15 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Uzaâk Şarkın bugünkü kahramanı: Japonya! Hem güreş, Hem oyun! Yani zevkle mücadele ve spor unsuru bir Japon sefiri güreşiyor Kendi kabuklarının içine gö- mülmüş oldukları halde, asır- lardanberi dünyaya gözleri ka- palı olarak yaşıyan — Japonları “ bu derin uykularından uyandı — ran ilk hâdise, ecnebi harb ge- — milerinden bazılarının Japon li- manlarını tehdid etmiş olma- sıdır. İlk defa bu tehdid hâdisesine aldırış etmiyen ve tekrar kabu- ğunun içae çekilen Japon mil- leti, tevali edan ecaebi tezahü- ratı karşısında artık uyumamağa azmetmiş bir halde ikinci defa uyandı. İşte bu uyanıştır ki Ja- — pon rönesansının hakiki teme- — lini kurdu. Bir taraftan küçük — “tezgâhlarla sanayi hayatına gi riliyor; diger taraftan da Av- rupa ve Amerika merkezlerine talebe seferberliği - yapılıyordu. Bu talebe seferberliğinde J1 ponyanın kazancı diğer — millet- lerden çok üstün — olmuştur. — Amerika ve Avrupada tahsilini — btiren Jıpon genci hem bilgi, — teknik ve modern görüş hamu- leyle vatanina dönüyor; hem de * öz Japon karakterini tamamen muhafaza etmiş bir surette milli — elbiseleri, âdetleri ve ahlâkları içinde iş başına geçiyordu. Sulhseverler kongresi arada! Japon kalkınmasının tarihi (50) yılın içindedir. (50) yılda endüstri savaşını başaran — Ja- ponya, bu müddetin hitamında hatta hitamından önce kend:sine evelce kafa tutan Ruslara, Ame- rikalılara, İngiliz ve Fransızlara nasıl cebhe aldığını yakın ta- rihten hepimiz anlıyabiliriz. Genç Japonya; Avrupa tek- niğini benimseyememiş, gömülü olduğu kendi kabağunun için- den bir türlü çıkmağa muvafiak olamamış, yenilik hareketlerine arka çevirmiş ve dudak bük: müş olan bedbaht Çinin yanın- da ne büyük bir ders nümune: si, ve ne destani bir enerjinin tam manasile timsalidir! Çin, büyük devietler tarafın- dan paramparça edilirken, Ja- ponya, değil onları yanlarına yaklaştırmak, kendisine yan dahi baktırmıyordu. Bugünkü - Çin hailesinde Japonyanın büyük devletlere karşı söylediği şu cümlesi kulaklarımızda daima çınlamalıdır: — Hep #z değil! Biraz da ben! Yukarıdaki resmimiz Pariste Japon-Fransız kulübünde verilen bir eğlenceyi gösteriyor. Resim- de milli Japon güreşine çıkan Japon sefiri B. Sugimusadır. Bu oyun, hem bir nevi mücadele, hem de spor unsuru olarak kullanılır. İki bin yıldanberi Japon an'anesinde çok yer tu- tan bu oyun son yıllarda daha çok rağbet görmüş ve ufaktefek ıslahat da geçirm ştir. Resimde görüldüğü üzere güreşin kendine mahsus bir elbisesi vardır. Ayak- lar ve baş çıplak olacaktır. Belde kuşak ve boyundaki at- kile ortaya gelen güreşçiler ilk nazarda p bir manzara ar- zetmektedirler. Avrupalılaşan Japonların oyun: larına karşı — gösterdikleri bu an'aneperestlikte bir az tezad bulmuyor musünuz? Londrada toplandı Japon mallarına karşı boykotaj ilân edilmesini istediler Londra, 14 (Radyo) — B:,-- nelmilel Sulh fseverler cemiyeti, geçen cumartesi günü burada büyük bir kongre akdetmiştir. Kongreye, yirmi dokuz memle- — ketten gelmiş sekiz yüz aza işti- — rak eylemiştir, bir çok hatipler, uzun nataklar irad etmişler ve Japonyaya karşı iktısadi bir harb açılarak Japon mallarına her yerde boykotaj ilân edilmesini istemişlerdir. Cemiyet reisi Lord Sesil, Lon- drada bulunmadığından, kon- greye saylavlardan B. Nael Be- — ker riyaset etmiştir. Londra, 14 (A.A.) — Çine — yârdım etmek ve Japonyaya — boykotaj yapmak için burada “toplanan dünya konferansı dün — akşam mesaisini bitirmiş ve — Sülhu tehlikeye koyan Japon — teca fi takbih eden bir karar güretini ittifakla kabal nişlerdir. aferansın müteaddid ko- umumi içtimada tas- ) edilen a şağıtdaki kararları almıştır: 1 — Milli kanuular çerçevesi dahilinde sendikalar tarafından boykotaj yapılması, 2 — Her memlekette boy- kotaj teşkilâtını tetkik etmek ve boykotajı rasyonel bir suret- te tatbik eylemek üzere daimi birer komisyon teşkil olunması, 3 — Japonyaya her türlü kredi açılmasına nihayet verib- mesi ve Çne kredi verilmeğe başlanması, 4 — Hükümetin müzahareti- ni elde etmek üzere parlâmen- toların harekete geçirlmesi, $ — Kooperatif şirketler ta- rafından boykotaj yapılması, 6 — Japonyaya — gidecek petrola ambargo konması, 7 — Şahsi boykotajn bi hassa ipek çorap vesaire gibi bir çok Japon mamulâtı kulla- nan kadınlar arasında genişle- tilmesi için dünya propaganda faaliyetine yardım etmek üzere Çin tarafından bir malümat bü- rosu tesis olunması, —. ANADOLU İngiliz kabinesinde değişiklik mi? 1S Şabat İHabeşistanda mühim kar- B.Eden yakında An- gaşalıklar başgösterdi İsyan hareketini bastırmak için Adis.Aba. dan İtalyan kuvvetleri gönderildi karaya geliyor İngiltere Hariciye Nazırı, sabır sayesinde dünyada elde edilmiyecek bir şey yoktur, diyor — Baştarafı T incide — zârüret olduğu noktasında ısrar etmiştir. B. Eden, daimi mahiyette ol- mıyacak seri neticeler elde et- mek için hiç bir prensibin feda edilmemesi lâzimgelmekte oldu- ğunu beyan etmiş ve söyle de- miştir: — Müsavat şartları dahilinde herkese dostluğumuzu — arzedi- yoruz. Hatib, Milletler cemiyetine olan imanını teyiden beyan ederek, ideallerimizi asla terketmeme- miz asıldır, demiştir. Hatib — İngiliz gençliğinden hürriyet idealine sadık kalmasını istemiş ve demokrat devletlerle totalitaire devletler arasındaki farklara rağmen bu devletler arasındaki dostluğun imkân da- resine girebileceğini ilâve et miştir, B. Eden dünyada sabır saye- sinde elde edilmiyecek hiç bir şey olmadığını söylemiş ve de- miştir ki: — Ahval ve şerait mütema- diyen değişmektedir. Ve zuhur edecek fırsatlardan istifade et- mek muvaflık olur. Londra, 13 (A.A.) — Havas Ajansı muhabirinden: Parlâmento mehafili M. Ede- nin Birminghamda irad etmiş olduğu nutku harici siyasete hâxim olması lâzımgelen ahlâki prensiplere olan merbutiyeti ve daimi bir kıymeti haiz olması imkânı olmuyam- âçil -neticeleri teddetmesi itibarile son derece mühim addetmektedirler. Zira bu nutuk M. Edenin ef kârı umumiyenin ekseriyeti nez- dindeki vaziyetini tasrih edecek olup yetişmekte olan neslin memleketin idaresini eline ak mak zamanı — hulül edince M. Edenin hükümet reisi olacağına dair genç muhafazakârlar tara- fından ileri sürülmekte — olan mütaleayı muh k göstermektedir. İstanbul, 14 (Hususi) — Ya- kında, Avrupa merkezlerini zi- yaret edecek olan İngiltere Ha- riciye Nazrı M. Eden n, Anka: raya da geleceği söyleniyor. Londra, 14 (Radyo) — Baş- vekil Çemberlayn ile M. Eden & da çıkan ihtilâf yüzünden kabinede değişiklikler olacağı, Sir Samuel Hoarın tekrar Ha riciye Nezaretine, M. Edenin Dahiliye Nezaretine, Lord Lif- tonun Milii Müdafaa Nezaretine ve Lord Çurçilin de Hava Ne- zarctine getirilecekleri — söyle- niyor. Londra, 14 (A.A) — Bütün gazeteler geçen hafta sonunda dolaşmağa başlıyan ve Çem: berlayn ile Eden arasında ez- cümle İngiliz-İtalya görüşmele- rinin yeniden başlaması ve iki memleket arasında muhtemel bir. anlaşmanın esas - şartları üzerinde ihtilâf çıkmış olduğunu bildiren şayiaları ehemmiyetle mevzuu bahsetmektedir. Gazeteler bu fikir ihtilâfların- dan bahsederken - biribirinden çok ayrı düşünceler ileri sür- mektedir. -Bir taraftan muhafa: zakâr partiye mensub gazeteler aa ——— | Umum! içtimada bir çok nu- tuklar Söylenmiş ve tezahürata lagıliz lğ_llkınıı büyük ekseriye- tinin —Sürpriz ile — karşıladığı enterNâSyOnal marşı ile nihayet - verilmiştir. sol cenah gazeteleri ile birlikte bu şayiaların kat'iyen doğru olmadığın ve bu şayialara şaşılmak - lâzımgeldiği bildir- mektedir. Diğer taraftan Daily Mail gibi müfrit muhafazakâr gazeteler ise bu haberin kât'iyen doğru olduğunu bildiren yeni makale- ler yazmaktadır. Daily Tel, Post diyor *B. Eden söz söylediği zaman şurası bilinmelidir ki yalnız ken- di namına değil fakat başvekil namın da söz söyler.Siyasi mes- eleler üzerinde ikisi arasında derin anlaşmazlıklar çıktığı hak- kindaki şayiaları bugün yalanlıya- bilmekle büyük bir memnuniyet duymaktayız. B. Çemberlayn ve B. Eden son zamanlarda vukua gelen hiç bir hâdisenin haleldar etmediği sıkı ve itimatlı bir — işbirliği halinde beraber çalışmaktadır., Nevs Chronicle bu - şayiaları mevzuu bahsettikten sonra di- yor ki: * Çok yüksek bir makam- dan aldığımız malümata göre bütün bu şayiaları bugün yalan- hyabilmek vaziyetinde bulunu- yoruz., Daily Herald diyor ki: *M. Edenin aleyhindeki bu hücumlar nazarı diıkıti celbe- decek bir surette İtalyan gaze- telerinin manevraları ile muta- bakat halinde kendisini göster- miş ve öylece ilerlemekte bu- lunmuştur. Muhakkak ki bugün *gönüllülerin geri çekilmesi me- selesi etrafındaki müzakerelerin heyeti umumiyesini bozmağa, da bu müzakerelerden And Morning bul olunabilecek mahiyette ne- ticeler çıkarmağa matuf bir ma- nevra karşısında bulunuyoruz. M. Çemberlayn ufak bir söz ile bu manevraları tamamile akim bırakabilir. Başvekilden ricamız bu sözü fenalık büyü: meden evel söylemesidir.., Fakat diğer — taralitan Daily e evelce bildirdiği bu şayia'ar üzerinde ısrar etmekte ve kabinede değişikliklerin ne tarzda yapılacağı hakkında taf- silât dahi vermektedir. Cumartesi güakü yazısında B. Edenin yakında kabineden çe- kileceğini bildiren Daily Mailin siyasi muharriri bugünkü — yazı- sında diyor ki: “Bu değişmenin ne tarzda vukua geleceğine dair bugün tafsilât verebilecek vaziyetteyim. Sivil tayyarecilik üzerinde tet- kikat icra eden komisyon bu- günlerde raporunu neşreyliye- cektir. Bu raporda ezcümle sivil tay- yareciliğin Hava Nezaretinden ayrılarak ayrı bir Nezaret ha- linde idâre oludması tavsiye aidlmektedir. Kabinede Nazırlar arasında — değişiklikler bunun üzerine yapılacaktır. Bu arada halen Hava Naziri olan - Svin- sonnun Harbiye Nezaretine, Har- biye Nazırı B. Hore Belisha Hava Nezaretine, B. Vinston Churchilin muhtemel — olarak Harbiye — Nezaretine — getirile- cektir. Uzun yamandanberi harict si- yaset üzerinde Nazırisı sında mevcut bulunan fkir ayrılıkları geçen * hafta zarfında en son haddine vard ktan sonra — kabi- binede değişiklikler yapılması bugün çok kat'i bir ihtimal da- | itesine girmiştir. - Adis-Ababa Rumen kabinesi Kralın riyasetinde toplanarak mühim kararlar verdi Bükreş, 13 (A.A.) — Rador Ajansı bildiriyor: Dün gece Kral Karolun riya: setinde toplanan Nazırlar mec- lisi aşağıdaki kararları almıştır: 1 — Teşkil olunacak bir ko- mite yeni bir kanunuesasi pro- jesi hazırlıyacaktır. 2 — Jdari teşkilât için ye- ni bir kanun projesi hazırla: nacaktır. 3 — Bütün devlet memurla- rının ve mahalli idareler bele- diye memurlarının siyasi mahi- yette her hangi bir harekete ve tezahüre iştiraki memnudur. 4 — Patrik, Sensinod meclisi ile itilâf halinde dindarlazın kanuni surette ettikleri yeminler hariç bütün diğer yeminlerini ibra edecektir. Bundan böyle siyasi mahiyet- teki bir yemini kabul edecek olan papazlar cezalandırılacaktır. “5 — Üniversitenin - muhtari- yeti mülgadır. 6 — Matbuat rejiminde lü- zumsuz veya zararlı neşriyat yaptırılmıyacak ve gazetelerin varidatı kontrol edilecektir. 7 — Memurin kanunile hâkim- lerin azledilmezlik hukuku mu- vakkat bir zaman için kaldırıl: miştır. Patrik kabinesi Değişmiyecek, baş- vekilin yahudiler hakkındaki emri Bükreş, 14 (Radyo) — Yeni başvekil Patrik Mıron, yahudi- lerden Pumen olmak istiyenle- rin, katiyen kabul edilmemele- rini, bütün eyaletlere tamimen bildirmiştir. Bükreş, 14 (Radyo) — Patrik (Miron Kristea ) kabinesinin is- tifa edeceği hakkındaki haber- ler, Pragdan çıkmıştır.Hükümet bu gibi haberleri resmen tekzib eylemiştir. Stalinin beyanatı Rüuüsya, kuvvetli bir ordu bulundurmağa mecburdur Moskova, 14 (Radyo) — M. Stalin, aylardan sonra bir söy- lev vermiştir. Bu söylevde M. Stalin ezcümle demiştir ki: — Rusyada rejim, ne değiş- miştir, ne de değişecektir. Bur- juva Mmeselesi, artık Rusyada yoktur. Bu, tamamen halledil: mişt r. Hallolunm:yan bir mesele varsı, Sosyalizm'e Ploretaryanın zıddiyetidir. Fakat bu iş, Rus- yasız halledlemez. * Dünyanın neresinde olursa olsun, Sosya- lizmle Pioretaryanın birleşmesi şarttır. Maalesef görülüyor ki, bu birlik, henüz busule gelmiş değildir. Bu itibarla Rusyanın, çok kuvvetli bir ordu bulundur- ması İâzımdır. w x L istasyonu Aden, 14 (Radyo) — Habe- şistanda Üüç eyalette mühim kargaşalıklar çıktığı ve bu isyan hareketlerini — bastırmak — için Adis-Ababadan mühim İtalyan kuvvetleri - sevkedildiği haber alınmıştır. Bu haber, İtalyada — derin akisler yapmıştır. Söylendiğine göre, Habeşis- tanın bir çok yerlerinde için için bir isyan alevi yanmakta ve her zaman tesirini göster- mektedir. ü Fransız Nazırları —— Ayrı ayrı söylevler verdiler. Paris, 14 ( Radyo ) — Dün pazar o mak münasebetile Fran- sız Nazırları, muhtelif yerlerde söylevler vermişlerdir. Ezcümle Devlet Nazırı B. Kroşar, Lilde bir söylev vermiş ve şunları söylemiştir: — Bir gün Fransa tehlike ile karşılaşırsa şimdiye kadar olduğu gıbi o zaman da Fran- sız. milletinin. halde düşmana karşı koyacar gından emin bulunuyoruz. Bunun aksini düşünenler, Fransız ol- mıyanlardır. Dahiliye — Nazırı B. - Alber Saro da, Paris emniyet memur. larına htaben verdiği söylevde hulâsaten demiştir ki: » — Dünyayı altüst etmek ve beynelmilel ihtilâflar çıkarmak istiyen kara kuvvetler, muhtelif memleketlerin dahili vaziyet. lerini karıştırmağa - çılış'yorlar. Fransada bu gibi emellere âlet olacak kimse yoktur. Sabık Başvekillerden B. Flan. den de bir söylev vermiş, düne kavuran iktısadi buh: i için, evvelâ dev- n — silâhlanması lâzımgel- diğini beyan eylemiştir. B. Flanden, komünistlerden bahsetmiş ve şiddetli bir lisan kullanarak, bunların, Fransayı dahili bir harbe sürülemek eme- Ende olduklarını söylemiştir. Sivastopolda Batırtlan Rus tahtelbahiri Bükreş, 14 (Radyo) — Ode- sadan haber veriliyor: Bir kaç gün evel Sivastopol limanında Batan Marksişt adın- daki Rus tahtelbahri, bir sui- kasda kurban olmuştur. Tahtelbahirin 24 kişiden mü- rekkep mürettebatı, tamamen boğulmuştur. Hükümet, suikastçıları ara- makla meşguldür. Asılsız bir haber Ankara, 14 (ALA.)— Bazı ec- nebi matbuatında Türkiye, İran Irak arasında İstanbulda —anti komintern — mücadele için bir müzakere cereyan etmekte oldu- gu hakkında bir haber intişar etmiştir. Bu haberin asıl ve esastan tamamen ari olduğunu beyana Anadolu Ajansı mezundur. vakvücüd — hir —