24 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Çintayyareleri,Formozeada İsını bombardıman ettiler Bombardıman neticesinde bir çok cesim binalar Japon askeri tesisatı tahrip edildi Şanghay, 23 (Radyo)— Japon orduları, bugün Kuaj kalesini zabtetmişler ve hayli ilerlemiş- lerdir. Hankeu, 22 (AA.) — Çin Ajansı 21/2/938 tarihile bildi- riyor: Tsinpunun conub bölgesin- deki Çin ktaatı şiddetli muka» bil taarruzları sayesinde geçen halta terkettikleri Humay nehrinin şımal koyısına tekrar varmiş- lardır.. Nehrin şimal sahline gçıkarılan 10,000 Japon askerin- den üç bini ölmüş ve geri kalanı cenuba doğru çekilmiş- tir. Binden fazla Japon askeri Huayuanı — terketmiştir. Şimdi Japoalar hücumlarını batı cihe- tnde — Hopei — istikemetinde şiddetlendiriyorlar. Ha:cn Ho- peinin 60 mil doğusundaki Tasusiende —mühim bir muha- rebe vukubulmaktadır. Tasining Covsien ve Lianghsiatiendeki Japon kuvvetleri müh'm mik- tarda takviye almış'ardır. Bütün bu noktalarda ve Sinhsiang ile Pınghan civarlarında muharebe şiddetle devam etmektedir. Şanghay, 23 (Radyo) — Ja pon askerf makamların tebliğine mereran, Japon ordularında|bazı kumandanların Tokyoya çağırıl- ması ve başkumandanın değiş- tirilmesi muhasamata nihayet Vermek manasına alınmamalıdır. Bu —makamlar, —muhasematın şimdi ikinci safhaya girmiş bür lunduğunu beyan etmişlerdir. Hankov, 23 (Radyo) — Çin tayyareleri bugün Formoje ada- sını bombardıman etmişlerdir. Çin - tayyarelerinin — attkları bombalar neticesinde bir çok cesim binalar ve askeri tesisat harap olmuştur. —— Belediyeler Şahıslara küçük ikra- zaltta bulunabile. cekler İstanbul, 23 (Hususi) — Yeni belediyeler kanunu mucibince belediyeler; eşhasa, yirmi beş kuruştan yirmi beş liraya kadar ikrazatta bulunabilecek'erdir. Kavga esnasında Araya giren ekseriya gârültüvı gidgr İstanbul, 23 (Hususi) — Dün gece; Mercanda Arf ismindeki sab kalı, Rıfkı adında birisile kavga ederkena araya giren Ha- san adında bir şahıs, Ar fin kurşunun hedef olarak öldü, Katil, zabıtaca derhal yaka- landı. Dörtler misakı Von Ribbentrob İn. giliz ricaline tek. Lflerde bulunacak Londra, 28 (Radyo) — (Deyli Meyl) gazetesine göre; Alman- ya Hariciye Nazırı ( Von Rib- bentrob), Londraya gider git mez dörtler msakı için İngiliz ricaline — bazı tekliflerde bulu- nacaktır. z Mısır Kralı mayısta mem- leketimizi ziyaret edecek Hariciye Vekilimiz de, Martta Mısıra derek Mısır ricalile konuşacaktır.. İstanbul, 23 (Hususi) — Hariciye Vekilimiz B. Tevfk Rüştü Aras, Martta Mısıra giderek Msır ricalile konuşacaktır. Mısir Kraliı Birinci Faruk ta mayısın ortasında Atatürkün misafiri olarak memleketimizi ziyaret edecek ve Yalovada otu- racaktır. Fransa, Milli müdafaa işle- rine ehemmiyet veriyor Hava, Deniz ve Harbiye Nezaretlerine kredi açacaık müstakil bir kasa kuruluyor. Paris, 23 (Radyo) — Kabinenin dünkü içtimaında, Millt Müda- faa işleri için müstakil bir kasa tesisi kararlaştırılmıştır. Bu ka: sı; Millik Müdafaa ile alâkadar; Hava, Desiz ve Harbiya Neza- yi Franko donanması, Valân- n reisi, Harbiye Nazırı M. Kabine, bıı kasaya dair olan projeyi parlâmentoya sevkeyle- miştir. Fransa, Mılli Midafaa işleri büyik ehemmiyet veriyor, 'siyayı bombardıman etti Limanda bulunan (Brado) adındaki Fransız| bir suale cevap veren Hariciye vapuruna da bir mermi düştü.. Paris, 23 (Radyo)—İhlilâlcilerin; Kanarya, Almirante Çervera D'yale-Ares torpidoları, bagin Valânsiya limanını bombardıman etmişlerdir. Portakal almak üzere limana gelmiş olan Brade adındaki Fransız vapuruna da bir mermi düşmüş ve cüzi hasarat yapımıştır. i Karyo mıntakası vzleri ele geçirmek 23 (Radyo) — Bugün iki taraf arasında başlıca faa- olmuştur. Asiler, kaybettikleri için çalışmışlarsa da piskürtül- Madridin, cenvbu garbis'inde Cumhuriyetçiler yeni zaptettikleri mevrileri tahkim etmişlerdir. Atatürk, bugün Ankaraya hareket İstanbul, 23 (H svsi) — Bü- yük Şef, yarın A karaya hare- ket edeceklerdir. Selânik, 23 (Radyo) — Yu- goslavya Baş ve Diış Bakanı Milan Stovadinoviç Romanya Hariciye Nizaret Müsteşarı M. Petrosko ve refakatlerindeki kâ: tiplerle eksperler, bugün Bel- grattan buraya muvasalat etmiş- lerdir. Balkan konseyi reisi General Metaksas ta burada — bulün- maktadır. Üç devlet nazırları bugün hu sust tronle İstanbula hareket edi. yolar. Nazırlar, hudutlarda bir Türk heyeti le Yunanistan, Yugos- lavya ve Romenyanın Ankara telfir - tarafından karşılanacak- lardır. İstanbul, 23 (Hususi muhabi- rimizden) — Balkan konseyi toplantısı münasebetile Belgrad büyük elçimiz B. Ali Haydar Aktay ile - birlikte Yugoslavya Hariciye Nezareti — gi daire umum — müdürü, mütcaddit şef- leri, Avala Âjansı umum mü- dürü ve Yugoslav - gazeteleri mümessilleri AYA gelmiş- lerdir. ediyorlar İstanbul, 23 (ALA.) — Bal: kan antantı daimi koaseyinin Ankaradaki top'antısı münase- betiyle bu sabah Belgraddan şehr.mze gelen Belgrad elçi- miz B. Ali Haydar ile birlikte Hariciye Nezareti e vmum müdürü B. Smlian'ç ayni nezaret balkan şübes şefi B. Ristiç, Hariciye şube şeflerinden B. Gavrilomiç, Avala Ajınsı umum müdürü B. Yovanoviç, Vreme gazetesi muharriri Svitovski de şehri- m'ze gelmişler ve — Perapalas oteline inm şlerd'r. İstanbul, 23 (Hususi) — Bak- kan konseyi münasebetile şeh: rimizde beklenen — mısafir Ne rizler hazırlanmaktadır. olunur. riyeti Izmir Palastan: Mardi gira karnavalları münasebetile salonlarımızda 26 şubat 1938 cumartesi günü akşamı sabaha kadar Maskeli ve Kostümlü bir balo verilecektir. Zengin kotiyon ve sürp" Masaların Siyah elbise ve maske giymek mecbu- Mareşal Voroşilof Rus ordusuna ihanet edenler için ne dedi? Moskova, 23 (Radyo)—Kızıl- Vel| ordunun 20inci yıldönümü mü- nasebetile — Moskovanın Milli tiyatrosunda dün bir tören o muş ve Mareşal Voroşilof bir söylev vermiştir. Mareşal Voroşilol, bu söyle- vinde ezcümle şunlari — söyle- miştir: —Rus ordusunun inbilâli için şindiye kadar görülen bir te- Bi-| kım hareketlerin akıbetini hep bilirsiniz. Bu hareketlerin ba- gada — kimlerin bulunduğunu izaha lüzum görmüyorum. Yalnız şunu beyan edeylim ki, bütün hainane tertibat, Mareşal Tuha- çefski tarafından alınmış bulu- nuyordu. Moskova, 22(A.A.)— Yüksek Sovyet meclisinin divanı Kızıl- ordunun 20 inci yıldönümü mü- nasebetile umumi af ilân etmiş- tir. Bu aftan devlete karşı cü- rüm işlemiş olanlar müstesna olmak üzere 3 seneye kadar hap & cezasına mahküm olanlar istfade etmektedirler. M. Delbos Hariciye encümenin-. de beyanatta bulundu Paris, 23(A.A.) — Mebusan Meclisi Hariciye Enacümeninde beyanatta bulunan M. Delbos Fransa ile İngiltere arasındaki dostluğun her zamankinden da- ha ziyade kuvvetli olduğunu beyan etmiştir. M. Flandenin sormuş olduğu Nazırı, Londra ile Roma ara- sındaki müzakerelerin muvafla- kiyetle neticelenmesi halinde Frasanın da İtalya ile müzake- rata girişebileceğini söylemiştir. Siyasi müşahitler mebusan meclisi hükümetin harici siya seti hakkında cuma günü müza- kerelerde bulunacağı — cihetle hariciye encümeni içtimalarının büyük bir manayı tazammun etmediğ ni boyan etmektedirler. Filistinde Fevkalâde tedbirler alındı Kudüs, 23 (Radyo) — İn- giliz zabıta âmirleri bir top- İantı *'yaparak vaziyeti mü> zakere etmişler ve Mejor Flom dersonun — B ölümünden ve refikas nın yaralanmasından sonra hasıl olan vaziyeti tetkik eylemişlerdir. Bu toplantıdan soara Nablus ve Tülkerim yolu - kapatılmış ve diğer yollara zırhlı. otomo- billerle jandarmalar ikame edil- miştir. zırları karşılamak üzere hususi bir tren, sefirlerle mihmandar lar hamlen Lüleburgava hare- ket etmiştir. Nazırlar, yarın şehrimizde bu- lunacaklardır. evelden tutulması rica yok!ur İzmir Palas Direktöl rarlar Ankara, 23 (A.A.) — İcra Vekilleri Heyeti 22/2/1938 tari- hinde Başvekil Celâl Bayarın reisliği altında Genel Kurmay Başkamı Mareşal Fovzi Çakmar ğgın da huzurile toplanarak muh- telif işler hakkında 130 u mü> tecaviz karâr vermiş ve bunlar arasında aşağıdaki kararları da kabul etmiştir: 1 — Yeni yapılacık B. M. Meclisi binasına ait plân. 2 — Fenerbahçe mesire mehallinden hazineye ait kır- minin 2290 sayılı kanuna görel, parasız olarak İstanbul beledi- yesine terk, $ — 2190 sayılı kanunun 7 inci maddesine göre 15,000 li- rayı geçen artırma, eksiltme ve pazarlıklarda mahalli gazeteden ilân yakılacak iki gaze in Ulus olması ve işin icabına göre hö: kümet namına alâkalı deirelerce ıec_ğııeıi. 4 — Türkiye-Estonya — mua- hedesile verilen konatenjanlar- dan 938 A pozisyonuna ilâve- ten yüz tonluk daha kontenjan verilmesi. 5$ — Ankara ile Etimesut radyo istasyonu arasında yapı- Tacak 145,000 Hira keşifli elek- trik şebekesinin pazarlıkla An: kara ölektrik şirketine yaptırı MDâdı, 6 — Muhtelif — vilâyetlerin 937 senesi husust idare büdce- lerinde münakale yapılmasına ve munzam tahsisat verilmesine müteallik büdce tetkik komiz- yonu kararlarının tasdiki, 7 — 1683 numaralı askeri ve mülki tekaüt —kanununun üçüncü maddesine 2936 numa- ralı kanunla eklenen F fıkrası mucibince mülki memurların si- cilleri üzerine tekaütlüklerinin sureti icrası ve tezkiyo varaka- larının tarzı tanzimi hakkındaki DİZamnamc. 8 — Emniyet muamelât me- murları nizamnamesi, 9 — Emniyet teşkilâtı me- mur ve müstahdemlerinin kıya- fet ve techizatı hakkındaki ni- zamname. 10 — Cami hademesi nizam- namesinlta 21 inci maddesini değiştiren nizamname. 11 — Hayvan sağlık zabıta. $: nizamnamesinin | inci mad- des'nin değiştirilmesine ve 2inci maddesinin kaldırılmasına dair olan nizamnamc. 12 — Belgrad üniversitesin- deki iki Türk talebeye mukabil İstanbul üniversitesinde — tahsil etmek üzere gelen iki Yugos» lav talebeye ayda 78 zer lira yardım yapılması, 13 — Devlet Demiryolları S vas atölyesi için getirilecek montaj — âletlerinin. muvakkat kabul usülü ile memlekote so0- kulmasına izin verilmesi. 14 — İstanbul kitapsarayla- rının tasnifi işlerinde — çalıştırı. lacak memurlara aid kadronun tasdiki. Elhamra Fransızca Sözlü 2 film birden Gary Cooperin Deniz Sonya Henienin 5-9 da Devlet Kuşu, Kahramanları DEVLET KUŞUL ddi piedüree ğ llükreenez 'eaas: 3-7 de Deniz Kahramanları Yadile ) Vekiller Heyeti mühim ka- verdi Genel Kurmayımızın da iştirak ettiği bu top- lantıda yâz otuzu mütecaviz karar alınmıştır 15 — Elâzığda — yapılacak 96,923 lira 64 kuruş keşifli cüzam paviyonu inşaatı için 938 yılına geçici taahhüd salâhiyeti verilmesi. 16 — Türkiye - İsveç ticaret ve kliringi anlaşmalarında bazı tasbihler yapılması, 17 — İstanbulda et fiatleri- nin ucuzlatılması için belediye ve mahalit idareler ellerinde bulunan iskelelerden geçen kü- çük hayvan yavrularından alı- nan 0/50 ve küçük hayvanlar- dan alınan 1 kuruşa 0/25 kr ruşa ve büyük baş hayvan yav- rularindan alınan 10 kuruşün da 2,50 kuruşa indirilmesi. 18 — 55,829 lira keşilli Ber- gama kasabası elektrik tesisatı- nin yenileamesi işinin emane- ton yaptırılması, 19 — Aşı ve serom fiatleri için yeniden hazırlanan listenin meriyete konulması, 20 — Kütahyanın Emet ka. zasının Kızılbuk köyündeki liğ- nit madeni imtiyazının Etibank ühdesine ihâlesi, 21 — Güven Türk anonim sigorta şirketi esas mukavele- nemesinin 1, 2, 35 ve 80 inci maddelerinin - kaldırılması ve diğer maddelerinin madde nu- maralarının değiştirilmesi. ğ 22 — İçel vilâyetinin merkez kazasına bağlı Yeniköyde Baha- ettin ve Muhiddin Yunus kar deşler tarafından meydana çıka- rlan krom madeni imtiyazının adı geçenler uhdesine ihalesi, 23 — Çankaya caddesinden ayrılıp küçük Ayrancıya giden yol üzerindeki 1300, 1466, sayılı imar — adaları bel imar vaziyetleri: 4501 sayılı plânın tasdiki. 24 — Kireçlik kömür maden: leri T. A. Ş. esas mukavelena- mesinin 7, 83 ve 100 üncü mad- delerinin değiştirilmesi, 25 — Türkiye imar bankası esas mukavelenamesinin 5, 33, 35, 39, 47, 79, 80, S4, 87 ve 109 uncu maddelerinin değişti- rilmesi, 26 — 1081 şahsın Türk va. tandaşlığına alınması, 27 — Bazı sanayi ham mad- delerinin 937 ıııî'ı' yılı iptidat mâüddeler muafiyet cetveline id- hal edilmesi, 28 —Türkiye - Letonya tica- ret mukavelesinin tasdıki hak- kındaki kanun lâyihasının yük- sek meclise arzı. 29 —Türkiye- Letonya tica- ret ve kliring — anlaşmalarile merbutlarının - tasdiki ve buna mütealliık kanun lâyihasının yüke sek meclise arzı. Mehmed Sipaho Floransa vardı Florans, 23 (Radyo) — Yu- goslavya Münakalât Nazırı B. Mehmed Sipaho, bugün buraya gelmiş ve Lvlıl memurları ta- rafından karşılanmıştır. B. Mehmed Sipaho, bazı fab.: rikalarda tetkikat yapacaktır. L Milli Kütüphane Sineması &