16 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Dünden itibaren Trakya manevrâ- ları başlamış, şehrimizde de pasif müdafaa tedbirlerinin alınmasına devam edilmiştir. Vali muavini B. Muzaffer, Dahliye Vekâleti Seferber. lik şubesi müdürü B. Hüsameddin, Vilâyet Seferberlik müdürü B. Nail, İtfaiye müdürü B. İhsan dün sabah manevra esnasmda hava İaarruzuna maruz kalacak Beyoğlu, Beşiktaş, Beyazıt ve Fatihte teftişler yapmış- Jardır. Tayyare hücumunun ne gün ve ne zaman yapılacağı kati surette belli değildir. İstanbul üzerine tay- yare filolarının gelişi haberi Vilâyet tarafından alınınca, Beyazıt Yangın : kulesindeki canavar düdüğü vasıta- © sile âlarm yani tehlike hali Dân edi- Jecek ve Beyazıt kulesindeki canavar düdüğünün sesini şehrin diğer mey- kilerindeki düdüklerin sesi takib ede- cektir, Ayrca mahalle aralarında dolaşa- cak motosikletli polislerin düdükleri, keyfiyeti mahalle halkına bildirecek- tir. Bu düdük seslerinden itibaren İs- tanbul seması üzerinde tayyarelerin yarım saat sonra görülecekleri tah- min edilmektedir. Binaenaleyh bu yarım saat İçinde halk sığınaklara iltica edecektir. Taarruz sırasında gühinda bulunacaklar, kendi evle rindeki meycut sığınaklara veya boğ- rum ve bahçelerde üstü kapalı yer- lere gireceklerdir. Düdük sesini işi tenlerden sokakta bulunanlar, evle. rine yakın bir yerde iseler derhal ev- Jerine girecekler, evlerine yakın ol mıyanlar o civardaki umumi sığınak- Jara İltica edeceklerdir. Umumi sığı- nakların âlacakları insan miktarı ev- velce tesbit edildiğinden bu sığınak- © Jar dolduktan sonra mütebaki kim- seler diğer en yakın sığınaklara gire ceklerdir. Bu esnada kırlarda bulunanlarla evleri ahşap olanlar, seyrek olmak ve sıkışık bulunmamak şartile kırlara açılacaklardır. Nakliye vasıtaları da âlarm, yani tehlike işareti verilir. verilmez bu- Jundukları mevkide hemen duracak- — halkın içeriye girmesine meydan ver. — miyeceklerdir. İstanbula gelecek tayyarelerin şeh- Te hiç birşey atmıyacakları tabiidir. — Ancak bu fayyarelerin müteaddid © tahrib, zehirligaz ve yangın bomba- ları attıkları farzedilecektir. Bu tak- dirde teşkil edilmiş hususi ekipler derhal hadise mahalline sevkedile- - mefruz hasarları haber alıp maiye. © Ülndeki ekipleri oraya sevkedecektir. © Yukamda kaydettiğimiz gibi İstan- bul semasında tayyareler gözükmek- e berâber hakikat halde tayyareler- — den şehre hiç birşey atılacak değildir. Bombaların atılması farazi mahiyet- tedir. Bu itibarla tehlike işaretini bil- diren düdükler çalımr çalınmaz hal. — kın telişa düşmemesi lâzımdır. Mak- ç sad, halka ve vazifedarlara vazifele- Tine riayet derecelerini öğretmek ve bunlara alıştırmaktan ibarettir, Vilâ- yetçe pasif olarak alınacak bu ko- o runma tedbirlerinden başka aktif o müdafaa tedbirleri de ciheti askeri- İstanbulda yapılacak hav hücumundan halkın endi- şeye düşmesine mahal yok Tayyareler şehre hiç bir şey atmıyacaklar- dır. Hava hücumu tecrübesinden maksad halka, vazifedarlara vazifelerini öğretmektir Halkın telâşa kapılıp fazla ekmek tedarik etmesine lüzum yoktur kendi ikamet! muhtelif mevkilerine tabye edilmiş toplar ve ağır makineli tüfekler ta- rafından hartuç ve manevra fişikleri Atılacağından bu fişeklerin oatılma- sından çıkan seslerden de hiç telâş gösterilmemesi lâzımdır. Gerek Vilâyet, gerek ciheti aske- riyece bütün bu tedbirlerin ne dere- ceye kadar mükemmeliyetle tatbik edilmiş olduğunu tesbit etmek tizere hakemler tayin edilmiştir. Hakemle- rin kollarında beyaz bazubend ve hâmil oldukları otomobillerde de be- yaz flâmalar. bulunacaktır. Bu taar- Tuz sırasında gazetecilerin ve gazete- cilere ald vesaiti nakliyenin de ser- besçe dolaşmalarına Vilâyetçe mü- saade edilmiştir. Gazetecilerle bulun- dukları vesait de hakemler gibi be- yaz bazubendler ve flâmalı olacaklar- dır. © Bazi kimselerin manevra münase- betile yapılacak hava taarruzundan telâş ederek günlük ihtiyaçlarından fazla ekmek tedarik etmeğe kalkış tıkları görülmüştür. Bu münasebet- le Vali ve Belediye relsi doktor Lütfi Kırdar bir muharririmize şu sözleri söylemiştir: — Manevra münasebetile halkın Tüzumunden fazla ekmek tedarik et- tiğini görüyoruz. Buna katiyen lü- zum yoktur. Manevra sırasında ya- pılacak hava taarruz tecrübesi, kısa bir zamana münhasırdır. Binaenaleyh fırınlar açıktır; her zaman ekmek tedarik edilebilir. Halk, fazla ekmek tedarik etmemelidir. Telâşa hiç lüzum yoktur, Vali doktor B. Lütfi Kırdarn bu sözleri de hava tecrübesinin öyle bazı kimselerin zan ve tahmin ettiği gibi uzun sürmiyeceği ve halkın ek- meksiz, erzaksız kalması mevzuu- bahis olmadığını göstermektedir. Adliyede korunma tertibatı Tehlike işaretini veren düdük öt- türülünce Adliyede de yapılacak ko- runma işi için lâzım gelen tertibat alınmıştır. Tehlike ânında Adliye ko- Tidorlarında ve mahkeme salonların- da bulunan dinleyicilerle gayri mev- kuf dava alâkadarları sükünetle alt katta postane salonuna indirilecek- lerdir. Mahkemelerdeki o hâkimlerin ve vazifede bulunan diğer alâkadar- ların o andaki vâziyetleri de tesbit edilmiştir. Bira satan yerler yüzde 48 tenzilât yapacaklar Bira fiyatlarının oucuzlatıldığını yazmıştık. oBelediye iktisad mü- dürlüğü bu vaziyet karşısında gazi- no, birahane, lokanta ve diğer bira istihlâk edilen yerlerde Belediyece musaddak fiyatlarda yapılacak ten- zilâti tesbit etmiştir. Bu tenzilât, eski fiyatlara göre yüzde 48 nisbetinde tesbit edilmiş- tir. Bu karar, dün Belediye reisliğin- den bütün kaymakamlara tebliğ edilmiştir. Bira satan her yer, bira satış fiyatlarında bu yüzde 48 tenzi- Jâtı yapacaktır. a| Noksan tanplar nasıl ikmal edilecek Maarif Vekâleti bunun için izahname hazırladı Ankara 15 (Telefonla) — Subay ve as- keri memurlar kanununda yapılan bir tadil ile askeri ohliyetnamelerin kaldıri- dığı müâlâmdur. Ayni mevzu kanuna göre okullardan mezun olanların mskerlik mu- ameleleri doğrudan doğruya ellerindeki b edilecektir. Yalnız sihhi mazeretleri dolayıslle ber hangi bir veya bir kaç ders kampına gir- memiş olanlara diploma yerine birer ve- sika verilecektir. Maarif Vekâleti bu va- siyette bulunan talebelerin noksan kamp- Mg teren bir izahname (o hasırlamıştır. göre; A) Lise ve mundili okulları bitirenler yıl üniversite ve yüksek okullara girdik- leri takdirde noksan kampları sihhi ma- larında tamamlıyı B) Üniversite veya yüksek okullara gir- meyenler, sıhhi mazeretleri nihayet bul- duktan sonra mezun oldukları mıntaka- lardaki kültür direktörlüklerine müracat- la o lisenin ilk çıkacağı kampta tamam- uyacaklardır. Arzu edenler okulların me imal beklemiyerek talim taburlarında ve; garnizon komutanlarının münasib göre- ceği kıtalarda Ikmal edebileceklerdir. GC) Üniversite veya yüksek okulu biti- > noksan kampları sıhhi mazeretleri zall olduğu zman halen meri talimatna- me hükümleri dairesinde tamamlıyacak- lardır. Bu müddet içinde askere çağınlacak olanların kamp için müracaatları kabul odunmıyacaklr. 1935 senesinden evvel hak kazanmış ve fakat her hangi bir sebeble ehliyetname- sini almamış olan talebelere askeri ehli- yetname verilecektir. Hariçten lise ve ortaokul bitirme im- tihanlarına girenler askerlik dersinden nazari ve ameli ders ve talim gördüklerini vesika ile tevsik ettikleri takdirde diploma alabileceklerdir. Gizli mektep açanların mu- hakemesi Fatihteki evlerinde gizli mektep açarak çocuklara Arap harflerile ders okutmaktan mazmun Salih ile polise hakaretten mazpun karısı Fatmanın muhakemelerine dün asli- ye birinci ceza mahkemesinde bakıl- muştur, Dünkü celsede müddelumumi iddi- anamesini okuyarak Salihin, kanun ve nizamlara aykırı olarak gizli mek- tep açıp tedrisat yaptığı, kanısı Fat manın da vazife halinde polislere hakaret ettiği sabit olduğundan iki- sinin de cezalandırılmalarını istedi. Maznunların müdafaalarını hazırla. maları için muhakeme başka güne bırakıldı, Bir kaçakçı pe verildi Gümrük muhafaza teşkilâti me- murları, eskidenberi zan atında bu- İunan Kürd Osman isminde birisini, dün, Eminönünde şüpheli vaziyette görerek yakalamışlardır. Osmanm Üzeri aranmca, paketler içinde kül Myetli miktar heroin bulunarak mü. sadere edilmiştir, Kaçakçı adliyeye verilmiştir. Büyükada motörü mavnaya çarptı Dün sabah 8,45 de Haliç Şarap iskelesi önünde bir kaza olmuş, Li- man idaresine bağlı 2 numaralı rö- morkun arkasındaki mavnaya, Bü- yükada motörü bindirmiştir. Çarpış- ma neticesinde 293 numaralı mav- nanın dümeni kırılmış, insanca za- yiat olmamıştır. Açık teşekkür zeycim, sevgili babamız hazin ölümü dolayısile elemli günle- rimizde, dinmiyen göz yaşlarımıza ortak olan, telle, mektupla kederimi- xe iştirak eden sayın zevata ayrı ayrı teşekküre teessürümüz mâni oldu- Kundan yüksek gazetenizin tavassü- tumu rica ederiz. Eşi: Fahriye Çapanoğlu, oğulları: Bülent, Ercüment Çapanoğlu TİYATROLAR: RAŞİT RIZA — ERTUĞRUL SADİ TEK On bir yaşında yaman bir hırsız. 25 hırsızlık yapan Şahabeddin, dün de 15 çift kundura çalarken yakalandı Şimdiye kadar yirmi beşi müteca- viz hırsızlık yapan Şehabeddin adın- da on bir yaşında bir çocuk dün adli- yeye teslim edilmiştir. Şahabeddin muhtelif yerlerden öteberi çaldıktan sonra geçenlerde yakalanıp adliyeye verilmiş, yaşı kü- çük olduğundan Sultanahmed birin- Ci sulh ceza mahkemesinde gayri mevkuf olarak muhakeme altına alınmıştır. Bu muhakemesi devam ederken Şehabeddin dün öğle üzeri Çarşika- pı cıvarında dolaşırken orada kun- duracılık yapan Agop adında birini gözellemiş, Agop yemek yemek üze- re dışarı çıktığı sırada Şehabeddin yavaşca dükkâna girip on beş çift ayakkabı aşırmıştır. Hırsız çocuk kucağında ayakkabı- larla kaçarken Agobun dükkân kom- Şuları görmüşler ve polise haber ve- rerek kendisini yakalatmışlardır. Şehabeddin hakkında yeniden er- râk tanzim olunarak öğleden sonra adliyeye teslim edilmiş ve bu defa Sultanahmed birinci sulh ceza mah- kemesinde yapılan sorgu neticesinde tevkifine karar verilerek tevkifhane- ye gönderilmiştir. Küçük hırsız dün jandarmaların arasında adliye koridorunda muha- keme sirasını beklerken kendisinden vakayı soranlara, bu gibi işlere alı- şık bir tavırla şunları anlatıyordu: — Çaldım. Çünkü ihtiyacım var- dı, On bir yaşımdayım, Babam Sa- pancada Necip adında bir doktordur. — Peki, babanın yanında niçin durmuyorsun da burada hırsızlık yapıyorsun?, — Babam bana bakmıyordu. Her zaman döverdi, Bir defa da çok döv- dü, oradan kaçıp İstanbula geldim. Şimdi burada sokaklarda yatıyo- rum, Ekmek param da yok. Bunun için hırsızlık yapıyorum. Sapancaya gidecek param da yok. Âma Üvey babanın şefkati 200 liramı çalan üvey evlâdı- mı affediyorum, diyor Vefada üvey “babası ihtiyar Beki- Tin iki yüz Jirasını çalıp yakalanan BIlAl adındaki genç ile kendisini bu hırsızlığa teşvikten maznun arkada- şı Salâhaddin ve çalınan paraları saklamaktan maznun Salih dün Sul tanahmed ikinci sulh ceza mahkeme- sinde muhakeme altına alınmışlar- dır. Mahkemede Bill suçunu itiraf et- miş, arkadaşları kendisini teşvik et- tlklerini ve çaldığı iki yüz lirayı bi- lerek sakladıklarını inkâr etmişler- dir. Mahkemeye şahit olarak gelen Bİ- lâlin babası ihtiyar ve iki gözü üma Bekir de: — Bill üvey oğlumdur amma, kendisine iyi bakıyordum. Gücüm yettiği kadar harçlığım veriyordum. Herhalde bir cahillik yaparak bu pa- rayı çalmıştır. Ben şimdi kendisini affediyorum. Dedi. Maznun Bilâl da: — Cahillikle bu hırsızlığı yaptım. Diye tekrar suçunu itiraf etti, Gel miyen şahitlerin çağrılması için mu- hakeme başka güne bırakıldı. Eniştesini bıçakla yaralıyan Rüstem mahküm oldu Bir müddet evvel Kasımpaşada hemşiresine iyi bakmamasından hid- detlenerek bir kahvede eniştesi Keri- mi bıçakla yüzünden yaralayan Rüs- temin muhakemesi dün asliye birin. ci ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Muhakeme neticesinde Rüstemin su- çu sabit olduğundan 14 ay hapse mahküm edilmiş, ancak eniştesinin de kendisine küfretmesi tahrik mahi- yetinde görülerek cezası 4 ay yirmi güne indirilmiştir. Rüstem yirmi lira da tazminata mahküm olmuştur, 13 Ağustos Esham ve Tabvilât üzerine muamele olmamıştır. PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 593 New-York 100 Dolar Paris 100 Prank Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre Pr. Amsterdam 100 Florin 67045 Berlin 100 50835 Brüksel 100 Belga 215175 Atina 100 Drahmi 1.0825 Botya 100 Lava 186 Prag 100 Çokoslorak Kr 4335 Madrid 100 Pezota 14.035 Varşova 100 Zloti 23.46 Budapeşte 100 Pengo 244525 Bükreş 100 Ley 0.005 Belgrad 100 Dinar 2.8925 Yokohama, 100 Yen 0462 Stokholm 100 İsveç Pr. 3087 Morkova 100 Ruble 240 128.675 | | merbahçeden: Fikret, Beşiktaştan: 3365 | med Ali, Hüsnü, Hakkı, Şeref, Hüseyin, 666125! Galatasaraydan: Adnan, Faruk, Musa, 28565 Buduri, Salâhaddin, i Piyasa vaziyeti Keçi kılı satışlı satışları dün hararetli oldu Dün, piyasada hararetli keçi kın | satışları yapılmıştır. Satılan keçi kıl larının kâffesi İtalya ve Almanya hesabınadır. Dün İtalyaya satılan keçi kıllarının kilosu sif olarak 66 kuruştan verilmişlir. Umumiyet iti- barile fiyatlar, kilo başına 5$ ilâ 66 kuruş arasında tehalüf etmektedir. İpek kozası İpek kozası ihracatı o başlamıştır. Dün 10 bin kilo koza, kilosu 223 lâ 225 olmak üzere satılmış- tır. Satışlar İsviçre hesabmadır Diğer taraftan, henüz yeni Türk - Fransız takas anlaşması tebliğ edi). mediği için diğer muameleler gibi koza satışları da başlamamıştır. Bir müddet sonra, Fransa İle de hararet- li koza muameleleri yapılacağı temin olunmaktadır. Hatayın yurdumuza iltihakı dola- yısile Antakyadan da piyasaya külli- yetli miktarda koza mahsulü gele- cektir. Şimdiki halde Hatay mahsu- lü kozaların mahallinde satıldığı şehrimizdeki alâkadarlara bildiril miştir, Bu sene, koza ve ipek fiyatlarında tebeddülât olmayacağı tahmin edil mektedir. Satye binası dâvası Satye binası tahkikatına alt evrak ağır ceza mahkemesine verilmiş, mevkuf maznunlardan B. Tahir Kev- keble B, Neşet Kasımgil evvelki gün tevkifhaneden ağır ceza mahkemesi kalemine getirilerek usulen isticvap- Jarı yapılmıştı. Diğer mevkuf maznun sabık De- nizbank umum müdürü B. Yusuf Ziya Öniş de dün mahkeme kalemi. ne getirilecekti. Fakat kendisi baca- ğından rahatsız ve tevkifhane hasta. nesinde tedavi altında bulunduğun- dan dün mahkemeye getirilememiş. tir. İstanbul muhtelitini davet Istanbul futbol ajanlığından: İzmir fuarı dolayısile tertip olunan fut- bal müsabakalarına bölgemiz mahtelitinin de iştiraki mukarrer bulunduğundan va- siyetleri tesbit olunmak üzere İsimleri aşağıda yazılı idmancıların bugün saat 18 de Cuğaloğlunda bölge merkezinde ajanlığımıza müracaatları ilân olunur Güneşten: Cihad, Vefadan: Hakkı, Pe- Meh- Güreş birincilikleri Beden terbiyesi İstanbul bölgesi güreş ajanlığından: Bon günlerde havanın yağmurlu gitmesi dölayısile evvelce Taksim stsdyo- munda yapılacağı ilân olunan İstanbul serbes güreş bir nç ik *r. Şehzadebaşın"a Süleyn.aniye klübü salon'mda yaplacak- tir, 2 — Hakemlerin ve güreşçilerin 18 ve 19 ağustos 1937 günlerinde evveler Yün vali Jen santlerac Süleymaniye klübü salo- nuna gelmeleri rica olunuğ # > mini " dk sizin