15 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Askeri ve iktisadi tedkiklerin vardıkları netice : Almanya ve Jtalya harbi kaybede- cektir ! Mihverciler tayyare faikiyetini kaybediyor! Tefevvukları bu yaz içinde tepe noktasını buldu ve artık düşmeğe başladı Yazan: Winston Woodside Modern yıldırım harplerinin “esası” nu, havadan vurulacak enuk-avt dar- besi» teşkil etmektedir. Göring 1934 de göyle meydan okumuştu: «Bana 20,000 tayyare verin, bir haftada Ay- rupanın hâkimi olayım!» Almanyada, eidden müthiş bir gayret sarfile, May- yare yaptı; fakat kaç tane? Herhalde Göringin istediği kadar olmadığı mu- hakkak; çünkü, bizzat, tedhiş tekniği. nin üstadı olan naziler dahi, 10,000 den fazla tayyareleri olduğunu iddia &der er, Hattâ, Sidet ihtilâfının en buhranlı zamanlarında, propagan- dacılarımn büyük bir gayretle dünya» yaya işittirmeğe çalıştıkları bu 10,000 rakamı da, bence, kaydı ihtiyatla telâkki edilmelidir; çünkü eğer O zâ- ndi hava kuvveti. e indirmesini (yani 3500 si olmasım!) Almanyâanm o kadar israrla isteyişi nasil izah edile- bilirdi? ' Münih müzakereleri sıralarında, Franşz ve Amerikan mütehassısları- nın yaptıkları tahminlere göre, Alınan yanın, birinci hatti nizamında teşkil edilmiş ve derhal kullarnılmağa hazır 8500 ile 400 arasında tayyaresi vanğı, "Tayyare imalâtı da ayda 500-600 ara- sında idi, Kaza, talim ve eskime yüzün den eksilen miktarı da nazarı İtibare âlan Hanson W, Bald (New-York Times) gazetesinin askeri muhabiri, bu miktarda istihsal ile hava kuvvet. derine senede 1500-2000 birinci hat tay yaresi ilâve edileceğini hesap etmiştir. Geçen saman zarfında, istihsal da bir miktar arttırılmış olabileceğini he- saba katarsak, bugün Almanyanın elin de 5500 - 6000 tayyarelik bir hava kuv- weti bulunduğu tahmin edilebilir. İn. giliz ve Fransız hava kuvvetlerinin heyeti umumiyesi bu rakama yakın. dır. Fakat eğer Alman hava kuvveti. Werine İtalyanlarınki de ilâve edile. cek olursa, totaliter devletler ikiye üç nisbetinde bir faikiyet tensin eder. er. İngiltere Hava Nezaretindeki sali” tiyettar ve sözüne güvenilir bir zatın söylediğine nazaran, bu Alman - İtak yan üstünlüğü bu yaz içinde tepe nek- tasını bulacak ve artık düşmeğe baş- uyacaktır, Ondan sonra, müştereken ayda 700 tayyare imal eden ve icap ederse 1918 deki istihsal miktarın bü. luncaya kadar bu tayyare yarışına devam etmeğe azmetmiş oldukları gö- rülen ittifak devletleri, yavaş yavaş Üstünlüğü kazanacaklar ve mihver devletlerini geride bırskacaklardır. Şu halde, Almanya ve İtalyanm, eğer bir. lâzımsa, bunu daha Taz- şimdi yapmaları icap etmektedir. Eğer bu iki devlet birlikte hareket edecek olursa, mevcud şartlar altında, İngiltere ve Fransanin can evine bir «nak-avt darbesi. indirme. İcri ne dereceye kadar mümkündür? İtalyan generali Douhet'nin, yuka- Mda şemasını çizdiğim meşhur plânı. na göre, bir harp, düşmanın hayat merkezlerini felce uğratacak şiddetli bir darbe ile, havada kazanılabilir. İn. Eiltere ile Fransayı ele alalım: Yalniz 2 ye kurşı $ nisbetinde bir Alman « İtalyan üstüntüğü böyle bir darbe in- dirmeğe kâfi değildir. Bir kerg& Bu Plânın belkemiğini teşkli eden seykul- Mala me esası; senelerdenberi Hit- dü peş naboş sürpirizlerine şahid daim; ; © Hollanda ile İsviçreyi bile mİ surette yarı seferber halde bu- irâcak kadar asabı gerilmiş olan AĞA, artık tatbik edihmesine * ân bulunmıyan bir şeydir, Bundan aşka, bu hava taarruzunun hemen arkasından, elde edilen zaferi tamam. lamak ve takviye etmek üzere kara imk Çeviren: H. Kip “Tayyarelerin en büyük düşmanlarından biri: ses dinliyen Alet... .. Diğer bir tayyare düşmanı: Projektör, kuvvetlerinin de bütün kuvvetle ta- Arruz etmesi lâzımdır. Halbuki tatbi. katta görülmüştür ki, Hitler ve Mus- solininin mayıs 1938, şubat - mart 1039 da Çekoslovakyaya ve nisan 1939 da Arnavutluğa karşı en gizli olarak yaptıkları seferberlikler dahi çok ev- velden öğrenilmiştir. Şu halde, en son dakikada, Douhet iplânımın “da, Belçika üzerinden yıldı. gm gibi geçmeği tazammun eden, 1914 deki meşhur Sehli//en plânı gibi suya düşmesi çok muhtemeldir. Almanya ve İtalya, herhalde, ellerindeki bütün kuvveti bu wnuk-avt darbesi» için kul- lanmsktan çekinecekler ve kuvvetleri. nin bir kısmını, İngiliz ve Fransızlarm muhtemel mukabil taarruzlarına ve Löhistan, Rusya, Yugoslavya, Roman- ya ve belki de Türkiye taratından ya- pılması muhtemel taarruzlara karşı koymak üzere geride tutacaklardır, Diğer taraftan, gene ayni plânın da- yandığı başka bir esas, yani havanın düşman kuvvetlerinden tamamile te- mizlenebileceğini kabul eden farazi. yede, şimdiye kadar hiç bir tecrübe ile sabit olmuş değildir. Havada üstünlük kazanılabilir, fakat hiç bir zaman muf- lak bir hâkimiyet temin edilemez; tıp- kı denizde olduğu gibi. Binbaşı Elot'un «Harp olursa» adlı kitabında söyledi- Zi gibi, shavanın yüksekliğine ve ge- nişliğine hududsuzluğu buna mâni dir.» İspanya harbinde, hükümetçiler tayyare adedi bakımından daima sıkın. tılı vaziyette bulunmuş ulmalarına rağmen, hemen her zaman milliyetçi. lerin bombardıman tayyarelerine kar. şı birkaç av tayyaresi çıkarmağa mu- vaffak olmuşlar, bu suretle onlara mey- danı boş bırakmamışlardır. Çinde de Japonların iddialarına göre- Çin ha- va kuvvetleri birçok kereler yok edi)- miş, halbuki gene bir taraftan çıktı. ğı görülmüştür. Alman ve İtalyan askeri makamları tarafından, yeni fikitler ve techizat için, fevkalâde sinsi bir meharetle «tecrübe tahtası» şeklinde kullanılan İspanya harbinde, Douhet'nin korkunç nazariyesi de geniş bir tatbik sahası bulmuştur: 1938 martındaki Barselo- na taarruzu, O ayın 18 sında (Fitle- rin Avusturyayı birdenbire Hhakından beş gün sonra) üssü Mayorkada bü- lunan İtalyan hava kuvveti, bidayet- (Devamı 11 inci sahifede) Çelik cenderede yaşayan adam sevgilisile evlendi İzdivaç merasimi çok hazin oldu iki genç balayı seyahatine çıktılar Nevyorktan ya- zılıyor: Çek ciğer- W adam Fred Snits Şikagoda çocuk- luk arkadaşı ve es- kidenberi sevdiği Mis Terez Larkins ile evlenmiştir. Ge- Hn 25 yaşında bir esmer (güzelidir. Predi, ayni aşkla seven genç kiz, hastalandığı gün- denberi sevgilisi- nin yanından bir gün ayrılmamış- tar. Mn İzdivaç smerasi- mi pek hazin ol- muştur, Güvey, te- neffüsüns yardım eden çelik cendere içinde sırt üstü ya- tayor, nişanlısı ve annesile bubası da yanında duruyor- Jardı. İkisi de son derece mütehey- yiç görünüyorler- âı. İki genç evve- AA, nikâhlan ke yildiktan sonra balayı seyahatine çıkmışlar, Şikago civarında bir tenez- rüh yaptıktan sonra, Niyagar şelâ- islerine gitmişlerdir. Bu balayı seya- hatinin, zavallı güvey, çelikten ©i- ğer makinesi içinde sırtüstü yala i sak ve yerinden hiç kımıldamaya- | Tak yapıldığını söylemeğe lüzum yok- tur. Geçenlerde zavallı Fred Snite'in derâine bir şifa bulur ümüdtie Fran- sağdaki Lourdes manastırın iyarete geadiğini yazmıştik. Zavallı genç, Üni- di hilâfma olarak, bu ziyaretten der- dine bir deva bulmamukia beraber, müneviyatı düzelmiş, kendisini tedavi | &den doktorlar da izdivacma müsan. de etmişlerdir. Nikih kıyildıktan son- Ta güvey, doktorların müsaade ve ne zareti altında sırt üstü yattığı çeik mahfazasının içinden bir saa? kağır çıkmış, bir koltuğa oturarak dinlen- miş sonra tekrar çelik ciğerin içine komutmuştur. Fred Snite çelik mahfaza içinde ha- Teketsiz yaşamakla beraber, âtı! dur- mamakta, etrafındakilerie künuş- makta, babasının tükenmek Üzere bulunan muazzam serveti sayesinde, sik sık hususi trenler ve vapurlar İle uzak memleketlere seyahat etmekte ve etrafındakilere bir eser dikte ettir. mektedir. Bu Kitap, ahliki bir kıy. meti haizdir. Gençleri nikbinliğe ve hayati şen geçirmeğe davet ediyor. Fred Snite'in hayatı, esasen nikbin- liğe pek iyi bir misal teşkil ediyor. Zavallı genç, devasız bir derde müp- telâ olmasına ve doktorların bu de- mir cendere içinde yeği seneden fazla yaşıyamıyacağını tahmin etmelerine rağmen, hiçbir an cesaretini kaybet- memiş, bir gün iyi olacağı ümidini beslemekte bulunmuştur. DA YAN 20 Misis 'Terezn Larkins çelik ciğerli kocası Fred Snite'in yanında Fred Snite'in evlenme Tuhsasiyeşi almak meselesi, Amerikada tıbbi ve bukuki bir takım meseleler çikarmış- tır. Birçok doktorlar w Mhukukşinas- lar, yerinden kımıldıyamıyacak dere- cede hasta ve meflüç gibi yaşıyan bir adamım evlenmesine müsade eğlle- miyeceğini söylemişler, bazı arkadaş- ları da bunun aksine bir tez yürüt- mişlerdir, En nihayet Şikago maka- matı, erlenmek için, talihsiz delikan- mın istediği müsaadeyi vermişlir, Feci bir kaza İzmir (Akşam) — Tire kazasının | Kireli köyünde 9 yaşında Ali Çoban, evinin bahçesinde ağabeysine aid tabancayı kurcalarken ateş aldırmış, bemşirazadesi 5 yaşında Aliyi bur- nundan yaralamış, ölümüne sebehi- vet vermiştir. Suç hakkında tahkikat yapılmaktadır. Babasının tabancasile alnın- dan vurularak öldü Kumbaracı yokuşunda Kapıkuyulu sokakta IT numarağa oturan Eyüp orta mektep talebesinden 17 yaşında Fethi, babasının tabancasını kurca- Varken ateş almış, çıkan kurşun si- nına isübet ederek beynini parçala. mış ve ölümüne söbebiyet vermiştir. Hâdiseye müddelumumi vazıyei et miştir, vw Rezalet çıkaran sarhoşlar Büyükderede Reşad, Kanber, Celâl, Abdülkerim, Beyoğlunda Said, Gala- tada Onnik isimlerindeki şahıslar ey velki gece so nderece sarhoş olarak sokaklarda rezalet çıkardıklarından $) polis tarafından mahkemeye verilmiş« lerdir. dubasma çarparak yardığını yazmıştık. Yukarıki klişe vapurun dubada açtığı rahneyi gösteriyor.