11 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu SabahkiiXEfaberler Son dakika Iitalyanın Berlin radyosu: vaziyeti “Italya lüzumunda harekete geçmeğe hazırdır,, diyor Berlin 11 — Berlin radyosu bu sabah İtalyanın vaziyeti hakkında şu neş- riyatta bulunmuştur: Mussolini Almanyi bağlıdır. İki memleket arasında dostluk ve sami- miyet vardır. Ve sıkı bir askeri ittifakın mevcud olduğu bugün bir realitedir. Binenaleyh İtalyanın bitaraflığının mihverin kırılması suretinde tefsiri gü- lünçtür. Mussolini lüzumunda harekete geçmeğe hazırdır. Hitler Polonya ile Almanya arasındaki meselenin halli için harekete ge- çerken, mevcud askeri pakt mucibince, İtalyanın da harekete İştirakini İste- memiş, bunu kendi kuvvetile yapacağını bildirmiştir. İtalyaya ihtiyaç olursa Alplardan harekete bâzırdır. Fakat şimdilik buna ibtiyaç yoktur, Şark hudu- dunda Polonya işi bitmek üzeredir. Berlin ile Roma arasında mevcud anlaşma mucibince Almanya yalnız harp ediyor. Mussolini bu sürstle vaziyeti iyi kontrol edecektir. Fransada Avusturya lejyonu Paris 11 — Gönüllü yazılmak için eçnebilerin müracaatı devamı ediyor. Bu müracaat o kadar fazladır ki, İrususi daireler açılmasına Jüzüm görül müştür, Çekoslovak, Polonya -lejyonlarından maada birde Avusturya lejyonu teşkil edilecektir. Fransız Maliye Nazırının bir nutku Galip geleceğiz, çünkü iktisaden daha kuvvetliyiz diyor Paris 1l — Fransız Maliye Nazırı 'M. Reynaud dün akşam bir nutuk söylemiştir, Nazır demiştir ki: Harp- te iktisadi ve mali cephenin de aske- ri cephe kadar, belki ondan (azla ehemmiyeti vardır. Almanya 1913 de yıkıldığı zaman beş Fransız vilâyeti- ni işgal ediyordu. İktisaden ve ral! | bakımdan harap olduğundan yıkıl- mıştı. Bu hârpte de galip geleceğiz. Çün- kü İngütere ve Fransa iktisadi ve mali bakımdan Almanyadan 'çok İ kuvvetlidir. .Sovyet askerleri Polonya hududunda toplanıyor İhtiyatların sevki dün bütün gece devam etti Moskova 10 (A A.) —D.N.B ajan- sı bildiriyor: Moskovadan ihtiyatların sevki dün hütün gece devam etmiştir. Bivillerin garp mıntakalarına nakli bâlâ yapılmıyor. Seferberlik tedbirleri şayanı dikkat bir sürat, sükünet ve in- tizamla tahakkuk ettirilmektedir. Mos- kovadaki motörlü vasıtaların ekserisi ciheti askeriyece müsadere edilmiştir. Riga 10 (A A.) — Baltık devletleri Rusyada ihtiyatların silâh altına ça- Bırılmasını Polonyadaki askeri vazi- yetin vehametleşmesine atfediyorlar. Hususile ki haber alındığına göre Sov- yet kıtaalı bilhassa Polonya bududun- da tahşit olunmaktadır. . Varşova Japon sefareti erkânı Japonyaya dönüyor Kaunas 10 (AA) — Varşovadaki şapon sefareti erkân ve memurinin- den takriben 20 kişi Sovyet Rusya tarikile Japoiyaya dönmek üzere bu- radan geçmişlerdir. Bir Macar vapuru Karadeniz- de yüzen bir cisme tesadüf etti Genize çıkan Macar bandıralı Seged vapuru, dün akşam üzeri liman idare- sine telsizle bir malümat vermiştir. Macar vapuru, bu telsizinde, Burgaz açıklarında denizde ilerlemekte olan bir cisme tesadül ettiğini ve bu cismin Boğaza doğru İnmekte bulunduğunu bildirmiştir. liman idaresi, bu cismin ne alduğu- nu anlamak için icap eden vesalti bu ag Boğazdan Karadenize çıkarmış- Eski bir Alman konsolosu Berlinde idam edildi “ Eondra ii — Buraya gelen haber- lere göre Almanyanın eski Liverpol konsolosu Reinhard Berlinde idam edil. | miştir. Reinhard bir casusluk işinden dolayı İnglitereden harice çıkarılmış- ta. Nazi partisi, meydana çıkmasına imkân verdiğinden dolayı idamını ka- rarlaştırmıştır. Alman seferberliği devam ediyor Amsterdam 11 — Alman seferberli- ği şahsi davetnameler gönderilmek Suretile devam etmektedir. Dortmund polis şefi, emrine verilmiş olan kimse- lere 11 ve 12 eylülde mahallelerindeki polis komiserliklerine müracaat etme- lerini bildirmiştir. Bunlar emniyet servislerine veya muavin servislere kaydedilip de henüz silâh altına çağrılmamış olanlardır. Norval sahillerinde iki Alman vapuru batırıldı Alman tahtelbahirleri de üç Ingiliz vapurunu Londra 10 A.A.) — İstihbarat Ne- Baretinin bir tebliğinde kaydedildiğne göre, Norveç sahillerinde iki Alman vapuru batırılmıştır. Bunlar Baldur ve Vegasak ticaret -gemileridir. Biri Hamburg, diğeri Bremen limanında kayıdlıdır. “Tebliğde umumi surette deniz va- Biyeti gözden geçirilmekte ve Alman tahtelbahirlerinin şimdi daha geniş sahada faaliyette bulundukları wdedildikten sonra İngilterenin bu Denizaltı gemilerine durmadan taar- Buzda ve mukabil! taarruzda bulun- “Gukları ilâye vine ik hirleri rr iman rafından kg batırdılar batırılan İngiliz vapurları şunlardır: 5.548 tonluk «Kennebec» vapuru, bu Yapurun mürettebatı imdad gemileri tarafından kurtarılmıştır. 5.550 ton- Tük <Twinklelgh» vapuru, bu vapu- run mürettebatı Statendacu ismindeki Hollanda transallantiği tarafından kurtarılmıştır. 20,000 tonluk Warwick yapuru, bu vapur Unlon Castle kum- panyasına aiddir. Bunlardan maada Moss Hutchison kumpanyasına aid «Chloris» şilepi, İ dün Alman fahtelbahirleri tarafın. dan takib edilmiş ise de şilep, cesa- şe kendini müdafaa ederek kurtul- Meclis bugün toplanıyor Başvekil mumi vaziyet etra- fında mühim beyanatta blunacak Ankara 10 ) (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi yarın (bugün) sant 15 de toplanacaktır, Bu toplantıda Baş- vekil doktor Refik Saydam umumi vaziyet etrafında mühim beyanatta bulunacaktır. Beynelmilel vaziyet do- layısile Büyük Millet Meclisi teşrini. saniye kadar fasılasız surette içtima- larına devamı edecektir. Alman menşeli mallar 31 ağustosa k kadar bedelleri yatırılanlar gümrüklerden geçirilecek i CAnkara 10 (Akşam) — Yakın 2a- manlara kadar ithalâlımızın mühim bir kismini yapmakta olduğumuz Al- manya ile ticaret anlaşması hüküm- Jeti meriyetten kalkınca Almanyadan mal getirmiş veya ısmarlamış olan tacirler hükümete nrüracaata başla- mışlardı, Maliye, Gümrük ye İnhisarlar ve Ticaret Vekâletleri bu müracaatları tedkik ederek müşterek bir karar ver- mişlerdir. Verilen karara göre 31 ağus- tos akşamına kadar bedeileri Cüm- kuriyet bankasında Alman kliringine yatırılmış olan eşya, mefsuh anlaş- ma hükümleri dahilinde gümrükler- den geçirilecektir. Karar bütün gümrüklere telgrafla bildirilmiştir. Ihracat malları- mızın nakli Amerika ve Hollanda vapur kumpanyalarile anlaşma — yapıldı , İzmir 10 MA). — Gazetelerin ha- ber verdiklerine göre, Amerika ve Hollanda vapur kumpanyalarile ih- racatcılarımız arasında ihraç mad- delerimizin nakli için bir anlaşmaya vanlmıştır. Anlaşmaya nazaran bu İkumpanyaları limanımıza haftada dört vapur tahsiş etmektedir. İtalyanın talepleri İzmir 10 (A.A.) — Harp sigortası” nın yükselmesi üzerine, ihracat mal- larımızın msliyet fiatleri artmıştır. İtalyadaki alıcılar mal talebiudez çok ileri gitmeğe hatta kendi istih- sal ettikleri bazı maddeleri de hariç- ten almağa başlamışlardır. Uşakta bir toplantı Uşak 10 (A.A) — Dün ticaret odasında kaymakamın riyesetinde bütün tüccarlarımızın iştirakile top- Jantı yapılmıştır. Bü toplantıda, ithalât ve ihracat tacirlerimizin mütaldaları dinlene- rek hariçten gelen eşya flallerinin yükselmesi ve dahilde yetişen eşya- nın aşağıya düşmesi gibi hususların öüne geçilmesi kararlaşlırılmıştır. Bu işlerin normal şekilde devamı içinde ticaret odası şimdiden icap eden tedbirleri , Almış bulunmaktadır. Kadın meselesi Bir genç arkadaşını muhtelif yerlerinden yaraladı Dün gere Kadiköyde ağır bir yâ- ralama vakası olmuştur: Haydar, Ka- rabet, Hayik ve Fuad isimlerinde dört arkadaş beraberce oturup içki içmiş- ler, eğlentiyi geç vakite kadar devam ettirmişlerdir. Nihayet gecenin iler. lemiş bir saatinde aralarında bir ka dın meselesi açan Karabet ile Hayik işi kısa bir zamanda büyültmüşler, yumrukla başlıyan döğüşme nihayet bıçağa Kadar dayanmış ve Karabet büyük bir balıkçı bıçağı ile Hayığı mütesddid yerlerinden ehemmiyetli surette yaralamıştır, Vakadan haberdar olan zabıta, der- hal yaralıyı Nümune hastanesine kal- dırmış, Karabet te hiçağile birlikte yakalanmıştır. Kanada hü kümeti de Almanyaya harp ilân etti Kanada meclisinde nutuk söyliyenlei Hitlerizmin durdurulması lüzumundan bahsettiler Ottawa 10 (AA) — Avam kama- rası, kralın Mütahi nutkuna verilecek cevabi arizayı tasvip etmiştir. Bu tasvip, Almanyaya karşı harp ilârına müuadildir. Esasen bu harp ilâ- nl fazla teahhur edemezdi. Kanada- nın vermiş olduğu bu karar, dikkate şayan bir ittifak ile ittihaz edilmiştir. Tilvaki parlâmento, perşembe günü 'Twecd - Muir tarafından telâffuz edilmiş olan nutku, hiç bir muhalif Tey vermeksizin tasvip etmiştir. Bu gevap, ayni zamanda hem nutku, hem de Almanya'ya karşi açmış oldu- ğu müdahalede İngiltere İle sıkı bir teşriki mesai 'yapılmasını talep eden Başvekilin beyanatını tasvip etmiştir. Başvekil B. King, bu tasvibin ehem- | miyetini öğleden sonraki celsenin başlangıcında izah etmiştir. Mumai- | dleyh, hükümetin harp halinin res men ilânı için müktezi tedbirleri itti haz edeceğini ilâve etmiştir. Maamafih B. King, kamaraları ta- mamile serbes bırakmak için onlar- dan harp ilân etmelerini talep etmek- ten çekinmiştir. Parlâmentonun kararı, yalnız iki gün devam eden müzakerelerden son- ra ittihaz edilmiştir. Bazı muhalif ler, kendi şahsi mütalâalarını söyle- mişlerse de fırkaları namına idarei kelâm etmemişlerdir. 'B. Lapoint, Kanada'nın harbe gir- mekten başka bir suretle hareket ede- Japonyanın yeni siyaseti Rusya, İngiltere, Fransa ve Amerika ile münasebetlerini yeniden tanzim edecek Tokyo 10 (A.A) — Japonya Baş- vekili Abe, Avrupa ihtilâfına karş mamak siyasetinin takib edileceğini söylemiş ve demiştir Xİ; Ancak Avrupa hadiselerinin Japon- yayı Uzak Şarkta karıştırıcı tesirleri bertaraf etmek için setbes bırakıla- cağını düşünmek tehlikeli olur. Ja- ponya Çin siyasetine kendi prensip- lerile ve müstakil olarak devam ede- cektir. Şimdiye kadar Çan - Kay - Şeke doğrudan doğruya yardım etmiş olan devletlerin bundan böyle başka usullere ve bilhassa mutavassık dev- letlere müracaat ederek bunları kul lanmaları mümkündür. Bunun için müteyakkız davranacağız, Japon - Rus münasebatı yeni bir tedkike tâbi tutulmaktadır. Hudud hadiseleri her iki taraf da dostane bir tesviye yolunu hazırlarsa tasfiye edi- lebilir, Japonya böyle bir hal tarna taraftardır. Eğer Sovyetler Birliği bu- nu İsterse. Bazı Japon mahafili Sov- yet Birliği ile bir ademi tecavüz veya Askerlik pâktı yapılması lehinde bu- Tunuyor, bu gibi projeler mili mefkü- reye riayet edilerek tedkik olunmalı. &ır. Antikomintern paktı muhafaza edilmelidir. "Tokyo 10 (A.A) — Royter: Başve- kil Abe beyanatında Japonyanın Rus- ya, Amerika, İngiltere ve Fransa İle münasebatını Çin meselesinin halline istinaden tekrar tanzim etmek istedi- ğini söylemiştir. Japon Başvekili Avrupa harbinin Hitlerin fena bir hesabından çıktığını kaydetmiş ve bu harbe Japonyanın girişmiyeceğini beyan etmiştir. Portekiz ihtiyatlarını silâh altına çağırdı Lizbön 10 (A.A.) — Portekiz hükü- meti 14 fikteşrinde nihayet bulacak olan alelâde talim devresini geçirmek Üzere 1936 sınıfı İle geçen sene çağrıl- mamiş 1985 sınıfının bir kısmını ve keza bazı ihtiyat subaylarını silâh altına davet etmiştir, miyeceğini, çünkü Kanada'lıların ve demokratik müesseselerin hürriyeti- Din mevzuu bahsolduğunu söylemiş» İlr. Kanada, bitaraf kalacak olursa B. Hitler'in tahrikâtını teshil etmiş olacaktır, Kanada'lıların ekserisinin bitaraflığa aleyhâar oldukları söylen- mektedir. B, Lâapointe'in kraliçenin Kana da'yı terk ederken söylemiş olduğu «Cenabı Hak, Kanada'yı takdis et sin» sözlerini söylediği zaman şiddetli bir alkış tufanı kopmuştur. Hükümet, 'muhaltilerie de hemfi- kir olarak, hali hazırda âskeri ymü- kelletiyeti imdas etinek Kârarıni ver- miş değildir. Maâmafih Kanada, har be yalnız Büyük Britanya impara- İ torluğu eczasından olduğu için değil, Hitlerizmi ezmenin müstacel bir zü- rTuret olduğunu anladığı 'için harbe girmeğe karar vermiştir. -Âyandan Meighein şöyle demiştir: Mitlerizm cereyanı, Vistül muhare- İ be meydanlarında durdurulmuyacak olursa bir müddet sonra Saini - Lau- rent körfezinde muharebe etmek | mecburiyetinde kalacaksınız.» Ottava 10 (A A.) — Kanada hü- kümeti bu akşam Almanya Je hali harpte olduğunu resmen ilân etmiş- tir, Vaşington 10 (A.A) Roosevelt bugün saat 13 te bitarafık kanununun Kanada hakkında da tatbikini emret- miştir. Kayserin Hitlere mesa mesajı «Bugün 918 918 felâketinden mühim olabilecek felâket karşısındasınız» Londra 10 (A.A) — «Sunday Picto- rlal» gazetesinin salâhiyettar bir mem- dan öğrenerek verdiği bir habere gö- | re, Kayzer, Doorn şatosundan Hitlere, İ kedi yaveri baron Möller vasıtasile bir mesâj göndermiştir. Bu mesaj, €z- cümle şöyle demektedir: «Bugün siz, 1918 felâketinden çok daha mühim olabilecek bir felâket karşısında bulunuyorsunuz.» B. Hitler, gazetenin yazdığına göre, baron Mölleri kabulden istinkâf etmiş ve nihayet baron Möller, Hariciye Ne- zareti yüksek memurlarından B, von Halem tarafından kabul edilmiştir. B. Bonnet Roma elçisile görüştü Paris 10 (A.A) — Hariciye Nazırı Bonnet bu «wabah Fransanın Roma büyük elçisini kabul ederek görüşmüş- tür. pak Litvinofun kurşuna dizildiği tekzib ediliyor Moskova 10 (A.A.) — 'Tass ajansı tebliğ ediyor: Bazı Fransız gazeteleri ve bilhassa Petit Parisien, eski harici- ye komiseri Litvinof'un tevkif edilip kurşuna dizildiğine dair bir haber neşretmşilerdir. Tass ajansı bu haberi mânasız ve baştan başa uydurma ol. duğunu beyana mezundur. Ekspres bu hahah vaktinde a Avrupa eksptesi bu sabah da muays yen olan saatinde, yediyi yirmi geçe Sirkeciye gelmiştir. i Bu ekspresle, bir müddettenberi Fransada tedkikatta bulunan Türkiye Merkez bankası müdürlerinden B. Ad- nan memlektine dönmüştür. Ankarada hava hücumlarin- dan korunma tecrübesi Ankara 10 — Ankarada bugünler. de hava hücumlarından korunma tecrübeleri yapılacaktır. Bu münase betle lâzımgelen tertibat almıştır, Tehlike işareti verilince herkes mâh- fuz mahallere sığınacaktır, © ç