15 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ınınl ! Sahite — 6 HOL - - Zelzelenin Buyuk Zararları Yıkılan ve Harab Olan Köyler yeni- den ve sıhhi bir şekilde yapılacaktır. mıştır. Hiülülikhmerce bu nokta: mın bilhassa temini lâzım ve zaruri bulunduğunu arzeyleriz, 3 — Müşterek heyeti vekilede okudum. Veri- len kurarı tebliğ ediyorum. Balıkesle ve havalisi yer tep- sararları eşyası enkaz altında kalmış ve kabili sükna ev kalmamıştır. Plânsız, köylerin yerine âti. yen sıhhi şartlarla uygun plânlı köyler yapmuk ve bataklık ke- narında bulanan — sıtmalı bir köyün de yerini — değiştirmek lâzmgelecekdir. İlk Aell yapı- lacak İş, yıkılan evlerin enka- mudan İstifade etmek ve bükü metten çivi ve kıtmen tahta verilmek suretile bu kış günle- rinde felâketzedelerin hayatla- zımı — koruyabilecek barakalar yapmak olacaktır. Köylerde bu barakaların ya: pıilmasına — halk kisinen - başla: mışdır. Fakat yaptıkları sahbi ve muntazam —— olmadığından bunların bir örnekden ve sıhht şartlara göre yapılması uygun görülmüş ve her köye ustalar gönderilmesi — ve - barakaların sıbbate aygün olarak yapılıması için tedbirler alınmış Ve — hal- ku da öğütler ,varilmişdir. — - Hilâllahmerden, askeriyeden, vilâyet —idarci hüsusiyesinden 336 çadır. gelmiş — ve bünlar tevzl edilmiştir. Halk bü çadır- İardan çök — ietifade etmekle , boraber kış — şiddetli * olunca kadın vo çocukların ve bhasta- ların uzun müddet bu çadır: larda barınmalarına imkân gö- rülmediğinden — barakaların .da bemen yapılmasi elzem görül- müş ve onu göre tedbirler ahmmıştır. Ancak mahalli ted. birler ve yardımlarla baraka- — ların derhül — Başı 1 Inci sahifede — ı değildir. Herkes kışr geçirmek için başını sokacak — bir yer hazırlamak kaygusundadır. Hükümet merkezinden — bir heyetin — kendilerini görmeye ve muâvenetler — yapımıya - gel- miş olan - halk üzerinde derin minnetle karşılanan — bir tesir yapmıştır. Yer teprentisi hafif sürette devam etmekte - İse de yeni çöküntüler yoktur. He: şudur: 6260 ökmek, 75 çaval un, 29 anadik şeker, bir sandık Çay, Iki çüval Pirlaç, iki çaval | B dabon, — bir Çüval Hoküd, bir çuval fasalye, 385 sığir, 25 kilo sucuk, 10 teneke kavurymadan ibarettir. Vilâyetin merkez ve mülha- katında felâketzedelerin tehvini ihtiyacları için Hilâllahmer na- mına - Tanöler. — toplanmaktadır. Erdek kuymakamm ve Marmara nahiyesi müdürü ile memurini mıhhiyönla ve Hilâllahmer Be- yetinin - Marmara — udülarımın herbirindeki — felâketzedelerin yardımına Kkoşmaları ve — İhti. yaçlarına ait Tevazımın — sevki için kazanın emtinde denize Mimükavemetli bir motörün bu- lundurulması çok — gereklidir. Adalar halkının khsmii azamı balıkçı, müden ve taşocakları- nın İşçileridir. Bunlar laşelerini yevmiyelerile temin eden kim- selerdir. Hareketlarz dolayısile köylerde bulunan değirmenler eli ll Türkçe kargılıklar mak, —8. teraleşmek, — terelik | kimi katında. etmek, 9. yayılmak. İadelhace, İndeliktisa, Indellü İnatçı — , dikbaşlı, dikkafalı, | zum — gerekliğinde, — gerekli 2. konur, 3, taşkafalı (mec.) 4. | olursa ters, 5. ünen, İnadına — 1, karşı, 2. tersine, 8. zoruna, İnayet — 1. iyilik, 2. kayrış, 3, yarlıgaç. İnayet etmek — 1, İyilik et mek, 2, kayırmak, 3. onarmak. İnbat — 1. bitirme, bitürme, 2. yetiştirme. İnbat atmek — 1. bitirmek, 2. ondurmak, 3. öndürmek, d. yeşertmek, 5. yetiştirmek. İnbisat — 1. açılma, 9. İç açıl- ma (ferahlanma man.) 3. yayılma. İnbisat etmek — 1, açılmak, 2. döşenmek, 3. genişlemek, 4. iç açılmak, 5. sevinmek, 6. yayıl- mak, 7. yürek açılmak, 8. yürek genişlemek. İncilâ — parlamak. İncimat — Don, İnelmat etmek — 1. buzlamak, 2. buz tutmak, 3. donmak, 4. sertleşmek, İncisap — 1, çekilme, 2. ka- pılma, 3. tutulma, d. yakalanma. İnd — 1. göre, 2. kal, kıt, 3. yan, (bu söz, tek başına kul- mlamaz; ancak bir şahıs ekile “de,, olarak, yahut aşağıdaki gibl mü- rekkeplerde kullanılır.) İndinde — 1. kıyında, 2. ka- boda, 3. katında, 4. yanında, İndallah — |. tanrı katında, tanrı kıtında, 2. tanrı yanında. İndelbâ2 — 1. kimine göre, kimisine göre, 2. kimi katında, ginde İndettabkik — 1. araştırınca, 9. soruşturunca İndifa — uçkun, (volkan hak- kında.) İndifa etmek — 1. fışkırmak, 2. püskürmek, 8. taşmak İndiras — 1. batmak, 2. bit- mek, 3. çökmek, 4. ortadan kal- dirmak, 5. yıkılmak, 6. yok olmak İnfak Çetmek), — 1. aşatmak, 2. beslemek, 8. doyurmak, 4. ge- çindirmek, 5. yaşatınak. Tofaz (etmek), — 1. dinletmek, 2. geçirmek (sözünü, buyruğunu) 3, kılturmak, 4. yerine get.rmek, B. yürütmek (sözünü) İnfial, — 1. dargınlık, 2. gü- cenmo, 3. küsü, İnfial etmek, — 1. darılmak, 2. gönülemek, 3, gücenmek, 4. küsmek, 5, sıkılmak. İnficar, —" 1. açılma çiçek ve sabah hakkında 2. tan atma (sa- bah hakkında) ğ İnficar etmek, — 1, açılma (tabah ve eiçek hakkında) 2. atma (eabah — hakkında ııılü mek — (ziya ve çafak ıaı). 4. tan yeri ağarmak (zıya bak- kında). İnfikâk (etmek) — “1. ayrıl- mak, 2. ayrı düşmek, 3. kopa- rentisinin dahiliyeden tevdi edilen rapor lora vekillerince okundu. İnça- ata İstenilen on bin lHiranın hemen vali emrine verilmesi, raporda lüzüm — gösterilen laşe ihtiyacının Hilâllahmerce ayrıca temini müzakere edilmişdir. Bu maksatla Hilâllakmerin sarf iyatı M. Meclistüden tahslsat ola. Tük taleb olünacakdır. Erzurum-Sıvas Yolu Istikrazı.. — Bapı 1 inci sabifede — #ahetktar dili bulmak için Türk kompozitörlerinin bu şarkılar- düki makatn ve ahenklerla bariz vasıflarını hareket noktası ola- telgrafınızı Bugünkü muhtelif Avrupa mu- siki mektebleri hakkında tenkid yoksulluğu büyük bir tehlike teşkil etmekte ve bu hal genç san'atkârların her mezhepten mütecesir olap hepsinden birer parça almıya yeni ekleştleme ve ancak — gelecek nesillere de semere — verebilecek vaktinden evel bir tekâmül göstermiye, yani eplgoönisme götürebilecek bir. mahiyette bulunmaktadır. Türk kompozitörleri eğer yal- mız uülüsal çerçeveler içinde kalırlarsa hata etmiş olurlar, Çünkü böyle bir vaziyet Türk mosikleinin lukişaf ve terakki. hakkında _âk Sarkıları yeknesak ve mağınum — melodi- ler yeni Türkiye'nin maütalite. Hiyle / Ahenkli: “değildir. — Yeni Türkiye, yeni hayatla ahenkli bir. mabikiye mühiaçdır. 'Bü yeni Türk musikisi, çok kuw. vetif iltimalle esaslarım — halk müusiklel membalarından alacak. fır, Fakat arzu olunur ki yeni Türk kompozitörleri halk me- lodilerini benimsemekle kalma- sınlar ve bu melodilere daya- narak yeci bir musiki dili bul- miya çalışsınlar. Moskova, 14 ÇA.A) — Tub Ajansından; Sovyet — kampozitörlerinden İppolitof İvamof Sovyet —san'at meomüasında Türk müsiki in kılâbına — dalr — neşrettiği — bir Makaledi diyor ki: Türkiye'de moaslki İnkılâb hareketi mubekkak surette fen müesaeselerinin, bir Üniverelte: nin, bir musikl tiyatrosunun, biz konseryatavarın tesisi, lâtin alfabesinin kabulü vesalre gibi yeni hayat inkılâplarınıa neti- Baştarafı 1 inci sahifede — yet merkez bankatında bir top: yapılmıştır. İzmir'deki Bütün banka müdürlerinin git tükleri ba - toplantıda Vali Ge- neral Kâzim Dirik de bulan. muştür. Yüzde 7 faizli olan bu tabvillerin — satışı anl tahvlller sonra — basılacağı muvakkat makburzlarla satış ya- pılmaktadır. 10 ikinci kânanda başlamış olan — dahilt İstikraz tahvillerinden ehemmiyetli mik- tarda satış yapılmıştır. Satış bu gün akşama kadar devam edecek ve bu akşam bitirilecektir. Bötün İzmir Bankalarında satılan dahili istikraz — tahville: rinin hakiki sayısı bu ukşam lantı mua üzerinde bazı — kararlar için” şimdilik Merkez yazıtlle malümat . vşa 10 birinci bitecektir. Türkçe kargılıklar tılmak, 4. yerinden ayrılmak. Tofilük Çetmek) — İ. patla- mak, 2. yarılmak. İafitat — 1. ayrıkmlık, 2. ay: rılma, 3, ayrılıp tek kalma, 4. kendi başına kalma, 5. teklik, tek kalma, 6. yalnızlık, yalnız kalma. Alelinfirat — 1. ayrıca, ayrı olarak, 2. kendi başına, 8. tek tek. İnfisah — 1. bozu, buzu, 2. bozulma. Tafisah etmek — 1. bozulmak, 2. dancukmak, İnfisal (etmek) — 1. ayrılmak, 2. bırakıp gitmek, 8. çıkarılmak (işten), &. el çektirilmek (iş ten) 5. kaldırılmak (yerinden) 6. uğrulmak, 7. üzülmek. İnhe (etmek) 1. yazmak, 2. yetişlirmek. İnhidam — 1. çökmek, 2. dev: rilmek, 3. kösmek, 4. yıkılmak, Tahidama mall olmak — 1. kağşamak, kavşamak, kavuşmak, 2. körsümek. İnhilâl (etmek) — 1. açılmak, 2. bozulmak, 3. çözülmek, 4. dağilmak, 5. parçalanmak. İahlmak etmek — I. düşmek, üstüne düşmek, 2. kınıkmak (Ha- ris ve düşkün olmak man.) 8. korlaşmak, İnbina — 1. büklüm, 2. bü- küntü, 8. iğrilik. İnhina etmek — I. avnlmak, 2. ayrımak, 3, bel bükülmek, 4. bükülmek, 5. eğilmek, 6. iğilmek, 7T, iğrilmek, 8. kayrılmak. İnhiraf — 1. bozülmüş, bozal- Wihe evgel teşkil etmiş olur. Filbakika İslâm — költürüne ve dibDi meratimine aft bulunan aa d çi aai tü be e Dünkü toplantıda satış duru: görüşülmüş ve alınmıştır. Bu akşam, salılan İstikraz tahvili mikdarı hakkında Cümhuriyet bankasının umum — müdürlüğüne, ve ökonoml Bakanlıklarına tel * Dünkü ııyıııı.ılı. tabvil ea tışları taribi yanlış yazılmıştır. Yakarıda da yazıldığı gibi, sa- künunda baş- lanmış olup, müddet ecel olarak yeni Türk kültü: rünün tekâmülünü göstermek. tedir. Musiki alsnındakl avane: lerin ulüsal : bir vamıf —olarak halk kütlelerinin zihinlerinde küvvetlice yer âliış bulümma: larma ve ultetan zorlukla ko. parılabilmelerine: rağmen bayat bu sahada yenl İhtiralar düşün- Ankara | meye ve yeni metodlarla yenl Maliye | teknik malümat elde etmeye sevketmektedir. — Alâkadarlar verilecektir. Türkiye'de — musikt — alanında gayet kıymetli vesikalar topla- mıaşlar ve onları tesbit etmlş- lerdir. Fakat bir Avrapa'lı bu mu- siktoin çalınışlarından — büyük bir zevk alamaz. Bunlar, yon- tulmamış elmaslardır. Türk bugün 189 ma, 2. çarpıklık, çarpilma, 3. eği- liş, eğilme, 4. engim, 5. kaçıklık, 6. kırıklık, 7. sapalık. İnbiraf etmek — 1. azmak, 2. bozulmak, 3. çarpılmak, 4. çığ- mak, Ö, çığırından çıkmak, €. çırpıdan çıkmak, 7. değişmek, &. doğru yoldan çıkmak, 9. dön. mek, 10. eğilmek, iğilmek, 11. sapıtmak, 12. sapmak, 13, şaş- mak, 14. yanılmak. İnbiraf eden, etmiş — 1.çarpık, Z. dönük, 3. eğik, eğiliş, 4. ka- çık, 5. kaymış, 6. sapa ( doğru yol üzerinde olmıyan man) 7. sapak, 8. sapık. İnhisaf, İnkisaf — 1. obrulma, 2. sönme, söner gibi elma, 3. tutulma (ay, güncş). İnbitat — 1. alçalış, 2. düş künlük, düşüş, 3. iniİş, İnme, 4. koromol, İnbitat etmek — 1. alçalmak, 2. alkınmak, 3. aşağılamak, 4. batmak, 5. düşmek. İnhizam — 1. basga, 2. bor: gun, . bozgunluk, 4. bozuğluğ, 5. buzu, 6. buzuğluk, 7. dağılış, darmadağın olma, 8, kacu, 9. kaçağ 10. kırgin, 11. kırginlik, 12. yenilme, 18, yılgınlık, yılma İnbizama uğramak — 1. banl- mak, 2. bozulmak, borzgun ver- mek, bozguna uğramak, 3. dağıl- mak, darmadağın olmak, 4. kaç- mak, kaçışmak, 5. kırılmak, 6. snmak, 7. yebilmek İnhizama uğratmak — 1. bas- mak, 2. bozmak, 3. dağıtmak, d kırmak, 5. sındırmak, 6. yenmek İn'ikâs — 1. çarpma, 2. dön- sikisinin terakki edebilmesi için Oda muslkinin moödern tekni- ginde en iyi ifadesini bulan uluslar aran bir dil lâzımdır ve bu: müsiki mücevherlerini herlerini bu teknik — vamtasile san'atkürane bir surette İşlemek feabetmektedir. Türk muslkisi için yeni devir böyle başlama: hdır. Ba sebebden doluyı Türk müsik! san'atkârlarının bü yola girerken en evyel kocdorvatu- varlarda ve müsikl mekteble- Tinde bu halk şarkılarımı tetkik etmeleri ve bu şarkıların me- Yodi ve âheak hususiyetlerini keşfetmiye çalişmaları çok lâ- zumlu bir İştir. Türk san'atkârlarının bilhiüssa bü balk şarkilarındaki ulusal hususiyetlerini sezmeleri ve kül. förleri Herde' bulunan ulüklar ârasında yer alabilimek İçin bun- ları mubafoza etmeleri İlzitidir. San'atta böyle bir yürüyüş ulu- sal müsikinin kendine Has va- tiflarım kaybettirmedeğ yeni eserler vücude ” getirmek “İçin zengin bir melodi Mmevrüuları ve makatiları mülzemeel vefir. Ve Türk musikisinin nö kâder yüksek #an'atkürane kıymetleri halz bülanduğunu” bütün dün- ya'ya gösterir. —— Hilâliahmer'in Yardımları: Ankara, 14 Ç(AZAY — ahmer'den bildiriliyör: Hilâllahmer, evelkl yardım- Tara ilâveten yer sarsıntısından zarar gören yurddaşlara Ban- dırma'daki tevzi memurü — vas- tasile yeniden beş bin İlra ve evelce gönderilen 250 çadıra Hlâveten yeniden 150 çadır ile evleri yıkılanların evlerinin ta- mir ve Jİnşasına serfedilmek özere Balıkesir valisi omrine onbin Hra gönderilmiştir. -— —— | Cüma Günü Halkevi Turnavasının Dömifinali Var.. Cuma günü Alsancak — saha- sında Altay - Buca ve İzmir: epor - Şarkapor takımları ara- sında onbirinci hafta liklerine devam edilirken — Halkeyi top alanında da bayram tarnava- snın — dömifinelleri yapılacak ve Tepecik - Hacıhüseyinler, Demiryolu » Burnava gibi Halk- evi liklerinin en kuvvetli dört takımı karşılaşacak, turnavanın fimalletleri meydanu çıkacaktır. Dik şampiyonasında hiçbir mağlübiyete uğramıyarak birin- ciliği kazanan Demiryolu mü: teakıb Haftalarda yaptığı İki hususti meçin — ikiainde de Vik ikincisi olan Burnava'ya mağ- lâb olmuştu. Acaba bu maçı kazanarak turaava — yampiyonu olabilecek mi? Burnava takımı balen en kuüyyetli — vaziyette bulunduğu için bu maçın çok heyecanlı olacağı ve İyi çalı- şacak takımın — galib — Çıkacağ zannedilmektodir. Tepetik Tök yardu - Hacıhüseyinler — okçı da oldukca ehemmiyetlidir Bu iki maçın galibi gelstek hafta — Fitali —oymıyacaklşdır. Halk ahai için hazıtlinan oyunların proğramı şöy!dir: Saat 12,30 Parköpo * Hilal hususi maç. Sant 14 Burnav * Demir- yolu hakem Aliay'it Muhür. Tem. 15,30 — Tepeel' * İlıllıı yinler hakem Atay'dan Mu- “harrem,