7 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

“renk cümbüşünü, Edirne camünde, Kanaryadan mabudi! Gruşland adasında Eskimo- son zamanda yeni bir ma- , bulmuşlardır. a Bu yeni mabud, güzel ryadır. -— Eskimoların şimdiye kadar b arya görmedikleri anlaşıl- maktadır. Avrupalı bir kap- tanın hediye ettiği bir kanar- | yanın rengi, ötüşü Eskimoları | © kadar teshir etmiş ki niha- yet bunu mabud ilânına mec- bur kalmışlardır. bir — Bizleşik Amerika gazetele- — Tinden birisi, Amerikada yük- — sek binaların azlığından şikâ- — yet etmektedir. — 20-25 kattan yüksek olmak b — şartile Amerikada sadece 387 — bina var imiş! Ne yazıkl Ne yazık! Ya, daha ilk 20 katlı bina /— yaptıran İtalyanlar ne desinler? z Yeni bir rekor! Londrada Sir Vilyam Sulsbi isminde 84 yaşında bir adam ölmüştür. Bu adam evelce mu- - harrir ve avukat idi. 1875 de “Londra belediye lorduna tav- “siye ve kâtibi hususi tayin edilmiştir. — Sabık muharrir ve avukat / kendisini belediye lorduna o kadar sevdirmiş ki bu lord ' kâtibi hususini halefine tavsi- mecburiyetinde — kalmıştır. - Sir Vilyam Sulsbi bu suretle tam 55 belediye lorduna kâ- tiplik etmiş ve 1931 de te- - kaüd edilmiştir! - Bekârları tedib! — Bir çok memleketlerde be- kârlık aleyhine kuvvetli ve şid- detli cereyanlar vardır; bazı K rde ise bekârlar aleyhine iddetli tedbirler ittihaz edil- ndan mahrum bırakılmak: tadırlar. — Fakat İngilterede kadınların ekârlar aleyhine kurdukları ir kulübün mukarreratı müt- iştir. Bu kulübe mensub ka:- fırsatta — ihlâl nenafiini — her deceklerdir. “—Amerikada yüksek binalar! Aşk Terbiyeci İsmail Hakkı Baltacıoğlu “Yeni Adam,, da hayatını anla- tıyor. Bu hayat içinde, üzerinde ebemmiyetle durulacak ve ehemmiyetle düşünülecek çok ince noktalar var. Meselâ, ordan aldığım şu bangimiz yudum yudum içmek zevkini kendi içimizde duyma; Bi bhiç şüphe yok ki tekâmülün kendisidir. İnsan mutlaka sevmeli ve mut: daka sevilmelidir. Hayata bağlılığın başka manasını anlamıyorum. İnsan sevme kabiliyetini kaybodince hiçolmazsa ölmek dirayetini göstermelidir..,, Dikkat ederseniz, gerek san'at, görek tekaik dünyasında insanm sır- dına basa basa ilerliyen mütefekkirler ve kâşifler, yıldırım gibi bu ya- gırtici süratlerinin ilk kıvılcımını ilk aşklarından almışlardır. Ceymis Vat buhar makinesinin, Göte, Faüstün, Dostolevski cinayet ve cezanın ölmez ilhamlarını elbette sevgililerinin iri ve harikulâde güzel gözlerinden top- ladılar. Aşkın ateşine düşen adam, eti, kafası, kalbi muvakkat bir zaman için esatiri bir kisveye bürünü- yor. Develeri yenecek kudreti, rüzgürları geçecek bısı, kişverleri parma. #ına dolayacak tılısımı ancak aşkta bulabiliriz. Aşkı, yalmız erkeğin kadına, kadının erkeğe olan çılgın — sevgisine inhisar ettirmemelidir. Dişinin tıcak ve taze yumuşaklığını, gözlerinin vücudunun — delişmen, Bethofenin dokuzancu senfonisinde, Yunus Emrenin beşeri şürlerinde, Çallı İbrahimin Gazi potresinde de bulabiliriz. Lâkin bunları bulabilmek güçlüğü, bütün güçlüklerin en gücü; c çetinidir. San- alkârı “Ezeli âşık,, diye tarif ederler. Ezeli âşık olmak, san'atkâr olmak! Bu iş, hidayete kavaşmak gibi müdbiş birşey! Zaten san'atkârın — ikinci bir tarifi de <ermiş ve yarı Allahlaşmış adam> değil midir? İrfan Hazar tabil adam - olmaktan çıkıyor. Kani, lâkin eşsiz ahenğini, Sinanın İhtiyarlamak sanatı!, * Pariste iki kimse vardır ki bir anda bir çok senelerin yükünü sırtlarına ilmek- tedirler. Bunlardan 'biri Gabi Morlaydır, ve kraliçe Viktor- yayı tam olarak temsil ede- bilmektedir. Bir an evel genç rları, Fransız kontenjanında" Vilâyet ve Ticaret odası- Türkiyeye ayrılan hisseler Fransa hükümeti tarafından 937 Nisan, Mayıs ve Haziran ayları için Türkiyeye ayrılan kontenjanlar, şehrimiz Türko- fisine bildirilmiştir.. Gümrük tarifesinin 34 A numarasında yazılı kabuklu yumurta - için 225 kental, 35 B yumurta akı 200 kental, 342 X- E 'şeker: siz yumurla sarısı 250 kental, 342 x E şekerli yumurta sa- rısı 40 kental, 70 bira imaline mahsus arpa 750 kental, (doğ- rudan doğruya ithalât), mısır tanesi 25,000 kental (muvak- kat kabul suretile), 85 X E kabuklu ceviz 120 kental, 85 4 E ceviz içi 250 kentaldır. 937 senesinin ikinci ve üçüncü üç ayları için tespit olunan kontenjanlar da şunlardır: Tarife numarası 80 fasulye 550 kental, 80 bakla ve envar 10,000 kentaldir. Bu koatenjanlara aid lisans- lar doksan gün muteberdir. İhtilâflı meseleler. —— .0 gn | Daireler müdürleri ve güzel bir kadın iken bir an loplanacalılar sonra 80 lik kraliçe Viktorya olmaktadır. Diğeri de İvon Prenrondur kifi6 dan 86 ya- şına kadar her yaştaki kadiın rolünü muvaffakıyetle yapmak- tadır. Rüşvet hâdisesi Memurlardan biri tevkif edildi Basmahanede Dibek soka- ğında B. Doktor Kemal To- naydan rüşvet alırken suçüstü yakalanan Tilkilik maliye tah- sil şubesi tebliğ memuru Bay Ahmetle rüşvet hâdisesinde alâkası söylenen aynı şube kazanç tahakkuk memuru B. Hamdi, dün Sulhceza mahke- mesine verilmişlerdir. Sulhceza hâkimi, maznun ve şahitleri dinledikten sonra memur Bay Hamdinin vak'ada alâkadar olduğu — sabit olmadığından serbest bırakılmasını ve tebliğ memuru B. Ahmedin de tev- kifini kararlaştırmıştır. Suçun şekline göre meşhud suçlar kanunu mucibince mu- amele yapılamamış, evrak mü- deiumumiliğe verilmiştir. Müd- niumumilik ilk tahkikatın açıl- ması talebile evrakı sorgu hâ- kimliğine tevdi etmiştir. ç Bugün doğacak çocuklar.. Bugün arz üzerine müteaddid yıldızların tesirleri — olacaktır; bu karışıklık yüzünden günümüz çok heyecanlı geçecektir. Bugün kârlı gibi görünen — işlerin zararla, ra- rarlı başlıyan işlerin de kârla ni- hayet bulması çok muhtemeldir. Bugün bırsızlıklar, yangınlar çok olacaktır. Aile facialarının bir kıw- mı büyük skandallar şeklini arze- decektir. Bugün doğacak çocuklar zeki, şah ve sevimli olacaklardır. Ara: larından iyi — muharrirler, mukte. tibler yetişecektir. dir gazeteciler ve mükemmel ha- |! Daireler müdürlerinin aylık toplantıları, önümüzdeki Pazar günü saat on yedide Vilâyette Vali B. Fazlı Güleçin riyase- tinde yapılacaktır. Bu toplan- tıda daireler arasında muha- bere ile uzayıp giden ihtilâflı meseleler varsa üzerlerinde durulacak ve hal şekilleri bu- lunacaktır. “Öksüzyol,, Caddenin tamiratı bitmek üzeredir. İzmir — Işıklar köyü yolu bu hafta içinde bitecektir. Yolun Tepecikte Kağıtane cad.-| desindeki çok harap kısmında silindiraja devam edilmektedir. Halk, Kâğıtane caddesinin bu kısmındaki yolun çok bo- zuk olduğu ve evelce Nafıa ile belediye daireleri arasında bu kısmın inşasının ciheti ai- diyeti noktasından ihtilâf çık- tığı için (Öksüzyol) adını ver- miti, Şosenin inşası bugünler- de tamam olacağından halk ağzındaki (Öksüzyol) tabiri de artık kalkacak demektir. Ödemiş ve Tirede 'Bir ayda kesi- len hayvanlar. Nisan ayında Ödemiş bele- | diye mezbahasında 52 koyun, i 9 keçi, 784 kuzu, 3 manda, | 74 öküz, 84 inek, 36 dana, | 2 malak olmak üzere 1044 ; baş hayvan kesilmiştir. ! Aynı ay zarfında Tire kazası | belediye mezbahasında 15 ko- | yun, 28 keçi, 1228 kuzu, 75 oğlak, 1 manda, 26 öküz, 13 inek, 164 dana olmak üzere 1550 baş hayvan kesilmiştir. | Çankırıda zelzele oldu Çankırı, 5 (A.A.) — Bu gece saat 23 de hafilçe iki * zelzele oldu. sucat ve 25 ini de Çukurova e e v Pamuk ipliği sıkıntısı nın yeni teşebbüsleri Bugünkü iplik ihtiyacı 2000 bal- ya olarak tahmin ediliyor Ege mıntakasındaki doku- macılık sanayii müesseselerine lâzım olan iplikler, şimdiye kadar İzmir merkezindeki tüc- carlar tarafından temin edili- yordu. Son zamanlarda Ada- nadaki fabrikaların İzmirdeki tüccarlara iplik göndermedik- leri ve İnhisarın da — muhitin ihtiyacı nisbetinde İzmir piya: sasına iplik getirtmediği ci- hetle İzmirde iplik sıkıntısı dokumacılık sanayii mensup- larını hakikaten müşkül vazi- yete sokmuştur. Vilâyet ve şehrimiz Ticaret Odası, İktısad Vekâletine mü- racaat cderek mıntakanın ip- lik ihtiyacını karşılamak — için Adana — fabrikalarının İzmir tacirlerinin yaptığı siparişleri kabul ederek istenilen numa- ralarda iplik göndermelerinin teminini istemişler ve Vekâ- letçe bu hususta alâkadarlara lâzımgelen emrin verilmesini rica etmişlerdir. Ege mıntakası dokumacılık sanayii müesseselerinin — iplik ihtiyacı bugün için iki bin balyadır. Ticaret odası, İzmir piyasa- sındaki iplik buhranı hakkında tedkikler yapmış, bir rapor hazırlamıştır. Bu rapor, İktı: sad Vekâletine gönderilmiştir. Bu rapora göre, Adanadaki iplik fabrikaları, istihsal ettik- leri iplikleri İstanbul, Urfa, Konya, Merzifon ve İzmir mın- takalarındaki alıcılara vermek- tedir. Bu müşteriler, yüzde iki veya üç farkla mübayaat yap- maktadırlar. Bu fark Vekâle- tin tesbit ettiği fiatler üzerine ilâve suretile değil, iplikle beraber kaput bezi satmak ve satışı kontrolsuz olan kaput bezleri fiatlerine ilâve edebil- mek suretile tahsil ediliyor. İzmirdeki fabrikalar, piyasa- ya lâzım olan ipliği mümkün mertebe imal ediyorlarsa da bu miktar ihtiyaca yetmemek- tedir. Kayseri fabrikası, son zamanlarda kaput bezi ima- lini daha faydalı bulduğundan iplik imal etmemektedir. Yedi- kule fabrikasının istihsalâtı ise tamamen İstanbul muhitinde satılıyor. Afyon inhisarı, son son zamanlarda 20 numaralı iplikten 120 balya iplik ithal ettiğinden piyasada bu nevi iplik bollanmıştır. Piyasadaki sıkıntının orta: dan kalkması için inhisarın, ihtiyaç olan numaraları dış piyasadan getirterek piyasaya çıkarıp satması, yahud Adana fabrikalarına ısmarlanan iplik: lerin kabul edilerek gönde- rilmesi lâzımdır. Adana — fab- rikaları 6-16 numara iplik- lerden her hafta 50 balya İzmir piyasasına göndererek satmalıdırlar ki ihtiyacı karşı- layabilsinler. İzmir piyasasının haftalık ihtiyacı olan 50 bal- yanın 25 ini Adanadaki men- fabrikaları pek âlâ temin ede- bilir. Zaten son zamanlarda pa- muk fiatleri düşmüştür. Fabri- kalar istihsalâtından azami kâr temin etmektedirler. saba göre fabrikalar, bir top iplikte vasati 80 kuruşa kadar kâr temin etmektedir. İktısad Vekâleti, iplik fiat- lerini tesbit ederken pamuğun İzmirdeki fiati 48-50, Adana- da 38-40 kuruşken şimdi be- her kiloda dört, beş kuruş dü- şüklük hasıl olmuştur. Bu iti- barla fabrikalar lehine daha çok kâr vardır. Zirai kombina- lar ve köylü Hayvan, su, sağlık işleri ile uğra- şılacak Ankara — Ziraat Bakanlığı ileri gelenlerinden biri Bakan- lğa aid türlü işler etrafında gazetemize şu izabhalı vermiştir: —Bu sene yurdun türlü yer- lerinde kurulacak kombinala- rın yerlerini tesbit etmek üzere mühendiş ve mütchassısları- mız incelemeler yapmaktadır- lar. Kombinalar için harman makinesi, pulluk gibi aletlerle, hayvan mübayaasına devam etmekteyiz. Kombinaların gayesi yalnız zirai işlere inhisar etmemek- tedir. Kombina idareleri köy- lümüzün bütün zirâi işlerini göreceği gibi o mıntakanın hayvan işlerile, sağlık işlerile ve hatta köylünün bedeni yar- dımile vücüude getirilebilecek su işlerile de uğraşacaklardır. Haziranda tatbik mevkiine girecek olan orman kanunu ve orman muhafaza teşkilâtı kanununun tatbiki etrafındaki hazırlıklara başlamış — bulun- maktayız. Orman kanununun tatbik şeklini göstermek üzere hazırlanan nizamname projesi devlet şürasına — verilmiştir. Simdi orman genel direktör- lüğü ve orman muhafaza ko- mutanlığı için münasip mü- said binalar aramaktayız. Hıdrellez Dün Hidrellezdi. İtiyadların tesiri altında bulunan halktan bir kısmı, sabahleyin güneş doğmadan kırlara ve deniz kenarına çıkarak otlar - üze- tinde yuvarlanmışlar, denize mektublar atmışlardır. Satış kooperatifleri Ankaradan şehrimize geldi- gini yazdığımız Tariş üzüm kurumu müdürü B. İsmail Hak- kı Veral dün vilâyette vali B. Fazlı Güleçi ziyaret etmiştir. İncir satış kooperatiflerinin resmen teşkil edildiği gibi ya- kında üzüm satış kooperatif- leri de teşkil olunacak ve bu kooperatifler, vekâletçe İzmir- de teşkil edilecek birliğe bağ- Tanacaklardır. —— Bir he- ! çilmişlerdir. — t : Mayis 937 Arada sırada: Bayrak ve bizler Her donanma, her tatil gü: nü sabahı, evimden ayrılır ve çarşılara, sokaklara dalarken düşünürüm: j Acaba ev, mağaza, mües- sese, hatta resmi daire kapı* larında, gemi — direklerindi vapur ve tramvay arabaları: da bugün ne çeşid bayraklar göreceğim, diye!. Â Ve muhakkak, - tarihimizin mehabet ve şerefinin, Türk toprağı ile beraber ebediyete miras olarak biraktığı bu bay- rağı, kaygısızlığın, hürmetsiz- liğin verdiği perişaniyet için” de görürüm. Yedi köşe yık dızlar, ağzı geriye bakan ay- lar, iki metre uzunluğunda * bir direkte sararmış, rengi at miş, mendil kadar küçük bay- raklar, uçları rüzgârda par- çalanmış, adi kumaştan, Türk kırmızısı değil, başka kırmızı, yıldızları ayın ortasına otur- tulmuş bayraklar ve çeşid çe- şid bayraklar.. En çok sevdiğine karşı ka- ba ve kaygısız. davranan in- sanlar gibi, uğrunda asırlarca — ve milyonlarca şehid - verdi- ğimiz bayrağa, bizde omuz silkiyoruz.. Onu, bir kahraman Türk askerinin elinde ve bir savaş meydanında dalgalanırken gör- sek, yüreğimiz gövdemizi par- çalar da fırlar ve ağlarız. Fa- kat onu, harb sahnesinden şehre getirince, omuzlarımızı silkiyoruz. Tezadın bu dere- cesine bilmem ne- demeli? Hiç bir millette böyle bir tezad, böyle bir lâübalilik yok- tur. Çünkü bayrak, bir dev- let istiklâlinin en büyük rem- zidir. Bayrakta bir milletin bütün şeref ve haysiyeti- top- lanmıştır.. Bayrak, bir tarihtir. Bayrak göklere açılmış mu- kaddes bir kitap yaprağıdır. Meclisten çıkan son kanun, bayrağa karşı gösterilen hür- metsizliği ve bayrak kargaşa- hığını şüphesiz ortadan kaldı- racaktır.. ; Fakat bazı şeyler vardır ki, gönül: —Bu, kanunla olmamalıydı. Milletin kendi şuur, kendi idrâk ve vicdanından gelme- liydil. Diyor. Tıpkı, Yahudiler ve Türkçe meselesinde olduğu gibi.. Onlar da hâlâ bildik- lerini okuyorlar ve her - şey boşa çıktı.. “Eski hamam, es- ki tas.,, H4 -!—Üuallimîr Birliği kongresi Yeni idare heyeti seçildi Öğretmenler Birliği, evelki gün Halkevinde senelik kon- gresini toplamış ve köngre riyasetine Gazi okulu başöğ- retmeni B. Fadıl Atuk - seçil- dikten sonra, kâtib B. Rauf tarafından eski idare heyeti- nin senelik raporu okunarak bazı mesleki münakaşalar ol- muştur. Kongre, geç vakte kadar devam etmiş ve yeni idare heyeti — intihabına - geçilerek; Gazi okulu başöğretmeni B. Fadıl Atuk, öğretmen B. Ca- hid Pars, Dumlupınar okulundan B. Celâl, Kız. Muallim oku- lundan Bayan Vedide Kara:- dayı, İstiklâl okulundan Bn. Ahsen ve Kahramanlardan B. yeniidare heyetine se-