23 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

uslar büyük zayiat vererek çekiliyorlar (Baştaraı 1 inci sahtfeda) Roma 22 — Helsinkiden bildirildi” Bine göre, Finlândiyallar yalnıs şi malde değil, Kareli berzahmda da mwukabil taarruza geçmişlerdir. İsveç mahafili «Rus harekâti akim kaldı» diyor Stokholm 22 (A.A.) — Finlândiya- mın aksayi şimalinde Ruslar, rioat halindedir ve Finiândiya ordusunu vehdid eden büyük tehlike bu suretle bertaraf olmuştur. Sıfırın altında oluz dereceye düşen ve daha ziyade de düşmeğe devam aden soğuklar Rusların her türlü nak- liyalanı durdurmuştur. Ruslar, kanlı muharebelerden sonra ele geçirmiş oldukları mevzileri terkederek birkaş aoklada otuz kilometre gerilemişler- dir. Hiç izam edilmekâizin denilebilir ki, İsveç askeri mahfillerinin fevkalâde corktukları Rus harekâtı şimdilik akim kalmıştır. Finlândiya tebliği Helsinki 22 (A.â.) — Resmi Fin lândiya tebliği: Kareli berzahında Sovyetler, şiddetli bir topçu ateşini müteakip bütün gün Kaukjaervi, Mualajaerin ve diğer bazı noklalara taarruz etmişlerse de hiçbir muvaf- fakiyet elde edememişlerdir. Sovyet- 'erin 8 tankı tahrip edilmiştir. Rus- 'ar, bir kasabada 20 mitralyöz kay- betmişlerdir. Aglajaervi'de Finlândi- yalılar, 9 tank, 2 top, 3 hafif tank, birkaç kamyon ve 20 mitralyöz zap- telmişlerdir. Bieska ile Rapola arasında bulu-.! nan bütün Sovyet bataryaları tahrip edilmiştir, Salla'da muharebeler de. vam etanekte ve Sovyet kuvvetleri, <ephenin her noktasında azim zayiat vermek suretile ricat eylemektedir. ler. Petsamo mıntakasında Finlândiya ataatı, Hoejhenjoervi'ye vasıl olmuş- Wir. Bu nokta, Jordan nehrinin öte arafındadır. Denizde Sovyet donanması, Kotha açıklarında faaliyet (o göstermiştir. #inlândiya bataryaları, Sovyet ge milerini çekilmeğe mecbur etmiştir. Düşman tayyareleri, sivil ahaliye ta- aruz etmekte berdevamdır. Kantu- | kat bu derece gayri müsavi bir kuv- âemodi'de bir kadın telef olmuştur. Joenosioki'de kadın ve çocuk olarak © yaralı vardır. Sortovola'da sivli ahaliden 2 kişi ölmüştür. Matkoja ka'da kadın ve çocuk olarak $ kişi telef olmuştur. Finlândiyalıların tay- yare dafli topları ile tayyareleri 6 | Sovyet tayyaresini düşürmüşlerdir. Helsinki 22 — Bugün Finlândiya | üserinde uçan Sovyet tayyarelerinin ! medi 300 den fazladır. Ölenlerin ade- ! 4 16, yaralananların 43 dür. Oinbir | düşman tayyaresi düşürülmüştür, Finler Ruslardan aldıkları cephaneyi kullanacaklar Kopenhag 22 (A.A.) — <Politiken» gazetesinin Rovanlemi muhabirinin yazdığına göre, Rusların Salla cep- | hesinde uğradıkları zaylat 40 bindir. Pinlândiyalıların eline çok cephe ne geçmiştir. Finlândiyalılar bunu büyük bir tehalükle almışlardır. Çün- kü bu cephane Finlândiyalıların kul 'andıkları silâhlar kalibresine uygun- dur ve kendileri kullanabileceklerdir. Fin tayyareleri Leningrad bölgesine beyanname attı Helsinki 22 (A.A) — (Havas): Sow yet tayyareleri bir Fin vâpuruna 16 bomba atmışlardır. Bombalar uzağa düşmüştür. Finlândiya tayyareleri Leningrad bölgesine beyânnaâmeler atarak halkı hadiselerin seyrinden ve bilhassa Rus ordusunun feci muvaffakiyet- sizliğinden haberdar etmektedir. Beyannamelerde keza Rus ordu- süna da hitap edilerek bu ordunun sevkedildiğ! harbin emperyalist ma. hiyetl kaydedilmektedir. Finlândiya Başvekilinin beyanatı Helsinki 22 — Finlândiya Başve- kini cenebi gazetecileri kabul etmiş ve şu beyanatta bulunmuştur: «Rus- ların mühim miktarda malzeme İle harekete geçmeleri evvelceden taar ruz için hazırlandıklarını göstermek- tedir. Rusya, harbin başlangıcından. tahrip ederek bunun yerine komüniu- mi ikame etınek arzusunda olduğunu Silâh altında, seri bir tecarüzü tarda kAfi gelecek kuvvetimiz ve eli mizde kâfi derecede malzemelerimis vardır. Muvaffakiyetimiz düşmanm maafından değil, Finlândiyahların memleketlerini müdafaa bilmelerinden ileri geliyor. Milletler cemiyeti verdiği karar ile kendisine bağlanan ümidlerin lâyik olduğunu isbat etmiştir. Bu karar. dan tabii memnunuz. Milletler cemi. yeli bütün dünyaya düşmanımızın hareketindeki oahlâksızlığı (o göster- miştir. Muavin kuvvetler, silâh, mühim- mat göndermek ve diplomasi yolu ile bize yardım edileceğini ümid ediyo Tuz. Emelimiz hiçbir ihtilâfa sürük- lenmeksizin istiklâlimiz dahilinde muslihans yaşamaktır.» Amerika ve İsveçten gönüllü gidiyor Stokholm 22 — Amerikadan Fin- lândiyaya hareket eden gönüllüler Gotburg Umanına vasıl olmuşlardır. Oradan Finlândiyaya hareket ede ceklerdir, Stokholm 22 (AA) — (D.N.B) ajansı bildiriyor: Dün, bin gönüllü den mürekkep ilk İsveç kafilesi Fin- lândiyaya hareket etmiştir. Daily Telegraph'ın makalesi Iondra 22 İngiliz gazeteleri Finlerin mukavemetinden hayran likla bahsediyorlar. Daliy Telegraph diyor ki: «Dünya tarihi bundan kahraman- Adliyede Memurların tayin, terfi ve nakilleri hakkındaki kararname ihtiva eden Kkaramame yüksek tasdik fktiran otmiştir. Karımameye göre yapı lan tayin, nakli ve tarfiler şunlardır: 100 lira ranaşlı Adilye Vekâleti hukuk işleri müdürlüğüne terflen tica- rot mahkemesi reisi İsmali Hakkı Tur, 99 Hra maaşlı İstanbul ticaret mahkemesi relsliğine İstanbul hâkimi Münir, 80 lira maaşlı temyiz mahkemesi beşinei dereoş Faportörlüğüne terflen temyiz mahkemesi raportörlerinden Nuri, 70 Jira maaşh Ba- hkesir ceza hÂkimliğine Edremid casa hü- ximi Tahsin, 60 lira maaşlı Çankırı sulh hlikimliğine Yenişehir ceza hâkimi Miyami tayin edilmi 56 lira ile ayin “edilenler: Çankırı üze liğına Çankin sulh hâkimi Remzi, baş müddelumumi muavinliğine Ankara hâ- kimi Recai, Çankır hukuk hâkimliğine muavini hukuk doktoru Hikmet. 40 lira ile tayin edilenler: Ankara hâ- kimliğine İzmir müddelumumi muavini Nadir, Alanya ceza hikimliğins Alanya sulh hâkimi Sıtkı, Amasya Azalığına İs tanbul sulh hâkimi Cevad, Şile müddele- mumi muarinliğine Hayrebolu eski hâkf- mi Tevfik, Tokat sulh hâkimliğine Os- maneli sulh hâkimi Hakkı, Afyon âzalığı- na Sö8üd hâkimi Ali Rra 35 lira ile tayin edilenler; Ankara Âza muavinliğine Uzunköprü eski hâkim mua- vini Sıtkı, baş müddelumumi muavinliği- ne Ankara müddelumumi muavini Rebia, Ankara müddeivmumi muavioliğine Kas- tamonu (o müddelumumi (o muavini “Tali, Alanya hâkim muavinliğine Gülnar hâkim muavini Hayreddin, Nazilli müddelumumi muavinliğine Pahçe sorgu hâkimi Nali, Kâremid müddetamumi muavinliğine Div- FiRI sorgu hâktmi Kâzım, Adana müddej- mumi muavinliğine Pınarbaşı hâkim mus- vini Memduh, Mersin hâkim muavinliğine Muş Aza muavlimi İsmali, Muş Öza musvin- ğine Yayladağı hâkim muavini Kemal, Bergama hâkim muavinliğine Sarıkamış sorgu hâkimi Wethi tayin edilmişlerdir. Bunlardan başka bir çok sorgu hâkim vekilleri de sorgu bâkimliklerine terfi et- i ürümektedirler. Pamuklu mensucatın ü resimleri Ankara 32 (Telefonla) — Suni ipek ka- ca mukavemet kaydetmemiştir. Fa- | olan vetin mukavemeti ns kadar devam edebilir? Finlândiya esarete düşerse iptida Norveç olmak üzere bütün Skandinavya tehlikeye düşecektir.» Amerikaya bir Fin heyeti gitti Nevyork 22 — Amerikadan levazım salın almak üzere bir Fin heyeti bu- raya gelmiştir, Fransa, Finlândiyaya yardıma devam edecek (Baştarahı 1 #ci sahifeda) menin çok yüksek vasıfta bulun İ duğunu tebarüz ettirmiş 1914 deki harp bidayeti ile şimdiki harp bida. yeti arasında bir mukayese yapmış ve bu harpte zayiatın fevkalâde as olduğunu söylemiştir. Fransız Başvekili 30 teşrinisaniye İ kadar kara ordusunun 1136, deniz ordusunun 280, hava ordusunun da 43 ölü verdiğini bildirmiş ve Finlân- diyaya yardım bahsine de temas ede- rek Finlerin kahramanca müdafaası. nı tebell etmiş ve demiştir ki: — Finlândiya mukavemeti, ölümü esarete tercih 'eden bir milletin ne ler yapabileceğini isbat eder. Kahra manlığı alkışlamak kâfi değildir Yardım etmek lâzımdır. Fransa şim diye kadar yardımda bulunmuştu. Bundan #onru da yardıma devam edecektir. Daladter, sözlerini şöyle bitirmiş tr: — Fransa kendi selâmeti için harp ediyor. Harp ediyor, çünkü Fransanın selâmeti en yüksek ve asil insanlik meziyetlerinden ayrılamaz. Başvekilin nutku ayakta alkişlan. maştır. Paris 22 (A.A.) Daladier öğleden sonra Finlândiya elçisini kabul et miştir, İzmirde dört ticarethane daba kapatıldı İzmir 22 (Telefonla) Vilâyok ihlikâr komisyonu dört ticarethane hakkında daha, ihtikâr yaptıkları sabit olduğundan muvakkat kapan ma cezası vermiştir. Dikilide zelzele İzmir 22 (A.A.) — Dün gece anba- ha karşı saat 4,34 de Dikilide beş sa- niye süren bir zelzele olmuştur. söyledir: : «Bu kararın neğri tarihinde gümrükler- de bulunan ve umumi ithalât tarifesinin 180 numarası altındaki ihtar mucibince sani ipek moamelesi gören Zelvolle, Sins yafli ve Fiyoko gibi hususi isimler alan Mfler ile karışık dokunmuş olup meskör ihtar dolayıslle 135 tarife numaras Üze- ! rinden resimlendirilmesi icab eden pa mauklu mensucafın en çok suni elyaf nis- yam mahsus resim hadlerine Indirilmişlerdir.. Mecliste Buğday koruma na kanununa ek lâyihanın müzakeresi Ankara 22 (Telefonla) — Meclis, bugün B. Refet Camtesin başkanlığında topla- narak bam eşhasın ölüm cerasına çarplı- rılmalarını ald mazbataları tasvib eyle- migtlr Buğday koruma kanununa ek lâyihanm İ müzukeresine geçilmesi üzerine söz alan 'B. Ziya Gevher Elli (Çanakkale) Çifçinin buğdayın pek düşük fistta satılmakta ol- duğunu söylemiş ve bu kanunun tatbika- tanı ve buğday vaziyeti etrafında Zirani ve Ticaret Vekillerinin izahat vermelerini istemiştir. Maliye Vekili B. Fund Ağralı, buğday koruma kanunu tatbikalının bütçe bakı- mundan olan vaziyetini ve geçirdiği saf- baları izah eylemiş ve buzün bu kanunun tatbiki Me vazifedar bulunan toprak mah. #sulleri ofisinin ne suretle kurulduğunu Daha bam mebuslar bu mevzu zerinde söz almışlar ve kanun Miyihasının Ticare Vekilinin huzuru ie görüşülmesi tasvib edilerek o rTüznamenin diğer maddelerine tir, nelik muamele vergisi kanununun bam yeniden 8 e Mi Vekâletine sali pm karma ni yaparak tasvib ettikten sonra pazartasi günü toplanmak üzere içtimaina nihsyet vermiştir. benz Orgeneral İzzeddin Çalışlar Ankara 22 (Telefonla) — İkindi ordu müfettişi Orgeneral İzzeddin Çalışların isteği üzerine tekaütlüğü yüksek tasdika iktiran etmiştir. B. İbrahim Delideniz Ankara 22 (Telefonla) — Eski Da- rülbedayi artistierinden İbrahim De. Udeniz radyo temsil kolu artistliğine tayin edilmiştir. Fırtına ve karakış devam ediyor Taksimde yıkılan açık hüva ser (Başterafı 1 inci sahifede) Şemsipaşa sahilinde iki kayık enkazı bulundu Bundan başka dün; Üsküdar, Şem- sipaşa sahillerinde mavi ve sarı boya- M bir sandal enkazı ile; baş tarafında | İnebolu - Sakarya yazısı bulunan bir varta enkazı bulunmuştur. Bunlar, zabıta tarafından muhafaza altina &- ınmıştır. Kimlere sid olduğu ve için- de kimler bulunduğu, ne oldukları tahkik edilmektedir. Gene evvelki ge- ceki fırtına tesirile; dün Fatih cami avlusunda bulunan bir çınar da yilni- mıştır. Karadenizde Fırtına Marmara, Eye denizinde ve bilhassa Karadenizde çok şiddetlidir. Vapur seferleri bu yüzden intizamını kaybetmiş, Karadenizde bulunan var purlar limanlara sığınmağa mecbur olmuştur, Evvelki gün limanımıza gel- mesi beklenen Eğe vapuru Şile açık- larında fırtınaya müddet denizde çalkanmışlır. Vapur boğaza girmeğe çalışırken kar tipi- sinden fenerleri göremiyerek tekrar açılmıştır, Bu sırada dalgalar vapu- run güvertesindeki eşyayı ve koyun- ları sahıp götürmüştür. Gemi bir saat rölarla dün saat 15de İlmanımıza gelmiştir. Evvelki gün Trabzon hattına hare- ket eden Cümhuriyet vapuru da fir- tınaya tutulmuş ve bir müddet boca- ladıktan sonra dün yoluna devam edebilmiştir. Dün limanımıza ge si beklenen Ülgen vapuru, fırtına yü- günden Bartın limanına sığınmıştır. Bugün Ilmanımıza gelmesi beklenil- mektedir, Marmarada da seferler sekteye uğ- ramıştır. Trak 8 saat rötarla dün Mu- danyadan limanımıza hareket etmiş- tir. Sinop 22 (A.A.) — Bu gece sabaha karşı başlayan fırtına gittikçe şiddet- lenmektedir. Karadeniz çok dalgalı. 4ır. Vapurlar seferlerine devam et- miyerek Umanımıza sığınmaktadır- lar. Limandaki kazalar Dünkü sayımızda, fırtınanın li- marımızda yaptığı tahribatı yazmış- tık. Onlardan başka Sirkecide güm- rük muhafaza mevkii önünde bulu- nan Hasan kaplanın 10 tonluk âd- sz motörü batmıştır. İnsanca zaylat olmamıştır. Dün firtınadan köprü açılamamış- tar. Adalar vapur seferleri gayri mun- tazam olarak yapılmaktadır. Limamımızdan balık almağa gelen İtalyan bandıralı Srlo vapuru, evvel- ki gece, fırtına yüzünden, Kuruçoş- me sahillerine düşmüş, demirli bulu. nan Perihan molörüne bindirmiştir. İki gemi de hasara uğramıştır. Fırtına yüzünden kârada da Kuza- | lar olmuş, bir çok tahtaperdeler dev. rilmiş, kiremitler uçmuştur. Taksim. deki açık hava sergisinin tabloları nın büyük bir kısmı da devrilmiştir. Şile ve Gemlikteki kazalar Şilede 4 kişinin boğulmasile neti- celenen feci bir deniz kazası olmuş- tur. Evrenyeli Katarcı oğlu Recep kaptanın idaresindeki maden kömü- rü yüklü bir vapur, Şilede Adacık- Jar denilen yerde karaya oturmuş, parçalanmıştır. Reis ile üç tayfa boğulmuş, mürettebattan diğer iki kişi kurtarılmıştır. Tahkikata başlan» mıştır. Yirmibeşoğtunun Muzafferiyet mütörü, Mudanyada kömür boşaltır. tutulmuş, uzum | | sart nin tabelâları keh firimayn tutulmuş, tiea ederken raya düşmüştür. Gemlik Ilmanında, 13 tonluk Kılış Aslan motörü ile Kâmilin 4 tonluk Hızırrels motörü de, fırtına yüzünden karaya vurmuşlardır. Bu kazalarda, insanca zayiat olmamıştır. Dünkü sayımızda Marmara adası önlerinde bir motörün karaya ötur- duğunu yazmıştık: Merkür moför, İtalyan yandırslı, Seneralidan motö- rü olup limanımızdan balık yükliye- rek İtalyaya hareket etmişti. Kurta- Gemliğe i- a çifliği önünde ka- | rılmasına çalışılmaktadır. İzmirde İzmir 23 (Telefonla) — Fırtana de- vam ediyor. Anfalya vapurunun İs. tanbul yolcularını Bandırmadan ala- madan Marmaraya açıldığı bildirili- yor. Romanyada Bükreş 22 (AA) DNB. ajans riyor Şiddetli bir kar Bark hamra de hararet derecesi sıfır düşmüştür. Bükreşte bütün bim teahhurlaria gelmiştir. HOJ) kesinde fırtına oldukca ehem: yapmıştır Yugoslavyada AAi — DNB. ajana bü- maçyada ve Banada fırtına sürmeki-dir, Adriyatik denivin- sefer çok s3 olaraştur. Dalı yada dahildeki tetefon hallarınm büy bir kum harap olmuştur. Dağlık kalarda Xar yolları örtmektedir fırtına ile dolan karların ve yık yaların temizlenmesi yüzünden alı münakaldtı çok 'eahhurlia yapıhmıktadır. Futma, Naç Viça yakınında bir marjan- diz trmminin baş 7 vag mu devirmiştir. Dün geceki yangınlar Asmalimeseitie Gönül sok: altında marangoz Soğlri dü yakılan sobadan ateş sıçramış. dükkân Gstündeki katın döşeme, bağdadi veni kısımlari yanmıştır. Ateş büyümeğe mey- dan verilmeden itfalye tarafından söndü- rülmüstür. Bundan başka, Kapalıçarşıda Keseciler sokağında 28 numaralı boş bir dükkân içinde Vahanım bıraktığı köfte ocağından Kıvılcım sıçraması üzedine yangin çıkmış ie de büyümeden itfaiye tarafından sön- dürülmüştür. Evvelki gece bir zelzele kaydedildi İstanbul 22 (A.A.) — Dün göce s&- st 23 ü 11 dakika 26 saniye geçe şid- detli hir zelzele kaydedilmiştir. Mer- kez üstünün İstanbuldan mesafesi 13,100 kilometre olduğu tahmin edil. mektedir. © Nevyork 22 — Biri saat 21 i 1 göğe, diğer 31 | 19 geçe iki zelzele kaydedilmiştir. Zel- sele merkezi, Nevyork'dan takriben 2900 kilometre mesafeğe, şimal istikametinde- dir. Londra 22 — Bu akşam Londrada saat 31,10 da şiddetli bir zelzele kaydedilmiştir. Zelzelenin İngiltereden takriben 10 bin kilometre uzakta olduğu tahmin ediliyor. İhraci serbes bırakılan maddeler Ankara 22 (Telefonla) Beynsimilel vaziyet dolayısile bazı malların ihrasımın meni ve bazılarının da lisans usulüne tâbi tutulması hakkındaki kararnnmeyi tadi- len yeni bir karirname (O hasırlanmıştır. Bugünkü Resmi Gazete İle neşrlunan kararnameye göre, yukarıda adı geçen ka- rarnameye bağlı 1 sayıl İlsteye dahl! bu- Yunan ve ihracı menedilen mahsullerden buğday, arpa, çavdar ve mahlâtun ve slelü- mum canlı hayvanların genel ithalâi re- Jimi karamamesinin 1, 3 ve 4 üncü made deleri hükümlerine tâbi bulunan memle- ketlere ihracı serbes bırakılmaktadır. Karamamede canl hayvanlardan üş yaşmdan yukarı erkek manda ve sığır- ların bu hükümden hariç tutulduğu tas rih olunmaktadır.