23 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

bünlö 2 AKŞAM - AŞ A yy 23 Ağustos 1839 e Son dakika Devletler arasında mühim müzake- reler vukuu Berlinde bekleniyor Alman hazırlıkları son haddine vardı şarki Avrupa hakkındaki düşüncelerini İngiltereye bir nota ile bildirmek niyetinde Berlin 23 — İyi malümatlı Alman siyasi mahafili, pek yakın bir zamanda Başvekâletler ve siyasi rical arasında pek mühim temaslar vükuuna vela histanın vaziyetinde seri bir inkişaf Vukuuna intizar ediyorlar, Söylendi. ğine göre Berlin hükümeti Şarki Av- rupa meseleleri hakkındaki noktai na- garını İngütereye bir nota ile bildir. mek niyetindedir. Berlin siyasi maha- filinin beyanına göre Almanya ile Sov- yet Rusya münasebetlerinin tarihi bir dönüm noktasında bulunduğu, zira Asırlarca süyen Sovyet « Alman, tarinla ni kaarkterize etmiş olan dostluk mü- nasebetlerini tekrar tesis edeceklerini beyan ediyorlar. Gene Alman mahafi- inde kaydedildiğine göre Almanyanın Lehistandan talebleri, mühim Alman &kaliyetleri ihtiva eden bütün Leh topraklarına şamildir, Yani Almanlar, Leh koridorunun Poznanın ve Yukarı Silezyanın iade- sini istiyorlar, Münaziifih mıntakalar- da Leh ve Alman ekaliyetlerinin mü- badelesi de düşünülmektedir. Almanya asker sevkediyor Londra 23 (Radyo) — Almanyada askeri hazırlıklar azami haddine var- mıştır, 2 miyon asker silâh altında- dır. Bütün Alman şehirlerinden ve bil- hassa Berlinden, Leh hududuna mü- temadiyen askeri kıtalar geçmektedir. Bu kıtalar Lehistana doğru sevkedil mektedir, Alman ordusunun kuvvei köiliyesi slovAkyanın Tek hududu yakınında bulunuyor. Çekya maka- matı 5000 kamyon ve furgon- İstlâb edecek garajları tayin ve tesbit için emir almışlardır. Prag şehrinde aske- Tİ polis fevkalâde tezyid edilmiştir. 'Tayyare meydanlarında, hangarlarda ve köprü başlarındaki nöbetçiler iki misline çıkarılmıştır. Danzigde oto- büs servisleri kesilmiştir. Sebebi ma- halli hükümetin otobüslere vaziyed etmesidir. j Şarki Prusyada eli silâh tutan bü tün erkekler silâh altına alınmıştır. Birçok kadınlar, erkek fikdanını telâfi etmek ve onların işlerini görmek için tarlalarını bırakarak şehirlere gitmiş- lerdir. Almanyadaki Fransız tebaası memleketlerine dönüyorlar — Töndra 23 — Revter bildiriyor: Ber- Minden gelen bir habere göre oradaki Fransız sefiri Almanyada bulunan Fransız tebaasına memleketten çık- malarını tavsiye etmiştir. Londra 23 — Varşodaki İngiliz s6- firi, İngiliz tebaasına lüzumu kati ol- madıkça Lehistanda kalmamalarını tavsiye etmiştir, Mısır askeri heyeti reisinin beyanatı Ezzeydi paşa: “Türk ordusunun muharebe kudreti bizde derin bir intiba bıraktı,, diyor Dün sabah Trakyadan dönerek Şehrimizde bulunmakta olan kar- Geş Misırın askeri heyeti relsi tüm- general Ezzeydi paşa dün matbuata aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: «Manevra hakkında ihtisaslarımı soruyorsunuz. Mareşal Fevzi Çak- mak'ın yüksek lütufları ve manevrâ müdürü örgeneral Fahrettin Altay'ın gösterdikleri yardım ve delâletle kar- deş Türk-ordusunun manevrasında bulunmakla pek büyük bir şeref ve Sevinç duyduk ve çok istifade ettik. Gerek mareşal hazretlerine ve ge rekse orgenerale çok minnettarım, Manevranın tertip ve tanzimi ve bilvesile komutanların harekâtı ida- resi ve gerek subay, gerekse erlerin gösterdikleri inzibat ve talim ve ter- biye kudretin! büyük bir hayranlıkla gördük. Hâva kuvvetlerinin cesur ve mahirane mancvralarını iftihar ve takdirle seyrettik. Bütün bu gördük- lerimiz ve asri vasıtalarla mücehhez Türk ordusunun yüksek hareket, ka- biliyeti ve bütün cihanca müsellem olan muharebe kudreti bizde derin bir intiba bıraktı. Bununla müftehi- riz. Bundan başka Büyük Reisicümhur İsmet İnönüntin manevra meydanın- da bilvesile yüksek iltifatlarına maz- har olduk, bundan duyduğumuz if- tihar pek büyüktür; Yunan ihtiyat zabitleri Dünden itibaren talime çağırıldı Atina 22 (AA) — Gazeteler, Har- biye Nezaretinin bir tamimini neşret- - mektedirler. Nezaret bu tamimile 22 © ağustostan itibaren bir talim stajı yapmak üzere her rütbeden bütün ih- tiyat zabitlerini ve 1935, 1936 sınıfla- rının zabit vekillerini silâh altına da- © vet etmektedir. Bu davetten, yalnız müracaat tari- hinde yabancı memleketlerde bulu- nanlar ile muvazzaf ordudan tekaüde sevkedilmiş ve yahut istifa etmiş olanlar müstesnaçlır. Sırp - Hırvat itilâfı oldu Belgrad 23 — Sırp - Hırvat itilâfı aköedilmiştir. Kabinenin tadili yâ- kındır. Kabineye 4-5 Hırvat Nazır gi- Tecektir, İtilâfın ilâm, Kral Piyerin doğum günü olan 6 Eylülde ilân edil. mesi bekleniyor. * Gk Darphanede yangın çıktı Yangın tevessü ressü etmeden söndürüldü Bu sabah saat beşi yirmi bir geçe Dârphane binasında yangın çıkmış- tır, Yangın, binanın demirhane kiş- mu ile helâ arasında bulunan döküm- hane kısmından çıkmışlar. Ateşin zuhuru Darphane bekçileri tarafından görülüp itfaiyeye haber verilinceye kadar alevler etrafa ya. yılmış ve ahşap döşemenin bir kısmı ile çati yanmıştır. Orada bulunan bâ- zı âletler de kurtanlâmıyarak şan- mıştır, Yangın mühim bir zarar ye pamamıştır. Derhal yetişen itfaiye &teşin daha fazla büyümesine mey- dan vermeden söndürmüştür. Yangı- nın dökümhane ocağında söndürül- meden bırakılân ateşten çıktığı kuv- wetle tahmin ediliyor. İtfaiye ve gabi- ta tahkikata elkoymuş, Darphane. nin gece nöbetçileri istievap altma alınmışlardır. Alman Maliye Nazırı Romada Roma 22 (A.A.) — Almanya Mali. “yy Milli Şef Dün Floryada, Beşvekil ile Hariciye Vekilini kabul ettiler Reisicümhur İsmet İnönü, dün, Florya deniz köşkünde istirahat et- mişlerdir. Milli Şef öğleden sonra Baş- vekil B. Refik Saydamı, Hariciye Ve. kili B. Şükrü Saracoğlunu Kabul bu- yurarak bir müddet nezdlerinde alı- koymuşlardır. Başvekil B, Refik Saydam, saat 20 de Floryadan İstanbula gelmiştir. Da- hiliye Vekili B. Faik Öztrakla Harici- ye Vekili B. Şükrü Sâracoğlu Floryada kalmışlardır. Mareşalın, Reisicümhurun telgrafına cevabı İstanbul 22 (A. A.) — Reisicümhur İsmet İnönüne Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak tarafından aşağıdaki telgraf gönderilmiştir: Saym Türkiye Reisicümhuru Milli Şef İsmet İnönü Trakya manevraları dolayısile yük- sek iltifatınıza mazhar olan ordunun, millet ve hükümetimizin itimadını bir kat daha takviye azminde bulundu. unu sarsılmaz bir imanla arzederken yüce varlığımza en derin saygılarımı sunmakla büyük iftihar düyarım. Genel kumay başkanı mareşal Fevzi Çakmak Milli Şefle Başvekilden Tica- ret Vskiline çekilen telgraflar İzmir 22 (A.A.) — Relsicümhur İs- met İnönü ve Başvekli Dr. Refik Say- dam, İzmirde bulunmakta olan Tica. ret Vekil Cezmi Erçine aşağıdeki tel ri olan fuarın açılışında, hakkımda izhar olunan asil duygulardan dolayı teşekkür, fuarın muvaffakıyetli olma- sını dilerim, İSMET İNÖNÜ Bay Cezmi Erçin Ticaret Vekili - İzmir » İzmir enternasyonal fuarını açmak lütfunda bulunduğunuzdan dolayı te- şekkür eder, fuarın, memleketin ikti. sadi heyeti için hayırlı olmasını dile- rim. Dr. Refik Saydam Adliye müsteşarı Ankara- ya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bu. ye Nazırı von Roslek e gelmiş- | lunan Adliye müsteşarı B. Selim Na- tir, i e dün Ankaraya gitmiştir. İkinci hava hücumu bu sabah vuku buldu İhbar düdükleri saat 9,5 da tayyarelerin gelmekte olduklarını haber verdiler Bu sabah İstanbulda ikinci hava hü- cumu tecrübesi vuku bulmuştur. Sa- «t 0,5 da mefruz düşman tayyarele- rinin İstanbula gelmekte olduklarını balka haber vermek için Galata ve Beyazıd yangın kulelerindeki cana- var düdüğü keskin keskin ötmeğe başlamış, bunu müteakip şehrin di- ger yerlerindeki fabrika ve llmanda- Xi vapur düdükelri ötmeğe başlamıştır. Canavar düdükleri çalmağa başla- yınca halk büyük bir İntizam ve sü- künetle sığınaklard, evlere ve dükkâh- Yara girmiş, tayyarelerin gelmesini beklemeğe başlamıştır. Canavar düdüklerinin çalmasından 25 dakika sonra saat ona beş kala ev- velâ üç grup, arkadan da daha birçok tayyareler Marmara ve Üsküdar isti- kametinden gelerek Eminönü üzerinde 'uçmuşlar, ve Halice doğru teveccüh ete mişlerdir. Tayyareler, orta yükseklik» ten uçuyorlar, şehre mefruz yangın, tahrip ve gaz bombalari atmağa baş- Jamışlardır, Şehrin muhtelif yerlerine yerleştirilmiş olan toplar ve ağır mlt- ralyözler mefrüz düşman tayyareleris ne şiddetli bir ateş açmışlardır, Bu de- fa hücum tecrübesine iştirak eden tayr yareler, ilk hücumdan pek çok fazla idi, - Mısır askeri heyeti, hava hücumu esnasında Eminönüde bulunuyordu, buradan hava hücumünu takip etmiş ve gördüğü mükemmeliyeti ve halkın sükün ve intizamını takdir etmiştir. 'Tayyareler, Eminönüne mefrüz gaz ve yangın bombaları atmışlardır. Bombâ- lardan zebirlendikleri farzedilen iki kişi derhal tedavi altına alınmışlardır. Lehsiyasetideğişmiyecek “Biz yalnız kendi kuvvetimize daya- nıyor ve ona güveniyoruz,, diyorlar Varşova 22 (A.A) — Polonyanın Berlin büyük elçisi dün gece tayyare ile Varşovaya dönmüş ve derhal B. Beck tarafmdan kabul edilmiştir. Varşova, 22 — Polonya gazeteleri | Almanya ile Sovyet Rusya arasında- | ki ademi tecavüz paktının imzalan- mak üzere bulunduğuna dair olan iki üç satırlık telgrafı, «Sövyet Rus- ya, Avrupa oyunundan çekiliyor ve | Uzak Şarka dönüyor» omütalâasile neşrediyorlar. Bu haber, bütün ga- zeleler tarafından fazla bir ehemmi: yet atledilmemiş ve efkânumumyie üzerinde gayri müsait bir tesir yap- maraş, ikinci sahifede neşredilmiş- tir. Varşovada ozannedildiğine göre, pakt, Almanyanın Lehistana ve bil. bassa garp devletlerine karşı oyna- makta bulunduğu büyük oyunun bir kısmını teşkil ediyor. Şimdi bu pak- tın İngilterede ve Fransada yapaca- ğı aksülâmelleri beklemek lâzım ge- leceği beyan edilmektedir. Resmi mahafll ise, Sovyet - Alman paktının metni ve şümulünü öğren. 'meğe intizaren mütalâa beyan etmi. yorlar. Şimdi Berlin ile Moskova arasın- daki münasebetlerin 932 senesindeki Sovyet - Leh mmünasebatının ayni ol. duğu kaydedilmekte bu paktın, an- tikominteri paktın mevcudiyeti vo | Almanya ile Japonya arasındaki mü- nasebat üzerinde ne tesir yapacağı sorulmaktadır. Varşovg mahafihinin fikrine göre Sövyetlerin Berlin le bir pakt imza | lamağa karar vermeleri Avrupa işles rine karışmak istemediklerini ve garp hudutlarında çıkabilecek her hangi ihtilâf haricinde kalmak iste- diklerini ve Üçüncü Enternasyona- lin Avrupa siyaseti üzerinde kati bir rol oynayabilmek için Almanyanm bir ihtilâf çıkarmasını temenni et- tiklerini gösteriyor. Varşovaya göre, Sovyet Rusyanm Avrupa işleri haricinde kalmak is temesinin iki sebebi vardır: Dahili vaziyet, ve Uzak Şarktaki müşkülüt, Leh siyasi mahafili, Varşova hü- kümetinin vaziyetinde hiçbir tebeğ- dül olmayacağını, ve Lehistanın yal nız kendi kuvvetine güvendiğini be- yan ediyorlar. Manevra sonu İstirahate çekilen er ve su- baylar Edirneye geldiler Edime 22 (AA) — Dün akşam sonâ eren manevralardan sonra cuma | sabahına kadar istirahata çekilen er ve subaylarımızın çoğu Edirneye gelmiştir. Sokaklar bilhassa geceleri | geçilmiyecek derecede kalabalıktır. Kahraman ordumuzun elde ettiği parlak netice ile halkın yurdun mü- dafaasına olan emniyet ve ordumuza olan bağlılık ve sevgisi bir kât daha artmıştır. İşine, gücüne her zaman- dan fazla sarılmış bulunan Trakya gehir, kasaba ve köyleri halkı boş saatlerini bir neşe ve eğlence içinde geçirmektedirler. Berlin 22 (A.A) — D.N. B. ajansı İstanbul muhabirinden aldığı aşağı daki haberi neşretmektedir: Şarki Trakyadaki büyük manevra- lar pazartesi günü bitmiştir. Şimal- den ve şimali garbiden taarruz eden mavi tarafı kırmızı taraf müttefiki garp devletlerinin yardımiyle tardet- meye muvaffak olmuşlur. Mütcarriz mavi taraf iki müllefik devletin müş- terek ordusunu temsil ediyordu ve bedefi de Trakya, İstanbul ve Boğaz- lar idi. Muharebeler Edime ile Kırk- Jareli müstahkem mevki arasında yukubulmuştur. Türkiyenin son sis- tem silâhları, modem fırkaları, tay- Bayan Zübeyde Ebedi şef Atatürkün annesinin makberesi İzmir 22 (Akşam) — Ebedi Şefimiz Atatürkün validesi Bn. Zübeydenin Karşıyakada Soğukkuyuda vücude getirilen güzel park içindeki makbe- resi bir âbide şeklinde tanzim edil | miştir, Mâkberenin üzerine on tonluk bir granit konmuştur. Kayanın üzerinde emaye harflerle kabartma olarak şu satırlar okunmaktadır. «Ebedi Şef Atatürkün annesi En. Zübeyde burada yatıyor.» Âbidenin bulunduğu park ve civa- rında tanzim ve imar işleri yakında Ikmal edilecektir. Satie binası davası bu sabah başladı Satlie binası yolsuzluğu davasının bu sabah ceza mahkemesinde rüiye- tine başlanmıştır; i aransnanun sane sas snssaensana seren semesenine yareler ve zırhli Kıtaat bu harbe so- kulmuştur. Reisicümhur, Nazırların büyük bir kismi, Mısır askeri heyeti, ecnebi ataşemiliterler dün seyirci olarak mw nevrada bulunmuşlardır. 25 ağustosta Edirnede manewaa râ iştirak eden 70'bin kadar esker ge- çid yapacaktır,