16 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

16 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

© müryolları m mm AKŞAM Manevra mıntakasında MN Şef İsmet İnönünün Floryada, şarpi ile denizde yaptığı gözintiden iki intiba (Baştarafı 1 inci sahifede) danlarla birlikte manevra sahasına gitmiştir. Mareşal, manevra vaziyeti alınış bulunan kıtaları baştan başa dolaşarak teftiş etmiş ve yine maiye- ti erkânı ile birlikte bu akşam geç vakit Edirneye dönmüştür. Harekâta yarın sabah başlanacak- tır, Edirne 15 (A.A) — Manevralar münasebetile Edirmeye bugün İstan- buldan bazı mebuslarımız gelmiştir. Nafla Vekili general Ali Fund Ce- besöy öğleden sonra otomobille bu- raya varmıştır. Başmüşavir Sabri ve Vali Ferid tarafından karşılanan Ve- ktl doğruca umumi müfettişliğe git- miştir, Bu ziyarette alâkalılardan bazı izahat alan Vekil, Trakyadaki yol, köprü vesaire hakkında beyanat- ta bulunarak beton yollar üzerindeki faaliyetini tebarüz ettirmiş ve ayrıca Trakyadaki diğer ehemmiyetli yol- ların da ıslâh ve inşası için yakında faaliyete geçileceğini, Meriçin temiz. lettirilmesine ait etüdlerin bitmek üzere bulunduğunu ilâve etmiştir. Edirne, manevralar münasebetile şen ve mutlu günler yaşamaktadır, Amerikadaki tren kazası Enkaz altından çıkarılan ölüler 24 oldu Reno (Amerika) 15 (A.A.) — Evvel. isi gün Şikagodan hareket eden lüks trenin yoldan çıkmasını intaç etmek cürmü ile şüpheli altı kişi tevkif olunmuştur. Bunların arasında bun- dan iki sene evvel bir tren kazasın- da ayağını kaybeden ve şimendifer- lerden intikam almağa yemin etmiş Donclur adımda sağır ve dilsiz bir adam da vardır. Enkaz kaldırılırken yeniden iki ce- sed meydana çıkmış, bu suretle ka- zada ölenlerin sayısı 24 e çıkmıştır. Dizel motörü ile işliyen mezkür trenin inşasi için iki buçuk milyon dolar sarfedilmişti. Yugoslavyanın Almanyadan aldığı avcı tayyareleri Berlin 15 (A.A.) — Börsenzeltung gazetesinin bildirdiğine göre, Nes serchmidt firması tarafından Yugos- lav hava ordusu hesabına inşa edi- len 9 Alman avcı tayyaresi Belgrada gelmiştir. Bu tayyareler, Yugoslav Hava Ne- zareti tarafından Almanyaya sipa- riş edilen tayyarelerin ilk kısmını teşkil etmektedir. Adanaya şehrimizden 181 doktor gidiyor Adana 15 (Telefonla) — Aldığım malümata göre, şehrimiz Sıtma ensti- tüsünde kurs görmek üzere İstanbul- dan 4 eylülde şehrimize 181 yeni dok- torumuzdan müteşekkli büyük bir ka- file gelecektir. Genç doktorlarımızın 91 i sivil, 901 Askeri tibbiyelidir, Sıtma enstitüsündeki kurs bir bu- yuk ay devam edecektir, Kursu müte- akip doktorlar vazifelerine tayin edi. teceklerdir. Adana Halkevi temsil kolu köyleri geziyor Adana 15 (Telefonla) — Bir temsil vermek üzere İncirlik köyüne giden Adana Halkevi temsil kolu bugün köy- den dönmüştür. Gençler, (Kanun adamı) ve (Tay- siye mektubu) adlı iki temsil vermiş. lerdir. Bu temsiller açık havada yapıl. miş ve bu muhitteki binlerce köylü temsili seyretmişlerdir. Adana Halkevi, köy temsillerine de- vam edecektir. Bu yaz Adananın bü- yük köyleri gezilecektir. İzmir Fuarına gideceklere tenzilât Ankara 15 (A.A) — Haber aldığı miza yöre, İzmir fuarına gidecek yol- “culara bilet ücretlerinden Devlet de- ince yapılan tenzi- Iltan başka Yâfaklı vagonlar ida- çesinco de yatak ücretlerinde yüzde n pim dilmiştir. Louvre'dan çalınan kıymetli tablo Çalan bir Rus ressamı getirip müstantiğe teslim etti Paris 15 — Bundan birkaç ay ev- vel Pariste Louvre müzesinden çalın» mış olan ressam Watteau'nun «L'İn. different (o lâkayit» onamındaki tablosu, genç Rus ressamlarından Bougoulevski tarafından mmüstantik- Uğe getirilerek teslim edilmiştir. Hır. sız ressam, tabloyu asıldığı yerden alarak çeketi altında saklıyarak mü- zeden çıkardığını itiraf etmiş ve de- miştir ki: — Tablo, tamire muhtaçlı. Tamir ederek eski haline irca ettim, Yerine konulmak için size getirdim.» Tablo, eski yerine konmuş, hırsıs ressam da tevkif edilmiştir. Amerikanın bitaraflığı reisi bitaraflığın muhafazası lehinde Vaşington 15 (A.A.) — Ayan Mee- lisi ekseriyetinin lideri olan Barkley, kongrenin gelecek içtima devresinin başlangıcında bitaraflık siyaseti ta- kib edileceğini ilân etmesi lâzım gel- diğini, çünkü böyle bir siyasetin açıkça tarifi Avrupada harbin patla- masına mani olmak hususunda bü- yük bir tesiri olacağını söylemiştir. Mumaileyh Amerikanın «Cash et Carry» kanununa tevfikan silâh ve cephane satması lâzım geleceğine dair Roosevelt tarafından serdedilen noktai nazara iştirak ettiğini söyliye- rek demiştir ki: — «Harb malzemesi" alıcılara ald vapurlarla nakledildiği (müddetçe General Franco Romaya gidiyor Roma 15 (AA) — Eylülün son haftaları içinde burayı ziyaret edecek olan generali Francoyu karşılamak ve İzaz eylemek için hazırlıklara baş- lanmıştır. Bu ziyaret esnasında bir çok mühim büyük tezahürler, ezcüm. le Napolide hir bahriye resmi geçidi, Romada büyük bir askeri geçid resmi ve ayrıca bir folklor bayramı y&pılar ingilterede manevra Umumi harptenberi İngilte- rede bu kadar asker toplan- dığı ül işti Londra 15 (A.A) — Eylülde kara ordusunun yapacağı büyük manev- raların hazırlıkları faaliyetle devam etmektedir. Umumi harplenberi İn- gilterede bu kadar asker toplandığı görülmemiştir. Dün sabahtanberi orta İngilterede mühim manevralar olmaktadır. Kı- taatın süratle nakli ve mühim kuy- vetlerin gizlenerek yürüyebilmeleri meselesi bilhassa bu manevralarda tetkik olunmaktağır, Polonyada 25 ecnebi gazete- , nin satışı yasak edildi Varşova 15 (A.A.) — Polonya ma- kamları ekserisi Alman olmak üzere 25 gazete ve mecmuanın satılmasını menetmişlerdir. Menedilen gazeteler arasında iki Moskova gazetesi, Bra» tislava'da “intişar eden Rusça bir ga zete ve Paris'te Çek'çe çıkan bir gü- zete bulunmaktadır. Parlâmentolar arası konfe- rans açıldı Oslo 15 (A.A) — Parlâmentolar arası konferansı, bugün Belçika de- legesi B, Caryov de Wiartın relsliğin- de 35 inci toplantısına başlamıştır. Üniversitenin büyük salonunda ya- pılan açılış celsesinde Kral, Vellahd ve bir çok yüksek zevat hazır bulun- muştur. Bişi Bir İngiliz yolcu tayyaresi düştü Kopenhag 15 (AA.) — Hamburg.. dan Kopenhaga giden bir İngiliz yolcu tayyaresi, Storsrom Köprüsü civarında alev içinde denize düşmüş- tür. Yaralanmış olan pilot kurtar. mıştır. Fakat makinist ile döt yolcu- nun akibeti meçhuldür. Bunların bo- Zuldukları kuvetle tahmin olunmak. tadır. İsviçre - Sovyetler Birliği mü- prensij dilmiştir. Maaşlarda 82 bin lira zam farkı - Belediye idarel hususiye memurları ile idarel bususiye bütçesinden maaş alan muallimlerin mâaşlarına yeni Barem kanunu mucibince zam yapıl dığını yazmıştık, Bu zammın bütçede husule getireceği fark, Belediye ve ida- rel hususiye memurları için senede 28 bin, Ee muallimleri için de 56 16 Ağan 1030. Çinliler, karaya çıkan Japon kuvvetlerini geri püskürtüler Amerika hükümeti, Uzak Şarkta cereyan etmekte olan hâdiselere lâkayıd kalamaz Şanghay 15 (A.A.) — Tlentsinde bu- lunan bütün İtalyan ve Alman gaze- tecileri, Tokyodaki merkez büroların- maktadır. Hong - Kong 15 (A.A) — Cheklal ajansı bildiriyor: 1 ağustosta başla- dıkları mukabil taarruza muvaffaki- yetle deyam eden Çin kıtaları mghalli müdafaa teşekküllerinin yardimıle Wangmoon civarında kâin Chungs. han mıntakası sahillerinde geçende karaya çıkan Japonları geri püskürt- müşlerdir. Japonlar, Çinlilerin tazyikli altında harp gemilerine iltica etmek xaecbu- riyetinde kalmışlardır. Bu gemiler, İngilizlerin kiraladık. ları arâzinin garbinde Paoar istika- metinde uzaklaşmışlardır. Amerika Uzak Şarka lâkayıd kalamaz Hong - Kong 15 (A.A.) — Chekini ajansı bildiriyor: Şanghayda çıkan «China Press» gazetesina beyanatta bulunan Amerikan Çin ticaret ata- şesi Julean Arnold, Amerikan efkârı umumiyesinin vaziyet hakkında şim- di bir kanaat edindiğini, Amerikalı. ların Uzak Şark hadiselerile yakından alâkadar olduklarını ve haklarına rlayet ettirmek lâzım geldiğini anla- dıklarını söylemiştir. Arnold, Amerikada bir sene kaldık- tan sonra geçenlerde Çine dönmüş- tür, Mumaileyh infirad siyasetinin sona erdiğini ve Amerika halkının şimdi eskisinden ziyade dünya hâdi. selerile alâkadar olduğunu ilâve et- miştir. Şanghaya dönmeden evvel Arnold Çinin cenubu garbi mıntakalarımı zi- yaret etmiştir. Mumaileyh Çinlilerin endüstrilerini Serhnan muntakasına nakletmek hususunda gösterdikleri mahareti ve harb halinde bulunul- masına rağmen - endüştri sahasında görülen faaliyeti takdir ettiğini be. yan etmiştir. Londra mahafili, vaziyeti ciddi telâkki ediyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) garp hudutlarında yapmakta oldu- ğu tahşidat da vardır. Bu tahşidatın manevi bir tesir yap- mağa matuf olması muhtemeldir. Fakat geçen sene yaz mevsiminde Çekoslovakya nevralar ve Almanyanın Avrupanın şarkında en yakın komşularile mü. nasebat vaziyeti nazarı itibare alına- rak Londrada ağustos ayının son ya- rısının pek zorlu geçeceği zannedil. mektedir. Lord Halifax'n $ ağustosta parlâ- mento tatil edilmezden evvel yaptı- ğı beyanat hatırlardadır. Mumaileyh bu dakikada istikbali nikbinlikle kar- şılamaktan teyakki etmek lâzım gel- diğini beyan etmişti. O zaman İngi- liz Hariciye Nazırının dediği gibi parola, tayakkuz ve sinirlere mutlâk hâkimiyet olmalıdır. İtalyada muhtelif sınıfların silâh al tına çağırılması, Roma-Berlin mihveri. nin tesanüdünü göstermeğe matuf başka bir korkutma manevrası te- lâkki edilmektedir. İskenderiye limanında alı- nan tahaffuz tedbirleri Kahire 15 — Mısır erkânıharbiye- sile İngiliz amirallığı arâsında hasıl olan anlaşma üzerine, İskenderiye limanında bulunan İngiliz #ilosuna iman methalini tahtelbahirlere ve meayinlere karşı çelik ağlarla süratle ziyetin vehametine bir delil olarak «telâkki edilmekte ve bu tedbifin yal- nız bir tahtelbahir hücumuna karşı değil, fakat (İskenderiye limanının methalinde bir gemi patırmak sure- tile orada bulunan İngiliz harp ge- milerini kapamakta menfaati bulu- nanecnebi bir devlet mütehassısları- nın her hangi bir teşebbüsüne karşı alındığı zannolunmaktadır. İngiliz bahri makamafı, bu emri alır almaz filoyu baskın tarzında her hangi bir hücuma karşı masun bira- lerek ittihaz edildiği kaydedilmekte. dir. Berlin 15 (A.A.) — Alman matbu. atı, İtalyan - Alman müzakerelerini mevzuubahis ederek Danzig mesele- sinin mutlak surette halledilmesi lâ“ zam geldiğini ve bu hususta bir ka- rar da verilmek üzere olduğunu Salzburg mülâkatı son bir ih- tar teşkil ediyormuş Berlin 15 (A.A) — Alman gazeteleri, İtalyan matbuatının formülünü tekrar ederek hülâzaten Salzburg görüşmelerinin. mihver devieilerinin son ihlarını teşkil ettiğini yazmaktadır. Börsenreibun, diyor ki: memleketlerde çıkan gaze- telerin telâşı bu memleketlerin ülyaetle rini bir çıkranza soktuklarını göstermek- tedir. Danzig şimdi olduğu gibi ilhak edi- leceği güne kadar Avrupa için bir mesele teşkli edecek ve kimse bizi, Almanya ile İtalyayı, bu meseleyi hallelmekten men'- edemiyecektir. Mihverin cenubu şarklde takib ettiği politika açık ve makuldür. Bü istikamette şaşırıma hareketleri yapılamaz. Bizim için Dünzıg, mühver siyasetinin ersam içinde ilk plânda bulunmakta- > Londra 15 (AA) Alman - italyan görüşmeleri kadar Fütler - Burckhardt mülâkatı da İngiliz matbuslü için karan- ikta kalmaktadır. Sabah gazeteleri, Milleğler Cemiyeti ko- miserinin Berehlesgaden'e gitmeden ev- vel Londradan talimat almamış olmasına, rağınen Hitlere İngiltere hükümetinin katiyetle (verdiği okararlar o hakkında malümat verecek vaziyette olduğunu yaz- maktadırlar. Geri kalan şey, Burekhardtin yaptığı mülâkallan ne gibi bir intiba edindiğini ve bilhassa bundan sonra ne yapacağını tayin etmekten ibarettir. Yugoslavya, hâdisatı dikkat» le takip ediyor Belgrad 15 (A.A) — Yugualav matbuati İtalyan - Alman görüşmelerile meşgul ol- mağa devam etmekte ye bu hususta muh- telif hükümet merkezlerinde yapılan tef- Airleri iktibas eylemektedir. Gazetelere göre bu görüşmeler osnasın- da bilhassa Danzig ve Akdeniz meseleleri mevzuubahis olmuştur. Hadiselerin inki- şafı dikkatle takib edilmektedir. Fransız gazeteleri ne it : : : il | mümkün olduğu kadar fazla meseleyi or- taya atmak mecburiyelindeğir.» Times muhabirinin Çekyadan kovulmasından vaz geçildi ve New - muhabiri Parker'i hudut harlelne çir