15 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

15 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

Gö Soğuk bir kış günü.. Alman topları ölüm te n ölüm yağıyor Verdan kalesi A'manlara karsı nasıl durdu? kusuyor. 72 inci fırka çekiliyor —.. L D ği Yazan: Fransız erkânıharp kaymakamlarından Jorj Londen 1916 yılının Şubat ayında sabah saat 6 da gözümüzü aç- tığımız zaman, düşmaa hattın- da büyük bir hareketin baş- ladığı haberini ve:diler. Bu haber, karargâha ulaştıktan bir kaç dakika sonra, 51 inci fırka-| mıza mevzi almış . bulunduğu (Ermbembua ) ormanının, düş- mâanın ateşine hedef olduğunu gördük. Topçu ateş, o kadaâr şiddetli ve mütekâsif idi ki, karargâh erkân ve — zabitam, âdeta şaşırdılar. Yıldınm sür- atile toplandk. Kumandanım, ordu karargâhından emir ak mağa gidiyor ve bana da şu emri veriyordu: — Slinci fırkanın yanlarını takviye geçiniz ve kıtaata lâzımgelen emirleri yetiştiriniz. Ayni za- manda da 72 inci fırka ile te- masınızı muhafaza ediniz. Olur ki düşman, bu ateşi müteakıp bir taarruza geçer, ona göre hağırlanmış oluruz. Ben de Ge- neral Şerin yanındayım. Anla- şılan, Alman ordusu, umumi bir taarruz için hazırlanıyor. Ben, kumanımın bu emrini alır almaz, harekete geçtim ve irleri harfi harf.ne lâzımgelen lere bi & y, dördüncü defa olmak üzere ateş hattına sevk- ediliyordu. Alayın tecemmüü ile harekete geçişi, yıldırım süratile tahammül edile- oldu. Soiukı 'tcede ” şiadetli idi. | Biz, az sonra $1 inci fırkanın yanlarında mevzi almış bulunu: yorduk. Mensup bualunduğum 38 inci firka, ayni zamanda 72 incile de siki bir temas temin etmişti. Biz, harikulâde bir süratle mev- zilerimize girerken, düşman'n da (Ermbembua) ormanını mühdiş bir suretle bombardımana de- vam ettiği görülüyordu. Top- çumuz ise, —süküt ediyordu. Anlaşılan, düşman bataryaları- mü yerini henüz tesbit etme- mişti. Zira bu sükütun başka suretle tefsirine imkân yoktu. Harb olanca şiddetile devam ediyor, gökten mermi yağı- Onuncu fırkanın ön saftaki fdeta eriyordu. Fırka rit'at ederse, veziyet ne olur? Diye düşünürken, gayri ihti yari saate baktım. Kumandan, general (Şer) nezdine gideli bir saat olmuştu.. 72 inci fırkaya gönderdiğim pişdarlar da, henüz dönmemiş- lerdi.. Aasızın telefon - çaldı. Kumandanım, SI inci fırkanın ne halde bulunduğunu ve yet- miş ikincinin, mevzi alıp alma- dığını soruyor. Hemen cavap verdim: — S1 inci fırkanın âkıbetin- den şu dakikada size kat'i ma- lümat verecek mevkide değilim. 72 inci fırkaya gelince; piştar- lar henüz gelmediğinden ne olduğunu bilmiyorum. Kumandan şu emri veriyor- dü: — Kısa bir zaman sonra ka- rargâhtayım. Ne pabı olur- sa olsun, mevkilerimizde kal- mağa gayret edelim.., Bön topçumuzun niçin süküt ettiğinden şikâyet ettim. Ku- mandan biraz sonra mukabele- ye başlıyacağı cevabını verdi ve telelondan ayrıldı. Bu esna- için derhal harekete |Verdan müstahkem mevki ku- mandanı general Kostelno da ikinci alay kumandanı ya- nıma geliyor ve S1 inci fırkar nn sağ cenahini takviye etti- ğini bildiriyor ve ilâve ediyor: —Buna rağmen mukavemet et- mesi imkânsızdır. Şimdi haber aldığımıza göre, 51 inci fırka kumandanı, ric'at için kolordu karargâhile temasa başlamıştır. 2 inci alay kumandanile ko- nüşürken, 72 inci fırkaya gön: derdiğim p'şdarlar geldi ve şu müessif haberi getirdi: * 72 inci fırka, gayri mun- tazam bir surette ric'at ediyor. S1 inci fırkanın solcenahı boş- tur. Bu vaziyet karşısında düş- amın piyadesi- taarruza ge- | , (MOöz)'da Müdafara Kattı, baştan başa inhilâ! edecektir.,, Çok tehlikeli anlardayız, bu- na rağmen, topçumuz hâlâ mu- kabil ateş açmıyorl. Düşman topçusu — akurane saldırıyor. Mermiler, karargâ- hımızn — ikiyöz, ikiyüz elli metre ilerisine kadar düşmeğe başladı. Artık, bizim için istikşaf im- kânı da kalmamıştır. Zira, or- talık, kçesif bir duman içindedir, Öğleye 1,5 saat var, İmdadı sıhbi — otomobilleri, — yaralılar dolu olduğu halde biribirini tak'p ediyor, cephe gerisindeki hastaneya doğru yol alıyordu. Birdenbire topçumuzun mu- kabil ateşi başladı. Sağ cenah- tan düşman mevzilerine cehen- nemi bir ateş saçıyor! Muğlada tayyare model sergisi Türkçeye çeviren A, Kâmi Oral Binci ve 9zuncu fırkaların topçusu, ikisi birden grup ate- şine başlamış bulunuyorlar! Kalplesimize su serpildi. Geç oldu, takat güç olmadı. Zira torçumuzun ateşi, hayli müessir oluyordu. — Devam edecek — Tuzlada bir ölüm vak'ası B. Ali kömür çarp- masından öldü İngiliz bandıralı Stetira vapu- ru, Japonya için Çamaltı tuz- lasından 4000 ton tuz yüklemiş ve Japonyaya hareket etmştir. Tuzla önünde demirli bulun- duğu sırada bu vapurda bir kaza olmuş, vapurun kapalı bir yerinde ısınmak — için kömür yakan deniz amelesinden Bin- gazili B. Ömer oğlu B. Ali hamızı garbon tesirile boğular rak ölmüştür. Halkevi köşesi 1 — Motör kursunu ikmal edenlerin 16-3-938 Çarşamba günü saat 17,30 da Halkevine gelmeleri, 2 — Motör kursu için yeni- den kayıt işleri yapılacaktır. İsteklilerin evimize müracaatları. 3 — 16-3-938 çarşamba gü nü B, ressam Celâl Üzer tarae- fından verlen seri konferansın üçüncüsü olan (Onyedinci asr- da İspanyol ve Ho'landa san- atı) mevzulu projeksiyonlu kon- feransı vardır. 4 — Üalü Türk komutanı Atillânın büyük bir resmi sa yın Başbakanımız ve Saylavımız Celâl Bayar tarafından İzmire gönderilmiştir. Hergün öğleden sonra yurddaşlara gösterilmek- tedir. ; $ — Evim'iz salonunda her hafta perşembe günü akşamları saat 20 de Karagöz oyunu oy- nanacaktır. — Parasız — olan oyuna bütün yurddaşlar da- vetlidir. Kültür mecmuası Kültür Lisesi talebesi tarafın- dan bazırlanan ve — bastırı- lan (Kültör. mecmuası) nın ilk sayısı bu günlerde tevzi edile- cektir. Gençlerin bu eseri öze- nerek hazırladık'arı duyulmuştur. Muğla, (Hususi) — Tayyareciliğin inkişaf ve memleket dahi- linde yayılması için Muğla Tayyare kurumunun teşebbüsile model tayyarelere ait aygıtlar İstanbuldan getirtilmiş ve ilkokul öğret menleri tarafından modeller yapılmak için ilk tedrisat ispeklörü Şevket Akerin idaresinde bir kurs açılmıştır. Kurs bir ay kadar devam etmiştir. Kurs sonunda modellerin uçuşları yapılmış ve ikinci — ilkokulda modellerden Sergi çok alâka uyandırmış ve mürekkep bir ser balk tarafından açılmıştır. miştir. Sergi birkaç gün açık Lulundurulacaktır. Sergi gezmiş ve çok beğenmiştir. h | gühkü, gil Pariste #|Haydudların Şoförün otomobilini aldılar, kasayı da soyup kaçtılar Pariste, çok cüretkârane bir haydutlak — vak'ası — olmuştur. Lui Furör isminde bir taksi şoförü, bundan bir kaç gün evel Püi Berland meydanında müşteri bekliyormuş. Bu sırada bir müşteri gelmiş ve Merinyok cam fabrikasına gitmek istedi- ğini söylemiş. Taksi müşterisini istediği yere gölürünce, oraı bulunan üç kişi, şolförün üstüne hücum ederek zavallı adamı yere sermişler ve otomobile atlıyarak fabr kanın bahçesine dalmışlar. Oradan, ellerinde tabancalarla, kasanın bulunduğu Odaya bücum ederek, kasadaki paraları toplamışlar ve savuş- mağa hazırlamışlar. Fakat tam bu sırada yetişen âmeleleri gö- rünce, kendilerini tabancalarla müdafaa etmiş ve otomobile atlıyarak kaçmış'lardır. Haydut- lar henüz bulunamamıştır. 11 yaşında Bah- riye kayboldu —— 0 Talebe olan bu kızın iğfal edildiği tahmin olunuyor Eşrefpaşada Yusufdede cad- desinde 210: numaralı evde oturan Hasan kızı 11 yaşında Bahriye, ansızın ortadan kay- bolmuştur. Bahriye, — talebedir. Altı gün evel sabahleyin - her » mektebe' gtmek Üzere evinden çıkmış, bir daha gelmemiştir. Ailesi halkı, kız eve dönmeyince soruşturmuş ve kızın kaybolduğunu anlayınca zabıtaya müracaat etmişlerdir. Bahriye, gözel bir kızdır, iğfal edilerek kaçırılmış olması muh- temel görülmektedir. Yapılan tetkiklerde, Bahriye- nin evden bazı eşyasını ve nü- fus tezkeresini de beraberine alarak kaçtığı anlaşı!mıştır. Araştırmaya ve tahkikata de- vam ediliyor. Kız kaçırma Keçeciler caddesinde Şamlı B. Şikrünün ailcevinde oturan Salamon kızı 13 yaşında Ma- tildayı kaçıran Kuşadalı Maıs- tafa ve arkadaşı İbrahim, Sey- diköyde yakalan adliyeye teslim edilmişlerdir. Fakir bir amele- nin talihi Piyangoda 600 bin Fransız frangı kazanmış Fransada, Klod Ramadiyer isminde fakir ve işsiz bir ame- leye, Fransız mil? piyangosun- dan 600,000 frank çıkmışrır. Pariste adamcağız, piyango biletini satın alabilmek - için, arkadaşından 10 frank ödünç almış. Piyango çıkmazdan evel seyyar kömürcülük eden amca- sına, yardım edermiş. Gazetede numarasının kazandığını oku- yunca, hiçbir. heyecan ve şaş- kınlık eseri göstermemiş ve sadece: — Böyle birşey olamaz, bu yalandır, Demiş, Fakat kazandığımı kat'iyen l"l'_Y"'ü— paraları cebine yer- leştirip, memleketi olan Furcele Yf'"."mlllın Kendisinin Furnelde birçok akrabası varmış.. İLMİ BAHİSLER Kutup seferinde elde edilen neticeler marifetleri Son tetkik'er, kutup mıntakasında kara par- çalarının mevcudiyeti hurafesini yıkmıştır Papanin ve arkadaşları, Yankizden Hakikatte Papenia grubu, bir değil fakat ayrı üç sefer yapmış vaziyettedir: 1 — Şimal kutbuna doğru uçuş, orada yerleşiş ve tam kutup mıntakasında çalışış; 2 — Şimal kutbundan Gro- enland kıyılarına. doğru kayış ve bu esnada şimdiye kadar kimsenin üzerinden geçmediği bu mıntakada - tetkiklerde bu- Tunuş; 3 — Bütün Groenland de- nizi boyunca seyrederek hemen hemen tamamiyle meçhul olan bu mıntakada da ilmi tetkiklerde ve müşahedelerde bulunuş. Kutup — mıntakasında — tabit tayyare meydanları teşkil ede- cek surette oldukça —düz. ve muntazam ve ayni zamanda vasi buz sahasının mevcudiyeti bütün bu seferin esasını teşkil eyliyen bizim tahminlerimizi te- yid etmiş ve kutub mıntakasın- da buzlar arasında pek çok miktarda geniş çatlakların mev- cudiyeti hakkında garbda mev- cud nazariyeleri tam surette yalanlamıştır. Meşhur kâşif Peary, şimal buz o<yanosunda iki bin met- reden fazla derinlik ölçmüş, fakat denizin dıbini bulamamış: tı. Papenin grabu, bu denizin 4290 metre derinlik arzettiğini isbat eylemiştir. Bu beklenil- miyen bir netice teşkil etmiş ve kutup mıntakasında kara parçalarının mevcudiyeti hura- fesini yıkmıştır. Çok şayanı dikkat o'arak şimdiye kadar kutup mıntaka. larına giden muhtelif heyetler Groenlandın şarkındaki akıntı- da buzların seyri süratini biri »i- rinden çok ayrı olarak -gün- de 2 milden 14 mle kadar bir fakla - bildirmiş-lerdir. Halbuki — Papenin — grubu istasyonu, bu malüm seyir sü- ratlerinden çok seri âlemleşmiş ve va: seyir sürati, denizin ve rüzgârın vaziyetine göre günde 10 ile 20 mil arasında tehalüf eylemiştir. Yalnız bun- dan evelki heyetler, nisbeten daha cenub miıntakalarındaki tetkik- lerine inhisar — ettirmişlerdir. Papenit grabu ise bilâkis he- men bütün seyri, çok deha az geçilmiş mıntakalarda 70 inci arz dairesinde yapmıştır. Bu esnada Fedorov - ve Şir- şovud yaptıkları tetkiklerin, te- orik olduğu kadar pratik de ehemmiyeti vardır. Heyeti umu- miyesile Okyanosta — buzların hareketi - blânçosunu yapabil- Yazan: Prof. Şmit bBuzkırana binmek üzere ayrılıyorlar altı ay evelden buzlar arasın da seyrisefain şeraitini tesbit edebilmemizi mümkün kılacak hazinenin anahtarı işte burada- dır. İstasyon, bütün katub have zasını, denizin vaziyeti, cere- yanları va denizdeki hayat hak- kında mufassal ve sarih malü- mat toplıyark katetmiştir. Ku- tubdan Groenlanda kadar bütün © mıntakada, yer yer, bir kısımı şimalden gelen ve daha tuzlu olan diğer bir kısmı Atlantil den gelen muhtelf su cereyan- lari ve satılhlarının kimyevt tere kibi, tuzluluk derecesi ve hara» reti tesbit olunmuştur. Bu e- nada her yerde tabiat hâdise- lerinde, - ezcümle miknatisiyot kuvvetinde vukua gelen tahav- vüller de kaydolunmuştur. Papaninin — şimdiye — kadar gönderdiği bi tealer, — birkaç cild teşkil edecek geniş'ikte esaslı ilmi malzeme mevcudi- yetini göstermektedir. Her hak de şimdi, Kutub mintakasının en mühim kısınını hakkiyle ve tam olarak tanıyacak ve öğre- neceğiz. Karşıyaka Halkzvin. de konferans Karşıyaka Halkevinde konle. rans serisine devam edilmekte- dir. Çarşamba günü saat 20,30 da Ortamektep Tarih ve Coğe rafya muallimi B. Nevzad Ataç tarafından — (Kadınların ntıhap hakkı) mevzulu bir konferans verilecektir. Burnava haberleri C.H.P. Nahiye idare heyeti târafından her hafta Pazartesi ginleri saat on beşten sonra Burnava ortaokulu bayaı olarak kış kursü açılmıştır. Bu kursun idaresini mezkür okul makış, b çki öğretmeni bayan Nazmiye fahri olarak Üüzerine almıştır. Parti binası Büyük salonlu bir Parti bina- sına ihtiyacı olduğunu gören Burnava Parti Nahiye İdare Heyeti, hasılatı mezkür bi sarfedilmek üzere 700 li metinde muhteuf yerli e ya buluaan beheri birer liralık büyük bir eşya piyangotu ter- tib etmiştr. Piyango 30 Ni sanda Noter huzurile Burnava- da çekile cektir. Bu garistanda seçim Sofya, 14 ( Radyo ) — 'Dün Plevne ve Burgazda mebus in- mek için, Arktik te buzlanın ka-| tihabatı yapılmıştır. Seçilen 32 yışı çok iyi bilmemiz lâzımge- ien bir hâdisedir. Hıç olmazsa mebustan 26 sı hükümet taraf- tarıdır. -