16 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Ingiltere, Romanya ile Macaristan ve Bulgaristanın arasını bulacak Londra diplomasisinin bu sahada sarfettiği gayretler, müsbet semereler vermek üzeredir Londra 16 — İngilterenin Romanya ie Macaristan ve Bulgaristan arasın. da arazi ihtilâflarını halletmek için sarfettiği gayretler, müsbet neticeler vermek üzeredir. i Macar Başvekili Kont Teleki, Buda- peştede İngiliz sefirine Macaristanın herhangi bir devletin himayesi altına girmeği katiyen kabul etmiyeceği ve bitarafık siyasetinden ayrılmağı dü. şünmediğini beyan etmiştir. Macar mahafili Romanya ile Maca- ristan arasında bir mukârenet vuku- unu müsteb'ad görmüyorlar. Yakında İngilterenin iki memleketi biribirine yaklaştırmak için maddi gayretler sarfedecektir. Rumen - Bulgar münasebatına ge- dince, geçen hafta #i memleket mü- nasebatında bir gerginlik vukuundan korkulurken, şimdi aralarında bir sa- Jâh ve hattâ istikrar vuku bulmuştur. Paris 16 (Radyo) — Exchange 'Te- legraph ajansının bir telgrafına gö- re, Türk diplomasisi, Romanya ile Bulgaristan arasında bir itilâf zemini bulmağa çalışıyor. Bu takdirde Bulga- ristanın Balkan antantına girmesi ka- bil olacaktır, Eski Macar Hariciye Nazırının bir makalesi Budapeşte 16 — Eski Macar Hari- ciye Nazırı Eckart, Macar Hırlap ga- zetesinde yazdığı bir makalede diyor ki: — Macaristan, hiç kimseye âlet ol. mamak azmındadır. Biz Macarız ve yalnız başkalarının hoşuna gidecek bir hattı hareket değil, ancak bir Ma- car siyaseti takip edeceğiz. Macar - Rumen anlaşması Budapeşte 15 (A.A.) — Rumen - Ma- car anlaşması mucibince, Tisza nehri Üzerinde Macaristan odun sevkiyatına dün öğleden sonra başlamıştır. Italya, Danzig işinde Alman tezini kabul etti Von Ribbentrop, Salzburgta Cianonun endişelerini izaleye muvaffak olmuş Paris 10 (Radyo) — Berlinden Havas Muhabiri bildiriyor: Salburg ve Bergheş- taden mülâkatlarının neticeleri, Alman Güzelelerinin Ilsanından anlaşılmağa buş- Mamıştır. Alman gazeteleri, bir iki gün evvel Le- histanın taksimi zaruretinden, 'Trlanon ve Saint - Germalne munhedelerinin ta- dil edileceğinden bahsederken şimdi bü- ün dikkatlerini yeniden Danzig meselesi Üzerinde teksif etmişlerdir. Mevsuk malümata göre Von Ribbetrop, © Almanyanın vaziyeti hakkında Mussoli- Binin beslediği endişeleri Kont Cianoya verdiği izahat ile izaleye muvaffak O©l- muş, mihver devletlerinin yalnız siyaset sahasında değli, fakat fMiyatla sıkı iş- türük ve tesanüdlerini muhafaza etmele- Fi lâzımgeldiğin!, İngiltere ile Fransanın * Danzig meselesinde en nihayet ricat ed0- ©eklerini söylemiştir. Moskova askeri müzakereleri Sovyetler, anlaşmanın daha geniş ve şümullü olmasını istiyorlar Londra 15 (AA) — Daliy Teleg- raph diyor ki: «Öyle haber aldık ki İ hükümetine dün akşam Mos- kovadan Genel kurmay müzakereleri- nin terakkisi hakkında bir rapor gel- miştir. Bu müzakereler müsait bir ha- Ya içinde cereyan etmişe benziyor. Fa- kat intibaıız şudur ki, Sovyet heye- 4 murahhasası, anlaşma esasının İn- giltere ve Fransa tarafından derpiş edildiğinden daha geniş hatlar Üze- rinde araştırılmasını teklif eylemiştir. Söylenildiğine göre, Sovyetler Bir- ği, bir Avrupa harbine müteallik me. selelerden başka bir Rus » Japon har- bi takdirinde İngiltere ve Fransanın nasıl bir hattı hareket ittihaz edecek- lerini de müzükere etmek arzusunda» İngiliz murahhaslarına yeni talimat gönderileceğini yazıyor. Ankarada bir katil 12 sene hapse mahküm edildi Ankara 15 (Telefonla) — Ankara Ağırceza mahkemesi, Tevfik isminde birisini, kendisine bir tokat attığın. dan dolayı, bıçakla yaralıyarak öldü. Ten seyyar simitçi Bayburtlu İsmailin © muhakemesini bir celsede bitirmiş ve İsmaili 12 sene ağır hapse mahküm et- “miştir. be. İm uza LL Alman mahafiline göre Almanya ancak Danziğin iadesinden #onra bir sulh kon- feransına iştirâk edecektir. İtalyanın Danzig meselesinde Alman- yanın noktal nazanna iltihak ettiği, Ro- ma gazetelerinin şimdiye kadar muhafaza ettikleri ihtirazi bırakarak Danzig mesc- esinin milli bir mesele olmaktan çıka- rak bir bayrak ve göref meselesi oldüğu- nu ve umumi bir felâkete sebebiyet ve- rilmek istenmiyorsa bir an evvel balli Jâ- zımgeldiğini, şimdiki gerginliğin 1933 ey- İâlündeki gerginlikten daha ciddi oldu- gunu yaziyorlar. İki memleket matbua- tanın bu tarz lisanı, Berlin ile Romanın gene korkutma usulüne başvurduğunu göstermektedir. Pakat garp demokrasilerile Lehistan, bu şantajlara boyun eğmek niyetinde de- gildir. Franco, eylal sonunda İtalyayı ziyaret edecek Paris 16 — Mevsuk haberlere göre general Franco, önümüzdeki eylülün son nısfında İtalyayı resmen ziyaret edecektir. Franconun İtalyada ikamet ve istikbal programının esaslı hatları tesbit edilmiştir. Program mucibince Napolide Fran- conun şerefine bahri ve Romada aske- Tİ birer resmi geçid yapacaklar, bü- yük şenlikler tertip edilecektir. Londrada iki bomba patladı Londra 15 (AA) — Biri South. port ve diğeri de Lancshire'de olmak üzere dün gece iki otelde infilâk ol- muştur. İzmir defterdarlığı Ankara 15 (Telefonla) — İstanbul Defterdarlığı Varidat müdürü B. “Mümtaz Tarhanın İzmir Defterdarlı- Eına tayini yüksek tasdike iktiran et- miştir. vi Pendikte bir tren kazası Dün Pendikte bir tren kazası oldu. Bekçi Mehmed, trenin geleceği saatte geçidi kapamamış, bu sırada, -öküz arabasile karşı tarafa geçmek istiyen köylü Mehmed Köse, trenin altında kalmıştır. Mehmed ağırca yaralanmış ve derhal hastaneye kaldırılmıştır. Öküzlerden birisi sürüklenmiş ve ök müştür. Tahkikata devam ediliyor, 1 i Macar Hariciye Nazırı Almanyada Berlin 15 — Halihazırda ta mamile hususi olarak Dahiliye Nazırı B. Frick'in Bavyeradaki -malikânesin- de misafir bulunmakta olan B. Csaky, 17 ağustosta Salzburgüz B. Frick'in vereceği bir süarede hazır bulunacak- tır, B, Csaky'nin Salzburg civarında tatli müddetini geçirmekte olan B. von Ribbentrop ile yeniden görüşüp görüşmiyeceği malüm değildir, Salâhiyettar mahafil, amiral Hor- ty'nin resmen Almanyayı ziyaret et- mesinin mutasavver olmadığını beyan etmektedirler. Budapeşte 15 (A.A.) — Macar ajan. sı, Almanyanın Macaristan Üzerinde ültimatoma kadar dayanan bir tazyik yaptığına dair bazı ecnebi matbuatın neşriyatını tekzip etmektedir. Maarif Vekâletinin mühim bir tamimi Her çocuk ilk tahsilini mut- lak surette Türk mekteple- rinde yapacaktır Ankara 15 (Telefonla) 1788 nü İ maralı kanuna göre, Türkiye Cümhu- riyeti vatandaşı çocuklarının ilk tah- sillerini mutlak surette Türk meklep- lerinde yapmaları lâzımgelmektedir. | Maarif Vekâleti kanunün bu hükmü- nün tatbik şekline ait olmak üzere Maarif müdürlüklerine mühim bir ta- ip göndermiştir. Aynen bildiriyo. yla okullarına ve orta dere» celi yabancı okullarının ilk kısımları- na devam eden ve yabancı tabiiyetin- de bulunan talebelerden Türkiye Cüm- huriyeti vatandaşlığına geçenlerin 1788 numaralı kanuna göre, ilk tahsil- lerine Türk mekteplerinde devam et- meleri icab ederken, bazılarının gene yabancı okullarına devam ettikleri, bu suretle velilerinin ve yabancı okul idarelerinin, sözü geçen kanunun hü. kümlerine riayet etmedikleri tedkik neticesinde anlaşılmıştır. Bu gibi talebelerin Türk vatandaş- liğına kabul edildikleri tarihten itiba. ren Türk okullarına geçmeleri mec. buri olduğundan, devam etmekte ok dukları yabancı okul idarelerinin, ta- lebelerinden Türkiye Cümhuriyeti va- tandaşlığına geçenleri, geçiş tarihin. den itibaren Türk okullarına yazılmak üzere tasdikname ile okuldan çıkar. maları ve keyfiyetin Maarif müdür. lüklerine bildirilmesi icab eder.» . |. Nafia Vekili . Adanaya gidecek Adana 15 (Telefonla) — İyi bir kaynaktan aldığım malümata göre, Nafia Vekilimiz Ali Fuad Cebesoy bu ayın yirmisinde şehrimize gelecektir. Nafia Vekilimizin bu ziyareti, bü- yük Seyhan barajının temel atma me- rasiminde bulunmak içindir. 'Temele Wk harcı bizzat Nafia Vekilimiz koya. caktır. #”. Nafıa Vekili general Ali Fuad Edir. neye gitmiştir. Sıhhiye Vekili Karadenizde tedkik seyahatine çıktı Ankara 16 — Sıhhiye Veklii, Kara- deniz sahil vilâyetlerinde tedkikatta bulunmak üzere bugün Sivasa hare- ket etmiştir. Vekil ay nihayetinde İs- tanbula gidecektir. Milli Şef bu sabah Trak- ya manevralarına gittiler Reisicümhur İsmet İnönü, askeri manevralarda hazır bulunmak üzere sabah maiyeti ile beraber saat sekizde Trakyaya hareket etmişlerdir. ———— az... Hitler- Burckhardt mülâ- katı Londraya bildirildi Milletler Cemiyetinin Danzig yüksek komiseri: “Meselenin sulh yolu ile halledilebileceği ümidini kaybetmedim,, diyor Londra 15 (A.A) — Selâhiyettar İngiliz mabhafilinde beyan olunduğuna göre, Mil- ler Cemiyetinin Danzig komiseri Burek- bardt, Hitlerle yaptığı mülâkatı mgiliz hükümetine bildirmiştir. Fakat İn- gütere hükümetine Danzig meselesinin halli hakkında ne Burokhardi'dan ne de herhangi başka bir yerden teklifler ya- pılmış değildir. Resmi İngüiz mahaflli, Burekhardtın İngiltereye gerek bu kere yaptığı, gerek Merde yapabileceği tebligat hususunda akı bir ketumiyet muhafaza edileceğini tasrih etmektedir. Diplomatik yahafilde, Burekhardtin Londraya gelmek niyetinde olduğuna dair bazı gazetelerin neşriyatı hakkında ademi malümat beyan olunmaktadır. Yine söylendiğine göre, Burekhordt, İngiltereye, Milletler Cemiyetinde Danzig Aşini tedkike memur Üçler komitesinin mazbata muha:rriri sıfatile, Hitlerin dave- tine icabet ettiğini haber vermiş ve İngil- tere de ayni sfatla Burekhardt'a Danzig hakkındaki omoktainazarını bildirmiştir. Bu noktainazar Châmberlain ve Halifax tarafından izah olduğu şeklidedir. İşte bu #uretledir ki Burekhardt, Hitlerle görü- gürken İngiliz noktalnazarını izah etmiş ve buna kendi mütalâasanı da ilâve eyle- miştir. Dansig 15 (A.A.) — Bertchtesga- | Cemiyeti denden dönmüş olan Milletler Cemi- yetinin Danzig yüksek komiseri Dr. Burekhardt, bugün öğleden sonra ya- bancı gazetecilere aşağıdaki yazıl beyanatı vermiştir; «Cenevreye gitmedim. o Milletler genel sekreteri ile hiç bir görüşmede bulunmadım. Londrâya da gitmek niyetinde değilim. Yalnız Al manyada az bir müddet kaldam ve bu esnada Hitler ile Danziği alâka- dar eden dahili meseleler üzerinde kısa bir görüşme yapmak fırsatını buldum.» Dr. Burkhardt, gazetecilerin or- duğu müteaddid suallere cevab ola» rak da ayrıca şu sözleri söylemiştir: «Danzig meselesinin sulh yolu ile halledilebileceği ümidini kaybetme- dim. Polonya umumi komiseri B. Şo- daki ile Danzig âyan reisi B, Greiserin serbes şehri alâkadar eden bazı me. geleler üzerinde yarın ilk bir görüş- mede bulunmaları pek müstebad de- ğildir. Japonya hükümeti Berlin - Roma mihverine ne şartla girecek Rusya, Danzig yüzünden harbe girerse Japonya da kendisine harb ilân edecekmiş Londra 15 (AA) — Havas muhabiri bildiriyor: Londradaki Japon mabhfilleri, Tokyodan aldıkları son haberlere atfen Japonyanın İtalyan - Alman askeri paktına tam ve kati bir surette iltihakı mevzuu bahsol- muyacağı flkrindedir. Tokyodan gelen haberlere göre, kabine yeni Avrupa vaziyeti karşısında Japonya» hin alacağı hattı hareket üzerinde mü- tabakat halinde bir formülü kabul et- miştir. Cuma günkü beşler toplantısında bu formül tasvip olunacaktır. Londradaki Japon mabfillerinin dü- şüncelerine gü Japonyanın muhtemel İngiliz - Leh ittifakı 200 İngiliz bombardıman tayyaresi Lehistana gidiyor Londra 15 — İngiliz Hariciye Ne- zareti, karşılıklı İngiliz - Leh yardım paktının esaslarını tesbit etmekle meşguldür. Bu yardım paktının pro- jesi, geçen hafta Leh hükümetine tevdi edilmiştir. Berlin 15 — Resmi Alman gazete- leri, Danzig meselesile meşgul olma- ğa devam etmekte ve Lehistan mu- kavemet gösteriyorsa, kabahat, ken- disine yardım eden İngiltereye ait bulunduğunu söylemektedir. Bir habere göre, 200 İngiliz bom- bardıman tayyaresi, Lehistana git- mek üzere Dashan adasının üzerin- den geçmişlerdir. Üsküdarda feci bir kaza Evkaf idaresine aid şoför Emrullahin idaresindeki 282 numaralı su kamyonu dün akşam saat 19 buçuk sıralarında Bağlarbaşından Üsküdara inerken Kâzım adında bir hamala çarparak ezmiştir. Hamal derhal ölmüştür. Şolör kamyo- nu durduramamış ve biraz ileride de do- kuz yaşlarında bir çocuğu çarpıp yara» lamıştır. i bir Avrupa buhranı Karşisindaki hatiı hareketini, Sovyetler Birliğinin Hattı ha- zeketi tayin eyliyecektir. Meselâ, eğer Sovyetler Birliği, Dansig işinden doğacak bir harpte garp devletleri ile birlikte hareket ederse Japonyanın bitaraflığını muhafaza etmesi mümkün olmiyacak ve Sovyetler Birliğine harp ilân eyliyecektir. Buna mukabil eğer Moskova bitaraf ka- lursa, Tokyo için harbe girmiye hiç bir sebep mevcud olmiyataktır. Londradaki Japon mahfillerine göre, B, Arltanın hükümetteki müfritler ile mütediller arasında bulduğu uzlaşma projesinin esasları işte bunlardır. Adanada Ingiliz misafirlerimiz | Avam kamarasından bir âza ile iki üniversiteli şehrimize geliyorlar Adana 15 (A.A.) — İngiliz Avam Kamarası azasından Tohannarvey ve İngiliz üniversite gençlerinden Her. paget ile Gepenery şehrimize gelmiş» ler ve tetkiklerde bulunmuşlardır, Misafirler Belediye tarafından mi- safir edilmişlerdir. Kendilerine parti tarafından bir ziyafet verilmiştir. Mi. safirlerimiz, vilâyeti, partiyi, beledi. yeyi ziyaret ve şehrin muhtelif yer« lerini gezmişlerdir. B. Tohannarvey ve iki talebe bu gün İstanbula gitmişlerdir. Ziraat Vekili Akçakocada Akçakoca 15 — Ziraat Vekili B. Mulğ 4s Erkmen buraya gelmiştir. Ziraat Vekili hükümet konağında bir müd, det istirahatten sonra köylerden ge len halk mümessillerini kabul ederek Akçakocanın meyvacılığı ve bilhassa fındık mahsulü hakkında köylünün dileklerini dinlemiştir. Vekil, Düzceye müteveccihen hare. ket etmiştir.