11 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

© Sahife 10 | | AKŞAM Deniz nakliyat ücretlerine mühim zamlar yapıldı İngiliz İstihbarat Nezareti Alman gemilerinin “denizden tardı işinin bittiğini bildiriyor New-.York 10 (A.A.) — New-York'. ve Şimali Atlântik limanlarından Şarka yapılan nakliyat ücret- 18 eylülden itibaren yüzde 25 isbetinde arttırılacaktır. © Diğer cihetten Büyük Okyanus sa- “ “hillerindeki gemi müstecirlerinden hürekkep bir grup, kahve ve Brezik cevizleri müstesna olmak üzere istikametine nakledilecek olan bütün mallar için alınan ücretlerin izd 50 nisbtinde arttırılacağını bil. dirmiştir. © Cenup istikametinde yapılan nakli- “yat ücretlerine ne mikdar zam yapı- Jacağı gelecek hafta ilân edilecektir, - Bundan başka Şimali Atlântik ge- mi müstecirlerinden bir grupun da ücretlerine zam yapacağı tah- edilmektedir. “İngiliz İstihbarat Nezareti- l nin bir tebliği i t Londra 10 (A.A) — İstihbarat Ne. ti, tebliğ ediyor: Alman gemilerinin denizlerden tar- di işi devam etmekte olup impara- torluğun münakalât yolları artık cid- İ İl İ İ Brüksel 10 (AA) — Üç ecnebi ti esinin Belçika üzerinde uçmuş olduğu harber verilmektedir. Bunlar- dan ikisinin hüviyeti tayin edilmiş- fir. Bunlar İngiliz bombardıman tay- .yareleri olup Belçika tayyareleri ta- “rafından takip edilmiştir. © İngiliz tayyarelerinden biri derhal ere inmiştir, İçinde bulunan 5 İn- tayyareci derhal tevkif edilmiş- Bu tayyare, büyük çapta bir bom- man tayyaresi olup Almanyaya icak olan propaganda kâğıtlarını mil bulunmakta idi, İkinci İngiliz tayyaresi, Belçikalı- avcı tayyareleri tarafından sa - Belçika hududuna 6 kilo- metrede kâln Maubeuge yakınında alanmıştır. Belçika tayyareleri, İngiliz tayya- resini yere inmeğe mecbur etmek için ışık veren obüsler atmışlardır. İngiliz tayyaresi, taarruza uğradı “ğını zannederek ve tayyarelerin Bel- çika tayyareleri olduğunun farkına varmayarak ateş açmış ve belçika tayyarelerinin birini düşürmüştür. İki Belçikalı pilot, paraşütlerle atla- ak kendilerini kurtarmışlardır. Bunlardan birisi hafifce yaralıdır. © Üçüncü İngiliz tayyaresi, Maubeu- e İstikametinde gözden kaybolmuş- tur. © Bu hâdise, Belçikada büyük bir gi eyan terlid etmiştir. Maamafih “efkârıumumiye, Belçika hava kuv- erinin enerjik hareketlerinden ve İngiltere hükümetinin bu yanlışlığı ve kendiliğinden kabul ve teslim ederek Brüksel sefirini Belçi- kı hükümetine tarziye ve bu nevi hâ- diselerin istikbalde tekerrür etmeme- İçin icap eden tedbirlerin alınaca- dair teminat itasına memur etmesinden dolayı memnundur. İn- .giliz sefiri B. Robert Clive, Belçikalı tenime yaralanmasından do- teessürlerini bildirmiş ve hükümeti namına bütün omasarifi tediye teklifinde bulunmuştur. Bir İtalyan gazetesi vaziyeti ; nasıl tefsir ediyor? © Roma 10 (A.A) h 5 K Esbjerg'e 'atılan bombaların, Belçika toprakları zerinde İngiltere ve Belçika tayya- - Belçika üzerinde bir hava harbi oldu Bir ingiliz tayyaresi kendisini takip eden Belçika tayyarelerini Alman tayyaresi zan- nederek ateş açtı, bunlardan birini düşürdü .nın dâyası ile birleşmesi gibi, Filistin di bir tehlikeye maruz bulunmamak- tadır, Açık denize çıkmak cesaretini gösteren oAlman gemileri nadirdir. Bir çok gemileri zâptettik. Ekseriya Almanlar, gemilerini terk etmeden evvel tahrip etmektedirler. Her han- gi bir Alman gemisi battığı zaman müretebatının kurtarıldığı görülmek- tedir. Hali hazırda Alman gemileri- nin ekserisi bitaraf limanlara iltica etmişlerdir. Vigo limanında 54 Almân gemisi vardır. Japon limanları ile Şimali ve Cenubi Amerika limanlarında da bir çok Alman gemileri bulunmaktadır. İ Bu gemiler, bu limanları tork ettik- leri takdirde yakalanıp zaptedilecek- lerini bilmektedirler. Alman gemile- rinin müsellâh oldukları ve yahut telsiz cihazlarını tahtelbahirlere me- saj) göndermek için kullandıkları tak- dirde bitaraf devlet bu gemileri der. İ hal tevkif etmek mecburiyetindedir. Baltık müstesna olmak üzere Alman- ya'nın iaşe mevaddını ve mühimma- tını tedarik edebileceği menabi ile olan teması bilkuvve kesilmiş bulun- maktadır. N gösteren bazı bitaraf memleketlerin sultefehhümlerle vaziyetlerini bozmâ- yı da istihdaf edebileceğini yazıyor. ! Belçika sahillerinde müdafaa tertibatı Brüksel 10 (A..A.) — Gazetelerin yazdığına göre, Belçika sahilleri 60 kilometrelik bir mesafe dahilinde müdafaa vaziyetine getirilmiştir. Bü- tün bu saha boyunca ve bilhassa Zeebruegge, Ostende ve Nieuport li- manlarına sahil bataryaları v2 hava müdafaa topları konulmuştur. Harbin Filistinde tesiri Bir birlik teessüs etti, vakayi durdu Beyrut 10 (A.A.) — Avrupada mu- hasamatın başlaması, Kudüste, Filis- tin buhranına çabuk bir hal sureti vermiştir. Hitlerist tecavüzün ekser milletler için teşkil ettiği müşterek tehlike, Arap dünyası ile garp demok- | rasiler arasındaki münazaalı mesele- leri, derhal, ikinci plâna atmıştır. | Suriye nasyonmlistlerinin Fransa. Arapları da İngiltereye karşı ayni sem- patiyi izhar etmişlerdir. Bu inkişafın ilk neticesi, Arap faaliyetinin mühim surette azalması ve Yahudi tedhişçi- lerinin de tamamlle ortadan kalkma- sıdır. Isveçin bitaraflığı Almanya, riayet ettiği müd- Stokholm 10 (A.A.) — İngiltere. nin Stokholm elçisi B. Manson, İs- veç Hariciye Nazırı B. Sandlere İngi- Mz hükümeti adına bir nota tevdi etmiş ve İsveçin bitaraflığına Al Stokholm 10 (A.A.) — Cuma gü. nü saat 17,17 de bir Alman tayyare- sinin İsveç kara suları üzerinden Fransız Alman kıtaları arasında çarpışmala oldu (Baştarafı 1 inci sahifede) lanılmasıdır. Polonyalılar da düşman kollarının cenahlarına, süvari livaları hücumları yaparak mukabele ediyor- lar. Garb cephesindeki faaliyet etrafında Alman tebliği Berlin 10 — Alman umumi karar- gâhı garb cephesindeki muharebe faaliyeti hakkında şu tebliği neşter. miştir: Garb cephesinde Fransız öncü müf- rezeleri ilk defa olarak hududu geç- mişler ve garb istihkâmlarımızın ile- risinde bulunan karakollarımızla mü- sademeye tutuşmuşlardır. Bir çok düşman öldürülmüş veya esir alın- mıştır. 9 eylül gecesi İngiliz tayyareleri Almanyanın şimal ve garb şehirleri- ne bçyannameler atmıştır. Uberstedt civarında yere dürüşülen bir tayyare- nin. mürettebatı esir edilmiştir. Üç Fransız tayyaresi garb hududun- da ve Alman toprakları üzerine dü- şürülmüştür. Bombardımanlar olmamıştır. Fransız harb Kabinesi yarın kuruluyor Paris 10 (A.A.) Yeni Fransız harp kabinesinin kimlerden teşekkül edebileceği yarın belli olacaktır. Öyle anlaşılıyor ki Daladier, kabi- ne arkadaşlarından ekserisini nıuha- faza edecek ve bunlara bilgileri ve ka- rakterleri tecrübe edilmiş zevat ilhak eyliyecektir. Bu suretle tadilâta uğrıyacak kabi- Mareşal Göringin nutku Alman milleti üzerinde iyi tesir bırakmadı iktisadi abluka Korkusu artıyor Amsterdam 10 (A.A) — Amester- | gandasının dahilde efkârı umamiyeyi dam'a gelen haberlere göre Mareşal İ sürüklemek için ele aldığı delilleri Göring'in nutku, Alman milleti üze rinde müsaid bir tesir husule getir. memiştir. Bilhassa nutku dinliyenler halkın ecnebi radyolarını dinleme- mesi için ileri sürülen sebebi, pek zayıf bulmuşlardır. Diğer cihetten Mareşal, Almanya» nın servetlerini saydıktan sonra hak kı bazı takyidata davet etmiştir ki, bu da memleketin servetleri hakkındaki sözlerinde ikna kuvveti bırakmamış» tır. Mareşalin opetrolden, madenler- den ve gıda maddeleri arasında mü- him bir mevkii olan yağdan bahset- meyişi nazarı dikkati celbetmiştir. Et meselesinde dinleyicileri teselli et- mek üzere yaptığı bazı lâtifeler fena bir tesir bırakmıştır. Dün akşamdan- beri halkın zihninde iktisadi abluka korkusu artmıştır. Diğer cihetten Varşova'nın zaplı- nın vaktinden evvel ilân edilmiş olma- sı, Polonyadaki ilk muvaffakiyetlerin manevi tesirini azaltmıştır. Esasen Alman radyoları artık bu meseleden bahsetmemektedir, Almanyanın plânları (hakkında tefsirlerde bulunan «Telegraf» gaze- tesi, Almanyanın Polonyayı himaye- sine almak için hududlarını şarka doğru genişletmesi ihtimali bulundu- gunu yazmaktadır. Göring'in nutkunun Almanyada bi- ne evvelce parlâmento tarafından ve- rilmiş olan tam selâhiyetleri muha- faza edecek ve mutat kabine progra. mını okumak için parlâmentonun da- vetine lüzum kalmıyacaktır. Fransada bir Polonya ordusu teşkil ediliyor Paris 10 (A.A) — Hariciye Nazırı Bönnet ile Polonya sefiri Fransada yaşayan Polonyalılardan mürekkep mühim bir askeri cüzütam teşkili için bir itilâf imza etmişlerdir. Derhal t6ş- kili derpiş edilen bu cüzütam Polon- ya zabitlerinin kumandasında ve Po- lonya bayrağı altında harbedecektir, Bu cüzülamın bütün masrafları Polonya hükümetine aid olacak, fakat silâhlarını Fransa verecektir. Filistinde bir Çekoslovak lejyonu kuruluyor Kudüs 10 (A.A.) — PFilistinde top- lanmakta olan Çekoslovak lejyonuna şimdiye kadar 1500 mülteci gönüllü yazılmıştır. İngiltere ve İsviçrenin bitaraflığı Berne 10 (A.A.) — Büyük Britanya hükümeti İsviçrenin bitarafık deklâ- rasyonuna verdiği cevapta İsviçre mez-| kür bitaraflığı müdafaa için icab eden bütün tedbirleri aldığı müddetce İn- gilterenin de mezkür bitaraflığa ria- yet edeceği teminatını vermiştir. Dr. FETHİ LABORATUVARI Cerrahpaşa hastanesi bakteriyoloğu Kan, idrar, balgam, mevaât güi- ta tanltileri ve (İDRAR VASITA. SİLE GEBELİĞİN İLK GÜNLE. RİNDE KATİ TEŞHİSİ) yapılır. Beyoğlu : Taksime giderken Meşelik sokağı Ferah apartımanı, Tel 40534 Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşam» ım KÜÇÜK İLÂNLARI'ndan ŞiFA YURDU raktığı akislerden bahseden Nieuwe Rotterdamsche curant gâzetesi, Ma- reşalin İtalyadan o bahsetmeyişinin Berlinde büyük dedikoduları mucib olduğunu kaydetmektedir. İsviçredeki akisler Zürih 10 (A.A) — İsviçre radyosu, Mareşal Göring'in nutkundaki me- selâ «eğer elbise yapmak içih Mmensu- catımız bulunmuıyacak olursa banyo mayolarımızı giyeriz.» Yahud: «Sabü- numuz bulunmuyacak olursa sabun- lanmaksizın yıkanırız» gibi lâtife yollu sözlerini iktibas etmek suretile kendisini dinleyenleri pek ziyade eğ- lendirmiştir. İsviçreli dinleyiciler, Alman mille. tinden daha ziyade afaki olarak bu neşriyatı dinliyorlardı ve Mareşalin ifadesinin pek o kadar ikna eder mâ- hiyette olmadığına işaret etmişlerdir. Bu sabah Zürih'te herkes bunu söylemektedir. Fransızlar nutku nasıl karşıladılar? Paris 10 (A.A.) — Havas tebliğ ediyor: Mareşal Göringin dünkü nutku Pariste şu Iki bakımdan çok mühim telâkki edilmiştir: Biri Alman propa- | göstermesidir, diğeri de Almanyada huzırlânmakta olan entermasyonal siyasi manevrayı belirtmesidir. Göring Almanyanın Polonyaya âsa- yişi iade etmek ve Versailles muahe- desinin adaletsizliklerini tamir için taaruz ettiğini söylüyor. Fakat Al- mân taarruzunun Versailles muahe- desile ne gibi bir alâkası olacağı Pa- risçe anlaşılamıyor. Çünkü eğer AL man kıtaatının vazifesi Almanyanın 1919 da kaybettiği toprakların tekrar Almanyaya ilhakı idise vaktile Alman imparatorluğuna tâbi bulunan top- rakların tç misli fazla eraziyi işgal etmiş bulunan Alman kıtalarının te- vakkuf etmiş olması icabederdi. Bina- enaleyh 1914 den evvelki vaziyet mu- cibince hududların tashihi değil, tam mânasile bir fütuhat harbi mevzuu- bahistir, Almanyanın İngiltere ve Fransaya karşı hiç bir emeli beslemediği hek. kındaki kısımlara gelince, ki burada enternasyonal bir siyaset manevrası beliriyor, Göring şunu söylemeği unu- tuyor ki Fransa ve İngiltere karbe kendilerini müdafaa için değil Alman hükümetince de malüm olan teah- hütler namına girişmişlerdir. Yine Göring söylemeği unutuyor ki 31 ağustos tarihli İtalyan teklifini Fran sa ve İngiltere hemen ertesi günü kabul etmişlerdir. Ancak şu şartla ki o sabah Polonya topraklarına girmiş olan Alman kıtaatı geri alındıktan sonra enlernasyonal omüzakereler başlıyabilir. Binaenaleyh Fransa ve İngiltere nin almış oldukları vâziyetin saiki Polohya istiklâline riayet edilmesi. nin temini idi. Bu riayet temin edi- Mnee harp hali mevcut olmuyacaktı. Garp devletlerinin bu hattı hareketi değişmemiştir. Fransız ve İngiliz efkârı umumiyesi her hangi bir anda olursa olsun Po- lonyayı terketmemek O azmindedir. Eğer Almanva Polonyanın fethinin İngiltere ve Fransanın bu hattı hare- keti üzerine bir değişiklik yapacağını düşünürse ağır bir hata işler, Çünkü Fransa ve İngiltere münhasıran Po- lonyanın fethine mâni olmak içindir ki bu vaziyeti almışlardır. İtalyan gazeteleri Alman tarafını tutuyorlar Roma 10 (A.A.) — Mareşal Görin- gin nutkunu mevzuubahseden İtak yan matbuatı Almanyanın tarafın iltizarş etmekte ve harpten Alman- yanın mesul olmadığını şiddetle bö yan eylemektedir, Polonya cephesi (Baştarafı 1 inci sahifede) tül ile araları kesilmiş ve her taraf. tan ihata olunmuştur. Şarka doğru çekilmekte olan düşman ne Skicrmi- evice - Sochaczw - Kunto hattından çekilebilir, ne Vistülü Varşova civarın- dan ne de cenuptan aşabilir, Muha- rebelere tutuşmuş olan bu Polonya kıtaatının akibeti bugünlerde laay- yün edecektir. Polonyanın Şimalinde Vistülü iki taraftan geçmiş olan Alman Kuvvet- leri Wloclawek'in garp muıntakasına ve Plock'un da şark mıntakasına var- mıştır, Varşovanın şimali şarkisinde Bug nehrinin cenup sahiline vardık. Daha yukarıda Lomzanın şarkında müha-" Tebeler vuku bulmaktadır. Tayyarelerimiz bombardımanlarla Varşovadan şarka ve cenubi şarkiye giden yollar ve şimendiferleri tahrip etmiş ve düşmanın geri kalan İstih- kâmlarına taarruz eylemiştir. Lublin üzerine yapılan hücumda yedi Polonya tayyaresi düşürülmüş ve bombolarla 8 düşman tayyaresi hasara uğratılmıştır. Ordunun Ra- dom civarında ve keza Narew ve Bug nehirleri arasındaki harekâtına ha- zaretinin bildirdiğine nüzaran Polon- ya hükümet merkezinin Almanların eline geçtiğine dâir güya Varşovadan 25 kilometre mesafede neşredildiği id- diasile resmi Alman radyosu : Lehce olarak cuma akşamı ve dün akşam beyanatta bulunmuştur. İstihbarat nezareti bu hususta şunu hatırlatır ki Polonya büyük elçisinin Üün akşara radyo ile verdiği nutuk Alman kıtaa- | tanın Almanyanın iddiasına rağmen Varşovaya girmeğe muvâffak olama- dıklarını isbat eder, Esasen Varşova- dan verilmeğe devam edilen Polonya hükümetinin tebliğleri bunu teyit ey- lemektedir. Hükümet Lublinden de Riga 10 (A.A.) — Buraya gelen ha- berlere nazaran Polonya hükümeti Lublin'in yakında harp sahasına inti- kal edeceği düşüncesile hükümet mer- kezini Krecmlenice'ye nakletmek ta- savvurundadır. Amerika Kızılhaçının yardımı Vaşington 10 (A.A) — Amerika Kızılhaç cemiyeti, Polonya Kizilhaç'ı hesabına, sahra hastaneleri için ça. dır, ilâç ve battaniye mübayaasına 50 bin dolar tahsis etmiştir. Amerika Kızılhaç'ı, Paristeki Ame- rikan hastanesine de 25 bin dolarlık