6 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

— _"_(Aıi; lilan Stoyadinoviç ve Ro- manya Hariciye Nazırı İstanbula vardılar Atatürk, misafirlerimizi Ankarada kabul buyuracak- lar. Yunan Başvekili Metaksas ta bekleniyor İstanbul, 5 (Hususi) — Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı Milan Stoyadinoviç, bugün gelmiş ve hararetli surette karşılanmıştır. da gelmiş ve karşılanmıştır. Milan Stoyadinoviçten sonra Romanya Hariciye Nazırı M. Miçesko Misafirlerimiz, birlikte Ankaraya gidecekler ve orada toplanacak olan Balkan antantı konse- yinde bulunacaklardır. Yunan Başvekili General Met! sasın da, bugün yarın gelmesi bekleniyor. Konseye, General Metaksas riyaset edecektir. Atatürk, misafirlerimizi Ankarada kabul buyuracaklardır. Çine En çok silâh gönderen Almanyadır Tokyo, 4 (A.A.)— İngiliz hü- kümetinin Japonyaya — hakiki maksatların bil. esi şartile barışın tekrar tesisi için teşriki mesaisini vadettiği hakkında or- taya çıkan heyecanlı haber si- yasi müşahitler tarafından dün gazetelerde intişar eden resmi veya yarı resmi beyanatla mü- nasebettar görülmektedir. Bu beyanat Japon hükümeti- nin Anti komintern ittifakını tal 'e ve Anglosaksonlarla yıt'ılı?ıyılı ıılı:l temayölünü bildiren beyanattır. Bu müşahitler B. Hirotanın lsekmamnelininda İadillere, onyaya dost olmadığı mütaleasında bulunan bir meb- usun fikrini kabul etmemiş bu- lunduğunu bilhassa kaydediyor- Japon an'anesinin faşist ide- olojilerle hiç bir münasebatı yoktur. Roma-Berlin-Tokyo mih- veri komünizme karşı müca- dele içindi Müşahitler, Asahi gazetesinin Çine yapılan silâh idhalâtı hak- kında ilk istatistiği dün neşret- tiğini ve bundan çıkan neticeye göre Almanyadan yapılan silâh idhalâtının diğer yerlerden ve bilhassa — İngiltereden yapılan ithalâttan çok fazla olduğunu ayrıca kaydetmektedirler. Beynelmilel pamuk kongresinde müzake- reler çıkmaza girdi,.. İskenderiye, 4 (A-A.) — Bey- nelmilel pamuk kongresinde pa- mükların nemli o'ması meseleşi yüzünden çıkan bir ihtilâf üze- rine müzakereler bir çıkmaza girmiştir. Bu çıkmazın pamuk ihracat tacirleri ile — iplikhane sahiplerinin biribirlerile boy öl- çüşmeğe — kalkışmalarını — intaç etmesi ve bu yüzden Mısırın pamuk ticaretinde bir atalet husule gelmesi ihtimal dabilin- dedir. Kongrenin bugünkü son içti- manda bir karar sureti kabul edlmiştir. Bu karar suretinde pamuk ziraati ile işligal edenm lerle Amerikan pamuk ayıkla- yelarının nazarı dikkati bu 8- ne mahsulünün fevkalâde rutu- betli olması ve ambalajların iyi yapılmamıkta bulunması me* selelerine celbedilmektedir. Yeni halkev.eri açılacak İstanbal, 5 ( Hasusi ) — Bu yi memleketin mühtelif yerle> ünde <2 Hakevi içilacaktır. eresedi Mısır Kralı, ilk fırsatta memleketimize gelecek Atatürkün hediyelerini götüren B. Cevad Abbas, Nil nişanının büyük rütbesile taltif edildi İstanbul, 5 (Hususi) — Atatürkün Mısır kcalı Fasuka gönder- diği hediyeleri gölüren B. Cevad Abbas, bu gün Kahireden buraya dönmüştür. Matbuat demiştir. k — Misir krali Sa Majeste Faruk, memleketimiz hakkinde sita. yişte bulundular ve ilk fırsatta Büyük Şelimizi ziyaret etmek ve memleketimzi görmek üzere geleceklerini vadettiler. Misir kralı, B. Cevad Abbasa N nişanının büyük rütbesini vermiştir. 'Rusya, Avrupa hududları- | ö YS ya : nin emniyetini istedi Fransa, Rus - Fransız pakiı mucibince Rus- yaya yardım etmezse, pakt bozulmuş olacaktır Berlin, $ (Radyo) — Par sten alınaa haberlere göre, Rusya hükümeti, Fransaya bir muhtura vermiş ve Rus - Fraasız pıktının ahkâmına tevfikan garbde Rus hudut.arı Fransaca emniyet altına alınmadığı takdirde Rusyanın, pakta riasyet etmiyeceği gibi, Ulus- lar Sosyetesindea de ayrılacağını bild rmiştir. Bu muhtıradan anlaş'ıyor k, Rusya, Uzak Şarkta serbestçe meşgul olabilmesi için Avrupadak: hududlarından emin olmak arzusundadır. mümessillerine beyanatta bulunan B. Cevad Abbas Ihtilâlciler, Fransız mües- seselerini bombalıyorlar (Alika.te), (Tragoto) ve (Iüvı_on) şehir- lerini fazla çevirdler Barselon, 5$ (Radyo) — İhi - lâlciler, bugüf tayyarelerlerle (Alkante) vi bombardıman et m şlerdir. Halktan yüz kişi mak- tul düşmüştür. Paris, 5 (Radyo) — General Franko hükümetine ait tayyare- ler, Alikanteyi -bombardıman ederlerken, bir. Fransz şirke- tine at olan elektrik fa le Fransız bava nakliyat istasyo- nuna - mütemadiyen bombalar atmışlardır. Frankist - tayyareler, Tarago: tayı da bombardıman etmişler. dir. Burada da ahaliden bir çok kimseler maktul düşmüştür. İdaresinde Milli Kütüphane 'erden itibaren hakiki şaheser iki film birden İN ROBERT TAYLOR Başrollerde: LORETTA YUNG Seanslar: Romana: 3 ve 7 de - V. â:0ava ve Maon — şehirleri de bombardıman edilmiş, mü: him hasarat vukua gelmiştir. Tayyareler, Barselon şehrini de bombardıman etmek iste- mişlerse de, cumhuriyetçiler dafi toplarının ateşne mukavemet edemiyerek kaçmışlardır. Yugoslavlar Pera takımını yendi İstanbul, 5 (Hususi) — Yw göslavya takımı, bugün Pera takımile bir maç yapmış ve 3-1 galib gelmiştir. SİNEMASI 1 - KISKANÇLIK Başrolde günün iki meşhur aşık ve mâaşuku BARBARA STANWİCK 2 - RAMONA Tabii renkli harikalar filmi DON AMECH Kıskançlık: $ ve 9 da | Meclis reisi İstan!;İa—;eldi ve Âta. türke tazimatta bulundu İstanbul, 5 (Hususi) — yük Milet Meclisi — reisi Bay Mustafa Abdülhalik Renda, bu- gün Ankaradan gelmiştir. Meclis reisi, doğruca Perapâ- lasa giderek Başvekilimiz B. Colâl Bayarı ziyaret etmiştir. Başvekilimiz müteakıben Mec- lis reisile birlikte Dolmabahçe sarayına giderek Atatürke arzı tazimat eylemiştir. Mısırda nümayiş Mavi gömlekliler şefi tevkif edildi Kahire, 5 (AA) — Vefd partisinin mavi gömlekliler adı verilen teşkilâtının reisi Bilâl dün bir nümayiş esnasında tev- kif edilmiştir. Velfd partisi önümüzdeki inti. habata iştirak etmiyeceğine dair çıkan haberleri tekzib etmek- tedir. Parti bütün — intihap mıntakalarında namzed göstere: cektir. Siyasi mehafilin — kanaatine göre bu intihap mücadelesi dev: resinde kabinenin yeni bir esas dahilinde tevsii derpiş oluna- caktır. Ankara hukuk tale. besi Âvrupa seya. hatine çıktılar İstanbul, 5 (Husust) — An: küta'“Hükük fakültesinden 40 talebe Avrupaya — seyahate çık: tılar. Kaçakçılıkla mücadele Ankara, 4 (ALA.) — Geçen bir hafta'içinde gümrük muhz- faza teşkilâtı, S6 kaçakçı 959 kilo gümrük kaçağ , 13 kilo in: hisar kaçağı, 4 kilo uyuşturucu madde, on bir defter sigara kâğıdı, 60 Türk lirası, bir tü- fenk, 20 mermi ile 11 kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. İngiltere Japonyayı deniz pak. tina davet ediyor Tokyo, 5 (Radyo) — İngilte- renin bura sefiri, bugün Japon- ya Hariciye Nazırı B. Hirotayı ziyaret etmiş ve — Japonyamın, 1936 senesinde akdolunan deniz paktına iştirak etmesi hususunda hükümetinden almış olduğu tek- Tif notasını vermiştir. B. Hirota, Japonyadan henüz bu mesele hakkında hiç bir teklif almadığını söylemiştir. Bir İtalya gemisi Fırtınadan battı Roma, 5 (Radyo) — Denizde şiddetli fırtınalar hüküm sür. mektedir. Garva ismindeki İta- yan ticaret vapuru, Kapilla ada- sı civarında batmış, mürettebatı kurtarılmıştır. Hariciye Vekilimiz Macar Başvekilini ziyaret edecek Budapeşte, 5 (Rıdyu)—;rüı- kiye Hariciye Vekili B. Rüsdü Aras, bu akşam Başvekil M. Daraniyi ziyaret edecek, yarın akşam İstanbula dönecektir. Yunanistanda diktatörlük nasıl kuruldu? Tevkifat yalnız Atinada değil, her tarafta birden yapıldı Ordu da seferber edildi. Politik va- ziyetin değişmesi muhtemeldir Utro gazetesine Belgraddan bildirildiğine göre, Yunan Baş- vekili General Metaksas dikta- törlük ilân etmiştir ve bu haber Belgradda heyecanla karşılan- maktadır. Gazeteye göre, bu hareket Yunanistanın politik ve finansel hayatında büyük bir tebeddül meydana getirecektir. Bilindiği üzsre kral Georgi 4 Ağustos 1936 tarihinde Gene- ral Metaksasa Başvekâleti ver- diği zaman kendisinden yurdun sükün ve asayişini temin etme- istemiş ve bilhassa komü- nist tahrikâtını ve organizasyo- nunu kaldırmâsını - emretmişti. Çünkü; 1936 senesi zarfında Yunan komünistleri — Selânik, Atina ve diğer şehirlerdeki iş- çileri greve teşvik otmişlerdi. General Metaksas, filhakika ko- münist tahrikâtını bertaraf et- miğe muvaffak olmuştu. Orduda da da her kesçe beklenen sü- kün ve istiktarı temin eden gene Metaksastır. Memleketin ekonomik ve finansel işlerinde de halkın mühim bir kasmını memnun etmiştir. Fakat, politik durum birdenbire değişmiş ve Başvekil, eski parti liderlerinden bir. çoklarını - tevkif ettirerek adalara sürmüştür. Bu tevkiflere sebep, eski parti liderlerinin halkı hükümet ve rejim aleyhine bir isyana sevkettiklerinin ünla- şılması olmuştur. Diğer bir ha bere göre, Başvekil aleyhinde politik partilerin bir suiltasd hazırlaması, — General Metak- sasıe 1936 da komünistlere kar- şı açtığı Şi şimdi de eski partilere karşı açmağa sevket- miştir. ve böylelikle bir çok tevkifler yapılmıştır. Tevkilf edilenler arasında Ve- nizilistler lideri Sofolis, terak- kiperverler lideri Kalandaris, Çaldaris partisi lideri Teotokis, müstakil cumhuriyetperverler li- deri Populis vardır. Bunlardan maada büyük rütbeli mütekait bazı zabitlerle eski nazırlardan ve eski gazete muharrirlerinden bir çokları tevkif edilmiştir. Mevkuflar muhtelif adalara sür gün edilmişlerdir. Zora gaüzetesine de Londra- dan telefonla bildirildiğine göre, eski parti liderleri bir beyan- name neşrederek hükümetin po- litik, ekonomik ve finansel ça- lışmalarını - şiddetli bir surette tenkid ederek halkı yekvücud olarak hükümet aleyhine nüma- yiş yapmaya davet ve demok- rasinin tesisini istemeğe teşvik etmişlerdir. Yapılan tevkiflerden sonra hükümet bir beyanname neşrederek halkın artık politik partilerle bir ilgisi kalmadığını ve kendisini tamamen çalışmaya Tevkif ve sürgün edilenlerden Venizelist B. Sofulist verdiğini, isyanlar ve fonalıklar- la dolu olan maziyi âanmak bile istemediğini ve fakât eski par- tilerin bunları tekrar diriltmek * istediklerini, kuvvetli bir idare rejimi kurmak işinde hiç bir — zaman teşriki mesai etmemele- rine mnkabil yıkıcı bir dava uğrunda derhal birleştiklerini, son zamanlarda kriminel bazı unsurlarla ve fena politika âdam- larile birleşerek — suikastlar ha- zırladıklarını, halbuki memleket idaresine karşı birer kangster gibi yumruk kaldıran bu kabil adamlara karşı düne kadar düş- man olan parti liderlerinin bu gün Boalürler teşriki masai ct- melerinin ne kadar çirkin ve fena niyetlere matuf bulundu. gunu bildismekte ve halkı bun- lara kapılmıyarak sükün dahi- linde iş ve gücüyle meşgul ol- mağaş davet etmektedir. Bu gazeteye göre “Star, ga zetesi Yunan — ordusunun — her hangi bir sürprize karşı hazır olması için emir aldığını ve se« ferber bir halde bulunduğunu yazmıştır. Zora gazetesi Atinadan ak dığı diğer bir haberi de kay- detmektedir. Bu habere göre tevkifat yalnız Atinada yapılmış değildir. Selânikte ve diğer bü« yük şehirlerde de bir çok tev- kifler yapılmıştır. kralla Metaksasın uzun bir görüşmesi neticesi olarak ilân edilmiş ve haber resmi ola- rak bütün gazeteler — vasıtasile yurdun her tarafına iletilmiştir. General Metaksas Atina garni- zonunu teftiş ederek önemli bir nutuk söylemiştir. Milli Müda- faa Vekili muavini Papa Dimas, Selâniğe giderek garnizon kur mandanile ve diğer büyük rütb- beli zabitlerle görüşmüştür. Ha- riçte yaşamakta olan ihtiyat za- bitlerine, bulundukları yerlerin konsolosluklarına müracaat et meleri bildirilmiştir. Bulgar Telgraf Ajansı, ter, in Viyana muhabirine atz fen general Metaksasın Yuna- nistanda tam bir diktatörlük ilân ettiğini bildirmektedir. Ç e L L Izmir Ticaret ve Sanayi odası in-> tihap heyeti riyasetinden: 938 yılı İkincikânun iptidasında müddeti Ticaret ve Sanayi odası meclis azaları intihabı 7 Şubı Pazartesi günü saat 9 dan 17 ye kadar İzmir Ticaret ve Sai odası salonunda yapılacağından odada, fevkalâ; i üçüncü, dördüncü sınıflarda kayıtlı bulunan taci gösterilen gün ve saatlerde reylerini kullanmak üzere oda) gelmeleri ehemmiyetle rica — olunur. m bulan İzmir rin yukarı 456 361 Diktatörlük, — süren “Roye M ME ! »|