15 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e Çiniler Tenisin cenubund zig için Lehistana bir “yon hezme uyanır uzlaşma formülü teklif etti ie nema Japon ordusunda sari bir hastalık çıktı Meng.Kong 14 (AA) — Ckeklal ; rine karşı umumi bir taarruza geçi Milletler Cemiyeti Danzig komiseri Hitlerin teklifini Varşovaya bildirecek Yann büdiriyot; lerdir, Süngü #0: am ; ngüye 3 sat dev mim Tienlsin « Pukov | eden bir çarpışmadan sonra Japonlar lunan Çin k uzunluğunda bü | #ahada birçok ölü bırakarak yeri çe sir uvvetleri şiddetle muka. | kilmişlerdir. Tuza geçerek Tlentein'in ceny- | Hopeli & bundaki Japon kıtalarını büyük bir | opeide Japon ricatı li hezimete uğratmışlardır. Şimdi mü- | Hong.Kong 14 (A.A) — Ckel , Bir Alman, bir Leh polisini öldürdü, Danzigte iki | en. ösen me gi Ya Diğer cihetten Yangtze nehrinin ce. Dubunda tahaşşöd eden 15,000 Çin askeri birkaç gündenberi ile Taihu arasında bulunan ne Japon kıtaları geri çekilerek bazi | noktalarda toplanmakta iseler de Çin Mongham | kuvvetleri tarafından takip edilmekte Leh gümrük müfettişi tevkif edildi — Kendra 15 — Milletler Cemiyetinin Dans | Milletler Cemiyetinin Danalg fevkalâde 00 terilide beles Bi, Beler | benleri e yoçlğı milinin Dane | İLE ge e örer, düşman | dirler Almanya hükümetinin daveti üzerini | meselesi için bir uzlaşma formülü ileri İki Leh gümrük müfettişi kilalarına taarruz ederek üç gehr is Söylendiğine öre Japonlar, 800 KİŞİ Berehesğadene giderek B. Hitler ile gö- | sürmüş ve B. Burekhardt bu formülü Var- tevkif edildi tirdad etmeğe muvaffak olmuşlardır. | telefat veridi İi büyük cephü- rüşmütür. Bu müllkatta neler görüşüldü“ | şova hükümetine bildirmeğe memur et- Ji gti tutulmaktadır. Burekhardi dün | miştir. Bu rma dörmülünün, Alman. | iy ge”? 0 — PA alansı tebliğ ediyor: Hupeh.Honan hududunda faaliyet. İki Leh gümrük müfetiişi bir kano ii; | t€ bulunan merkezi Çin ordusu Tung- Danzige dönmüştür. miştir. B. Hitlerin Lehistana uzlaşma teklifi B. Burekhardi, Danzig dyan meclisi | tedir. Meisi B. Gralser ile Lehistanın Danzig ko- miseri B. Godatakiyi kabul ederek B. Hit- der ile mülâkatı hakkında izahat Ver- Varşora 15 — Leh siyasi mahafili, ge- gen sene Çekoslovakya buhranı esnasın- | kacak hadiselerin mesuliyetini Lehistan yanın son teklifi olduğu iddia edilmek- | yol yarımadasına teftiş Varşova siyasi mabafili, Almanyanın bu teşebbüsünü Lehistana karşı bir teh- did manevrası olduğunu telâkki ediyor, Zira Lehistan bu uzlaşma formülünü red- dettiği takdirde B. Hitler, Dünzig mesele- #inin bir uzlaşma ile halli için her türlü çarelere başvurduğu ve tekliflerde bu- Junduğunu iddia edecek ve sonradan çi- ler taşıdıkları eylemektedir. Bratislavada bir hâdise Bratislava 15 — Burada yapılan bir da bir sureti tesviye bulmak için Praga | Dükümetine yüklemek istiyecektir. gönderilmiş olan Lord Runcimanın L6- histana gönderilmesini Varşova büküme- #nin hiç bir zaman Kabul edemiyeceğini beyan ediyorlar. Buraya gelen haberlere göre B. Hitler, Bir Leh polisi öldürüldü Varşora 15 — Resmen tebliğ ediliyor: Katoriç civarda Zarharleste Alman ekalliyetine mensup bir Alman, bir Leh futbol maçında Alman takımı Nazi usulile selâm verirkeh, seyirciler ta» rafından islik sesleri'ile karşılanmış ve İahkir edilmiştir. Bratislava Nazi- leri, bu tezahüratı, Müsevilerin tahri- kâtına atfediyorlar, 100 bin Çek yurdlarına | sadakat andı içti e SK le mc Yahudiler, Ârilerin lokantarına, kahvehanele- | rine ve banyolarına giremiyecekler Prag 14 (A.A) — Havas mubabiri alldiriyor: Bu pazar günü, 100 bin kadar Çek, himaye idaresi arazisile Südet mın- lakası arasındaki hudutta tarihi Çek merkezinden birini teşkil eden Do- mazliceyi ziyaret etmiştir. Bu toplantıda bir nutuk söyliyen Çek halkçı partisi şeflerinden papas Btasek bu tezahürün milli mahiyeti- ni tebarüz ettirmiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: Çek memleketimize hiçbir zaman ihanet etmiyeceğiz. Ve aziz Çek mem- İeketimizi son nefesimize kadar s€- yeceğiz. Halk yemin ediyoruz, diye bağır- muştır. Uçan deliler Eski bir tayyare ile uçan iki tayyareci kayboldu İ zondra 24 (AA) — 20 saatte İr. Jandaya gitmek üzere cuma günü Baint - Peters'ten Yeni İskoçyaya es- ki bir tayyare ile hareket eden ve © zamandanberi bir haber alınamıyan "Alex Loes ve Die Decker ismindeki Nevyorklu tayyarecilerin akibetin- den endişe edilmektedir. «Uçan deliler» ismini alan bu tay- 'yareciler, 25 saat havada kalabilecek Miktarda benzin almışlardı. Fakat hareketlerindenberi 50 saat geçmiştir. Denizde telsiz telgraf cihazı olmıyan bir vapur tarafından kurtarıldıkları veya münakalâtın pek müşkül şerait titında yapıldığı Şimali İrlandanın 1882 bir mıntakasında karaya indik- İeri ümid edilmektedir. Tayyare, tek satıhlı ve tek motör- düdür. Teisiz telgrafı yoktur. Türkiye - Suriye toprak e. meselesi Cenevre 14 (A.A) — Fransa Hari- diye Nazırı Bonnet, Türkiye ile Suri- “ye arasındaki toprak meselesini kati halleden 23 haziran tarihli | mış ve iki vagön ateş almıştır. nm metnini Milletler Cemi- > ak Gg isi a Prag 14 (A.A) — Almanyada ya- hudiler aleyhine alınan tedbirlere mü- şabih olarak bütün Çek şehirleri için alınması mecburi kılınan yahudi aleyhtarı tedbirlerin tatbiki bahsin- de, Prag şehri şimdiye kadar vakıt kazanmaya muvaffak olmuştu. Fakât bugün Prag polisinin en beş gün | sonra, meriyet mevkiine girmek Üze- re neşrettiği bir emirmameye göre, yahudiler, Ari ırkına mensup olan- ların girecekleri büyük lokantalara, kahvelere, banyolara ve belediye ha- Yahudilerin girebilecekleri yahudile- re ald müesseselerin kapısına «burası yahudi müessesesidir» levhası kona- caktır, Papa endişede Sulh lehindeki müzakerelerini tekrar ele almak için formül araştırıyor Tondra 14 (A.A.) — «News Chro- nieleş gazetesi, Papanın sulhu tarsin için yeni teşebbüslerde bulunabilece- ğini yazıyor ve şöyle diyor: «Söyleniliyor ki, Papa enternasyo- nal vâziyet dolayısile fevkalâde endi- şededir. ve sulh lehindeki müzakere- Jerini tekrar ele almak için bir formül araştırıyor. Maamafih Papa ile Papa- ığın Berlin büyük elçisi arasındaki mülâkat daha ziyade iki taraf arasın. daki gerginliğin ve Tirol Almanlarının Almanyaya nakli etrafında cereyan etmiştir. Çünkü bu halkın büyük bir ekseriyeti katoliktir. İngiliz Hariciye Naziri büyük elçimizi kabul etti Londra 14 (A.A) — Lord Halifax, bugün Yorkshireden Londraya dön- vuzlarna kabul edilmiyeceklerdir. İsmet İnönü - Kral Karol mülâkatı Sovyet mahafili, bu mülâkatı Balkan milletlerinin sıkı vahdet ve tesanüdüne bir delil addediyorlar Moskova 15 — Sovyet mahafili, 'Tür- kiye Reisicümhuru İsmet İnönü ile Ro- manya krah Karol arasında istanbul dn vurubulan omülâkatı tecavüz tehlikelerine karşı Balkan devletleri- nin sıkı vahdet ve tesanüdüne bir de- 1) olarak telâkki ediyorlar. Şehrimizde bulunan vekil- ler Trakyaya gidiyorlar Şehrimizde bulunan Hariciye, Da- hiliye ve Maarif Vekilleri, bugün Rei- sicümhur ile beraber, Trakya manev. ralarına gideceklerdir. Ziraat Vekili Boluda Bolu 14 (A.A.) — Ziraat Vekili B. Muhlis Ekmen refakatinde Orman umum müdürü olduğu halde dün ak- şam buraya gelmiştir. Ziraat Vekili bugün Vilâyet maka- İ mında mıntakamızı alfikadar eden muhtelif zirai İşlerle orman işletmesi etrafında teğkikatta bulunmuştur. amman Beden terbiyesi muallimleri kursta derse başladılar Ankara 14 (A A.) — Spor yurtları açılmış bulunan okullarımızın beden terbiyesi öğretmenleri spor kursu Gazi terbiye enstitüsünde dün tedri- satına başlamıştır. Kurs bir ay de- vam edecek ve öğretmenler burada daha ziyâde atletizm, futbol, hendbol, spor kazaları ve mektep sporları or- ganizasyonları mevzuları üzerinde çalışacaklardır. Tedrisat ameli ve na- zari olacaktır. Maarif Vekiliğince bu yılki kursa 61 öğretmen çağrılmış bulunmakta- dır. , Hamidiye İzmirden hareket etti İzmir 14 (A.A.) — Hamidiye mek- tep kruvazörü İzmirde deniz gedikli | erbaş mektebine girmek için yazılan içi İ di : Düm peki “tarafıda kil Pe ile Siyang arasında düşmana şid. mişlerdir. Danziç polis idaresi, iki Leh müfettişini Hitler aleyhdarı beyanname. en 20 kilometre ricat etmiş. Bu munfakada Japonlar, sahada miktarda ölü ve cephane leri dır, Süngü süngüye bir muharebe Chungking 14 (A.A.) — Ckekiai | ajansı bildiriyor; Shansi'nin cenubu şarkisinde bulu- | nan Çin kuvvetleri düşman mevzile. | Çin kıtaları Koongnon'da bulunan Jâ ponları mevzilerinden tardetmektedire detle taarruz etmiştir. Mukavemet ede-| Jer, Jâponlar, dağınık bir halde harp miyeceğini anlayan ve tamamile maliy- ji ektedir! ger lm gre Şe ay ra Plemşmeyeri I gemilerine iltica etmi ler. Japon ordusunda sari hastalık İ Chung.King 14 (AA) — Ckekiaf ajansı bildiriyor: Havaların sıcak gitmesi yüzünden Japon kıtaları arasında bir sari hasta lik baş göstermiştir. Hastaları meçhul bir semte taşıyan katarlar, biribirini takip etmektedir. Japonlar, kadroları yenilemekte ve Çine takviye kıtaları göndermekte çok müşkülât çekmektedirler; 4 Çinli henüz Japonlara teslim edilmedi Tokyo İngiliz sefiri müzakreye devam için iki güne kadar talimat alacak Londra 14 (AA) — Slâhiyetter mahafilde beyan olunduğuna güre, Japonlar tarafından istenilmekte | olan Tlentsin'li dört Çinli, henüz İngiliz memurlarının elinde bulun- maktadırlar, Bunların Japonlara teslimi, şahsi olarak hareket eden iki kişi tarafn- dan Habeas Corpeess kanunu mucibin- | ce kendisinden bir istinaf talebinde | bulunmuş olan İmtiyazlı mıntaka Be- lediye meclisinin vereceği karara bağ- hı bulunmaktadır. Mevkuf İngiliz ataşemiliteri Londra 14 (A.A) — Resmen bil dirildiğine göre, Tokyodaki İngiliz se- farethanesi tercümanı yüzbaşı Ge- rard Parker, Japonların elinde mev- kuf bulunmakta olan albay Espears'ı ziyaret etmek üzere Kalgan'a gitmiş- tir. Şimdiden Pekine muvasalat etmiş oaln Parker, Espears'ı yarın görece- ğini ümid etmektedir. Bu ziyaretin gayesi, Espears'ın sihhatte olup ol- madığını ve kendisine iyi muamele edilip edilmediğini tahkik edip öğren- mektir. İngilterenin talimatı iki güne kadar Tokyoya gideecek Tokyo 14 (AA) — İngiltere bü- yük elçisi Craigie, öğleyin Kato'yu ziyaret ederek Londrudan talimatı iki güne kadar alacağını ve bu tali- matın iktisadi meseleleri ve bilhassa Çin parası ve Fapi'nin imtiyazlı mmn- takada tedarülünü de ihtivg eyliye- ceğini bildirmiştir, Büyük elçi bu teahhürün işleri sü- rüncemede birakmak zihniyetinden değil, münhasıran meselentu kar şıklığından ve Fransa ve Amerika ile istişarede bulunmak zaruretinden ileri geldiğini temin eylemiştir, Askeri azanın Tokyodan ayrılmış olmasına Tağmen Japon heyeti mu- rahhasası arasında bazı nikbinlik gösterilmektedir, Tienisin 4 (AA.) — “Bugün ya- pıilması mukarrer İngiliz aleyhtarı nümayişler dolayısile İngiliz maka- matı imtiyaz mıntakasında motörlü bölük ile gönüllü teşkilâtını seferber etmiştir. izmir limanındaki Yahudiler gitti Bugün Cenevrede dünya “Yahudi kongresi toplanıyor İzmir 14 (A.A) — Çek musevilerini hamilen bir kaç gündenberi limanı- mızda bulunmakta olan Panama bân- dıralı Parita vapuru bugün saat 13 de lmanımızdan hareket etmiştir. Va- purun nereye gideceği belli değildir. Cenevre 14 (A.A.) — 21 inci dünya müş ve Türkiye büyük elçisini kabul | talebelerden kabul edilenleri alarak yahudi kongresi 15 ağustosta açılar etmiştir. Lord OHalifax, Londrada | iki gün kalacaktır. Londra yeraltı treninde kaza Londra 14 (A.A) — Yeraltı treni bütün süratile giderken yoldan çık- bu akşam llmanımızdan hâreket ede- cektir. Yemekten zehirlenmiş Fatihte, Haydar caddesinde 40 nu- maralı evde oturan — Ali oğlu Mecid, çoğu ağır cimek Üzeşe 20 Ş: . le aralı var- | hirlenmiş, berayı tedavi. Cerrahpaşa Sİ hastanesine Kslaysız kapta yemek yediğinden ze- BAREL caktır, Amerika, Filistin, İngiltere, Polonya, Romanya, Fransa, Belçika, Hollanda, Bulgaristan, Yunanistan, Macaristan, Skandinavya memleket- leri, Slovakya, Mısır ve cenubi Ame- rika memleketlerine mensup 600 de- lege iştirak edecektir, , Avrupanın vaziyeti karşısında Japonya Tokyo Kabinesi, bazı kararlar ittihaz etmek üzeredir Londra 14 — Japon Başvekil B, Hiranumua dün gazetecilere yaptığı beyanatta şunları söylemiştir; —« Kabine, Avrupanın siyasi vazi- yeti hakkında bazı tedbirler almak için bir plân hazırlamaktadır. Bu ted- birler Kabinenin geçen haziranda it- tibaz etmiş olduğu kararlara uygun olacaktır.» | Japon Kabinesinin geçen haziran- da vermiş olduğu Kararlar hakkında hiç birşey tebliğ edilmemekle beraber, bu kararların Japonyanın mihver deye Jetlerile tamamile teşriki mesai edemi- yeceği merkezinde olduğu söylenmek» tedir, eği f nelik tahrib edilmiştir. Cenubi Çinde |