15 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

15 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

(Baştarafı 1 inci sahifede) tan ile Almanya arasında taksimini ve Danzig serbes şehrinin müşterek bir Alman - Leh idaresi altına konul- masını tazammun ediyor. Varşova 14 (A.A.) — Polonya ajan- sı bildiriyor: Varşova tesmi mahaflli, bir İng Uz gazetesinin Varşova muhabirine atfen, Danzig ile alâkadar uzlaşma projeleri hakkında verdiği haberler- den hiçbir malümatları olmadığını beyan etmektedir. Bu haberler asıl- sızdır. Beşler konferansı mı toplanacak? Pariş, 14 -- Excelslor gazetesi ya- myor: Dün akşam geç vakit Berlin. den Londraya gelen bir telgraf, Ber. chtesgaden mülâkatı hakkında İza- hat veriyor, Kont Ciano, Danzig yü- sünden çıkacak bir ibtilâfta Alman- yanın ardı sıra yürüyeceğine dair İtalvayı bir taahhüt altına sokmak istememiştir. İtalya Hariciye Nazırı Danzig meselesini sulhan halletmek için İngiltere, Almanya, Fransa, İtal- ya ve Lehistan arasında bir Beşler konferansının içtimaa davet edilme- sini tavsiye etmiştir. B. Hitler, mihvere iltihak etmele- ri için Macaristanla Bulgaristanı taz- yik etmesini İtalyadan istemiştir. Ciano bu talebi reddetmiştir. İtalya- nm her zamandan ziyade müstakil bir Macaristanla Bulgaristana ihti- yacı vardır, Şayet bu iki devlet, Al arın tahakkümü altına girer- lerse artık İtalyanın cenubu şarki Avrupada hiçtir nüfuzu kalmaya caktır» Tevkif edilen gümrük k müfettişleri Varşova 14 (A.â.) — Danzigden alınan haberlere göre, Danzig polisi İki Polonyalı gümrük müfet »r bir Polonyalı, Hitler aleyhtarı beyanname kaçakçılığı yaptıkları zannından dolayı tevkif etmiştir, Diğer taraflan öğrenildiğine güre, bugüne kadar, Polonyanın Danzig umumi kömiseri İle Danzig âyam arasında Polonya gümrük kontölüne sit müzakerelere başlanmamıştır, Lehistanın İtalyaya bir muhtırası Londra 14 — Daliy Herald gazete sine göre, Lehistan hükümeti, Mus soliniye bir muhtura göndererek Dan- zigdeki haklarından vazgeçıncmek âzminde bulunduğunu, fakat bir uzlaş- ra varmak ve harbin önüne geç- mek için Almanya ile bazı noktalar Üzerinde müzakereye girişmek niye- tnde bulunduğunu bildirmiştir. Kont Cianonun harekelinden evvel Roma- ya varan bu Leh muhtırası Salzburg ve Berehtesgaden müzâkereleri Üze- rine müessir olmuştur. Berlin gazeteleri, Lehistan- daki Alman ekalliyeti meselesile meşgul Berlin, 1& — Aşikâr bir emir üze- rine Alman gazeteleri, Danzig mese- lesini bir tarafa bırakarak Lehistan- da yaşayan Alman ekalliyeti mesele- sini ortaya atmakta ve vaziyelir ge- çen seneki Südetler meselesine ben- zerliğini tebarüz ettirmektedir. Natlonal Zaltung gazetesinin pa- rolası budur. Mezkür gazete diyor ki: «Hariçteki Almanlara müdaha- le etmeği Üzerine almış olan Alman- ya, komşu memleketlerde Almanların zulüm ve tazyik altında bulunduru!- masına tahammül edemez.» Angriff de büyük harflerle şu man- Danzig meselesi Için Iki uzlaşma plânı tedkik ediliyor / TÜRKİYE Kızılay Cemiyetinden: Kavak, Tuzla, Sirketi ve Marmara Ereğlisi Göçmen aşhaneleri için mahallerinde teslim edilmek üzere EKMEK, ET ve ODUN İHTİY AC, Pazarlıkla ihale edileceğinden alâkadarların 21/8/9389 tarihine müsadif Pazartesi günü saat 11 de Yenipostene civarında Kızılay hanında Kı- May İstanbul Deposu Direktörlüğüne müracaatları lüzumu ilân olunur. şeti yazıyor: «Lehlerin 400 kanlı te- cavüzü kaydedildi.» Francfurter Zeitung gazetesi de şöy- le yazıyor: «Varşova, Almanyanın sa- bir ve tâhammülüne bir had bulundu- gunu bilmelidir.» Göringin gazetesi ne yaziyor? Berlin 14 (A.A.) — Mareşal Görin- gin şahsi gazetesi olan «National Zel- tung» Polonyanın tarihi hakkında bir takım mülâhazalar neşretmektedir. Bu mâkalenin mahiyeti aşağıdaki şu cümlelerle ifade olunabilir: «.. Polonya 18 inci asırda komşula- r tarafından tasfiye edilmiştir. Libe- ral - Romantik tarih ve mahirane propagandalar, bu siyasi zarureti ve kiyasetli hareketi Polonyaya karşı ya- pılmış bir tarihi haksızlık olarak tav- sif'etmişti.r «.. 1939 Polonyası da 1782 Polonya» sinm aynidir; Medeniyet için bir hi- câb, Avrupa sulhü için bir tehlike, kendi halkı için bir felâket.» «... Polonya,ahlâkı bozulmuş ve ge- mi azıya almış bir idareci sınıfın s& fahatinden başka bir şey değildir. Dahilde şerefini kaybetmiş olan bir devlet, cidden siyasi fikirler kapısına dayandı mı tefessüh etmek gerektir, Askeri bir diktatörlüğün haklarından mahrum ettiği Polonyalılar ve ekalli- yetler, Prusya idaresinin refahını, Avusturya idaresinin nizamını Ye Rus idaresinin rahatını arıyorlar.» Yukarı Silezyada tevkifler Berlin 14 (A.A.) — Breslav mah. kemesi, yukarı Silezyada Hindenburg kasabasından sekiz kişiyi, «hıyaneti vataniyeye hazırlık» suçundan altı aydan üç seneye kadar muhtelif kürek cezalarına mahküm etmiştir, Suçun esası hakkında her hangi başka bir talsilât verilmemektedir. Polonyayı tahkir eden ümleler Varşova 14 (A A.) — Dün gece Berlin - Varşova demiryolu boyun- da Zbaszyn hudut Laşının üzerine Polonyayı tahkir eden cümleler ya- zılmıştır. Bu cümlelerin, geceleyin hududu geçen Almanlar tarafından yazıldığı tesbit olunmuştur. Londraya 20 ton yaş üzüm gönderiliyor İzmir 14 (Telefonla) — Mevsimin ilk yaş üzümü yarın 20 ton olarak Se- lânik yolile Londraya gönderilecektir. Polonya, teniste Çine galip Varşova 14 (A.A.) — Polonya - Çin tenis maçının son kısmı Legia stadın- da büyük bir halk kütlesi önünde ya- pılmıştır, Neticede Polonya 4-1 Çine galip gelmiştir, Bir Amerikan deniz tayyaresi battı Rio de Janeiro 14 (A.A) — Miami. den gelen Panuir ismindeki deniz tayyaresi Cobras adası civarında bat- mıştır. Kaza neticesinde 7 kişi ölmüş,1 kişi ağır surette yaralanmıştır. Macar tayyare talebesi Sofyada Sofya 14 — Macar Harbiys mek- tebinde tayyarecilik tahsil etmekte olan bir genç Macar zabit grupü, öğ- retmenleri ile birükte tayyare ile Solyaya gelmişlerdir. Macar tayyare talebe ve zabitleri, Sofya tayyare meydanında Bulgar Harbiye okulu ve hava filosu mümessilleri tarafın- dan karşılanmışlar ve «Bulgaryâ oteline yerleştirilmişlerdir. o Macar misafirler, Bulgaristana gezinti için gelmişlerdir. Milli Şef dün Başveklii kabe ettiler (Baş Yarafhı 1 nci sahifede) Baydam saat 15 de Floryadan ayrıl Şehrimizde bulunan İzmir Beledi- ye Relsi B, Behcet Uz, dün öğleden evvel Floryaya giderek Mint Şefe İz- mirlilerin tazimatını arzetmiş ve İz. mir fuarını şereflendirmeğe davet eylemiştir. Mili Şef, İstanbulu hususi suret te ziyaret eden Yunan Hariciye müs- teşarı B. Mavrudisi de Floryada ka- bul buyurmuşlardır. Reisicümhur İsmet İnönünün bu gün, hususi trenle Trakyayı Şşeref- lendirmeleri muhtemeldir, Mareşal Fevzi Çakmak Trakyada Mareşal Fevzi Çakmak, Trakya manevralarında bulunmak üzere dün sabah otomobille Trakyaya gitmiş- tir. Edinme 14 (Telefonla) — Genel kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çak- mak, refakatinde manevraya iştirak ödecek generaller olduğu halde bu gün saat 18 de Edirneye geldi. Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik, Vali ve burada bulu. nan diğer generaller tarafından kar- şılandı. Yarın da Vekiiler Heyeti beklen- mektedir, Milli Şefin geleceği haberi Trakyada büyük bir sevinç uyandır. mıştır. Edirne baştanbaşa bayraklar- e ve elektrik ampullerile donatılmış- İm (bugün) itibaren me- neyralara başlanacaktır. Şehirde bir faaliyet göze çarpmaktadır. Manevra sonunda yapılacak geçid resmini gör- mek üzere şehre şimdiden gelenler vardır. Oteller tamamen dolmuştur. B. Churchill Pariste Londra 14 (A.A) — Churchill bu- gün saat 11 de tayyare ile Parise git- miştir. Oradan Maginot hattına gi- derek üç gün kalacaktır. | Hava hlicumlarına karşı hazırlıklı bulununuz (Baştarafı 1 inci sahifede) leceğinden sokakta olanlar sığınakla- ra İltica edecekler ve kimse sokak. larda ve meydanlarda bulunmaya. caktır. Sığınaklara İltica etmiyenle- rin, hükümet emrine muhalefet et- mek cürmile, hâklarında ceza! hü- kümler tatbik edilecektir. 'Taarruzun ne saman yapılacağı malüm mit iğne, Ancak Trakya ma- nevraları bugünden itibaren başla” yacağna göre hava taarruzlarına karşı alınan tedbirlerin tatbiki de bugün başlamış olacaktır. Hava taarruzu sırasında atılacak suni bombalarla yılâldığı, yandığı farzedilen yerlere sarı, siyah, kırmı- zi işaretler konacaktır, Bu işaretler pasif koruma tedbirlerinde vazife alan ekiplerin sureti hareketlerini gösterecektir. Pasif koruma komisyonu, şehrin ibtiyacını nazarı dikkate alarak bü- tün halkın sığınabileceği derecede sığınaklar temin etmiştir. Viâyetteki komisyondan başka emniyet müdürlüğünde de bir top- Jantı yapılmış, zabtanm pasif ko- rTumMma tedbirleri sırasında alacağı tedbirler tesbit edilmiştir. Şimdiye kadar gaz maskesi temin etmiyen bütün memurlara dünden itibaren maskeler dağıtılmıştır. Bu maskelerin bedeli üç taksitte öden- mek ve İkişer lira verilmek süretile tahsil edilecektir. Vali muavini B, Muzaffer Akalın, dün öğleden sonra refakatinde Da- hiliye Vekâleti oseferberlik şubesi müdürü B. Hüsameddin olduğu hal- Belediye memurlarının maaşlarına zam yapıldı. “Baş tarafı 1 inci sahitede) Bu cedvele göre şimdiye kadar 19 ve 14 lira asli maaş alanlar 15, 16 ve 17,5 asli maaş alanlar 20, 29 lira asli maaş âlanlar 25, 45 lira asli ma-' aş alanlar 50 ve 55 lira asli maaş alanlara da 60 Jira verilecektir. Halbuki kanuna göre bu miktar. ları tezyid etmeyip tenzil etmek de mümkündür, O derece ki 16 ve 17,5 Yra maaş alanların 15, 22 lira maaş alanların 20, 45 lira maaş alanların 48, 55 lira maaş alanların da 50 li. raya maaşlarını indirmek kanunecış kabildir. Belediye barem cedvellerinde yapi» lan bu zam, Hemen hemen İstanbula münhasırdır. Belediye, bu zammı kabul etmekle hem memurların tere fihini, hemi de kendilerinden azami randıman alınmasını temin edecek» tir. Macar Hariciye Naziri Münihe gitti Berlin 14 (A.A.) — Havas muhabi. rinin hususi bir menbadan öğrendiği- ne göre, Macar Hariciye Nazırı kont Csaky, Alman Dahiliye Nazırının bu. susi bir davetine icabet ederek bugün Münih civarında Telgernseeye gelmiş. ir. de şehrin muhtelif semtlerindeki &m gınakları teftiş etmiştir. Bugün de Beyazıt, Fatih, Taksim ve Beşiktaşta hava taarruzu tatbika» tı sırasında vazife alacak ekipleri çalışmaları etrafında bir tecrübe ya- pılacaktır. Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Levazım âmirliği satın alma komisyonundan: 1 — Satin alınacak 1,000 adet yün battaniyenin 2/9/939 cumartesi günü saat 12 de kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. 2 — Tahmini bedeli 7500 lira ve ilk teminatı 563 liradır, 3 — Nümune've evsafı komisyondadır. Görülebilir. # 4 — İsteklilerin 2490 sayılı kanunun tarifatı veçhile hazırlıyacakları tek» Mf mektuplarını belli gün ve saatlen bir saat evveline kadar Galata Rıhtım caidesi Veli Alemdar Han 2 inci kattaki komisyona vermeleri, ER m ea OLACAKTIR (0241). “YARIN K DEFTERİNE