9 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

9 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bee Av Sovyetlerle Finler ara sında müzakere başladı (Baş tarafı 1 nci sahifede) Uzlaştırma işinde Almanya da medhaldarmış Amsterdam 8 (A.A.) — İsveçin Sov- yet « Finlândiya anlaşmazlığında yaptığı uzlaştırma © teşebbüsünde yanın methaldar bulunduğu, Skandinavyadan gelen raporlardan kati surette anlaşıl- maktadır. Skandinavyalıları bir uzlaştırma İe- binde daha enerjik bir surette harekete geçirmek için, Almanya, İsveçin şimdi- ye kadar yaptığı mikyasta Finlândiyaya yardımına bundan böyle müsaade ede- miyeceğini bildirmiştir. Bu, suretle Al- manya, bir Rus - Fin uzlaşması için cid- di surette uğraşmasımı ve Finlândiyaya her türlü yardımı kesmesini İsveçten ta- lep etmiş, aksi takdirde Almanyanın Sovyetlerin lehine askeri o müdahalede bulunacağını söylemiştir. Fin Hariciye Nazırının Beyanatı Stokholm 8 — Fin Hariciye Nazın Tanner bir İsveç gazetesine şu beyanat- ta bulunmuştur: «Sovyet hükümetile bir müddettenberi temastayız. Temasımız henüz inkitaa uğramamıştır.» Londra 8 (A.A.) — Finlândiya elçi si Griffenberg bugün şu beynnatta bu- İunmuştur: eBiz, Sovyetler Birliğile sulh yapmak için hazinz. Fakat bu esaslar üzerinde değil, Finlândiyanın istiklâli korunmalıdır. Eğer matbuatın verdiği haberler doğ- ru ise Sovyetler, bilhassa Kareli berza- hından ve Ladoğa muntakasının şimalin- den daha fazla talepte bulunuyorlar gi- bi görünüyor. Moskovaya mı gittiler? Stokholm 8 (A.A.) — Havas njan- sından: Finlândiya Başvekili B. Ryt: ile Finlândiya namına evvelce Moskovada müzakeratta bulunmuş olan B. Paassi- kivi halihazırda Stokholmde bulunmak- tadırlar. Bazı şayialara göre bu iki zat, bugün Moskovaya müteveccihen * yola çıkacaklardır. Mareşal Mannerheim'in Stokholimde bulunduğuna dair olan haberlerin aslü- esası yoktur. Stokholm 8 (A.A.) — İsveç Harici ye Nazırı, Sovyetler Birliği inlândi- yaya bariş şartları teklif eti çin bu hususta mutavassıt rol hakkında ve İsve- oynadığı Amerika matbuatında çıkan ve büyük bir kısmı itibarile tahrikiâmiz. ve yanhş olan şayialara karşı milleti mü- teyakkız bulunmağa ehemmiyetle davet etmiştir. Helsinki 8 (A-A.) — Finlândiya Tel- leplerinde bulunmağa karar vermiştir. Bunlar geçen sonbaharda yapılan Ota- lsplerden çok fazladır. Bu talepler hak- kında tafsilât alınamamıştır. Moskovada resmi malümat yokmuş Moskova B(A.A.) — Finlündiya harbinde bir tavassut yapılacağına dair olan haberler hakkında Moskovada hiç bir resmi malümat alınamamaktadır. Finlândiya halk hükümeti reisi Otto Kuusinen komünist gençlik gazetesi olan Komsamolskaya Pravda gazetesinde bu gün intişar eden bir makalede diyor ki: Finlândiyahların, Mannerheim hattın muhafaza için kan dökmeye devam et- menin zahmete değer bir şey olup ol mayacağına karar vermeleri zamani gel- miştir. Bir Norveç gazetesinin makalesi Oslo 8 (A A.) — Hükümetin gazete” solan «Arbeider Bladeti diyot ki: Nor- veç ve İsveçin Rus - Fin ihtilâfma mü- dahaleleri derhal bu memleketlerin Rus- ya ile harbe girişmesi demek olacaktır. Halbuki, Norveç harbe başlamak iste- miyor ve başlayamaz da. Ve eğer Fin- lândiya garp devletlerinden hakiketen yardım görecek olursa bu sefer de Nor- veç ve İsveç harp harekâtına sabne ola- caklardır. Fransanın Finlândiyaya yardımı Paris 8 (AA.) — (Havas): Salâhi- yettar bir menbadan bildirildiğine göre, Fransa Finlândiyaya 175 tayyare, 496 top, 795,000 obüs, 5000 otomatik tü“ fek, 400 deniz mayni, 200,000 el bor- bası ve 20 milyon mermi göndermiştir. İngiliz gazetelerinin mütaleaları Londra 8 — Daily Mail diyor ki! *Hitler, Sovyetlerle Finlândiyanın sulh yapmalarını temine çalışıyor. Muvaffak olursa bu kendisi için siyasi bir zafer teşkil edecektir. Hitler, Sovyet menabi- inin bu harp münasebetile heder edil- phesini istemiyor. Sovyetlerin Finlândiyada elleri, kol- ları bağlı bulunması İngiltere ve Fran- #anın lehinedir. Fakat bugün hiç kimse Finleri sonuna kadar harbe devama sevketmek mesuliyetini üzerine alamaz. Çünkü Finlândiyaya vaadedilen yardım» lar yapılmamıştır. Fransa gilterede Finlândi mücadeleye mü rını aralarında gö, Daily Heralda göre, mütenllik mulâhazalar harbine nihayet vermeğe Çünkü pak pahalıya saa) Giacak bir hap yapmadan tam muvaffakiyet elde edile- miyeceğini anlamışlardır. İtalyan gazetelerinin lisanı değişti Roma 8 — İtalyan gazeteleri Fin bar- binin bitmesi muhtemel olduğunu yazı- yorlar, Fin generallerinden bir kısmı sulha şiddetle itiraz etmişlerse de içle- rinde mareşal Mannerheim de bulunan bir kısım generaller şerefli bir sulha ta raftar olmuşlardır. Italyan gazetelerinin Finlândiya hak- kındaki neştiyatında değişiklik vardır. Gazeteler daha ihtiyatlı bir Jan kullan- makta, hatta bazı gazeteler Fi hakkında hoşa gitmiyen yazılar yazmak- tadır. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 8 — Petit Parisien diyor ki: «Finlândiya hükümeti bundan evvel Sovyetlerin daha hafif şartlı mişti. Bugün sırtı yere gelmiş vaziyette değilken kendisine eskisinden daha ağır şartlarla sulh teklif edilmesi garip görünüyor. İsveç neden böyle bir teşeb- büste bulunmuştur? Bunun cevabi şu- dur: Almanya, İsveç ve Norveç üzerinde şiddetli tazyik yapmış, müttefikler bu iki memleket yolile Finlândiyaya yar» dım ederlerse Almanyanın İsveç ve Nor- veçe asker çıkaracağını bildirmiştir. Bu- Dun üzerine İsveç sulh ie ekime mala miştir, Finlândiyanın tel etmesi muhtemel değildir. Finler bir parça çekilmekle beraber kuvvetlerini, nefislerine itimadlarını muhafaza edi- yorlar. Her taraftan yardım gidiyor. İn- giliz ve Fransiz yardımı gözden "yöne daha müessir bir şekil almaktadır. Bu- nun için Stokholm müzakeresinin bir netice vermesi metnul değildir.» Bir Alman tayyaresi düşürüldü bir Alman vapuru kendi kendini batırdı (Baş tarafı İ nci sahifede) Alman gemilerine taarruz Londra 8 (AA) — İngiliz Hava ordusu tayyâreleri dün Borkum civâ- rında devriye gezen Üç düşman gö misini bombalamıştır. Ayni günün gecesi, Sylt civarında bir Alman yar. dımcı gemisine taaruz edilmiştir, Bir İtalyan vapuruna taarruz Londra EM kereden kömür yüklü olarak İtalyaya gitmekte olan Napoli limanına mensup 5000 tonluk Amelia Lawre adındaki İtalyan vapu- rüna Alman tayyareleri bombalar af- muşlardır. Vapurda yangın çıkmıştır. Mürettebat kurtarılmıştır. 29 kişiden #baret olan mürettebat bir tahlisiye sandalile İngilterenin şark sahiline çıkarılmıştır. Mürettebattan üçü ya- ralıdır. Hatırlardadır ki, diğer bir İtalyan vapuru da geçenlerde bir Alman de- mizaltısı tarafından Şimal denizinde batırılmışta. Bir İngiliz vapuru batırıldı Londra 8 (A.A) — 5068 tonluk Consellor vapuru bugün düşman ta- rafından Şimali garbi sahili açığında batırılmıştır. 'Tayfa, Ahnı sahil ii- manlarından birine çıkarılmıştır. Hollanda vapurları Amsterdam $ (A.A.) — Hollândanın «Defizijils vapuru Rotterdam limanı. na girerken meçhul bir tayyare tara fından bombardıman edilmiş ve mit- râlyöz ateşine tutulmuştur. Vapur kaptanı, vapurun nöbet nö- bet bombalandığını ve mitralyöz ate- şine uğradığını limana muvasalatın- da beyan etmiştir. Gemide mühim hasar olmuştur, Amsterdam 8 (AA) — Yeni bir Hollânda gemisinin battığından kor- kulmaktadır. Bu vapur 22 kişilik mü- rettebatlı 2000 tonluk Vecht'dir. Va- pur geçen gece hububat yüklemek üzere Rotterdam'dan Amerikaya ha- reket etmişti, reddet- | kuvvetleri kumandanları (Baş tarafı 1 inci sahifede) si ve bunları takriben de Genel Kur- mayda Başkan Mareşal Fevzi Çak- mağı ve orgeneral Asım Gündüzü zi- yaret eyliyeceklerdir. Saat 13.30 da Genel Kurmay Baş- kanı mareşal Fevzi Çakmak tarafın- dan misafirler şerefine bir öğle ziya feti verilecektir. Çarşamba günü akşamına kadar şehrimizde kalacak olan muhterem misafirler şerefine orgeneral Asım Gündüz ile İngiliz ve Fransız büyük elçileri tarafından birer ziyafet veri- leceği gibi İngiliz büyük elçisi tara- fından ayrıca bir resmi kabul yapi- Jacaktır, Ankara 8 (A.A) — Bir iki gün için ve ziyaret maksadile Ankaraya tayyare ile gelmesi beklenen İngiliz Orta Şark hava kuvvetleri komutanı orgeneral sir Willam G, $, Mitehel havanın muhalefeti yüzünden yarın- ki Toros ekspresile şehrimize gelecek ve protokol mucibince mutad mera- simle karşılanacaktır. 8 Mart 1940 Kapanış 1 Sterlin 524 130.19 20 6.1825 292725 60.1611 100 Belga 220875 100 Drahmi 041 100 Leva, 18175 100 Çokoslorak Ke — 109 Pezeta 1361 100 Zi — 100 Pengo 38115 109 Ley 06115 100 Dinar 312 100 Yen 31355 300 Isveç Pr, 31009 100 Ruble — ESHAM VE TAHYİLÂT "Türk borcu I peşin 13.625 Ergani 1956 Sıvas » Erzurum Z 1928 Merkez Bankası 11— Posta ittihadına dahil olmıyan ecneki | memleketler: Seneliği 3500, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 e İdare: Muharrem 29 — 8, Imsak Güneş Öğle İkingi mi Yatsi KİD A3 6,16. 931 1200 130 Va. 44 622 1226 1541 1809 1038 İdarehare: Bab Babsdli civarı Ae Acımusluk Sokak No. 13 Uzun kış gecelerinde hoş vakit geçirmek için meşhur ARSEN LÜPEN RE lk vaya Bu seri 8 püyük ve resimli eilddir. Beher cildin fiati 80 kuruş. 6 Cildlik takımı birden alanlar için fiati: 4 liradır. Tevzi yeri: AKŞAM matbaası Tel: 20051 Yüzde yirmi iskonto kuponu Bu kuponu kesip «Akşam matbaası kitap servisine, getirir veya gönderir- seniz flat Üzerinden size yüzde 20 iş- konto yapılacaktır. KÜÇÜK İLÂN EN EMİN EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, kira işlerin. de iş ve işçi bulmak için istifade ediniz! imiz ve Famıztan Yabancı dillerden imtihan olacak memurlar Vekiller Heyeti tarafından kabul edilen bu husustaki talimatnameyi yazıyoruz Ankara 8 (A.A.) — Maarif Vekilliğinden: 3656 ve 3650 numaralı kanunların yabancı dil bildiklerini ileri süren memurlar İçin tesbit elfiği imtihanın nasıl yapılacağı | hakkındaki talimatname aşağıda meşro- Iuamaktadır. Bu talimatnameye göre açi- lacak imtihanların günleri Ankara Gil, tarih - coğrafya fakültesi ile İstanbul Üni- versitesi tarafından tesbit edilerek Vekil- likçe ilân olunacaktır. 3656 ve 3659 numarali kanunların noş- rinden sonra imtihan için Maarif Veki)- liğine müracaat etmiş olanlar, müracaat- ları İcra Vekilleri heyetinin 20/2/p40 ta- rih ve 2/12916 sayını kararile kabul tesbit edilen aylar içinde kabul edilecek- | tir, Talimatname Madde 1 — a) Devlet memurları aylık- larının tevhit ve teadülüne dair 30 haziran | 1939 tarih ve 2655 numaralı kanunun $ ün- cü maâddesinin H fıkrasına göre 15, 14, 13, 12, 11, 10 uncu derecelerden bankalar ve Devlet. müesseseleri memurları aylıkları- nın tevhib ve teadülü hakkındaki 3 tem- muz 1939 tarih ve 3838 numaralı kanu- nün beşinci maddesinin H fıkrasına göre de 14, 13, 12, 11, 19 ve 9 uncu derecelerden daha yüksek bir dereceye alınmalarını veya esasen maaşlı, yahud da daimi ücretli memur fken para mükâfatı atmalarını temin etmek üzere bir yaban- cı dile; b) 3056 numaralı Kanuna göre 9 uncu ve 3659 numaralı kanuna göre de Binci de- | ropeye alınacaklarından daha yüksek bie | dereceye geçirilmelerin! temin etmek Üze- | Te de iki yabancı dile; Hakkile vakıf olduklarını isbat etmek isteğinde bulunanların imtihanları Anka- Ta dil ve tarih - coğrafya faktitesile İs- tanbul Üniversitesinde her yl mayıs ve Akinciteşrin aylarında yapılır. İmtihan Ingiltere ile italya arasında oldukça gergin bir vaziyet var (Baş tarafı 1 nci sahifede) Binin tesiri altında kaldığı bazı emareler- den anlaşılmaktadır. Alman propağan- dan bazan İngilizlerin ihtiyaçları oldu- ğu için kömürleri müsadere ettiklerini bazan da İngilterenin İtalyanın zayıf | kalmasını istediği ve onun müstakil bir siyaset takip etmesine mani olmağa ça- lıştığı için kendi vereceği kömürün İtal- yan ağır san: âtı ile ödenme- sinde israr ettiği dia eylemektedi, Bu iddianın çürüklüğü meydanda ol- masına rağmen İtalyan ticaret gemileri- nin tevkifi keyfiyetinin İngiliz - İtalyan Rekabet kabul etmez, erişilmez kuvvet Dünya milletleri arasında Endüstri âleminin Devletimiz vasıtasile ÇAPA'ya resmen verdiği (Rekabet kabul etmez erişilmez kuvvet) unvan ve tevcihini sayın vatandaşlarımıza arzederken hakikaten cihanşümul şöhreti haiz firma. lar müstahzaratile lütfen mukayese etmelerini rica ederim. 250 gramlık kutular içerisinde bulunan ÇAPAMARKA PİRİNÇ UNLARI ve HUBUBAT UNLARI derecesinde hiçbir müstahzarın mevcut olmadığı gö- rülecektir. Memleketimizin her köşe ve bucağında en müsait fiatlarla ÇAPA müstah- zaralını bulabilirsiniz... Beşiktaş: ÇAPAMARKA günleri Maarif e e Malyancadan hangisi veya hangilerinden nerede ve hangi devrede imtihan olmak istediklerini bildirir bir dilekçe ile her yıl nisan ve birinciteşrin ayları içinde Maarif Vekilliğine müracaat ederler, Memur nam“ yetlerinin bu dilekçeye büviyetlerini; ka- çıncı maaş veya daimi ücret derecesine namset olduklarını gösterir fotoğraflı ve intisap edecekleri idareden tasdikli birer vesikayı; Esasen maaşlı veya daimi ücretli me- mur olanların is mensup oldukları ida- renin sicil müdürlüğünden hüviyetlerile derecelerini, yabancı dili yeniden mi yoksa eskikine ilâveten mi öğrendiklerini, eskiden bir dil imtihanı geçirerek herhangi bir hak kazanıp kazanmadıklarını göstermek üzere alacakları birer vesikayı, Eklemeleri lâzımdır. Dilekçelere ayrıca 4,5 x6 boyunda dörder fotoğraf da iliştirilir. Madde 3 — Yabancı dil imtihanları bi- rinci maddede yazılı müesseselerde, İstan- bulda Üniversite reklörünün, Ankarada dll ve tarih coğrafya fakültesi dekanının nezaret ve murakabesi altında dillere göre kurulacak komisyonlar tarafından yapılır, Bu komisyonların Azası Maarif Vekilliğinin inhası üzerine İcra Vekilleri heyetince ta- yin olunur. Madde 4 — Bu talimataameya göre ya- bancı dil imtihanına gireceklerden imti- ban olacakları yabancı dilde yazılmış en az 290 kelimelik umumi mevzuda bir par- çayı türkçeye ve türkçe yazılmış en a3 250 kelimelik umumi mevzuda bir parçayı ya- bancı dile lügata müracaat etmeden doğru olarak tercüme edenlerle komisyonca ve- rilecek bir mevzuu not almaksızın 15 da- Kika düşündükten sonra yabancı dilde ağızdan doğru anlatabilenler muvaffak olmuş sayılırlar, müzakerelerinin taliki meselesine bağlı olduğu ve İngilterenin İtalyayı gayri mu- hariplik vazifelerinde tekümül gösterme- i; veye istediği ileri sürülmekte- ngitiz cevabı açık kapı bırakıyor Londra 8 (A.A.) — (Stefani) : İyi bir menbadan öğrenildiğine göre, İtal- yan protestosuna verilecek iz ceva- bi hazırlanmış gibidir. Uzlaştıncı bir li- sanla yazılmış olan bu cevap müzakere- lerin. devamı için açık bir kapı bırak» maktadır. Kuruluş tarihi; 1915