11 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Iktisadi harb Harb Polonyada şiddetle devam ediyor. Polonya orduları şimdiye kadar iki bin beş yüz kilometreyi bulan harb cephesini kısaltmak için süratle çe- kiliyorlar. Vistul boyunda durulduğu zaman Şarki Prusyadan inen Alman ordusu tarafından arkadan çevrilmek tehlikesi bulunduğundan gerilemeğe devam eden Polonya ordusunun kısmı küllisinin daha Şarktaki Buğ nehri arkasında tutunarak muharebeyi kabul edeceği anlaşılıyor. Bu esnada İngiltere abluka silâhmı kullanmak için hazırlanmak ve Al man şehirlerine gayet yüksekten milyonlarca propaganda kâğıdı atmakla iktila etmektedir. İngiltere hükümeti Alman milletine karşı değil başında bulunanlara karşı harb açtığını birçok defa ilân ve beyan etmişti. Propagan- da kâğıdlarından da bu noktanım Almanlara Izahma çalışmaktadır. Son gayesi Alman milletinin nazarmı Hitlerden çevirmek ve geçen umumi har- bin sonunda olduğu gibi kaleyi içinden almaktır. İngiltere abluka silâhını mubariplik hakkına istinad ederek yalnız Ak manyaya karşı değil komşusu bulunan bütün devletlere de tatbik etmeği tamim etmiştir. Bu maksadla Akdenizin Şark ve Garb havzaları ile Manş denizinde yüzlerce hurb gemisi toplamıştır. Bunlar tarafından her rasgelen vapur durdurulacak ve Cebelüttank, trol noktalarına götürülüp muayene ise gemilerile beraber zapiedilecektir. Hayfa ve (Duver) de tesis edilen kon- edilecektir. Hamuleleri harb malzemesi Yiyecek varsa Almanyaya bits Ieketler üzerinden bile gideceği anlaşıldığı takdird gene müsa tır. İngilterenin bu propaganda ve aç birakmak teşebbüslerine karşı mareşal Göring şiddetli bir nutuk İle cevab vermiş ve İngiltereyi aç bırakmakla teh- did eylemiş y AKŞAM KUMAR MEMLEKETİ Dünyada en ziyade kumar oynanan yer Tibettir, Halkının ekserisi budist rahibi olan bu memleketin başlıca eğ- lencesi kumar olduğundan, fakir, zen- gin herkes buna müptelâdır. Tibetli bir kumarbaz parası kalmadığı zaman çift öküzünü ve hattâ karısını bahse koyar. Bu yüzden birçok aile yuvası yıklımıştır. Zenci bir Aemerikali Bill Watson adındaki genç bir zenci Helsinki'de yapılacak hafif atletizm oyunları için şampiyon namzedi olmuştur. Avrupada göster- diği kudret, kendisine bu şerefi kazan- dırmıştır. ” Bu zenci, tesadüfen atlet olmuştur. On yedi yaşında iken boksörlüğe me- rak etmiş ve Amerik ara iştirak ederek kudretini isbat et riştir. Meşhur zenci boks şampiyonu Joe Louis de bu kudretli genç boksörü ia muhtelif maç.) ke Tibet hükümeti nihayet bu feci ihti- Tasa nihayet vermeğe lüzum görmüş- tür. Birkaç bin senedenberi ilk defa bir emirname ile kumar yasak edilmiştir. Bundan en ziyade mernun olanlar Tibetli kadınlardır. Çünkü bunlar ku mar yüzünden artık kocalarından | mahrum kalmıyacaklardır. şampiyon kendi himayesi altına almış ve yüksek bir maaşla kendisine kâtip tayin et- miştir, Boks için bacaklarına antrenman yaptığı zaman 1,60 metreden yaptığı sıçrayış, antrenörünü hayrette bırak- mıştır. Üniversite atlet yarışlarında 3,60 metre yüksekten atladığından disi boksörlüğü bırakıp atlet olmağa karar vermiştir. Boks şampi- yonu Joe Louis mahmisini seyret- İ mek için bizzet ye gelecektir. Televizyonla maçlar seyredilecek Finlândiyanın merkezi Helsinki'de | yapılacak olan on ikinci Olimpiyad oyunları yalnız bu şehirde değil, çok uzaklarda da yüz binlerce insan tara- fından gözle seyredilecektir. Helsinki stadyomunda olduğu gibi, uzaklarda oyunları seyredeceklere, tecemmi mü- hallerine girebilmeleri için biletler sa- tılacaktır. Uzaklarda oyunları seyretmek işini Almanyada tahsilde iken son va mecbur kalar koymuştur. Yu nüyor. ön ikinci Olimpiyad oyunları teşkilât komitesi idare edecektir Almanya Posta Nezareti mezkür komitenin he- cemmü mahalli hazırlamaktadır. Eni, boyu 140 metre olacak büyük bir ça- dır kurulacak ve bunun içinde topla- nacak binlerce seyirci televizyon usu- Yü ile oyunları seyredecektir. Resimle- Tin büyüklüğü 2X2,55 metre olacaktır. yi üzerine mem talebe Ankarada Atatürkün kabri önü, rıdaki resimlerde talebe, Ebedi Şefin kabri önünde görü- sabına on bin seyirciye mahsus bir te- | HARPTE PARIS Nur veziya şehri geceleri tamamen karanlıklara gömülüyor Paristen köylere gidenler - Hergün ecnebilerden 1500 - 2000 ki Paristen bildiriliyor: Dünya vazi- yetinin son zamanlarda âldığı şekil dolsyıslle Fransada herkes büyük bir sıkıntı içinde idi. Harp hali mev- cut olmamakla beraber ortalıktaki kararsızlık her yerde, herkes üzerin de tesirini gösteriyodu. Her gün ko- pacak harbi be k sinirleri bor mağa başlar 2 et olmakla beraber vaziy 1 dan, X bundan sonr » diyerek işe ba Bu defaki Fransa ile 1914 deki Fransa arasında büyük fi 914 de Fransa ba ksızdı. Ancak harp başladıktan sonra noksanlarını ikmal etmeğe mecbü olmuştu. Bu defa vaziyet umumi harptekine hiç benzemiyor. Umumi harpten ders alan Fransa müdafaa tedbirlerini lendirmişti. Çekoslovak ya tarafından İşg denberi, her ihtimale karşı yapılan hazırlık bir kat daha artırıldı gün.Pransa tan na neviyatı son derece mükemmel ve çok azimli müthiş bir kuvvet teşkil etmektedir. ladılar, Burada herk Umumi harp bi yeni ve büyük. bir harp : Umumi harbi müteakip insanlığın uzun bir sükün devresine ka zannı şti. Bugünkü harp bu zan ve.ümidin doğru olmadığını gös. termiştir, Yine birçok fedakârlıklara katlanmak lâzım geliyor. Bu feda kârlığı kabul ettiğimize göre insan- uğa n bir sulh devresi ır harbe devam ed m umumidir in düşüncesi şudur tem 'Tabii zamanlarda bin bir ışığın şimdi Parisin manzarası Harp gündüzleri Parisin ma r, Gazi yine dopdoludu anı yin san seli akiyor r olan Paris tamam » gömülüyor, sokakla tük, idare li 2 mavi ışıklı Bu lâmbalar metrelik yeri hafifce dan sokaklarda nakil. vasıtalarının kaldırımlara çıkmaması için piyade kaldırımlarının kenarları beyaza bo- yanmıştır! Çocuklar, bilhassa mektep talebe- leri Paristen çıkarılmışlardır. Talebe- lerden her birinin elbisesine bir etiket yapıştırılmıştır. Bunda adı, numara sı, gideteği yer yazılıdır. Mektep ta- Jebeleri bu suretle sınıf sınıf Paristen, ayrılmışlar, trenlerle evvelceden ka- rarlaştırılmış olan yerlere nakledil- lerdir, Pariste kalması lâzım gelmiyen halktan bir kısmı da vilâyetlere, köy- ancak bir iki aydınlattığın şi gönüllü yazılıyor aydınlıatlığı Concorde meydanı böyle karanlıktır lere dağılmıştır. T ye harp ilân edilmez neşrettiğ dan, Paris Nezareti, gazete- kapan- ması mümkün olanları köylere gitmeğe davet et- mişti. Birçok kimseler bu davete ica betle Fransanın muhtelif yerlerine dağılmışlardır. Bu suretle Paristen ayrılanlar beş altı yüz bin kişidir. Şehirde t eh mlarına kar- ilânda yollar | sı mühim tertibat alınmıştır, Hemen her tarafta sığınaklar vücuda geti- rilmiştir, Tehlike işareti verildiği za- man herkesin nereye İltica edeceği evvelceden tayin edilmiştir. Gönüllü yazılanar Tabl! zamanlarda Paris sokakla- | rında asker hemen hiç görülmez. Za- bitler de şehirde sivil kıyafetle gezer- ler. Seferberlik ilânı üzerine iş değiş- miş, her taraf üniformalılarla dol. | muştur. Askere çağrılanlar elibisele- İ rini giyerek mürettep oldukları yer- lere gitmişlerdir. | Pariste ecnebi çoktur. Bunlardan büyük bir kısmı gönüllü yazılmak | için müracaat etiniştir. Harbiye Ne- zareti civarı bu müracâatçıların tes- kil ettikleri sıra ile doludur, Her gün ecnebilerden 1500-2000 kişi gönüllü yanimaktadir. En çok yazılanlar, Polonyalılar ve Çeklerdir. Cannes boşaldı Seferberlik ve harp en ziyade Fransanın cenubunda, Cannes (Kan) şehrinde tesirini göstermiştir. Banyo ve İstirahat için bu şehre binlerce insan gitmişti. Oteller, eğlence yer- 1 dopdolu idi. Seferberl üzerine Fransızlardan büyük bir kısmi aske- memle- ardır. BU sinin nes nÜü- irden ayrıl. ver- ümata fusunun dörtte mıştır. VARŞOVA ŞEHRİ Üç gündenberi Almanların eline geçti, geçmedi diye münakaşası yapılan Varşo- va şehri Leh lisanında Warszawe, Alman- ca Warsehau yazılır. Vistülün ortasında bulunan Leh hükümet merkezi 1,178000 nüfusludur. Halkının £ 73 ü Polonyalı, * 28 sı yahudidir. n demiryollarının birleşme nok- 1 eski binasi tadilâta uğrayan Zamek isimli şatosudur ki, bugün de Cümhurröisine tahsis « miş bulunmaktadır Belveder karayı (1659 da yapılıp 1788 de tamir olunmuştur) ve Saint - Jean kili” sesi m cihetten dikkati eelbeder. Dört köprü ile Praga denilen kısma geçi- lir, Köprülerin ikisi şimendifer içindir. Şehrin üniversitesi 1817 de kurulmuştur. Bir de serbes üniversitesi ve her türlü yüksek mektepleri vardır. on altıncı asırda | eline geçen 450 bin nüfuslu - Lodz'dan sonra birinci gelir. Makine, vagon, silâh, motör, kimyevi madde, hazır eşya, ayak- kabı sanayii ilerlemiştir. İdari bakımdan Varşova 121 kilotnetre mürabamı bir saha işgal e Varşovanın şeker sanayii için iptidai me- vad yetiştirilir. a edildi. enilen kısmının & Suvarov tarı dan insafazça kılıçtan geçirildi. nın üçüncü taksiminden sonra şehi polyon ordularının müdahalesine Prusyanın olmuştur. Fransuslar 1806 da longa büyük dükalığının merkesi oldu. 1813 de Ruslar tekrar işgal ettiler. Viyana kongresi Varşovayı gene Polonyanın pay- tahta yapmıştır. 1830 - 31 senelerinde Polonya vatanpen- verleri büyük bir isyan çıkardılar ve feldmareşal Paskeviç bir ordu ile gelerek muhasara eki, Kahramanca kendilerini müdafaa eden Polonyalılar 1831 eylülünün 8 inde teslim oldular. Prangufi ismindeki erki 1083 de çıkardığı büyük isyanda da şehir merkes vasifesini gördü. 1914 harp gabii harbinde Hindenburg Alman - arile Varşovayı zen de ayni hare- r. Ancak beşinci taar- akip Hindenbung oVarşovayı 5 ağustas 1915 de aldı. Almanlar Lehista- nin paytahtını o tarihten harbin sonunâ kadar muhafaza etmişlerdir. il Teşrini- sani 1913 de çıkaxsldılar. Varşova yeni Leh cümhuriyetinin merkezi haline geldi. 1020 de ordularının taarrısıma