15 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ha HIIIHIIIIIIIII Bakdlım Neler Olacak? Tğnvazu .üyumüarn —— — Başı 1 inci sahifede — gefler ecnebl gazetelerini! top hyarak — plebisit tatbiki tarzını İprotesto etmişlerdir. Bunlardan “Maks Bravn demiştir ki: K — Peolis vazifesini çok fena yapmıştır. KLakikatte polls yok. ta intihabta — Nazl asayiş Dscrvisi nezaret etti. Brava Al man cephesine bağlı bulunan Cğihhiya — ve İtfalye teşkilâtının UOğulışma tarzını da tenkid ede- ( rek Almanya, Sarlıların Hitler için rey vermeğe yemin ettik. Plerini — söylemiştir. Bu şeralt dahilinde İstatako şeflerldi dün | Teyin serbast va - gizli addedil: miyeceğini alenen bildirmiştir. Bravn uluslar derneği dinde teşebbüslerde — bulundu. ğunu - söylemiştir. < M. Pfortd, Hitler — aleyhtar- — larlarının sonuna kadar müca | dele edeceklerini, — uluslararası kurumlar Insan hürriyotini mü dafan etmedikleri takdirde ha: zırlanan esareti kabul — etmek, tense daha İleri çarelere kadar gideceğiz demiştir. Harbrak 14 (A.A) — Reylam tam bir düzen içerisinde hiçbir hâdise çıkmaksızın — geçmiştir: (Beli Hitler) diye bağıran, ya: hut ki Naziler tarzında selâm veren rey sahiblerinin reyine itiraz edilmemiştir. Sast 17 de reylerin yüzde doksanı toplan. mıştı. Dün akşam hiçbir şenlik yapılmamıştır. Saat yirmiden sonra ispirtolu İçkiler yasaktır. Karşılıklı silâh atıldığına — ve kargaşalıklar çıktığına dair dö- nen dedikodular asılsızdır. Ko münist cebhesi üyelerinden ol duğu söylenen Pol Levi adlı adamın evvelisi akşam Sarlulde tevkif olunduğu resmen haber veriliyor. Bu adamın evinde 8 bomba 200 el kumbarası 30 kilo da dinamit bulunmuştur. Bern, 14 (A.A) — Rey ver- mek için ailesile beraber Sar'a giden Almanya'nın Viyana el çisi bay Von Papen İsviçre telgraf Ajansına beyanatta bu- lunarak, bu plebisitin neticeye göre Ayrapa'da ya barış — veya harb fikirlerini beslemiş olaca- gı söylemiş ve fakat netice hakkında tahminlerde bulun maktan sakınmıştır. Bonunla beraber eski başbakan plebistin istimanı ehemmiyotini kaydet. miş ve netlcenin Avrupa barışı lebine olarak Fransa ile Alman- ya aratında yeni münasebetler doğmasına yardım edebileceğini söylemlştir. Berlin, 14 (A.A) — Alman Istihbarat bürosundan: Alman matbuatı Almanya'nın Sar plebisitindeki zaferini şim- diden kaydetmektedir. Cazeteler hükümet ve plebisit komlsyon. larının oizamın muhalazası için aldıkları tedbirleri bir dereceye kadar baklı görmektedirler. Bay Hitler Berchtesgaden de Istirahat fetmektedir. — Neticeyi salı günü orada Ööğrenecektir. Dış Bakan Fon — Nurath'ın bugün Bavyera alplarına glderek Plebisitin doğurabileceği nettoe- ler hakkında Bay Hitler'le gö. Tüşmesi muhtemeldir. Resmi mahafil Uluslar der- neği konseyinin haf ta sonundan evvel kararını vereceği ve Al- müanya könseye iİştiraki reddet- miş olmakla beraber Cenevre- deki Alman konsolosunun ica- bında müzakerede bulanabile. ceğini ümid eşmektedirler. Malümdur ki Sar'ın Alman- ya'ya bağlanması — halinde te. ddüs edecek başlıca mes'ele. ve ler mıduılorln tesellâmü, Frank yerine Mark'in konülması ve Sar ökonomi rejiminin Alman ökonomi karışıklık olmadan uydarülması mes'ele- eldir. Almanya'nın — Fransa'dan tl- caret muahedesinde biç olmazsa muvakkat bir saman için bası değişikler istiyeceği mektodir. Almanya'nın Sav ara- zisl özorinde' hükimiyetial- tek- rat tesle eden bir kanun meşre- dilecektir. Para ve diğer bam ökonomik tedbirler hakkında da bezı metinler hazırlanmakta olduğu bildiriliyor. Bu kanum- haf Sar'ın Almanya'ya bağlan- dıği ilâa editdiği gün mer'iyete girecektir. Yarı rosm! mebafil Bay Hit ler'in neticenin iİlânından sonra bir nutuk söyliyeceğini zannet mektedirler, Sarburk, 14 (A.A) vat Ajansından: Neunkirchen — fabrikalarının Sar Almanya'ya bağlandığı tak- dirde ücretlerinin İndirileceği hakkındaki ilân dün bu örne- Bin başka yerlerde de — tatbik edilmesinden — korkan amele urasında heyecan uyandırmıştır. Sarburk, 14 (A.A) — Ple- bisit dün şehirde hâdisesiz ik. mal edilmiş ve rtey başkanları balkı nizama ve nizamname hükümlerine rlayete davet için müdahaleye lüzüum görmemlş lerdir. Hükümet komlsyonu plebisit komlsyonunun göster- diği lüzum Üzerine bütün ge- zetelerin çıkmamını ve satılma sını yalak etmiştir, Alman ceb. besinin fikirlerini yazan Sar: brukea Zeltang, hileye müra- caat öderek akşam üzeri hu- sistemine zannedil- Ha- | vust bir nüsba çıkarmış ve bu- nu gece yarısından evel evlere dağıtmıştır. Bu nüshada yarın neticenin ilânından sonra balkı işsizliğe davet eden bir yazı vardır. Müşterek cebhe mensupları: nm da ayni süretle hareket et meleri muhtemel - olduğundan sılı günü polis kuvvetleri pek müşkül vaziyette kalacaklardır. Fener alayları yapmak için bir. çok müsaade İstekleri de vardır. Bükümet komisyonunun karara İtaat etmiyenler hakkında po- lltin müdahaleye mecbur - ol- masından korkarak bu müsaa- deleri Ahtimali mev: cuttur. Sarbruk, 14 (A.A) — Havas sından: Saat 21 de 500 komünlet enterdasyonalı — söyliyerek bü yük sokaklardan geçmişlerdir. Fakat hiçbir hâdise olmamıştır. Saat 20 de reyler kapandıktan sonra relsler sandıkları mühür - lemişler ve bitaraflarla iki ta- rafın hazır bulubğan murahhas. ları mazbatalorı İmzalamışlardır. Sant 21 den itibaren vey san- dıkları Ulaslararası - kıtalarının mubafazasında kamyonlarla sev- kedilmiye başlanmıştır. Lahı, 14 (A.A) — Havas Ajansından: Sar plebisitisi —netlcesi AL manya'ya müsald çıktığı tak- dirde hükümet Sar mültecile: rinin — Hollanda'ya —girmesine müsaade edecektir. Hünümetçe istenilmiyenler bundan müstes' nadır. , Müntehibisani vermesi 'Seçimi. İstanbul, 14 (Hususi) — Şeh- timizde müntehibisani intiha- batına cuma günü başlanacaktır. Sandığı Bomhalıyac.aklardı. Sar İntihabına Göre, öre, Ulusun yüzde yetmişi Alman'lara rey ver'miştir. İstanbul, 14 (Husasi) fsterlerken Alınun'lar tarafından yakalanmışlardır. İstanbul, 14 (Husasi) — Berlin'den bildiriliyor: Hariciye nezareti, Sar'da şimdiyo kadar kulla- — Sar'da komünistler, roylerin son gününde rey sıındığını bombalamak nılan reylerin yüzde yetmişinin Alman'lara verilmiş olduğucu ilân etmiştir. ——-——-»».....»—— el Paris'le Roma Anlaşmasındau Sonra Almanya yı Cenevreye Getir- mek için Sarfedilen Faaliyet. Sar'ın Aîı_nanya’ya Geçeceği Söyleni- yor ve Plebisit Neticesi Bekleniyor.. Viyana, 13 (A4.A) — Avas: tarya Ajansının bildirdiğine gö- ro, başbakan bay Şuşiag Avus- türya ricali ile mabhrem - bir konuşma etnasında — Parle: ile Roma arasındaki anlaşmanın Parla ile Berlin arasnnda da bir anlaşmaya yol açması dileğinde bulunmuştur. Cenevre, 13 (A A) Sir Simon ile Eden, Fransz dışarı işleri bakanı bay Laval'la gö rüştükleri erada Almanya'nın biran evvel olauslar kurumuna dönmesi husasunda İhtiyati el- den feda edecek gibi — gözük- müşlerdir. Roma anlaşmaları: mn Avrupa'ya teallük eden neticelerile doğu antlaşmasının yapılması ve Almanya'nın Ce- nevce'ye dönmesl işi bay Flan- den ile bay Laval'ın ay sonunda Londra'ya yapacakları siyarette azun uzadıya tetkik olunacaktır. Roma, 14 (A.A) — Bütün İtalyan matbuntı Sar plebisitin- den uzan uzadıye — bahsetmek. tedir. Katolik gazeteler statakonun mubafazasının — katolikler için iyi olacağını yazmaktadırlar, Berlin, 13 (A.A) — Siyasal mabafil Sar cebhesinin faall- yetlerinden muvaffak - olamıya- cağımı ve bu mes'ele üzerinde bir iç siyasal yapılamıyacağı ka- nantindedir. Siyasal mahafll — Sar'ın Al- manya'ya dönmesi lehine veri lecek reylerin en aşağı yüzde 80 olacağını tahmin etmektedir. Gazeteler Sar plebisitinin acun için olan büyük ehemmiyetini tebaroz ettirmektedir. Berlin 13 ( AA ) — Havaa ajansı bildiriyor: Burada Sar — plebisitinin Al manya lehine neticeleneceğine hiç kimsenin şüphesi yoktur. Ancak statukonun muhafazası için kuvvetli bir akalliyetin işi karıştırmasından ve konseyi Sarı İkiye bölmiya teşvik et- mesinden korkulmaktadır. Vaşlagton 18 (A.A) — Ame- rika hükümeti Avrupa işlerine | karışmamak arzusunda bulun makla beraber Sar Almanya'ya dönerse acun üzerindeki bulut: ların biraz dağılacağı mutale. asındadır. Gene aynl düşünce iledir ki Amerika hükümeti Macar-Yu- göslav İhtilâfının ballini, Fran- sz-İtalyan —anlaşmasının yapıl- masını memnuniyetle karşıla- mıştır. Amerika hükümeli bil. hassa Sar işi halledildikten sonra nın da İştirakile tekrar ele alı- nabilmesine imkân görmektedir. Bay Ruzvelt silâh yarışınmı önüne geçmek va ayni zaman- mekıedlı. da den!iz silâhları işini de hal. letmek için silâhezlanma konfe- raosımın toplanmasını çok İste. f'——_—î Atatürk Dil Kurumuna Başkanlık Btti.. Ankara, 14 (Hususi) — Dil km'omu, bugün de Relslcüm: hur Atatürk'ün başkanlığında toplan mıştır. Kurum, yeni öz Türkçe — kelimeler — üzerinde müzakertlerde bulunmuştur. Başbakan Alman Elçi- sile Görüştü.. Ankara, 14 (Husust) — Baş- | bukan — General — İsmet İnönü, bugün Alman büyük elçisini kabal ederek müddet görüşmüşlerdir. Adana'da Atatürk'ün Heykeli Dikiliyor.. Adana, 14 (A.A) — Dökümü bitirilen Atatürk'ün heykeli bu: gün şehrimize getirilmiştir. Bo- yu 8 metre 75 santimdir. Ble- likde gelen beykeltraş, heykelim çevrerine — konulacak - figürleri bu iİşle uğraşan heyete göster. mişdir. Beğenildiği ve karar verildiği takdirde banların da dökümlerine bemen başlana- nzun Konienjan Gümrük- lere Verildi.. Ankara, 15 (Husust) — Şubat | ve Mart aylarına aft komtenjan Kistesi gümrüklere tevzi olun- muştur. Mübadil Bonoları Yükseliyor.. İstanbal, 14 — (Hususi) Gayri mübadl! bonoları | ikf Hra yükselmiştir. Askeri fiati Heyetimiz Geliyor.. İstanbul, 14 — (Hususi) İran'da bulunmakta olan askeri heyetimiz, bugün — Tabran'dan şehrimize doğru hareket miştir. 397 Saylav seçeceğiz.. Ankara, 14 (Hususi) — Bu seçimde, Büyük Ulus Kurulta- yına üçyüz doksanyedi saylav seçileceği kat'i olarak — anla et şılmıştır. Günün Küçük Duyumları Genel Nüfus Sayı- mı Hazırlıkları. Bu yıl yapılacak gevel nüfus yazımı bazırlıklarına — şehrimiz- de de devam edilm.ektedir. Bâ. tün binaların Dornarataj İşi şu- bat sonunda bl'Arilecektir. Be- lediyece bunuu için numurataj kolları araştırılmıştır. Numara- taj bittikten sonra genel bir kontrol yapılacaktır. Bayan Pakize Ismet Ödemiş kaymakcı köyü mual- Hmliğinden —mütekald — bayan Pakize İzmet'in tekatid cüzdanı Maar'if müdürlüğüne gelmiştir. Ceza Görenler 12 kişi yerlere tüküzdükle rirâdon, B kişi buşaşağı — tavuk taşıdıklarından, & kişi sokağa süpürüntü döktüklerinden bele- diye zabıtasınca — cezalandırıl- mışlardır. Ruam Mücadelesi Şehrimizde yapılan ruam sa- vaşında 32 beygirin bastalıklı anlaşılmış ve bu hayvanlar öldü. rülmüştü. Öldürülen hayvanla- rın sahiplerine verilecek tezini- nat İçin Zizant bakanlığından baytar müdürbüğüne 1267 lira 50 kuruşluk 'havale gelmiştir. Derbal hayvan sahihiplerine da- gıitılacak ve bw suretle öldürü. len hayvanların yerine yenile- rini almaları teamin edilmiş ola- caktır. Istihlâk Vergisi. Müuhtelif maddelerden alınacak istihlâk vergisinim ve 2646 sa- yılı kanunun 3 üncü maddesin- dekl yazılı verigilerin — tarh ve tahakkukunda 2458 sayılı ka nunun beşçinci maddesi hükmü- ne göre bareket edileceği hak- kında Büyük Ulus Kurultayına verllen tefiir kararı — valiliğe gelmiştir. Sınat Müesseseler ve Vergi Muaf iyeti. Hem muharrik küvveti bu- lanan, bhem de iİşçi çalıştıran sınat mücsseselerin 2430 sayılı yasanın ikinci maridesinin (O) fıkrasında yazılı mükellefiyet şartlarından birini halz olduğu takdirde vergi muafiyetinden ietifade edemiyeceğli hakkında Büyük Ulus kurtıltayınca bir tefsir kararı onaylanmıştı. Bu karar valiliğe gelmiştir. Çankırı'da Soğuk Çankın, 14 (AJA) — Soğuk- lar şiddetini rmuhafaza ettiğin: don mektebler tatil edilmiştir. Çaylar ve içilecek solar tama: men donmuştur. Tavvare Sınemasnd 16 ikinci kânun çarşamba gününden itibaren Senenin En Ihtişamlı ve En Zengin Filmi.. RomafCılgınlıkları Eddie CANTOR ve 8000 kızın içinden seçilmiş en güzel 200 kızın oynadıkları neş'e ve zevk filmi w AYRICA FOX Dünya Havadisleri TMürkçe izabatlı ve zengin hüdteeii.) Lübnan Me BUGÜN likesi ve Çıldırtan Dudaklar . Filmi son defa olarak ;öeırdlecckdr silâhbezlanma işinin Almapya- |