23 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

EE e İngiltere birçok sınıfları silâh altına çağırdı ile Polonya arasında çıkmış olan müşkülâtta, bir harbi intaç edecek cebir hareketini muhik gösleren hiç bir cihet bulunmadığı mütalâssında- dır. İtimad yeniden tecessüs etmek şartile muslihane bir tarzda halledile- (Baş tarafı 1 inci sahifede) Nanrlardan bir kısmı Kabinenin pek muhtemel olarak Moskovadaki Fran- $ız askeri heyetlerinin geri mi çağrl- masi yoksa orada mı kalması mese lesini tetkik edeceği omütaldasında bulunmuştur. meyecek hiç bir Avrupa meselesi mev- Kabine içtima 18,45 de nihayet | cut değildir. Büyük Britanya hükü- bulmuştur. meti bu gibi şartların hasıl olması için daima yardıma âmadedir. Fakat bütün gayretlerine rağmen diğerleri kuvvete müracaatla ısrar ederlerse, buna bütün kuvvetlerile karşı koy- maya da katiyen azmetmiştir. Londra 22 (A.A.) — Perşembe gü- nü toplanacak olan Lordlar ve Avam kamaralarında hükümet milli müda- faa hususunda lüzumlu göreceği bil cümle tedbirlerin bilâmüllet alınma- Paris 22 (A.A) —- Kabine içtima- mmdan sonra mâtbuatâ verilen teb- Jiğde, Kabinenin entemasyonal vazi- yeti ve bilhassa hariçleki Fransız mümessillerinden gelen raporları tetkik eylediği ve derhal mezkür mümessillere gönderilen (talimatı tasvip eylediği bildirilmektedir. Kabine perşembe sabahı Reisi- cümhurun başkanlığında toplana- caktır. $ için fevkalâde salâhiyetler veren Paris 22 (A A.) — Havas ajansı | pir kanun Jüyihasının derhal müza- tebliğ ediyor: kere ve kabulünü istiyecektir. Salâhiyettar Fransız mahafilinde tasrih ediliyor ki, son hâdiseler Pran- $a ve İngilterenin sakin ve azimkâr hattı hareketleri üzerinde katiyen müessir olamaz. Fransa ve İngiltere Almanyanın askeri tedbirlerini dik- Bu kanunun kabulüne kadarda hükümet, yeni ihtiyat tedbirlere te- vessül eyliyecek ve bilhassa deniz, kara ve hava kuvvetlerine mensup bazı sınıfları daha silâh altına çağı- katle takip etmekte ve Avrupada Gala: herhangi bir zorbalığa karşı koyma- Lavalette 22 (A.A.) — Revter ajan- ya azmetmiş bulunmaktadır. sı bildiriyor: Malta adası etrafında tesis edilmiş olan dikenli tel hatlarına bu geceden itibaren elektrik cereyanı verilmiştir. Bütün müdafaa hizmetleri her ihti- male karşı hazır bulunmaktadır. Paris 22 (A.A.) — Hariciye Nazın Bonnet, akşam üzeri İngiltere mas- Yahatgüzarı ile Polonya büyük elçi- sini kabul etmiştir. İngiliz Kabinesinin içtimaı Londra 22 (A.A.) — Saat 15 te top- lanan İngiliz Kabinesi 18,20 de, yani takriben üç buçuk saat süren bir mü- | zakereden sonra nihayet bulmuştur. Nazırların Başvekâletten gittikle- rindenberi henüz resmi hiçbir şey söy- lenmemiş ise de akşam geç vakit be- yanat yapılması muhtemeldir. Bu akşam yeniden bir toplantı ya- İngiliz parlâmentosu toplanıyor Londra 22 (A.A.) — Parlâmento, perşembe günü için içtimaa davet edilmiştir. Londra 22 — Perşembe günü öğle- den sonra toplanacak olan İngiliz par- Yâmentosunda Başvekil B. Chamber- pılmıyacağı ve yarın için de bu yolda | Jain ve Hariciye Nazırı lord Halifax bir karar verilmemiş olduğu haber | beyanatila bulunacaklardır, Moskova- alınmıştır. ! daki İngiliz sefiri, hükümetinden al Maamafih bütün razırlar Başveki- ! dığı talimat üzerine B. Molotofu ziya- lin emrine âmade bulunacaklardır. £ | ret ederek, Alman - Sovyet paktı hak- Londra 22 (A.A) Bu akşam | kında izahat istemiştir. Fransız sefiri Başvekâletten verilen tebliğde deni- | de ayni teşebbüste bulunmuştur. liyor ki; «Vaziyeti tedkik eden hükümet, Alman - Rus paktı projesinin İngil- tere tarafından Polonyaya karşı gi- rişilen taahhüdlere biç bir veçhile dokunmıyacağına karar vermekte asla tereddüd etmemişlir. Büyük Britanya hükümeti bu taahhütleri yerine getirmek kârarındadır. Hükümet, milli müdafaa için ken- dine fevkalâde selâhiyetler veren bir kanun lâyihasının kabülünü parlâ- mentodan İstiyecektir. Ayni zaman- da Büyük Britanyadan barayici za- ruriye ve diğer lüzumlu maddeler ih- ractlına ald tedbirler alınmıştır. Büyük Britanya hükümeti, ihtiyat tedbirler: almakla beraber, Almanya i Kral Karol Hariciye Nazırile! görüştü Bükreş 22 (A.A) — Kral bu sabah 'B, Gafenco'yu kabul ederek uzun müd- det konuşmuştur. Manisadaki ıslak üzümler satın alınacak İzmir 22 (Telefonla) — Son yağ- murlardan Manisa bağcıları çok za- rar görmüştü. Mühim miktarda üzüm ıslanmıştı. Ticaret Vekili bu üzümle- rin İnhisarlar idaresi tarafından s&- tın alınarak şarap yapılacağını söyle- miştir, Zarar gören bağcılar bu habe- re çok sevinmişlerdir. | 32 kişi refakat ediyor. Von I | İle maiyeti, Moskovada Alman hükü- i reket etmiştir. Öğle vâklı Sovyet par Sovyet - Alman paktı (Baş tarafı 1 inci sahifede) paklın akdile antikomintern paktın hikmeti vücudü kalmıyacağı mütalâ- ası İleri sürülmüştür. Salâhiyettar Sovyet mahafili, Sovyet Rusyanın genişlemek için araziye, nü- fuz mıntakalarına ve himaye idarele- rine hiç bir ihtiyacı olmadığını, Al manya İle akdettiği paktta komşu dev- Jetleri feda etmediğini katiyetle beyan ve temin ediyorlar, Ayni Sovyet mahafilinin teminatı- na göre Alman - Sovyet ademi tecavüz paktı Rusya, İngiltere ve Fransa ara- sında tedafül bir ittifak #kdetmesine mâni değildir. Moskova gazetelerinin faşiz- me şidetli hücumları Paris 23 (Radyo) — Exchange Tel- graph ajansının Moskovadaki muha- birinin işaratına göre Sovyet gazete- leri Almanyayı, açıktan açığa ima et- memekle beraber, faşizme karşı şid- detli hücumlarına devam etmekle ve bu şiddetli hücumlarında şu noktalar güze çarpmaktadır. «Sovyet Rusyanın faşizme karşı bir harbi, en muhik ve insaniyetin men- | faatine en uygun bir harp olacaktır. Zira faşizm, barbarlığı idame ve harbi ebedileştirmek istiyor.» Von Ribbentrop Moskova yolunda Berlin 23 — Von Ribbentrop, dün Berhtesgaden şatosunda B. Hitler ta- rafından kabul edilmiş, sonra Salz- burgtan tayyare ile Berline gitmiştir. B. Hitler Moskovaya gitmek için hu- susi tayyaresini Ribbentropun €mrine tahsis etmiştir. Hareketi esnasında kendisini Von Papen ve eski Avustur- ya Harbiye Nazırı teşyi etmişlerdir. Alman Hariciye Nazırı Berlinde se- yahatine dair bazı teknik hazırlıklar da bulunduktan sonra tayyare ile ha- reket etmiş ve gece saat 24 de Königs- berge varmıştır. Bu sabah, B. Hitlerin hususi tayyar resile Königsbergten Moskovaya ha- yıtahlına varacaktır. B. Ribbentropa ikinci bi fakat ediyor. Alman Ha tayyare re- Nazınna bbentrop metine intikal eden eski Avusturya s€- farethanesi binasında oturacaklardır. Resmi Doyçe Diplamatise Korespon- dans güzetesi pakt münasebetile yaz- dığı bir makalede «Almanyanın Şarki Avrupanın en büyük deveeti ile mü- nasebetlerihin tarihçesini yaptıktan sonrâ diyor ki: «Bütün beynelmilel efkârı umumiye, yeni paktla Avru- pada vaziyetin ve beynelmilel mina. sebetlerin esaslı bir tebeddüle uğra. dığını tasdikte müttefiktir. Bu pakt bir inkisari hayal uyandırmış, ayni zâ- manda da bir ihtar teşkil etmiştir., Moskova 22 — Havas ajansı bildi. riyor: Salâhiyettar Sovyet mümessil. lerinin söylediğine göre, Alman - Sov. yet paktı katiyen bir «tecavüze yardım Almanya, Lehistana karşı bu hafta. harekete geçecek (Baş tarafı 1 inci sahifede) mekte gecikeceklerini ümid etmekte- dir. Almanlar siyasi münasebetler kesilmeden, hatta ültimatomlar teati edilmeden ve demokrasilerin har- be karşı duydukları neiret zail ol madan evvel Polonyanın mukaveme- tini kırmak kabil olacağını hesap et- l mektedirler, © zaman, birçok Alman ricaline göre, İngiltere ile Fransaya mütte. fiklerine yardım etmenin hiçbir şeye yaramayacağını isbat etmek ve Al- manya kendilerinden bir şey isteme- diği için sulhtan bahsetmek imkânı hasıl olacaktır. Bu kanaat garip olmasına rağmen geçenlerde bazı salâhiyettar zevat ta- rafından izhar edildiği için Times muhabiri memleketi idare edenlerin | de ayni fikirde olduklarından şüphe | etmemektedir. Daily Express gazetesi de buna benzer haberler neşretmekle beraber Berlinde, Alman ordusunun beş gün içinde 1914 deki hudutlarına kadar yürüyerek orada müdafaa mevzileri tesis edeceği kanaatinin. hâkim ol- duğunu tasrih eylemektedir. Almanya v Polonyanın sesleri Berlin 22 (A.A) — Berliner Bör. sen Zeitung Polonyalıların Almanya- ya kayşı düşmanca yaptıkları neşri- | yatı mevzuubahis ederek diyor ki: i «Varşovadaki sergüzeşiçiler bu de. | rece tehlikeli siyasetlerinin cezasını | çekeceklerdir> Vaşington 22 (A.A) — büyük elçisi demiştir ki: «Polonya, “eğer istikbali tehdit olu- Polonya paktı» değildir. Ayni mahfillerde te- barüz ettirildiğine göre, Sovyetler Bir- liğinin şimdiye kadar akdettiği bütün ademi tecavüz paktlarmda şu kayıt mevcuddur; «İki âkid taraflan birisi, diğer bir devlete karşı bir tecavüze kalkarsa, öteki âkid taraf paktı evvelce haber vermeden feshedebilir.» Her halde bu kayıt, Alman » Sovyet | paktına da konacaktır, En ziyade sa- | lâhiyettar Sovyet mahfillerinin fik- rince, Almanya ile bir ademi tecavüz paktı imzası, üç taraflı Fransız - İn- giliz - Sovyet paktınm imzasile tama- mile kabili teliftür. Fransız - İngiliz - Sovyet paktı, eğer Almanya tecavüz niyetlerinde devam ederse, Almanyaya gem vurma | ya yarayacaktır. Fakat eğer Alman- ya bir ademi tecavüz paklı imzala- mak isterse, Sovye mahfillerine göre, iki memleket arasında ger- gin havayı teskine yarayacak olan bu jesti yapmak yerinde ve faydalıdır. nursa, harbe girmekte asla tereddüt etmiyecektir. Danzigde askeri faaliyet Danzig 22 (A.A.) — «Rewters: Her ( saat avcı tayyareleri hava meydanı- na gelmektedir. Birçok otobüsler müsadere edilmişlir. Asker yüklü kamyonlar mütemadiyen sokaklarda kamyonlar mütemadiyen #okaklar- darı geçmektedir, Polonyada askeri hazırlıklar Berlin 22 (A-A) — Polonyalılar hudut mıntakasında askeri hazırlık- Jarını faaliyetle ilerletiyorlar. Netze nehrinin sahillerinde bulu- nan Ratey ve diğer mahallere İs- tihkâm kıtaatı gelmiştir. Bunlar ica- bında bendleri açarak mıntakayw su altında bırakacaklardır. Bir İtalyan gazetesinin makalesi Roma 22 (A.A) — «Reuters: Mü. tesavver Alman - Sovyet ademi teca- vüz pakti hukkındaki haberleri İtal- yan gazeteleri ilk sahifelerinde bü- yük başlıklarla neşretmektedirler. Popolo di Roma, şöyle yazıyor: «Ademi tecavüz paktının imzala- nacağına dair verilen haberler Fran- sanın ve İngilterenin mesul şeflerini şaşırtmışlir. Bunlar eğer hakikaten sulhu istiyorlarsa Varşovaya verdik- leri açık çek'in hükümsüz olduğunu ilân etmelidir. Londraya seyahat elliği güne ka- dar basiretli bir siyasel adamı ol- duğunu gösteren Beck'in eline teslim eğilmiş olan açık çekin milyonlarca adamı kanlı siperlere sürüklemiye- ceğini ümid ediyoruz.» Sovyet mahfilleri, Sovyetler Birli. ğine komşu küçük devletlerin korku- ları mahalsizdir, çünkü Sovyetler Birliği, bunları bugün Almanya ile anlaşmasına kurban etmek niyetinde değildir, demektedirler, Tass ajansının tebliği Moskova 22 (A.A.) — Tass ajansı bildiriyor: Sovyet - Alman ticaret ve kredi mu- kavelenamesinin imzasından sonra, Almanya ile Sovyetler Birliği arasın- daki siyasi münasebetlerin iyileştiri; mesi meselesi ortaya çıkmıştır. Bu hu- susta Almanya ve Sovyetler Birliği hü- kümetleri arasında vukua gelen fikir teatisi, her iki tarafta da aralarında- ki siyasi münasebetlerdeki gerginliği azaltmak, bir harp tecellisini ortadan kaldırmak ve bir ademi tecavüz paktı akdeylemek arzusunun mevcudiyetini tesbit eylemiştir. Bununla alâkadar olarak, bu işe mütezllik görüşmelerde bulunmak üzere Almanya Hariciye Nazırı von Ribbentrop birkaç güne kadar Moskovayı ziyaret edecektir. Tefrika No. 47 SEVİLEN KADIN Nakleden : (Wâ - Nü) | olsâm hayatın bu şeraitine yan eder! dim. | Atelyenin aralık kapısından kori- dorda birçok kızların yürüdükleri gö- rülüyordu. Bunlar işlerini bitirmiş ter,| zi çıraklarıydı. Hepsi paydos olmuş, | gidiyordu. — Demek burada siz tek başınıza kalıyarsunuz? Çıkarken lâmbaları da söndürün. — Peki efendim. — Patron tiyatrodadır.. Erken dön- mez... Kendisinden zam islemişsiniz. Filhakikğbu terzihane ayni zaman- da müessese sahibinin ikametgâhıydı. Son cümle üzerine Suzan kıpkırmızı | oldu. — Paraya çok ihtiyacımız var. Hem. | şiremin hastalığından dolayı... Baba- | muz da az kazanıyor. | — Bu son zamanlarda haftalığın | | | — Ne yapalım? Mecburiyet, Seza: — Peki amma evlâdım, hastalığı sa- na da geçer! - dedi, - Bilmiyor musun saridir. Kızcağız nemli gözlerini önüne eğ- di ve cevap vermedi, Bu sözleri konuştuğu sırada, işlerin. den birini bitirmiş, eviriyor, çeviriyor, muayene ediyordu. — Nasıl oldu, beğeniyor musunuz, Beza hanım? — Mükemmel... Patronun sizi bu ka- dar beğendiğine hayret etmiyorum. Saate baktı, - — Haydi kızım, siz de çıkın gidin... | Ben müsaade ediyorum... Siparişin ya- rın sabaha yetişmesi meselesini başka. türlü halledeceğim. İşçi kız, başını salladı. — Teşekkür ederim ama, imkânsız... Patron tenbihatta bulundu. Yarın geldiği zaman İlk işi buna bakmak | olacakmış. Ancak bütün işler bittik. | ne kadar? — Yedi lira ile başlamıştım. Hilâ- Mahmer balosundanberi dokuza çıktı. ten sonra buradan ayrılabilirim. — Fena değil, — Doğrusu sizi takdir etimsmek — Yol masraf)... Yemek... mümkün değil... Ben sizin yerinizde Az daha göyle de diyecekti: | miş vaziyetler... On sekizinde misiniz? i ki, sizi severim... Herhalde ben de elim- «— İskarpin bile alamadım.» Fakat mahcubiyeti mâni oldu; süs- tu. Seza: — Bunları ben de bilirim! - dedi. - Haftada dokuz lira siz yaştaki bir kız | için âleme çokmuş gibi görünür, am. ma insanın avucunda eriyip gider, ih- tiyaçları karşilamaz. Başımdan geç- — Takriben... — Yalnız olsaydınız paranız kâfi ge- Mirdi. | — Evet amma, yalnız değilim işte... Makastar dudaklarını isırdı. Kızın mahremiyetine aid bir sual sormak is- tedi. Lâkin muhatabının bâkışı buna mâni oldu. — Sezz hanım! Şayed patron nez. dinde teşebbüste bulunup bana yar- dim edebilirseniz çok minnettar kalı. nm, Vallahi pek sıkıntıdayız. — İnşallah... Bakalım... Bilirsiniz den gelen yardımı yaparım... Allaha ısmarladık... Elektriği kapatmağı unut- mayın... Ah bu saatlere kadar kendi- nizi harap ediyorsunuz, kızım, Kızcağız omuz silkti ve sustu. — Allah rahatlık versin. — Size de. Yalnız kalınca genç kız, uzun uzun | içini çekti. Yüzünden yorgunluk, bed- inilir. Madeni rai a | İ işte o kadar, Öğle üzeri iştihası olma- tüsü olduğu, ıztırap çektiği belliydi, Gözleri biran hazin bir düşünceye daldı. Elini göğsü üzerine götürdü. Kal. bi yaralanmış gibi sızlıyordu. Bir müd- det öylece, tekatsız, hareketsiz kaldı. Lâkin saatin buçuğu çalması onu ken- i dine getirdi. Toparlandı ve işile meş- gul olmağa başladı. Şimdi artık daki. kalar şimşek süratile geçiyordu. Gün- düzleri uğultu ve hareket içinde olan bu büyük terzihane gecenin bu saa- tinde ne sessiz, ne sakindi. Yalnız uzaktan otomobil boruları, tramvay çanları aksediyor ve içerde duvar $&- atinin tiktakı duyuluyordu. Kızın gözleri önünde hâlâ o hazin hayal... Ve kendinde bir fenalık hisse- diyor. Bütün hakikati olduğu gibi itiraf et- meli mi?... Şu saatte açtı!... Babasının evinden sabahleyin yedi- ye çeyrek kala çıkarken bir dilim ek- mek yemiş, bir bardak da su içmişti, dığını ileri sürerek biraz peynir, zey. tin yemişti. O zamandanberi açtı, Ha. nl harıl çalıştığı halde ağzına birşey koymamıştı, Şimdi de parası olmadı- gındar bu kadar yolu yaya yürümek, karnı aç yatmak mecburiyetindeydi, yet işi , Palronunun tenbi- hi üzerine Hazırladığı elbiseleri man- kene ge eme bir nazar attıktan sonra raflardan birinin kena- rına koyduğu şapkasını aldı. Elektrik- leri söndürdü. Karanlık olan arka merdivenden aşağı, trabzanlara tutu- narak el yordamile indi. Kapıcının camını vurup; — Ben gidiyorum. Siz göz kulak olun... Yukarda kimse kalmadı! « diye haber verdi. Şimdi sokaktaydı. Kapının önünde bir otorwobil dur- du. Patron baş döndürücü tuvsjet#e, Jâvanta kokuları saçarak otomobilden inmişti, Saat on iki sularıydı. Çok yüksek hayatlara lâyik olan Suzancık, işte böyle, naçar, bedbaht bir vaziyette karanlıklara daldı... “e Seza, Vehbiden ayrılmasını müte. akip epey merhaleler katetmişti. Aradan on sekiz sene geçmiş bulu- nuyordu. Yuvarlanan taş yosun tut- mazmış. Yani yer ve meslek değişti. Ten insan refah sahibi olamazmış. Seza ise sebat elmişti. O zaman. bu zamandır ayni müessesede çalıştığı için maaştan maada bir hisse sahibi de olmuştu. Az sarfediyor, eline geçen paranın büyük bir kısmını biriktiri. bay Bu sâyede hal ve vakti yerin- eydi. Çrkası vaz) i İl