6 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

6 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

Şen müntehir Facia değil, bir komed çok nefis omedi Baş rolde Karol Lombard Karol Lombard Çalıştığı fabrikada radyumla zehirlenen bir genç kız ölmek üzere, Oyun, görünüşte, facia ile biteceğe benziyor, fakat aslal. Filmi tertip edenler, bu oyunu, efsanevi bir komedi şek- line sokmuşlar. Çünkü genç kızın zerre kadar hastalığı yok: Onu hasta — gösteren, tedavi oldııu doktorun yanlış teşhi- İ'ıkıı. bu teşhis hatası mey- dana çıkmadan evel, “Marning Skar, — gazetesinin - raportörü. “bukkün hürmete lâyik bir fedai gibi tânıtıyor ve neşrettiği ma- kalelerle, kızı göklere yüksel- tiyor. Ayni zamanda, okuyucu- larının gösterdikleri merak ve | heyecandan — istifade ederek, rubunun, Nevyorkta, her sene yadedilmesi için İâzm olan teşkilâtı yaptırtıyor. Bu sayede gazetenin satışı '| artarak; ölümden, — 1stıraptan varidat temin olunacak ve bu hal, diğer bir doktorun haki- kati meydana çıkaracağı güne kadar devam edecek. Daha — maceranın başlangı- cında, Hazel Flag (Karol Lom- bard) adındaki bu kızaraportör üşık oluyor. . Fakat âşık oluşu, onun halinden istifade etmeğe mani olmuyor. Çünkü, bir ga- zeteci için mesleği, aşka galebe çalar. Raportör bu' yalândan - s0- nuna kadar istifade etmeğe karar vermiştir. Hakikat mey- dana çıkınca da, kızı alıp başka" memlekete kaçacak ve inlihar ettiklerine dair şayialar çıkar" tacaktır. O.ı İşte oyunun esas mevzuunu teşkil eden kısım! Bu oyun, ahlâk noktasından, seyircileri sinirlendireceğe ben- ziyor. Çünkü kimse, bir has- tanın halinden istifade olun- Mmasına razı olmaz. Böyle olmakla beraber, bu wwkıdı çok rağbet uldu. — Film gayet güzel - çekil- imiştir. İçerisinde birçok reakli ahneler vardır ve kabartma şe- killerile, sinema tekniğinin he- men hemen son “mertebeye geldiğini ııpı! edıyor “ÜUğursuz gemi,, Eserin aslı tahrif edildi, fakat...| | Filimden bir intiba Jagiliz muharrirlerinden ve k romancılarından R. L. venson'un bir hikâyesinden alınan bu filim, deniz manza- ralarının çeşitli güzelliğini, de- niz adamlarının hakiki karak- terini ve onların serden geçtik: lerini göstermesi — itibarile mü- Ancak, Stevensonun eserinde hiç bir kadın yok iken, bu #eserin sinemaya adaptesini ya- pan Milhanser filime güzel bir kız da ilâve etmiştir. Bunun için kendisini kabahatli bulmu: yoruz. Lâkin, İngiliz hikâyeci- sinin o nefis eseri, bu sonra- dan yapılan ilâve ile acayip bir surette bozulmuştur. Bu filim aslen Amerikan fili- midir. Fransızcaya geçirilmi; Evvelâ bir Fransız adasına na- ai di Go baklağ ge yoruz. Bunların üçü de hayatın en acı sillelerini yemş, fakat bunların değil ıslahı. hale ya- ak, büsbütün çileden çık- $, azgın adamlardır. Bir gün bu adaya Amerikan gemilerinden bir gemi uğradı. Bu gemide evelce çıkan hastâ- lık bütün yolcuları öldürmüş yerli tayfalar müstesaa — olmak üzere, gemi — erkânından da kimseyi sağ bırakmamıştı. Yalnız uzun bir . didişmeden sonra kaptanın genç ve dilber kızı hastalığı yeadi. Bu defa ise adadan gemiye yeni binen üç bahriyeli ile çarpışmış, on- ların hem kendileri, hem de gemi için felâketle neticelene- cek olan projelerini tatbik et. memekte israr . etti. Büyük — fırtınalardan sonra gemi tekrar bir adaya yanaştı. Oradan da inci ve sedef ka- çakçılığile uğraşan * bir serseri bindi. Evvelâ hafi sonra da biribirlerini le neticelenen kanlı mücadele- lere kıyam ettiler. Genç — ve dilber kız bu faciadaı kötülerden kurtuldu ve istikamete doğru gemisinin yel- kenlerini açtı. Bu filim de, Millhavserin di- ğer filimleri gibi muvaffakıyetli ve cazipti: f n e Bayraklıda — Mustafa — oğlu Ömer, karısı Cemileyi elinden ve Halit oğlu Aliyi arkasından çakı ile yaraladığından yaka- luıııı.nr 1938 YILDIZİ Anni Duko n süleim Hüke üt DĞ VA LA A Li Anni Düko Epey müddettenberi, filimler- de, yeni yıldızlara tesadüf ede- miyoruz. Hali hazır filim çevi- venler ise, yaâvaş yavaş eski şaşaalarını kaybetmağe başla- dılar. Seyirci'er, ayni artistleri göre göre artık bıktılar. Yeni yıldızlar görmek ihtiyacı gün- den güne çoğalıyor. Bu sene, Şayîalar doğru eğildir Nışanlanmadıla—' — Hayır; hıyııl Doğru değl. Bu şayia yalandır. Fransız artisti Mirey Balin ve meşhur muganni Tino Rossi, nişanlandıklarına — dair çıkan haberin doğru olup olmadığını soran muharriri bağırışarak kar- şıladılar. Ve dilber Mirey Balin acele acele ilâve etti: — Holivuda gider - gitmez hastalandım. Sikletimden tam beş kilo kaybettim. Uykusuz. luklar, iştihasızlıklar — biribirini takip etti. metrelik bir filmi bile çevirmek kudretini kay- bettim. — Yeni çevireceğiniz filmle- rin isimleri nedir? ç ay içinde “Altın Ve» nüs, “Şeytanın esiri, ve “Pem- be mürekkep,, isimli filmleri çevirmek mecburiyetindeyim. Tino Rossi de söze karışarak şunları söylemiştir: — Amerika — istasyonlarında ve Kanadada üç ay kadar te- nörlük ettim. Sesim her yerde takdir kazandı. İngilizceyi iyice öğrendim. Yakında — İngilizce olarak bir iki film çevireceğim. —— Eve taarruz Ödemiş kazasının Zeybekler mahallesinde Mümin oğlu Tev- fik Erbaşlı, ayni mahallede İb- rabim kızı 57 yaşında Hatice- nin evine gece tarruz elmişlir. bir Fransız mecmuası diyor ki: *“Bu ihtiyacın kssmen azala- erğını umarız. 1938 senesi sine- macılığa yeni bir yıldız kazan- dirde. Anni Ducaux. Anni Ducsux sayesinde “Bir tesadül,, adındaki — filim, bir şaheser oldu; Artistin bu filim- de gösterdiği ince san'at ruhu, ne kadar methedilse azdır. Klark Gabi ve Karol Lombard Evleneceklermi Klark Gabl ve K. Lombard Holivudda ufak bir yenilik daha oldu. Herkes Klark Gabi ile Karol Lombardın - evlene- ceklerinden — bahsediyor. Bu şayialar, iki artistin ayni evde oturmaları sebep olmuştur. Yu- karıdaki resim, iki artistin bi- ribirlerine ne kadar yakın ol duklarını _yöıt_en'yı Hırsız kadınlar Çok eniressan bir filimdir.. Son zamanlarda isimlerine ve tisimlerine kesretle tesadüf et- sadüf ettiğimiz genç kizlara aid filmler, —durmadan gene devam etmektedir. (Kadınlar Kulübü), (Artistler Pansiyonu), (Geaç Kızlar) gibi filmler sine. ma Aamatörlernin — kulaklarını çoklanberi ş'şiren eserlerdir. Bu defa gene (Genç Kızlar) mevzu olarak ele alınmıştır. Onları bir tediphanede toplanmış bulun- dukları halde bize gösteren eser, bir. mendil hırsızından tutunuz da, yiyecek ve içezek çalan genç bırsızlarla seyirciyi karşı karşıya koymuştur. ilimin cazip geçmesi için hçbr şey ihmal edilmemiştir. Bu filimin çok müşteri kazana- Tarihi Hikâye 8 Arşimed nasıl öldürüldü Bir gün, milli şenliklerden birini kutlulamak için, coşkun bir sel halinde saray önünde toplanan halka; askerler, mu- hafızlar, hatta kale müdafileri ve bizzat muharebe sahasında ateş başında bulunan kuman- dânlar bile iştirak etmişlerdi. Saadetleri nihayetsizdi. Ergeç düşman, Siraküzeye gremiye: cek, Romalıların çizmesile va- tan çiğnenmiyecekti. O gece, içilen şarapların, oy- nasılan oyunların, yapılan coş- kun âyinlerin, ve üryan bir halde Sicilya kızlarından mürekkep dans eden müteaddit kalilelerin dahâ bir misline Siraküze halkı hiç tesadüf etmemişti. Lâkin sabaha doğru, harp trampetlerinin, ve tunç borula- rin acı acı bağırışmalarını ta- kip eden, yüz binlerce kişinin dehşet içinde kalan feryadı, bayram yerini çil yavrusu gibi dağıttı. Herkes — hançerlerine davranıyor; kılıçlarını çekiyor, yüksek taşlara çıkarak biribir- lerini ikaza, teşvike, anlaşmıya davet ediyorlardı. Ne yazık ki, iş işten geçmişti. Romalı mu- haripler, bayramdan bılınıfıdı büyük bir kuvvetle şehre mişler; yukarki mahalleleri ya- kıp yıktıktan sonra, şimdi de yani merkeze doğru Sarayı bir hercümerçtir ladı, Kral Hiyeron, birkaç prens ve generalle, kollarında kuvvet kalmayıncıya kadar dövüştüler. Nihayet kralın, kalbinden aldığı ir yara onun fazla kılıç sallamasına mani oldu. Hiyeron ölüyordu.., Yanında da Romalı generallerden — Lasiküs bulunu: yordu. Lasiküs krala muavenet teklif etti. Yarasına dikkatle bakılması için kendi larile karargâha emirler — gönderdi. Fakat kral bunlara mani oldu. Yalnız elile, generalin yanına yaklaşmasını — işaret etti, ona: — Benim için yapılacak şey kalmamıştır, dedi; zaten na- muslu bir vatandaşın bu işi zanile temizlemek istemesi ka- dar tabil ne olur? — Yeter ki ben size başka birisi için «kabul ederseniz. ricada bulunacağım. ve cağını tahmin ediyoruz, Tedip- hanede evvelâ müdire olan ka- din mevkuflara çok - şiddetli muamelede bulunuyordu. Bunun yerine geçen genç ve güzel müdire ise, bedhaht arkadaş- larımı korumak, — onları hirpala- maktan daha ziyade bağrına basmak temayüllerile yetişmiş müşfik bir kadındı. Bir gün, tediphaneden Neliy adındaki genç bir kız firar etti. Onu eskiden olduğu gibi mü- cazata duçar etmiyen — yeni müdire, kendisinin serbesce, şe- hirdeki kurslara devam edebile- ceğini söyledi. Lâkin bu kurslar iyi bir netice vermedi. Nelly müesse- senin doktoruna dehşetli surette fşık oldu. Halbuki doktor, biz- zat kendisini himaye —eden müdirenin nişanlısıdır. Vak'a, tediphanede fena akisler uyan- dırmak üzere iken doktor an- sızın ortadan kaybolmuştur. Fakat genç ve güzel müdire ile Nelliy doktorun bu gaybu- betine aldırış etmeden birisi cezasinı ikmale, diğeri de mev- kuf kızlara şefik ve rahim mu- amelelerle —insani — vazifes'ni yapmağa devam — etmişlerdir. Filim, başta da söylediğimiz gibi alâka verici ve sürükleyi edi YAZAN Irfan Hazar ei İül Bu adam asker değildir. Ba adam sâde bizim vatanın de- gil, dünyanın mahı olmiya - lâ> yıktır. Söylediğim adamın is mini siz de duymuşsunuzdur! İşte, benim değil, —© adamın hayatını — kurtarınız. Lasfiküsl. Onun, tek başına ve kimseden küçük bir yardım görmeden, kendi kendine bulduğu, kendi kendi- ne icad etttiği harikalara, - bir insan olmak — sıfatile sizin de hürmet edeceğin zi tahmin ede- rim. Bütün isteğim — büdür. Onun hayatıni kurtarınız.. “Ben zaten can çekişiyorum... Romalh general, kral Hiye- ronun bu — sözle alâkayle dinledi. Arşimedin ismi, yalnız Siraküzede değil, bütün İtalya- da çalkanıyordu. Bu adamı bul. mak, Oonu Romaya götürmek elbette şereflerin en büyüğü ve en parlağıydı. . Başkalarına emniyet etmiye- rek, general bizzat kendisi Ar- şimedi aramağa çıktı. Onun oturduğu ve — meşhur tecrübele- rini yaptığı ev herkesin malü- mu idi. General, sür'atle evin merdivenlerini — çıktı. — Odalar, salonlar, dört taraf baştan başa arandı. Evin içi boraboştu, Göayeler, cstvel tahtaları, per: kerler, duvarlarda ve yerlerde çizili bin bir adet hendest şe killer, rakamlar, makine re leri Lasfikâsü ve arkadaşlarını hayretten hayrete sevk ediyordu Birden, yandaki karanlık debr lizden ağır bir inilti işitildi, Romalı askerler © tarafa : koştular. Heyhat ı—ı»,a"’â’î | merlerin üstünde boylu boyuna yatan ve muntazam başından durmaksızın kan fışkıran adam, büyük âlin Arşmetti. Onun o geceki milli şenlikten ve Ro- malıların şehre girdiklerinden — bile haberi yoktu. O, kendi hesap ve hendese dünyasına dalmış gitmişti.. İşte bu dalgınlık esnasında- dır ki sokakta devriye gezen cabil bir Romali nefer, üstadin evine girdi. Ona, kendisini ta- kip etmesini emretti. Arşi met hesaplarından başını kaldırıp bu meçhul z'yaretçiye cevap verecek kuvveti kendisinde bu- lamadı. Nefer ise, Arşimetin lâkaydisi karşısında asabiyetle kılıcını çekti ve bir hamlede üstadın başını yeni çizilmiş hen- desi şekillerin üzerinde par- çaladı. Bütün Siraküze halkı, vatan acılarından daha çok, Arşimetin ölümünden duydukları acı ile haftalarca, aylarca ağlaştılar. Romalı muharipler bile, üsta- din cenaze merasimini — bizzat kendileri — hazırlamak - suretile yaptıkları tarihi cinayeti tamire çalıştılar. Ne çare ki Arşimet, bir daha gelmemek üzere dün- yamızdan çekilip gitmişti. (Kab- lelmilât; 221) Otomobil kazası Karantinada İnönü cadde- sinde Abdullah oğlu şoför Ras sim, — idaresndeki oıg.gull_ yoldan geçen Receb oğlu 11 yaşında İbrahime çarptırmış ve yaralanmasına sebebiyet verdi- ğginden zab taca yakalanmıştır. demişte bir vak'a Ödemiş kazasında Zeybekler mahallesinde İstanbullu Recep oğlu İsmâil Demirkut, ayai ma: ballede Şefik Ören, — Seyletlin ve Hasan Sevimi tabanca ile tehdit ettiğinden tutulmuş ve Adliyeye verilmiştir.