26 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

26 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ilmi Babisler Kadın-Erkek Yazan: Dr. Esad Hatiboğlu BUARI SABEL U AM DA UKK AAA Uluslar sosyetesi konseyi bu gün topl anıyor Hatay meselesinin müzakeresinde Fransanın itilâfkâr hareket edeceği söyleniyor Cenevre,25 (Radyo)—Uluslar Sosyetesi konseyi, yedici içtima devresinin ilk celsesini yarın İran delegesi B. Mustafanın ri- yasetinde aktedecektir. İçtiman ilk kısını hususi ma- hiyette olacaktır. Toplantıya 7 hariciye nazırı iştirak edecektir. Türk.ye Har.ciye Vekili Rüştü Aras, Hatay meselesini bizzat izah eyliyecektir. İkinci içtiman cumartesiye bırakılması — muhtemeldir. En fazla —dikkati çeken nokta, Milletler - Cemiyeti — paktının tensiki ile uğraşacak 28 ler ko- mits'nin mesaisidir. Maamafih cemiyeti akvam görüşmelerine, Paristeki İngiliz-Fransız müza- kerelerile başlanmış sayılabilir. İstanbul, 25 (Hususi) — Pa- risten gelen bir telgraf habe- rine göre, yarın Uluslar sosye- tesinde görüşülecek olan San- cak mese esinde, Fransi âl. kâr davranacaktır. Paris, 25 (Radyo) — Yarın Cenevrede toplanacak olan Ulus> sanın; Hariciye Nazırı B. Delbos, Devlet Nazırı B. Pol Bonkur ve B. Fransova Döteşanla d ğer bazı diplomatlar - ve. ekspresler tarafından temsil edileceği söy* leniyor. Paris, 25 (Radyo) — İngiltere Hariciye Nazırı B. Eden ve re- fakatinde bulunan zevat, bu ak- şam buraya gelmişlerdir. B. Eden, istasyonda B. Del- bos ve daha bazı zevat tarafın- dan karşılanmıştır. B. Eden, İngiliz sefirile birs likte Fransa Hariciye Nezare- tine gitmiş ve Fransız Hariciye Nazırile bir müddet konuştuk- tan sonra, şerefine verilen ziya- fette bulunmuştur. B. Eden, ziyafeti müteakıp saat 23 te Fransız delegasyonu ile birlikte Cenevreye hareket etin ştir. Varşova, 25 (Radyo) — Sov- yet Rusya Haritiye Nazırı B. Litvinof, bu gün saat 13 de buradan geçm ştir. B. Litvınof, Berlin yolile Ce- mevreye gi'mektedir. Suriye hükümeti Ankaraya konsolos gönderiyor Paris, 25 (Radyo) — Fransa- Suriye muahedesi — mucibince Suriye hükümeti Ankara ve Bağ-| dadda konsolosluklar — ihdas edecektir. Konsoloslar tayin edil- miştir. Kafandaris de sürüldü.. İstanbul, 25 (Hasusi) — Zınte adasına nefyedilen eski Yunan parti liderleri arasında, cumhu- riyetperver — partisinin lideri B. B. Kafandaris de bulunmaktadır. B. Cemal Hüsnü Brüksel sefiri oldu İstanbul, 25 (Hususi) — Ulus- lar sosyetesi nezdinde daimi murahhasımız B. Cemal Hüsnü Brüxsel elç.liğine tayin edilmiştir. Bulgar kabinesinden iki Nazır daha çekildi Köse İvanof kabinesinin yerinde ka- lıb kalamıyacağı belli değildir Sofya, 25 (Radyo) — Harbiye ve Dah liye Nazırlarının istifa- sından sonra bu gün de Ticaret Nazırı B. (Barol) çekilmiştir. Son haberlere göre, Adliye Nazırı B. (Oganol)da istifa karar verm'ştir. Bu vaziyet karşısında Köse İvanof kabinesinin iktidar mevkiünde tutunub tutunmıyacağı belli değildir. Sofya, 24 (A.A )— Öğrendiğimize göre, gelecek Martın altısında yepılacak umümi. iatihabat -dolaysilekabinede değişiklik olmuğ tur. “İatihabat 22:10-937 tat.kli kanunda yazılı yeni: sistem 'dairer sinde yapılacaktır. Kadınlar rey verecekler fakat intihab edilmi- Istanbulda yeceklerdir. Siyasi müşahidler bu intihabatı Vaş'ngton, 25 (AA.)— Ame- rika Birleşik hükümetinin, bazı şartlar dah linde İtalyanın Ha- beş stanı ilhak etmesi keyf.yetini tamımak niyetinde olduğu hak- kında Londradan verisien ha- berlere dair beyana'ta bulunan Harciye Nazırı B. Kordel Hol, bu mesele içn Amer.kan hattı hareketinin değişmemiş olduğu- nu tavzih etmiştir. Salâhiyettar mehafil, B. Kor- del Holun bu beyanatını; Ame- risa Birleşik devlet ernin Ha- beşistanın ilhakını tanımak niye- tinde olmad ğı ve silâhla yap: lan memleket — ilhaklarının ta- nınmaması hysusundaki Stimson dokterinine sadık ka'acağı tar- zında tefsir edilmektedir. Londra, 25 (AA.) — Havas Ajansının mühabiri bildiriyor: Dün akşam aktedilen mühim kabine içtimaından sonra İtak yanın Habeşstan — üzerindeki otoritesinin fiilen tanınması İn- giliz « İtalyan müzakerelerinin tekrar başlaması — için bir çare teşkil ettiği kanaatine varılmıştır. Ma'üm olduğu veçhile İtalya daima bu zaferin tanınmasını ileri sürdiğü için müzakerelerin tekrar başlaması lehinde yapılan bütün teşebbüsler akim kal- mıştır. Şimdiye kadar B. Eden vası- tasile bildirilen İngilterenin res- mi noktai nazarı bu meselenin ancak Milletler Cemiyetinde halledileceği merkezinde - idi. Bununla beraber B. Çember- layn ile kabine azalarının ekse- riyeti son hâdseleri realist bir plân üzerinde anlâşma temin için bir fırsat telâkki etmişlerdir. Söylend ğine göre küçük dev« letlerde ve bilhassa Os.o gr- bunda Habeşistan — meselesin'n bilfül halli lehinde görü'en ha- reket Çemberlâyn üzerinde mü- him bir tesir bırakmıştır. Başvekilin hnazarı dikkatini celbeden diğer bir nokta da zec- ri tedbirler hakkındaki 16 1ncı mâaddenin mecburi mah.yetinin fından açılacaktır. Vilâdivostoktaki do. nanmasını seferber etti Paris, 25 (Radyo) — Sovyet Rusyanın, Vilâd.vostoktaki Rus donanmasını seferber bir hale koyduğu ve uzak şarka yeni tayyareler sevketmeğe başla- dığı söyleniyor. Rusya, Vilâdivostokta heli gördüğü bütün tevkif etmektedir. Nafıa Vekili Yakında İstanbula gidecek İstanbul, 25 (Hususi) — Na- ha Vekili B. Ali Çetinkaya bu günlerde şehrimize gelecektir. Vekil, burada elektrik — girketi işlerile yakından alâkadar ola- caktır. şüp- eşhası Bulgaristanda normal parlâ: zeızele oldu" Mmento sistminin teessüsüne başlangıç addetmektedirler. Habeşistanın ilhakı mese- lesi ve Çemberlaynın fikri 16 incı maddede Çemberlaynı düşündürü. lar Sosyetesi konseyinde Fran |yor, Amer ka Haricive Nazırının beyanatı kaldırılması ve Milletler Cemi- yetinin iktısadi vazifelerinin le- hine olarak bu vazifelerin si yazifelerden ayrılması için bazı hükümet merkezleri tarafından yapılan teşebbüstür. Henüz teeyyüd etmiyen bir şar 'a göre İngilterenin muvala- at etmesi ve #a yasi sükünetin avdet etmesi şartile Habeş:stan işnin maayyen br şekilde tanın- masına Amerika muarız değildir. UÜmuümi — intibaa — bakılacak olursa İngiltere esaslı surette iktissdi münasebetlere — istinad etmesi suretile Cenevre mües- sesesinin eskisi gibi cihanşü- mul bir mabiyet iktisab etmesine| gayret edecek büyük devletleri alâl mühim siyasi meseleleri ballet: meğe — mezun — bulunmadığını neticede teslim edecektir. Bununla beraber bazı tec- rübei mebus'ar bu vaziyetin henüz pek mübhem olduğu ve neticesinin — Pariste Eden ile Delbos arasında yapılacak gö- rüşmelere bağlı bulunduğu ka- naatindedirler. Fakat ayni zevat Çemberlayaın kararını preasip itibarile ittihaz edilmiş telâkki etmektedirler. İzmirde Buna imkân yok mudur ? İstanbul, 25 (Hususi) — Bele- diye; —et fiatleri üzerinde bir miktar daha tenzilât yapmak kararındadır. Vaki tetkikat neti« cesinde, k.loda dört kuruş daha ucuzluk temini mümkün görül- müştür. İki fabrika daha açıyoruz İstanbul, 25 (Hususi) — Sü- merbankın itşa ettirmekte ol- duğu Gemillikteki sun'i ipek ve Bursada yün — ipliği fabrikaları tamamlanmıştır. Montaj işleri de bu günlerde bitecektir. Her iki fabr.ka da, Şubâtın birinde Başvekil B. Celâl Bayar tara- . ” İstanbul, 25 (Hususi) — Dün, gece yarısından — sonra — saat 2,15 de şehrimizde şiddetli zel- zele oldu. Zarar yoktur. Rus sefaretha- nesi yandı Sefir, bir tehlike atlattı.. Hankov, 25 ( Radyo ) — Bu gün çıkan yangın neticesinde Rus sefarethanesi tamamen yan- mıştır. Şanghay, 25 (AA.) — Roy- ter Ajansı muhabirin.n öğrendi- ğine göre, Sovyetler - Birl ğinin Çin elçisi Luganets ile miayeti bir ölüm tehl.kesi geçirmişler- dır. İchang üzerine akın yapan Japon tayyarelerinden atılan bir bomba sefir ile maiyetinin ya- nında patlamıştır. Sefr ile maiyeti tayyere ile Chungkingden Hankova gider- ken Japon tayyare'erinin akı- kından az evel İchangda yere inmeğe mecbur olmuşlardır. Mısır hükümeti Vergileri azaltmağa karar verdi Kahre, 25 (Radyo) — Ka- bine bu gün toplanmıştır. Ver» gilerin Aazaltılması hakkındaki lâyiha bu içtimada müz.kere ve kabul edilmiştir. Zirai işlerde yüzde yirmi kadar tenzilât vardır. Siyasi mehafilde söylendiğine göre, bu tedbirler yeni intiha- bat üzerinde müessir olacaktır. Bundan başka kabine memur- ların vaziyetini de gözden geçi- recektir. Bay Hitler Rayiştag meclisini 1 şubatta içtimaa çağırdı Berlin, 25 (Radyo) — B. Hit lerin, şubatin birinci günü Ra- yiştag merlisini fevkalâde top- lantıya davet ettiği tahakkuk ed yor. Berlin, 25 (Radyo) — B. Hit lerin, Rayiştag meclisnin küşa- dında Almanyanın dahili ve ha- rici siyaseti hakkında mühim bir nutuk irad edec. bu nut. kun, bütün söyleniyor. -Di O ane kaaar uyuşuk kalan libido bazan öyle şiddetlenir ki, bütün ömürlerinde doğruluğu şiar edinmiş ve içtimai âdab ve âdetlere kılı kırk yararcasına riayet etmiş olan kadınların doğru yolu bıraktıkları hayretle görülür. Bu nazariye ne kadar kandı- ricı olursa olsun kadında son- radan görülen aşk coşkunlukları umumi kaide olmaktan çok uzaktır. Zamanımız — kadınları cinsi tazyikin düşkünlüğü zama- nında bile gençliklerini devam ettirmenin sırrını bulmuşlardır. Bu mucizevi inkılâbı güzellik enstitülerine değil lâkin iyi tat- bik edilen vücut ve z hin hıfzıs- sıhhatine borçludurlar. Spor zevki ekseriya kadının etlerini gevşemekten ve yağlan- maktan koruyor ve gençlik tarâvot ve tebessümünü muha- faza ettiriyor. Bugün kadın muhakkak ki eski zamanlara nisbetle fizik düşkünlük ve manevi yorgunluk- lara karşı daha iyi mücehhezdir. Kırklık hatta — ellilik kadınların hareketlerindeki çeviklik ne ka- dar hayrete şayandır. Balolarda damatlarının kolun- da danseden dirik kaynanalarla eski uyuşuk — kaynanalar arasın- daki farkı her kes görüp şaşıyor. Bununla baraber bir zaman gelir ki kadın artık hayalâta ve- Büyük yaştaki kadının vazi- fesi ulvidir. Yuvayı iyiliksever- liğile tenvir eder. “Sonra yavaş yavaş ihtiyar kadın uzviyeti daha incelir. Cismi ruha inkılâb ediyor gibi olur. Yüzünde ebediyetin şeffaf nişaneleri görülür. Ve böyle böyle kadın, nine ruh ve fikrinin son ışıklarını etrafa saça saça, arzi hayala veda eder., — Son — Bibiliographi: L'Homme: Dr. Cauffeynon Essai d'ume philosphie Me- dicole: Dr. P. Merisonneuva L'meur et emotion chez la femme: Dr. A. Binet La vie rexselle de la fem- me: Dr, A, Binet L'Amaur: Maurice Bedel L'Eenişme de la femme: Pierre - Vachet La Psyehalagie des - femme: Heymans. İtalyan tayyareleri Doğruca Riyodö jane- roya gidiyorlar Roma, 25 (Radyo) —Riyo dö- janeraya gidea İtalyan yarış tay- yareleri, bu sabah saat 8 do Da- kardan hareket etmişlerdir. 18,15 de alınan bir radyo ha- berinde, tayyarelerin, (Natal) a uğramıyarak doğruca ( Riyo dö da etmek mecburiyetinde kalır. Gençiğinin sihri olan heyecan ları hâyalen yaşamağa başlıya- caktır. Mauricin Amfi — tepele- rinde Ravallada rastladığı ihti- yar kadın buna güzel bir mi- saldir. Bu kadın her üç senede bir kocasile birlikte buralara hissi hac ziyareti yapıyo du. Çünkü 45 yaz evel balayını burada ge- çirmiş'i. Büyük anne olduktan sonra da balayına âid hatıralarını tazeli- yördu. Balayı seyâhatleri birme- mişti. Bu ihtiyar çift İtalya sa- billerinde — çiçekleri hislerden ibaret küçük bir bahçeye sahib idiler. Fakat ihtiyalık heyecanları yalnız — hatıralardan — yapılmış değildir. Kadın hayatının son seneleri şefkat parıltılarile de aydınlanır. Anası babası bir eğ- lence veya iş dolayısile evde bulunmadıkları zaman çocukla- rın muhafazası büyük annenin mubabbet ve sadakatine tevdi olunur. Elhamras Çıplak Melek Fransızca Başrollerde : Marlen — Ditrich: Herbert Marchal - Melvin Duglas Aşıklar Yolu Frans zca Başrollerde ; D.k Povel - Made- len Karol ve ikanın 3 komiği RİTZ kardeşler SEANSLA 31,5 — 5,15 — 7,30 — 9'da janero) ya gitmekte oldukları bildiriliyor. (Dakar) dan (Riyo dö janero) arasındaki mesafe, 7000 - kilo- metredir. Makedonyada Şiddetli soğuk hüküm sürüyor Selânik, 25 (Râdyo) — 24 saattenberi kar yağmaktadır. Hava, bütün Makedonyada an- sızın değişmiş ve şiddetli bir soğuk başlamıştır. Bir çok köyler karlar dadır. altır- İtalya Yunanistandan zey. tinyağı alacak Atina, 25 (Radyo) — İtalya- nın, geçen sene — Yunanistana ği ihracat, iki memleket ndaki —muahedenin tayin ettiği miktardan on sekiz mil- yon liret fazla olduğundan, İtab- yanın Yunanistandan bu sene fazla miktarda zeytinyağı alması takarrür eylemiştir. ) Şehir Gazinosu Beyoğlu Gardenbarında pek çok alkış ve takdir toplıyan Sekiz kişilik korvin balet revüsü bu gün Aksu vapuru ile gelmiştir Ayrıca meşbur düet, komik, akrobatik seler. Rus fantezi danslar, Essiev's — Meşhur Miki kuartet dans monden Muhtelif artistler tarafından yeni, eksantrik numaralar Pazar günleri saat 17 saat 217 de matine, sa'r günler de suare