4 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

4 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Fabile € Komşu Yunanistandan haberler: Köy âdetleri Nişanlılar ayni günde dü- yapıyorlar Fakir olanlar da diğer zengin nışanhlardan yardım goruyorlar ğünlerini FT D Atinadan bir manzara Atinadan yazılıyor: Dünyada, bir memleket hal- tann âdetleri, diğer memleket ahalisinin, kendilerine has âdet lerine hiç benzemez. Bu vaziyet, çokluk köylerde hükümrandır. Köy halkı, dünyanın her ye- rinde mahalli âdetlere son de- rece b Yıııııııııııııdı da pek garip fakat sosyal bakımdan — çok faydalı bir takım âdetlere bağlı yüzlerce köy vardır. Bu köyler ahalisi, asırlardanberi edinmiş olduğu üdetlere hâlâ — beğli durmakta ve bunlara son de- rece — riayetkâr — görünmekte imiş . » Mahalli âdetlere çok bağlı g_I:Bıleı arasında; gençler, bütün sene içinde nişanlanıp ta, Ağur tosta vehep bir günde evlenen köyler görülmüştür. Bu âdet yeknazarda görülebilir, lâkin iyice - tetkik edilecek olursa, fevkalâde — iyi- dir. Zira, senenin muhtelif gün- lerinde — nişanlanan — Yunanlı gençler hepsi birden bir gün evleneceklerini - bildikleri - için, biribirlerine yardım etmek mü- kellefiyeti yüklenmiş bulunu- yorlar ve evlenecek — olanlar arasında fakir varsı, tarla ver- mek, ev yaptırmak ve bir aile- nin mehmaemken geçinebilmesi iç'n neye ihtiyacı varsa onları temin eylemek, bu köyler aha- lisi için mütekabil — şartlarla deruhde edilmiş bir vazife ha- lindedir. Bu gibi âdetlerin cari olduğu köylerde, tam bir abenk mev- cut olduğu ve âdi vak'alara, pek nadr rastlandığı - tesbit edilmiştir ki, bu c.het, kayda şayan görülmektedir. Yunanistanın, Seli köyünde geçen yıl Ağustos ayında ve bir günde 16 dü; olmuş ve birleşen ç itlerin, üç ay sonra birer çocuk sahibi olmak üzere bulundukları tesbit edilmiştir. Buğday standardı İhracatçılar bugün toplanacaklar Mayıstan itibaren — buğdayla- rımız standard olarak satılmağa başlanacaktır. Bugün saat 15 de şehrimiz Ticâret ve Sanayi odası salonunda toplanacak buğday ibracatçıları, İktısad Vekâletince hazırlanacak buğday kontrol nizamnimesi için mütalealarını bildireceklerdir. Bu mütalealar, — odaca tespit edilecektir. tuhaf OY SEZDAM LN ELERYAERIN T RAAME KA | — Vilâyet Umumi Mec. lisi müzakereleri — Başı 1 inci sahifede — minâ merkere — bağlanınasındım bü- Jük faydalar temin edileceği kannae tisi izhec eylemiştir. Husuct besaplar memurin kad: rosunda tasarraf makaadile ön G retli memurun açıkta bırakılmaması tazminet masrafı olarak ayrılan 2500 Hra ile bu memurların maaşlarımnın reye konmuş ecilmiştir. Meelia, bugün tekrar toplanarak büdee »iza esini görüşecek, pas gartesi gün toplantınm — yapa, rak dördüncü devre içtimama miha. yet verecektir. Basmane - Konah tramvayları — Başı Tinci sahifede — üzerinden işlemeğe başlıyacaktır. Şirketin Belçikada yaptırdığı ye: mi tramvay arabalarının getirtilmesi için de Vektlet nezdiade tçşebbüete bulunulacaktır. Çünkü, Basmane hat haca şimdiki srabalarla ber iki di in etmek müm- kün olamıyacaktır. İngiliz hava ve deniz kuvvetlerin?2 verilen ehemmiyet,. — Başı 1 inci sahifede — Londra, 3 (Radyo( — İngliz donanmasının yeni büyük gemi- lerle takviyesi hususunda alınan tedbirler, çok geniş ve şümuk lüdür. Hükümet, busene yapılacak olan on üç büyük geminin, en kısa bir zamanda denize indi- rilmesini temin etmştir. Milli Müdafaa programının noktası noktasna tatbiki için büyük bir dikkatle çalışılmak- tadır. Tokyoda Sosyal Partisi Başka nına suikasd yapıldı Tokyo, 3 (ALA.) — Sosyal partisi başkanı M. Sakaita İa- hoto evinde dört meçhul şahsın tecavüzüne uğramış — ve ağır surette yaralanmıştır. Bütün gazeteler Sosyal küt- leler partisi Başkanının haya- tına karşı yapılan suikasd ha- berini büyük manşetlerle - bil- dirmekte dir. Parti azaları bugün parlâmen- toda bu mesele etrafında Dahiliye — Nazırından sualler sormuşlardır. Dabiliye Nazırı bu hususta çok şiddetli tedbirler alınnış oduğunlu bildirmiştir. ANADOLU Maraş Saylavı Profe—sö_;“fî;an Reşid Takutun konferansları Mersin, 3 (A.A.) — Sömes * tr tatilini cenup vilüâyetlerinde geçiren Maraş saylavı profesör Hasan Reşit Tankut Adanada olduğu gibi gösterilen — arzu üzerine Mersinde de önemli bir konferâns verm ştir. Konferansın mevzuu Türk ta- rih ve Türk dili tezlerinin kron- lolojisi idi. Şehwr sineması sı- lonunda verilen bu konferansa ilbay, saylavlar, memurlar, mu- allimler, serbest meslek - erba- bile halktan kesif bir dinleyici kütlesi iştirak etti. Profesör Tankut yeni Türk ilminin tarih ve dil bahislerin- deki zaman ölçüsünü izah et tikten sonra demiştir. kiz Vesikaların açıp aydınlattığı i uuıın tarihten öteye uza- i içinde kendini gösteren ve alâkadar- ları kıudı üzerinde — toplıyan her motif ezeli Türk varlığının cevherinden bir katra taşımak- tadır. Onun içindir ki biz dili- mizi ve tarihimizi telkk eder- ken herhangi bir zaman hudu- du içinde çerçevelenip kalmayı ilme ve hakikate aykırı bir noksan telâkki ediyoruz. Garp — Türklerinin — tarihini hatta dilini islâmı bir zaman hududu içinde mütalea edenler ancak hususi vesika tarih yap- mak istiyenlerdir. Merkeri As- yadan kopup gelen Türk dabk galarının sükünet bulup çalka- landıkları ikinci yer ana yurt- tur. Bilinmiyen — zamanlardem beri Türk kavimleri biribirini müteakip ön Asyaya ve Ana: doluya gelir ve orada yerleşir- ler. Onun - içindir. ki bütün Asyada yayılmış olan antropo- lojik tiplerle kütle ve kültüre ait hususiyetlerin hepsini ön Asyada bulabiliyoruz. Ön Asya ikcinci bir göç merkezi olduktan sooara bu tipler ve bususiyetler Anadolu üzerinden Akdeniz k- yılarına ve oralardan da Afrika ve Avrupa - içlerine hulul etti. Türk jenisin'n esaslandırdığı bu tez yayılış ve yaşayış hududu çok geniş bir Türk âlemi tanıttı. Garp ilminin tanıttığı ve öte- denberi isimlendirmeğe çalış- tığı büyük ana ırk işte bu âle- min içindeki varlıktır. Ona ki- misi Homo Taurieus kimisi Homo Dinarieus, kimisi Bra- ehicephal dediler. Fakat ekse- isinin ittifak ettiği isim Alpin adıdır. Profesör yüksek toprakları ve büyük su boylarımı şenlen: dirmiş olan bu ilk medeni in- sanların' kültürünü izah ettikten soora şu mühim noktalara işa- Tet etti: —Naturizme istinad eden bu alpin dinin insan cinsinin de- vamina ve artmasına, insan ha- yatının işık ve aydın. bir — saa- detle bezenmesine yardım eden tabiat unsurları temin ettikleri saadet ve feyz nisbetinde hür: mete lâyik görülüyorlardı. İn- sanların günlük hayatı içinde ve içten bir ilgi ile vicdanları tesbir etmiş olan bu tabii din mMuahhar dinlerin hepsine nak- ledildi. Hayatları ve yerleri icabı ihtilâtı az zümreler bu nakil ameliyesini yaparken asla daha çok sadık kaldılar. Memleketin şimal tarafların: daki Aleviler ile Çukurova ve Hatayda yaşıyan — Aleviler işte bu vaziyette kalmış olan Türk- lerdir. Bu hususi * M Mareşal (Şan-Kay-Şek) iki milyon asker toplamıştır Çinliler, nihayete kadar harbe devam edilmesini iste- mekte ve .İaponİ'vra derin bir kin beslemektedirler.. Mareşal Şan- Kay-Şek — r üzerinde ısrar etmiştir. D ğer taraftan Tokya ve Oza- kanide büyük mağazalar komü- nizm ve casusluk aleyhine bir takım sergiler tertip etmekte| dirler. Bu mağazalar J»ponyada mu- kim olan bütün ecnebileri ve Japonyaya gelen bütün turist- leri bilkuvve casus ve Japon- yayıda cihanda yapılan fosad hareketlerinin kurbanı gibi gör termekte ve bu fesat hareket- İInhisar idaresi Potlayıcı madde Hankov, 3 (Radyo) — Mare-|ffatlerini indirecek şal ŞanKay-Şek, Senji, Honan ve Senjovan havalisinden iki milyon asker toplamıştır. Bu asker, şimdi talim görmekte ve harp için hazırlanmaktadır. ve Japonlara karşı derin bir kin beslemektedir. Tokyo, 3 (A.A) — Japon- yanın denz inşaatt hakkında malümat neşredebileceği sure- tindeki haberler hakkında ken: disinden — istilsarda bulunulan Hariciye Nezareti erkânından ve mezkür nezaret namıma söz söylemeğe salâhiyettar bir zat bu haberlerin asıl ve esası ok madığını beyan etmiştir. Japonyanın hattı hareketi de- Hişmemiştir. Japonyamın 20 ilâ 25 bin ton haeminde kruvazör: lör inşh edeceğine düir - olan haberler de asılsı Tokyo, 3 (AA) — Mit seferberlik — projesi encümeni reisi prens Konoye Japonyanın şimdiki fevkalâde — vaziyetlere karşı koymak için ihtiyar ede- ceği başka bir şık mevcud ol madığımı beyan etmiştir. Prens, garp devletlerinin bu veçhile hareket etmekte olduk- larını ilâve etmiştir. Mumaileyh bu tedbirin memlekette faşir- min tesisine muadil olmadığını beyan etmiş ve netice olarak kanunuesasiye ve diyetin im- tiyazlarına riayetkâr olduğuau söylemişti Tokyo, 3 (Radyo) — Harbin bidayetinden hugüne kadar, Japonların, 760 Ça tayyaresi düşürdükleri ve buna muka- bil de 78 tayyare kaybettikleri, resmi bir tebliğle ilân edilmi; Tokyo, 3 (A.A.) — Nisi-Nisi garetesi yazıyor; *“Hariciye Nazırı bilir bilmez bir takım haberler neşretmenin tehlike olduğunu Japon halkına * ihtar etmiş ve casusluk aley- hindeki mücadeleye faal bir surette iştirak İüzumuna işaret eylemiştir. Hariciye Nazırı, bilhassa ec- nebi ajanların boş boğazlıklara sebebiyet vermek — için başvur- makta oldukları çare ve vasıta- rak söylenmiş ne varsa hepsi ilme ve tarihe aykırı uydurma şeylerdir. Profesör Tankut bundan son- ra Eti Türklerinin Antrepoloji- sini ve tarihini ı'ılııınk SÖzü- nü şu cümlelerle —Türk milleti lıyıım ile hü- viyetini gerçekleştirdikten sonra içtimaf nizam olarak tek bir şeye inandı. Birbirini sevmek ve aşkının hepsini bir tek ke- limeye bağladı: Atatürk... — İstanbul, 3 (Hususi) — Ma- dencilere satılmakta olan dina- mit ve kapsül gibi patlayıcı maddelerin pahalılığı bilhassa maden - sahiple: mucip olmaktadır. Çünkü faızla mktarda istih- lâk edilen bu maddelerin ma- liyeti hakikatte ehemmiyetsiz miktarlardır. Fakat, - bunlar şimdiye ka- dar ecski şirket zamanında ya- pılmiş olan tarife üzerinden satılmaktaydı. İnhisarlar idaresi, bu madde- lerin Hatleri üzerine iki sene evel bir miktar tenzilât yapmış ise de, madenciler bunu kâli bulmamaktadırlar. Maden sahipleri bunun için hükümete müracsat ederek di- namit, fitil barut ve kanaâl gibi madde fiatlerinin bir mik» tar daha indirilmesini isşemiş- lerdir. Midenciler, yaptıkları bu mü- râcsatta İnhisar maddeleri pa- halı olduğu iç'in birçok — kim- selerin kaçak dinamit ve barut yaptıklarını ve bunları her tae- rafta çok ucuza sattıklarını bu halin de bazine zararına oldu- ğunu bildirmişlerdir. Diğer taraftan maden ve taş ocakları işletenl pahalılığın dan dolayı ti bol mik- tarda kullanamamaktadır. in — şikâyetini lerine Royter ve Havas Ajanı- lar nın da iştirak etmekte oldu- gundan bahsetmektedirler. G:çenlerde Tokyo yakinind. kuvvetli bir telsiz istasyonunun küşad resmi yapılmıştır. Ba ise tasyon uzak şarkın en büyük istasyonu olup Japon propagan- dası yapacaktır. Japon makımatı ecnebi ko- mişyonlarına karşı açılan bir vaki istasyonlar şebekesi ihdas etmeğe karar vermişlerdir. Serbest meslek erbabı Tefsir kararı öilâ. yete geldi Kazanç vergisi kanununun ban — maddelerini — değiştiren 2751 sayılı kanun mucib'ace sırflara telrik edilen serbest meslek erbabının sınıflarını tayin muamelesinin itiraz ve temyiz komisyonlarınca tetkikinde ameli bir fayda olmadığı ve kanunda da mesleki teşekküllerle bele- diye heyetlerinin sımf kararları hakkında hiç bir itiraz ve tem- yiz kaydı. bulunmadığı cibetle tayin edilen sınıflara karşı gerek mükellefler / ve gerek vüridet idarelerince itiraz ve temyiz edilmeyip bu kararların mutlak olduğu ve tefsire muhtaç bir nokta bulunmadığı Büyük Mik let Meclisi heysti umum'yesince — Kararrayürtrm'şeır DUT rarı, Maliye Vekâletince şöhri> mizdeki — alâkadarlara — tebliğ edilmiştir. İtalya İngiltereden kredi istememiş * Londra, 3 (Radyo) — Avam kamarasının bugünkü toplaatı- sında beyanatta bulunan liye Nazırı Sir ( Con Sıu), Halyanın İagiltereden Rredi ir tediği hakkındaki şayiaları tek- zib eylmiştir. Şair Danonçiyo Ingilizdonanmas Dün gömülaü Roma, 3 (Radyo) — Şair Da- nonçiyonun cenazesi bugün me- rasimle — kaldırılmıştır. Ceset, Ditoryale köşkünde şairin, hayatta iken hazırlamış olduğu mezara gömülmüştür. Cenaze ayayı, gayet sade bir şekilde tertip edilmişti. İtalyanın her tarafından yüzlerce çelenk röıdı_yilağı. Cebelüttarık açık. lariında manevra: lara başlıyor Malta, 3 (Radyo) —. İagiliz donanması, bugün Cebelüttar rik istikametine doğru hareket etmiştir. Donanma, önümüzdeki pazartesi günü, — Cebelüttarık açıklarında manevralara — başlı- Nazilli, (Hususi) — Nazillide bu yıl ikinci bir Halkevi —açık mıştır. Yeni Halkevi, Nazilli basma fabrikasının bulunduğu min. takada açılmıştır. Resmi küşad parlak merasimle yapılımış, bütün fabrika erkâmı ve Nazilli halkı hılıımıııtıu Resmimiz, ınerııın- de bulunanları [M.IW