23 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Alman ve Belçika tayyareleri arasında çarpışma oldu Norveç açıklarında büyük bir hava muharebesi olduğu bildiriliyor rüksel 22 (A.A) — Mili Müda Vezaretinin bildirdiğine göre dün defa Belçika arazisi üzerin- den yabi memleketlere ait tayya- Teler uçmuştur, Muharebe tayyarele- rile hava dafli bataryaları bu tayya- releri tardetmişlerdir. Bruger şehri üzerinde bir Alman tayyaresi Belçika tayyareleri tarafın- dan 10,000 metre yüksekliğe kadar kovglanmıştır. Alman tayyaresi Bel- elerinin üzerine birkaç ise de nilerini nİştir. meti, hâdiseyi isabet et Doy kah Berlin 93 Londra Norveç açıklarında asında bir harp olduğu O hav e İngiliz nmamaktadır. Bem 22 (A.A.) — Rbin ile Cosntan- ce gölü arasındaki da Aim Irlanda tedhişçileri Birmingham'da bir posta kutusunda yangın çıkardılar Londra 22 (A.A.) — Irlanda tedhiş- çileri tarafından konulmuş olan yan- gın çıkarıcı bombalar, dün akşam Birminghamda bir posta kutusunda 200 mektubu tahrip etmiştir. Posta müstahdemininden birisi ha- Hf surette yaralanmıştır. Bu sulkasd geçen ağustos ayında yapılmış olan Coventry suikasdine iştirak etmiş olan kimseler hakkında geçen perşembe gü- nü verilen idam kararlarından sonra | Birmirighamda yaplan o suikasdin üçüncüsüdür, Diğer birtakım suikasd- ler yapılmasından korkan zabıta, bü- tün İngiliz posta bürolarına ihbarat- ta bulunmuştur. Bundan başka English Steel Görpo-| ratlon'un bir çelik fabrikasında vukua gelen bir infilâk neticesinde bir kişi | ölmüş, 6 kişi yaralanmıştır. Hasarat | mühimdir. Londra 22 (A.A.) — Cardifi'de bir evin merdivenlerinde bomba dolu bir paket bulunmuştur. Zabıtanın faali- yeti artması üzerine Irlandalı tedhiş- çilerin bu bombaları ellerinden ç mak istemiş oldukları tahmin edilmek» tedir. Londrada patlıyan bombalar un gimalinde &alresinde dün gece 3 yangın bombasi pat- Yamıştır. Bir posta li yaralanmıştır. Loridranın Paddington ve Olerkenweli gten'de İl posta me- lanmış ve birkaç pasta kutusu parçalanmıştı Diğer bir bomba da Londrada Kigsway posta binasında bulunmuş, fakat bu bomba Ânsarı mucib olmamıştır. Wolwerhampton'da iki posta binasında bazı mektuplara konan iştini edici maddeler birkaç kere mektup- ların ayrılması esnasında ateş almıştır. B. Menemencioğlu Fransız Cümhur reisi tarafından kabul edildi Paris 22 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: Cümhurreisi, dün öğleden #onra Türkiye Hariciye umumi kâtibi büyük elçi Numan Menemencioğlunu kabul etmiştir. Diğer taraftan, Hariciye müsteşarı B. Cahmpetler de Ribes, Birleşik A- Merikanın Paris büyük elçisi B. Bul. bitti kabul po Brezilya ve tani Ankara orta elçileri şerefine| ziyafet | Ankara 22 (Telefonis) — Hariciye | Vekili B. Şükrü Saracoğ! ni Brö- gilya ve İspanya orta elçi ba- narı şerefine bugün Anadolu klü- imde bir öğle ziyafeti vermiştir, Brezilya orta elçisi Bükreşe git mek üzere bu akşamki ekspresle İş- tanbula hareket etmiştir, edilmiştir. Bu ileri tahkimat işleri tatil tatilin toprak kaymalarından geldiği bildirilmektedir. Fransız tebliği Paris 22 (A.A.) — 21 tarihli ak- şam tebliği: Alsas - Loren'de tayyare faaliyeti artmıştır. Alman tebliği Berlin 22 (A-A.) — Umumi karar. güh aşağıdaki tebliği neşretmektedir: «Garp cephesinde kayde değer bir hâdise olmamıştır. Şimal hududunda ve İngilterenin cenup kısmında keşif uçuşları yapılmıştır. Hududun mu hafazasma tahsis edilen Messersch- midi, tipinde Alman tayyareleri ile Fransız avcı tayyareleri arasında vu- kubulan bir muharebe esnasında bir Fransız tayyaresi anudane bir mü. dafaadan sonra yere inmek mecburi- yetinde kalmıştır. Alman tayyarel hiçbir zıyaa maruz kalmadan ü ne dönmüşlerdir. leri» Batan vapurlar | Şimdiye kadar 20 Norveç vapuru battı Oslo 22 (A.A.) — 3Seylülden 17 sonteşrine kadar torpillenmek veya mayne çarpmak suretile 20 Norveç vapuru batmıştır. Bu vapurların mü- rettebatını teşkil eden 94 kişi boğul- muştur. Sigorta kumpanyaları Nor. veç armatörlerine harp felâketzede- leri için şimdiye kadar 45 milyon kron vermişlerdir. Bir İtalyan vapuru mayne çarparak battı Amsterdam 22 (A.A) — 3/7100 ton hacmindeki ve Comitas adındaki İtalyan vapurunun $imal denizinde bir mayne çarparak batmış olduğu haber verilmektedir. Berlin 22 (AA) —DNB, ajana bildiri- vor: İsveç bandıralı Adolf Br bir mayne çarparak batmıştı 18 kişi bir Letonya vapuru tarafından kurtarılmış ve Hollandaya çıkarılmıştır. 8 kişi noksandır. Amsterdamda çıkan Te- Jegraf gazetesi, geminin, malüm olm sebeplerle, bir Hollanda mayn tarl girdiğini yazmaktadır. İnfilâk müthiş ol- müş ve Tenschelling'de işitilmiştir Hollandanın tedbirleri Lâhaye 22 (A.A.) — (Reuler): Hol- landa ticaret gemilerini maynlere karşı himaye için bir çelik ağla çev- lemeğe karar vermiştir. Bu ağların Hollanda fabrikalarında yapılmasına başlanıldığı gibi Almanya, Fransa, İngiltereye de sipariş edilecektir. İngiliz kontrol gemileri tarafından müsadere olunan üzüm ve incirler Ankara 22 (Telefonla) İzmir tüccarlarına ait olup Macaristana gönderilmek için Tisso adındaki Ma- car vapuruna yüklenen 700 ton üzüm ve incirin İngiliz kontrol gemileri ta- rafından müsaderesi üzerine İzmir tüccarlarının Ticaret Vekâletine yap- takları r :-aat mezkür Vekâletçe | Hariciye Vekiletine bildirilmiştir. Hariciye Vekâleti bedeli alınmamış bulunan bu malların İadesi hususun- da mültefik hükümet nezdinde te- gebbi bulunacaktır. Tekirdağda yapılacak iskele Ankara 22 (Telefonla) —— 'Tekirda- ında yapılacağını bildirdiğim yeni iskelenin inşaatı bugünlerde müna- kasaya çıkarılacaktır. İskele için 450,000 küsur lira harcanacaktır, Yugoslavya - Romanya ara- sında bir ticaret anlaşması Belgrad 22 (A.A.) — Reuter ajansı a ve Vreme güzete- le Romanya arasın- este ve teksif larla petrol, kösele ve kauçuk mübadelesine dair bir anlaşma yapıldığını haber veri Maarif Vekili Diyarbakırda kültür mües- seselerini tedkik ediyor Diyarbakır 22 (A.A) e rif Vekili Ali Yücel refakatleri son pek kalabalıktı. Birinci umu- iş B. Abidin Özmen ile ge ı mülk een. ve fından selimlanmış olan B. Hasan Yücel imüfettişi umumilik konağına » fir edilmiştir. -Maarif Vekili buğün okul- lari ve diğer kültür müesseselerini tedkik edecektir. Sıhhiye Vekili Tarsusa gitti Mersin 23 (A.A.) — Şehrimizde bulunan Sihhat ve İçtima! Muavenet Vekili B. Hu- lüsi Alataş Tefakatinde W Beledi reisi ve C, M. Partisi başkanı ve sıhhı müdürü olduğu halde Belediye tababet iş- lerini, eczaneleri, su filtre 1 İle yeni mezarlığı, hâl me: ahil sıhhiye ve iskân dairelerini ziyaret ederek tedki- katta bulunduktan sonra saat 1140 da Tarsusa hareket etmiştir. Vekiller Heyeti toplantısı Ankara 22 (A A.) — İcra Vekilleri Heyeti bugün öğleden sonra Başve- kâlette mutad toplantısını yapmıştır. B. Kristof dün Milli Şefe veda etti Ankara 22 (AA) oskova elçiliğine tayin edilen sabık Ankara elçisi B. Kristof bugün saat 16 da Çankaya köşkünde Reisicüm- hur İnönü tarafından kabul edilerek arzı veda eylemiştir. Yeni Bulgar sefiri geliyor Sofya 22 — Ankara elçiliğine ta- yin edilen sabık Bükreş sefiri Sava Kirov Bükreşe gitmiştir. Oradan da vazifesi başında bulunmak için bu günlerde Anksı gidecektir. Türk - İngi - Fransız dostluğu Londra 22 (A.A,) — Bütün radyo $pikerleri bugün “Türkiye, Fransa ve İng e arasında mevcut dostluk ve hüsnüniyetten bahsetmişlerdir. Hindistan âli komiseri Sir Firuzi han, bütün İn; imparatorluğu müslümanlarının Türklerin İngiltere ve Fransa ile müttefik - bulunmasını görmekle bahtiyar olmakta bir tek kişi imiş gibi müttehid ve mütlefik olduklarını söylemişti | Almanyada bir tren kazası Berlin 22 (A.A.) — Magdeburg hat tı üzerinde kâin Genthin istasyonun- da iki tren çarpışmıştır. 70 kişi ölmüş, | 100 kişi yaralanmıştır. Alman Bahriye Nazırı istifa mı etti? Londra — İngiliz Graf von Spa hadisesile alâkadar olmak üzere Alman Bahriye Nazırı amiral Raederin Hitlere istifasmı verdiğini mevzuubahs etmekte. aya dalr hiç bir malümat yoktur Mareşal Voroşilof” la gene- raller arasında ihtilâf mı? Roma 22 — Haber verildiğine göre Mareşal Voroşilof ile generaller ara. sında ihtilâf çıkmıştır. Almanya - Romanya ticaret anlaşması Romanya ayda 130 bin ton petrol verecek Bükreş 22 (A.A.) — Havas ajansın. dan: Almanya İle Romanya arasında aktedilmiş olan iktisadi ililâfname, Al. manyanın 1940 senesinde ithal ede- bileceği petrol kontenjanlarını şu su- retle tesbit etmektedir; Ayda 130,000 ton, bu miktar, Alman. yanın 1939 senesinin ilk sekiz ayında- ki ithalâtının vasatisine tekabül et- mektedir, kola zeyledilmiş bir ve da yanın Romanyaya 40 milyon 'k miktarında bir kredi açım. , duğu ve bu paranın petrol mü yatı garanti etmek için Bükre man bankalarından birinde ? Jundurulmakta olduğu beyan edil mektedir, | « Buigaristanın | yetler Birliğinden gelen bazı ki Kunsinenin gözden Paris 22 — Mebusan meclisi bu gün toplanmış ve 255 milyar frank milli müdafaa tahsisatını mmüzekere etmiştir. Sosyalistler gizli bir celse akdedilmesini İstemişlerse de Başve- kil B. Daladler, bu kadar mühim tahsisat müzakeresinin aleni olması lâzım geldiğini söylemiştir. Hükümete müzâheretlerini beyan eden muhtelif grup şeflerinin beyâ- nâtından sonra söz alan B, Daladier meclise izahat vermiş, bu izahatı müteakip meclis 255 milyar franklık tahsisatı 534 reyin Ittifakile kabul etmiştir. Başvekil B, Daladler miştir ki; İstediğimiz tahsisatın üyük bir kısmı hava kuvvetleri içindir. Daima daha yeni, dahaiyi teslih edilmiş tayyareler (o yapılmakiladır. ezcümle des | | Fransa, Finlândiyaya yardıma devam edecek Meclis 255 milyar franklık milli mü- dafaa tahsisatını ittifakla kabul etti !B. Daladier diyor ki: «Finlândiya mukavemeti, ölümü esa- rete tercih eden bir milletin neler yapabileceğini isbat eder, Kahramanlığı alkışlamak kâfi değildir, yardım lâzımdır» Bahriye inşaatını tesri etmek isli- yoruz. Tahsisatın bir kısmı da bunun içindir. Diğer taraftan Maginot hattı- nın arkasında İkinci bir istihkâm hattı daha yapılmıştır, bunun üçür, cüsü de yapılıyor. Tahsisattan bir kısmı da bu işe sarfedilecektir. İstih- kâm hatlarının ne kadar mühim ol- duğunu bu harp göstermiştir. Polon- ya milleti bütün kahramanlığını rağmen harekât harbinde mağlüp oldu. Halbuki Finlândiyulılar iyi hazırladıkları istihkâmları oarkasın- da kendilerinden çok kuvvetli bir memlekete karşı mukavemetle, kah- ramanca bir mukavemette bulunu. yorlar, B. Dâladier, Fransız silâhlarınmn tayyarelerde olduğu gibi toplarda, tanklarda ve tank toplarında malze (Devamı 8 inci sahifede) Kunsinen Moskovada tevkif edilmiş Finlândiyadaki ihtilâl hükümetinin gözden düştüğü bildiriliyor Tallinn 22 (A.A) — Slefani: Sov- e- ı söylediklerine göre, Terijökldeki lândiya «Halk hükümetb reisi düştüğüne ve hatta Moskovada tevkif edildiğine dair israrla bazı şaylalar dolaşmak- tadır, Geçen sönteşrinin nihayetinde Kun- sinenin Finlândiyada ihtilâl çıkaraca- ğına dair teminat verdiği söylenmek- tedir. Sovyetlerin sadece bir caskeri gezinti olacağını zannettikleri, Pin- ' Avustralyadan 20 bin , asker geliyor Yakında ikinci kafile de hareket edecek Londra 22 — Avustralyadan İngil- tereye 20 bin asker geliyor. Avustral- ya Hariciye Nazırı bunlar için demiş- tir ki: «Hareket eden askerler dün- yanm en mükemmel askerleridir. 25 sene evvel Fransada harp edenlerin oğullarıdır. Bunlar da babaları gibi mükemmel askerlerdir. Her sınıfa mensüpturlar. «İngiltere bize nerede ihtiyaç görürse oradayızs diyorlar. İkinci kafile de yakında lüzum görü- len herhangi bir yere gidecektir. Senlui köprüsü bir infilâk neticesinde çöktü Paris 22 (A A.) —Sen nehri üze rinde Notrdam kilisesi arkasındaki Senlui köprüsü bir infilâk neticesin- de çökmüştür. İnfilâkın bir haya gazı borusunun kırılmasından ileri geldi- ği zannedilmektedir. Birçok kimse nehre uçmuşlur. Tahlisiye teşkilâtı nehirden bir kaç kişi çıkarmı Akıntısı çok şiddetli olan nehirde y kimsenin kaybolduğu bildirilmektedir. Felemenk Hindistanında zelzele Amsterdamı 23 — Felemenk Hin. Mısıra Hind in gitti Yeni Delhi 22 (A.A) — Mısıra yeni Hind alaylarının gittiği haber alın- Aimdiya seferine başlanması için ver- dikleri karara bu teminatın çok mü- essir olduğu iddia edilmektedir. Gö- rünüşe göre, Moskova hükümeti, şim- di mesuliyetin büyük bir kısmını Kunsinen arkadaşlarına tahmil etmek istemektedir, Diğer cihetten Sovyet matbuatının, bir müddetten beri Kunsinen ve Te- rikoji hükümetini idare eden diğer komünistlerden bâhsetmeyişi mani- dar addedilmektedir. Çekoslovak hükümeti B. Benes'in reisliğ altında bir komite teşekkül etti Londra 22 (A.A.) — B. Benes, Lord Haliraksa bir mektup göndererek ken- disi reis olmak ve Çekoslovakyanın eski Paris sefiri B. Osuski ile Çek halk partisinin eski relsi Monsenyör Sehra- mek, general Visef ve gazeteci Ripika- dan mürekkep bul k üzere milli bir Çekoslovak kon teşekkül etmiş olduğunu bildirmiştir. B, Benes, bu mektubunda bu komi- tenin Çekoslovak milletinin hakiki messili telâkki edilmesini istemek- te ve İngiltere hükümeti ile bilitilâf Fransada bir Çekoslovak ordusu teş- kiline tevesstil edilmesi arzusunu izhar etmektedir. Lord Halifaks, İngiltere hükümeti- nin bu komiteyi tanıdığı ve komiteye müzaherette bulunacağı suretinde ce- vap vermiştir, Londra 22 (A.A.) — «Times» gazö- tesinin diplomatik muharriri İngilte- re hükümeti tarafından tanımınış olan Çekoslovak komitesinin gayesi Fran- sada ve Kanadada bulunan Çeklerdeni mürekkep bir ordu teşkil etmek oldu unu bildirmektedir, Bu Çekler, mec buri askerlik hizmetine tabi tutulas çaklardır. Almanlar üç Felemenk muhafızını tevkif ettiler Amsterdam 23 — Almanlar, üç Fe- lemenk hudud muhafızını tevkif et- İ mişler ve bütün teşebbüs ve protesto- lara rağmen henüz şahvermemiş-