5 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

5 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

İ | f | (Ğ Sayfa 4 t koya I i İszanxada son vaziyet ngiliz gazeteleri, Fran- hücum ediyorlar Bilbaonun düşürülmesi için iki ykolordu ayrıldı, şehirde panik var ? (|Gernika ne yüzden battı | Doranko, 4 (Radyo) — Bü- | itün Biskay cephesinde asi gkuvvetler ilerilemektedir. Pon- “gte Sormiyovelsti almışlardır. “ Asiler bugün ancak bir kilo- şmetro ilerilemişlerdir. | — Bilbaoya giden yollar kon- .hol altındadır. San Martini ve Santaloçya ler bu köyleri yakmağa mu- — waffak olamamışlardır. Milislerin zayiatı çok bü- yüktür, United Pres muhabiri Ger: nıkıyı gelmiştir. Şehrin hara- — belerini gezmektedir. Şehrin — ne yüzden yandığını tetkik edecektir. Delvayo faaliyette Paris, 4 (Radyo) — B. Del- vayo, Pariste uluslar sosyete- sini faaliyete getirmek - için çalışmaktadır. B. Delvayoya fıore, İtalya ve Almanyanın panya syaseti ve hareket- leri uluslar sösyetesinin 10 cu maddesine tamamen uygundur. K ı köyleri işgal edilmiştir. Milis- Ü t Son bir taarruz heklenıyur Viktorya, 4 (Radyo) — Vas ajansı muhabiri bildiriyov: General Molanın askerleri — dün Bilbaonun şimal kısmında bir kaç mevki daha almışlar- dir. Bu süretle general Mola- nin cenahları emniyet altına alınmıştır. Bilbao üzerine kat'i ve son taarruza intizar olunmaktadır. Bask çocuklarını yerleştirecekler Londra, 4 (Radyo) — Lon- drada 4000 Bask çocuğunun barındırılması için hazırlıklar yapılmaktadır. Bilbaoyu düşürecekler mi? Sansebastiyen, 4 (Radyo) — Bilbaonun iskatı için asiler bütün kuvvetlerile - çalışmak- tadırlar. Bilbaoyu zabt için iki kolordu tahsis edilmiştir. Birinci kolerdu Mandaka nehri istikametinden ilerliye- rek Vermeo köyünü işgal et- miştir. İkinci kolordu, Morevyana- dadır. Bunlar da Bilbaoya 14 kilometre yaklaşmışlardır. Diğer kısımlarda asi top- çular şiddetli bir faaliyet gös- termektedirler. Bilbaoda panik var Paris, 4 ( Radyo ) — Jur gazetesinin Bilbaodan aldığı bir habere göre; şehirde bü- ! yük bir panik vardır. 300;000 kişi yarı aç ve meskensiz 'bir haldedir. Bask saskerleri ile komünistler farasında müsade- meler olmaktadir. Londra, 4 (Radyo) — Ga- zeteler, General Frankonun red cevabından iğbirarla bah- setmektedirler, General Fran- ko, Bilbao kadın ve çocukla- yının memleketi terketmelerine müsaade etmiyeceğini, fakat bitaraf bir mıntakada kalabi- leceklerini bildirmiştir. Bay Eden: * İngiltere hükümeti Bilbao sivillerinin şehri terketmelerine yardıma devam edecektir., Demiştir. Paris, 4 (Radyo) — Bilba- odaki mültecilerin, başka yer- lere tasınmasına müsaade et- miyen general Frankonun İn- giltere hükümetine — verdiği red cevabı. hakkında - siyasi mahfiller, bir mütaleada bu- lunmaktan — ictinap dirler. Sevil, 4 (Radyo) — Sevil radyosunda bir tebliğ neşre- den General Kepo dö Liyano, son günlerde Bilbao ve binne- tice İspanya meselesinde İngil- terenin cumhuriyet hükümeti lehinde harekete karar verme- sinin bazı mühim sebepleri bulunduğunu bildirmiştir. Bu- nun sebebi, İngiltereye İspan- yanın Bernov İlimanının veril- mek istenmesidir, hatta Fran: saya da gene böyle bir tek- lifte bulunulmuştur. Bilbao, 4 (A.A.) — Roöyter Ajansı muhabirinden: “Basklar Bermo Mundasa arasındaki yol üzerinde bir köprüyü dinamitle berbava ederek bu suretle İtalyanlarla İspanyolların kumanda etmek- te oldukları cenup - alayını tecride muvaffak olmuşlardır. Bermeoyu işgal etmekte olan iki bin asi Garna adındaki silâhla techiz edilmiş balıkçı gemisinin — getirmiş — olduğu malzemeyi almışlardır. Bu ge- mi bir top bataryası ile bir çok mitralyöz ve mühimmat karaya çıkarmıştır. Armorbieta ve Rigoita mın- takalarındaki bask hatları altı | tank ile takviye edilen Rigoita mıntakasında asilerin havadan yapmış - oldukları bombardı- Atılla nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı 70 ve itaat yordu. Bu aralık, ihtiyarsız bir halde karyolaya dönmüş idi Vikont Ploç, sun'i bir ölü hisleri - telkin edi- n 5 halinde hareketsiz yatıyordu. — Breşvoç, dedi, Lükün tabancasının mermisindeki gaz ne cinsten idi? — Bir numaralı gaz taban- cası idi. — Şu halde burada çok kalmamak ihtiyata riayet et- mek olacaktır. Biliyorsun ki, Ploç bir ayıdan daha sağlam bir vücude maliktir. Herhangi Nakleden : F.Ş. Benlioğlu bir harici tesire karşı çabuk kendisine gelmesi mümkündür. Bence bir ayağına ve bir de koluna felç iğnesi yapmak lâzımdır. Bu suretle haşmetlü kumandanı hertürlü hareketten menedebiliriz. Vikont Ploç, doktor - Bilzi odasına getirirken enjeksiyon takımını ve birkaç — türlü uyuşturucu, — muvakkat — felç verici müstahzerat tüblerini de beraber getirmişti. Kanapeye bağlı olduğu sırada bunları masa üzerinde görmüştü. He- men bunları aldı, — Vikonta etmekte- | ANADOLU Dilenciliğe teşvik İkiçeşmelikte Mehmed oğlu | Bekir, 10 yaşlarındaki Hay reddini dilenciliğe teşvik etti- ginden yakalanmıştır. Dövmek Karaman sokağında Halil oğlu Emin, Mehmed oğlu Mahmudu dövdüğünden ya- kalanmıştır. Bu da öyle Çukürçeşme — mevkiinde İs- mail oğlu Abdullah, Ömer oğlu Mahımudu dövdüğünden yakalanmıştır. Silâh atmak Keçecilerde Dellâlbaşı 50- kağınaa İbrahim oğlu Cahit İsak kızı 14 yaşlarında Coya adındaki kızı korkutmak için havaya üç el silâh attığından yakalanmıştır. Yaralanmak Karşıyakada Fahreddin paşa caddesinde Emin oğlu 8 yaş- | larında Kemal, itfaiye otomo- bilinin arkasına asılmış ve nasılsa düşerek ellerinden ya- ralanmıştır. Bırsızlık Limanda bulunan şatlardan su tulumbası kapağı çalan Mustafa oğlu Rifat yakalan- mıştır. Yankesicilik Hükümette Nüfus dairesin- de Recep oğlu sabıkalı Emin, Alinin cebinde bulunan cüz- danını çalacağı sırada yaka- lanmıştır. Öğretman tayini Denizli eski öğretmenlerin- Bn. Nadire Uskent İzmirin Kahramanlar okulu öğretmen- liğine tayin edilmiştir. Balıkesir Belediye reisi Bahkesir belediye Teisi B. Naci Kodanaz, belediyeye aid işler üzerinde tedkiklerde bu- lunmak üzere dün şehrimize gelmiştir. man ile birlikte icra edilen şiddetli bir taarruza rağmen bugün fevkalâde bir metanet ve mukavemet göstermiştir. Londra, 4 (A.A.) — Dali Herald gazetesine göre, Valns hükümeti Dışbakanı Delvayo- nun Pariste bulunuşu İspanya | lehinde Milletler cemiyetine bir müracaat edilmesini hazır- lamaktadır. Delvayonun elinde asi generallerle Faşist dev- letlerin teşriki mesaisine dair vesikalar vardır. Keza Delva- yo asiler ile müttefiklerinin İspanyada yaptıkları mezalimi de Cenevrede anlatacaktır. Paris, 4 (A-A.) — Jour ga- zetesi, Bilbaodaki vaziyet hak- kında verdiği tafsilâtta şehir dört kuvvetli aşı yaptı. Fakat bu sırada bir arkadan Fransızca olarak: — Aziz doktorum, buna ne lüzum vardı? Dedi.Doktor arkasına dön- düğü vakit Lükle karşılaştı ve: — İki ihtiyat tedbiri, bir tedbirden herhalde daha kıy- metlidir. Bu sayede Vikont cenablarıiki saatten evel uya- namıyacaktır. Lük: — İyi bir fikir! Dedi ve, Ploçu hesabdan çıkmış farzeden bir bareketle ilâve etti: — Şimdi, Kont Trolveşe gidelim. Yahud, ben yalnızca Kontun yanına giderim. Dedi. Kontun ismi gardiyan üze- rinde şiddetli bir tesir yaptı, ses Hollivut, 3 (AA.) — Filim payitahtı tesis edi günden bugüne kadar görmediği ilk mühim grev hâdisesi karşısın da kalmıştır. Studyolar muat- tal bir haldedir. Büyük sine- ma firmalarının kapısında nö- betçiler beklemektedir. Hü- kümet polis kordonlarını tak- viye etmiştir. Grevin, yalnız - sendikaları: nın tanınmasını istiyen deko- ratör, berber ressamlar tarafından yapıldığı hatırlatıl- maktadır. Bununlâ beraber içlerinde birkaç yıldız bulunâri aktörler mensub — oldukları sendikanın — icrâa toplanmağa — davet — ederek studyolara girmeğe teşebbüs etmek mi, yoksa bir tesanüd eseri olarak grevciler lehinde tezahüratta bulunmak m lâ- zım geldiğini kararlaştıracak- lardır. Şimdiye kadar — aktörler serbestçe studyolara girmek- tedirler. Dün Grata Garbo, Klark Gable, Vilyam Povel, Jan Harlov, Janet Makdonald gibi bazı artistler kapıdaki nö- betçilerin önünden geçerek studyoya girip çalışmışlardır. Fakat stüdyo estoraları bir tesanüd grevi ilân dukları için artistler öğle ye- meğini yiyememişlerdir. Halk aktörler sendikasının kararını büyük — bir alâka ile- beklemektedir. Çünkü sendika ilk de'a olarak bir iş ihtilâfı- na karar verecektir. Hollivut, 3 (A.A.) — Mü: hendislerin, kurşun mamulâtı yapan amelenin, terzilerin, lo- kantacıların ve makinistlerin sendikalarına — mensup - olan altı bin amcle grev ilân ede- ve etmiş ol- sokaklarında komünistlerle mi- lisler arasında çarpışmalar ol- duğunu, hüküme reisi Aguier- renin halka gözükmeden çe- kindiğini, Madrid ve Barselon hükümetlerine müracaat cde- rek yardım istediğini yazmak- tadır. Bilbaoya yeniden 300 bin mülteci gelmiş ve bu yüzden mevcud iaşe müşkülâtı bir kat daha artmıştır. Paris, 4 (A AY — Gazete- ler bilhassa Bilbaodaki - sivil- lerin İngiliz ve Fransız gemi- lerile tahliyesi meselesi meş- gul olmaktadır. Gazeteler ge- neral Frankonun menfi vazi- yetine râğmen Fransa ve İn- gilterenin tasavvurlarında hiç doktor Bilz de: — Sigisbert mi? Demekten — kendisini madı. Lük: — Evet, dedi, ona cek şeylerim var. Hatta, siz ve ben bu işte aynı derecede söz sahibiyiz. Ben size haya- tımı medyunum, bunun — için size hizmet etmek istiyorum. Ve biz bundan böyle | rimize sıkı bir rabıta ile mer- but bulunmaktayız. Aziz doktor, Aziz gardiyan; ikiniz — madmazel Gizeli alıb götürünüz. Mad- mazeli hususi dairesinde - sizi takibe hazır bir halde bula: caksınız. Madmazel biraz el- bise ve biraz da mücevheratı beraberinde alacaktır. Bana söylediğine göre, bu mücev- siz de söyli- | biribi- | Filim payitahtının görme diği bir hâdise Studyolar muattal bir halde, büyük sine- mmüaların kapılarında nöbetçiler bekliyor rek evelco grev yapmış - olan dört sendikaya iltihaka karar vermişlerdir. Dokuz büyük sinematograf studyosunun bugün kapılarını kapamaları muhtemeldir. Stud- yoları tarassud altında bulun- durmakta olan grev nöbetçi- leri aktörleri, aktörler sendi- kaları murahhaslarının - tam bir serbesti içinde müzakere- de bulunabilmeleri ve grevci- lerin aktörler üzerinde her hangi bir tazyikte bulunmuş olmakla itham edilmemeleri için bulundukları — mevkileri ıevkrlmişlcıdir komitesini (Başvekilimizin seya- hati mühimdir — Başı 1 nci sahifede — Hariciye Vekâletile İktısad Vekâletinden bazı müşavirler, Başbakanımızın refakatine me- mur edilmişlerdir. Ankara, 4 (Hususi) — Baş- bakanımız, hareketinden evel Genel Kurmay Başkanı Mare- şal Fevzi Çakmağı ziyaret et- miş ve uzun müddet konuş- muştur. Ankara, 4 (A.A.) — CH. Partisi kamutay grubu bugün (4/5/937) öğleden sonra reis vekili Trabzon saylavı Hasan Sakanın reisliğinde toplandı. Başbakan İnönü taç giyme merasiminde bulunmak üzere Türkiye comburiyetini temsil için mukarrer seyahatine bu akşam başlıyacağını grub he- yeti umumiyesine bildirdi. Parti grubu muhterem Baş- vekiline seyahatinde tam mu- vaffakıyet ve afiyet temennisile coşkun tezahürat gösterdi. Ruznamede başka bir mevzu olmadığından celse bununla ğını kay- dederek bugün beş bin kadın ve çocuğun kısmen Fransaya ve kismen de İngiltereye sev kolunacağını yazıyorlar. İki Fransız harb gemisi nak- liye işini temin etmek üzere İngiliz harb gemilerine iltihak edecektir. Mültecileri - taşıya- cak olan gemiler Kızılhaç bay- rağı altında seyrüsefer ede- ceklerdir. Bilbao, 3 (A.A.) — Biska- ye cephesinde Bermeo mınta- kasında milisler - İtalyanların dün perişan edilerek dağıtıl- olan siyah ok adındaki müf- rezelerinin — bakiyesini imha etmişlerdir. İtalyanlar 400 ölü bırakmişlardır. Aynı zamanda herat kendisine annesinden miras kalmıştır. Şatonun en küçük bir eşyasına bile el sürmemiştir. Siz ve Gizel, hemşiremi de beraber alırsınız; gardiyanın zevcesi ve oğlu da hep bir- likte yeraltı yolundan çıkınız, buralarını (terkediniz. Ben, Piyer ve Ojiye de biraz sonra size iltihak ederiz. Doktor mütereddid bir hal- de idi, ve: — Kont Trolveş ile ne ya- pacaksınız? Diye sordu. — Konta hiçbir — fenalık yapmıyacağım. Yalnız kendi- sinden birkaç sualin cevabını istiyeceğim. Doktor, hâlâ mütereddid idi. Nihayet ciddi ve kat'iyet ifade eden bir tavırla: | dan ve sizi, Bugünkü program İstanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12,30- 14 Halk türküleri, havadisler, hafif musiki. Akşam neşriyatı: Saat 17 de Üniversiteden naklen inkılâp dersleri, 18,30 da plâkla dans musikisi, 19 mandolin orkes- trası, 20 Bn. Nezihe ve arkadaş- ları tarafından Türk musikisi, 20,30 B. Ömer Rıza tarafını- dan arapça söylev; 20,45:B. Şen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 21,15 orkestra, 21,30 Halid Ziza Uşaklıgil için Eminönü Halkevinde yapıla- cak musahebe, 22,15 ajans ve borsa haberleri, 22,30 seçilmiş musiki parçaları, 23 son. Belgrad radyosu Saat 20,45 te Türkçe hava- disler. Mektu_ı')çıı B. Alâeddin Vekâlet emrine alındı Vilâyet mektupçusu B. Alâ- eddin, Dahiliye Vekâletinden vilâyete gelen emir üzerine Vekâlet emrine alındığından Ankaraya gitmiştir. İmtihanla kâtip alınacak Birinci sorgu hâkimliğinde kırk hira ücretli bir kâtiplik açılmıştır. Talipler arasında 10 Mayıs pazartesi günü saat 15 te müddeiumumilikte bir imtihan açılması muvafık gö- rülmüştür. B. Kadri Gökçe Vilâyet Defterdarlık tahsilât şefi iken terfian Bursa vilâyeti tahsilât şefliğine tayin edilen Bay Kadri Gökçenin, göster- diği sayügayrete binacn Ma- liye vekâletince takdirname ile taltif edildiği haber alınmıştır. İtalyanların bıraktıkları malze- me dört kamyonu dolduracak kadardır. Guernica ve Dılango min- takalarında — asilerin yapmış oldukları taarruzlar - tardedil- miştir. Borgos cephesinde cumhu- riyetçilerin bataryaları asilerin mevzilerini bombardıman et- miştir. Londra, 3 (A A) — Daili Telgraf gazetesinin bildirdi- ğine göre, Hendayedeki İn- giltere büyük elçisi Salaman: ka makamlarının Bilbaonun tahliyesine yardım etmeleri bakkında İngiltere — tarafından yapılan teklifi reddeyledikleri- ni dün Hariciye Nezaretine bildirmiştir. ğ — Mösyö, dedi, ben mad- mazel Gizeli Ploçun nikâhın- mösyö Piyerle ölümden kurltarmak hususuna katar verdiğim zaman, tabil bu malikâneyi terki de kabul etmiş bulunuyordum. Breşvoç da bu fikirde idi. Fakat lııl' raların hakiki ve meşru hü* — kümdarları olan Kont Trolveş — ile Vikont Ploçun hayatın& kasdedilmesine hiçbir veçhile taraftarlık gösteremem. Burad firarımız, bu iki herhangi bir şiddet icap et tirmemelidir. Ben, en büyük bir ıstırab ve işkence ıllınd’; ancak kendisini ısırdım, başkt imkân olsaydı böyle hareket etmezdim. Bunun için mösy” Lük, sizden kati söz isteriti Hatta hayatınıza taarruz. bil — Sonu var — zata — kar$i