17 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

17 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

T ürk’ler ve Ameri- : | ka'da Zirai Sigorta. Millîkume Ba ğdad seferinde Türk ordusu 3 nan : NevyukAHu- /— susi muhabiri- mizden) — A- merika Birleşik — bükümetleri re- “isi Mister Ruz- velt, geçenler- — de Millet Mec- |lisine bir mek- O tub göndere- “yek milli ekono mi ve sosyal re- — fah için hubu- — batın - sigorta - İRC Tanmasını teklif Çi A etti. İleride bü- Ükkoyen =k faydası do- ğı iddia — edilen bu prog- ramın başlica S maddesi şun- — dan ibarettir: O1 — 1938 se- nesinden başla —mak üzere çift- çılmn buğda- yııı sigortala - p 'Z — Sigorta l — ücreti olarak " aynen buğday we yahud muadili olan fiatini nakden almak. , - 3 — Sigorta ücreti olarak “aynen alınan buğdayı hükü- — met ambarlarında saklamak / ve fena mevsimlerde bu ani- barlardan alarak tevziat yap- — mak, 3 - 4 — Bu programı —etmek için hükümet tarafından tatbik D idari masraf tahsisatı verilmek. — S— Zamanla bu sigor tayı misir ve pamuk gibi mem- leketin ana mahsullerine teş- — mil etmek. — Mister Ruzvelt, matında, hububat sigortasının, dolayısile çiftçiden gayri, müs- — sehliki ve ticareti koruyacağı — gibi işsizliğin artmasına da mani olmak hususunda fayda il*Jecekuıı söylemiştir. Ezcümle, fşuı mevsimlerde — yiyeceğin — azalmasına ve bu suretle fiat- vaki beya- 4 — lerin artmasına mani olarak müstehliki — koruyacağını — ve /— metice itibarile memlekete da- “ima muntazam ve ayni mik- temin edeceğini ve bu veçhile — zürraa sene besene muntazam — gelir vereceğini ve dolıyısile - ticaret, sınaat ve işçiye emin kazanç tesbit etmeğe yardımı —olacağını beyan etmiştir. Mis-. — ter Rüzvelt şunları da - ilâve etmiştir: “— Tatbik etmekte — oldu- — ğumuz zirai siyasetimizde top- rak ve suların hüsnü muhafa- — zasi, töprakların iyi- istimali, ziraat kazancının — artırılması — ve çiftçilerin kontrolü haricin: de bulunan - sebeplerden ileri “gelen müşkülât, zarar ve zi- — yan ve sefalet gibi ahvali me- nedici çareler için lâzımgelen — tedbirler. bulunmalıdır., — Hububat sigartası nasıl B şeydir? — Her türlü tehlikeye — hububat sigortası, şudur; — Bir buğday çiftçisi mensub | - olduğu mıntakadaki ziraat ida- ' yesi heyetine müracaat eder. Bu heyet çifçinin geçmiş se- nelerde yetiştirdiği buğday miktarlarını, kaç dönüm top- rağa buğday ekdiğini tetkik üaü — karşı ırda ziraft mevadın çıkarılma: | | Nevyork'tan bir görünüş ve buna göre nc miktar buğ- day sigorta ettirebileceğini tesbit ve bunun sigorta ücre- tini tayin eder. Kuraklık, çekirge, tolu, sey- lâp, fırtına, kum fırtınası ve- sair kaçınılması mümkün ol- mıyan tabit felâketler mahsu- lün hepsini veya bir kısmını mahvederse — çiftçiye - tesbit edilmiş olan yekünun yürzde 75 miktarı zarar ve ziyan ve- rilir. Faraza çiftçinin bir dö- nüm toprağı 12 ölçek buğday vereceği tesbit edilmiş ise za:- râr ve ziyan olarak kendisine © ölçek buğday verilir. Çiftçi sigorta ücretini aynen buğday fiatine nazaran nakid olarak tediye eder ve zarar vukuunda kendisine keza ya aynen buğday veyahud mev- simin fiatine nazaran nakid verilir. (Buğday hati sigorta ettirilemez.| Her çiltçinin ve- receği sigorta ücreti geçmiş sepelerde yetiştirmiş — olduğu mahsul miktarına nazaran dö- nüm başına tesbit edilir. Bir kaç senelik sigorta ücreti fev- kalâde fazla mahsul yetişen bir mevsimin — mahsulünden toptan olarak dahi verilebilir. Bıy Ruzvelt'in bu yeni eseri; bana şunları hatırlattı: Edirne muhasarasının sayılı kahramanlarından ve en son teslim olan merhum kayma- kam Ahmed Bahri beyin soyu (aesli) Burdur'lu Kadızadeler olup çiftçi idiler. Bunun için memleketin ziraat hareketleri- ni bilirlerdi. Aşağıdakiler, nes- linden gelmek üzere merhum- dan naklendir: Memleketin eski ziraatçıları kendi şahsi teşebbüsleri ile işler ve teşkilâtlar yaparlardı. Anadolu'nun gayri merkezi, fakat umum millete şamil çok mühim ve ekönomik bir teş- kilâtı vardı. Bu teşkilâta göre her köy ve kasabada umumi bir köy veya kasaba ambarı bulunurdu. ( Köy misafir oda- ları yıbıl Bu ambarlar kuru ve serin idi. Fare ve haşera- tın girememesi için tertibat yıpılmııu Köyde bulunan her- hakkında —.. ——— Uşak'dan Halkevi reisi Bay thaf la hal'eket ettî? Yusuf Aysal'dan uzun bir mek- tnp aldık; ayni zamanda sporcu olan Bay Yusuf, Milli köâmeden neler istihdaf edildiğini, fayda: ların derecesini, bunun kazanç- larının ne olacağını fedaras- yondan sormakta ve buna mu: kabil münhasıran dercettiğimiz şu mütaleaları ileri sürmek- tedir: 1 — Bu maçlar, futbolda istenen neticeyi vermiyecektir. Ancak üç şehrin istifadesile neticelenecektir. 2 — Milli küme için, adına lâyık şekilde fili denemeler lâzımdır. Halbuki üç şehir in- hisarı buna zıddır. Futbolumu- zun terakkisi namına bu usul aykırıdır. Çünkü her üç şehrin dahili ve harici temasları var- dır. Biraz da diğer şehirleri düşünmelidir. 3 — Maksad, Milli takımı hazırlayıp elemanlarını seçmek ve yetiştirmekse bunu yalnız üç şehirde bırakmamalıdır. Bu, eski usuldür. Tenkid edilen israf ve istihlâk vasıtası sayılan Türkiye futbol birincilikleri da- ha faydalıdır. Tecrübemize da- yanarak diyoruz ki, Milli küme alâkadarlarca yürütülebilir. Fa- kat muhakkak, istenen fayda alınamaz. Bunda kuvvet esası fo:e alındıysa yalnız Ankara, nbul ve İzmir'i düşünmek de hatadır. Çünkü ayni kuv- vette takımlar vardır. Düşünce başkası ise nedir, bilelim! 4 — İkinci bir küme teş- kilile şimdi küme haricinde bulunanların kümeye ithali ha- beri vardır. Bu da, Milli küme usulünün, bu üç şehri bile tatmin etmediğini gösteriyor. Halbuki çocuklarımızın yılda »bir, karşılaşıp tanışma ve se- vişmeleri ne iyi idi? Bunun za- Srarını gene biz çekeceğiz. Milli ve temsili maçlarda en küçük bir izin alamıyan futbolcunun 3-4 ay küme maçlarına nasıl gireceğini de düşünüyor. Bil- hassa şu amatör vasfımızla... Maamafih Millt kümecilere mu- vallakıyet dileriz. İzmir İnhisarlar başmüdür- lüğünden: Çamaltı tuzlasında yaptırı- lacak tımpaaa binast açık ek- siltmeye konmuştur. Keşif be- deli 4881,03 muvakkat temi- natı 366,07 liradır. İstekliler plânlarla keşif ve şartnameleri- muhasebe şube- sinde görebilirler. Eksiltme 27 /3/ 937 günü saat 11 de başmüdürlüğümüzdeki komis- yonda yapılacaktır 785 l5 x00 kes yetiştirdiği Buğday, Arpa ve kuru olarak muhafazası im- kânı olan her mahsulden se- nede muayyen bir mikdarı bu köy ambarına vermiye mec- burdu. Vereceği mikdarı ara- zisine göre köy ihtiyarları şimdi heyet ismi veriliyor |. 'esbit ederlerdi. Ambarların hüsnü muhafazası işi sıra ile her aileye devredilirdi. Kurak- hk ve yahut berhangi bir fe- lâketten dolayı kıtlık olursa bu. ambarlar imdada yetişirdi. Rivayete göre bu ambarlarda her köyü hayvanatile beraber beş sene geçindirecek mal bu- kınurdu. Bu yüzden - köylüler Manisa'da imar faaliyeti | Yeni mektebe İnönü adı verilecek Manisa, (Hususi) — — Vilâ- yet umumi meclisi şimdiye ka: dar baytar, ziraat, sıhhat ve kültür ve nafia âdi büdçele- rini kabul etmiştir. Baytar büdçesi — yekünu 13762 Jİira, ziraat büdçesi 11251 lira, sıhhat büdçesi 76978 Jlira, kültür büdçesi 376703 lirâa, vafıa âdi büdçesi 44102 liradır. Kabul - olunan bu büdçelerde 936 yılına gö- re 6100 lira fazlalık - vârdır. Meclis mesaisine martın 23 Üncü sahı günü nihayet vere- sektir. Halkevi binası genişliyor Halkevi binasının genişletil- mesi iİnşâatına başlanmıştır. İnşâat bir ay zarfında — ikmal edilecektir. İmarat Valimiz Dr. Bay Lütfi Kır- dar'ın çizdiği imar plânı müs- bet sahaya girmiş bulunuyor. Mevcud sinema binasından is- tasyona kadar ve polis kara- kolundan hükümet konağına ve oradan bir kilometre ileri- sine kadar olan inşaat 73635 Tiraya mütcahhide ihale olun- muş ve derhal inşaata — baş- lanmıştır. Valimiz Cumhuriyet caddesinin asfalt folarak inşa- sını tensip ederek bu inşaat için lüzumu olan parayı temin eylemiş bulunmaktadır. Cum- huriyet caddesinde yapılmıya başlanan çocuk bahçesi cad- deye müstesna bir gözellik verecektir. Bu cadde üzerinde yapılacak modern tiple - ilk- mektebin keşif evrakı tasdik edilmek üzeredir. Parası ha- zır olduğu için keşif evrakı tasdikten gelir gelmez derhal inşaata başlanacaktır. Bu mek- tebin adı (İnönü) olacaktır. Kupa maçı Kupa maçlarına devam edil- mektedir. Dün Manisa - saha- sında — karşılaşan — Turgudlu ençleri ile Manisa Yıldırım- %nçluı arasındaki maç urgudlu'nun — galibiyeti ıle neticelenmiştir. Önümüz- deki pazar günü Salihli ve Akhisar gençleri Salihli saha- sında karşılaşacaklardır. Büyük Önderimizin hem- şireleri Manisa'yı ziyaret edecekler Sevinçle haber aldığımıza göre, Atatürk'ün hemşireleri sayın Bayan Makbule Böysan yakında Manisa'yı ziyaret ede- cekler ve birkaç gün valimiz Dr. Bay Lütfi Kırdar'ın misa- firi olacaklardır. Grev büyüyor Londra, 15 (A. A) — küta mıntakasında pamuk ea- düstrisindeki grev giltikçe ge- nişlemektedir. 6 bin işçi grev halindedir. Fabrikaların on ycdısı kapanmıştır. hemen feliket ve kıtlık nedir bilmezlerdi. Bir köye yeni bir şahış ve yahut aile gelirse bu ambar- lardapn ödünç verilir ve fazla hayvanatı olanlara veresiye mal verirlerdi. Bu suretle yeni bir aile tutunabilir ve hayatını te- min eder ve zamanla köy am- barlarına hem borçlarını öder, hem de haklarını verirlerdi. Hattâ bükümetin seferber- liklerinde bu ambarların seri ve hayati faydaları da dökun- muştur. Bugünkü milli ekonomi ve sosyal refah için en müterakki Tüötün dikimine Akhı—;'.;untalm sında başlandı Akhisar, 16 (Hususi muha- birimizden) — Dün mıntakada tütün dikimine başlanmıştır, İlk tütün mahsulünü diken | | CN ae ae MRTEMCAL DA DANMEMLANT A AT A LAT ALAY C' İ Bay Antonesko: . .— İstanbul'a öardı ve Ankara'ya gitti — Başı T inci sahifede — Bu ziyarette hususi müza- kere mevzuları uramak güçtür. Romanya ve Türkiye arasında Bay Ramazan Yaka'dır. Diğer İ halledilecek ihtilâflı hiçbir. me- müstahsıllar da bu sene fazla tütün ekmek için hazırlıklarını geniş tutmuşlardır. Akhisar'da Mektep, Halkevi ve Parti binaları inşaati.. Akhisar, (Hususi) — Kay- makamımız Rifat Yenal kaza ve bilhassa köy işlerile ve köy- lülerin bütün hususatile yakın- dan alâkadar olmaktadır. Ezcümle hiç mektebi. olmı- yan 5 köyde yeniden ve mo- dern bir şekilde mektep yap- tırılması ve tevsii icabeden köy mekteplerinin de - tevsii kararlaştırılmıştır. Ayni zamanda her köyde parti ve ihtiyar heyetleri için binalar ve umumi hbelâlarla, bilhassa köyleri birbirine bağ- hyan ucuz — ve elverişli yollar yaptırmağa başlanmıştır. ve bütün köylerin. telefonla mer- keze bağlanması da sona er- dirilmek üzeredir. Bataklık bir halde- olan Beyoba köyünün bataklığının kurutulması için tedabir alın- miş ve buraya yüzlerce oka- liptüs ağacı diktirilmiştir. Kapaklı köyünden Akhisar'a kadar olan 10 - kilometrelik şose kısmının heriki tarafına ağaçlar diktirilmek suretile bu yol da süslenmiştir. Halkevi ve Parti Bir Parti ve Halkevi binası inşası için kaymakamımız Ri- fat Yenal'ın yardımile bir ka- misyon teşekkül etmiş ve tü- tün çiftçilerinden bugüne ka: dar 14000 lira bir para top- lanmıştır. Birçok tüccarlar da yüzer, ellişer lira vermek su- retile bu teberrua iştirak eı mektedirler. Kiralık Ev Gayet havadar bahçeli gü- zel manzaralı kullanışlı kirası elverişli Göztepe vapur iske- lesine dört dakika mesafede iki ev kiralıktır. Göztepe'de Abdülezel s0- kağında yokuşta bakkal Bay Bedri'ye veya telefonla 2256 numaraya müracaat. * baylığından Akhisar belediye itfaiyesi için gereken 300 metre hor- tüm kapalı zarf usülü ile ek- siltmeye çıkarılmıştır. — İhalesi 29/3/937 tarihinde yapılacak- tır. İsteklilerin 2490 sayılı ka: nundaki tarife göre kapalı zarf usulü ile müraczatları ilân olunur. 17 2023 26 memleketlerin — teşebbüs et- mekte oldukları bazı hareket- ler bizim köylümüzün aklı se- liminde çoktan yetişmiş ve faydalı sürette tatbik - edil- miştir. Bugünkü idareci ve iktısat- çılar tarafından - teklif edilen bu şekil refah çareleri, bizde 93 senesi Moskof muharebesi zamanında son izlerini kay- betmiştir. İngiltere harp çırkarsa bü- tün İngiliz adasındaki insan: ları bir sene hariçten mal gelmemek şartile besliyecek miktarda yiyecek ambar edil- mesini milli müdalaasının en ASAT D Akhisar Ur- sele yoktur. Bu iki memleketin beynelimilel sahadaki - teşriki mesaisi - daima ahenkli ve semereli olmuştur. Bu dostluk hiçbir zaman tekzib edilme- miştir. Türkiye Balkan antan- tında kıymetli Dış Bakanı B. Tevfik Rüşdü Aras vasıtasile barışın organizasyonuna- hali- sane bir surette hadini- ve Ankara'dâan mücsses - nizam lehinde ve budutların tadili aleyhinde kai' sözler südır olmuştur. Cenevre'de Romanyaâ ve Tarkiye mümessilleri daima bir olmuşlar ve müşkül ah- valde karşılıklı müzaharet et- mesini bilmişlerdir. San İskenderun işi münase- betile B. Antonesko - tarafın- dan yapılan müsbet hareket uzlaştırıcı rolü ve B. Delbos ve B. Rüşdü Aras arasındaki samimi temasları Türk dostla- rımız tarafından chemmiyetle takdir edilmiştir. Montrö'de Türkiye mümes- sili tarafından verilen teminat bizde ayni in'ikâsı bulmuştur. B. Antonesko'nun ziyareti: ihtilâflarla dolu şu devrede bu kadar mütehavvil manzara arzeden beynelmilel vaziyetin müzakeresi için en iyi bir ve- sile olacaktır. Küçük antantın Belgrad konferansı arifesinde bu temas birbirine bu kadar sıkı bir surette merbut bulu- nan iki barışçı teşekkülün ic- raatını telif için hususi bir ehemmiyet arzetmektedir. Belgrad, 16 (Radyo) — Ro- manya Hariciye Nazırı Bay Viktor Antonesko'nun Ankara seyahatine siyasi mahfillerde büyük ehemmiyet atfediliyor. Karadenizin Türkiye ve Ro- manya için bilhassa haizi ehem- miyet olması itibarile bu se- yahalın mühim bir anlaşma ile neticeleneceği ve Türkiye- Romanya arasındaki siyasi mü- nasebetlerin daha sıkı ve mühim bir şekle sokulacağı söyleni- yor. BORSA Üzüm satışları Ç. Aha KS KS 68 İnhisar ida. 10 25 10 50 51 Ş.Rizaha. 1325 20 25 J. Kohen 1175 11 75 13 L. Galemidi 12 625 12 625 8 S. Berk, 1325 13 25 165 Yekün 418914 Eski satış 419079 U. satış mühim şartlarından birisi ola- rak kabul etmiş ve birkâaç ay- danberi icabeden idharata baş- lamıştır. Bağdad seferini oku- muş olanlar bilirler ki, Türk ordusu harekete geçmeden bir kaç sene evel millet geçeceği yerlude yiyecek ambarları te- sis etmiş, hattâ yollar imal eylemiştir. Memlekette el'ân - bu büyük ambarların binaları, yollar ve köprüler mevcuttur. Acaba Türk'ün tarihi ve meşhur yınlmı kabiliyeti. ve aklı selimi bu hususta yeni bir şekil de bu aryacak mıdır sanki?. Ahmed .