6 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

6 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İngiliz-İtalyan müzakereleri- nin kolay yürümiyeceği zannolunuyor İhtilâf, İspanya meselesinden çık dcak. Z .ra, İnğillerenin teklif. lerini Almanya ve İtalya kalu etmek istmiyeceklerdir Londra, 5 (Radyo)—İngiltere hükümetinin Roma sefiri, Lon- dradan mühim talimatla ayrıl: mıştır. Romada yapılacak mü- zakereler için Roma sefirine Hariciye Nezaretinden M. İngran adında bir memur da refakat etmektedir. Londra siyasi mahfellerindeki kanaate göre İngiliz » İtalyan anlaşması güçlükle ilerliyecek- tr. Çünkü bu anlaşmanın hu- sulü için İspanya meselesinin halli şart koşulmuştur. Bunun da birincisi İspar lülerin — çekilmesidir. daha mühim olan diğer mese- le de, İspanyaya harp malze- mesi gönderilmesidir. Bu; İngiliz prensibidir ki buna İtalyan ve Almanların kolay kolay. muvafakat etmiyecekleri anlaşılıyor. Almanya ve İtalya: nın istedikleri de Fransız - İs- panyol hududunun kontroludur. İngilizler, fsapanyadaki gönül- lülerin — çekilmedikçe Fransız hududunun kontrolu meselesinin narar İübert aliuaunyacağı ee vabını vermiş'erdir. Milli sandık kanunu Âyan meclisince de kabul olundu Paris, 5 (A.A.) — Âyan mec- isi sabah iştirak eden 298 ittifakile parlâmentonun binden geçmiş folan milli müdafaa sandığı ihdası hakkın- daki kanun lâyibasını kabul et miştir, Japonya Rusya ile anlaşı. yor mu? 'Tokyo, 5 (Radyo)—Mebusan Meclisinde Hariciye Nazırı B. Hirota bir nutuk söylemiş, Sov- yetler hükünetile Japonyanın bir anlaşma yapacağını, bil- hassa balık avcılığı meselesi için Sahalin adası ve Kamçatka havalisinde Japonların avlan: maları için müsaade edileceğini bildirm'ştir. Nevyorkta Bir birahanede birkaç infilâk vukubuldu Nevyork, 5 ( A.A. ) — Üç katlı bir binada bulunan bir birahanede birkaç infilâk vuku- bulmuş ve bina - tamamile ha * rap olmuştur. Üç kişi ölmüş, bir kişi ağır ve elli kişi de hafif surette ya- ralanmıştır. Anvers Kanalında açılan delik kapatıldı Anvers, 5 (Radyo) — Albert kanalı bendinde suların — tazyi: kile açılan delik kapatılmıştır. Geniş sahaları istilâ eden sw iar, yavaş yavaş çekilmektedir. Maamıfıh basar mühimdir. Moskova muhake- mesi devam ediyor Dün isticvap edilen!lerin hepsi, cürüm- lerini itiraf ettiler Moskova, $ (Radyo) — Havas muhal den: Fevkalâde mahkemenin dünkü celsesinde Rafofski de cür- münü itiraf etmiştir. Rafofski, 933 Eylülünde Sovyet murahhası olarak Tokyo Kızılhaç kongresiae iştirak ettiğini ve burada car susluğa atıldığını Biyakonof tarafından Vinov çe verilen mektubu götürdüğünü, bu mektupta Troçki leh'nde propaganda yapılması di iyaç olduğu yazılı bulunduğunu va paranın temini hattının Japonlara satılması lüzumu gösterildiğini bir Japon harp gemisinde, Japonların mühim ve si- yasi ricali ile de görüştüğünü, Troçkinin de Japonlarla birlik olduğunu beyan etmiştir. Celse, bu itiraf.ardân sonra tatil edik miştir. Avusturyada Hitler usulü selâm vermek yasaktır Hükümer, şiddetli tedbir er alıyor, Diyet meclisi, Başvekile müzaheret vadetti.. Viyana, 5 (Radyo) — Linçde 6 şubatta yapılması istenen ve fakat hükümetin mümanaatı üzerine vazgeçilen (Alman günü) nün, şimdi de 22 martta tesidi için hazırlıklar yapılmaktadır. Hükümet şiddetli tetbirler almakta devam ediyor. Hitler usulü selâmı vermek, Avusturya — marşımı söylemeden Nasyonal Sosyalist marşları söylemek yasaktır. Avusturya bayrağına Gamalı haçın ilâvesi için kabinede mü- nakaşalar cereyan ettiği haberi resmen tekzip edilmiştir. Diyet meclisi de Başvekil B. Şuşnige bir telgraf göndererek, kendisine müzshir olacağımı bildirmiştir. — Almanyaya ısmarladığı- mız yeni vapurlar |Hazirana kadar kâmilen teslim edilmiş bulunacaktır Berlin, $ ( Radyo ) — Türkiye için Bremen tezgâhlarındaa inşa edilmekte olan vapurlardan biri, bugün danize indirilmiştir. Diğer üç gemiden biri N san, diğeri Mayıs ve üçüncüsü Haziran başlarında bitmiş ve denize indirilmiş bulunacaktır. Berlin, 5 (A.A.) — Türkiye —hesabına Kieldeki Germania tezgâblarında inşa edilen Trak vapuru 15 Kânunusanide denize indirilmiş ve halen teferrüatı ikmal edilmek üzeredir. Ayni tipte başlanan üç gemiden ilki olan Trak nisanda teslim edilecektir. Diğer vapurdan br mart sonunda, diğeri haziran başlarında denize indirilecektir. Bu üç vapur 1820 ve 3600 beygirlik yük alacak tazyikli Krop türbinlerile mücehhezdir. Italyanların, Habeşistanda müşkülâtla çarpıştıkları söyleniyor Graçyani, Adis. Ababadan aryılırken ken- disine tanklar refakat ediyordu.. “Paris, 5 (Radyo) — Habeşistandaki — İtalyanların her bakım- dan ciddi müşkülât içinde bulundukları anlaşılmaktadır. Son haf- talarda oradan gelen ve İtanlara kar, mirat olan Fransız mü- şahitlerin ifadelerine nazaran İtalyanlar, büyük şehirler — dışında tam bir muvaffakıyetsizlik içinde bulunmaktadırlar. Kendilerine erzak gönderilmediği için hayat pahalılığı gün geçtikce artmakta ve şahsi emniyet ortadan kalkmaktadır. Hatta eski Habeş umumi valisi Mareşal Graçyani, Adis-Ababayı terk ederken kendisine tanklar ve kuvvetli müfrezeler refakat etmişt r. Sahile 8 — Cebelüttarık manevraları — —— Dil ve tarih fakülte. lerini ziyaret ettiler İstanbul, 5 (Hususi) — Ata: türk; bugün, dil ve tarih fakül- telerini ziyaret etmişler ve pro- fesörlerle hasbıhalde — bulun- muşlardır. Montrö muahedesi Kont Cianonun An. kara seyahatinde tasdik olunacak İstanbul, 5 (Hususi) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianonun yakında Ankarayı ziyaret ede- ceği ve ricalimizle konuşarak, İtalya namına Montrö muahe- desini tasdik eyliyeceği söyle- hiyor. Yugoslavyadaki kardeşlerimiz Nakil meselesi için Belgradda bir komis-|Jsponya gayri resmi surette olsa yon toplanıyor İstanbul, 5 (Hususi) — Yugos- lavya ırktasiIkrımızın mem- leketimize —nakli — meselesini görüşmek üzere Nisan sonunda Belgradda hususi bir komisyon toplanacaktır. Yemen prensi Ankaraya gelecek İstanbul, 5 (Hususi) — Bu- günlerde Romada bulunmakta olan Yemen İmamının oğlu prens Seyfülislâm Hüseyin, bu: günlerde Ankaraya gelecektir. Yugoslavya Harbiye ve Bahriye büdceleri Belgrad, 5 (Radyo) — Yu- goslavya Millet Meclisi, bugün Harbiye va Bahriye büdcelerini müzakere ve tasdik - etmişi Habiye büdcesine, geçen yıll nazaran daha fazla — tahsisat konmuştur. Macaristan Hariciye Nazırının nutku Poşte, 5 (ALA.) Bugün söylediği nutukta Hariciye Na- zırı Daranyi demiştir ki: — Gelecek beş sene zarfında memleketin milli müdafaasını takviye etmek üzere Macar hü. kümeti bir milyar Pengo sar- fedecektir. Bu meblâğ — servet üzerine ancak bir vergi ve dahli bir raz ile temin edilecektir. Servet vergisi her- şeyden evel — bankaları ve en düstriyi istihdaf edecektir. Harici siyasetten bahseden Daranyi Macaristanın — İtalya, Avusturya ve Almanya ile dos- tane münasebetlerini takviye ettiğini söylemiştir. Macaristan Japonyaya samimi bir dostlukla bağlıdır. Ve akal- liyetlerin — himayesini müessir bir şekilde temin etmeleri şar. tile küçük itilâf devletlerinin Münasebetlerine normal bir şe- kil vermeğe heran hazırdır. Daranyi, Mıcaristanın — silâh- lanma programını ilân ettiği için bu sefer Macaristanın si. lâhlanma — hususunda — müsavi haklara malik bulunmasını talep etmiştir. cumaya kadar sürecek İki zırh'ı, iki kravazör, iki tayyare gzmisi va dört torpido muhribi manevralara iştirak etmiştir.. Malta, $ (Radyo) — İngiltere filosunun Cebelüttarık — açıkla: rında yapmakta olduğu manevralar cuma gününe kadar devam edecektir. Amiral Dableyin kumandasında cereyan eden manevrâlara 2 zırhlı, iki safharp kruvazörü, iki tayyare gemisi, 4 kruvazör ve Otuz torpido muhribi iştirak etmektedir, Amerikadan harp malze- mesi alan devletler En çok mühimmat alan devletler, Çin, Ja ponya, Brezilya, Avustralya ve Rusyadır.. Nevyork, 5 (Radyo) — Amerikadan ihraç edilen harp malze» mesi hakkında toutulan altı aylık bir istatistikte en çok harp malzemesi çeken milletin Çin olduğu görülmüştür. İkinci derece- de gelen Japonya da tayyare ve tayyars motö-ü mübâyan et miştir. Bundan sonra 237 b'n dolar ile Avustralya, Brezilya ve Sovyetler birliği gelmektedir. Londrada başlıyan deniz : inşaatı müzakereleri Japonyanın, 10-15 gün zarfında istenilen ' malümaltı vermesi ümit edilmektedir Londra, 5 (A.A. ) — Deniz mahfellerinde söylendiğine göre dahi şimdiki deniz inşaatı hak: kında malümat verdiği -takdir- de İngiltere, Fransa ve Ameri: ka ağlebi ihtimal deniz muthe- desinin sahabet ve maddesini tatbik etmekten — vazgeçocek- lerdir. Bu hususta pek yakındaTok- yo nezdinde teşebbüslerde bu- lunulması ve Tokyonun da10-15 gün zarfında istenilen malümatı vermesi kuvvetle muhtemeldir. neticesinde sahabet maddesi tatbik edildiği takdirde deniz Programlarının tamamile tadil edilmesi zırhlı ve kruvazörlerin tonaj ve silâhlarının artırılması ve bu yüzden esasen haddim den fazla kabarmış olan müdafaa — büdcelerinin mühim miktarda tezyit edilmesi lâzım — geleceğinin tebarüz etmiş ol duğunu ilâve eylemektedirler. Küçük Antant turizm komitesi.. Bükreş, $ (ALA.) — Ayni mahfeller üç devlet ta- ite rafından akdedilen konferans ÇLMDİKLER Devriâlem seyahatleri Jül Vern'in toprağı bol olsun, karilerini devler, cüceler diya- Antant daimi turizm kı dün burada açılmıştır. rında dolaştırırkea, şimdi de mektep sıralarından bir sıçrayışta, — — dünyaları dolaşmağa çıkan hayalperest çocuklar türedi. Kitap üstünde, satırdan — satıra, sahifeden — sahifeye seyahat edemiyen tipler, haritanın eğri büğrü çizgilerinde, Amerikayı üç, cenubi Afrikayı iki saatlik, Avustralyayı beş saatlik, âdeta kapı — komşusu yerler zannediyorlar. Kitap kaçkınlığı içinde muhayyel bir hayat mânzarâsı doğu: yor. Mübarek sinemalar da onların kahramanlık, değişiklik, mas cera arayan arzularını balon gibi şişirdikçe şişiriyor. tipteki çocuğu, rahat rahât Durnunu karıştırdığı sinema sandal. yası üstünden bir dakikada Nevyorka, maymun gibi sıçradığı ormanlara götürüyor. maklar, lak, nefis bir genç kız.. Film birdenbire değişiyor: Arslanlarla boğuş: rtlaktan çıkarılan acaip sesler, mağaraların içleri ve çıp- — Film, bu- — orudan da Tarzanın — Paris.. Sen nehrinin suları.. Akşam karanlığında, kol kola — girmiş çapkınların kitaralar, mandolinlerle söyledikleri şarkılar,, Çocukcağız duramıyor yerinde.. Ah, bayat!... Başkaları nasil da yaşıyorlar?. İşte, Los Ancelosta meşhur kollej yarışları.. Kayıklar, sula- — j rın üstünde sekerek uçuyor, kahkahalar, alkışlar arasında, bizim çocuk ar' k bütün irade ve şuurunu kaybetmiş bir hal alıyor. Bir arsadaş daha, haydi bir iki arkadaş dahal. Bir vapurun kömürlüğü ve ilk yolculuk.. Üç gün bile geçmiyor. O muhayyel hayatın perdesi birden- bire iniyor. Ensede demir gibi bir ek Ya polis, ya çaresizlik ve sefahatl.. İşte çocukların devriâlem seyahatleri. Çimdik ELHAMRA| L Millt Kütphane Sineması Bugün Matinelerden itibaren Senenin en güzel en nefis şahane ve muhteşem filmi |) SEANSLAR: Cumartesi ve Pazar 10,30 da R Her gün 1 — 3,30 — 6 ve akşamları 8,30 da başlar. Bu akşamki gala için alt kat | localar tamamen satılmıştır. Nu- maralı koltuklar az kalmıştır. Angaje için acele ediniz. Fiat: