9 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

9 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

"lıllll Sabife — 3 IIIIIIIII,IHI Fransa ve Italya Anlaşıyorlar Bay Laval ve Bay Mus- solini'nin Söylevleri. — Baştarafı 1 İnci safihede — rimiz arasındaki bu anlaşmamın Fransız ve İtalyan menfeatlerini en İnce teferramta — varıncıya kadar bem ahenk kılması ve Aki büyük memleket arasında müşterek bir siyasa tesle et- mesl dileğile kadehimi cüm- hürlyotin sağlığına — sizin sağlı iınıza ve Fransa'nın - refahina kaldırıyorum. Bay Laval'ın Nutku: Bay Laval aşağıdakl nutukla cevab vermiştir: Fransa'da derin bir akis bırakacak olan sözlerinize te şekkür ederim, Size memleke. timin — selâmını — getiriyorum. Size bu ziyareti yapabilmeme hâdiselerin imkân vermiş olma Vandan dolayı bahtiyarım. Ha: tırlarsınız ki, ben bu giyareti daha 1931 de — tasarlamıştım. Bugün mümtez selefim Bartu: nun sesini düyacaktınız ve bizi ba arada bir araya toplıyan asil davaya bizmet ederken ölen Bartu'ya heyecanla anı- yoram. Giriştiğimiz müzakere- lerin muvaffak olacağına ima- mim bulunduğunu bundan bir kaç gön evel ayanda bildir. miştim. Fransa ile İtalya'nın ayuşman İâzım idi. Bu oyuş- mayı memleketlerimizin iyili. ğine ve dünya sulhunun men- featine — olarak — teyid etmekle meşgülüz. -Kendimize mahsus mes'eleleri halletmek — istedik. Umumi siyasa —mes'elelerinin başlıcaları hakkındaki, görüş- melerimizde ahengi araştırmak İatedik. Bötün dünyo, gayret. lerimizi büyük bir alâka ile takib etti. Sulh ülküsü İle mü. tehssele olan herkesin gözleri bügün Roma'ya çevrilmiş bu: lonuyor. Filbakika — azimle Bi Tişmiş olduğumuz bn eserin bakikt madan bakkında hiç kimse y mazdı. Hodbin hiç bir maksad takib etmiyen Fran- sa namına görüşüyorum. Fran- sa meşra olarak kendi emnl- yeti — kaygusundadır. —Ancak milletlerin lüzümlu olan barış- ları eserine de İştirak etmek feter. Slz otoritenizle ona vlus- lar içinde hakkı olun meşra mevkli verdiğiniz bir memle- ketin — şefi — bulunuyorsunuz. Yeni İtalya tarihinin en güzel sahifelerini siz yazdınız. Nüfuzunuzu Avrapa'nın hiz: metine koymakla sulhün muha- fazası için zarari olan bir yar- dunda — bülünmüş — olacaktınız. Filvaki daha geçenlerde Cenev- re'de İhtilâf tehlikeleri berta- oraf edildi. Ancak sulh henüz emniyette değildir. Sulh bizden * Doğum Gazetemizin yazı işleri müdürü Bay Kemal Talât Karaca'nın bay. ramın birinci günü birkızı dünya- ya gelmiştir. Baba olan arkadaşı: mizla ailesini kutlular, mini minj yavruya saadetler ve urun ömürler dileriz. * Teşekkür Çocuğumun çok — zorlu geçen doğumunda ebe Bayan Hediye Sü- Teyman'ın meslekt büyük bazakat ve ihtimaminı gördüm. Bu sayede, doğum âhızasız ve tabif oldu. İz- mir'in bu değerli ve muhterem ebesine, hayat arkadaşımla kendi. min ve aile efradımızın derin te. şekkürlerimizi sunmağı bir borç bilirim. ökr Kemal Talât Kuraca —H çok dikkat ve İtina İster, Ulus ler daha ziyade beklemek İste miyorlar. Kararazlık ve çok defalar da sefalet içinde yaşa- yorlar. Herbirimizin vazifesi llk önce vatanını müdafaa etmek ve onu dabha kuvvetli ve daha güzel görmektir. Ancak memle- ketine uluslar arası tesanüt va- zifesini yüklemek, memleket sevgisine ihanet etmek değildir. Evet, biliyorum./ Bu vazifo bu zan güçtür. Fakat uluslar mu- kadderatından — mes'ul olanlara Cesatet tereltüp eder. Büyük bir ümit uyandırdık. Bu ümidi boşa çıkarmıyacağız, Sulb idame ve tersin edilmelidir. Bizim medeniyetimiz kaybolmaz. Me deniyetler dulnu harpte mah- volmuşlardır. İasanın - dehasile kurdüğunu, ellerile yıkmağı dü şündüğü bir tarihi anda m bulunuyoruz? Eskl Roma'nın eserleri — karşısında — beşeriyetl birçok asırlarıa görüp geçirdiği karanlıklar içinde tekrar yuvar: lanmasına — bırakmıyacağımıza andiçiyoruz. Kadehimi kralın soağlığına — kaldırıyor, ve eizin şahst sandetinize ve İtalya'nın relabına içiyorum. Roma, 7 (A.A) — Ajansı muhabirinden: Kararlaştırılan uzlaşma met- ninde ayal zamanda — Polonya ile Romanya'nın da - anlaşmıya iştirake davet edilmeleri tavsiye edilmektedir. Ablaşmıya Imza koyan dev- letler — birbirlerinla iç İşlerine Ahnımııııyı. ber bangi bir te. cavüze re'sen kalkışmamıya ve tethiş fasliyetlerine — müsande etmemiye and edeceklerdir. Paris, 7. (A.A) — Laval ile Moutsolini arasında - geçen İlk mükâlemelerin samimi ve ma- habbetkâr mahiyeti, gazetelere nazaran ilerisi için: ümit verlei görülmektedir. Matbuat iki memleket ara, sındaki dostluğun beriz bir su- rette tezahür ettiğini kaydet- mekte ve İki ulusun faydalı İş birliğinin barış işlerine hizmet edeceğini söylemektedirler. Roma Konuşma- ları Alman'ları Rahatsız Etti.. — Başı 1 inci sahifede — Roma'da konuşulmakta — olan uzlaşmanın İleride herkesin is teği ile bir barış uzlaşınası şok- Hinde — değişikliklere uğraması ihtimali ortadan kalkmaktadır. Deyli Telgraf gazetesi, vazi- yeti hulâsa ederek Büyük Bet. tanya'nın — konuşulmnmkta - olan Avropa paktına karşı ancak taraftar bir seyirci rolünü oynadığını ve çok mühim se bebler İcab ettirmedikçe başka türlü harekette bulunmıyacağı: ni yazmaktadır. Deyli Meyl gezetesi İngiltere hükümetinin teşebbüsünün Ba. yük Britanya'ya yeni bir takım taahhütler yüklemesloi tenkid etmekte ve İngiliz devlet adam- larıdın Avustarya'nın karışık işlerine karışmasının büyük bir hata olacağını yazmaktadır. Berlin, 8 (A.A) — Alman matbuatı, Fransa-İtalyan anlaş- ması bakkında gelen baberleri büyük bir memnuniyetsizlikle karşılamaktadırlar, Royter elyazı W 2 Kanunasant HUUU )uyumları Dışbakanımız Belgrad'da Bay Tevfik Rüştü Aras, Belgrat'ta Yu- goslav başbakanı bay Yevtiçle görüştü Dışbakanımız Cenevre Dönüşünde Atina'ya Uğrıyacak Ankara, 7 (A.A) — Dışarı İşleri Bakanı Bay Tevfik Rüş sen Cevdet Tolgay, Saylavlar ve d« garı İşler bakanlığı Hleri gelen- Bay Tevfik Rüştü Aras Bay Yevtiçle birlikte dü Aras bu akşam Cenevre'ye hareket etmilştir. Durakta Adliye, içeri işleri, ziraat İşleri bakenlarile riyase tHeümhur — yaverlerinden Bay —— —a eee < Resmit Tat bu Hususta Lâyihası Hazırlanacaktır | man'lar Ankara, 8 (Bususi) — Resmi nun İâyihası bazırlanacaktır. Lâyihanın esası lâyikliktir. Buna göre, resmi daireler ancak kanunun gösterdiği günlerde tatil yapacaktır. ——— — ——— ——— Bir ölüm Münasebetile Dü Büyük Harpte Kırklar Meelisi Nasıl Çalışırdı? Almanların Gizli Telgrafları Alınır Ve Manaları Londra, 7 (A.A)— İngiltere- nin büyük âlimlerinden mühen dis ve manyatizma eksperi Sir Alfred Eving ölmüştür. M.Eving müuharebe esnasında — düşman gizli telgraflarını açmak husu- sunda çok büyük maharet gös- termiş ve çok büyük işler gör- Denizde 2 Fa- cia Oluyordu. vapurlar ve Denize Dökülenler Kurtuldu. Jansonvll, 7 (AA) — Ka zaya uğrıyan Havan vapurunun 5S1 yolcosundan 48 1 ve 126 tayfasından 43 ü El Oceana ve Peten vapurları tarafından kur- tarılmıştır. — Tayfolardan — geri kalanlarla birlikte — vepurdan ayrılmıyan koptan — tolsis — tol- grafla havanın iyileşmiş oldu: ğunu bildirmiİştir. Seattle, ? (ALA) — Daualga- lara totularak — idaresini — kay- betmiş bir halde denizde çal: kanmakta ölan ve içinde 37 kişi bulunan — Langlee « Crag vepuru İmdadına yetişen Lan- glce - Brook vapara tarafından İngiltere Kolombiyasındaki Vikioriya Hmunıma doğrn çe kilmeğe başlamıştır. | lan telgraflararasında Almanya | tarafından şimalt leri tarafından uğurlanmıştır. İstanbul, 8 (Husust) — Bel- graddan bildiriliyor. Cenevre'ye gitmekte olan Türkiye Dış İş- lerl Bakanı, Bay Tevfik Rüşdü ——— — il Günleri bir Kanun tatil gönlerini gösterir bir ka- Bulunurmuş müştür. Çok mühim İşler gör: müş olan kırklar meclisinl or: taya çıkaran odur. 1914 İlk kânunundan sonra — Almanya açık deniz — filosunun bnınıı hareketleri bu meclis — teşkilâ- tınca havadan alınan düöşman telgraf larından derhal malüm olmuştur. Mocllsin çalışma tarzı bugün de elddi bir surette sak. lanan bir sırdır. Mecliste açı- hbariciyo nazırı Von Zimmerman Amerika'ya karşı bazı şartlar dahilinde da- hilinde Meksika'ya ittifak tek. Nf eden telgrafta vardır. Bu telgrafin Amerika efkârı umu- miyesini itilâf devletlerinin ya- nıbaşında barba girmek — için ikna bususunda en büyük rol oynadığında herkes müttefiktir. ökonomi Bakanının Tedkikleri.. İstanbul, B ( Husust ) — Ökonomi Bakanı Bay Celâl Bayar, yarın şebrimizde bazı işler üzerinde tedkiklerde bu- londuktan — sonra — Ankara'ya gidecektir. Aras borada karşılanmıştır. Bay T. R. Aras, burada yirmi dört saat kalarak, hükümet ricali ve bilhassa Bay Yevtiçle konuş'cık ve sonra uluslararatı komlsyo nuna Tiyaset için Cenevre'ye gidecektir. Alınan baberlere göre, Co nevre toplantısında Sar mes'e lesi de konuşulacaktır. Öğe nildiğine göre, Bay Arsı, Ce nevre dönüşünde Atina'ya uğ rayarak birkaç gün orada ka- lecek ve Yunan ricali ile mü- zakerelerde bulunacaktır. Denizaltı Gemimiz Geldi İstanbul, 8 (Husust) — İs- penya'da yapılan yeni denizaltı gemimiz — bugün — llmanımıza gelmiş ve karşılanmıştır. Sar'da Alman'ların Nümayişi.. İstanbul, 8 (Husust) — Ge len haberlere göre, Sar'da Al- büyük bir nümayiş yapmışlardır. Bunun sebebi, komlayonun reyleri kurşun ka yazdırmak — İstemesldir. Alman'lar ise reylerin mürek: keple yazılmanını fstemektedirler. Italyan Setiri Geldi İstanbol 8 (Bususi) — İtal. ya'nın yeni Ankara sefiri Buy Garli şehrimize gelmiş ve Diş. işleri Bakanı Bay Tevfik Rüş: dü Aras'la tanıştıktan — sonrta bügün Anka a'ya hareket et. miştir. Bay N. Davis Deniz Silâhları Hakkında Ne Diyor? Nevyork 7 (A.A — Buraya gelen Bay Norman Davis Lon- dradak! deniz - konuşmalarının yeni bir toplantı bazırladığı ve bu toplantıda bir uzlaşma ya pılmasının kabil olduğunu söy- ledikten sonra demiştir ki: — Ümidim bundan ibarettir. Çünki geçen konferans ne bir muvaffakıyetle ne de bir mu- vaf fakıyetetzlikle netfcelenmiş- tr, Yalnız - fikirlerin açıkça ortaya dökülmesine bir meydan teşkil etmiştir. Yağmur Taşkını Samsan 7 (A, A) — Birkaç göndür dormaktızın yağan yağ- murlardan ötürü Irmak cadde- sindeki bazı evleri su basdı. Bolediyenin yardımı ile evlere giren sa boşaltıldı. Von Lovenştayn Sarbruk 8 (A.A) — Siyamal faaliyette bulonmak ve sadece mesleği olan gazetecilikle meş- gel olmak şartile Von Lovenş tayn'ın Sar havzasında — otur" masına İzlm verilmiştir. Temle Günün Küçük Haberleri Teşekkür ANADOLU, bayramı katlu- lamak büyüklüğünde bulunan sayın okurlarına sonsuz teşek. kürlerini sunar. e Bay Nami Ökonomi Bakanlığı müfetile- lerinden Bay Nâmi evelki ak- şam Afyon trenile Ankara'dan şehrimize gelmiştir. Bay Kemal İzmir Ziraat Bankası kon- trol memura Bay Kemal Akul- daş terfilan Ankara Merkez Ziraat Bankası kontrol memur- luğuna tayin edilmiştir. Muhacir ve Çift- çilere Tohumluk, |Maliyetine Verilecektir Muhacirlere ve muhtaç çift. çilere ödünç tohumluk ve ye meklik dağıtılması hbakkında kanun aynen şöyledir: Madde 1 — 2056 Nuamaralı kanuola hükümet namına Zirsat Bankasınca satın alınıp alım merkezlerindeki depolarda bu- lanan buğdaylardan — muhacir: lere ve kuraklık gören veya dolu, sel gibi afetlere uğrayan çifiçilere mal olduğu fiatle veya aynen tahill - olunmak üzere Vekiller beyeti kararile ble milyon Hralık kadar sincir: leme borçlama yolile ve iki yıl vade ile tohumluk ve yemeklik olarak — verilir. O yılın ürünü çifiçinin borcunu ödemiyecek kadar az olursa Vekiller heyeti kararile bu borç geri bırakıla- bilir. Madde 2 — Geçen yıllarda bu yolda verilen tobumluklar da bu bir milyon Ura hesaba geçirilir. ve tabsilleri bu kanuna göre yapılır. Madde 8 — Birinci maddeye göre verilen buğdaylardan tahsll edilenleri tekrar muhacire ku- raklık ve afet gören çiftçilere dağıtılabilir. Maddo 4 — Çuval musrafı birinei maddedeki bir milyon Hralık ödünç para İçinden ayrıl- mak üzeve bu buğdaylar çuvalla verilir ve Ziraat — bankamnca kendi vsalile dağıtılır. ve taball edilir. Bankaca tahsll edilmiyen borçlar tahsili emval kanununa göre mahalli — malmemurları toplarlar. 5 — Bu kanunun tatbikine ald muamelelerdeki evrak — ve senedlere pül — yapıştırılmaz ve bare alınmaz. Noterler — buü borclanma senedlerini bedava tasdik ederler. Sar'daki Alman Cebhesi. Bir Nümayiş Yapıyor. Sarbruk, 7 (A.A) — Alman cebhesinin sant onda bir nü- mayiş yapması mutasavverdir. Lâkin daha snat 7 den İtibaren sokuklarda cebhe — mensupları takim takım dolaşmıya — başla: mışlardır. Nümayişçiler, soğuk ve kara rağmen, hattâ bamı de- likanlılar yalnız ” İşlek — birer pamok — gömlekle gezmekte ve ısınmak İçin türkü çağırmakta- dırlar, Saflar arasında kadınlar da vardır. Üniformular yasak olunduğundan nümayişçiler alâ. metsir kasket ve çizme giymek- tedirler, İtalyan kamyonları ka- Tabalığa yol açmağa çalışıyorlar.