15 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

15 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ar.hı | A Avrupa a G Vpi T ıi' ll HerER K ARR A AKAİ V Hitler- Şuşnig mülâkatı, orta yı şaşırttı L Ha zekze Bir rivayete göre Hitler, Avusturya kabinesine Nazilerin de alınmasını istemiş, bununla beraber vaziyette aydınlık yoktur. Her taraf telâşta.. Viyana, 13 (AA.) — Havas Ajansı muhabirinden: İyi malâmat almakta — olan mehafil Avusturyanın Almanya ile yeni müzakerelere girişmek çin en müsait zamanı intihap stmiş bulunduğunu beyan mektedirler. Filvaki Avusturya, Almanyanın — dahili — işlerinin şimdiki halinden, Avrupanın va- ziyetinde son zamanlarda hu- sulc gelmiş olan inkişaflardan, bilhassa Romanyanın vaziyetin- deki tebeddülden ve İngiltere- İtaya arasında — müzakerelere tekrar girişilmiş olmasından is- tifade etmiştir. Ayni mehafil Hitlerin bu ayın — yirmisinde — Rayiştagda irad edeceği nutukta B. -Fon Ribentropun Hariciye — Nazırı tayin edilmesi üzerine Avrupa elkârı umumiyesinin bir kısmın- da hasıl olmuş olan endişeleri yatıştırmak için — Almanyanın sulheuyane niyeti üzerinde ısrar edeceği mütaleasında bulunmak- tadırlar, Ayni mehafil M. Şuşnigin Berchtesgadendeki görüşmesi es- nasında Ayusturya hükümetinin şekli imeselesi ile desi meselesi kerelerde bulunmaktan imtina etmiş olduğunu tahmin etmek- tedir. Bu mehafil Avusturya Başve- kilinin mütevelfa Dolfüsün çiz- miş olduğu yoldan inhiraf — et- memeğe azmetmiş olduğunu be- yan etmektedir. Vıyana halkı iki devlet ada- minin telâkisine karşı büyük bir alâka göstermiştir. Başlıca gazetelerin binaları önüne kesif halk kütleleleri birikmiştir. Mat- buat müdürü gazetecilere beya- natta bulunarak, ne Avusturya kanunuesasisinin istiklâli, ne de vatanseverler cebhesinin rolü meselelerinin Berchtesgaden mü- zakerelerine mevzu teşkil etme- miş olduğunu beyan etmiştir. Budapeşte, 13 (ALA.) — Si- yasi mehafil, bilhassa mutedil- ler Barchtesgaden görüşmelerin- en memnuadurlar. Zira bu görüşmelerin — Macaristanın iş- tıklâli ile sıkı sürette alâkadar olan Avusturya istiklâlini tarsin edeceği mütaleasındadır'ar. Ayni mebafil hali hazırın Avusturya ile Almanya arasında bir itilâf husule getir lmesine pek müsaid olduğu fikrini ileri sürmektedirler. Prag, 13 (AA) — Siyasi mehafil Pragda hiç bir hayret tevlid etmemiş olan ÂAvusturya- Almanya müzakerelerine Vıya- nadan gelen haberlerle muttali olmuştur. Bilhassa öğ:enildiğine göre, bu müzakereler 1936 ta- rihli Avusturya-Almanya itilâf - nın şerâiti hazıraya intibak etti- rilmesi ve ihtimal bu ihtilâfın temdidi hakkında cereyan et- mişt r. Berlin, 14 (Radyo) — Alman elkârı umumiyesinde muhafaza edi'en süküta rağmer Royter Ajansı; B. Hitler va B. Şuşoig arasında müzikereler sonunda et karşılıklı bir anlaşmağa varıl- madığını, ma: ih bir fikir bir- liği hakkındaki ümidlerin henüz zail olmadığını haber veriyor. Moskova, 14 (Radyo) —Sov- yetler birliği, Avusturyanın da- hili işlerile meşgul olmamakla beraber — istiklâli — hususunda umumi bir alâka göstermek- tedir. Bu itibarla Hitler - Şuşnig mülâkatına Sovyet Rusyada büyük ehemmiyet atfedilmek: tedir. Bu mülâkat, Almanyanın orta Avrupada tazyikini artır- mak istediği — anlaşıldığından, Hitler - Şuşnig mülâkatı ehem- miyetle karşılanmıştır. Hitlerin; Avusturyanın — istik- lâlini tanıyacağı ve ona riâyet- kâr olacağı, Avusturyada Nazi faaliyetinin artırılması için uğ- Taşmıyacağı hususunda söz ver- diği ileri sürüldüğüne göre mü- lâkatta neler görüşülmüştür. Vaziyetin inkişafı büyük ehem miyetle takib ediliyor. Berlin, 14 (Radyo) — Gaze- teler, Hitler - Şuşnig — mülâkatı hakkında hiç bir mütaleada bulanmamaktadırlar. Paris, 14 (Radyo) — Htler- Şuşnig mülâkatı orla Avrupayı şaşırtmıştır, her tarafta bir te- lâş hüküm sürüyor. Berlin, 14 (Radyo) — Hitler- Şuşnig mülâkatı, gayet gizli tutulmaktadır. Söylendiğine göre — Hitler, Avusturya kabinesinde Naziler- den de nazır. alınmasını — iste- miştir. Paris, 14 (Radyo) — Pragdan haber veriliyor: Çekoslovakya başvekili Milan Hodza, bugün telefonla Alman- yada bulunan Avusturya baş- vekili doktor Şuşnigi bulmuş ve uzun müddet konuşmuştur. Viyana, 14 (Radyo) — Baş- vekil Doktor Şuşnig, bu akşam Almanyadan dönmüş ve Hari- ciye Nazırı Şmyit hazır olduğu halde Cumhurreisi B. Miklâs tarafından kabul - edilerek, B. Hitlerle olan mülâkat etrafındâ uzun izahat vermiştir. Londra, 14 (Radyo) — Bütün İngiliz gazeteleri, Hitler-Şuşnig mülâkatından ehemmiyetle bah- setmekte ve muhtelif mütalealar dermeyan eylemektedirler. Hitler; nazilerin de kabinede vazife almaları hususundaki tek- lifinde vrar etmiş ve buteklin (Crey ilân ederek fab- kabulü halinde bu ayın 28 in- de irad edeceği si nutkunda Avusturyanın istiklâlini resmen tanıdığı hakkında söz söyle- eği vadeylemiştir. Balkan antantı konseyi ayın 25 inde toplanıyor Büyük Ş:f, bu ayın 24 ünde Ankaraya avdet edeceklerdir Atina, 14 (ALA) — Ajansı bildiriyor: B. Metaksasın Balkan Antantı konseyi reisliğini uhdesine aldı. ğfını bildiren telgrafa verdiği cevapta B. Tataresko ezcümle diyor ki: *Müşterek sulh hedeline doğru Balkan Antantının yeni başa- Atina rılar elde etmesi ümidini veren | yüksek devlet adamı meziyetle- rinizi tebarüz ettirmek isterim, Yüksek idareniz altında Balkan Antantının enternasyonal - plân daki vaziyetini muhafaza ede- ceğinden ve takviye eyl yece- Cumhuriyetçiler mukabil ğinden eminim. Balkan Antantı hedefinin tam başarılması husu- sunda sadık işbirliğine emin olmanızı rica ederim.. İstanbul, 14 (Hususi) — Bak- kan antantı Hariciye Nazırları | konseyi ayın yirmi beşine tehir edilmiştir. Bunun sebebi, Ro- manya kabinesinin değişmesidir. Konseyde, Romanyayı yeni kabinede Hariciye Nazırı olan eski Başvekil M. — Tataresko temsil edecektir. İstanbul, 14 (Hususi) — Şeh: | rimizde istirahat etmekte bulu- | nan Büyük Şef, ayın 24 ünde Ankarayı teşrif edeceklerdir. taarruzda bulundular Salamanka, 14 (Radyo) — E!hamra cephesinde muharebeler başlamıştır. Cumburiyetçiler, kaybetmiş oldukları mevzileri istirdi için mukabil tearruza geçmişlerse de püskürtülmüşleri rada düşmandan otomatik esleha ile yirmi esir alın e Paris, 14 (Radyo) — İhtilâlcilerin, son harbde Cumhuriyetçi- lerden aldık arı esirle, sında bulunan yüz yirmi subay, muha- lemedenı geçirilmis ve idama mahküm edilerek kurşuna dizilmiştir. '-E_Ihamra İdaresinde Milli Kütüphane SİNEMASI Kurban bayramı şerefine büyük program 1- Uç Ahbab Çavuşlar Türkçe sözlü büyük komedi 2 - İstanbul Senfonisi Tarihi İstanbul Türkçe sözlü Fox Jurnalda. MISIR K RALININ evlenme merasimi Ve dğer mühim haberler Seanslar: Bugün; 1 30 — 6 — 8,30 raşın kurtuluşu İstanbul, 14 (Hususi) — Mas raşın - kurtuluşunun - yıldönümü merasimle kultulanmış, gece de bir balo verilmiştir. Şehirler arası tele- fon ücretleri ucuz. lıyacak İstanbul, 14 (Hususi) — Ha zirandan itibaren şehirler arası telefon ücretleri ucuzlatılacaktır. Bir katil Tevkifhaneden kaçtı İstanbul, 14 (Hususi) — Üs küdar tevkifhanesinde bulunan katillerden İhsan firara muval- fak olmuştur. Zabıta, katili ta- kib etmektedir. Manş denizinde Görülmemiş fırtınalar| artık biz de ümidi Londra, 14 (Radyo) — Manş denizinde görülmemiş bir fırtına hüküm sürmektedir. Vapurlar, limanlara iltica ediyorlar. Dungerk, 14 (Radyo) — Elli senedenberi görülmemiş bir fır- tına mendireği yıkmıştır. Üç vapur demirlerini koparmıştır. Vapurlar, limana yanaşamamak- tadırlar. Bir çok sayfiye bina- ları yıkılmıştır. Fransız amelesi rikaları zaptetti Paris, 14 (Radyo) — Bazı fabrikalârda çalışan amele, grev ilân etmiş ve fabrikaları işgal eylemiştir. Patronlar sendikası genel sek- reteri, gazetelere beyanatta bur lunmuş ve bu gibi hallere hü- kümetin ne zamana kadar se- yirci - kalacağını anlamadığını, bu vaziyetten mühim hâdiseler hüsüle gelebileceğini ve çünkü, fabrikaları işgal eden amele arasında, bir çok yabancıların mevcud — bulunduğunu — söyle- miştir. Hatayda UA n ÜDO tazyik siyaseti Sabile 3 45 günde Londradan İzmire! Meçhul tahtelbahir Bayrak — lı vapurunu da takib etmiş , İngiliz sinema yıldızları, bu gemi ile Tay- miste mehtab âlemlerine çıkarlarmış.. Başı Tinci sahifede -d Honda yük koydular. Tehlike olma. dıiğını anladılar da ondan — eoara sigorta - ettiler. Kaptandan, 45 günlük yolcu- irdiği — maceraları — Evvelâ Londradan ayrılışı anlatayım. Diyerek söze başladı ve şöyle devam etti: — Daha Manş denizinde idik ki, müdhiş bir fırtına peşi- mizden yetişti. Ufacık gemimiz, 10:15 metrelik dalgalar ara- sında oyuncak vaziyetine düş- müştü. Altı gün, altı gece dinmiyen bir fırtı Hiç mizin — gözüne uyku girmiyordu. Arkamızda bir ba- lıkçı gemisinin korkunç dalgalar arasında kaybolduğunu görünce, kesmiştik. Şiddetli rüzgâr telsizi koparmış, elektrikleri bozmuştu. Karan- lıkta, hemen hemen semti meç- hule doğru ilerliyorduk. Hava bir az sükünet bulunca bir limana ilticaya karar ver- dik; Liybona sığındık.. İlk fırsatta tekrar yola ko- yulduk. Bu defa da müdhiş bir sis ve onu takib eden fırtına ile karşılaştık.. Sonrası malüm; rüzgâr bizi karaya oturttu, ol- dukça büyük bir - tehlike atlat- tık. Tersanede 37 kademlik bir saç yenilendi, ihtiyat uskuru taktık.. Bütün bu işler yoluna girinceye kadar da hayli zaman Gene güzel bir havada yola koyulduk.. Artık seyahatimizi en tatlı zamanlarını g mizi sanıyorduk. Filvaki muhalefeti bakımından tahmini- mizde yanılmamıştık; fakat İs- panya vaziyetini unutmakla hata etmiştik.. Cebelüttarıkı geçib de Akde- nizde ilerlemeğe başlayınca, teh- likeyi hatırladık.. Bir gün, ikinci kaptanla bir- likle güvertede idik. İleriden bir tahtelbahir fırladı ve üzerimize hâlâ devam ediyor Alevi dedikleri, Eti Türkleridir. Şeyh Abdül- hamid İstanbula geldi, Ankaraya gidiyor İstanbul, 14 (Hususi) — Hataydaki Eti Türklerine, — yanlış olarak Alevi denildiğini, bugün şehrimize gelen reis Şeyh Abdük hamid beyan eyle: Şeyh Abdülbamid, yarın Ankaraya hareket edecektir. Gaze- tecilere verdiği beyanatta: — Eti Türklerinin, anavatana bağlılığını teyid için geldim. Hatayın hakiki i: iklâline kavuşmasını, büyük sabırsızlıkla bekli- yoruz. Hataylı Türklerin, mukaddes gaye uğrunda — birleşmeleri temin edilmiştir. Fronsız Parlâmentosunda iki yüz saylavdan mürekkep olan Türk - Fransız dostluk grubanun yüksek tezahüratına râğmen Ha tayda tazyik gevşememiştir., Demiştir. Ç'n-Japon harbinden son- raRus-Japon meselesi mi? Rusya, Vilâdivostoka sekiz yüz bin kişilik —— bir kuvvet sevketti Londra, 14 (Radyo) — Sovyet Rusya, Vilâdivostok ve Sibir- Yanın bir çok yerlerine asker ve mühimmat sevketmekte devam ediyor, Alâkadarlar, son günlerde Vilâdivostoka sekiz yüz bin Rus askeri gönderildiğini iddia ediyorlar. Diğer bazı rivayetlere göre, Japonya da, mukabil tedbirler almış ve hududlara bir milyon asker yığmıştır. Bu rivayetlere bakılırsa, Çj_ıı-_lıpo;. muharebesi Mayısa kadar sona erdirilecek ve müteakı: ben bir Rus: Japon meselesi ortaya çıkacaktır. doğru gelmeğe başladı. Biz durmağı daha 'tehlikeli buldu- ğumuzdan sürati artırarak kaç: — mağı tercih ettik.. Ş Gemimiz 14 mil yapıyordu.. - Bu kovalamaca bir müddet de- — vam etti. Önümüzde bir İngiliz * — şilebi gidiyordu, süratimizin faz- J lalığından istifade ederek bu gemiyi geçtik.. Meçhul denizaltı, bu defa bi- - zim peşimizi bırakmış, şilebin üzerine çevrilmişti., Biz ayni süratle yolumuza devam eder« ken, dürbinlerimizle tahtelbar İ | | İ | hri seyrediyorduk. İngiliz şiler — bir gürültü oldu ve ge- minin bordasında siyah bir du- - | manla birlikte su sütunu —yüks * seldi.. İşte gazetelerin - yazdık» ları İngiliz şilebinin batışına biz böylece şahid olduk.. Seyahatimizin bundan sonraki * — kısımı, hemen hemen tehlikesiz geçti; ufak, tefek fırtınalar at : lattık ve nihayet Karaburuna geldik. Maksadımız gemiyi ora- — da boyayıb, temiz bir. halde İzmire getirmekti. Fakat yağmur — || ve fırtınadan bu da kabil ola» madı.. v — Sonu 8 inci sahifede — ' Şehir işlerinin münakaşası — Başı 1 inci sahifede — — matını, yukarı mahallâtın metruk »— bir halde kalmasına badi olmuş va tebirli azap çekmiştir. yokan O maballüt, işte iki istasyon arası muvasala yolları, y amele mahalleleri, Bası S yolu, Yalılar yolu. —Uzağa gitmiye. Himş Ankarapalas önül, Bakımsız eski parklar; me bileyim, daha bir çok yerler ve işler ki hergün kar. pımızda şehrin ve şehirlinin würab timsali gibi durmakta —ve bir azcık bakım dilenmektedir. 3 ve sarfoluman emeğe; enerjiye, çehire — Tinin çektiği 1stırabata mukabil alı» nan randıman esae derdlere deva — teşkil etmekten uzak kalmıştır. Belediyemiz, bütün işleri görür ken açıkça, hiç bir teakide, hatta tetkike uğramadan istediği gibi ser- besiçe çalışmıştır. Ve bu samimt tetkik ve müne kaşalara uğramamasıdır ki beldemi: zin bu hale girmesine sebeb olmuş. . tur. Eğer belediyoyi cidden savib ve . — belediyenin candan ve #amimiyotle * muvaf fakıyetini istiyor ve bekliyor. sanız, ciddi ve bitaraf münakaşaları | kabal etmek, şehirlinin derdlerini , dinlemek ve baklı — olanları is'af et. mekliğin belediyenin vazilesi oldu. gunu saylemeği bir borç bilmelisiniz. Bir az da dinlemeğe ve hakikatleri görmeğe alışmamız lâzımdır. Uzan eeaelerdenberi — hiç — bir fikir mübadele ve münakaşasını ar- — zu elmiyen bir belediyemiz vardı. — Bugöne kadar kendi yolunda, kendi istediği gibi çalıştı, çabaladı.. Yapı- lan işlerin blânçonu da meydanda. — Bırakınız; bundan — sonra da bir ae tetkik ve münakaşa ile yoralsun, — çalıştaa.. Emin alumuz ki neticesi — daha müsmir ve — şehre, gekirliye — daba faydalı olacaktır. k 3 — Yeni bir zihniyetle mücadele - meselesine gelince; bakikaten muhte: rem muhatabırma dediği gibi yeni bir zihviyet hastalığı ile mücadele — Tâzımdır. Bu — hastalık - da, tenkide gelememezlik, bakikati görmek istes — memesliktir ve “yalmız, biz — biliri ve görürüz,, zihniyetini ortadan kalı — dırmaktır. — Münakaşaya, — hakikatin — nmesine tahammül o —— hizmet etmiş itibarile tebrike şayan — olu: zannındayım. |