandırma yolu ile İzmire gidecektir. B. Salih Kılıç Lüzumu muhakeme kararı Adliyeye tebliğ edilmek üze- re İstanbul Vilâyetine gönderildi Ankara 8 (Akşam) — Çorum valisi B. Salih Kılıç hakkında Dolmabahçe hadisesinden dolayı Devlet şürasınca verilen lüzumu muhakeme karan adliyeye tevdi edilmek üzere Dahiliye Vekületince İstanbul vilâyetine gön- derildi, B. Salih Kılıç, dün buradan İstanbula hareket etmiştir, ——— Münakale Vekâletinde tayinler Ankara 8 (Akşam) — Açık bulu- nan Münakale Vekâleti zat işleri ve sicil müdür muavinliğine poste, tek graf ve telefon umum wödürlüğü hususi .kalem müdürü B. Hikmet Türker tâyin edilmiştir. Pantellaria adası Fransız - İngiliz gemilerinin yolunu kesemiyecek Pariş $ — Excelslor gazetesi, ahi- ren İtalyanın Pantellaria adasını zi- yaret etmiş olan İngiliz gazetecisi Jen Kinsonun şu müşahedelerini naklediyor: Tunus ile Sicilya adası arasında kâin olan Pantellaria adası, yeni bir Cebelüttarık değil fakat Tunüsa karşı bir hava Üüssülharekesi dir. Muazzam bir dağ, bombardıman ve avcı tayyarelerini mühtevi bir tayyare meydanı vücuda getirmek için tesviye edilmiştir. İtalyan tayya- releri, Pantelarladan on beş dakika- dan daha az bir müddet zarfında Tunus sahiline varabilirler. Adalar. daki toplar, bir ihraç hareketine mâni olabilirse de, Fransız - İngiliz gemilerinin yolunu hiç bir suretle ke- Izmir limanında 600 Yahudi bekliyor Yolcuların şehre çıkmalarına müsaade edil- medi, kaptan kömürü olmadığını ve dönmek için makinelerin işlemediğini bildiriyor İzmir 8 (Telefonla) bandıralı Pârita vapurile bugün lima nımiza 600 Çek yahudisi geldi. Bun- lar Köslenceden Rodosa gitmişler, fakat İlalyan makamatı larafından karaya çıkmalarına müsaâde edilme. miştir. Gemi, Köstenceye dönmek üzere Rodostn ayrılmış ise de maki- neleri bozulduğundan yoluna devâm edemiyerek İzmir limanına ilticaya mecbur kalmıştır. Sahil sıhhiyesi ge- miye pratika vermemiş ve yolcuların şehre çıkmalarına müsaade edilme- miştir. İ | | mesi kaptana tebliğ edilmiş Gemi liman dışında demirlemiştir. | Erkek, kadın, çocuk ne kadar yoldu | varsa hepsi vapurun güvertesinde Panama j; toplanarak parisız ve aç kaldıklarını, şehre çıkmak istediklerini bir takım işaretlerle anlatmağa çahşarak bö gırıyorlar, Vapur kaptanı, vâziyeti, vapurun İstanbuldaki acentasma bildirdiğini, su ve kömür kalmadığı için para is tediğini söylemektedir. Vapurun geldiği yere hareket et- ise. de buna, makinelerin bozulduğu ve va- purun hareket edemiyeceği cevabi verilmektedir. Zabıta, vapur yolcularının çıkma- larına mani olacak tedbirler almiş- tır, Almanya, harp olursa galip gelemez Maruf bir Macar muharririnin, yazdığı mühim bir kitap toplattırıldı Budapeşte 9 — Maruf Macar muharrir lerinden B. İvan, bir kitap meşrederek biz harp Yukuunda Almanyanın muvaffakıs yet ihtimallerini uzun uzadıya tedkik edi- Yor ve neticede Almanyanın muhtemel bir harpten galip çıkamıyacağı neticesine varıyor. Bu kitap, neşri akabinde Macar polisi tarafından toplattırılmıştır. Macar muharriri bu kitabında diyor ki: — «Almanya. şimdi gerek teslihatta ve gerek tayyarecilikte demokrat devletler- den geri kalmıştır. Almanlar 1914 sene- sinde yıldırım harbinden bahsediyorlardı. Fakat hadiseler, aldandıklarını göster. miştir. Amerikanın Çine mali yardımı Amerika, Çinden 6 milyon onsluk gümüş alıyor Vaşington 8 (AA) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, Amerika Maliye Nezareti alti milyon onslük Çin gümüşü âlmağı taahhüt etmiştir. Gümüş fiatı teslim edildiği günkü rayice göre tesbit edilecektir. Ons başına 35 tent olan şimdiki #atle Çin hükümetinin etine iki milyon dolardan fazla para geçecek- tir. Maliye Nezaretinin bu karar siya- si mahfillerde Amerikanın Çinin Ja- ponlara karşı mukavemetini artır- mak maksadile Çin gümüşü müba- yaası siyasetine durmadan devam etmek azminde bulunduğu şeklinde tefsir edilmektedir. Bu gibi mübayaalar, resmen gizli tutulmakta olduğundan maliye bu husustaki haberler hakkında tefsir- de bulunmaktan içtinap etmektedir. Moskova müzakereleri Polonyanın bir askeri heyet göndermeğe davet edildiği yalanlaniyor Moskova 8 (A.A.) — Sovyetler Bir. Uğinin, İngiliz . Fransız - Sovyet müzakerelerine iştirak etmek üzere, Polonyayı Moskovada bir askeri he- yet göndermiye davet ettiğine dair bir ecnebi gazetesinin verdiği haber, Varşovada olduğu gibi, Moskovada da tekzip olunmaktadır. Londra 8 (A.A) — İngiliz Harici. ye Nezaretinin Orta Avrupa işleri re- isi Sirang kati olarak Moskovadan aynlmış ve bugün tayyare İle Lon- draya varmıştır. B. Suad Davaz Ankaraya gitti 'Tabran büyük elçiliğine tayin edi- Jen B. Suad Davaz dün akşamki tren- le Ankaraya gitmiştir. | Sovyet Rusya bile tekbaşına O tayyaro itibarile Almanyaya faiktir, Almanya her taraftan hava hücumlarına uğrayabilir. Düşman tayyareleri, Almanyanın sınayi merkezlerine o kolaylıkla o varabilecekleri halde Alman tayyareleri, Sovyet sanayi merkezlerine güçlükle varabilirler. Ai manyada şimdiden Jaşe müşkülâtı başla mıştır. Harp vukuunda bu müşkülüt ar- tacaktır. Almanyanın altınıda yoktur. Petrolü yoktur. Farzı mahal olarak Al- manlar, Romanyanın petrol mintakasını #le geçirmek isteseler, petrol kuyuları daha kendileri ele geçirmeden tahrip edi- Week ve bunlardan istifade edemiyecek- lerdir Kadınlar için tecemmü kampı Almanyada ilk kamp Meklenburg'da açıldı Berlin 8 — Meklenlurgda Ravens- brückte kadınlara mahsus ilk tecam- mü kampı açılmıştır. Yeni kamp, bütün yaz çalışmış olan Sachenbausen kampındaki mevkuf lar tarafından inşa edilmiştir. Kamp , kuvvetli cereyanlı elekirik tellerile çevrilmiştir. Bu kampa devlet düş- manı addedilen ve sürgüne mabküm edilen kadınlar sevkedilecektir. Kamp, hücum kıtalarının muha- fazası altındadır. Mubassır sıfatile kadınlar kabul edilmekte ise de bun» Jarın mevkuflarla konuşmaları kali- yen memnudur. Çalışma sabahları saat altıda başlamakta ve on bire kadar sürmekte; öğleden sonra saat 14 den 17 ye kadar tekrar başlamak» tadır. Kampta saat 20 de ışıklar sön- dürülmektedir. Japonya Mihvere . :2 girecek mi! Dün toplanan Nazırlar ko- misyonu karar veremedi ' Londra 8 —'Tokyodan bildiriliyori İngiliz - Japon müzakeresi bugün yarın bitecektir. Japon Harbiye Na zırı, Almanya ve İtalya ile geniş ve » mullü bir ittifak yapılması için Ke bineye müracaatta bulunmuştu. E* binenin siyasi meseleleri görüşen bef Nawrdan mürekkep komisyonu bu gün toplanmış, Avrupa vaziyetini tetkik etmiştir. Komisyon henüz bir karar verem©* miştir, l Tiyençin hakkında henüz | itilâf olmadı Londra 9 — Tokyodan bildiriliyof” İngiliz sefiri, Tiyençin ihtilAfı hakkı” da Japonya ile henüz bir itilAfa varı | madığını, kendisine Londradan heri talimat gelmediğini beyan etmiştir. kiii : dez