15 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

—TT Bebite * —ü İ;aret.er —— Bir refikimizin hazin vaziyeti Bir sabahcı refikimiz vardır ki, geçenlerde telefonda yanlış işitmeden mütevellit olarak "Balkan devletleri şefleri geliyorlar, diyeceğimiz yerde “Ge'diler, dediğimiz için bize tarizde bulun- muştu. O günden bugüne refikimizin birçok hataları oldu, bun- lara sos çıkarmadık. Fakat o eski tarizinde bizi acelecilikle it- Şham eden arkadaşımız, Pazar günü o kadar hazin bir vaziyete düştü ki. Çünkü o sâbah çıkan nüshasında ( Hitler Viyanaya vardı ) — gümlesini altı sütunluk bir manşet halinde gösteriyor ve (Hitler şöyle karşılandı, böyle karşılandı) diyerek muhayyel ve musanna haberlerle Hitlerin Viyanaya girişini anlatıyordu. P>zar sabahı © haberi okuyunca, her türlü istihbaratımızın bu gazeteden çok kuvvetli olduğunu bilmekle beraber, bir tereddüt devresi geçir- dik. Bizim radyo servisimiz daha tengin, daha mükemmeldi. Me- selâ biz o gece, M. Hitlerin Avusturya top-akları içinde, bir köyde geceliyeceğini tesbit etmiştik. Bu nasıl oluyordu? Nihayet kendi kendimize, (belki, olabilir ) diyerek bekledik.. Refikimizin hosabınca Cumartesi akşamı M. Hitler Viyanaya girmiş, istikbal olunmuştu. Koskoca bir Pazar, Bu satırları, Pazartesi günü sast 18 de yazıyoruz. müteakıben Pazartesi de — geçti. Hitler ancak ;'l:di we belki de birkaç saat evel Viyanaya varmış - olacaktır. husustaki kat'? haberleri diğer sütunlarımızda okuyacaksınız. Fakat başkalarının yüzündeki küçücük sivilceyi görüp kendi bu- runlarının üstündeki çıbanı unutanlar vaz yetine düşen rehkimize sorâmaz mıyız? © ne perhiz, bu ne turşudur? aa ee AATARERARAKERCE Muh ılıuklrlııın şekli İngilizler son derece muha- fazakârdırlar, Örf ve âdetlerini kolayca değiştirmezler. Fakat buna rağmen İngilterede ölçü- ler hakkındı esasli bir propa- ganda yapılmaktadır. Bazı kimseler bütün dünya- min kabul etmiş olduğu metre ile kilonun İngilterede de tat- bik edilmesini — istiyorlar ve bunda ısrar ed'yorlar. — Fakat İngilizler yarda, inçe, ç hlıı vesair olçl ve ayar- Çlnlllorlı-ı bir telâkkisi Çinliler, insanlarla hayvan. — larda olduğu gibi, gemilerde de göz lâzım olduğu kanaatinde- dirler. Bundan dolayı, Çinlilerin bütün gemilerinde iki göz ter- sim edilir. Bir Çinli, gemilerde göz tersim edilmezse, deniz seyahatinin daima zorlu olduğu zannındadırlar. Bu sebepten, her gemide, ikişer göz resmi bulunur. Tılsımın tesiri İngiltere kralının hususi dost- larından; Lady Planket ve ko- cası ile bazı aristokratlar, Ame- rikada gazeteler kralı Hirsti ziyaret için, tayyare ile Yeni Dünyaya giderlerken, feci bir akibete uğramışlar, Amerikaya ıldıııdoı âhireti boylamış l.ıdy Planket, hayatında da> ma birtırnak taşıyor ve onu bir tılsım, diye, cebinde saklı- yormuş. Ba tırnağı, Hindistan- Bugünkü seanslardan itibaren Sezon başında Sinemamızda görülen KÜÇÜK LORD filimini da bulmuştu. Fakat, feci kaza- ya uğramadan evel, Normandi ile yaptığı uzun bir seyahatte bu tırnağı kaybetmişti. Lady Planket, tırnağı kay- bettiği gündenberi, daimi bir endişe içinde imiş bu hâdiseyi, kendisi ve kocası için hayır saymıyormuş. Nitekim, İngiltere kralı - Altıncı Jorja veda için Pukingam sarayına gittiğinde, bu endişesini krala söylemişti. Meğer Lady Planket başına gelecek hâdiseyi, kablolvuku hissetmişti. Piyasada Cüzi durgunluk var Avusturya meselesinin İzmir piyasasında tesirleri görülmüş, vaziyet tavazzah etmediği için mahsullerin satışı ve acat çok az olmuştur. Masmafıh va- ziyet tavazzuh edince piyasa- daki cüzi durgunluğun zail ola- cağı tabif görülüyor. Pamuk makineleri Pamuk müstahsillerine satı- mak Üzere şehrimiz ziraat ban- kası tarafından Avrupadan 109 milezer ve 149 at çapası ge- tirtilmişti. Ziraat Vekâleti, bu aletlerin Adana müstahsillerine parası taksitle ödenmek şartile verilmek uzere Adanaya gönde-i rilmesini bild rmiştir. Hayvan hırsızlığı Çiğlide Mehmed adında bir kkylünün çalınan dört hayvanı Manisa civarında bulunmuştur. Bunları çalanların çingene Sey- yid Ahmed olduğu anlaşılmış, hirsiz yakalanmıştır. AYA NDOLU 15 Mazi behır Dahili Haberlerı İzmir yalisi ve Belediye reisi Ankarada Karşıyakadaki memurlar —. Tenz'lâtlı vapur tari- fesinden nasıl isti. fadeedecekler Karşıyakada oturan memur lara vaz feleri başına gidip gel- meleri içn vapurlarımızda ten- zilâtlhı tarife tatbikine Mart ba- şıtda başlandığ. — vilâyetten bü- tün daire müdürlüklerine bildi- rilmiştir. Gönderilen tamimde deniliyor ki: *“Bu hususta âlınan prensip kararına göre bu ucuzluktan devlet bütçesi ile sermayesinin tamamı devlete ait teşekküller- den maaş veya ücret alan me- murlar — istifade edeceklerdir. Devlet — dairelerinden veya devlet sermayesile kurulan te- şekküllerde ücretle — muayyen zamanlarda çalışan ve hariçte de meslekleri dahilinde iş gö ren muyakkat mustahdemler bu ucuzluktan müstelid olamıya- caklardır. Kendilerinin bu hakları tanı: nan memarların mensub olduk- ları daire ve müesseseler âmir- lerinden hüviyetlerini, oturduk- ları yeri, vazifelerini gösterir fotoğraflı ve pullu vesika ak maları ve bunu Denzbank İz- mir şubesine vermeleri, üç ay- da bir yoklama suretile bunları yenilemeleri şarttır. Ucuz kart almak istiyenlerin her ayın ikinci günü akşamına kadar paso satan şube memur- lerından aylık kartlarını alma:- ları mutlak lâzımdır. Memurlar » dan bazılarının kendilerine ve- rilen pasoları vaparlarda kons trol memurlarına göstermekten çekinmekte oldukları görülmüş- tür. Halbaki banların memur- lar taralından her istenişte gös- terilmesi mecburi ve koatrol usu'ünden bulunduğundan bu- na riayet edilmesinin memur» lara tebliği, aksi takdirde bu gibi memurların müteakıp ay- larda bu haklarındaan mahrum kalacakları bildirilmiştir. — İran Şahinşahı Doğum yıldönümü bugün Buhün S. M. İran” Şahinşa- hının doğumunun — yıldönümü- dür. Bu münasebetle İran kon solos'uğunda merasim yapıla- ca , M - k'upçuluk mümeyyizliği Ödemiş kaymakamlığı tahri- rat kâtibi B. Mehmed Ali, vi lâyet mektupçuluğu Mmümeyyiz- Lğ'ne tayin edilmiştir. Harika itlakına seza cidden nefis 2 filim göreceksiniz ,CESUR KAPTAN ı bihakkın yaratan 12 yaşında sevimli ve güzel artist lle dünyanın en büyük san'atkârları SPENCER TRACY - LIONEL BARIM00 CAZİP KADINLAR... NEŞ'ELİ ŞARKILAR... ÇILGIN DANSLAR SEANSLAR : Miton 3,15 — 7,10 da.. Cesur Kaptan 4,55 ve 8,10 da.. VAZİPE — AŞK — HEYEGCÂAN-FİLİMİ AYRICA Milton Genç Kızlar Mektebinde Sevinli Fansz GEORGES MİLTONUN — ** *ep ve ça güzel — İlâveten; Cumartesi Pazar omedisi t PARAMOUNT JOURNAL Fuar hazırlıkları, Lünapark, atış poligonu, broşürler Vali B. Faz'ı güeç. Belediye reisi B. Dr. Behçet Üz, Pazar sabahı Ankaraya hareket etmiş- ler, Basmane istasyonunda uğur" lanmışlardır. Orada vilâyet ve şehre, bihassa fuara ait işler üzerinde alâkadar makamlar nezdinde teşebbüslerde buluna- çaklardır, Vali vazifesini vali B. Cavid Ünver, belediye reisi vazifesini de bir baftadanberi Ankarada bulunan ve şehrimize dönen belediye reis muavini B. Suad Yurdkoru ifa etmek- İgonunun bütün levazımı Türkspor tedir. Fuar broşürleri beş dilde, altı renk Üzerinden Ankarada bastırılmaktadır. Bunlar, ây so- nunda tamamlanarak İzmire ge- tirilecek, tevzi edilmeğe başla- nacaktır. Fuar sahasında vücude ge tirilecek İünapark — eğlenceleri için muhtelif memleketlerden teklifler gelmiştir. Fuar komi- tesi, dün toplanmış, hazırlıklar etrafında müzakerede bulun- muştur. İnhisarlar — idaresinin fuar sahasında 12,000 liraya inşa ettireceği kapalı atış poli- kurumu tarafıadan temin edile- cektir. Elektrik fabrikası genişletilece Vekâletin muvafakat:le şirket, bir proje hazır!ıyacalı Şehrimiz Elektrik - şirketine aid fabrika istihsalâtının, İzmi- rin hergön biraz daba artan elektrik ihtiyacı karşısında kü- çük kaldığını ve günün birinde iht yacı temin edemiyeğini yaz- mıştık, Bu mühim mesele için Nafıa Vekâletnce Ankaraya — davet edlen şehrin elektrik ve tram> vay şirketi müdürü M. Gorme- zgno, Vekâletle müzakerelerden . sonra İzmire dönrmüştür. Ha ber aldığımıza göre vekâlet, İzmir Elektrik şirketi fabrıkas nın fazla elektrik ist hsali için tesisatının genişletilmesini esas itibarile muvafık görmüş ve kabul etmiştir. Banun için şir- ket müdürlüğünce bir proje hazırlanarak Nafıa Vekâletiain tasvibine arzolunacaktır. Proje tasvip ve taslik — edildikten sonra şirketçe yeni tesisat için inşanta başlanacaktır. İzmir elektrik kilovat tarife- sinde son defa şirket tarafın- dan kabul edilen teazilât, ve- kâletçe hüsnü — suretle telâkki olunmuştur. Fuar münasebetile bu sene yalnız fuardaki meydan ve pa- viyonlarda yapılacak - elektrik tenviratı için şmdi şehirde ya- pilan elektrik tenivratına mua- dil kilovata ihtiyaç — olacağı söylenmektedir. Onun için elek- trik fabrikası, süratlo tevsi edi mek için projenin derhal ha. zrlanmasına baş'anacaktır. TAYYARE Sinemasında FREDDİE BARTHOLOMEV R Tarafından emsalsiz bir Sürette temsil edilen ssat 1 de Cesur kaptanla başlar Tren kazası —.. /— Dört vagon hat. tan çıktı Evelki gün Alyon - Ankara ekspresinin saat 20,25 te İz- mire gelmesi beklenirken gece yarısından sonra geld ğ. görü'. müştür. Bunun sebebi Malı köyü ile Sincan köyü arasında döck. vagodun hattan çıkmasıdır. Bu kazada nüfusca zayiat olma- mıştır. İki memur Sorgu hâkimliğine verildi. Cumhuriyet Müddeiumumil ği esas masası memuru B. Salihin yolsuz bazı işleri meyadana çık- tığından tevkif edldgimi yaz mıştık. Müddeiumumil kçe bu mesele hakkında yapılan tabr kikat neticesinde emanet me- muru B. Naim ile birlikte B. Salihin Sorgu hâkimliğine ve- rilmeleri muvafık görülmüştür. B. Naim bakkındaki tahkikat, gayri mevkuf yapılacaktır. Zim- met derecesi, hâkimlikçe tet- kikat neticesinde tespit edile- cektir, Akdenizde Frtına eirisüğdrtimii Liman hareketleri Akdenizde — şiddetli bırbna vardır. Evelki gün limanımıza gelmesi beklenen İtalyan ban- dıralı Kampidoğliyo ve Roman- ya bandralı E.bajoli — vapurlar rından — yalnız Kampidoğliyo vapuru fırtına yüzünden dün gelebilmiştir. Diğerinin bugün gelmesi bekleniyor. Din lima- nımıza bir İtalyan vapuru gel- miş ve limanımızdan bir Türk ve bir İtalyan vapuru hareket etmiştir. Dün Ayvalık hattından İzmi- re gelmesi beklenen Bartın va- puru musyyen vaktinden dört saat sonra gelebilmiştir. İtalyan bandıralı Kampidogliyo vapuru dün Marsi'ya için 200 ton No- hut ve 200 ton Palamut yük- | lomuştir. UÜmumt harpte ölen Almanlar Umumi barpte ölen Alman- lar için pâzar günü bir tören yapılmış, — şehrimizdeki A- manlar, Alman mezarlığına gi- derek ölülerin mezarlarını ziya- ret etmişlerdir. - Matem alâmeti olarak © gün Alman konsolosluği — binası üzerndeki bayzak yarıya kadar indirilm ştir. İngilterîpam- torluk sergisi lbogilterenin Glaskov - şehrin- de Mayıs ve Birinciteşrin ayları arasında devam etmek üzere (İmparatorluk serg'si) adı altır- da mühim bir sergi açılacaktır. Şehrimiz Türkofis müdürlüğüne gelen malümata göre sergiyi 3 May sta bizzat İagiliz kralı aça. cak ve yüzden fız'a saray ve paviyonlarda dominyonlar ve İngilere himayesindeki memle. leketlerin mahsulleri teşhir edile- cektir. Zabıta Muşamba çalmak Keçecilerd» Zinet garajında Ali oğlu Abdülkadir, B. Ma- hrin kamyonundan muşamba &.dıfındın yakalanmıştır. mişte kız kaçırma vak'ası Ödemişin D>mirci köyünden Hasan kızı kadın Tosun adim daki kızı kaçıran koca Ai oğlu Hasan Jandarmalar tarafından yakalanmıştır. Kadını öldürmek istemiş Ödem ş kazasının Adagüme köyünde oturan Hasan oğlu İsmail Koç, Ödemişte Tekke maballesinde Abdi kozı 25 yap larında Ayşeyi öldürmek - için gece evine girmişse de kadının Teryadı üzerine yakalanm ş, Ad- liyeye verilmiştir. Meyhur tavut Reirrerer Mustafa Bey bulvarında Meh- med oğlu B. Tahirin bahçesin deki kümesten bir horoz dört tavuk / çalan Bursalı Ahmed oğlu Mehmed tutulmuştur. Ya- pılan tahkikatta Alsancakta Ce- lâl Bayar caddesinde İbrahim Bey apartımanında Yunan te- baasından B. Kostanın bahçe- sindeki kümesten üç hindi ve Alsancakta Tük şefkati soka« ğında avukat B, Hayatinin evin: den bazı eşya ça'anın da bu şahıs olduğu tesbit edilmiştir. Sarhoşluktan yaralamış Burnava nabiyesinin Altındağ köyünde B. Rasimin kahvesine sarhoş halde giden ve Değir. menci Hasanı bıçakla ağır s- rette yaralıyarak kaçan — Altın- dağlı Sailet, jandarmalar tara- fından takip edilerek yakalarr mıştır, — Arşidük Otto Peşte, 14 (Radyo) — Arşis dük Otto, Prens Starheberg ve ref kas: artist bayan Nora, Ta satovereste kont Estebazinin misafiri bulunmaktadırlar. Fransız frangi düşüyor İstanbul, 14 (Husvsi) — Avus turya hâdiseleri yüzünden Fran- sız iİranğı bir kat daha düş- müştür. Bağ bahçe tütün Bo Kimyevi Gübreler Vi Ziraat âletleri Hacı Davut zade Rahmi Karadavud Halim-$1 Çarşısı No. 31 ıZMiK