23 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Moskova askeri müzakereleri . © Moskovada siyasi müzakerelerin yerine askeri görüşmeler devam edi- yor, Şimdiye kadar umumi esaslar ve prensipler üzerinde görüşülmüştü. Ahiren Sovyet hükümeti sevkulceyşe alt ameli meselelerin üzerinde görü- şülmesini talep etmiş olduğundan, üç tarafın büyük rütbeli askeri, bahri ve hava erkânı arasmda müzakereler ciddiyet kesbetmiştir. Mevzuların ciddiyet kesbederek, kati kararların verilmesi lâzımgeldi- ğinden, bazı zorluklara tesadüf edilmiştir. Askeri müzakerelerin ve İstişa- relerin gizli tutulması ve siyasi istişarelerin çok defa ilân ve ifşa edilmesi usulden olduğundan, şimdi askeri görüşmelerde tesadüf edilen müşkülât bakkında türlü türlü şayialar çıkmıştır. Bunlardan biri, üç aradaki askeri ittifakın Şarki Asyaya teşmil edil mesinden dolayı müzakerenin ilerilemediğini iddia etmektedir. Sovyet hü- kümeti bu şayiayı derhal tekzibe lüzum görmüştür. Çünkü böyle bir şayia- nın doğuracağı şüphelerin, Japonya ile Sovyetlerin arasını açarak Avrupa- da harp tehlikesi arttığı bir zamanda lüzumsuz yere Asyada dahi yeni bir gerginlik peyda edeceği düşünülmüştür. Maahaza Sovyet hükümeti Tass ajansı ile neşrettiği bir tebliğde Uzak Şark işlerile alâkadar olmamakla beraber, başka bir mesele üzerin- de Sovyet askeri heyeti ile İngiliz ve Fransız askeri heyetleri arasında fikir mübayeneti mevcud olduğunu haber vermiştir. Şimdiye kadar cereyan eden siyasi müzakerelerdeki vaziyet, dalma Sovyet hükümeti tarafından haber verilmişti. Bu defa dahi askeri müzakerelerin vaziyeti, bir derece eş ne Sovyet hükümeti tarafından tenvir edilmiş bulunuyor. izmirde ihracatçılar birliği kurulacak Ticaret Vekili, tek fiat esasının kabul edilmesini, aksine hareket edenlerin cezalandırılmalarını söyledi VEKiLiN MÜHİM BEYANATI Yukarıda Fuar komitesi tarafndan Ticaret Vekili şerefine verilen ziyafetten bir intiba, aşağıda Sovyet Sefiri B, Terentiyefin Ticaret Vekili şerefine ver diği ziyafette Sovyet ve Rumen sefirleri konuşuyorlar İzmir 22 (Telefonla) — İzmir ihra- | ile ticaret anlaşmasının birkaç güne catçıları bu sabah Ticaret Vekili B. | kadar karara bağlanacağını, İngiliş- Cezmi Erçinin riyasetinde ' Ticaret | lerle anlaşma için resmi müzakerele- odasında bir toplantı yaptılar, Vekili, | rin bugünlerde başlıyacağını, Ameri- memleketin harici ve dahili ticaret si- | ka ile, son vaziyetin ihdas ettiği me- yaselini anlattı ve muhtelif memle. | kanizmayı işler bir hale getirmek için ketlerle akdetmekte olduğumuz yeni ticaret anlaşmaları ve ticaret işlerimi- ze verilecek serbes mübadele €sası bâkkında mühim beyanatta buluna- | fak, bugünkü beynelmilel vaziyetin ve | iktisadi şartların gayelerimize uygun | bir surette ticari vaziyetimizi tanzim | etmeğe fırsat ve imkân verecek ma- | hiyette olmadığını kaydederek: j — Binaensleyh, arzularımızla im- kânları telif edecek surette hareket etmek mecburiyetindeyiz. Hüküme- tin alacağı tedbirleri sizler de aranız- da sıkı bir tesanüd temini ile takviye edecek olursanız, içinde bulunduğu- muz devri daha az sarsıntı ile atlata- biliriz... dedi Vekil, birçok devletlerle yapılan ti- caret anlaşmaları müzakerelerinde is- tihdaf edilen gayenin, ticari mibade- Telerimizi normal şeraitin seyrine yak- Mik tep söylemiş, Fransa & eteğe lindeki anlaşmalarla ihracat dava. mızdaki ihtilâfın hafifliyeceğini, hü- kümetin dahilde kooperatif ve ban- le geçirdiğimiz günlerin bir intikal suni bir şekil olmakla beraber, İs- telâkki edilebileceğini söyledi, Vekil, İzmirde bir İhracatçılar Bir. liği teşkil edilerek bütün ihracatçı ların bu birilğe girmelerini tavsiye et- miş, mahsul fiatini düşürmemek için bütün ihracatçıların tek flat esasını kabul etmeleri lâzımgeldiğini, aksi harekette bulunacak olanların birlik tarafından tecziye edilmeleri doğru olacağını söylemiştir. İhracatçılar, bunu kabul etmişlerdir. ime Biri, €sa5 nizamnan | ŞA MP diz görüşmeler cereyan ettiğini, bu kül ha- kalar vasıtasile dahili piyasayı tülmak için bazı tedbirler alacağını, bu sebep- devri sayılabileceğini, takas usulünün tikbaldeki serbes mübadeleye bir adım Rumen kuryesinin çalınan valizi hâlâ bulunamadı Sofyada umumi kanaat, valizin bir ecnebi tarafından çalındığı merkezinde Sofya 21 (Hususi muhabirimizden)' — Sofyada Rumen kuriyesinin valizi. ni çalan hırsızın araştırılmasına hürn- malı surette devam ediliyor. Takibat iki yolda yapılıyor: Valizin bulunması Ye hırsızın meydana çıkarılması, Hır. sızlığın fajli kimdir? Bu sual hep meç- hul kalmaktadır. Yapılan istlevaplar. dan anlaşıldığına göre, gri renk el- biseli hırsız umumi kanante göre, bir ecnebidir. İki gecedenberi birçok şüpheli kim- seler tevkif edilerek polis müdürlü- günde isticvap edilmişler, fakat hâdi. se ile alâkaları olmadığı anlaşılarak tekrar serbes bırakılmışlardır. Polis müdürü miralay Pantev, dün de maiyetindeki polis şeflerini çağıra- rak yeni direktifler vermiştir. Hırsi- an yakalanmasına yardımı dokuna- cak olana 50,000 leva verileceğinin ilân edilmesi Üzerine bazi eşhas malü- mat vermek ve nakdi mükâfatı kazan- mak maksadile polise telefonla veya bizzat gelerek baş vurmuşlardır. Fa- kat ihbariardan bir netice çıkmamış- tır. Dün polis müdürlüğüne, rehin sandığından alınan iki valiz getiril. miştir, Valizler, Rumen kuriyesinin ça» İnan valizine benziyorlarmış. Anlaşıldığına göre, .kuriyenin bir valizi daha varmış. Fakat bu daha bü- yük olduğu için kuriye bunu yanına almamıştır. Kuriyenin çalınan valizi, elinde taşıdığıdır. Şoförün tevkif edil- mesi Üzerine büyük bavul takside kal- miş, bavul şoförle beraber dördüncü polis merkezine götürülmüş, buradan da bavul bir polis ile otele iade edlimek istenmiş, fakat otel kapıcısı gece vaktı hiç bir eşya kabul etmiyeceğini söy- liyerek bavulu almağı reddetmiştir. En nihayet büyük bavul Rumen sefaret- hanesi tarafından alınmıştır. Bunun içinde Rumen parası leyler varmış. Bunlardan başka kuriyenin bir de para çantası varmış. Otele girerken diplomatik valizi otomobilde bırakmış, fakat içinde para bulunan evrak çan. Valizi çalmdıktan sonra kendi kendini öldüren Rumen Mr ie Solyada cenaze merasimi tasını yanına almış kendisi otelde iken| diplomatik valiz Rumen leyleri bulu- nan bu evrak çantası da Sofyanın Ro- manya elçisi B. Filoti'ye polis tarafın- dan teslim edilmiştir. . Şoför Nikola Tsvetkov hâlâ mevkuf- tur, Sirkatin vuku bulduğu 1004 nu- maralı taksi ise sahibine iade edilmiş- tir. Bu taksi piyasada çalışmağa baş- Jamıştar, Kuriye meçhul kimseler ta- rafından takip ediliyormuş Rumen elçisi B. Filoti, polis müdü- rüne kuriyenin meçhul eller tarafın- dan takip edilmekte olduğunu söyle- miştir. Ölen kuriye, takip edildiğini sağlığında elçiye de söylemiştir. Resmi Dnes gazetesi, hâdise müna- sebetile yazdığı bir makalede hüdise- nin bir tedbirsizlik neticesi olarak vukua geldiğini kaydediyor; gayri res mi bir taksinin Rumen elçiliği tara- fından angaje edilmemesi ve kuriye- nin de istasyona kadar bir şahsın ne- zaretinde olarak yola çıkması lâzım gelirdi, diyor. Mütehassıs bir Rumen dedektifi Sofyada 19 tarihli Pester Loyd gazetesinden alınan bir habere göre, bir mütehassıs Rumen dedektif! Sofyaya gelmiş Bul gar polisile beraber hırsızı bulmak için faaliyete geçmiştir. Rumen elçiliğinin talebi üzerine Klementinn hastanesinden kuriyenin cesedi alınmış, Rumen kilisesinde ce- naze âyini yapılmıştır. Daha evveli co sed tahnit edilmiştir. Müteveffa kuri- yer yüzbaşı olduğu için cenazesinin tedtini esnasında askeri merasim ya- Pılmıştır. Merasime, Bulgar ordusun- dan bir tabur askerle askeri muzikası, büyük erkânı harbiye reisi general Ha« ci Petkov, diğer Bulgar sivil ve resmi sevatı, askeri erkânı ve Rumen elçisi, Rumen askeri ataşesi iştirak etmişler» dir. Tabut, Rumen bayrağı ile sarılı idi. Tabut, Rusçuk tarikile Romanya- ya naklolunacaktır. Bulgar gazete- leri, hâdise ile çok alâkadar oluyorlar. Otobüs devrildi Biri erkek öteki kadın 2 yolcu ağır surette yaralandılar Büyükçekmece ile Küçükçekmece arasında Çorludan gelmekte olan 17 numaralı otobüs, yolda devrilmiş Çorlulu Mehmed oğlu Hüseyin oto- büs altında kalarak ezilmiş, kabur. ga kemikleri kırılmış, Ramlide oturan Elmas kızı Fatma da mütcaridit yer. lerinden yaralanmıştır. İki yaralı Gureba hastanesine kaldırımıştır. Oksijen tüpleri naklederken Mehmed isminde bir hamal, Sirke- cilde araba vapuru iskelesinde oksijen tüpleri naklederken bir ayağının ezilmiştir. mesini hazırlamak için bir heyet se- çilmiştir. İşler normal hale getirildik- — sonra birlik dağılacaktır. B. Cezmi Erçin, yarın (bugün) in. cir piyasasını açacak, öğleden sonra Ege vapurile İstanbula hareket ede- cektir. Vekili, cuma günü İstanbuldan Ankaraya gidecektir. Fransız sefirinin nutku İzmir 2) — Dün akşam Ticaret Vekili şerefine verilen © ziyafette Fransız büyük elçisi Massigli, Türk » Fransız siyasi ve İktisadi omünase- betlerinin inkişafı, iki milletin tari hi dostluğu ve bundan sonra takip edecekleri çıkı işbirliği etrafında çok laymetli fikirler ihtiva eden bir nu- tuk söylemiştir. İzmirdeki sefirler İzmir 22 — Fransız sefiri bugün Bergama harabelerini gezi, Roman- ya ve Polonya sefirleri tayyare ile İstanbula hareket ettiler. İtalya se firi de vapurla Romaya mültevecek hen hareket etti, | miyerek düşmüş ve yaralanmıştır. GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Ressam Halil (paşa) Ressam Halil (paşa) vefat etmiştir. Topçu feriki Selim paşanın oğla olan Halil (paşa) 1856 da İstanbulda doğdu; mühendişhaneye girdi; bi, çok Türk ressamı yetiştiren bu mües- * sesede o da çizgi ve renk sanatine heveslenmiştir. » 1872 de Abdülâzizin hünkâr yaveri oldu. İdadilerde resim muallimliği yapıyordu. 1878 de kolağası iken Pa» rise ressamlığını ilerletmesi için yol lanmıştır. Fransanın muhtelif sergi- lerinde eserlerini teşhir etti, madal yeler aldı. Türkiyede de hemen bütün sergi- lere tablolarını koymuştur. 1916 da eski Sanayii nefise) - şimdiki adile (Güzel sanatlar) mektebi - müze mü dürlüğünden ayrılarak kendi başına bir müdürlük halini aldığı zaman Halil (paşa) müdür olmuştu. Resmin her şubesinde eserler mey- dana getirdi. Fakat bilhassa peyizaj yani tabiat resimleri yapmıştır. İs- tanbula ve Mısıra dair tabloları var- dır. Köprüde koşarken düştü | On dört yaşlarında Mişon isminde bir çocuk dün Köprü üzerinde ko- şarken birdenbire âyağı burkularak düşmüş ve yaralanmıştır. Mişon has- taneye kaldırılmıştır. Tramvaydan düştü Şişhanede oturan Viktorya ismin- de bir kız, dün Ortaköyden Karakö- | ye tramvayla gelmekte iken Paşa mâ | hallesinde tramvay durmadan in- mek istemşi, müvazenesini temin ede Mısırlılar kendisini çok severlerdi. Oğlu bay Selim de vaktile. prenseş Şivekârla teehhül etmişti, Cürmümeşhud halinde Yakalanan heroinciler Küçük Ayasofyada, Al adında bi. risi Necati adında bir arkadaşına he- roin satarken cürmü meşhut halin. | de yakalanmışlır. Bunlar yakalanıp İ gümrük muhafaza başmüdüriyetins İ getirildikten sonra, arkadaşlarından Yaşar adında birisi kendilerine giz lice zehirli maddeler verirken görük müş ve Yaşar da cürmü meşhur ha- linde yaa Üç idin