15 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Ğ 6 Fransız kadın tayyarecisi anlatıyor: Almanya tayyare rekorla- rını nasıl kırıp geçti? Fransa, bu vaziyet karşısında çok geri mi kalmış? Haykel H 112 avcı tayyaresi daha mütevazıdır. Saate ancak 470 kilometre g der; böyle ol- makla beraber, halihazır avcı tayyarelerimizi oldukca geçer. Bir dağlı gibi bodur Hay- kel 118, isminde iki kişilik kü- çük bir bombardıman ve harp tayyaresi daha vardır. Taham- mül müddeti 1,400 kilometre olan bu tayyare saatte 400 ki- lometre yapar. Onar kiloluk yirmi yangın bombası veya 500 kiloluk büyük bir mermi ala- bilir. ve merminin “hedefe isa- bet etmesi için dikleme aşağı iner. Ayvcı tayyarelerini bırakalım, ağır bombardıman tayyarele- rinden bahsedelim. Ağır bombardıman tayyare- leri,, icabında avcı tayyaresi yerine de kullanılacak şekilde yapılmıştır. Almanlar hakikaten oyun oynamıyorlar. Bonbardı- man tayyareleri bizim avcı tay- yarelerinden daha seri. D. O. 17 bombardıman tayyaresinin uçuşunu görmiyen, bu haşmetli hşva gemisi hakkında hiç bir fikir edinemez. Evet D. O. 17 bir şaheser- dir. Bin kilo ağırlığında bomba taşır ve saatte 420 kilometre gitmek şartile, durmadan 3,200 kilometre uçar. 7500 kilo ağırlığında insan veya bomba taşıyabilen ve sa- atte 330 kilometre giden 19 Dorier de hatırı sayılır. bir tayyaredir. Nihayet, en müthişleri, yüklü olarak birçok sürat rekoru ke ran Haynkell 606 dır. Bin kilo yükle saatte 504 kilometre gi- der. Âdeta göklerin Allahıdır. Almanların bütün tayyarelerinin böyle” olmadığını ve süratsiz eski tayyareleri de bulunduğunu söylemek lâzım.. 6 Fakat imal kuvvetleri o şe- kilde ki, yeni bir tip kabul edilir edilmez, derhal imaline girişilir ve bu yeni tipten filo- lar meydana getirilir. Ne yazık ki, Fransada böyle değildir. Bundan iki sene evel en seri avcı tayyaresi tipini bulmuştuk. Bu modelden üç tane yapmakla iktifa — ettik, Bunların da artık hükmü kal- madı, gibi birşey... Almanyada gördüklerimi tenkit etmek ve bunlardan ahlâki kaideler çe karmak niyetinde deği'im. Ra- kamlar herşeyi kendi kendine söylüyorlar. Bizim için henüz daha hiçbir şey kaybolmuş de- gildir. Fakat, gecikme te- lâfi etmek ve. tayyareciliğimizi ordumuza İâyik bir şekilde sokmak için derhal harekete geçmek lâzım.. — — BİTTİ — 0 — — ——— . .. Millet Meclisi Dün topland: Ankara, 14 (Radyo) — Büyük Millet Meclisi, bugün tuplanmış, askeri ve mülki tekaüd kanunu- amun 48 nci maddesnin değişti- rilmes, Türk parası kıymetinin korunması kânununun üç sene hariçten cek bu. harla —müteharrik — vapurlarla malzemesinin ve — memleketi- mizde yapılacak vapurlara aid malzemenin — gümrük — resmi lâyihası haskındaki kanun lâyi- halarının müzakeresini yapmış ve kabul etm ştir. Kursa devam edecek muallimlerin maaşlarının verilmesi de kabul edildikten sonra meclis, Çarşamba günü toplanmak üzere dağılmıştır. İngiltere kabinesi dün toplandı Londra, 14 ( Radyo ) — İ giltere kabinesi, bugün, Başve- kil Çemberlaynın riyasetinde toplanmış ve uzun müddet ko- nuştuktan sonra, Başveki |Çem- berlayn, Bukingham sarayına giderek kral tarafından kabul olunmuştur. Kral, Başvekili öğle yemeğine alıkoymuştur. M. Voroşilof Stalinin itimadını kaybetmiş Roma, 14 (Radyo) — Varşo- vadan haber veriliyor: Rus ordusunda da bazı mu- halif hareketler görüldüğünden, Mareşal Voroşilof, Stalinin em- niyetini kaybetmiştir. Bu itibarla yerine general Sedkonun, tayin edileceği söy- leniyor. Londra para borsa- sında vaziyet Londra, 14 (Radyo) — Para borsüsında buügür — Avusturya eshamı ismen vardı. Verilen bir habere göre, Lon- drada 13 milyon Sterlin kiyme- tinde Avusturya esham va tah- v lâtı mavcuttur. “Ah, bu gönül,, Yazan: Saime Sadi —T7- 'Tam bu saniyede, kayinvali- denin sesini işittim: — Müsaadenizle -dedi- ço- cuklarımın yüzüklerini ben ta- kayım. Güz'denin arkadaşları, bunu rddelli bir alkışla karşıladılar. ki genç nişanlı baba ve anne- lerin ellerini öperlerken, Aferi- de de, safları yararak ortaya çıkmıştı. O dakikayı hiç unutmıyaca- ğım: Aleride sanki, birşeyin, meç- hul birşayin imtihanını vermeğe çıkm'ş gibi idi. Bütün gözler, birdenbire ona dikildi.. Sanki meçhul bir-cazibe vardı - da, o ortaya çıkınca, herkes biraz şışkın, biraz heyecanlı olarak ona bakıyordu. Hafif bir baş hareketi ile ev- velâ — kayınvalideyi selâmladı, sonra eniştesini ve daha sonra kardeşini.. Herşeyinden, muzaffer, hükim kuvvetli, emniyetli bir hal nıdığım, rühunün en ince nakış larını bile kavradığım Aferide- de, kendi irade ve arzusu ile hiç alâkadar olmıyan, kendi yaradılış ve doğuşunda bütün kuvvetini bulan bir bab- tiyarlıkın ANADOLU Ispanya harbi, mühim bir safhaya girmiş bulunuyor. Almanya ve İtalya, general Frankoya külliyetli Yazan Madeleine Chamuse |Miktarda mühimmat, asker göndermeğe başladı Barselon, 14 ( Radyo ) — Cumhuriyetçi İsptaya umumi karargâhı, — neşrettiği 1 bir tebliğde; Aragon cephesinde bazı yerlerin tahliyesine lüzum basıl olduğu, ihtilâlci — tayyare- lerinin Kaşe nahiyesini bom- bardıman ettiği, Cımhuriyetçi İspanya tayyareler nin de, ihti- lâlcilerin cephe gerisini bom- bardıman eylediği haber veril- mektedir. P.ris, 14 (Radyo) — İhtilâk ciler, mütemadiyen ilerlemek- tedir. General Franko, gerek AL manyadan ve gereks> İtalyadan mühim miktarda mühimmat ve asker almaktadır. Bu itibarla Cumhur'yetçilerin vaziyeti çok müşkül bir safhaya girmiş bu- lanuyor. Paris 14 (Radyo)— Saragosa cephesinde şiddetli muharebe- ayrılmak üzeredir. Bu vaziyet tahakkuk edine-, İspanya harbi ler oluyor. Harp 30 kilemetrelik| sona erecektir. bir cephede devam etmektedir. General Arandanın kuman- dasındaki kuvvetler, yeni mev- kiler işgal eylemişlerdir. General Eskames, — şarktan iyerek cumhuriyetci kuvvet- etmiştır. Barselon ile Albartiyo ara- sındaki —muvasala hattı kesil. miştir. Yagoda ordusu, Kastel şeh- rine on üç kilometre yaklaş- mıştır. Muharebe meydanı cesedlerle dolmuştur. İhtilâlciler, Akdenize 80 kilo- metre yaklaşmışlardır. Son haberler, Katalonya ile İspanyanın diğer aksamı ikiye Leon Blum kabine teşkil etti Yeni kabinede Hariciye Nezaretine Pol Ponkur getirilmiştir Paris, 14 (Radyo) — Leon Blum, bugün kabineyi teşkil et miş ve bütün Nazırlarla birlikte Eliza sarayına giderek, Cumhur- reisi Lebrun huzurunda sedakat yemini vermiştir. Yeni kabinede Pol Bonkur Hariciye Nezaretine, Alber Saro devlet nazırlığına, Daladiye Harbiye Nezaretine, Kapenki Deniz Nezaretine getirilmişlerdir. Yeni kabine perşembe günü parlâ- mentoya gidecek ve beyannamesini okuyı Tıbbiyemizin yıldönümü kutlulandı. İstanbul, 14 (Hususi) — Tıbbiyenin senei devriyesi münase- betile bugün üniversitede tıb bayramı yapılmıştır. Konferans sa- lonunda tertip edilen toplantıda birçok ler söz söylemişlerdir. Balkanlarda soğuklar Karadenizdeki fırtına yü- zünden vapurlar müş- külât çekiyorlar İstanbul, 14 (Hususi) — Balkanlarda kış avdet etmiştir. Şid- detli bir soğuk dalgası, merkezi Avrupa, Balkanlar ve bu arada memleketimizde de hüküm sürmektedir. Burada havalar birden: bire soğumuş ve bugün kar yağmağa başlamıştır. Karadenizde de şiddetli bir yıldız poyraz fırtınası başlamıştır. Saferde bulunan vapurlar yakın limanlara iltica etmiş, Karade- nize çıkacak gemiler hareket etmemiştir. Faruk elmi uzattı. Aferide bu eli sıktı ve ablasına doğru yürüdü, onu yanaklarından öptü. Ne oluyordu? Müstakbel mühendis Namık; ona doğru yürümüştü. Aferide dudaklarının taze, temiz, vakur tebessümü ile başını çevirdi, Faruk, onu takdim etti. Fa- kat ne dediğ ni iştemedim. Na- mıkın çehresi, garip bir şekil almıştı: Omuzları gayet dar - ve ba- cakları da mukavves imiş meğer. ( İki yıl sonra Aferide anlat mıştı. Ellerinin üstündeki tüyler maymun kılı gibi sarkıvermiş ve Farukun elleri, kendi avuçla- rının İçine düşünce, bir may- munun pençesini sıktığını sana- rak şiddetle ürpermiş.| : Kayınyalidenin gözlerinde, nihayetsiz bir saadet parlıyor: du. Evlâd mürüvveti dedikleri ezeli ana hodkümlığı, ancak Anladım ki, doktor oğlu Fa- rük için şu yağlı, semiz, renkli, şakrak Güzideyi seçerken, d ğer oğlu için de, şu nahif, ince, nazlı ve beyaz Aferideyi tahay- yü: ediyordu. Boldok köpeği ağzında gü- zel bir güvercin.. Kalabalık, yerinden — oyaadı. Nişenlilar tebrik ediliyordu. Bu hal, bilmiyorum, ne kadar de- vam etti, Birdenbire, Aferideyi yanımda buldum; — Saime, kaçalım, odalardan birine girelim! Dedi, rengi uçmus, gözlerinin feri kaybolmuştu. Onu derhal kalabalığın arasından çıkardım ve kendi odasına götürdüm. Gülmek istiyordu: — Namık!... Namık!... -diyor- du.> Dikkat etmedin senl. Ben onu çok yakından - gördüm ve acıdım zavallıcağızal.. —Devam edecek— 15 Mant Büyük Ziraat Kongresi İstanbul, 14 (Hususi) — Bü- ük Ziraat kon i, Nisanda urada — toplanacaktır, İngiltere.İrlanda mü: zakereleri çıkmazda Dublin, 14 (Radyo) — İr- landa kabines, bugün Valera- nın riyasetinde toplanmış ve İngiltere-İrlanda müzakerelerinin bugünkü safhası etrafında mü: zakerelerde bulunmuştur. Iİngiltere Avusturyanın işgalini tanımıyor — Başı 3 üncü sahifede— gün tayyare ile buraya- ge" mişlerdir. Viyana, 14 (Radyo) — P.ens Starenberg, kaçmak üzere iken yakalanmış v- tevkil edilmiştir. Londra, 14(A.A.) — Trafal- gür Skuarda yapılan muazzam bir nümryiş esnasında Kembriç blliği resi B. Makes İngiltere- nin, Fransanın hattı hareketine muadil br hattı hareket takib ve Çekos ovakyayı müdafaa et- mesi lâzım gelmekte olduğunu beyan etmiştir. Tredunyonlar - reisi lagiliz sendikalistleri ler Cemiyeti mukavelesine mü- zaheret etmekte olduklarını ha- tırlatmış ve bütün Nazilerin İngiltereden çıkarılmasını iste: miştir. Halk: —Umumi grev istiyoruz.. diye bağırark nümayiş yapmışıar ve şöyle bağırmışlardır : — Avusturyaya dokunmayınız.. Milletler cemiyeti mukavelena- mesini halelden masun tutunuz.. Çekoslovakya serbest kalmalıdır. Londra, 14 (Radyo) — Avam kamarası, bugün öğleden sonra saât 15,30 da toplanmıştır. Tri- bünler, baştanbaşa dolmuştu. Başvekil Nevil Çemberlayn, kürsüye gelmiş ve Avusturya işgalinden dolayı İngilterenin protestosuna — Almanyanın diği cevabı. okuduktan sonra, İngilterenin, işgalden evel Von Ribentroba ihtaratta bulunmuş, Almanyanın kulak asmadığını söylemiş ve İngiltere her ae kadar Avusturyanın hâmisi de- gilse de Uluslar sosyetesi aza- sından bulunması — hağebile bu devletle alâkadar olmak mec- buriyetinde bulunduğunu, Avur turya istiklâl ve emniyetinin bu cihetten nazara alınması lâzım- geldiğini ilâve eylemiştir. Nevil Çemberlaya, sözüne devamla demiştir ki: — Avusturyada yapılacak olan plebistin, tam bir serbesti için- de cereyan etmesi İâzımdır. İhgiltere, orta Avrupa - ile alâcadardır ve alâkadar olmakta devam edecektir. Avusturyanın Almanya tarafından bu şekilde işgali, devletler arasında bir teş- riki mesai imkânını selbetmek- tedir. Avusturyanın işgâlinde bizim de taraftar olduğumuz ve bu işgali kolaylaştırdığımız, kati- yen yalandır. Biz; Avusturyanın Almanya tarafından yutulmasına hiçbir zaman rıza göstermiye- ceğiz. Diğer devletler de beraber olsaydı, Avusturya kolayca iş- gal edilemezdi. Biz, Avusturyanın için Fransa ve İtal muabedeler akdetmiştik. kımdan, Almanya nezdinde pı0- tesloda — bulunduk. — Nitekim, Fransa da ayni şekilde hareket etti; çok müteessifiz ki Alman- ya, senelerdenberi her arzusunu zorla yapmakta devam ediyor.. Nevil Çemberlayn, müteakı- ben — silâhlanma programınıâ tadil adildiğini ve bu tadilât istiklâli bazı u ba- hakkında yakında Avam kamar rasında beyanatta bulunacağını söylemiş ve kürsüden inmistir. Avam kamarası, Nevil Çem- berlaynin beyanatını alkışlamış ve tasvib eylemiştir. Bundan sonra —muhalifler li- deri Major Attli söz.almış 've Avusturyanın işgalinden bahisle şuaları söylemiştir: — Almanya, bizimle müza- kereye - başlıyacağı - bir sırada Avusturyayı dorla işgal etti. imdi, bizim için ancak bir yol Nazarlarımızı - Ususlar Sosyetesine ve bu sosyetenin prensiplerine çevirmek., Bundan sonra İliberallerden (Arşi Bald Sinkler) de söz söy- sonra demiştir. ki: — Hitler, Şaşnige - verdiği teminattan sonra Avusturyayı zorla işgal etmiş bulunuyor. Bu İ yarın, Çe- koslovakyanın emniyet ve selâ- meti için verilen teminata nasıl itimat olunabilir. Her ne hal ise, Avastarya, artık ölmüştür. Asl messle, İspanya işidir. Fikrimce — Almanya « plâzı, Bu meaele zuhla belli olacaktır., Bunu mütcakıp, Artör” Hene derson söz almış ve Çekoslo- vakyadaki Almanlar meseleği» nin, giaün birinde bir hâdise olmadan evel Uuslar Sosyete- sinde mevzuubahı olması lüzü- munu ileri sürmüştür. $ Nevil Çemberlaya, bu' me. sele hakkında İngilterenin- bir şey yapmak niyetmde olmadı. gını söylemi; * İçtima, geç vakite kadar sör müştür. « Berlin 14 (A.A.) — Havas Ajansı muhabiri - bildiriyor:. Reisicumhur Miklasın istifası Üzerine Avusturya için bazı ÂAl. man — memleketlerinde tatbik edilen şekilde bir kanunucsar si kabul edilmesi muhtemeldir. Meselâ Bayyeranın kendisine mahsus bir bükümeti - vardır. Fakat ordusu, dahili, ve harict işlerile — iktisadiyatı tamamile balihazırdaki merkezi -Alman hükümetine bağlıdır. Muhtari> yet ancak kültür sahasında mu- teberdir. Viyana, 14(AA) — Rer men bildirildiğine göre B. Hit- ler Viyanaya bugün gelecektir. Neşredilen bir tebiğde Führe rin ÂAvusturya payitahtına gir mesi anında bütüa milletin kendisini istikbale iştirak ede- bilmesi için bütün büro ve fab- rikalarda işlerin tatil edilmesi emredilmiştir. Borsımın yeni bir emir verilinceye kadar ka kalacağı dıı“l.:hı vuilnıt: dir. Yalnız ecnebi paraların kambiyo fiatlerinin neşrine des vam edilecektir. Viyana, 14 (A.A.) — Yahudi uansurların siyasi mücsseselerden ozaklaştırılmasına başlanmıştır, Birçok Yahudi memurlar tekar üde sevkedilmiş veya yerini Nazilere terketmişlerdir. Bütün Yahudi hükimler — azledilmip lerdir. z