19 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

19 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset Ve Aşk Edebi, tariht macera romanı BEAFTAL ĞNYN — BN Buagemon, — teşrifat — usülle rince yaptığı İşin pek - tabli bir iş olduğunu ve teşekküre değmiyeceğini söylerken, ya bancı odam münucebet tatmak istediğini gösteren bir halle; — Görüyorum ki harbiye bakanının locasını İşgal ediyor şöphesiz bakanın yaveri olacakanız. Dedi — Evet, Mareşalın olmakla müşerrefim! — Şa halde, kendimi takdim — etmekliğime müssade buyurunuz. Loranzo de Aldomo! Hanri de godeki adamın o zamanlar Pa ris'in en meşbür lekrimelsi Kübalı adam olduğunu aoladı Bu adam bir düclloda Hanri Rosfon'a ağır sarette yara lamış olmakla övünür dururdu! Mamafih kıyafeti, mevzon endamı İle Aldomo, iİyi bir sosyete adamına benziyordu. Evet, sizden babsedildiği ol çok daydüm. Alrika'da bu landağum gazetelerde size eit birçok makaleler oku düm. Bu, Lisı Kollo idil Genç ve göüzel kadın, elini Genç yüzbaşıya uzattı, öptür. dü. Ve: Mareşal hasta değildir, değil mi? dedi. — Hayir. Ben bugün onun yerine geldim. Çünkü bulkın alkışlarile ugraşmak — ona artık güç geliyor. Artık Ihtiyarlamağa başlamıştır. — Size henüz tesadüf etmek şerefini bulmadım; Mareşal sizi yanına çok zamandan beri mi Aldı? — Yarın vazifeme — başlıya. cağım, Şimdiye kadar Afrika'da barpte idim. — Sizi tebrik ederim.. Blir szda acırım, demekliğime mü- easde buyuranuz, Ben erkek olsaydım, asker olmazdım. Çün ki ben hür olmağı çok scve rim. Emir altında çalışmak bana çok güç gelir! — Fakat, ben mesleğimi se- verim, askerliğimi sevdiğlin İçin kendime meslek edindim. — Ben pek çok zabitlerle tanıştım. Heman hepsinde de bu meslek aşkını gördüm. Ayni zamanda hepsi de serbest dü- şünceli. vazik ve kibar İidiler. Ve eizdo, almdiyo kadar gör- düklerimin biç birisinin da- nunda değilsiniz! Buogemon bu iltifata teşek- kür etti. Genç kadın — Oyunu oasıl buldunna?. Diye sordu sunuz. Hiç yaverl #İze Bosgemon — karşı şekli ve sırada ANADOLU Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: ” İsmir İkinci Bovlm sokağı C Halk Partisi binası içinde Telgraf: İsmir - ANADOLU Telefon: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler tçin senelik abone ücreti 27 İiradır. Heryerde 5 Kuruştur. ünü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR — Madem, sahne ve edebi. yat cereyanlarına kâfi derecedo vakufom yok! Mamafih parlak bir temsll de - bulunduğumu sapıyoraum. Aldamur: L Mamafih, balk alkışlıyor. Ba da kâfi! Dedi. Genç kadın: — Ben, Emil Ögiye'nin tem: | &ll edllfen bu esverini birez can sıkiei büldüm. Ba Aleksendr. Dümo Ogol'an ever lerinin kokusu var! Bu da Dümo Ogol'un eserleri gibi, kötü uhlâklı bir kadının, kendisini sevmek — gafletinde buolunadları felâkete sörökliyor! Ben. deha görülmemiş ve na dide bir mevzu İstiyoram, Bel ki de biraz daha kuba.. Ve haşin bir. mevzu! Genç sablt: — Fakat.. Böyle mevzüuları bulmak birazda güçtür, yorum! Dedi eder de — Müuvatlakıyet, pazarlarda ucuz, Usüz satılan bir şey do gildir. ki... Halka, bilmediği bayat ve muhiltleri göstermek ve yahud, kendilerini en fazla mütehassde etmek Tâzımdır. Böyle, görüşüyorlarken çan çaldı ve perde arasının ” bitti ginl İlân etil. İkinci perdenin de sonunda, Aldomo Kolo'dun bu oyunun başlıca sanatkârlarından — olan Ceolin — Mongealeni — tebrik - için artistlerin yanına gitmek müra adesini İstedi ve: Ümid ediyoram ki, M. De Bügemon benim bulanmadığım gu kısa zaman İçinde size refa: kat lütfunda bulunacaktır!|Dedi. Göstermemeğe çalışmakla be raber, Hanri bu ani vaziyetten: de korkmuştu, fakat bu fırsatı kabulü de İstiyordu, ve heman kabal ottl. — Şonu var — Aydın Z. Eınkasıuda Aydın, (özel) — Aydın 2l raat bank direktörü Muhterem Kaya ile muamelât âmlri Hu- lâsi banka merkezine atandılar, Yerlerine Denizli ziraat bank direktörü ile banka merkezin: den diğer bir zat teyin edildi. Bankamın — Bıyıklar — çiftliği müdürü Refik'le, Kâtip Alinin müfettiş tarafından İşlerine son verlidi. Aydın'da Yağmur Aydın'da beş gündür yağmur yağıyordu. Mayısın ondördüncü günü düşen yağmur gece ve gündüz çok şiddetli sürdü. Dün hava açıldı ve yağınur kesildi Yağmaran bötün ürünlere çok faydesmı dokunda. Çıkma: yan pamakların — tobumlarını çörütmediği ve bir tırmık - çe kilmekle bunların kurtarılacağı sanılıyor, “Ekmek bıçakları da işe yarar,, diyormuş! Parla 18 (Radyo) — Akelyon Fransez — gazetesi müdürü M Moral bakkında kanunu taki bat yapılmaktadır. Bu zat s06 yellet ilderi — aleybine yazdığı bir. makalede: “Eğer ellâhlar yasak edilirse, erlerdeki ekmek bıçakları da İçe yarar.,, Cümlesini kullanmış ve hal kı katale serketmiştir. M. Çaldaris öldü —a ea Dazetl yarın (bugüo) büyük törenle kaldırılacaktır. Atina, 18 (AA) — Bazı maşhafll M. Çaldaris'in ölümü- vön M., Metaksas — tarafından Venlzelos partisine aleyhtar bir parlâmento cephesi teşkil edil mesine medar olacağını tehmlia etmektedirler. Çaldaris kimdir ? Pazar gecesl fücceten — velat eden M. Çaldaris, 1868 Bene tinde Atina'da doğmuş ve İlse tabellloi bitirdikten sonra Atina Ünliversitesine — devam boradan diploma aldıktan sonra Berlin'e giderek oru Ünliverel: tesinde doktar İmtihanı vererek hokuk doktoru olmuştur. M Çaldaris Atlaa'ya döndüğü za man avakatlık yapmağa başla mış ve kışa bir zamanda ken- dislal tanıtarak — Yanan'lstanın en meşhur avakatlarından ol muştur. 1910 Senesinde siyasete ka rışan M. Çaldarlı, evvelâ Atina meb'asa olarak mecllal meb'u- sana İştirak etmiş, sonra adliye nezıri olmuş, 1915 de de dahi lye bazırlığını kabül etmiştir. Abali partisinin banlal olan eski Yanan başbakanlarından Gunaris'la 922 senesinde kur- şuna dizilmesi özerine bu par- tinla riyasetine geçen M, Çal. darla mecliste daha büyük bir kuvvet kazanmış ve 932 sene- sinde yapılan İntihabatta 82 meb'us çıkararak — diğer fırka- ların yardımile Venizelos kabi- nesinl! devirmiş ve kendisi bir bine teşklil etmiştir. M. Çaldarla 934 senesl bir Mart İsyanında Venizelos'la tekrar çarpı o zaman harbiye nazırı olan Kondilis'le birlikte İayanı bas tırmağa muvaflak olmuştar. O zamanlar — Venizelos'un “ Krolı getlrecek ,, ittihamla rına karşılık, Cumürliyetl mü- dafan edeceğine dair Yunan milletine namusa üzerine vöz vermiş ve 935 senesinde, Kon dilla'in kralı getirme teşebbüsü üzerine, kendisi kral taraftarı olduğu halde milletine verdiği sözü tatmuş ve mevklini feda ederek başveklilikten çekilmiş tir. Son seçimde de büyük bir ekseriyet kezanmış olan M, Çal darle kralın kabine teşkili hak- kındaki teklifini kabal etmemliş Motakeas — kabinesinde do mevki almıyarak Saylav olarak parlâmentoya İştirak — etmiştir. M. Çaldarle Türk dostlağana sadık kalmış ve Venlizelos'an Balkan paktını baltalamak te şebbüslerlal akim bırakmış kuv- vetli bir. diplomattı. Parle, 18 (Radyo) — Atlna: dan haber veriliyor: Venizelos, Kondille ve Demirel'den sonra Çaldaris'in ani ölümü, Yananlı- tan'da derin akisler yapmış ve omumi bir teessür uyandırmıştır. Cumartesi günü akşamı, bütün fırkalar Liderleri toplanmışlar ve temel yasası hukkında ko- nuşmuşlardı. Müteveffa Çaldarle, bu toplantı da bulunmuş ve hiç bir rahatazlık — hlasetmemişti. Ölüm haberi, derbal Atina'da şaya bulmuş ve umümi bir tesssör basıl olmuştur, Kral, biszat Çaldaris'in evine gitmiş ve allesine taziyet te bulanmuş Kraldan sonra — Başvekil Metaksat ve - bütün nuzurlar, müteveffanın evine giderek te- essürlerini beyan etmişler ve madam Çaldarle'e taziyette bu- lanmaşlardır. Başbakan M. Meotakımas, ga: zetecilere vaki beyanatında de- miştir. ki : etmilş, TELEFON Kudüs'te Vaziyet Fenadır. Bir Italya* Parmağından Bahsedilmektedir. Musevi'lerden Yeni Kurbanlar Var. Ingiltere Vaziyd Tetkiktedir. Yeniden 4 Bin Muhacir Gidiyor. Kudüs, 18 (A.A) — Evelki akçşam Telâviv'de ve Hayfa'da karışıklıklar devam — etmiştir. İki Yahudi öldürülmüş ve iki vi de yaralanmıştır. Londra, 18 (A:A) — Alman baber alma bürosu bildiriyor : Filistin'deki dorum burada fevkalâde vahim olarak telâkki ediliyor. Cumartesi günü kanlı bâdiseler kaydedilmiştir. Ku düs'te fevkalâde duraum ilân edilmiştir. Dün sokaklarda bir İskoçya müfrezesi asayişi temin etmiştir. Fevkalâde komlser dün yük sek memourları topliıyarak dü- rumu tetkik etmiştir. Deyli Telgraf gazetesinin bir Londra kaynuğından aldığı ma lâmata göre Filistin'deki İngi Uz makamları Arap'ların İste- dikleri gibi Yahudi muhacirle rinin adetlerini azaltmak niye tinde değillerdir. Fovkalâde ko miser gelecek hafta gelecek Ya hudi — mubacirlerinin — listesini bugün tüsdik edecektir. Bun- ların adedi dört bindir. Roma, 18 (Radyo) — Filles- tHa'de çıkan Yebudi gezeteleri, Deyli Herald gezetesinde çıkan haberleri naklatmektedirler. Deyli Herald, Arapları Ya: hudiler aleyhine Italya'nın ayak- landırdıklarını iddla etmiştir. İtalya'nın Muverayi şerla kon solosu resmi bir beyanname ile bu İsnadatı red ve tekzip et miştir. Italya hükümetli böyle bir teşvik —ve tabhrikte bulunma mıştır. Kudüa, 18 (Radyo) — Filis tHn'de Yahadi ve Araplar ara sında münasebat çok gergindir. İdarel —örfiyeye yakın bir Idace şekli büküm sürmekte ve gece hayatı memnu bit hal: dedir. Arap komitesi, Ali komlserin Londra'ya murahhas - gönderill. metl teklifini reddotmlştir. Ma haceret meselesinin müzakeresi — Mütevolifa M. Çaldarlis, Yunan'istanın son zamanlarda yetiştirdiği en büyük diplomat- larından - biriydi. Bu büyük şahslyet, — vatanın — İyiliği İçin meşkür bizmetlerde bulunmuş tar. Müteveffa Çaldarla'iın cena- zesi, Metropol klisesine nakle- dilmiş ve umuma teşhir edil miştir. Conaze, yarın öğleden sonra saat 14 de kliseden bü: yük törenle kaldırılacaktır. Lükümet üç gün devam et mek Üzere milli matem — ilân eylemiştir. Başbakanımız Ve Rüştü Aras Madam Çaldaris'e taziyet telgrfı çektiler. Ankara, 18 (özel) — Eski Yunan — başvekili — Çaldarls'in ölümü üzetine Başbakan Ge neral İamet İsönü ile refikeları Mevhibe İnönü; Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü Aras ve re- fikan Madeam Çaldaris'e — tazl- yet telgofları göndermişlerdir. Mayıs 19 | HABER TELGRAÂAF İçin teklif edilen hal çaresi de kabul Araplar, Yahudi — mubacirlerinin — kat'i sürelte — menedilmediği takdirde sükün dalresine dönmiyecekler ve “Silâhez kararı vereceklerdir. Kudüs, 18 (Radyo) — Ya hadi bir polle mektülen bulun Muştür. Zabıta kuvvetleri hafif tank larla — sokaklarda — mümayişler yapmaktadırlar. Kudüs, 18 (Redyo) — Daâü akşem — Tel Aviv ve Hayfa'da kargaşalıklar olmuş, İki kişi ölmüş, İkf kişi — yaralanmıştır. Hayfa büyük bir yanğıa çıkarılmıştır. Hasar mü bimdir. Kudüs, 18 (Redyo) — Yabu dilerle Araplar arasındaki ger ginlik — gittikçe — artmaktadır. Hükümet, halka evlerine çekil melmeği tavslye etmiştir. Araplar, Londre'ya bir beyet gönderilmesi hakkındak! Ingiliz komiserinin teklifini reddet mişlerdir. Bir kumlıynı vucüde edilmemiştir. mükavemet,, Hmanında TELSiZLİ getirilmesine de — muarızdı!! Yabodi akınının ösüne e meden müzakerelere girişmi ceklerini katl olarak — bi mişlerdir. Kudüs, 18 (Radyo) — ! lânder alayı, şehirde doııı:J tadır. Buü alayın bazı kil piyade, bir kusmı oto mli yözlerle müslihtir Polis ve bütün askeri kö herzaman için harek' ve fasliyete hazır bulunmak' dırlar. Hayfa Ilmamında çıkan böyf bir yangın çok zerer vermişt” Yafa'da bir infilâk olmuştüf Arab llderi Hasan Sıtkı Df yan: j — Ba hâdiseler ancak bif| alt ve mahalli şeylerdir. Dit?| cek ki, mes'elenln Uluslar 10f| yetesine arzı İâzımdı. — Fakt| sosyetenin sarsıldığı ga arad| bize ne faydanı olabilecektir? Bis Aroplar, hedefe — varmf vazgeçmiyott kat'idir. Dt vetler dan bhareketten kiz. miştir. Kararımız j [ngıltere Artık Id Idealist| Olmamalı Imiş! Çünkü Fransa Bir Harp Vukuund? Ancak İItalya'ya Dayanabilirmiş.. Londra 18 (Radyo) — Deyli imzasile çıkan bir yazıda: logiltere siyaseti, Cenevre'dekl son — vaziyetlerden — sonra dabi | fazla İdealist olmamalıdır. Tagiltere, kendi menaflini —muhafatt | ve bimaye içla eeki siyasetine avdet etmeli; zarını dalma göz önünde tatmalıdır. Fransa bir Alman taarrot! | Italyaya meylil zararetindedir. Çünkü umumi barptf Htalyanın temin ettiği hizmetl unutamaz, Bizim için blsiiyata kapılmak doğra dekildir. Biz bugün Frab' | saya ittediği yardımda bulunamayız. Bunun İçin Habeş mes'ele” sinde de yeni bir politika teklifi mecburiyetindeyiz. Fransa bi nun İçin zecri tedbirlerin kaldırılmı Italya Hükümeti Ingiltere Aleyhine Vermiş Olduğu Notayı Sosyeteden Geri Aldı. Cenevre 18 (A.A) — Htalya hükümeti karşısında Habeşletı dam-düm kurşu ve Togiliz olduğa meydana çıl notasımı geri almıştır. Milletler cemiyetine verilmiş olan ba nota mezkür cemiyetlü umumi sekraterliği tarafından neşredilmiyecekti: Ttalyan mümet" tilleri kendilerine ba notanın birer kopyası gesyonlardan bu notayı biç almamış addetmelerini rica etmişlerdir- Bu nota Habeşlilerlea düm:dum kurşunları kullanmış oldukle' rına dair olan diğer bir notadan ayrıdır. Mançuri ve Japonya Bir General, Rus Huadutlarına Karş! Kuvvet Getirilmesini İstiyor.. Paris, 18 (Radyo) — Şing Kiyan'dan bildiriliyor: Kuan-Tong Japon ardusu erkâdı harbiye relil general İtavıkl Tokyo'ya verdiği bir raporda: 1 — Mançuri'deki |JJapon kuvvetlerinin mühim surette tak" viyosl. 2 — Mançari'deki tayyare kuvvetlerinin artırılması. ve Mogollstan hududunda dülmi japop hudud garnizonları teşkil edilmeel. 38 — Mançarl Sibirya Telgraf — gazetesinde M. Splr? | Fransız noktal nW | taftardır.,, Demektedir Ingilttere — tarafında! verilmiş olduğuna dair olf bir takım İthamları İhtiva edef verilmiş olan dele" 4 — Birkkç sene içinde Mançuri'ye sagart bir milyon muht" cir gönderilmesi. 6 — Sovyet Mançurl hudutlarının kat't bir şekilde tahdid edilmesi lüzumunu bildirmiştir.