23 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sovyet - Alman paktının akisleri Ingiltere Lehistanın yardımına koşmağa hazırdır B.Blum, “Fransanın vaziyeti değişmemelidir,, diyor - Japon Başvekili ile Harbiye Nazırı eski plânlarını değiştirmeğe lüzum görüyorlar - Amerikan gazetelerinin mütalâları Londra 22 (A.A.) — Alman . Sow. yet paktına dair tefsirlerde bulunan teler bu haberi heyecanlı başlıklar arasında vermektedirler. Bütün gazeteler ne olursa olsun İngilterenin Polonysya verdiği söze #adık kalacağını tebarüz ettirmekte- dirler, Daily Herald gazetesi, yeni bir Münih anlaşmasina imkân olmadı- ğını kaydetmektedir. Von Ribbentropun Moskovaya gi- deceği hakkındaki haberi Times gâ- zetesi büyük bir hayretle karşılama- makta, fakat Sovyetlerin bu tarzı hareketinden bir şey anlamadığını kaydettikten sonra şunları ilâve ey- Jemektedir: «İngilterenin 1914 deki tereddüt- Jeri hakkında birçok şeyler söylenmiş ise de şimdi kimsenin şüphe etmeğe hakkı yoktur: Polonyanın istiklâli 'Danzigde veya başka bir yerde teh- Mikeye düşecek olursa, İngütereyi ilk günden son güne kadar yanmda gö- recektir.» Daily Express gazetesi, Kabinenin bugünkü içtimaı esnasında bazı ka- rarlar ittihaz edileceğini tahmin et- mekte ve icap ederse müdafaa şefle- rine derhal emirler verileceğini ilâ- ve eylemektedir. Londra, 22 — Alman - Sovyet paktının akdedilmek üzere bulundu. ğu haberi Londrada büyük bir tesir yapmıştır. Deliy Mali gazetesi, yazı- yor: «Alman - Sovyet iktısadi itilâfının yalnız. pazar günü ilân edilmesi ma- nidardır. Eğer bir ademi tecavüz paktı akdedileceği haberi de tahak- kuk ederse Fransa ile Sovyet Rusya arasında tecavüz vukuunda karşılık. hı yardım için mevcut olan muahe- denin, Bolşevizmle mücadeleleri es- nasında Almanya , İtalya, Japonya ve İspanya arasında akdedilmiş olan Antikomintern Dn feshini ta seneki buhran esnasında hüküm sür- müş olan heyecanla mukayese edi- Yirse kayde şayandır.» News Chronicle gazetesi de diyor ki: «Paktın imzası, şüphesiz evvel emirde Lehistan için ağır bir darbe olacaktır. Lehistanın kendisini mü- 'dafaa için çarpışacağı malümdur. Fakat Lebistanın tek başına aske- Tİ kuvvetini, Sovyet Rusyanın mü- zaheretine dayansaydı, çıkaracağı kuvvetle mukayese etmek abestir, Alâkadarlar için ciddi bir şekil alan bu vaziyette geçen martta ve nisanda Sovyet Rusyanın teşriki me- sai tekliflerini reddetmiş ve o zs- mandanberi birçok fırsatlarda Rus- yanın hissiyatından ziyade Almanya, hissiyatına daha fazla dikkat atfet- miş olan İngiliz hükümetinin mesu- Miyetini unutmak kabil değildir.» Daliy Herald gazetesinin diploma- si muharriri de diyor ki: «Sovyet » Rusya garp devletlerile müzakerede iken Almanya ile de gizlice müzake- yelerde bulunuyordu. Berline göre ik teşebbils haziranda Sovyet Rus. yanın garp devletlerile itilân bir Mtifak şeklini almasında israr ettik- ten pek az bir zaman sonra yapıl mıştır.» © — Financial 'Timesin diplomatik mü- 'barriri de diyor ki: «Sabahleyin İngiliz (o hükümetine © bir haber gelmediği ve bu sebepten dolayı, İngiliz Kabinesinin öğleden © sonra içtiman davet edildiğini zan- nettirecek sebepler vardır. Ağlebi ihtimal parlâmente derhal Açtiman çağrılacaktır. Aşikârdır ki Berlinden gelen haber, Avrupada İn. giliz - Fransız siyaselinin gecikmek- sizin yeniden ayarlanması lâzım geldiğini gösterir.» Londra 22 (A.A.) — Almanya İle Sovyetler Birliği arasında bir ademi tecavüz misakı akdi için müzakere- lere başlanacağına dair Berlinden gelen haberler burada büyük bir hayret uyandırmıştır. Bu hususla sarahat mevcut olmadığı için resmi mahfiller bu mesele hakkında tefsir- derde bulunmakta içtinap etmekte- dirler, Siyasi mahfiller, misakın şümulü hakkında bir hüküm vermeden evvel bu hususta mütemmim malümat gelmesini beklemek lâzım geldiği kanaatindedirler. Filvaki ber şeyden evvel Sovyet hükümetinin bu paktı hangi şartlara dayanarak kabul et- tiğinin bilinmesi lâzımdır. Fransız gazeteleri soğuk- kanlılık tavsiye ediyorlar Paris 23 — Alman - Sovyet paktı haberi, geç vakıt geldiği için, gazeteler yalnız telgrafı neğretmekle iktifa ediyor ve pek as mütalâa yürütüyorlar: Petit Joumal diyor ki: «Bu sansasyonel haberin geç vakıt gelmesi ve bu hususta sarih mütemmim malümat mevcat olma- ması, bizi derhal icab eden mütalânları daha evvel ve bir çok defalar tahmin et- miştik.» Ordre gazetesi de şu mütalâayı yürütü- aAimanya, evvelki gün, elyevm cereyan etmekte olan müzukerelere Sovyet Rusya Me aktettiği iktisadi itilâı haber vermekle teşebbüs eti. Almanyanın Londradan kauçuk ve bakır Mmübayaatında bulunduğunu görenler, bunda gayr! tabii birşey görmemişlerdir. Dün de Sovyet - Alman ademi tecavüz paktının akdedile- ceği haberi gelmiştir. Müsaade ediniz, biz bu paktı fazla ciddiye almıyalım.» Osuvre gazetesi, şu manşeti koyuyor: Sovyetler Birliği antikomintern paktı- na iştirak edecek mi?. ve şöyle devam «Gece geç vakıt gelen haberlere göre, Alman - Sovyet bearet anlaşmasını bir siyasi anlaşma tazib eyliyecektir. Soğuk- kanhlığımızı kaybelmek ve hadiselerden daha ileriye doğru hükümler vermek ni- bu hastalıktan kurtarabilirse, fazla kay- betmiş olmayız» Humanlt# yazelesi haberi neşretmiyor ve yalnız iktisadi ve kredi itilâfını tedkik ederek diyor ki: «Bu, sosyalist memleketin eek bayrağına yazılmış yeni bir zaferdir. Mein Kampfın muharriri komünizm aley- tarlığının şampiyonu olan Milleri, Sovyet Rusyanın kuvveti önünde böyün eğmeğe mecbur Ballby, Jour gazetesinde diyor ki: «Hitler, şimdi Danzigi istiyor, biraz sonra Koridoru, ondan sonra bütün Po- Jonyayı istiyecek, sonra Macsristana, eğer Macaristan mukavemet ederse Romanya- ya, Yugoslaryaya, vesaire vesaireye döne- cek, bahls mevzuu olan, Fransa ve İngil- tere de dahli olmak üzete Avrupada hâlâ mevcut hür ve medeni milletlerdir. Nazi esaretini kabul edecek miyiz, elmiyecek miyiz? Eğer etmiyecek isek, bunu ilân ve buna göre hareket etmeliyiz. Tâ ki Mitler burasını anlasın: Ellerinde ağır riskler de vardır ve mücadeleye hazin.» Bam, Populaire gazetesinde şöyle diyor? 4Pransanın vaziyeti, değişmeden ayni kalmalıdır: Sakin fakat mğtayakkız. bir vaziyeta Japonlar hayrette kaldılar Berlin 22 (AA) — Alman - Sov- yet paktı hakkındaki haber, Berlinin Japon mahfillerinde büyük bir hay- retle karşılanmıştır. Japonyanın Alman » İtalyan aske- Tİ paktına dahli olması için giriştiği teşebbüsleri hayli ilerlemiş olan ve nazilere karşı sempatisini her fir. satta izhar etmekten geri durmayan Japonyanın Berlin sefiri general Oshima bu haberi gece yarısı almış ve İlderhal başlıca: mesai arkadaşlarını selarette toplamıştır. Toplantıyı mü- teakip Tokyoya uzun bir telgraf gönderilmiştir. Japon sefaretile mlâ- kadar kimseler komintern aleyhtarı paktın istikbali hakkında büyük bir korku izhar etmektedirler, Tokyo 22 (A.A.) — Resmi Japon mabafili, Alman - Sovyet misakının akdi hususunda mütalâa beyanın- dan imtina etmektedirler. Hükümetle yakından münase- batı olan mahafi, şöyle demekle ik- tifa ediyorlar: Yeni vaziyeti tetkik maksadile yüksek hükümet erkâni- nın bir konferanslar serisi akdede- cekleri haber verilmektedir. Tokyo 22 (A.A.) — Hiranuma ve İtagaki bu sabah görüşmüşlerdir. Fa- kat Alman - Sovyet misakı pek bedihi olarak müzakere rüznamesini «lt üst etmiştir. Bu ruznamenin mevzuu ko- mintern aleyhindeki paktın takviyesi meselesi idi, Zannolunduğuna göre, iki nazır bu baptaki plânların şimdiki halde yeni baştan görüşülmesi icab edeceğini müşahede İle iktifa etmiş- lerdir. Arita'nın Kabine içtimamda bu su- retle cevap vermiş olduğu zannedi- mektedir. Nazırlar Oshima'nın rapo- rTunu alır almaz yeni bir içtima akdet- meğe karar vermişlerdir. Çin mahafilinin fikri Şanghay 22 (A-A.) — Almanya ile Bovyetler Birliği arasında yakında bir ademi tecavüz misakı ekdedileceğine dair gelen haberler siyasi Çin mahfil. lerinde hayretle karşılanmıştır. Bu mahfillerde bu misakın şimdi Alman. yayı Japonyadan ayıracağı ve Avru- pada bir korkusu kalmıyan Sovyetler birliğinin Japonyaya karşı elleri ser- bes kalacağı ümid edilmektedir. Amerikan gazetelerinin mütalâası Nevyork 22 (A.A) — Akdi derpiş edilen Alman » Sovyet ademi tecavüz paktı hakkında tefsirlerde bulunan New - York 'Times gazetesi diyor ki; «Faşist devletlerle demokrasiler arasındaki ihtilâfın vahamet kesbet- tiğini gören Stalin'in, bunların kendi aralarındaki çarpışmalara seyirci kal- mağa karar verdiği kolayca tasavvur edilebilir. Sovyetlerin bu kararının yaptığı Ani tesir harbin müvsze. nesini değiştirmek olmuştur. Bu karar, bundan başka Danzig ihtilâfın- da Polonyanın vaziyetini de sarsmış- Gr.» New - York Herald Tribune şöyle diyor: «Diplomatik mahfillerde mutasav. ver misakın «müthiş bir inkıtas teş- kil ettiği söylenmektedir.» Ayni gezeleye göre, bir yüksek me- mur şu mülâhazalarda bulunmuştur; «Naziler bir pakt akdetmeğe muvaf- fak olurlar ve İngilizlerle Fransızlar da askeri bir itllâf imza etmeğe mu. vağfak olumazlarsa; bu, büyük harp- ten sonra bir Avrupa devletinin ka- zandığı en büyük diplomatik zafer lerden biri olacaktır.» Savyetler Birliğinin zahiren cephe değiştirmesi komünist mahfillerde o kadar büyük bir şaşkınlık husule ge- tirmiştir ki, «Daily Worker» gezetesi bu sabah Alman - Sovyet misakı hak- kında hiçbir kelime neşrel Bu gazete, başmuharririnin bu habe rin teyidi ve tafsilât almak için Mos- kovaya bir telgraf çekmiş ise de he. nüz bir cevap alamadığını kaydetmek. le iktifa etmiştir. Almanya ile Sovyetler Birliği ara- &indra bir misak akdedileceğine dair alınan haber Roosevelt'e Tuscalosa kruvazörü ile 'Terre - Neuve açıkların. da bir gezinti yaptığı esnada telsiz tel- grafla bildirilmiştir. Yugoslav gazeteleri tefsir. lerde bulunmuyor Belgrad 22 (AA) — Alman - Boyvel ademi tecavüz anlaşmasının yakında imzalanacağı haberi, bütün gazetelerde, diğer haberleri sönük bir hale koymaktadır. Gazeteler, bu ha- berleri büyük manşet olarak neşrey- lemekte, fakat tefsirlerde bulun. maktan ihtiraz etmektedir, Şimal memleketleri Çarşamba günü Brükselde bir konferans yapıyorlar Brüksel 22 (A.A.) — Alâkadar mah. filler, İsviçrenin Oslo grupu memle- ketlerinin çarşamba sabahı Brüksel- de akdedecekleri bir konferansa da- vet edildiğini teyid etmektedirler, Alâkadar memleketler vuku bulan daveti kabul etmiş oldukları için kon- | ferans& İsviçreden maada, Avrupanın şimdiki vaziyeti karşısında müşterek bir siyaset takip etmek üzere biribir. Jerile istişare etmekte menfaatleri olan | yedi küçük şimal memleketi iştirak edecektir. Bunlar Norveç, İsveç, Da- nimarka, Hollanda, Finlâdiya, Lük- senburg ve Belçikadır. Bütün bu «devletleri kendi Hariciye Naxrlari temsil edecektir. Konferansa Belçika Başvekili Pler- lot riyaset edecektir. İngilterede propaganda ya- pan gizli bir radyo istasyonu Londra 22 (A.A) — Sulhcüyane mesajlar neşrederek İngiliz milletini Denzig için harp etmemeğe davet eden gizli bir radyo istasyonu polis tarafından aranmaktadır. Evvelki gece bu İstasyonun neşri- yatı bir saat sürmüştür. Bu İstâsyo- nun yer değiştirerek İngilterenin muhtelif noktalarından neşriyat yap- tığı söylenmektedir. 22 Akustas 1039 Esham ve Tahvilât Sıvas - Erzurum U 2005 Merkez Bankası peşin 106.25 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) 1 Steriin EGE TİYATROSU Nureddin Geüç ve arkadaşları bu gece Üsküdar İnşirah bahçesinde Kımlay menfaatine sürnet düğünü” KÖRDÜĞÜM me Ağustos 1959. Beyoğlu Yabancı Askerlik Şubesi başkanlığından: 1 — Beyoğlu ve Beşiktaş kazaları dahilinde bulunan 335 Dg. ve bu do- ğumlularla muameleye tabi erlerin son yoklamasına 5 Eylül 939 salı gü- nünde başlanılacaktır. 2 — Yoklama günleri sah ve per- şembe günleri olup saat 9,30 dan saat 12 ye kadar devam eder, 3 —Bu doğumlulardan olupta ilk yoklamasını yaptırmamış Olan erat oturdukları mahallenin mensup olduğu emniyet memurlarından ala- cakları ikamet kartları İle ve iki fo- tografla cuma günleri öğleden evvel kayıtlaımı yaptırmak üzere müraca- atları, 4 — Bu eralın muayeneleri 1 inci- leşrin sevkine kadar devam edecek- tir. 5 — Halkin askerlik kanununa gö- re ceza görmemesi için yukarıda sözü geçen günlerde şubeye müracaat et- melidirler. Beykoz Askerlik Şubesi başkanlığından: 1 — Beykoz As. şubesine mensup 335 doğumluların ve geçen 938 sene- 8i askerlik meclisince ertesi seneye bırakılmış bulunanlarm son yokla- maları 2 Eylül 939 da başlayıp 30 'Eyül 939 günü sona erecektir. 2 — Yoklamalar haftanın Salı per- #embe cumartesi günleri yapılacak- tır. Alâkadarların mahalle mümessil- lerine müracaatla günlerini öğren. meleri ve tayin edilen günlerde as kerlik meclisine müracaatları ilân olunur. 'Tam ehiyetnameli olup 1 Eylül 939 da Yedek subay okuluna sevkedile- cekleri kendilerine tebliğ şube men- suplarının $1 Ağustos 939 günü şu- bede bulunmaları ilân olunur. ” Eminönü askerlik şubesinden: Askerlik çağına giren 335 doğumluların sen yoklamaları 1 eylül 939 cuma günü sabahından itibaren ve 30 bi- rinciteşrin 939 günü akşamı nihayet bula- muameleye rın yukürda yazlı eylül ve birinciteşrin aylarının tek numaralı günlerinde yube- ye nüfus cüzdanları, okudukları meklep- sabaha kadar devam etimek zere bir kir balosu tertip etmiştir. Prog- ramda Muali& ve kemani Sadi ve arki- duşları, varyete. Istanbul Belgrat devlet orman işletmesi öğretme revir âmirliğinden: i — Belgrad Devlet ormanının Kurt kemeri depo mahallinde istifte «10,000» on bin kental meşe odunu açık arttırmaya çıkarılmıştır. 2 — Arttırma $/9/939 tarihine müsadif Salı günü sabah saat 10 da Bü- yükdere Bahçeköy Orman Fakültesi binasındaki Revir Alım satım komisyos nu tarafındon yapılacaktır. 3 — Odunların beher kentalı «36» otuz altı kuruş olup muvakkat temi. nat «270» liradır. 4 — Şartnameyi görmek için tatil günlerinden maada her gün İstanbul Orman Çevirge müdürlüğünde ve Revir işletmesinde, odunları görmek için de Kurtkemerine gidilmesi ve arttırmaya iştirak etmek için de belli gün ve saatte komisyona müracaatları ilân olunur. (6395) Takas Limited şirketinden: Şirketimiz İş Hanında 2 nci kattaki yeni dairesine nakletmiştir. "Telefon numarası 24204/5 tir. Telgraf adresi; “Takaslited,, tir. Takas muamelesi yapmak ve takas işleri hakkında her türlü malümat ak mek istiyenlerin doğrudan doğruya müessesemize müracaatları rica olunur, (6568) Teknik okulu müdürlüğünden: İkinci mühendislik kursu 4/9/939 Pazartesi günü açılacaktır. Bu kursa iştirak etmek üzere Vekâletçe kendilerine tebliğat yapılan Fen gemi 1) Nüfus hüviyet cüzdanı, 2) Üç adet 4,5X6 eb'adında Viktorya sistemi fotoğraf, 3) Fen memuru diploma numarası ile 2/9/939 Cumartesi günü saat 1$ e kadar Okul müdürlüğüne mürâ- caatları lüzumu İlân olunur, atları Mizu KD Gümrük muhafaza glene! komutanlığı Istanbul levazım âmirliğsatınalma komisyonundan: 1 — 1000 adet kıl kolan, 900 adet zincir yular sapı, 1000 adet te kaşağının 29/8/939 Balı günü saat 10,30 da pazarlığı yapılacaktır. 2 — tahmini bedeli 702 lira ve ilk teminatı da 58 liradır. 3 — Şarinamesile nümuneleri komisyondadır. Görülebilir, 4 — İsteklilerin gün ve saatinde flk teminat makbuzları ve kanuni ve- sikalarile Galata Rıhtım caddesi Veli Alemdar Han ikinci kattaki komisyona gelmeleri, (6583),