August 9, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

August 9, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Tarine Geçen Maceralar Çapkın Fellâh ile Beyaz Kadın 19 ağustos nin Vaucoulcur şehri: kenarın dil beri bir kadınla ne idiği belirsiz bir er- kekten bir kız dünyaya geldi. O sırada Vaücculenr'de bulunan ve kenarın dilberi ile gönül eğlendiren ordu mü- teahhidlerindön bay Dumonceau ço- cuğun adını Jeanne koydu. Jeanne beş altı yaşında iken baba- Sı öldü, kimsesiz ve parasız kalan an- | nesi Parise göçtü, orada kızının isim | babasını buldu. Bay Dumoncesu kadı- nı metresinin yanına aşçı, kızıda | Sainte - Aure manastırına verdi Jeanne orada büyüdü, orada gelişip di. eyi bir çocuktu, güldüğü | Fakat en beşinde sonra genç kızın neşesi rahibeleri rahatsız etmeğe baş- ladı. Jeanne kahkahalarile sessiz ma- nastıri velveleye veriyordu. Nihayet dayanamadı! kizi kovdular. Kaldırımlar güzel kızların sığınağı. dır. Kaldırıma sığınan Jeanne kaldı- rımda bir iş buldu. Neüve - des - Petits . Champs soka. ğında bay Labille'in manifatura dük. kânı vardı, satıcı olarak oraya girdi. Dükkânın Richelleu, Chartres gibi meşhur müşterileri vardı, Jeanne on- İari görünce tezgâhın önünde bin bir dil döker, kırılıp dökülür, hem malla- rı hem de kendini beğendirmeğe çalı- şırdı; akşamları da bir iki genç çapkı- nın koluna girer, Palais « Royal'da do- Jaşırdı. Bu yüzden dükkânı asmaya başlayınca bay Labille kendisine yol verdi, Jeanne berber Lamet'nin ya- mpa girdi. Berber her gün müşterile. rinden evvel Jearne'nin saçlarını tâ ramağa başladı ve bu güzel, gür, ipek Saçları taraya taraya Jeanne'a Aşık oldu. — Haydi evlenelim Jeanne! Jeanne'a evlenmek güç geldi, berbe- Tİ iflâsa sürüklemek daha kolaydı. Adamcağızın bir hayli parasını yedik- ten sonra berber dükkânına uğramadı; Rançon adında birile evlenen annesi. nin yanına gitti. ... Bir gün Jeanne karşılarındaki evi annesine gösterdi: — Bu evde kim oturuyor anne? Ne çok abbapları var!... Annesi; — Orada bâyan Duguesnoy oturuyor! dedi; gelenler sadece ahbapları değil; evi kumarhanedir. O devirlerde de büyük kumarhane. ere genç, güzel kızlar kiralanırdı. Bir gün Duguesnoy Jeanne'ı gördü, gözü. ne kestirdi, evine davet etli ve misa- firlerine matmazel Lange diye tanıt- tı. Matmazel Lange kumar masası ba- şında Langueda asilzadesi Jean du | Barry'yı tanıdı. Jean haris, hoşsohbet, ahlâksız, bugün on parasızken yarın servet sahibi, macera perest bir adam- dı, Ertesi günü matmazel Lange'a şöy- Je bir mektup gönderdi: «Güzel kızım, geliniz benim evimde oturunuz. Her şeyden evvel gönlümün hâkimi olacaksınız; bu sıfatla da ko- nâğıma hükmedeceksiniz; hizmetkâr. #lanm $izin hizmetkârlarınır. olacak, Bize cibiseler, elmaslar alacağım... Ya- rın bayan Dügüesnoy'nın evinde bâ- na cevap verirsiniz...» *.*. Jeanne annesile beraber du Barry'. Yazan: Selâmi İzzet Sedes 3 de Champagne ili. | nın Jussienne sokağındaki konağına | Barry'ye düşman oldu, harp ilân et- yerleşti, yerleşir yerleşmez de konağa gelip gidenler çoğaldı; bunların ara- sinda bahriye muhasebecisi bay Sainte, Foix, Richelien, Colguy Fronsac duka- ları, Villeroy markisi vardı. Jeanne se- fa sürüyor. Elmasları, ati arabası var- dı. Kız artık oturmasını, konuşmasını, dinlemesini öğreniyordu. Günlerden bir gün kral 15 inci Louis- nin baş hademelerinden bay Le Bel du Barry'ya misafir geldi, Jeanne'ı gör- dü, ertesi gün sarayda krala; — Size dünya güzelini buldum! de- di, Pompadourun ölümünden sonra herkese likayıd kalan kral Jeanne için yanıp tutuşmağa başladı, Bu hale pek şaşan Richelieü bir gün sordu: — Bayan Du Barry'nin neresini beğeniyorsunuz? — Ondaki harikulâdeliği bilemezsi- niz. Bana ihtiyarlığımı unutturuyor. Fransa sınırları içinde buna muvaffak olacak başka kadın yoktur. Kral bayan Du Barry'ye iyiden iyi abayı yakmıştı, Kraliçenin matemini tutmak mecburiyetinde olduğundan Dubarry ile açıkça düşüp kalkamıyor, kadınla Compidgne şatosunda gizli gizli buluşuyordu, İşin sarpa sardığı- nı gören Le Bel bir gün kralın ayak- Jarına kapandı: — Haâşmetmeap dedi, Dubarry evli değildir. Kral omuz slikti; — Artık olan oldu, daha ileri gidip kendisini nikhâhlamam için hemen evlensin. Bu fermandı. Kralın fermanını he- men yerine getirmek gerekti. Jean du Barry evli olduğundan yeniden evle- nemezdi; bunun için Tonlouse'den kar. deşi Guillaume'u getirtti. Güillanme çıkarından başka birşey gözlemiyen sersem herifin biriydi. 1 eylül 1768 de Saint-Laurent kilisesinde, o sabahın saat beşinde nikâhları kıyıldı. Güilla- ume'a karısını gösterdiler; — Bir kere yanağından öp dediler; görüp göreceğin mürüvvet bundan | ibarettir! | Ve bu gerdeğe giremiyen kocaya, senede beş bin lira tahsisatla tekrar iline gönderdiler, Bir ay sonra bayan Dubarry, Versallles sarayında, ikinci | katta, tam kralın dairesinin üstünde ki daireye yerleşti. Kralın odasından hususi bir merdivenle. Dubarry'nın odasına iniliyordu. -.» O devirlerde bir Choiseul vardı. Bü- tün nezaretlere akrabalarını, yakın adamlarını getirmiş, Fransayı avucu- Bun içine aldıktan sonra, Avrupa hü- kümetlerine icrai nüfuz etmeğe başla. muştı, Rus çariçesi büyük Katerinanın: «Avrupanın arabacısı» dediği bu zatın kız kardeşi bayan Gramont, bayan Pompadourun yerine geçmeği kurmuş. tu. Durmadan krala yaltaklanıyor, kral da inadına ondan kaçıyordu, Her ne bahasına olursa olsun kralı elde etmeği kuran bü bayan bir gece usulcacık kralın koynuna girdi. 15 inci Louis uyanıp da yânında bayan Gramant'unu görünce yatağından fır. Jadı. Bu hâdiseden sonra kadın Du- ti. Bu güfteli bir ilân harpti. Şarkıcı lar, çalgıcılar Du Barry'ye hiciv eden güfteleri besteleyip çalıyorlar, söylü- yorlardı. İşe Voltaire bile karıştı. Onun | da şarkısı dillere destan oldu. Bu ne çifte, bu ne çifte, Ne idiği bellisiz bir aşifte Girdi kralın koynuna Doladı kolları boynuna Ne idiği bellisiz bir aşifte Bu ne çifte, bü ne çifte, »* 15 inci Louinin sabrı tükemiyordu. Nihayet Choiseul'ün düşmanları kra- la teklif ettiler: Du Barry'yi resmen gözdeniz olarak takdim ediniz. 21 nisan 1769 da sarayın önüne bin- lerce kişi toplanmıştı. Dubarry saraya gelecek, kral resmen gözdesini takdim edecekti. Dubarry geldi, üstünde kralın hedi- ye ettiği yüz bin franklık mücevher vardı. Öyle harikulâde güzeldi, çıplak omuzları öyle şâhane parlıyordu ki, düşmanları bile silâhlarını bıraktılar: — Süte düşmüş gül yaprağına ben- ziyor! Kral gözdesinin bendesi oluyordu. Bir gün bir törende kral gözlüklerinin kılıfını yere düşürdü. Du Barry diz çö- küp almak isteyince kral koştu, kadı- nı kolundan tutup kaldırdı: — Önünde ancak ben diz çökebili- rim, dedi, hem de ömrüm oldukçal Marie - Antoinette Fransaya geldi- ği zaman kralın sofrasında beraber ye- mek yediler, Kral sordu: — Kontesi nasıl buldunuz? — Fevkalâde sevimli, güzel. Marle « Antoinette'de, Noailles kon tesine sordu: La Du Barry —— Bayan Du Barry'nın vazifesi ne- dir? — Kralın gönlünü eğlendirmek, — Demek rakibesi olacağım! Bu iki kadın biribirini çekemedi ve biribirlerine düşman oldular. Du Barry siyasete karışmağa, krala kanunları değiştirtmeğe başladı. Halkın sevdiği İ 15 inci Louis, Du Barry'nın teşvikile müstebidleşiyordu. O devirlerde Fran. sada dolaşan bir İngiliz; — Zaman işi bhalledecektir dedi, | Fransa tacı bu âşıkla maşukun gece- lik külâhı olacaktır! *. 15 inci Louis 1774 de çiçeğe yakalan- dı. Hastalık ağırlaşınca Du Barry'yi Rueli'e, bay Aiguillon'nun yanına gön-|"****** derdi. Kral ölünce daha cenazesini kal. dırmadan kadını Pontaaux Dames ma nastırına kapattılar, Bunu haber alan büyük Frödâric, Voltaire'e şu mektu. bu yazdı: «19 haziran 1774. «İyi yürekli kral 15 inci Louis Tan- rıya kavuştu. Müteessir oldum: Kral. lıktan başka kusuru olmıyan namuslu bir adamdı, Halefi işe iyi başladı. An- cak ölünün hatırasına hürmeten Du Barry'ye karşı daha saygılı davran- masını temenni ederdim,» Belki de bu mektubun tesiri olmuş- tur, 6 Ikinciteşrin 1775 de Du Barry- nin Lucienne'e avdetine İzin verildi. Otuz iki yaşındaydı. Konağına ka- vuştuktan sonra aşka da kavuştü. Lig- ne prensi, Seymour lordu, Brissac ve | şimdiye kadar Spor klüplerine nasıl girilecek ? Klüp ve bölge değiştirmek, istifa şekli Beden terbiyesi genel direktörlüğü yeni esaslar tesbit etti Ankara 8 (Akşam) — Beden Ter- biyesi genel direktörlüğü billümum sporcuların tesclileri, nakilleri ve yalnız futbolcülere şamil olmak üze- Te bunların müsabakalara iştirakleri için yapılacak muameleler hakkında yeni esaslar tesbit etmiştir. Bölgelere bildirilmek üyere bulunan bu esaslar göyledir: Klüplere yeniden girenler Evvelce hiç bir klübe testilleri ya- pılmamiş Âzaların tescil muameleleri bölgelerce ve genel direktörlükçe olduğu gibi senenin her ayında yapılacaktır. Hükümet tarafından kapatılan ve- | ya fulbol şubesinin faaliyetini resmen tatil ettiği klüplerin Azalarına da evvel- ce hiç bir klübe tescilleri yapılmamış olanlar hakkındaki hükümler tatbik edilecektir. Klüp ve bölge değiştirenler Klüb ve bölge değiştirenler için her nakilde resmi müsabakaya iştirak için lisans müsaadesi almâk şarttır. Evvelce verilmiş olan lisans müsa- adesi yalnız o zamanda âzanın mü- seccel bulunduğu klübün müsabaka- larına girmek için muteber olacaktır, Başka klüb ve bölgeler işin muteber olmıyacaktır. Klüb ve bölge değişti. ren Âzalar usulü dairesinde istifa ve bu istifaların klübünce ve bölgesin. ce usulü dairesinde kabul ve tasdi- kinden sonra yeni intisab edecekleri klüblerde hususi spor faaliyetlerine iştirak edeceklerdir. Yalnız bu âzaların genel direktör. Tükçe nakil ve lisans müsaadesi mu- ameleleri yalnız Ağustos ayı zarfında yapılacak ve Eylül ayında bölgesine tebliğ edilecektir. Resmi müsabakalara iştirak edenler Bölgelerce ve futbol federasyonun- ca tertib olunan müsabakalar resmi | olark kabul edilmiştir, Klübün bu müsabakalara tescilleri yapılmış ve lisans almış Azaları ara- sından seçecekleri müsabıkları gös- Kamyon devrildi Bir yolcu öldü, altı kişi yaralıdır Aydın (Akşam) — Kuyucak civa. rında bir kamyon devrilmiş, yolcular. dan bir kişi ölmüş, altı kişi yaralan. mıştır. Acıbadem belediyesinin 15 numa- rasını taşıyan bu kamyon 40 çuval şeker yüklü olduğu halde Uşşaktan Aydına gelmekte idi. Geceleyin saat $ sularında Kuyucak istasyonu yanın. da direksiyonun rod çivisi çıkarak, yolun, sağ tarafına devrilmiş, şeker çuvallarınm üzerine aldığı yolcular. dan Bekir kızı Raziye bu devrilme esnasında ölmüştür. Diğer yolcular yaralıdırlar. Başvekâlet yazı işleri müdürlüğü Ankara 8 (Akşam) — Devlet arşiv dairesi müdürü iken Başvekâlet yazı işleri müdürlüğüne teyin edilen B, Halid Altan buraya gelmiş ve yeni va- zifesine başlamıştır. sasaasanasane Rohan dukaları sırasile mahremiye. tine girdiler. Ya Zamore?.. Zamore, o kadının elinde büyüttüğü bir zenci idi, Bir gün bir yolcu, yolunu kaybet- mek mahanesile Du Barry'nin bahçe. sine girdi. Bu Marle - Antoinette'in kardeşi 2 nci Joseph'di... Du Barry kıpkırmızı oldu. 2 inci Joseph: — Bayan dedi, İzin verirseniz par- kınızı dolaşmak istiyorum. Ve Du Barry'ye kolunu uzattı. Du Barry girdi, kolkola uzaklaştılar, ağaç- Yarın altında kayboldular, Arkaların- dan bakan Zamore acı ac) homurdan- dı, 2 nci Joseph gittikten sonra hay- mının dizlerine kapandı, ağladı başladı: «Kıskânıyorum!..» Çapkın fellâh, ne de çabuk büyü- müştül... teren ve en geç 15 Ağustos tarihine kadar bölgeye teslim edilecek olan bir liste vermek suretile iştirak ede- bileceklerdir. Muayyen zamanda bü Hsteyi ver- meyen klüpler oösene içinde resmi futbol müsabakalarına iştirak ettirii- miyecekleri gibi, ne suretle olursa ol. sun bu listeye ismi yazılmıyan müsa- bıklar o senenin müsabakalarına gi- remiyeceklerdir, Bölge birincilik müsabakaların tirak etmemiş bulunan futbolcülerin o devrenin grup ve Ti ye birinci- Mklerine ve bu mahiyetteki mütem- mim müsabakalara girmekte de hak. ları olmıyacaktır. Listelerin bölgelere tesliminden sonra bir sene müddetle bu listelere hiç bir futbolcünün ismi ilâve edilmiyecektir. Listeler 15 Ağustostan 30 Ağustosa kadara bölgelerce tedkik ve tasdik olunacak've en geç bir Eylülde genel direktörlüğe gönderilmiş olacaktır. 1939 yıh için bu mühlet klübler 30 ağustos, bölgeler için de 15 Eylül ta- rihine kadar uzatılmıştır. Futbol takımlarının birinci, ikinci ve üçüncüsünün kadroları syrı aynı cedvellerde gösterilecektir, Müsaba- kalarda üst takım kadrosunun fut icuları alt takım kadrosunda oynu yamıyacaklardır. İstifalar Bir âzanın klübünden istifası ha- linde ayni bölge dahilindeki veya başka bölgelerdeki bir klübe nakledi- lebilmesi için ayrıldığı klüpten her türlü zimmetten beri olduğunu gös- terir bir vesika alması lâzım Ayni bölge dahilinde bir klübten istifa edip ayrıldıktan sonra başka bir klübe girmiyen âza eski klübüne kaydedilmiyecektir. Resmi müsabakalarda klübler fut- bolcüleri hüviyet cüzdanlarını hake. me ibraza mecbur tutulmuşlardır. Sicil ve müsabaka talimatnameleri ile şimdiye kadar yapılan tamimlerin bütün hükümleri bu yeni emirle ortadan kaldırılmış bulunmaktadır. kinini tl sak hmm alimi.dik, emma Malili 1d zel li, | Eczayi Tıbbiye ilânları Sıhhiye Vekâletinin koyduğu takyidatın mahiyeti nedir? « Eezayi abbiye Hânlarına konulan takyidat münasebetile yanlış bazı tefsirlere yol açılmış, reçete İle veri- len ilâçların yevmi gazete ve mec mualarda Hân edilemiyeceği, diğer Mânlara da resim dercedilmiyeceği zannedilmişti. Sihhiye Vekâletine vaki müracaat | ve teşebbüs neticesinde bu zannın | doğru olmadığı anlaşılmıştır. Fina. | kika matbuat tarafından yapılan 4 müracaata Vekâletçe verlien cevapla | neşri memnun resimler izah edilerek menedilen reklâm resimlerinin şan- taj mahiyetindeki mübalâğal resim- ler olduğu, yoksa müstahzarların kendinin veya ambalâjının ilh. der cinde hiç bir mahzur bulunmadığı beyan edilmektedir. Sıhhiye Vekâleti j reçete İle satılan ilâçların da diğer j MAçların tabi olduğu şartlar dahilin- | de yevmi gazetelerde ilânlarının yar pılmâsına müsaade edilmekte oldur. ğunu ilâveten bildirmiştir. N Parti müfettişinin Giresun- daki teftişleri Giresun (Akşam) — C. H. P. Gire sun bölgesi müfettişliğine tayin edi. len İstanbul mebusu Sadettin Uraz şehrimize gelmiş ve vazifesine başla. mıştır. Müfetiş, nahiye, kaza ve vi. lâyet idare heyetlerile görüşmeler yapmıştır, Her âkşam da Halkevinde gençlerle temasta bulunmaktadır. Müfettiştmizin riyaseti altında top- | lanan vilâyet idare Peyeti reisliğe avukat İhsan Âli Gürakı seçmiştir. Müfettiş bölgemize bağlı Ofdu ve Trabzon vilâyetlerini de teliş ede cektir, 4